eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.4هزار دنبال‌کننده
8.2هزار عکس
867 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
🗳 تصویری از آخرین حضور حضرت آیت الله مصباح یزدی در صف رأی‌گیری انتخابات 🆔 @farhang_puya
💠 امام علی علیه السلام: عقل خود را زیر سوال ببرید؛ زیرا اعتماد کامل به عقل باعث اشتباه می‌شود. 📚 غررالحکم، حدیث ۲۵۷۰ 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💢 «انا انزلناه في ليلة القدر» یعنی آویختن قرآن، نه انداختن آن 🔹 آن نصوصی که دارد قرآن، ثقل‌اکبر است
💢 «انا انزلناه في ليلة القدر» یعنی آویختن قرآن، نه انداختن آن (بخش دوم) 🔸 اینکه خدای سبحان به ما فرمود: «و اعتصموا بحبل الله جميعا»؛ یعنی این طناب به همه شما رسیده است. ریشه‌های این طناب در دسترس همه شما هست و با دل‌های شما رابطه و با فطرت شما نهادینه شده است. 🔸 این طناب را بگیرید، بالا بیایید، به زمین نچسبید؛ «اثاقلتم الى الارض» نشود، به شرق و غرب تکیه نکنید که با طناب پوسیده اینها به چاه می‌افتید. همین طناب را بگیرید و جدا نشوید تا بالا بیایید. 📝 از آیت‌الله جوادی آملی 🆔 @farhang_puya
💠 پیشرفت عدالت‌محور علمی؛ یعنی کشف حقایق 🔹 معانی مختلف و زیادی برای «علم» کرده‌اند. در مجموع، علم، یک معنای عامی است که شامل علوم عقلی، علوم نقلی و علوم تجربی می‌شود. هرچند که وقتی در عرف میگویند یک پیشرفت علمی حاصل شده، بیشتر ناظر به همین علوم تجربی و تکنیک و فناوری است. 🔸 بنابراین اگر هدف «کشف حقایق» و «فهم واقعیات» «آنگونه که هست» باشد، می‌شود گفت که هرچه واقعیات بیشتر فهمیده شود، «پیشرفت علمی» حاصل شده است؛ اما هرچه ما از واقعیات فاصله بگیریم «پسرفت» حاصل می‌شود. 🔸بنابر این، طبق این تعاریف، «پیشرفت عدالت‌محور» در جایی فرض می‌شود که ما هدفی را در نظر گرفته‌ایم و می‌خواهیم به آن برسیم و برای رسیدن به آن حرکتی انجام می‌دهیم. 🔚 اگر آن حرکت به سوی «کشف حقایق علمی» صورت گرفت و آن حرکت متوازن بود، این «پیشرفت علمی عدالت‌محور» می‌شود؛ ولی اگر نامتوازن شد خلاف عدل می‌شود. 📝 بخشی از مصاحبه نشریه فرهنگ پویا با دکتر علی مصباح 🆔 @farhang_puya
💠 لزوم انتخاب غایت نهایی زندگی 🔹 همه حرکات جزیی که انجام می‌دهیم، تحت یک انگیزه و هدف بالاتری قرار می‌گیرد که آن هم خودش می‌تواند مقدمه‌ای برای یک هدف بالاتر باشد و همینطور تا به آن هدف نهایی برسد. 🔸 در یک ارزیابی کلی اگر بخواهیم بررسی کنیم که این حرکت‌های جزئی ما در مسیر آن هدف نهایی چه جایگاهی دارد و آیا این حرکت‌ها، ما را به آن هدف نهایی نزدیک کرده است، باید یک ارزیابی مجددی بکنیم و ببینیم در مجموع ما چقدر به هدف نهایی نزدیک شده‌ایم و به سوی آن هدف پیشرفت کرده‌ایم. 🖊 دکتر علی مصباح 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌گناه نابخشودنی مسئولین! 🗣 استاد علیرضا پناهیان: 🔻ما که رأی می‌دهیم، به خاطر خدا رأی می‌دهیم؛ یعنی هر کس از ما رأی بگیرد، یک طرف‌اش خداست؛ [ اگر تخلف بکند ] خدا نابود‌اش می‌کند. 🆔 @farhang_puya
🔹 در صف انقلابیون بودن، حکم انقلابی را ندارد! چیزی که این شیخ و امثال او، نمی‌فهمند و به واسطه این فهم غلط، افرادی که موریانه‌های انقلاب هستند را مخالف دشمنان می‌پندارند و در نهایت به حمایت از آنها می‌پردازند. 🔹 باید به یاد چنین افرادی آورد که جریان اصلاح‌طلب، چه آفتی برای انقلاب اسلامی بود و هست. جریانی که در زمانه‌ای، در روزنامه‌هایشان اقدام به شبهه‌افکنی علیه اسلام و انقلاب اسلامی می‌کردند تا بنیاد‌های این حرکت را از بین ببرند و در این مسیر، شخصیت‌های مهمی را همچون علامه مصباح یزدی، ترور شخصیت نمایند. 🆔 @farhang_puya
💠 امـام علی علیه السلام: آن که اخـــلاقش بــــد باشد، روزى‌اش تنگ مى‌شـــود. 📚 غـــررالحکم | ۸۰۲۳ 🆔 @farhang_puya
💠 مراقب کودکان‌تان باشید! 🔹 اکثر متفکران عرصه رسانه و سینما معتقدند، تلویزیون و سینما به دلیل دارا بودن ابعاد پیچیده، چیزی بیش از سرگرمی هستند. چرا که اغلب مخاطبان تلویزیون و سینما در موقعیت انفعالی از آن قرار دارند. 🔸 یعنی بیش از هر زمان دیگری از واکنش‌های روزانه، قدرت واکنش کمتری در برابر برنامه‌های پخش شده از تلویزیون دارند. بدیهی است که این تاثیرپذیری در کودکان و نوجوانان، که بالطبع سبک زندگی ناموزون این روزها، زمان بیشتری را پای جعبه جادو می‌گذرانند، بیشتر است. 🔸 و این مدخل مهمی برای عبور و انتقال مفاهیم متعددی به کودکان شده است؛ مفاهیمی که گاه و بیشتر از آن در تضاد جدی با فرهنگ، تاریخ، مذهب و اعتقادات مخاطب هدف هستند. 🖊 زینب ابوذری 🆔 @farhang_puya
💠 امام باقر علیه السلام: کار نیک، از مرگ بد، جلو می‌گیرد و هر کار نیکی، صدقه است و نیکوکاران در دنیا، نیکان آخرتند. 📚دعائم الاسلام،ج۲ ص۱۳۲۱ 🆔 @farhang_puya
💠 سکولاریسم اخلاقی؛ انحراف در خوانش حسن و قبح عقلی 🔹 سکولاریسم اخلاقی، نوع خطرناکی است؛ چراکه مروج بی اعتنایی یا به حاشیه راندن دین از عرصه اخلاق است؛ که این مطلب از گرایش جدید به حسن و قبح عقلی سرچشمه می‌گیرد. 🔸در قدیم منظور از حسن و قبح عقلی، گرایشی در برابر نص‌گرایی افراطی بود که ریشه حسن و قبح را در عقل می‌جست و دین را مؤکد حکم عقل و هادی آن معرفی می‌کرد؛ اما برداشت معاصر از حسن و قبح عقلی، جدایی عقل از دین است. 🔹 اعتقاد معاصر منجر به نظریه تغییر در حسن و قبح افعال می‌شود بدین معنا که حسن و قبح نزد ملتی می‌تواند کاملا متفاوت از ملت دیگر باشد. اما این معنا در اسلام دیگرگونه است. 🔹 متفکران اسلام نیز، خوبی و بدی را به خوبی و بدی دائم و ثابت و متغیر تقسیم می‌کنند. اما اسلام معتقد است که برخی امور ذاتا و همواره حَسَن و برخی قبیح‌اند و این ملت یک ملت متفاوت نخواهد بود؛ مثلا قبح ظلم و حسن عدل دائمی است. 📝 معصومه اسماعیلی 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 تذکری که امام خامنه‌ای سال‌های پیش به مسئولین دادند و خطر آن را، از همان دوران احساس کردند... 🆔 @farhang_puya
💠 شیخ محمد‌تقی؛ مسلمان انقلابی 🔹 آیت الله شیخ محمدتقی نجفی اصفهانی (۱۲۶۲ – ۱۳۳۲ق)، در عصری می‌زیست که زمان انحطاط ایران و دوران نفوذ تدریجی فرنگیان در این سرزمین بوده است. 🔸 مبلغان مذهبی اروپایی، تجار و کمپانی‌های خارجی، سیاستمداران و مستشرقین، هر یک در حوزه نفوذ خود، به هویت و استقلال فرهنگی، سیاسی و اقتصادی ایران ضربه می‌زده است و متأسفانه حاکمان این کشور که می‌بایست حافظ ملت باشند، در برابر آنان از خود، ضعف، زبونی و خودباختگی نشان می‌دادند. 🔹 آقانجفی اصفهانی در خط مقدم جبهه‌ای قرار دارد که علیه این انحطاط و زوال مقاومت می‌کند. درخشیدن نام وی در ردیف رهبران طراز اول نهضت‌های بزرگ علیه استبداد و استعمار، مؤید این ادعاست‌. 📝 غلامرضا گلی‌زواره 🆔 @farhang_puya
💠 تفاوت مکتب اخلاقی اسلام و غرب 🔹 مكاتب اخلاقی جهان طبق تقسیم علامه طباطبایی، به چهار طیف مکتب انبیای سلف، مکتب ویژه قرآن، مکتب فلاسفه یونان و مکتب نسبیت‌گرایی اخلاقی تقسیم می‌شود. دو مکتب اول، اخلاق دینی و دو مکتب دوم اخلاق سکولار است. 🔸 تفاوت دو مکتب در شکل اعتقاد و التزام عملی به اعتقاد است. از این رو در دو مکتب اخلاق دینی، ایمان حقیقی به اصل مبدأ و معاد، التزام عملی به احکام دینی و ارزش‌های اخلاقی را در پی می‌آورد؛ همچنان که بی‌توجهی به این مبانی موجب عدم التزام اخلاقی و پدید آمدن ناشایستی‌ها و ناهنجاری‌های اخلاقی می‌شود. 🔹اخلاق دینی بر عقل و اندیشه مبتنی است و از مکتب پیامبران بهره‌مند است. در حالی که اخلاق سکولار ابتنا بر مکتب نبوت را نفی می‌کند. از همین تفاوت در بنیان فکری اسلام و غرب، در مسأله اخلاق، قابل دریافت است. 🖊 معصومه اسماعیلی 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 | عبد باشیم 🗣 علامه حسن‌زاده آملی: وقتی [قرآن] به شما خطاب می‌کند: «یا ایها الذین آمنوا» در جواب عرض کنید: «لبیک» آمدیم ایستادیم بنده‌ایم بنده بنده... 🆔 @farhang_puya
❌ حتی اپوزیسیون خارح‌نشین هم درصد مشارکت مردم ایران را غیر قابل تردید دانسته و آن را یک شکست برای پیشبرد اهدافشان تلقی کردند، اما همچنان برخی از سلبریتی‌ها هستند که این حقیقت را باور نمی‌کنند و سعی در انکارش دارند. 🔚 ذهن این جماعت بیش از هر کس دیگری مورد آماج عملیات‌های شناختی قرار گرفته و دستگاه محاسباتی آن‌ها اجازه صدور حکم حقیقت را به آن‌ها نمی‌دهد. 🆔 @farhang_puya
💠 امام کاظم علیه السلام: به خدا قسم خیر دنیا وآخرت را به مومنی ندهند، مگر به سبب حسن ظن و امیدواری او به خدا و خوش اخلاقی‌اش و خودداری از غیبت مومنان. 📚 بحارالانوار ، ج۶ ، ص۲۸ 🆔 @farhang_puya
💠 برتری‌طلبی، مشکل اصلی فرعون 🔹«إِنَّ فِرْعَوْنَ عَلَا فِی الأَرْضِ»؛ گویا می‌خواهد بفرماید مشکل اصلی فرعون برتری‌طلبی بود؛ این خوی شیطانی که می‌خواست از همه بالاتر باشد، همه تحت الشعاع او قرار بگیرند، مطیع او باشند، دستور او را عمل کنند، به نفع او حرکت کنند و طبق میل او رفتار کنند. 🔸 ما باید خوب درباره خودمان بی‌اندیشیم؛ شاید مرتبه ای از این خوی شیطانی در ما هم باشد. آیا دلمان نمی‌خواهد در میان جمع، ما از همه برتر باشیم و ما دستور بدهیم و دیگران عمل کنند؟ آیا اگر در جایی منافعی هست دلمان نمی‌خواهد سهم ما بیشتر باشد؟ 🔹 آیا به دنبال شهرت نیستیم؟ اینها همه علو و برتری‌طلبی است. «إِنَّ فِرْعَوْنَ عَلَا فِي الْأَرْضِ» این درس نیست؟ اگر می‌خواهید فرعونی نشوید مواظب باشید که از این راهِ فرعون نروید! 🖊 علامه مصباح یزدی رحمة الله علیه 🆔 @farhang_puya
💠 سکولار‌های سنتی و افراد استحاله یافته؛ در آرزوی نظام سکولار 🔹 «سکولار‌های سنتی و افراد استحاله یافته» این طیف از اصلاح‌طلبان بر اساس مبانی نظری خود به دنبال نوعی جمهوری‌خواهی سکولار یا نظام سلطنتی و یا حکومتی تک‌حزبی تروریستی همراه با آمیخته‌ای از ایران‌گرایی افراطی بوده و هستند. 🔸 به همین دلیل دغدغه‌ی اصلی آنان برنامه‌ریزی برای برانداختن نظام مقدس جمهوری اسلامی است و در تحلیل‌های ضعیف خود از وضعیت موجود، همواره بر این باورند که جامعه ایران به دلیل مواجه بودن با مشکلات عدیده‌ی اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و مدیریتی ناشی از فشارهای خارجی و سوء مدیریت‌های داخلی: 🔚 به سمت رفتارهای آنارشیستی، ساختار‌شکنانه و هنجارشکنانه در حال حرکت است و می‌توان از این فرصت استفاده کرد و با کمک و همراهیهای مالی و تبلیغاتی نظام سلطه بر این موج سوار شد و اقدام به سزارین مولودی کرد که به خیال خودشان، قرار است به طور طبیعی در آینده متولد شود و آن نظام سکولار است. 🖊 سید احمد رهنمایی 🆔 @farhang_puya
💠 امام علی علیه السلام: کسی که قانع باشد، اندوهگین نشود. 📚 غررالحکم؛ حدیث۷۷۷۱ 🆔 @farhang_puya
💠 تا استکبار در جهان هست، انقلاب ما هم پابرجاست 🔹 پدیده انقلاب اسلامی، فارغ از همه ابعاد ریز و درشتش، ما را به یک ویژگی بنیادین و ذاتی که قوام‌بخش هویت و هستی آن است، ارجاع می‌دهد. این ویژگی، ایستادگی در برابر استکبار است. چنین نگرشی در باب ذات و هویت انقلاب اسلامی همواره بر یک تلازم دو طرفه تاکید می‌کند. 🔸 این تلازم بدین معناست که اگر استکبارستیزی ذاتیِ انقلاب ماست، لاجرم نمی توانیم انقلاب را بدون آن فرض کنیم که در این صورت انقلاب را از معنا و آرمانش تهی کرده‌ایم؛ یعنی تا انقلاب هست، استکبارستیزی هم هست. 🔹 اما طرف دوم این تلازم، از ذات مستمر و گستاخ استکبار ناشی می‌شود، به این معنا که چون استکبار تا زمان تحقق وعده الهی، تعطیلی‌بردار نخواهد بود، انقلاب نیز حی و حاضر است؛ به عبارتی، تا استکبار در جهان هست، انقلاب ما هم پابرجاست. 🖊 الهام عباسی 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | جهان‌بینی، مقدمه تمدن‌سازی 🗣 استاد رحیم‌پور ازغدی: 🔻یک تمدن اول باید پاسخ پرسش‌های بنیادین را روشن کند! بعد اجازه دارد برای بشر در علوم انسانی و تجربی و... نسخه درمان بپیچد❗️ 🆔 @farhang_puya
💠 أمیرالمؤمنین علی عليه‌السلام: خردمند کسی است كه دمى را در كارهاى بی‌فایده هدر نمی‌دهد و آنچه را براى هميشه همراه او نمی‌ماند، ذخيره نسازد. 📚 غررالحكم، حدیث ۲۱۶۳ 🆔 @farhang_puya
📌 این فضا، مجازی نیست 🔹 ذاتِ متکبر و برتری‌طلب استکبار، آراستن جهان مادی و افزایش زرق و برق‌ها را در چشم ملت‌ها، ابزاری برای تطمیع آنها می‌‌داند. او گاهی با اسلحه، ملت‌ها را تسلیم و سازشکار می‌کند و گاهی با تطمیع و امتیاز دادن. 🔸 از این رو مجازی نامیدن این فضاها و شبکه‌های اینترنتی، اغلب اسباب یک غفلت شناختی را موجب می‌شود؛ چراکه نه تنها پشتوانه یا به عبارتی ورودی فضای مجازی کاملا واقعی و مبتنی بر اهداف و برنامه‌های سازندگان و مدیران آنهاست... 🔚 بلکه خروجی و تاثیرگذاری فضای مجازی نیز مستقیم بر باور، افکار، انتخاب‌ها، تصمیم‌ها و سبک زندگی جوامع و ملت‌هاست. ما آن چیزی را می‌خریم که در صفحات مجازی تبلیغش را دیده بودیم؛ حرف یا نظری را تکرار می‌کنیم که در صفحات مجازی خوانده بودیم؛ سؤالی را می‌پرسیم که همه پرسیده بودند. 🖊 الهام عباسی 🆔 @farhang_puya