🔴 نظم در نظام، علاج ناکارآمدی
🖇 اگر مسئولان دولتی در جای خود و مسؤلان قضایی در جای خود، هر کدام با این انحرافات و خطاها برخورد کنند، هم کارایی مسؤلان دولت در زمینههای مختلف زیاد خواهد شد و هم این معضل اقتصادی مشکل اشتغال، مشکل صادرات و واردات مسائل مربوط به پول و غیره عمدتا حل خواهد شد.
📌 یعنی برخورد با فساد هم موجب میشود که افراد دقت بیشتری بکنند هم موجب میشود که دستهای خیانت کار بترسند و عقب بکشند.
📌 این دو عامل موجب خواهد شد که در کارهای اقتصادی و جاری کشور و دولت، پیشرفت به وجود آید. بنابراین علاج تهاجم به ناکارآمدی نظام اثبات کارآمدی است که اثبات کارآمدی هم این گونه است.
✍ فائزهفلاطونی
#سیاست
#شماره۳۷
🆔 @farhang_puya
✍ امیرالمؤمنین امام_علی علیهالسلام:
🔺 براى هيچ توكلكنندهاى رنجى نيست.
📚 غررالحكم، حدیث ۷۴۵۱
#حدیث
🆔 @farhang_puya
🖇 این یعنی قدرتیافتن ادامهدهندگان حلقه کیان
🔹 اینکه امروز پس از گذشت نزدیک به چهل سال از انقلاب، جریانی در ایران هست که به صراحت خود را لیبرال میداند؛ اینکه سند ۲۰۳۰ آشکارا حمایت و امضا میشود و آقایان در خیال خام تحفظ هستند؛ این که مذاکرات هستهای را به خودی خود دارای افتخار و ارزش می دانند..
🔸 و این که فارغ از هر فرجامی(تلخ یا شیرین) برجام را یک دستاورد میدانند؛ اینکه کام حضرات با شعار «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» تلخ میشود..
🔹 این که کربلا نه درس قیام و مقاومت که درس مذاکره و سازش میدهد و سقیفه هنوز هم تحریف میشود! اینکه جای شهید و جلاد را عوض می کنند و این که... هیهات که این لیست سیاه تمام
شود!
🔚 این یعنی همان تربیت یافتگان برپادارنده سلطه ابرقدرتها، یعنی ادامه عقبهای به نام حلقه کیان، تا روشنفکری دینی، تا اصلاحگرایی، تا نهضت ملی، تا بازرگان، تا مدرنیته و تا سکولاریسم!
✍ الهام عباسی
#سیاست
#شماره۳۵
🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 دولت غاصب رژیم صهیونیستی امروز حتما باید محاکمه بشود
#طوفان_الاقصی
🆔 @farhang_puya
💢 سبکشناسی نفوذ یعنی چه؟
🔸 مقصود از «سبکشناسی نفوذ» برشماری گونههای مختلف نفوذ بر اساس چگونگی تاثیر عامل نفوذی بر فرد یا افراد پذیرای نفوذ است. از این رو، بایستی «سبک شناسی نفوذ» را از دو حیطهٔ «روششناسی» و «شناخت نفوذ» از حیث ابعاد مختلف تفکیک کرد.
🔹 روششناسی نفوذ، ناظر به شناخت شیوهها و چگونگی پیشبرد نفوذ در اعماق هدف است؛ مانند تطمیع پول، قدرت، جاذبه های جنسی، تخویف رسانههای جمعی جاسوسی و....
🔸«شناخت ابعاد مختلف نفوذ» نیز به حیطهشناسی نفوذ (شناخت نفوذ از حیث حیطههای اجرای نفوذ مانند نفوذ سیاسی، نفوذ فرهنگی، نفوذ اجتماعی و ...) میپردازد.
✍ محمد حسین وفائیان
#استکبار_ستیزی
#نفوذ
#شماره۳۱
🆔 @farhang_puya
📌 جریانهای صدر اسلام
🖇 جریانهای صدر اسلام را از یک زاویه میتوان به هشت جریان تقسیم کرد که در سه جبهه قرار میگیرند: الف) جبهه اول جبهه مقاومت در راه حق است که ما آن را جبهه رهروان اهل بیت علیهم السلام می نامیم.
🔗 ب) جبهه دوم جبهه معارضان اهل بيت عليهم السلام است که مخالف حقاند. پ) جبهه سوم هم جبهه اعتزال و به تعبیر دیگر جبهه جداشده از حق و باطل است.
📎 جبهه اول یعنی رهروان اهل بیت(ع)، دو دسته میشدند؛ یک دسته رهروان «بابصیرت و یک دسته «رهروان فاقد بصیرت». جبهه معارضان هم چهار دسته میشدند. جریان «خواص تجدید نظر طلب»، جریان «زرسالاران برانداز» جریان «صدارتطلبان بیعتشکن» و سرانجام جریان «متحجران آشوبگر»
🔗 جریان اعتزال هم به دو دسته تقسیم میشد: جریان «اعتزال عافیتطلب» که پایگاهش در مدینه بود و جریان «اعتزال قدرتطلب» که پایگاهش در کوفه قرار داشت.
🖊 جواد سلیمانی
#تاریخ
#جبهه
#شماره۳۱
🆔 @farhang_puya
💢 بصیرت راه حل دفع نفوذ
🔹 امروز هم باید جریان نفوذ و کاتالیزورهایی را که باعث میشوند جریان نفوذ مسلط شود، شناسایی کنیم؛ اولا به کاتالیزورها رأی ندهیم؛ ثانیا اگر ندانسته رأی دادیم با سیستم کنترلی از آنها مواظبت کنیم تا نتوانند جاده نفوذ دشمن را هموار کنند.
🔸 با انتقاد و افشاگری و برخورد تند حساب شده، با آگاهی دادن به مردم و افراط نکردن در کارها عمل حساب شده، و احساسی عمل نکردن میتوانیم جلوی نفوذ را بگیریم. در زمان اصلاحات داشتند نفوذ میکردند ولی جریانها و افراد با بصیرت جلویشان را گرفتند. الان
هم دارند نفوذ میکنند؛ بصیرت میتواند جلوی نفوذ را بگیرد.
✍ جواد سلیمانی
#استکبار_ستیزی
#نفوذ
#شماره۳۱
🆔 @farhang_puya
📌 شرط سودمندی علوم
🔸 همه میدانیم، آیات و روایات هم هست، تجربههای عینی و دلیل عقلی داریم بر این که علم، شرط لازم است، نه شرط کافی. گاهی ممکن است تحصیل علم باعث ضرر بیشتر شود؛ مثل معروف «دزد که با چراغ آید گزیده تر برد کالا» آن شرط دیگری که شرط لازم را کافی میکند به چند چیز منشعب میشود:
🔹 یکی این که ما علوم را از منابع صحیحش اخذ میکنیم و واقعا علم باشد نه به قول امیرالمؤمنين «الا جهاليل و اضالیل» باشد. پس هم منابع معتبر باشد و هم روش استفاده و استنباط باشد.
🔹هر علم یک متد مخصوص خودش را دارد که اگر از آن متد استفاده کنند نتیجه صحیح به دست خواهد آمد. ولی بعد از آن که انسان این علم را به دست آورد، ممکن است عملاً به صورت دیگری منعکس کند. مانند بسیاری از علمای بنی اسپرائیل از احبار و رهبان که عمداً حقایق را تحریف میکردند.
🔚 باید انگیزه داشته باشیم و علم صحیح را در جامعه نشر دهیم؛ بعد از یاد گرفتن مفاهیم و تولید مفاهیم و علم جدید، شرط دوم این که انسان باید تقوی داشته باشد، اخلاص داشته باشد، خودسازی کند تا این که از علمش سوء استفاده نکند.
✍ سمیه طاهریان
#علوم_انسانی
#علم_اصیل
#شماره۱۶
🆔 @farhang_puya
💢 تداوم انقلاب اسلامی از دیدگاه شهید مطهری
🔸«شهید مطهری» یکی دیگر از ارکان تداوم و استمرار انقلاب اسلامی را حفظ آزادی میداند؛ ولی آزادی به معنای معقول و در چارچوب اخلاق و اسلام را تبیین میکند. ایشان در این زمینه میگوید:
🔹 از آنجا که ماهیت این انقلاب ماهیتی عدالت خواهانه بوده است، وظیفه حتمی همگی ما این است که به آزادیها به معنای واقعی کلمه احترام بگذاریم. زیرا اگر بنا باشد حکومت جمهوری اسلامی زمینه اختناق را بوجود بیاورد، قطعا شکست خواهد خورد. البته آزادی غیر از هرج و مرج است و منظور ما آزادی به معنای معقول آن است.
🔸همچنین در رابطه با آزادی فکر و بیان و قلم میفرماید: هر کس میباید فکر و بیان و قلمش آزاد باشد و تنها در چنین صورتی است که انقلاب اسلامی ما راه صحیح پیروزی را ادامه خواهد داد....
🔚 که در جامعه ما، محیط آزاد برخورد آراء و عقاید به وجود بیاید به طوری که صاحبان افکار مختلف بتوانند حرفهایشان را مطرح کنند و ما هم در مقابل آراء و نظریات خودمان را مطرح کنیم. تنها در چنین زمینهی سالمی خواهد بود که اسلام هر چه بیشتر رشد میکند.
#انقلاب_اسلامی
#آزادی
#شماره۴۱
🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌱💔
زهرا سپرد تشنه نماند لب حسین
مانند چوب خشک شد،آخر وصیتش
#شب_زیارتی_ارباب
#شب_جمعه
🆔 @farhang_puya
✍ امیرالمؤمنین امام علی علیهالسلام:
🔺 براى هيچ توكلكنندهاى رنجى نيست.
📚 غررالحكم، حدیث ۷۴۵۱
#حدیث
🆔 @farhang_puya
💢 تفاوت آزادی در اسلام و آزادی در غرب
🔹 اومانیستها با تأکید بر خودمختاری و خودرأیی انسان، بر این باورند که انسان، آزاد به دنیا آمده است و حق گزینش دارد و
از هر قید و بندی رهاست. بنابراین، خود، باید سرنوشت خویش را رقم زند؛ زیرا او به کمک خرد، می تواند حقوق و اختیارات خویش را تعیین نماید. در نتیجه هیچ نیازی به تعیین تکلیف از ماورای طبیعت ندارد.
🔸 از این رو، چون دین و ارزشهای دینی با آزادی و اختیار بیقید و شرط انسان در ستیز کامل هستند، بایستی از صحنه زندگی این جهانی بشر
حذف شوند.
در مقابل اندیشه اومانیستی، بر اساس اندیشه اسلامی و در حوزه مهدویت، آزادی مفاهیم و معیارهای متعددی دارد که باید در مقام اندیشه و عمل به آنها
توجه داشت.
🔹 از دیدگاه اسلام، مرز آزادی تا جایی است که به حقوق دیگران تجاوز نشود و با آنها در تزاحم نباشد. از آنجا که تحقق حکومتی عادلانه تنها با رعایت حقوق همگان و اجابت دادخواهی مظلومان و قضاوتهای عادلانه و رعایت شدن اصل برابری در همه عرصهها میسر میشود، کمتر کسی در آن عصر [ مهدویت ] از رعایت حقوق کوتاهی میکند.
✍ بهروز محمدی منفرد
#مهدویت
#فرهنگ
#شماره۵
🆔 @farhang_puya
📌 هدف غرب از علمداری حقوق زنان چیست؟
🔹 به قول استاد مطهری، رشد روز افزون صنعت که بیش از نیاز واقعی انسانها بود، به ضرورت تحمیل کالا بر مصرف کننده انجامید که میبایست با ترفندهای زیادی
و به کارگیری همه وسایل ارتباطی فکری و هنری، انسانها را به عامل بیاراده مصرف تبدیل کند.
🔸 قدرت سرمایهداری بار دیگر سراغ بهرهکشی از زن برآمد، اما این بار نه از نیروی بدنی و کار زن، بلکه
از نیروی جاذبه و زیبایی او و
گرو گذاشتن شرافت و حيثيتش
از
قدرت افسونگری زنان در تبلیغات و تحمیل کالاهای تولیدی به دنیا استفاده کرد.
🔹 بدیهی است همه اینها را به حساب آزادی و تساوی با مرد گذاشت؛ متأسفانه شاهدیم که زنان همه عرضه خود را در عرضه خود دیدند، غافل از آنکه به نوعی از ستم تاریخی رهایی یافتند و به زیر یوغ استعمار نوین و مدرنیسم با شعارهای فریبنده قرار گرفتند و برای رهایی از وجدان بیدار، او را به دامن فردگرایی و نسبیت در ارزشها فراخواندند که هر فکر بیداری را خفته گرداند.
✍ اکرم مبارکی
#استکبار_ستیزی
#حقوق_زن
#شماره۵
🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید| مرجعیت نفوذی!
🔰 استاد شجاعی
🆔 @farhang_puya
📌 امداد خط فکری ابوذر در روح نیروهای مخلص حزب الله
🔹 «عشق به شهادت» رمزی که از عاشورا و کربلا و صحابی رسول الله (ص) بر فرزندان معنوی حضرت سلمان در ایران بر جای ماند و اکنون این رمز و راز گره از زندگی پرسودای فرزندان ابوذر در لبنان میگشاید. سیدحسن نصر الله و سربازان حزب الله، فردایی بزرگ و درخشان را رقم میزنند. فردایی که برای اسراییل و آمریکا بسیار تیره و تار خواهد بود.
🔸 هر آنکه دم از سنّت واقعی پیامبر (ص) میزد عاقبتی
همچون ابوذر تنها و حیدر مظلوم داشت. آنچه که هست، سیدحسن نصر الله و ياران مخلص حزب الله، با دستان خالی و قلب هایی مالامال از عشق به خدا و پیامبر (ص) و اهل بیت پاکش(ع)، تاریخی را مینگارند که نسل آینده به آن غبطه خورند. تاریخی که سر در گمی و حیرانی دشمنان اسلام را مینمایاند.
✍ مقداد علوی
#استکبار_ستیزی
#حزب_الله
#شماره۱۳
🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 #کلیپ_ویژه | سید عزیز...
✅️بیانات آیت الله مصباح یزدی(قدس سره) در مورد سید حسن نصرالله : «من واقعا در مقابل ایشان احساس حقارت می کنم.»
#سید_حسن_نصرالله
#حزب_الله
🆔 @farhang_puya
💢 نقشه ذهنی استراتژیک رهبر انقلاب
🔹 مقام معظم رهبری ذهنشان سه وجهی است. این ذهن سه وجهی به این معناست که برای هر موضوعی میخواهند راهکار ارائه کنند، سه وجه را معین میکنند.
🔸 همین سیاست خارجی ما را ایشان چه جوری ترسیم کردند که سه وجه است: عزت، حکمت و مصلحت و بعد سیاست داخلی را عزت رحمت و اقتدار. خوب یک مثلث ترسیم کنید و روی ضلعهایش بنویسید: عزت، حکمت، مصلحت.
🔹 یک مثلث دیگر برای سیاست داخلی ترسیم کنید؛ دوباره ضلعهایش میشود: عزت، رحمت و اقتدار. علت و همپوشی این دو تا مثلث در کلمه «عزت» است. سیاست داخلی و سیاست خارجی باید در حوزه عزت مشترک باشد.
🔚 حالا شما تعداد زیادی از مثلثها را که آرای ایشان است در بیاورید، هر کدام از این گوشهها و زوایا با هم که اورلب دارد به هم بچسبانید؛ آنگاه ساختار کندوی عسل را خواهید دیدید که به شکل نقشهای در میآید که به آن، «نقشه ذهنی استراتژیک» رهبر میگوییم.
👤 دکتر حسن عباسی
#امامین_انقلاب
#نقشه_استراتژیک
#شماره۱۵
🆔 @farhang_puya
💢 دکترین امام راحل
🔹 بعد از انقلاب، امام راحل هر چهار تا حوزه را مدنظر داشتند. غایتی که از انسان برای ایشان متصور بود، غایتی است که در قرآن تعریف شده و حیات انسان را حیات طیبه میدانستند.
🔸 [ امام خمینی ] جامعه را جامعه نبوی میگرفتند. شبیه انگارههایی که آن روزگار به وجود آمده بود، نهادسازیهای متعددی انجام دادند و دولتسازی را با شیوهای که بنیان نهادند، از حکومت در جمهوری اسلامی آغاز کردند.
🔸 ما امروز می توانیم به جرئت از مفهومی به نام خمینیزم یاد کنیم؛ چون این ایدئولوژی و بالاتر از این دکترین امام راحل، تقریباً یکی از منسجمترین دکترینها برای اداره جوامع بشری امروز و آینده است.
👤 دکتر حسن عباسی
#امامین_انقلاب
#شماره۱۵
🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نصرالله: به زودی پیروزی غزه را جشن خواهیم گرفت
🔹مقاومت هنوز به پیروزی نرسیده و برای رسیدن به آن به وقت و صبر نیاز است.
🔹امام خامنهای به ما در جنگ ۳۳روزه گفت ما پیروز میشویم و ما پیروز شدیم. چند روز پیش هم فرمودند غزه و مقاومت قطعا پیروز خواهد شد.
🔹من به غزه، کرانۀ باختری و همۀ فلسطینیها میگویم که نتیجۀ تحمل این مسئولیت و پایداری و صبر ما در برابر این توحش قطعا پیروزی است. بهزودی پیروزی غزه را جشن خواهیم گرفت.
🆔 @farhang_puya
💢 مصاحبه نشریه فرهنگ پویا با دکتر لکزایی پیرامون موضوع علوم انسانی
📌 فرهنگ پویا: آیا هم اکنون علوم انسانی اسلامی داریم؟
🖇 دکتر لکزایی: دو بحث است؛ یکی این که بگوییم الان نداریم؛ یکی این که بگوییم امکان ندارد که داشته باشیم. اگر کسی بگوید امکان ندارد، خوب استدلالهای قبلی ما نشان داد که میتوانیم داشته باشیم؛ به لحاظ ،عقلی، تجربی، نقلی..... به خاطر این که بحث ما این است که علوم انسانی موجود ناقص و در برخی موارد ناقض اهداف الهی و انسانی است.
🔸 نمیگوییم که علوم انسانی موجود را باید دور بریزیم. ما میگوییم این علوم انسانی فقط از تجربه و ارزشهایی که توسط انسانها بنیانگذاری شده است استفاده میکند؛ یعنی خودش را از وحی محروم میکند. ما داریم یک منبع معرفتی را به این اضافه میکنیم. معنای این حرف آن نیست که این کنار آنها قرار میگیرد.
🔹 اینها دو سیستم میشود؛ لذا من گفتم که از دو الگو و پارادایم میتوانیم استفاده کنیم؛ متدانیه و متعالیه. ما آنجا معرفت تجربی را حذف نمیکنیم، بلکه میگوییم معرفت تجربی یکی از معرفتهاست. چیزی را که ما طرد میکنیم ارزشهای ساخت بشر و ارزشهای ضدالهی و غیرالهی یا ارزشهای مغایر با ارزشهای دینی است.
#علوم_انسانی
#معرفت
#شماره۱۶
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💢 مصاحبه نشریه فرهنگ پویا با دکتر لکزایی پیرامون موضوع علوم انسانی 📌 فرهنگ پویا: آیا هم اکنون علوم
📌 تفاوت علوم متعالیه و علوم متدانیه
🔹 در مجموع میتوانیم دو پارادایم و الگو را در حوزه علوم انسانی در سطح جهان مشخص کنیم؛ یکی علوم انسانی متعالیه و دیگری علوم انسانی متدانیه. در جهان امروز مع الاسف غلبه با علوم انسانی متدانیه است.
🔸 این علوم [ علوم متدانیه ] به تعبیر بسیار زیبای صدرالمتألهین، علومی است که هدف آن جلوگیری از مشکلات و آسیبها و تهدیداتی است
که انسان در این دنیا با آن دست و پنجه نرم میکند. آنچه ملاصدرا میگوید این است که انسان عاقل دنیاگرا، دنبال این است که تهدیداتی که متوجه دنیای او میشود را برطرف کند.
🔸 این علوم انسانی متدانیه تمام تمرکزش روی این است که به مطالعات آیندهشناسی بپردازد و آینده بشر را مورد بحث قرار دهد؛ با این نگاه که تهدیدات متوجه بقای دنیوی انسان در سالهای آینده را برطرف کند؛ در حالی که علوم انسانی متعالیه میخواهد برای تهدیداتی که متوجه بقای ابدی انسان میشود چاره جویی کند و نگذارد که انسان دچار تهدیدات دنیوی و اخروی شود.
🎙دکتر لکزایی
#علوم_انسانی
#علوم_متعالیه
#شماره۱۶
🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌱•°
🎥#نماهنگ| بیا یابن الزهرا
سلام اولسون منبع برکاته...
🎙•| حْـآجْمَــهٓـــدےرَســٓـولـے
#امام_زمان
🆔 @farhang_puya
💢 مصاحبه نشریه فرهنگ پویا با دکتر مجتبی مصباح پیرامون موضوع علوم انسانی
📌 فرهنگ پویا: آقای دکتر، یک تعریف اجمالی از «علوم انسانی» ارائه
نمایید.
🖇 دکتر علی مصباح: آن طور که از خود این لفظ بر میآید، علوم انسانی علومی است که به نحوی باز به انسان مربوط میشود و شاید مقصود اولیه این باشد که علوم انسانی مبتنی بر تعریف ما و دیدگاه ما نسبت به انسان است یا برای مقاصدی به کار میرود که مستقیماً مربوط به مقاصد انسانی است.
🔹 مثلاً فرض بفرمایید اگر گفته می شود اقتصاد جزء علوم انسانی است، معنایش این است که ما از اقتصاد برای اهدافی استفاده میکنیم که مستقیماً در زندگی اجتماعی انسان مورد نظر است. ما فیزیک را از علوم انسانی نمیدانیم.
🔸 با اینکه عملاً از فیزیک هم با واسطه در زندگی انسان استفاده میشود، اما هدف مستقيم مباشر علم فیزیک انسان نیست؛ بلکه طبیعت از جهتی خاص است. اهدافی که مستقیم تر به انسان مربوط است، میشود علم انسان.
#علوم_انسانی
#علم_انسان
#شماره۱۶
🆔 @farhang_puya