eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.4هزار دنبال‌کننده
8.1هزار عکس
859 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 اقبال بیشتر روشنفکران چپ 🔰 جناح روشنفکری چپ بادیدگاه‌های مارکسیستی و نزدیک به شوروی نیز فعالیت‌های بسیاری در آن سال‌های پرهیاهو داشتند؛ تا جایی که حتی روشنفکرانی هم که دیدگاه‌های چپ و مارکسیستی را باور نداشتند و در ارتباط تشکیلات پنهانی با دولت‌های غربی، به خصوص انگلیس به سر می‌بردند هم از شعارهای چپ استفاده می‌کردند. ☑️ این مسأله می‌تواند دلالت بر جالب بودن دیدگاه‌های مارکسیستی برای قشر دانشجویان آن زمان ایران و در وهله بعد، عوام مردم، به خصوص قشر کارگر داشته باشد. 🔚 جناح چپ، پس از شهریور سال ۱۳۲۰ در حزب توده سازمان می‌یابد که خود این حزب و عملکرد آن تابع مستقیمی از سیاست شوروی است. ✍ سید محمدمهدی موسوی 🆔 @farhang_puya
💢 اثر آموزه‌های الحادی حزب توده بر جریان روشنفکری ایران 📜 آموزش‌های حزب توده برای هوادارانش که جنبه ضد مذهبی و الحادی در آن آشکار بود، بخشی از اندیشه‌های غربی را در سطحی گسترده معرفی و ترویج می‌کرد؛ به‌طوری که اثر این ایده‌ها و شعارها تا مدت‌ها بر جریان روشنفکری ایران و حتی چند سالی پس از انقلاب شکوهمند اسلامی ادامه داشت. ✍ سید محمدمهدی موسوی 🆔 @farhang_puya
💠 پیامبر مکرم اسلام (صلی‌الله علیه و آله) : 🔰 هر کسی که بدنبال رزق حلال در طول شبانه‌روز تلاش کند، شب را در حالی سپری می‌کند که گناهانش آمرزیده شده. 📙 کنزالاعمال ٩٢١۵ 🆔 @farhang_puya
⭕️ انسجام جناح راست روشنفکری 🚫 جناح راست روشنفکری در یک انسجام جبهه‌ای در این دوره در قالب «جبهه ملی» در صدد کسب قدرت سیاسی بر می‌آید. 🌀 ناسیونالیسمی که در دوره استبداد رضاخانی و آغاز اندیشه‌های روشنفکری نیز به آن اشاره شد در این طیف به وضوح مشاهده می‌شود. می‌توان گفت تفکر ملی‌گرایی که به وسیله روشنفکران رضاخانی پرورش یافت، منشأ ایجاد طیف راست روشنفکری در دوره جابه‌جایی قدرت شد. ✍ سید محمدمهدی موسوی 🆔 @farhang_puya
🔸 مشروعیت حکومت‌ها و نظام‌های سیاسی ◾️ هر حکومت، دولت و نظام سیاسی برای حدوث و بقای خویش ناچار است از نظر ذهنی در مخاطبان خود نسبت به این‌که می‌تواند در امور عمومی و اجتماعی آنان تصرف کند، موجه و مستحق تلقی گردد. ❓این‌که چرا و به چه دلیل مردم باید از فرامین و دستورهای حاکمان و حکومت‌ها اطاعت کنند، سؤالی است که بحث مشروعیت به دنبال پاسخ آن است. 🔚 مشروعیت، یعنی توجیه عقلی و یا عقلانی اعمال سلطه و اطاعت. بنابراین قانونی بودن حکمرانی نیز حکومت را از این بحث بی‌نیاز نمی‌کند و حکومت قانونی نیز باید این مشروعیت را برای خود اثبات کند‌. ✍ حجت‌الاسلام دکتر محمدرضا باقرزاده 🆔 @farhang_puya
🔆 اسوه نمونه 🆔 @farhang_puya
✅ دلیل عقلی مشروعیت الهی ولایت فقیه 🔰 براساس اصل اولی عقلایی، هیچ انسانی حق حاکمیت بر دیگری را ندارد، مگر آنکه عقلاََ ولایت او اثبات شود و چون ولایت خداوند بر موجودات از نظر عقلی اثبات شده است، هرگونه حق تصرف و ولایتی باید به ولایت خداوند منتهی گردد و‌گرنه از این اصل اولیه خارج نخواهد شد. 📜 از این‌رو در اصل پنجاه و ششم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز آمده است: «حاکمیت مطلق بر جهان و انسان از آن خداست و هم او، انسان را بر سرنوشت اجتماعی خویش حاکم ساخته است. هیچ‌کس نمی‌تواند این حق الهی را از انسان سلب کند یا در خدمت منافع فرد یا گروهی خاص قرار دهد و ملت این حق خداداد را از طرقی که در اصول بعد می‌آید، اعمال می‌کند.» ✍ حجت‌الاسلام دکتر محمدرضا باقرزاده 🆔 @farhang_puya
🔆 باید اسلام ناب را جاری کنیم 💠 غیر از این نیست که سران استکبار از قدرت برخورد عملی مسلمانان در شناخت و مبارزه با توطئه‌های شوم آنان به هراس افتاده‌اند و اسلام امروز مسلمانان را یک مکتب بالنده و متحرک و پر حماسه می‌دانند و از اینکه فضای شرارت آن‌ها محدود شده است و مزد‌بگیران آنان چون گذشته با اطمینان نمی‌توانند علیه مقدسات قلم‌فرسایی کنند مضطرب شده‌اند. 💡 خلاصه کلام اینکه ما باید بدون توجه به غرب حیله‌گر و شرق متجاوز و فارغ از دیپلماسی حاکم بر جهان درصدد تحقق فقه عملی اسلام برآییم و الا مادامی که فقه در کتاب‌ها و سینه علما مستور بماند، ضرری متوجه جهانخواران نیست... . 📝 محمدحسین علی‌جان‌زاده روشن 🆔 @farhang_puya
✅ دشمنان از فقه اجتماعی ترس دارند! 🔆 هدف اساسی این است که ما چگونه می‌خواهیم اصول محکم فقه را در عمل فرد و جامعه پیاده کنیم و بتوانیم برای معضلات جواب داشته باشیم و همه ترس استکبار از همین مسئله است که فقه و اجتهاد جنبه عینی و عملی پیدا کند و قدرت برخورد در مسلمانان به وجود آورد. ⭕️ راستی به چه علت است که در پی اعلام حکم شرعی و اسلامی مورد اتفاق همه علما در مورد یک مزدور بیگانه، این‌قدر جهان‌خواران برافروخته شدن و سران کفر و بازار مشترک و امثال آنان به تکاپو و تلاش مذبوحانه افتاده‌اند؟ 📝 محمدحسین علی‌جان‌زاده روشن 🆔 @farhang_puya
❇️ مخالفت‌ها در برابر فقه جامع 🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امام سجّاد (عليه‌السّلام) : ☑️ عمّه‌ام زينب، با وجود همه مصيبت‌ها و رنج‌هايى كه در مسير شام به او روى آورد، حتّى يك شب نماز شب را ترک نکرد. 📙 عوالم العلوم و المعارف والأحوال من الآيات و الأخبار و الأقوال، ج‏ ۱۱، ص ۹۵۳ 🏴 رحلت حضرت زینب کبری سلام‌الله علیها تسلیت باد. 🆔 @farhang_puya
✳️ پیشرفت فوق‌العاده 🔆 «یک نکته مسئله سرعت پیشرفت است. این پایگاه های استنادی که ذکر کردند رتبه ی نوزدهم یا رتبه‌ی هفدهم [ایران را] در دنیا، خب این درست است، همین را می‌گویند، ما داریم در میدان علم پیش می‌رویم؛ خیلی هم افتخار می‌کنیم... ✴️ آنکه چشم دنیا را هم خیره کرد، سرعت پیشرفت ما بود که گفتند سرعت پیشرفت جمهوری اسلامی در علم - یعنی پیشرفت علمی‌اش - سیزده برابر متوسط دنیا است؛ سیزده برابر! 🌐 درست هم بود؛ البته الان نمی‌دانم چقدر است؛ این مال سه چهار سال قبل است. این‌ها را هم همان پایگاه‌های بین‌المللی گفته‌اند؛ این‌ها حرف‌های ما نیست.¹» 📆 بیانات مقام معظم رهبری در دیدار رؤسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری؛ ۱۳۹۴/۸/۲۰ 🆔 @farhang_puya
⭕️ ذهنیت جهانیان از تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ⚠️ انقلاب اسلامی ایران، مثل هر انقلاب دیگری مستلزم شکستن بنیان‌های سابق و ایجاد نهادها و ساختارهایی با کارکرد جدید و متفاوت بود. انقلابی که مکتب را پایه تمام اركان حکومت می‌دانست و سیاست جدای از دیانت را، به هیچ‌ روی برنمی‌تافت. 🌐 تمام آنتن‌های خبری دنیا جمع شده بودند تا اخبار بزرگ‌ترین انقلاب قرن را به همه جهان مخابره کنند و در انتظار آن بودند تا گذر انقلابیون ایران را در مرحله تثبیت، از معبر قانون‌نویسی ببینند و بدانند چه اركان و نهادهایی را در قانون اساسی -به عنوان قانون مادر- خود خواهند گنجاند. ✍ وحید نکونام 🆔 @farhang_puya
💢 محوریت تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران 🔰 نظام منحصر به فردی که با محوریت ولایت فقیه شکل گرفت؛ برای اینکه بتواند در مرحله عمل، حکومت فقاهت و عدالت را توسط فقيه جامع‌الشرایطی که مشروعیت خود را از جانب شارع و مقبولیت خود را از ناحیه مردم کسب کرده بود به منصه ظهور برساند؛ ناچار از تمهید نهادی بود که وظیفه مهم تشخیص شرایط ولی فقیه را از میان فقهای موجود و نظارت بر این رکن اساسی و کلیدی نظام بر عهده گیرد. 🔘 نهادی که برای انجام این مسئولیت سنگین، باید خود از فقیه شناسانی تشکیل می شد که مردم با اتكای رای و نظر آنان، با رهبر و ولی فقیه خود بیعت نمایند و بدین ترتیب مشروعیت نظامی که بر پایه اتصال با حاکمیت الهی استوار است، همواره تضمین شود. ✍ وحید نکونام 🆔 @farhang_puya
🔸 اهمیت و جایگاه مجلس خبرگان در دیدگاه امام خمینی(ره) 💠 امام خمینی(ره): 🔰 «مجلسی که علاقه‌مندان به اسلام و جمهوری اسلامی به آن دل بسته‌اند و مخالفان و دشمنان آن چشم به آن دوخته‌اند. 🔺 آنان دل بسته‌اند که منتخبین آن‌ها که از علمای متعهد و آگاه به مصالح و مفاسدند، با رأی مبارک خود شایسته‌ترین و متعهدترین فقیه یا فقها را برای این مقام که صیانت نظام جمهوری اسلامی و هدایت آن به‌طور شایسته و موافق با شریعت مطهره بستگی به آن دارد، با اعتقاد به حضور خداوند متعال و نظارت او بر آرا و اعمال و احوال آنان تعیین نمایند و رضای او را بر رضای خود و دیگران مقدم دارند و اینان چشم طمع دوخته‌اند که شاید به وسیله ایادی خود بتوانند لغزشی خدای ناخواسته ایجاد کنند که در آتیه ولو درازمدت، نظام اسلامی را به انحراف کشانند.» ✍ سید محمدمهدی موسوی (ره) 🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امیرالمؤمنین علی (عليه‌السلام): 👈 اِفعَلوا الخَيرَ و لا تُحَقِّروا مِنهُ شَيئا؛ فإنَّ صَغيرَهُ كَبيرٌ، و قَليلَهُ كَثيرٌ 🔆 كار خوب انجام دهيد و هيچ كار خوبى را كوچك مشماريد؛ زيرا كوچك آن هم بزرگ است و اندكش بسيار. 📙 وسائل الشيعة: ١/٨٩/٩ 🆔 @farhang_puya
⁉️ چرا اوضاع اقتصاد امروز ما این‌طور است؟ (قسمت اول) 🔱 باید برویم سراغ الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت نه این‌که برویم سراغ مینارد کینز. مینارد کینز کیست؟ این آدم قبل از جنگ جهانی دوم یک کتابی نوشت اونجا گفت ما باید در آینده، در ۱۰۰ سال آینده در دنیا اگر می‌خواهیم سروری کنیم، و را در جهان شیوع بدهیم. 📛 حالا نئوکنزین‌ها یعنی یک کسی مثل آقای نوبخت، آقای نهاوندیان، آقای نیلی. این آقایان می‌آیند در حکومت اسلامی، در مجمع تشخیص مصلحت نظام مبانیِ اقتصاد حکومت دینی را در یک تقابل ایدئولوژیک می‌برند به سمت نئوکنزین. ⭕️ حالا تا آن‌جایی که دعوای ایدئولوژیک باشد باز مشکلی ندارد ولی وقتی در سطح استراتژیک این‌ها می‌آیند همین را پیاده می‌کنند. 🎤 سخنرانی دکتر حسن عباسی، تهیه و تنظیم: محسن مؤمنی 🆔 @farhang_puya
✴️ باید هدف دین را به مردم بشناسانیم 🔺 بهترین مبلغین ما برای پیشرفت دین، و بیان اهداف دین، صرفاً منافع دنیوی آن را ذکر می‌کند. از مردمی که پایین منبر نشسته‌اند چه انتظاری داریم؟ ⛔️ بعضی اصلا نمی خواهند سخنی از مرگ و آخرت بشنوند و تمام توجه آنها به دنیاست؛ این را هم برای همین می خواهند و فکرشان سراغ عالم ابدی، قرب به خدا و کمالات روحی نمی‌رود. این به جهت ضعف فرهنگ ما است. ⚠️ همان منبری را ما کجا و چگونه تربیت می‌کنیم؟ بزرگان ما چقدر درباره هدف آفرینش انسان، کمالات انسانی، ویژگی های انسان و وظایفش اقشار مختلف کتاب می‌نویسند؟ با چقدر در این زمینه کار کرده‌ایم؟ 🎙 گفت‌وگوی نشریه فرهنگ پویا با علامه مصباح یزدی (ره) 🆔 @farhang_puya
⁉️ چرا اوضاع اقتصاد امروز ما این‌طور است؟ (قسمت دوم) 🔷 ...پیاده که میشود [اقتصاد نئوکنزینی] مردم می‌گویند: شما جشن ۴۰ سالگی می خواهید برای چه بگیرید؟! شما ناکارآمدی خود را در بیکاری و در دلار بالای ۴۵۰۰ تومان [نشان دادید] چگونه می‌گویید جمهوری اسلامی موفق بوده ⭕️ در حالی که این ربطی به جمهوری اسلامی ندارد، این مینارد کینز است. نگاه نئوکینزین است. این آدم طرفدار رباست. اساس نظام در نگاه امام راحل و مقام معظم رهبری و مراجع تقلید مبارزه با رباست. اصلاً و اساساً هیچ ربطی به اسلام ندارد. مردم شما رای دادید این آدم بیاید من را به حساب اسلام نگذارید... . 🎛 سخنرانی دکتر حسن عباسی، تهیه و تنظیم: محسن مؤمنی 🆔 @farhang_puya
🔱 غربی‌ها، فقط پول می‌پرستند ⚜ وقتی تمام هدف و انگیزه‌ی بشر در زندگی مادی انسان خلاصه می‌شود بی‌شک میزان پیشرفت و معیاری برای تشخیص موفقیت یا عدم موفقیت‌اش خواهد بود. به تعبیر شهید آوینی: «منظور از توسعه در جهان امروز، صرفاً توسعه‌ی اقتصادی با معیارها و موازین خاص است و اگر گاهی سخن از توسعه‌ی فرهنگی هم به میان بیاید مقصود از فرهنگی است که در خدمت توسعه‌ی اقتصادی قرار دارد.¹» 📛 بدین ترتیب فرهنگ در معنای غربی خود در خدمت آن مکتب و فلسفه‌ای است که بنیاد‌های سرمایه‌داری و قدرت را محکم می‌کند و از مبانی و مقاصد دینی و الهی به کلی بریده است و اساساً فرهنگ قرار است به جای دین بشیند و روش و سبک زندگی فردی و اجتماعی را برای انسان مدرن تعریف کند؛... . 📝 الهام عباسی 🆔 @farhang_puya
💢 اولین دوره مجلس خبرگان؛ حضوری حماسی 🗳 در اولین دوره انتخابات که در تاریخ ۱۹ آذر ماه سال ۶۱ برگزار شد، در مجموع بیش از ۱۸ میلیون واجد شرایط شرکت کردند و ۶۹ نفر هم از خبرگان ملت به مجلس خبرگان رهبری راه یافتند. 🗓 اولین اجلاس این دوره در تاریخ بیست و سوم تیر ماه سال ۱۳۶۲ و با پیام حضرت امام و افتتاح و در همان جلسه نیز وصیت‌نامه سیاسی-الهی، آن بزرگوار به عنوان امانت تحویل این مجلس شد. 🔚 گذشته از درگیر بودن کشور در جنگ تحمیلی، حضور فیزیکی حضرت امام و در این دوره، بی‌شک تأثیر فراوانی بر این انتخابات می‌گذاشت؛ چه آنکه به نظر مردم، فلسفه تشکیل خبرگان در انتخاب رهبر و در آن دوره، جانشین امام تلقی می‌شد. ✍ سید محمدمهدی موسوی 🆔 @farhang_puya
🔶 سخن امام خمینی(ره) راجع به انتخاب اعضای مجلس خبرگان 🔰 در آغاز راه هم تلقی حضرت امام راحل از این مجلس، مجلسی متشکل از خبرگان اسلام‌شناس بود که البته ایشان با قدرت تمام از وجود آن حمایت و با مخالفان آن مخالفت می‌کردند. 💠 در جایی امام امت با تأکید بر ضرورت دقت مردم برای انتخاب افراد شایسته جهت مجلس خبرگان، می‌فرمایند:«در انتخاب خبرگان برای تعیین شورای رهبری با رهبر توجه کنند که اگر مسامحه کنند و خبرگان را روی موازین شرعیه و قانون انتخاب نکنند، چه‌بسا که خساراتی به اسلام و کشور وارد شود که جبران‌پذیر نباشد.» ✍ سید محمدمهدی موسوی 🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امیرالمؤمنین علی (عليه‌السلام): 🔰 شُكر را غنيمت شماريد؛ كه كم‌ترين بهره آن افزايش نعمت است. 📙 غررالحكم، ٢۵٣۵ 🆔 @farhang_puya
💢 تمدن تقلیل 🆔 @farhang_puya
◾️ پرشورترین انتخابات مجلس خبرگان؛ اتفاقی که دیگر رخ نداد ⚠️ بروز اختلافات سیاسی در جریانات مذهبی و نیروهای انقلابی که از آثار آن انحلال حزب جمهوری اسلامی، انشعاب در جامعه روحانیت مبارز، چند دستگی در صفوف گروه‌های مذهبی نظیر سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و بالاخره ارگان‌ها و نهادهای انقلابی بود و به‌طور کلی فضای سیاسی کشور را به دو گروه طرفدار دولت مهندس موسوی و مخالفان آن تقسیم می‌کردند، از جمله مهم‌ترین تحولات سیاسی این دوره است. 🔚 با وجود همه این مسائل، انتخابات دوره اول به عنوان پرشورترین انتخابات خبرگان با حضور بیش از ۷۷ درصد مردم در تاریخ انقلاب ثبت شد، و در انتخابات دیگر خبرگان، هرگز تکرار نشد. ✍ سید محمدمهدی موسوی 🆔 @farhang_puya