💠 سکولاریسم اخلاقی؛ انحراف در خوانش حسن و قبح عقلی
🔹 سکولاریسم اخلاقی، نوع خطرناکی است؛ چراکه مروج بی اعتنایی یا به حاشیه راندن دین از عرصه اخلاق است؛ که این مطلب از گرایش جدید به حسن و قبح عقلی سرچشمه میگیرد.
🔸در قدیم منظور از حسن و قبح عقلی، گرایشی در برابر نصگرایی افراطی بود که ریشه حسن و قبح را در عقل میجست و دین را مؤکد حکم عقل و هادی آن معرفی میکرد؛ اما برداشت معاصر از حسن و قبح عقلی، جدایی عقل از دین است.
🔹 اعتقاد معاصر منجر به نظریه تغییر در حسن و قبح افعال میشود بدین معنا که حسن و قبح نزد ملتی میتواند کاملا متفاوت از ملت دیگر باشد. اما این معنا در اسلام دیگرگونه است.
🔹 متفکران اسلام نیز، خوبی و بدی را به خوبی و بدی دائم و ثابت و متغیر تقسیم میکنند. اما اسلام معتقد است که برخی امور ذاتا و همواره حَسَن و برخی قبیحاند و این ملت یک ملت متفاوت نخواهد بود؛ مثلا قبح ظلم و حسن عدل
دائمی است.
📝 معصومه اسماعیلی
#اخلاق
#شماره۳۵
🆔 @farhang_puya
18.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 تذکری که امام خامنهای سالهای پیش به مسئولین دادند و خطر آن را، از همان دوران احساس کردند...
#مسئولین
#سیاست
🆔 @farhang_puya
💠 شیخ محمدتقی؛ مسلمان انقلابی
🔹 آیت الله شیخ محمدتقی نجفی اصفهانی (۱۲۶۲ – ۱۳۳۲ق)، در عصری میزیست که زمان انحطاط ایران و دوران نفوذ
تدریجی فرنگیان در این سرزمین بوده است.
🔸 مبلغان مذهبی اروپایی، تجار و کمپانیهای خارجی، سیاستمداران و مستشرقین، هر
یک در حوزه نفوذ خود، به هویت و استقلال فرهنگی، سیاسی و اقتصادی ایران ضربه میزده است و متأسفانه حاکمان این کشور که میبایست حافظ ملت باشند، در برابر آنان از خود، ضعف، زبونی و خودباختگی نشان میدادند.
🔹 آقانجفی اصفهانی در خط مقدم جبههای قرار دارد که علیه این انحطاط و زوال مقاومت میکند. درخشیدن نام وی در ردیف رهبران طراز اول نهضتهای بزرگ علیه استبداد و استعمار، مؤید این ادعاست.
📝 غلامرضا گلیزواره
#تاریخ
#شماره۳۱
🆔 @farhang_puya
💠 تفاوت مکتب اخلاقی اسلام و غرب
🔹 مكاتب اخلاقی جهان طبق تقسیم علامه طباطبایی، به چهار طیف مکتب انبیای سلف، مکتب ویژه قرآن، مکتب فلاسفه یونان و مکتب نسبیتگرایی اخلاقی تقسیم میشود. دو مکتب اول، اخلاق دینی و دو مکتب دوم اخلاق سکولار است.
🔸 تفاوت دو مکتب در شکل اعتقاد و التزام عملی به اعتقاد است. از این رو در دو مکتب اخلاق دینی، ایمان حقیقی به اصل مبدأ و معاد، التزام عملی به احکام دینی و ارزشهای اخلاقی را در پی میآورد؛ همچنان که بیتوجهی به این مبانی موجب عدم التزام اخلاقی و پدید آمدن ناشایستیها و ناهنجاریهای اخلاقی میشود.
🔹اخلاق دینی بر عقل و اندیشه مبتنی است و از مکتب پیامبران بهرهمند است. در حالی که اخلاق سکولار ابتنا بر مکتب نبوت را نفی میکند. از همین تفاوت در بنیان فکری اسلام و غرب، در مسأله اخلاق، قابل دریافت است.
🖊 معصومه اسماعیلی
#اخلاق
#شماره۳۵
🆔 @farhang_puya
17.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 #بشنوید | عبد باشیم
🗣 علامه حسنزاده آملی:
وقتی [قرآن] به شما خطاب میکند:
«یا ایها الذین آمنوا»
در جواب عرض کنید: «لبیک»
آمدیم
ایستادیم
بندهایم بنده بنده...
#اخلاق
#اخلاص
🆔 @farhang_puya
❌ حتی اپوزیسیون خارحنشین هم درصد مشارکت مردم ایران را غیر قابل تردید دانسته و آن را یک شکست برای پیشبرد اهدافشان تلقی کردند، اما همچنان برخی از سلبریتیها هستند که این حقیقت را باور نمیکنند و سعی در انکارش دارند.
🔚 ذهن این جماعت بیش از هر کس دیگری مورد آماج عملیاتهای شناختی قرار گرفته و دستگاه محاسباتی آنها اجازه صدور حکم حقیقت را به آنها نمیدهد.
#سلبریتی
#توهم
🆔 @farhang_puya
💠 امام کاظم علیه السلام: به خدا قسم خیر دنیا وآخرت را به مومنی ندهند، مگر به سبب حسن ظن و امیدواری او به خدا و خوش اخلاقیاش و خودداری از غیبت مومنان.
📚 بحارالانوار ، ج۶ ، ص۲۸
#حدیث
🆔 @farhang_puya
💠 برتریطلبی، مشکل اصلی فرعون
🔹«إِنَّ فِرْعَوْنَ عَلَا فِی الأَرْضِ»؛ گویا میخواهد بفرماید مشکل اصلی فرعون برتریطلبی بود؛ این خوی شیطانی که میخواست از همه بالاتر باشد، همه تحت الشعاع او قرار بگیرند، مطیع او باشند، دستور او را عمل کنند، به نفع او حرکت کنند و طبق میل او رفتار کنند.
🔸 ما باید خوب درباره خودمان بیاندیشیم؛ شاید مرتبه ای از این خوی شیطانی در ما هم باشد. آیا دلمان نمیخواهد در میان جمع، ما از همه برتر باشیم و ما دستور بدهیم و دیگران عمل کنند؟ آیا اگر در جایی منافعی هست دلمان نمیخواهد سهم ما بیشتر باشد؟
🔹 آیا به دنبال شهرت نیستیم؟ اینها همه علو و برتریطلبی است. «إِنَّ فِرْعَوْنَ عَلَا فِي الْأَرْضِ» این درس نیست؟ اگر میخواهید فرعونی نشوید مواظب باشید که از این
راهِ فرعون نروید!
🖊 علامه مصباح یزدی رحمة الله علیه
#اخلاق
#شماره۲۸
🆔 @farhang_puya
💠 سکولارهای سنتی و افراد استحاله یافته؛ در آرزوی نظام سکولار
🔹 «سکولارهای سنتی و افراد استحاله یافته» این طیف از اصلاحطلبان بر اساس مبانی نظری خود به دنبال نوعی جمهوریخواهی سکولار یا نظام سلطنتی و یا حکومتی تکحزبی تروریستی همراه با آمیختهای از ایرانگرایی افراطی بوده و هستند.
🔸 به همین دلیل دغدغهی اصلی آنان برنامهریزی برای برانداختن نظام مقدس جمهوری اسلامی است و در تحلیلهای ضعیف خود از وضعیت موجود، همواره بر این باورند که جامعه ایران به دلیل مواجه بودن با مشکلات عدیدهی اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و مدیریتی ناشی از فشارهای خارجی و سوء مدیریتهای داخلی:
🔚 به سمت رفتارهای آنارشیستی، ساختارشکنانه و هنجارشکنانه در حال حرکت است و میتوان از این فرصت استفاده کرد و با کمک و همراهیهای مالی و تبلیغاتی نظام سلطه بر این موج سوار شد و اقدام به سزارین مولودی کرد که به خیال خودشان، قرار است به طور طبیعی در آینده متولد شود و آن نظام سکولار است.
🖊 سید احمد رهنمایی
#سیاست
#استکبار_ستیزی
#شماره۴۶
🆔 @farhang_puya
💠 امام علی علیه السلام: کسی که قانع باشد، اندوهگین نشود.
📚 غررالحکم؛ حدیث۷۷۷۱
#حدیث
🆔 @farhang_puya
💠 تا استکبار در جهان هست، انقلاب ما هم پابرجاست
🔹 پدیده انقلاب اسلامی، فارغ از همه ابعاد ریز و درشتش، ما را به یک ویژگی بنیادین و ذاتی که قوامبخش هویت و هستی آن است، ارجاع میدهد. این ویژگی، ایستادگی در برابر استکبار است. چنین نگرشی در باب ذات و هویت انقلاب اسلامی همواره بر یک تلازم دو طرفه تاکید میکند.
🔸 این تلازم بدین معناست که اگر استکبارستیزی ذاتیِ انقلاب ماست، لاجرم نمی توانیم انقلاب را بدون آن فرض کنیم که در این صورت انقلاب را از معنا و آرمانش تهی کردهایم؛ یعنی تا انقلاب هست، استکبارستیزی هم هست.
🔹 اما طرف دوم این تلازم، از ذات مستمر و گستاخ استکبار ناشی میشود، به این معنا که چون استکبار تا زمان تحقق وعده الهی، تعطیلیبردار نخواهد بود، انقلاب نیز حی و حاضر است؛ به عبارتی، تا استکبار در جهان هست، انقلاب ما هم پابرجاست.
🖊 الهام عباسی
#استکبار_ستیزی
#انقلاب_اسلامی
#ماهیت_انقلاب
🆔 @farhang_puya