eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.7هزار دنبال‌کننده
9.3هزار عکس
1.1هزار ویدیو
19 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
فرمانده عشاق ، دل آگاه حسین است / بیراهه مرو ! ساده ترین راه حسین است از مردم گمراه جهان راه مجویید / نزدیک ترین راه به الله حسین است 🌸🌺 ولادت پرنور و سرور عزیز دردانهٔ حضرت رسول، گل زهرا، حضرت حسین‌ابن‌علی علیهم‌السلام و روز پاسدار را تبریک عرض می‌کنیم. 🆔 @farhang_puya
🔄 متولیان نااهل را بردارید ⚠️ یکی از مشکلات عدم استقرار عدالت در جوامع این است که دولتمردانی که وظیفه‌ی وضع قوانین عادلانه را به عهده دارند و مسئولیت اجرای آن بر دوششان سنگینی می‌کند؛ درک صحیح از مفهوم عدالت ندارند،... . ✴️ دولتمردان نیز مانند شخص امام یا ولی فقیه باید مصادیق عدالت را بدانند و در اجرای قوانین عادلانه ثابت قدم باشند. در غیر این صورت توسعه‌ی حقیقی و مطلوب رخ نخواهد داد. چنانکه در برخی از بره های پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به دلیل اینکه بعضی از دولتمردان طراز بالای نظام اسلامی در تشخیص قوانین عادلانه و در نحوه‌ی اجرای عادلانه با مشکل مواجه شدند توسعه‌ی مطلوب اسلامی رخ نداد و پیشرفت غربی جای پیشرفت اسلامی را گرفت؛... . 📝 جواد سلیمانی امیری 🆔 @farhang_puya
〽️ توسعه بی‌فایده 🔰 پیشرفت و ترقی در زندگی، مطلوب و ممدوح است و از نظر قانون اسلام لاقیدی و کَلّ بر مردم شدن حرام است، احقاق حقوق و دفع ظلم واجب است. بشر امروز از لحاظ تمدن و تسخیر قوای طبیعت با بشر اعصار گذشته قابل مقایسه نیست؛ 📛 لاکن متاسفانه از لحاظ نتیجه‌ای که از همه‌ی این ها باید عاید شود فرقی نکرده، بلکه چندین مرحله عقب‌تر رفته، امین ابزار و آلات که باید وسیله ی رفاه و آسایش باشد موجب بیچارگی، بدبختی و نگرانی شده. اینها همه از آن جهت است که در قسمت های روحی و اخلاقی عقب‌نشینی کرده. 📝 فائزه فلاطونی 🆔 @farhang_puya
🔷 دید کلی‌نگر به پیشرفت 🔶 ما اهداف و نیازهای متعددی داریم که ممکن است در برخی از آنها به مقصد خود نزدیک شویم و در آن زمینه پیشرفت کنیم؛ ولی ممکن است در زمینه‌ی دیگر پیشرفت نکنیم و یا حتی پسرفت کنیم! 🌐 اگر با یک نگاه کل نگر نگاه کنیم و زندگی انسان را به صورت یک مجموعه ببینیم؛ یعنی همه‌ی نیازهای او را یک کاسه در نظر بگیریم، در این حالت دیگر نباید پیشرفت انسان را تقسیم بندی کنیم و بگوییم در این جهت پیشرفت کرده و در آن جهت پسرفت داشته است، بلکه باید این انسان را در مجموع سنجید که آیا پیشرفت داشته یا نداشته است؟ 🎙 گفت‌وگو با حجت‌الاسلام دکتر علی مصباح 🆔 @farhang_puya
🚫 غرب‌گرایی؛ عوارض اصلاح‌طلبی روشنفکری ⚠️ فرنگی‌مآبی از عوارض زودرس اصلاح‌طلبی روشنفکری بود که با مخالفت نسبتاً شدید و البته کم تاثیر اقشار گوناگون جامعه ایران، خصوصاً روحانیت و خانواده‌های متدین مواجه گشت. 🔘 در عین حال، غالب سخنرانی‌ها و نوشته‌های روشنفکری حاوی ترغیب ملت به «اخذ بدون تصرف تمدن فرنگی» بنابر توصیه پدر معنوی روشنفکری سکولار «میرزا ملکم‌خان» بود. ✍ سجاد کریمان‌مجد 🆔 @farhang_puya
💠 منزلت حضرت عباس (علیه‌السلام) 🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امام حسین (علیه‌السلام): ⭕️ ناتوان‌ترین مردم کسی است که از دعا کردن عاجز باشد. 📚موسوعه کلمات الامام الحسین، ۷۸۱ 🆔 @farhang_puya
🌸🌺 میلاد با سعادت باب‌الحوائج حضرت اباالفضل‌العباس (عليه‌السلام) و روز جانباز را گرامی می‌داریم. 🆔 @farhang_puya
💢 حمایت علما و منبریان نا‌آگاه از غرب‌گرایی 🔰 اکثریت جراید و حتی برخی از گویندگان مذهبی، نظیر سید جمال واعظ اصفهانی یا نصرالله ملک‌المتکلمین فریب سخنان روشنفکران را خورده و تحت تأثیر تبلیغات عوام فریبانه غرب‌زدگان با زبانی عامیانه، غرب‌گرایی را ناخواسته تبلیغ و غرب را ستایش و توجیه می‌نمودند. 🔏 سید جمال واعظ بر سر منبر می‌گفت و روزنامه «الجمال» متن سخنرانی‌های او را در اختیار غیر حاضران می‌گذاشت: «... ایها‌ الناس! من مکرر خدمت شما عرض کرده‌ام، حالا هم عرض می‌کنم ما مردم ایران، جاهلیم. بدون معلم و مربی و استاد، هیچ کار ما درست نمی‌شود. به فرمایش جناب پرنس ملکم‌خان، اگر ما خواسته باشیم یک کارخانه کبریت‌سازی تشکیل بدهیم، بدون معلم خارجی محال است. اگر خواسته باشیم یک کارخانه ریسمان‌سازی بسازیم، مسلماً محتاجیم به یک نفر معلم خارجی...» ✍️ سجاد کریمان‌مجد 🆔 @farhang_puya
⭕️ موافقان و مخالفان غرب‌گرایی 🌐 شعار عموم روشنفکران این بود که: «ایرانی باید ظاهر و باطناً و جسماً و روحاً فرنگی‌مآب شود و بس... بیایید ایران را برای یک انقلاب اخلاقی که ما را از انسان قرون وسطی به انسان قرن بیستم ترقی می‌دهد، مستعد کنیم.» 🌀 فضاحت فرنگی‌مآبی تا حدی پیش رفته که برخی از روشنفکران، از جمله طالبوف، کسروی، جمال‌زاده و علی نوروز (نویسنده جعفر خان از فرنگ آمده) و دیگران نیز تحت فشار مخالفت‌های اجتماعی به نقد نیم‌بند غرب‌گرایی می‌پرداختند. ✅ جدی‌ترین مخالفت‌ها عليه فرنگی‌مآبی و ترویج خلق و خوی غربی توسط متولیان اخلاق دینی و عالمان بیدار، که نگران به خطر افتادن اخلاق مردم و تحت‌الشعاع قرار گرفتن ارزش‌های اخلاقی گشته بودند، ابراز گردید. چنان‌که روزنامه «جریده نجف» می‌نویسد: «اخلاق اروپا در مملکت ما شیوع یافته و اخلاق عمومی؛ ملت را بالطبيعه فاسد نموده و اکابر مملکت از سوء عاقبت این مطلب اندیشناک‌اند.» ✍️ سجاد کریمان‌مجد 🆔 @farhang_puya
🔸 تقابل غرب‌ستیزی و غرب‌گرایی؛ بدو تولد 🔏 وجود شواهد فراوان از مکتوبات، مقالات، سخنرانی‌ها و... در زمینه مخالفت با غرب‌گرایی، مبیّن این واقعیت است که تقریبا غرب‌گرایی با ظهور غرب‌ستیزی در میان اقشار مختلف مردم مقارن گشته است و این دو قلوی متضاد، به خلاف اینکه یکی (غرب‌گرایی) به طور کامل حوزه تعلیم و تربیت را تحت سیطره گرفت، ولی دیگری (غرب‌ستیزی) هرگز اجازه ورود به آن‌ را در هیچ یک از سطوح و مراتب نیافت، با فاصله اندکی پا به عرصه وجود اجتماعی در ایران نهاده‌اند. ✍️ سجاد کریمان‌مجد 🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امام سجاد (عليه‌السلام): 👈 اَلمنافقُ اِنْ حَدَّ ثَكَ كَذَّبَكَ و اِنْ وَعَدَكَ اَخلَفَكَ و إنِ ائْتَمَنْتَهُ خانَكَ و اِنْ خالَفتهُ اِغتابَكَ. 🔻منافق کسی است هرگاه با تو حرف می‌زند دروغ می‌گوید و اگر به تو وعده می‌دهد خُلف وعده می‌کند، هر وقت امانت به او سپردی به تو خیانت می‌نماید، و چنانچه با او مخالفت کنی در پشت سر، تو را غیبت می‌کند. 📙 بحارالانوار، ج ٧٢، ص ٢٠٥ 🆔 @farhang_puya