فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑 امیرالمؤمنین علی علیه السّلام:
همانا قبل از قیام قائم (عج) سالهای نیرنگ است که در آن سالها شخص راستگو و درست کار را تکذیب میکنند و شخص دروغگو را تصدیق مینمایند.
📚اثباتالهداه، ج۷، ص۴۲۸
#حدیث
🆔 @farhang_puya
📌 مسجد، رسانه اسلام
🔹 یکی از نخستین اقدامات پیامبر (ص) پس از ورود به مدینه، ساخت مسجد با همکاری مسلمانان بود که نشان میدهد باید از فرصتها استفاده کرد و با تأسیس به موقع و بهرهگیری درست از رسانهها در هر عصر بیشترین تأثیر را بر جای گذاشت.
🔹 مسجد، مهمترین مرکز عبادی، سیاسی، اجتماعی، علمی و فرهنگی مسلمانان تا چندین قرن بود. مساجد جامع در هر شهر
مهمترین مراکز مسلمانان به شمار میآمدند و زبان گویای اسلام و مهمترین رسانه در قرون اولیه حکومتاسلامی بودند.
🔸 نقشی که مساجد جامع و معروف در قرون اولیه اسلامی ایفا کردند گویای این امر است، و نام برخی از آنها مانند مسجد النبي، مسجد الحرام، مسجد جامع کوفه، جامع بصره، جامع بغداد، جامع اموی دمشق، مسجد زیتونه توس، مسجد قیروان، مسجد قرطبه (اندلس)، جامع الازهر (مصر)، جامع نیشابور و ... همچنان ماندگار است.
✍ علی الله اکبری
#شماره۸و۹
#جامعه
🆔 @farhang_puya
💢 ادبیات، یکی از سلاحهای پیامبر (بخش اول)
🔹 شعر و قصیدهسرایی و... تاثیر ویژهای در جذب و پیوند قلبها دارد. از آنجایی که کاربرد شعر در زبان عرب از جایگاهی ممتاز و تأثيرى فوق العاده برخوردار بود، پیامبر(ص) در مواقعی خاص با این روش بسیار جالب، پیام اسلام را با مخاطبان و آیندگان در میان میگذاشت.
آن حضرت در پاسخ به یکی از یاران که درباره شعر پرسیده بود، فرمود:
🧷 «مؤمن با شمشیر و زبانش در راه خدا جهاد میکند؛ قسم به خدایی که جانم در دست اوست، شعرا نیز بر دشمنان خدا تیر میاندازند...» و در جای دیگر میفرماید: «یکی از زیباترین زیباییها، شعر نیکو و آهنگ صدای زیبای
آن است.»
✍ علی الله اکبری
#شماره۸و۹
#هنر
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💢 ادبیات، یکی از سلاحهای پیامبر (بخش اول) 🔹 شعر و قصیدهسرایی و... تاثیر ویژهای در جذب و پیوند ق
📌 ادبیات، یکی از سلاحهای پیامبر (بخش دوم)
🔹 پس از ماجرای غدیر، حسان بن ثابت از پیامبر (ص) اجازه خواست تا شعری در وصف غدير و ولایت امیر مؤمنان (ع) بسراید و پیامبر (ص) اجازه فرمود. هم چنین در میدانهای جنگ و عرصههای دیگر، استفاده از شعر و شعار را در تاریخ و سیره پیامبر (ص) مشاهده میکنیم. از جمله آنها، شعارهایی است که در جنگ احد از سوی مشرکان داده میشد و پیامبر (ص) به آنها پاسخ میداد.
🔸 در جواب مشرکان که شعار «اعل هبل اعل هبل» سر میدادند، مسلمانان به دستور پیامبر (ص) فرياد ميزدند «الله اعلی و اجل» و در پاسخ به «ان لنا العزى و لا عـزی لکم» میگفتند: «الله مولانا ولا مولا لکم».
✍ علی الله اکبری
#شماره۸و۹
#هنر
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
همین برای حضور در انتخابات کافی است... #انتخابات #استکبار_ستیزی 🆔 @farhang_puya
🖊 قرآن کریم، یهود را شدیدترین دشمنان مسلمانان میداند؛ این آیه و کلام نورانی چه ارتباطی میتواند با سیاستهای _به اصطلاح خود صهیونیستها_ «یهودیستیزی» انقلاب اسلامی داشته باشد؟
🔹 اگر ایمان بیاوریم که سیاست جمهوری اسلامی ایران، همان سیاست دشمنشناسی قرآن است، به حکم قرآن حمایت از آن واجب است؛ چرا که جهاد در رکاب انقلاب، جهاد در مسیر قرآن است. زیرا دشمنان آنان یکی است.
🔚 بنا بر این، همین دلیل کافی است بر این مدعا که عدم حضور در انتخابات ( که مظهر قدرت و اتحاد انقلاب اسلامی است ) یعنی بد عهدی نسبت به قرآن و تبعات آن، همانهاست که قرآن، مسلمین را نسبت به آن هشدار داده است.
#انتخابات
#استکبار_ستیزی
🆔 @farhang_puya
⭕️ مدیریت یک تحول عمیق
🔹 مطالعه سیره مدیریتی پیامبر اعظم، رهنمون این نکته کلیدی است که آن حضرت سه مرحله اساسی را در ایجاد تحول در اوضاع ناگوار امت و مدیریت آن در نظر داشتهاند.
🧷 نخست؛ متروک کردن عادات سخيف جاهلی. سپس؛ تبیین و ترویج فضائل و کرامات انسانی؛ و سرانجام تقویت و تثبیت فرهنگ متعالی و نوپای اسلامی در جامعه آن روز.
🔹 زیبایی و جذابیت فراوان آموزههای نورانی اسلام که در گفتار، رفتار و تقریر پیامبر اعظم و تربیت یافتگان مکتب حضرتش متجلی بود، دلهای زنگار زده را چنان شستشو میداد که دو مرحله نخست تحول، همزمان و معطوف به یکدیگر طی شد.
🔸 منطق علمی و عملی
برخاسته از سیره فردی، اجتماعی و حکومتی آن حضرت، چنان روشن و استوار بود که جاهلیت آن روز را که فاقد آهنگ و جهتی الهی بود به سرعت در مسیر حرکت به سوی فضیلت قرار داد و چهره جامعه را رنگی توحیدی بخشید.
✍ محمد حسین ظریفیان یگانه
#شماره۴
#معارف
🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑 امام صادق علیه السّلام:
همانا برای صاحب الامر (عج) غیبتی است. پس کسی در دوران او دین خود را حفظ کند مانند کسی است که خار مغیلان را با دست بتراشد.
📚اصول کافی، ج۱، ص۳۳۵
#حدیث
🆔 @farhang_puya
⭕️ ما مکلف به وظیفهایم (بخش اول)
🔹 ما
اساسا اگر از این جنبه به موضوع نگاه کنیم که نتیجه در اختیار ما نیست و اراده و فعل ما فقط یکی از علت هاست و نه علت تامه، به کدام سمت سوق پیدا میکنیم؟ برخی بزرگان معتقدند وقتی ما کاری را انجام میدهیم تصور این است که کار ما علت تامه برای حصول نتیجه است. بعد از عملیات بیت المقدس و آزادسازی خرمشهر، امام فرمودند: «خرمشهر را خدا آزاد کرد».
✍ ابوذر مظاهری
#شماره۳۸
#معارف
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
⭕️ ما مکلف به وظیفهایم (بخش اول) 🔹 ما اساسا اگر از این جنبه به موضوع نگاه کنیم که نتیجه در اختیار
⭕️ ما مکلف به وظیفهایم (بخش دوم)
🔸 در حقیقت ما در آن حادثه بــه وظیفه عمل کردیم و خدا هم این نتیجه را عنایت کرد. ما باید می جنگیدیم پس ما مکلف به وظیفه جنگیدن بودیم. اما عمل ما مقید به حصول نتیجه نیست؛ بلکه عمل ما یکی از اسباب و معدات تحصیل آن نتیجه است. ما تکلیف داریم که یکی از هزاران شرط لازم برای تحقق یک پدیده را که همان فعل اختیاری ماست، فراهم کنیم.
🎙 «ما مکلف به وظیفهایم؛ بدین معناست که گمان نکنید شما همه کاره هستید. باید همه جوانب را بسنجید و براساس آنها تصمیمگیری کنید. اگر هم نتایجی برای تکالیف بیان شده در حد فهم ما بیان شده است؛ اما ترتب آن نتیجه هم به اراده الهی وابسته است ما باید به یاد داشته باشیم که با خدا چه رابطهای داریم و در هر لحظه او از ما چه میخواهد.»
✍ ابوذر مظاهری
#شماره۳۸
#معارف
🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖇 اجرای عدالت واقعی، مرد آسمانی میخواهد
🔚 سخنان شورانگیز استاد مطهری درباره عدالت جهانی امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف
#مناسبتی
#حکومت_جهانی
🆔 @farhang_puya
💢 آیا هدف انسانها بعد از ظهور آن حضرت، همین خوردن و خوابیدن است؟(بخش اول)
📎 هدفی بالاتر و برتر وجود دارد؛ زیرا خوردن و خوابیدن راحت برای بسیاری از حیوانات نیز میسر است. بسیاری از حیوانات کوچک که ما آنها را خیلی به حساب نمیآوریم از لحاظ نظم و انضباط از جهت برقراری عدل و داد خیلی منظمتر از انسانها زندگی میکنند.
📎 مانند زنبور عسل که در کندو زندگی منظمی دارد. اگر بنا باشد انسان بعد از هزاران سال آمدن انبیاء و بزرگان و به شهادت رسیدن شهیدان و ظهور منجی عالم بشریت زندگی شبیه زنبور عسل داشته باشد، پس تفاوت انسان با حیوان در چیست؟!
🔹 حضرت امام خمینی (رضوان الله علیه) بارها تأکید میفرمودند ما انقلاب
کردیم برای این که
حکومت اسلامی
تشکیل شود؛ حکومتاسلامی تشکیل میشود تا با ظلم و ستم مبارزه کند و حق هر کسی را به صاحب حق برساند. ولی تازه این اول کار است. هدف بالاتر از اینها است.
📝 علامه مصباح یزدی رحمة الله علیه
#شماره۵
#معارف
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💢 آیا هدف انسانها بعد از ظهور آن حضرت، همین خوردن و خوابیدن است؟(بخش اول) 📎 هدفی بالاتر و برتر وج
💢 آیا هدف انسانها بعد از ظهور آن حضرت، همین خوردن و خوابیدن است؟(بخش دوم)
🔹 خداوند در سوره نور، آیه شریفهی ۵۵ میفرماید: «وَعَدَ اللهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُم في الأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذينَ مِن قَبْلِهِمْ وَلَيُمَكنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ الَّذِي ارْتَضَى لَهُمْ وَلَيُبَدِّلَنَّهُم مِّن بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا يَعْبُدُونَنِي لَا يُشْرِكُونَ بي شَيْئًا».
🔹 ما وعده دادیم به آن کسانی که اهل ایمان و عمل صالح هستند و در ایمانشان خدشهای نیست و در رفتارشان نادرستی و ناثواب نیست چنین کسانی پیروز خواهند شد. این چنین انسانهایی را ما با رفاه و آسایش متنعم میکنیم. تــرس و ناامنی را از آنها بر میداریم تا زندگی راحت و آسودهای داشته باشند. اما کار به این جا تمام نمیشود...
✍ علامه مصباح یزدی (ره)
#شماره۵
#معارف
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💢 آیا هدف انسانها بعد از ظهور آن حضرت، همین خوردن و خوابیدن است؟(بخش دوم) 🔹 خداوند در سوره نور، آ
💢 آیا هدف انسانها بعد از ظهور آن حضرت، همین خوردن و خوابیدن است؟(بخش سوم)
🔸 سپس میفرماید: «يَعْبُدُونَنِی لا يُشْرِكُونَ بي شَيْئًا» با فراهم شدن چنین زندگی توام با رفاه و آسایش و تحت لوای
عدل و داد برای انسان، «هدف اصلی» دنبال شود. این حقیقت مقدمهای است برای انسانها که بتوانند در چنین جامعهای به «هدف آفرینش» خود برسند، زیرا انسان برای این آفریده نشده که خوب بخورد، خوب بپوشد و راحت زندگی کند؛ بلکه انسان آفریده شده که با رفتار اختیاری خود، لایق مقام «قرب الهی» شود.
📝 علامه مصباح یزدی (ره)
#شماره۵
#معارف
#مهدویت
🆔 @farhang_puya
📌 علل فروپاشی و زوال جنبش سربداران (بخش اول)
🧷 ۱ - اولین عامل فروپاشی جنبش سربداران، مربوط به بافت سیاسی موجود در بین آنهاست؛ زیرا گرایش و عملکرد سران سربدار از همان آغاز قیام، باعث دودستگی و انشقاق در بین آنها شد و آنان را به دو دسته جناح شیخیان و سربداران تقسیم کرد. این دو جناح اگرچه در بعضی از اصول با هم توافق داشتند، اما سبب تضعیف درونی جنبش میشدند.
✍ حمیده طرقیاردکانی
#شماره۱۵
#تاریخ
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📌 علل فروپاشی و زوال جنبش سربداران (بخش اول) 🧷 ۱ - اولین عامل فروپاشی جنبش سربداران، مربوط به بافت
📌 علل فروپاشی و زوال جنبش سربداران (بخش دوم)
🧷 ۲- روح ستیزهجویی و ترغیب به جهاد در میان سربداران (خصوصا بعد از امیر مسعود) از بین رفت؛ چرا که سربداران به آن اصول و ارزشهایی که به خاطر آن دست به قیام زدند، نرسیدند و این باعث دلسردی آنان شد و این قانون است که دولتی که همراهی مردمش را نداشته باشد، محکوم به زوال
است.
🔹 ۳- عامل دیگر فروپاشی، مبارزه بر سر قدرت و دعوای خانگی در میان سران سربدار بود که مزید بر علت شده بود.
🔸 بالاخره عامل اصلی زوال و فروپاشی جنبش سربداران، ریشه در روح پرآشوب آن زمان دارد؛ زیرا ملوک طوایف، برای کسب قدرت به جان هم افتاده بودند و هر یک در صحنه سیاست کلنجار میرفتند و ضمنا باعث تضعیف یکدیگر شدند تا این که یکی از ستمکاران تاریخ به نام تیمور لنگ، سربرآورد و همۀ این سلسله های محلی را سر به دار کرد.
✍ حمیده طرقیاردکانی
#شماره۱۵
#تاریخ
🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا عَبْدِاللّهِ الْحُسَیْن
💢اَنَّ جَدّیَ الْحُسَیْن قَتَلوهُ عَطْشاناً
🎤 حجت الاسلام استاد میرزامحمدی
#مناسبتی
#شب_جمعه
#شب_زیارتی_ارباب
🆔 @farhang_puya
💠 امام رضا علیه السلام: امام، همدمی رفیق و پدری مهربان و برادری همانند است. امام به امت خویش مهر میورزد، همانند مادری که به فرزند خردسال خود، مهربان و نیکوکار است و پناهگاه بندگان خدا در مصیبتها و دشواری های عظیم است.
📚الکافی، جلد۱، صفحه۲۰۰
#حدیث
🆔 @farhang_puya
📌 انتخابات خبرگان رهبری، بالاترین سطح نمودار «مردم سالاری دینی» (بخش اول)
🔹 مهم
این است که خبرگان، در امری که اهم امور در نظام سیاسی کشور ماست، معتمد و امین مردمند. در واقع مجلس خبرگان مظهر مردمسالاریدینی است. از یک طرف حضور و انعقاد این مجلس به مردم متکی است؛ از طرف دیگر، اعضای این مجلس کسانی هستند که با معیارهای اسلامی در باب نظام سیاسی اسلام و مسئله حکومت آشنا هستند و از این معیارها تخطی نمیکنند.
📝 امام خامنهای
#شماره۲
#سیاست
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📌 انتخابات خبرگان رهبری، بالاترین سطح نمودار «مردم سالاری دینی» (بخش اول) 🔹 مهماین است که خبرگان،
📌 انتخابات خبرگان رهبری، بالاترین سطح نمودار «مردم سالاری دینی» (بخش دوم)
🔸 خطای بزرگی است اگر ما امروز
مردم سالاری با این فلسفه عمیق و اعتنای به حق مردم را با آنچه که در غرب وجود دارد مخلوط کنیم و بیامیزیم و اشتباه کنیم. مردمسالاری حقیقی این است و شارع مقدس بر طبق موازین فقهیای که در دست ماست در دوران غیبت امام معصوم این وظیفه یا تکلیف یا حق حکومت و حاکمیت را با صلاحیتهایی مقرون کرده است. بدون این صلاحیتها، این حق و این اجازه وجود ندارد؛ چون اصل عدم تسلط انسانی بر انسان دیگر است.
📝 امام خامنهای
#شماره۲
#سیاست
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📌 انتخابات خبرگان رهبری، بالاترین سطح نمودار «مردم سالاری دینی» (بخش دوم) 🔸 خطای بزرگی است اگر ما ا
📌 انتخابات خبرگان رهبری، بالاترین سطح نمودار «مردم سالاری دینی» (بخش سوم)
🔸 آن جایی که انسانی میخواهد در امور انسانهای دیگر تصرف کند، این صلاحیتها حتماً باید وجود داشته باشد. تشخیص این صلاحیتها هم طبق یک رویه عقلایی مورد اعتماد، بر عهده کسانی است که توانایی این کار را دارند؛ و در نظام جمهوری اسلامی، مردم از این طریق انتخاب و بیعت خود را اعلام میکنند.
▫️ حضور و انتخاب مردم به وسیله انسانهایی که این صلاحیتها را میشناسند و توانایی آن را دارند که این را در کسی تشخیص دهند و وظیفه دارند که این را نظارت کنند و وجود و بقای آن را کنترل کنند و بفهمند که چه میگذرد؛ این بالاترین وظیفهای است که وجود دارد. بنابراین مجلس خبرگان، یک مجلس بسیار
حساس و مهم
است.
📝 امام خامنهای
#شماره۲
#سیاست
🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️ چرا نام قائم را که می خوانیم..می ایستیم؟
🎙حجة الاسلام پناهیان
#مناسبتی
#جمعه
#امام_زمان
🆔 @farhang_puya
💢 نگاه جامع و نظاممند به واژههای اخلاقی، فقهی و معارفیمان، حل مشکلات اجتماعی
🔹 به عنوان مثال در«زهد» معروف است که گویند: «زهد، کم خواستن است نه کم داشتن». همین نگاه منشا یک انقلاب میشود کمخواستن، یک بحث ارزشی است که با نگاه قرآنی «متاع الدنيا قليل» و این که دنیا با همه ابعاد و هندسهاش قلیل است، تناسب دارد.
🔹 اما در حوزهی اجتماعی، نمیشود دستور «و اعدوا لهم ما استطعتم من قوه» را نادیده گرفت؛ چرا که یکی از مصادیق «قوه» قدرت اقتصادی و توان تولید ثروت است. اساسا ثروتمندی و بهرهمندی از متاع دنیا یک امر پسندیده است و مذموم نیست.
🔸 منتها کسی که زاهد است میتواند در عین زاهد بودن، ثروتمندترین انسانهای عالم هم باشد. چرا که زهد یک بحث اخلاقی است. این به نوع نگرش برمیگردد.
🖇 بخشی از مصاحبه نشریه فرهنگ پویا با حجت الاسلام قوامی
#شماره۴
#جامعه
🆔 @farhang_puya