⚠️ با فقه و اصول همه چیز درست نمیشود
🔰 وقتی امام به ترکیه و بعد از آن به عراق تبعید شدند، در آنجا درس ولایت فقیه را شروع کردند. آن زمان با اینکه نهضت شروع شده بود و مدتی هم از مقدمات آن گذشته بود، هنوز وضع حوزه اینگونه بود که اگر کسی درسهای دانشگاهی میخواند نقطه ضعف برایش بود.
❎ یکی از بزرگانی که نمیخواهم اسمشان را ببرم صریحا میگفتند حوزه، حوزه فقهی است. البته همان بزرگان بعد از گذشت چند سال از اوائل پیروزی انقلاب یا نزدیک انقلاب به خود ما سفارش میکردند که این برنامه مؤسسه را ادامه بدهید.
🔶 یعنی تا آن زمان درست راه مبارزه با فرهنگ غربی دست ما نبود و بسیاری خیال میکردند فقط با همین بحث فقه و اصول همه چیز درست میشود.
🎙 مصاحبه با علامه مصباح (ره)
#علامه_مصباح
#انقلاب_اسلامی
#حوزه_علمیه
#شماره_39
🆔 @farhang_puya
⁉️ سوالات مهم روز درباره دین
✳️ امروز از مسائل جدی مطرح در دنیا این است که اصلا دین چه نقشی در جامعه دارد؟ آیا مضر است یا مفید؟ اگر مفید است ضرورتی هم دارد یا ندارد؛ یعنی همان مبحث سکولاریسم.
🔶 ما در کشور خودمان دانشجو و استاد سکولار داریم. ما غافل هستیم که این گونه مسائل هم وجود دارد و چگونه باید با آن برخورد کرد؟ چگونه بفهمانیم اصلا دین یعنی چه، آیا بدون دین هم میشود زندگی انسانی داشت یا نه؟ انبیاء برای
چه این همه زحمت کشیدند؟ سیدالشهداء (عليه السلام) برای چه کشته شد؟
🎙 مصاحبه با علامه مصباح (ره)
#علامه_مصباح
#انقلاب_اسلامی
#حوزه_علمیه
#شماره_39
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
◾️لوریا و تکمیل تعالیم زوهر (قسمت اول) ▫️ در اواسط قرن شانزدهم میلادی، ربی اسحاق بن سلیمان لوریا (۱
◾️لوریا و تکمیل تعالیم زوهر (قسمت دوم)
▫️در این دوران بود که لوریا اندیشهپرداز کاوالی یکی از رهبران اصلی این فرقه بدل شد. او که در ایتالیا حلقهای از شاگردان را جمع کرده بود، بیش از گذشته قبالا را به سمت سیاست برد و یا پوستههای عرفانی این تفکر دنیاطلبانه را شکافت. بنا به عقیده او، نیروهای شیطانی (سیترا اهرا) بر سرزمین خلافت اسلامی (کلیپت) حکم میراندند و اخگر الهییا همان پرتو نور الهی (زمزم) را به اسارت گرفتهاند.
▫️ وی رهایی زمزم از دست نیروهای اهریمنی را که فرآیندی دیالکتیکی است، تیکون (نوزایی) نامید. در این روند دیالکتیک، تمام تاریخ یهود، به صورت یک فرآیند مسیحایی و در راه تحقق ماموریت الهی، تعریف میشود. به نوشته جودائیکا، بهنظر لوریا هبوط آدم از باغ عدن، فقط به دلیل گناه خوردن از میوه ممنوعه نیست، بلکه آدم و فرزندانش (قبالائیان) مأموریتی الهی را دارند که اخگرهای الهی که در سرزمین خلافت افتاده و اسیر شدهاند، بیابند.
📚 تحلیل نفوذ فرهنگی کابالیستی (عرفان یهودی) در سینما، صفحه ۱۰۵، محمد حسین فرجنژاد و رفیعالدین اسماعیلی
#پاراکتاب
🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امام علی (علیه السلام) :
تنها جاهل است که شیفته رای خویش است.
📚 غررالحکم، حدیث ۹۴۷۱
#حدیث
🆔 @farhang_puya
◾️مارتین لوتر و وادادگی در برابر یهودیان
▫️ مدتی پس از آنکه پروتستانیسم توسط مارتین لوتر (۱۴۸۳_۱۵۴۶) پایه گذاری شد و آرمانهای توراتی توسط او و همفکرانش زنده شد، یهودیان و زرسالاران محلی، حمایت ویژهای از حرکت او به عمل آوردند در مقابلِ کلیسای رُم ایستادند و اعلام انشعاب رسمی در مسیحیت کردند و خونریزیهای فراوانی در پنج قرن اخیر بین پروتستانها و کاتولیکها اتفاق افتاد.
▫️ یهودیان، به دلایل متعددی از مارتین لوتر حمایت کردند. دانشنامه یهود در این باره مینویسد: ((لوتر ضمن طرح این موضوع که یهودیان جهت رسانیدن پیام خداوند به تمامی جهانیان انتخاب شدهاند، آنها را مورد ستایش قرار میدهد. او می گوید یهودیان حامل برترین خونها در رگهای خود هستند. روحالقدس به واسطه آنها کتاب مقدس را به اقصی نقاط دنیا برد.))
📚 تحلیل نفوذ فرهنگی کابالیستی (عرفان یهودی) در سینما، صفحه ۱۰۷ و ۱۰۸، محمد حسین فرجنژاد و رفیعالدین اسماعیلی
#پاراکتاب
🆔 @farhang_puya
⭕️ نکاتی درباره بازی سیمز (قسمت اول)
🔰 سیمز بازی شبیهسازی زندگی و از جمله پرفروشترین بازیهای دنیاست که پنج بار در رکوردهای گینس ثبت شد است.
🔘 در این بازی، شخص ابتدا نماینده خود در بازی را طراحی میکند شکل ظاهری، پوشش، جنس، سن، نژاد، اندام، جزئیات چهره، زیورآلات و صفات شخصیتی خود را از میان پنجاه شخصیت تعریف شده در بازی انتخاب میکند. در نهایت، بازیکن با مشخص کردن آرزوهای شخصیت مجازی وارد بازی میشود و به انتخاب محل سکونت خود در شهری کاملاً زیبا و ایدهآل میپردازد.
🔚 از عوامل جذابیت بازی؛ تنوع مناسبات، ارتباطات و روشهای کسب درآمد است که از یکنواخت شدن آن جلوگیری میکند. سازندگان بازی کوشیدهاند که بازکنان سیمز را یک بازی کاملاً بیطرف و متعادل تصور کنند. شهر در سیمز بینام است و بهگونهای طراحی شده است که شهری خاص را تداعی نکند. واحد پولی و زبان مردم شهر، خیالی است.
✍ فاطمه سجادی
#بازی_رایانهای
#سیمز
#هنر
#شماره_29
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
⭕️ نکاتی درباره بازی سیمز (قسمت اول) 🔰 سیمز بازی شبیهسازی زندگی و از جمله پرفروشترین بازیهای دنی
💢 نکاتی درباره بازی سیمز (قسمت دوم)
🌐 در مجموع میتوان گفت سازندگان سیمز چشم به بازار جهانی داشته و نمیخواستهاند هیچ جامعهای را از جهت برد اثرگذاری از دست بدهند.
🔺 سیمز یک بازی کمالگراست. در هیچ جای بازی، دشواریهای دنیای واقعی به چشم نمیخورد. تنها طبقه مرفه به نمایش در میآید و جلوهای از طبقه کم درآمد و کارگر در آن نیست.
⚠️ در نتیجه این بازی مروج سبک زندگی مبتنی بر نظام سرمایهداری است. مصرفزدگی و تجملگرایی در بازی شاهد دیگری بر این مدعاست. در اصل، استمرار و بقای یک نظام سرمایهداری وابسته به ترویج فرهنگ این دو مؤلفه در جهت ایجاد تقاضای کاذب به منظور تامین بازار و افزایش سرمایه است. سیمز به گونهای طراحی شده که «خرید»، انگیزه مسلط برای ادامه بازی است.
✍ فاطمه سجادی
#بازی_رایانهای
#سیمز
#هنر
#شماره_29
🆔 @farhang_puya
💠 پیامبر مهربانی (صل الله علیه و آله و سلم) :
همانگونه که فرزند نباید به والدین خود بیاحترامی کند، والدین نیز نباید به بیاحترامی کنند.
📚میزانالحکمه، جلد ۱۳، صفحه ۵۰۸
#حدیث
🆔 @farhang_puya
💠 فضای مجازی؛ کنترل نامحسوس حکومتها (قسمت اول)
#عکس_نگاشت
🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امام صادق (علیه السلام) :
آنکه برای ظلمی که به ما وارد شده، اندوه کی باشد، نفسش تسبیح و حزنش عبادت است.
📚بحارالانوار، ج ۴۴، ص ۲۷۸
#حدیث
🆔 @farhang_puya
💠 فضای مجازی؛ کنترل نامحسوس حکومتها (قسمت دوم)
#عکس_نگاشت
🆔 @farhang_puya
◾️دولت هلند؛ پلهای برای ترقی یهودیان در تسخیر جهان
▫️دولت هلند اولین دولتی بود که بهصورت رسمی پروتستان شد؛ بلافاصله سیل یهودیان سفاردی مهاجر بود که به هلند خصوصاً آمستردام روان شد و تجارت و اقتصاد آن شهر را که اکنون «قدس جدید» نامیده میشد، به دست گرفت.
▫️نیمه دوم قرن هفدهم بود که یهودیان هلند، از هستههای اصلی زرسالاری جهان معاصر شدند و به گسترش قبالا و دزدیهای ماوراء بحار کمک شایانی کردند و همینان در گسترش پیوریتنیسم در انگلیس و مهاجرت اروپائیان به نیوانگلند (آمریکا) تأثیر بهسزایی داشتند. همین حلقه دنیاپرست یهودی و قبالا بخش بزرگی از سهام شرکتهای بزرگ استعمارگر هند شرقی و غربی را مالک شدند.
📚تحلیل نفوذ فرهنگی کابالیستی (عرفان یهودی) در سینما، صفحه 108، محمد حسین فرجنژاد و رفیعالدین اسماعیلی
#پاراکتاب
🆔 @farhang_puya
⁉️ چرایی نظر قرآن درباره ارتباط نداشتن با مستکبرین (قسمت اول)
🔶 برهانی که قرآن کریم اقامه میکند این نیست که آنها چون مسلمان نیستند و کافرند شما با اینها طرز دیگر رفتار کنید، برهان مسأله این نیست که آنها کافرند، چون با کافر میشود کنار آمد چه اینکه در مطلب بعد به عرضتان میرسد؛ ولی با مستکبر نمیشود کنار آمد.
🔹 برهان قرآن کریم این نیست که «فقاتلوا ائمة الكفر انهم لا ایمان لهم» چون ایمان ندارند و کافرند، بلکه برهان قرآن کریم این است «إنهم لا أيمان لهم».
🎙 بیانات آیت الله جوادی آملی
#سیاست
#انقلاب_اسلامی
#جامعه
#شماره_36
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
⁉️ چرایی نظر قرآن درباره ارتباط نداشتن با مستکبرین (قسمت اول) 🔶 برهانی که قرآن کریم اقامه میکند ای
⁉️ چرایی نظر قرآن درباره ارتباط نداشتن با مستکبرین (قسمت دوم)
✳️ أیمان جمع یمین است؛ یعنی اینها سوگندشناس نیستند، امضاشناس نیستند، کنوانسیون شناس نیستند، میثاق بین الملل شناس نیستند، تعهد متقابل شناس نیستند، قطعنامه شناس نیستند، با این گروه نمیشود زندگی کرد، اینها به هیچ تعهدی از تعهدات خود پایبند نیستند.
🔰 چندین قطعنامه عليه اسرائيل صادر شد اینها عمل نکردند، چندین قطعنامه در زمان دفاع مقدس صادر شده اینها عمل نکردند. غرض آن است که برهان قرآن درباره محاربی که همواره سخن از گزینه نظامی روی میز است دارد این است که «لا أيمان لهم» با اینها باید کمال دقت، رعایت و تیزبینی و تیزهوشی را اعمال کرد.
🎙 بیانات آیت الله جوادی آملی
#سیاست
#انقلاب_اسلامی
#جامعه
#شماره_36
🆔 @farhang_puya
💠 فضای مجازی؛ کنترل نامحسوس حکومتها (قسمت سوم)
#عکس_نگاشت
🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امام علی (علیه السلام) :
آنکه صبر نجاتش ندهد، بیتابی هلاکش کند.
📚 نهج البلاغه، حکمت ۱۸۹
#حدیث
🆔 @farhang_puya
💠 فضای مجازی؛ کنترل نامحسوس حکومتها (قسمت چهارم)
#عکس_نگاشت
🆔 @farhang_puya
◾️الیزابت و تأسیس امپراطوری بریتانیا
▫️ فرقه پیورتنیسم، توسط «ویلیام تندل» پایه گذاری شد و بعدها در انگلیس عصر الیزابت رشد کرد. الیزابت دختر هنری هشتم به همسر دوم هنری، «آن بالین» بود که پس از خواهرش ماری تودور (۱۵۵۸_۱۵۵۳) به سلطنت رسید و مانند پدرش با سلطه کاتولیکها به مقابله برخاست.
▫️ دوران الیزابت سرآغاز تاسیس امپراطوری مستعمراتی بریتانیاست و از این زمان است که خاندان سلطنتی انگلیس مشارکت جدی در تجارت جهانی برده و تأسیس «پلانت»ها در قاره آمریکا را آغاز کردند و از همین زمان است که زرسالاران یهودی به دربار انگلیس راه یافتند.
📚 تحلیل نفوذ فرهنگی کابالیستی (عرفان یهودی) در سینما، صفحه ۱۰۹ و ۱۱۰، محمد حسین فرجنژاد و رفیعالدین اسماعیلی
#پاراکتاب
🆔 @farhang_puya
◾️فضای مجازی یا امپریالیسم فرهنگی (قسمت اول)
▫️ بسیاری از اندیشمندان از پروژه جهانی سازی نام میبرند یکی از شاخههای آن جهانی سازی فرهنگی است. یک برداشت آشنا برای یکی از جهانی شدن فرهنگ، امپریالیسم فرهنگی است. هربرت شیلر امپریالیسم فرهنگی را نوعی نفوذ اجتماعی میداند که از طریق آن، کشوری اساس تصورات،ارزشها، معلومات و هنجارهای رفتاری و همچنین سبک زندگی خود را بر کشورهای دیگر تحمیل میکند.
▫️ این فرهنگ همان ارزشها و باورهای قوممحور غربی است که در ظاهری عام و غیرقومی عرضه میشود. در این فرآیند تاثیرگذاری و نفوذ اجتماعی، مضامین و محتوای رسانهای چون فیلمهای سینمایی، سریالها، برنامههای تلویزیونی و ماهوارهای، تبلیغات تجاری و... بیشترین نقش را دارند.
✍فائزه فلاطونی
#فرهنگ
#فضای_مجازی
#شماره_29
🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امام علی (علیه السلام) :
از گناهان پنهانی بپرهیزید، که آنکه شاهد است، همو داور است.
📚 غررالحکم، حدیث ۲۵۲۴
#حدیث
🆔 @farhang_puya
◾️ دزدان دریایی؛ ناجیان اقتصاد انگلیس
▫️در ابتدا سلطنت الیزابت جامعه انگلیس با مشکلات مالی فراوانی روبرو بود که الیزابت و دربارش برای اینکه از رقیبان کاتولیک اسپانیایی خود عقب نمانند، سادهترین و شرافتمندانهترین راه برای تامین مخارح دربار خود را که بیش از سیصدهزار پوند بود، در مشارکت با دزدان دریایی و سرمایهگذاری در تجارت برده دیدند.
▫️قریب به چهار دهه دو دزد دریای نامدار انگلیسی «سرجانز هاوکینز (۱۵۹۵_۱۵۳۲)» و «سر فرانسیس دریک (۱۵۹۶_۱۵۴۳)» سگ های درنده الیزابت در دریاها بودند. ارنست ماندل مینویسد: ((«برد» تخمین میزند که راهزنان در اثنای حکومت الیزابت، نزدیک به ۱۲ میلیون پوند به انگلیس وارد کردند.))
📚 تحلیل نفوذ فرهنگی کابالیستی (عرفان یهودی) در سینما، صفحه ۱۱۰، محمد حسین فرجنژاد و رفیعالدین اسماعیلی
#پاراکتاب
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
◾️فضای مجازی یا امپریالیسم فرهنگی (قسمت اول) ▫️ بسیاری از اندیشمندان از پروژه جهانی سازی نام میبر
◾️ فضای مجازی یا امپریالیسم فرهنگی (قسمت دوم)
▫️ هدف امپریالیسم فرهنگی با توجه به نظام ارتباطات جهانی امروز، فائق آمدن بر مقاومت است و نه اشغال نظامی کشورهای دیگر. شیلر، ترویج فناوریهای نوین در پوشش «عصر اطلاعات» را تلاش برای مهار جنبشهای آزادیبخش ملی میداند میگوید نظام اطلاعاتی و ارتباطاتی در خدمت تجسس و نظارت جهانی، استقرار سریع نیروهای مسلح نفوذ شرکتهای فراملیّتی در بازار درآمده و به سلاحی ایدئولوژیک تبدیل شدهاند.
▫️ بزعم وی شبکههای رادیویی و تلویزیونی ایالات متحده به صورت روزافزون تحت نفوذ حکومت فدرال و بهخصوص وزارت دفاع این کشور قرار گرفتهاند. او خاطرنشان میسازد که «آرسیای»_ صاحب شبکه رادیویی و تلویزیونی انسیبی_ یکی از طرفهای قرارداد بزرگ پنتاگون است. صادرات محصولات تلویزیونی آمریکا، همراه با تبلیغات، فرهنگی تجاری را ترویج میکند که اشکال محلی ظهور و بروز فرهنگی را نابود میسازد.
✍فائزه فلاطونی
#فرهنگ
#فضای_مجازی
#شماره_29
🆔 @farhang_puya
◾️موبایل گوگل؛ از کنار گوگل ساده نگذریم
▫️ اندروید یا سیستم عامل شرکت گوگل برای تلفنهای همراه و تبلتها است که به کاربران اجازه می دهد گوشی خود را با توجه به سلیقه سفارشی و شخصی سازند؛ ضمن اینکه بسیاری از سرویسهای اینترنتی گوگل بر روی اندروید قابل دریافت است.
▫️ از تهدیدهای این سرویس، مشروط بودن فعال سازی اندروید به فعال سازی حساب در گوگل است. نرم افزاری که به طور پیشفرض بر روی تلفنهای اندرویدی قرار گرفته، تمام فعالیتهای کاربر مانند پیامک و شمارههای تماس، رمز عبور و... را ثبت میکند.
✍علی اصغر سیاحت هویدا
#جامعه
#جاسوسی
#شماره_29
🆔 @farhang_puya
◾️سالنامه گوگل؛ از کنار گوگل ساده نگذریم
▫️ یک سررسید آنلاینی است اتفاقاً برنامههای روزانه، قرار کاری هر روز و نکاتی که کاربر میخواهد فراموش نکند، یادداشت میشوند و گوگل از طریق ارسال ایمیل یا کاربر با مشاهده سررسید خود از برنامههای کاری روز مورد نظر با خبر میشود.
▫️ اما گوگل با استفاده از این سرویس مانند سایر سرویسهایی که از خود افشایی کاربر استفاده میکنند، به اطلاعات دقیق و بهروز دسترسی پیدا میکند که در حالت عادی ممکن است جزو اطلاعات محرمانه یک شخص باشد.
✍علی اصغر سیاحت هویدا
#جامعه
#جاسوسی
#شماره_29
🆔 @farhang_puya