eitaa logo
استاد علوی تهرانی
3.9هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
253 ویدیو
36 فایل
کانال رسمی استاد علوی تهرانی ✅ تلگرام: https://t.me/Fares_ir ✅ سایت: Fares.ir ✅ ادمین کانال: @Fares_Contact ✅ ارتباط با ادمین جهت طرح سؤال و مشاوره از استاد: @Fares_Admin ✅ بنیاد فارِس المومنین: ۳۴ ۳۲ ۹۲ ۶۶ - ۰۲۱ ✅ کد شامد: ۱-۲-۷۳۲۰۹۸-۶۱-۰-۲
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 مجموعه مباحث / جلسه ۵۳ 💠 امام زین‌العابدین (ع) در فراز بعدی دعای مکارم به خداوند عرض می‌کنند: «وَ اسْتَفْرِغْ أَيَّامِی فِيمَا خَلَقْتَنِی لَهُ؛ همه روزهای زندگی مرا در آن چیزی قرار بده که برای آن خلقم کرده‌ای.» 🔸 بیشترین اعمال عبادی مختص به است و بعد از آن مختص به است. غالب اعمال عبادی این دو ماه، مستحب است مانند و و... یک سری از اعمال هم هست که یا واجب است یا حرام مانند و مفطرات روزه. 📌 در این ماه مبارک فرصتی خدا به ما داده است که با امور مباح صاحب امتیاز می‌شویم. مثلاً «نَومُکُم فِیهِ عِبَادَةٌ» خواب شما در ماه مبارک رمضان، و می‌شود. «أَنفَاسُکُم فِیهِ تَسبیحٌ» نفس کشیدن شما که یک امر غیر ارادی است و اصلاً در اختیار شما نیست به سبب ظرفیت این ماه، محاسبه می‌شود. 👈 امام (ع) در این فراز درخواست می‌کنند که حتی امور مباح در جهت قرار بگیرد. یعنی امور مباح هم دارای برنامه باشد. ✅ احکام تکلیفیه، پنج مورد است یعنی و و و و . رعایت چهار موردش باعث می‌شود که شما در روسفید باشید. یکی از آن‌ها باعث می‌شود که شما در جهت هدف خلقت باشید. ⭕️ یکی از مهم‌ترین بحث‌های بشر، همین بحث هدف است. اگر کسی هدف خلقت را پیدا کرد زندگیش معنا پیدا می‌کند. این‌هایی که در زندگیشان دچار و بی تفاوتی می‌شوند و هیچ تغییر و تحولی در آن‌ها ایجاد نمی‌شود و ۵۰ سال است که تغییر نکرده‌اند، ۵۰ سال پیش به همین حد می‌فهمیده و الآن هم به همین حد می‌فهمد. تغییر نکرده چون در زندگیش قائل به معنایی برای زندگی نبوده مگر خورد و خوراک. 🔸 هدف خلقت، بحث مهمی است چون به زندگی ما جهت و معنا می‌دهد. کسی که به خدا و هدف الهی داشته باشد سختی‌ها و کمبودها را تحمل می‌کند. سختی‌ها و کمبودهایی که در اثر رفتار غلط اجتماعی ایجاد می‌شود منظور نیست، بلکه سختی‌ها و کمبودهایی را می‌گویم که خداوند در نظر گرفته است؛ چون ۹۹ درصد به خداوند ربطی ندارد، بلکه معلول رفتارهای غلط اقتصادی است. 💢 اگر کسی قائل به هدف برای خلقت باشد سختی‌ها را تحمل می‌کند؛ یعنی آن فقری که نتیجه خدا است، نه آن فقری که نتیجه اجتماعی و است. ___________________ حجةالاسلام و المسلمین جلسه هفتگی صبح‌های جمعه | جلسه ۵۳ حسینیه آیت الله علوی تهرانی @Fares_ir
🔴 اهمیت دعا برای فرج امام زمان (عج) ✅ یکی از وظایف ما نسبت به امام زمان (عج) دعا برای آن حضرت است. از امام عصر (عج) روایت است که می‌فرمایند: "برای تعجیل در امر فرج بسیار دعا کنید که همانا آن فرج شما است" 📚 در کتاب ارزشمند مِکیال المکارم، از روایات حدود ۹۰ اثر از آثار دعا برای فرج را نقل کرده است: نجات یافتن از فتنه‌های آخرالزمان است / سبب زیاد شدن نعمت است / اظهار محبت قلبی است / نشانه انتظار است / زنده کردن امر اهل بیت است / مایه ناراحتی شیطان است / اداء قسمتی از حقوق آن حضرت است / باعث دعا حضرت در حق اوست / حضرت در قیامت شفاعت او را می‌کنند / شفاعت پیامبر و آل او شامل حالش می‌شود / سبب جاودانگی در بهشت است / عامل در امان بودن از تشنگی قیامت است / باعث بی‌حساب داخل شدن به بهشت است و … 💠 امیرالمؤمنین (ع) ضمن دعا درباره ظهور فرزندشان می‌فرمایند: "پروردگارا ! ظهور او را مایه‌ی سررسیدن دلتنگی و اندوه قرار بده، و بواسطه‌ی او پراکندگی امّت را جمع کن، پس اگر خداوند برای تو خیر خواست پس عزم خود را استوار گردان و اگر در راه رسیدن به خدمت او توفیق یافتی از او به دیگری روی مگردان، و هرگاه به سویش راه یافتی از او در مگذر" 👈 پس از این جملات حضرت آه کشیدند و با دست به سینه‌ی خود اشاره نمودند و فرمودند: "چه بسیار به دیدن او مشتاقم" ___________________ حجةالاسلام والمسلمین گزیده‌ای از مباحث پیرامون امام عصر (عج) @Fares_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 📚 بمناسبت شب جمعه ماه شعبان 📖 توبه، راه خشنودی خدا 🗓 شب جمعه اول ماه رمضان | سال ١٣٩۶ 🎤 حجت الاسلام والمسلمين علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
🔴 نماز توسل به حضرت صاحب الامر (عج) ✅ در جلسه شب هفتم ۱۳۹۹ استاد علوی تهرانی این نماز را به نقل از سید بن طاووس بیان کردند. دستور نماز چنین است: 💠 در کتاب "کنوز النجاح" اثر عالم فقیه ابوعلی فضل بن حسن طبرسی از حضرت حجت علیه السّلام چنین نقل شده است: "هرکسی به درگاه - تعالی - حاجتی داشت، پس از نیمه شب جمعه غسل کند و به محل نماز خویش آید و دو رکعت این گونه به جا آورد، در نخستین رکعت، سوره‌ی حمد را بخواند و در آن آیه‌ی "ایاک نعبد و ایاک نستعین" را به جای یک بار، صد بار تکرار کند و پس از حمد، یک بار سوره‌ی توحید را بخواند. در هر رکوع هفت مرتبه "سُبحانَ ربّیَ الْعظیم وَ بِحَمدِه" بگوید و در هر سجده نیز، هفت مرتبه "سُبحانَ ربّیَ الأَعلَی وَ بِحمدِه" گوید. سپس رکعت دوم را به همین گونه بیاورد و پس از نماز این دعا را بخواند که خدای متعال بی شک حاجتش را - هر چه باشد - روا خواهد ساخت؛ مگر آنکه بریدن پیوند خویشاوندی باشد. " اللَّهُمَّ إِنْ أَطَعْتُکَ فَالْمَحْمَدَةُ لَکَ وَ إِنْ عَصَیْتُکَ فَالْحُجَّةُ لَکَ مِنْکَ الرَّوْحُ وَ مِنْکَ الْفَرَجُ سُبْحَانَ مَنْ أَنْعَمَ وَ شَکَرَ سُبْحَانَ مَنْ قَدَرَ وَ غَفَرَ اللَّهُمَّ إِنْ کُنْتُ قَدْ عَصَیْتُکَ فَإِنِّی قَدْ أَطَعْتُکَ فِی أَحَبِّ الْأَشْیَاءِ إِلَیْکَ وَ هُوَ الْإِیمَانُ بِکَ لَمْ أَتَّخِذْ لَکَ وَلَداً وَ لَمْ أَدْعُ لَکَ شَرِیکاً مَنّاً مِنْکَ بِهِ عَلَیَّ لَا مَنّاً مِنِّی بِهِ عَلَیْکَ وَ قَدْ عَصَیْتُکَ یَا إِلَهِی عَلَی غَیْرِ وَجْهِ الْمُکَابَرَةِ وَ لَا الْخُرُوجِ عَنْ عُبُودِیَّتِکَ وَ لَا الْجُحُودِ لِرُبُوبِیَّتِکَ وَ لَکِنْ أَطَعْتُ هَوَایَ وَ أَزَلَّنِی الشَّیْطَانُ فَلَکَ الْحُجَّةُ عَلَیَّ وَ الْبَیَانُ فَإِنْ تُعَذِّبْنِی فَبِذُنُوبِی غَیْرَ ظَالِمٍ وَ إِنْ تَغْفِرْ لِی وَ تَرْحَمْنِی فَإِنَّکَ جَوَادٌ کَرِیمٌ یَا کَرِیمُ یَا کَرِیمُ (بگوید تا نفس قطع شود.سپس بگوید) یَا آمِناً مِنْ کُلِّ شَیْءٍ وَ کُلُّ شَیْءٍ مِنْکَ خَائِفٌ حَذِرٌ أَسْأَلُکَ بِأَمْنِکَ مِنْ کُلِّ شَیْءٍ وَ خَوْفِ کُلِّ شَیْءٍ مِنْکَ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تُعْطِیَنِی أَمَاناً لِنَفْسِی وَ أَهْلِی وَ وُلْدِی وَ سَائِرِ مَا أَنْعَمْتَ بِهِ عَلَیَّ حَتَّی لَا أَخَافَ أَحَداً وَ لَا أَحْذَرَ مِنْ شَیْءٍ أَبَداً - إِنَّکَ عَلی کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ وَ حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَکِیلُ یَا کَافِیَ إِبْرَاهِیمَ نُمْرُودَ یَا کَافِیَ مُوسَی فِرْعَوْنَ أَسْأَلُکَ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تَکْفِیَنِی شَرَّ فُلَانِ بْنِ فُلَانٍ 💠 به خواست خدا، زیان آنکه از او بیم دارد از وی دور خواهد شد. آنگاه به سجده رود و همراه با زاری به درگاه حق متعال، حاجت بخواهد که هر مرد یا زن با ایمان این نماز را بگزارد و خالصانه این دعا را بخواند، درهای آسمان در پاسخ به رویش گشوده خواهد شد و هرگونه باشد، همان دم و در همان شب خواسته‌اش بر آورده خواهد گردید. این بزرگواری خداوند است بر ما و بر مردمان" ___________________ حجةالاسلام والمسلمین @Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث / جلسه ۳۶ ✅ در کار سختی خواهد بود. 💠 خداوند در می‌فرماید: اگر همه شما مثل خاتم الانبیاء مرا بپرستید، به اندازه بال مگس به و من اضافه نمی‌شود و اگر همه شما مثل اشقی الأشقیاء مرا نافرمانی کنید، به اندازه بال مگس از عزت و سلطنت من کم نمی‌شود. ⭕️ است. هم وظیفه است. باید یکی را ترک کرد و دیگری را انجام داد. اینها جایگزین هم نیستند. 🖌 اخلاق یکی از ارکان و اجزای است. یعنی عملی نداریم که بی اخلاقی باشد و بی دینی نباشد. هر عمل غیر اخلاقی قطعاً غیر دینی هم هست. منتها به این سمت و سو رفته که رفتارهای اخلاقی را از رفتارهای دینی جدا کرده است. مثلاً می‌گوید من نمی‌گویم و را رعایت می‌کنم. 👈 بخشی از تعالیم و وحیانی خاتم الانبیاء جزء اصول است که همان را تشکیل می‌دهد. بخشی از آنها در حوزه عمل است که ایدئولوژی ماست. بخشی از ما است که پرستش نام دارد. بخشی هم در حوزه تعامل با اجتماع است که اخلاق نام دارد. 💠 حضرت صادق (ع) فرموده‌اند: آیا شما را از چیزی آگاه نکنم که خداوند فقط در سایه آن اعمال را می‌پذیرد؟ (آن چیز) شهادت به ، شهادت به بودن و حضرت ختمی‌مرتبت، اقرار کردن به اموری که خدا دستور به آنها داده است، پذیرش ما، و بیزاری از دشمنان ما، بودن در برابر ائمه، ، ، قائم است. 💠 حضرت رسول گرامی اسلام (ص) می‌فرمایند: «أَفضَلُ جَهَادِ أُمَّتِی إِنْتِظَارُ الْفَرَجِ» 🔸 سه نوع داریم: ۱. که است؛ ۲. جهاد در معرکه جنگ به دستور پیامبر (ص) یا امام (ع) یا نایب خاص که است؛ ۳. که است. 📌 برترین جهاد امت پیامبر (ص) انتظار فرج است. ✅ دارای چهار مسئولیت است: 1️⃣ مسئولیت نسبت به خویش: یعنی باید و و را کند. ما فقط مراقب جسممان هستیم. ولی ما نه عقلمان را به و رسانده‌ایم و نه نفسمان را به تهذیب کشانده‌ایم و نه قلبمان را شکوفا کرده‌ایم که بیت الله بشود. 2️⃣ مسئولیت نسبت به جهان و طبیعت: باید مراقب محیط اطرافمان باشیم ولی نه به خاطر اینکه در کمبود نباشیم. برخی می‌گویند مراقب آب باشید چون کم است. نخیر؛ اینطور نیست. باید مراقب باشید حتی اگر تمام سدها پر باشد. این یعنی . 3️⃣ مسئولیت نسبت به هم‌نوع: تفاوت بین و در این نکته است که من نسبت به شما مسئولیت دارم، چه شما از پس مسئولیت خود نسبت به من برآمده باشید و چه برنیامده باشید. ولی اِبراز و اِعمال اخلاق در اخلاق مادی، منفعت‌طلبانه است. دروغ نمی‌گویم که دروغ نشنوم. نمی‌کنم که خیانت نبینم. 👈 در به ما می‌گویند: 🔸 «صِل مَن قَطَعَکَ؛ با کسی که با شما قطع ارتباط کرده است، ارتباط برقرار کنید». 🔸 به کسی که به تو بدی کرده است، خوبی کن و به دنبال اقدامات تلافی‌جویانه نباش. 4️⃣ مسئولیت نسبت به خدا: ما هر چقدر هم که از پس مسئولیت اخلاقی خود نسبت یکدیگر برآییم و مراقب محیط زیست باشیم، جبران مسئولیت ما نسبت به خداوند نخواهد بود. هر کدام از این مسئولیت‌ها جای خود را دارد. اخلاق، جزء دین است و جبران انجام ندادن سایر مسئولیت‌ها نیست. ⭕️ ما نمی‌توانیم نسبت به خدا بی توجه باشیم به این خاطر که او کریم است. این، تبشیر اسلامی است. مسیحی‌ها می‌گویند آب در دلتان تکان نخورد چون حضرت عیسی به صلیب کشیده شد که شما راحت باشید. ⭕️ ما نمی‌توانیم هر طور خواستیم زندگی کنیم. ما باید به اندازه توانمان تلاش کنیم. قطعاً نمی‌توانیم آنچه را شایسته است، انجام بدهیم. ولی تلاشمان را می‌کنیم. باید تلاش کنیم که در مسیر باشیم. _______________ حجةالاسلام و المسلمین گزیده جلسه ۳۶، @Fares_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 📚 📖 فرمایش پیامبر اکرم (ص) درباره فتنه دجّال 🗓 شب نیمه شعبان | سال ١٣٩۸ 🎤 حجت الاسلام والمسلمين علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
🔴 غیبت امام زمان از ناحیه ماست ✅ امام باقر (ع) فرمودند: " آنگاه که خداوند تبارک و تعالی بر خلق خود خشم کند، ما (اهل بیت) را از جوار آنها دور کند" ✔️ خداوند در سوره انفال آیه ۵۰ می‌فرماید: "عذاب سوزان را بچشید. این عقوبت اعمال زشتی است که به دست خویش فرستادید در حالیکه خداوند به هیچ‌یک از بندگان هرگز کمترین ستم نخواهد کرد" 🔹 خواجه نصیرالدین طوسی بر اساس آیات فوق، این بیان لطیف را نسبت به امام زمان می‌نویسد: "وجود امام معصوم لطف است، و زمامداری و تصرف او در امور لطف دیگری است، و عدم آن (غیبت حضرت) از ناحیه‌‏ی ما مردم است" 💠 غیبت امام، خلاف قاعده لطف خداوند است و از خدا دور است است که لطفش را از امت دریغ کند، خداوند که به بندگانش ظلم نمی‌کند. پس این غیبت از ناحیه ماست. ما چه کرده‌ایم که مستحق این خشم و غضب هستیم؟ ⭕️ ما نسبت به ذات حق تعالی، نسبت به جامعه و نسبت به امام زمان (عج) حقوق و تکالیفی جداگانه داریم که در هر سه زمینه از کوتاهی‌ها و قصور خود باید توبه کنیم. ما وظایف خود نسبت به امام زمان و خواسته‌های ایشان از خود را نمی‌دانیم. ما در تعامل خود با امام مشکل داریم و این بزرگترین ظلمی است که به امام می‌شود. بنابراین هر آنچه آسیب می‌بینیم، به خاطر خودمان است. 👈 ‌نمی‌گویم که فردای توبه ما، ظهور اتفاق می‌افتد، می‌گویم در پی توبه ما، تسریع و تعجیل در امر فرج رخ می‌دهد. ___________________ حجةالاسلام والمسلمین گزیده‌ای از مباحث پیرامون امام عصر (عج) @Fares_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 📚 📖 بواسطه من، بلا از پیروانم دور می‌شود 🎤 حجت الاسلام والمسلمين علوى تهرانى 📌 برنامه آفتاب شرقی / شبکه یک سیما @Fares_ir
🚩 ⚡️ احیاء شب نیمه شعبان 🌸🌺🌸🌺🌸🌺 🔴 مجلس احیاء شب نیمه شعبان 🕚 یکشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۰ ساعت ۲۴ 🔹پخش زنده سخنرانی استاد علوی تهرانی 🔹بازپخش مداحی و احیاء سالهای گذشته 🌸🌺🌸🌺🌸🌺 🔊 پخش زنده صوتی و تصویری جلسه: از طریق سایت فارِس 👇 🌐 http://fares.ir/live 🆔 @Fares_ir
🔴 چرا شب نیمه شعبان احیا می‌گیریم؟ ✅ مقدرات ما در ایام ماه مبارک تقدیر می‌شود. یعنی ما درخواست می‌کنیم و درخواست ما مورد قبول حضرت حق قرار می‌گیرد. 📚 مرحوم سید بن طاووس در کتاب اقبال الأعمال می‌نویسد: شب شب قدر (ع) است و لیالی قدر در ماه مبارک رمضان، شب قدر پیامبر (ص) است. ایشان می‌فرماید پیوند شب نیمه شعبان و لیالی قدر ماه رمضان به این است که در شب نیمه شعبان بگیرند و درخواستشان را به ساحت مقدس حضرت حق اعلام کنند و در لیالی قدر رمضان امضای آن درخواست‌ها را بگیرند. یعنی پیش‌نویس درخواستمان را در شب نیمه شعبان ارائه می‌کنیم و در لیالی قدر رمضان آن‌ها را به امضای حضرت حق می‌رسانیم. به همین دلیل امشب هم شب احیاء است. 📌 در نیمه شعبان نباید فقط به جشن بسنده کرد. چیزی که پیش‌نویسش داده نشده باشد، چطور امضاء شود؟ 👈 این پیوندی که سید بن طاووس بین شب نیمه شعبان و شب‌های قدر ماه رمضان برقرار می‌کند، حرف بسیار متینی است. کسانی که ملتزم این مطلب بوده‌اند، نتایج خوبی گرفته‌اند. ___________________ حجةالاسلام والمسلمین گزیده‌ای از مباحث پیرامون امام عصر (عج) @Fares_ir
4_5983506015948114193.mp3
23.82M
🔊 📚 📖 موضوع: هفت نشانه‌ی با خدا بودن 🗓 شب نیمه شعبان | سال ۱۴۰۰ 🎤 حجت الاسلام والمسلمين علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
🔴 مؤلفه‌های انتظار ✅ انتظار به معنی چشم به راه بودن است. انتظار یک حالت روحی روانی است و به دورن انسان بازمی‌گردد. 🔹منتظر نباید نسبت به وضع موجود قانع باشد و باید نسبت به غیبت ولیّ خدا گلایه و شکایت داشته باشد. اللّهم اِنّا نَشکو اِلیکَ فَقدَ نَبیّنا وَ غَیبةَ وَلیّنا ... 👈 این شکایت در دو بُعد انسانی و اجتماعی است. از نظر انسانی، چقدر با کرامت انسانی فاصله داریم؟ و از نظر اجتماعی، آیا جامعه به دور از ظلم و جور است؟ 🔹منتظر برای دستیابی به وضعیت مطلوب همواره باید امید داشته باشد. 👈 امیدواری در آخرالزمان در تمام دوره‌ها با بشر همراه بوده است. ادیان و مذاهب مختلف از آن به عنوان موعود یا مصلح جهانی یاد کرده‌اند. اجماع و اتفاق نظر بین همه مردم جهان نسبت به ظهور و بروز یک مصلح در آخرالزمان همواره وجود دارد اما اینکه این فرد چه شخصیتی است در آن اختلاف است. در منابع اهل سنت از پیامبر اکرم نقل شده که فرمودند: اگر از روزگار به جز یک روز باقی نماند، البته خدا مردی از اهل بیت مرا مبعوث فرماید که زمین را پر از عدل و داد کند چنانکه پر از ظلم و جور شده باشد. 🔹منتظر باید زمان تحقق ظهور را نزدیک بداند تا همواره برای آن آماده باشد. 👈 به همین دلیل است که در روایات ما آمده که جمعه روزی است که توقع ظهور در آن می رود، اما اینکه کدام جمعه باشد معلوم نیست. برای ظهور، نباید زمان تعیین کرد اما باید به نزدیکی آن امیدوار و منتظر بود. ___________________ حجةالاسلام والمسلمین گزیده‌ای از مباحث پیرامون امام عصر (عج) @Fares_ir
4_5988096146281597106.mp3
26.84M
📚 | جلسه ۵۴ 🗓 جلسه هفتگی صبح‌های جمعه 📌 حسینیه آیت‌الله علوی تهرانی @Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث / جلسه ۵۴ 💠 امام سجاد (ع) از خداوند تقاضا می‌کنند: «وَ اسْتَفْرِغْ أَيَّامِي فِيمَا خَلَقْتَنِي لَهُ؛ توان و نیروی مرا در طول زندگی و عمرم در همان مسیری قرار بده که مرا به خاطرش آفریده‌ای.» ✅ این بیان نورانی نکاتی را در خود دارد: 🔹 انسان، هدفمند است. [مؤمنون / ۱۱۵] 👈 جزئی از آفرینش است و نه تنها زندگی او بلکه تمام آفرینش هدفمند است، اگرچه ما نفهمیم. 🔹 انسان و آفرینش، خداوند است. [فاطر / ۳] 🔹 انسان، محدود است. هر کس، روزگاری دارد. وقتی حضرت تعبیر «أَیَّامِی» را به کار می‌برند به این معنا است که عمر، محدود است. این مدت برای یک نفر ۶۰ سال است. برای دیگری ۱۰۰ سال است. برای یک نفر مثل جناب نوح ۲۵۰۰ سال است. ولی وقتی از همان جناب نوح پرسیدند: عمر چطور بود؟ فرمود: مثل این بود که از این درب آمدم و از آن درب بیرون رفتم. 🔹 لازم و است که انسان در مسیر هدف خلقتش قرار بگیرد. کسی که هنوز تشخیص نداده برای چه چیزی خلق شده، در بیراهه است. 🔆 هر انسانی می‌تواند در زندگیش سه هدف داشته باشد: ۱. هدف شخصی؛ برخی می‌خواهند دکتر یا مهندس شوند. ۲. هدف مکتبی. ۳. هدف الهی. ⭕️ ما غالباً در آن هدفی سیر می‌کنیم که خودمان تعیینش کرده‌ایم. 🔹 این درخواست امام یعنی در عالم اموری هست که نمی‌گذارند این اتفاق بیفتد و با سیر انسان به سوی هدف الهی در تزاحم هستند. 👈 هر کسی که می‌خواهد به جایی برسد باید این‌ها را کنار بزند. 👈 اینکه چه اموری با رسیدن به آن هدف در تزاحم هستند لازم است. 🔹 هدف از چیست؟ اگر هدف زندگی را نشناسیم زندگی برای ما معنا پیدا نمی‌کند. اگر کسی هدف الهی را نشناسد اگرچه هدف انسانی را برای خودش طراحی کرده باشد، دچار می‌شود. 📌 آمار خودکشی در کشورهای غربی با آن همه پیشرفت‌های اجتماعی و صنعتی و علمی که دارند، بالاست. ✅ چیست؟ 🔸 وقتی می‌گوییم هدف خداوند از خلقت انسان چیست، دو وجه دارد. وجه اولش این است که کارکرد انسان چیست. وجه دومش این است که خدا چه هدفی دارد؟ 💠 خداوند از خلقت ما هیچ انگیزه و منفعتی ندارد. [ذاریات / ۵۷] 🔆 چیست؟ 💠 حدیث شریفی می‌فرماید: «خداوند انسان‌ها را نکرده که به او منفعتی برسانند و آن‌ها را خلق نکرده تا ضرری را از او دفع کنند. بلکه آن‌ها را خلق کرده است تا به آنان منفعت برساند. تا در مسیری قرار بگیرند که مسجود ملک شوند.» ⭕️ اینکه انسان به آن‌جا نمی‌رسد به خداوند ربطی ندارد. ___________________ حجةالاسلام و المسلمین جلسه هفتگی صبح‌های جمعه | جلسه ۵۴ حسینیه آیت الله علوی تهرانی @Fares_ir