♦️ تذکر رهبر جامعه به رئیس جمهور؛ آن روز نامعلوم خواهد آمد
🖋 حسن ابراهیمزاده
🔴 امام با انتخاب بنیصدر به ریاست جمهوری موافق نبود؛ اما در اخلاق سیاسی امام، اِعمال نظر در روند قانونی کشور جایی نداشت.
🔵 امام در بیمارستان قلب، هنگام تنفیذ حکم ریاست جمهوری به بنیصدر مطالبی را بیان کرد: من یک کلمه به آقای بنیصدر تذکر میدهم که آن یک کلمه، تذکر برای همه است: «حب الدنیا رأس کلّ خَطیئة». هر مقامی که برای بشر حاصل میشود؛ چه مقامهای معنوی و چه مقامهای مادی، روزی گرفته خواهد شد و آن روز نامعلوم است.
📄 نشریه فرهنگ پویا شماره ۱۱
🆔 @farhang_puya
♦️ ترک سه چیز جایز نیست
💠 رسول اکرم میفرمایند:
🔸 سه چيز است كه ترك آن براى هيچ كس جايز نيست: نيكى به پدر و مادر مسلمان باشند يا كافر، وفاى به عهد با مسلمان يا كافر و اداى امانت به مسلمان يا كافر.
📖 نهج الفصاحه ص416 ،ح1264
🆔 @farhang_puya
♻️ نفوذ روشنفکران در روحانیت
🔴از دیگر خوصوصیاتی که به واسطه آن میتوان جریان ماکیاولهای معمم را در قشر روحانیت ردیابی کرد، مخالفت با مبانی دینی و ارزشهای اسلامیست که درباره تقیزاده به آن اشاره کردیم. با همین معیار میتوان احمد کسروی را یکی دیگر از این ماکیاولهای معمم دانست.
⚫️ او که ابتدا در موسسه طلبیه تبریز در سلک روحانیت وارد شده بود و پس از مدتی به افکار روشنفکرانه مآبانه روی آورد و از سلک روحانیت خارج شد بود پس از مدتی به انکار مبانی دینی رسید و حتی پا را از این فراتر گذاشته، خواهان این میشود که ماه اول دی ماه در تقویم به نام روز بهروز بنمایند.
⚫️ از اقدامات دیگر او کتب دینی که او کتب خرافی مینامید به آتش بکشند؛ او میگوید: «من آشکارا میگویم بسیاری از کتابهای روی میز چیده شده، در میان آنها گلستان و بوستان سعدی، دیوان حافظ و مفاتیحالجنان و مانند اینها هست و همه اینها در خور آتش است.» به واقع نوعی داعشیسم اعتقادی را در افکار کسروی میتوان مشاهده کرد.
📑 نشریه فرهنگ پویا شماره ۳۵
🆔 @farhang_puya
🔰 شمشیر کشیدن علیه انقلاب بهخاطر رئیس جمهوری بی کفایت
✒️ مهیا زاهدین لباف
🔻در این مقطع زمانی روابط بنیصدر با مجاهدین خلق وسیعتر شد و چرخ سیاست علیه بنیصدر به حرکت درآمد. در این شرایط منافقین فعالیت گسترده خود را در گرو حفظ بنیصدر بر مسند قدرت میدیدند، در ۱۸ خرداد ۱۳۶۰ حمایت یکپارچه خود را از بنیصدر اعلام کردند و اعلامیههای فراوانی صادر نمودند.
🔴 پس از عزل رئیس جمهور از فرماندهی کل قوا، منافقین خواستار حراست از جان بنیصدر شدند. در جلسه ۲۷ خرداد ۱۳۶۰ با رأی قاطع نمایندگان مجلس، عدم کفایت بنیصدر تأیید شد و در خرداد درگیری شدیدی میان نیروهای انقلابی و طرفداران بنیصدر رخ داد.
🔺 هم زمان با انتشار خبر عزل بنیصدر از قدرت، سازمان مجاهدین که به طمع کسب قدرت در جوار بنیصدر به حمایت همه جانبه از او روی آورده بودند، با اعلام خاتمه فعالیتهای سیاسی، ورود خود را به فاز نظامی اعلام نمودند و با هدف سرنگونی نظام، کلیه هواداران خود حرکت مسلحانهای را آغاز نمودند.
📄 نشریه فرهنگ پویا شماره ۱۷
🆔 @farhang_puya
💢 از چیدن میوه اسلام تا خشک کردن ریشه اسلام
💠 گفتوگوی پویا با حضرت آیت اللّه مصباح یزدی حفظه الله التعالی
🔸 از آن وقتی که پس از فروپاشی اردوگاه سوسیالیستی و مکتب مارکسیسم که گفتند دشمن اصلی ما اسلام است. دیگر این مخالفت با اسلام علنی شد این هم بی جهت نیست چون دیدند با ادیان دیگر میتوانند نوعی کنار بیایند اما فرهنگ اسلامی بخصوص با سرمایه سیدالشهدا نمیشود کاری کرد جز اینکه آن را نابود کنند.
🔸 بنابراین کمر همت بستند تا ایران شیعی و سایر کشورهایی که فرهنگ شیعی بهرهبردن مثل عراق و لبنان را نابود کنند. همه اینها مقدم است برای اینکه اسلام را از صفحه فکری بشری براندازند از هر راهی هم بتوانند وارد میشوند.
📃 نشربه فرهنگ پویا شماره ۳۳
🆔 @farhang_puya
💠 امام صادق علیه السلام:
🔶 إنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ إِذَا أَرَادَ بِعَبْدٍ خَيْراً نَكَتَ فِی قَلْبِهِ نُكْتَةً مِنْ نُورٍ وَ فَتَحَ مَسَامِعَ قَلْبِهِ وَ وَكَّلَ بِهِ مَلَکاً يُسَدِّدُهُ وَ إِذَا أَرَادَ بِعَبْدٍ سُوءاً نَكَتَ فِی قَلْبِهِ نُكْتَةً سَوْدَاءَ وَ سَدَّ مَسَامِعَ قَلْبِهِ وَ وَكَّلَ بِهِ شَيْطَاناً يُضِلُّه.
🔸 چون خدا خیر بندهاى را خواهد، اثرى از نور در دلش گذارد و گوشهاى دلش را باز کند و فرشتهاى بر او گمارد که نگهدارش باشد و چون براى بندهاى بد خواهد، اثرى از سیاهى در دلش افکند و گوشهاى دلش را به بندد و شیطانى بر او گمارد که گمراهش کند.
📚 اصول کافى، جلد ۱، صفحه ۲۳۴
🆔 @farhang_puya
🔰 مقابله با اسلام سیاسی
🖋 محمدرضا باقرزاده
نقدی بر اسلام رحمانی محسن کدیور
🔴 واکنش مخالفان اسلام در برابر تحولات سریع منطقه به سمت بیداری اسلامی و قدرت یافتن جبهه مقاومت در مسیر مبارزه با صهیونیسم و به برکت گفتمان اسلام سیاسی، طراحی نسخههای بدلی از اسلام است که هم حسّ اسلام خواهی جوانان را تا حدودی پس نزدند و هم به تأمین اهداف صهیونیسم در منطقه کمک کند. یکی از این نسخه بدلها اسلام رحمانی است. در واقع کاربرد اسلام رحمانی، نوعی اتهام افکنی به طرفداران اسلام سیاسی و اسلام حکومتی است که آنان مورد بُعد رحمانی اسلام را منکر هستند.
🔴 طبیعی است که وقتی اسلام فقط از دریچه رحمانیت صرف دیده شود، این تنگ نظری باعث خواهد شد حتی دشمنان را نتوان دید. پس بایستی با آنها هم سخن از دوستی و مودت و رحمت سرداد! در حالی که براساس آموزههای اسلامی و قطعیات دین، نگاه مودت آمیز شامل دشمنان اسلام و کفار که قصد دشمنی دارند و دشمنی میورزند، نمیشود.
📄 نشریه فرهنگ پویا شماره ۳۱
🆔 @farhang_puya
⚫️ قراردادهای ننگین (1)
✍ رضا محمدی فیروزجایی
⚪️ عهدنامه مجمل در نوزدهم مارس ۱۸۰۹ از طرف میزا محمد شفیع صدراعظم و حاج محمدحسینخان مستوفی الممالک به نمایندگی ایران و سرهارفورد به نمایندگی انگلیس امضا شد.
🔘 در این عهدنامه، ایران متعهد شد «هر عهدی و شرطی را که قبلاً با هر یک از دولتهای فرنگ بسته است باطل سازد و لشگر فرنگ را از حدود متعلقه به خاک ایران راه عبور به طرف هندوستان ندهد» به موجب فصول هشتگانه این عهدنامه، ایران تعهدات مختلفی را برای کمک و همکاری با انگلیسیها و مساعدت با نیروهای آنها در بنادر و جزایر خلیج فارس پذیرفته، ولی انگلیسیها خود را از مشکلات و گرفتاریهای احتمالی ایران در آینده در کنار نگاه داشتهاند.
✔️ به طور مثال: «اگر جنگ و نزاعی فی مابین دولت ایران و افغانستان اتفاق افتاد، اولیای دولت انگلیس را در آن میانه کاری نیست و به هیچ طرف اعانت و امداد نخواهد کرد مگر آنکه به خواهش طرفین واسطه صلح گردد» تعهدات متقابل انگلیس نسبت به ایران مبهم و کلی است و تفصّیل و جزئیات آن به قرارداد مفصّلتری که میبایست بعداً به امضای دولتین این برسد موکول گردیده است.
📄 نشریه فرهنگ پویا شماره ۳۶
🆔 @farhang_puya
💠 امیرالمومنین علی (ع) میفرمایند:
🔹 إذَا احْتَشَمَ الْمُؤْمِنُ أَخَاهُ فَقَدْ فَارَقَهُ .
🔷 وقتي مومن برادرش را به خشم آورد، به يقين از او جداشده است.
نهجالبلاغه، حکمت ۴۸۰
🆔 @farhang_puya
[Forwarded from نشریه فرهنگ پویا]
⭕️ علل شکل گیری علوم انسانی غربی
🖋 هادی الیاسی (برسی علوم انسانی از منظر شهید مطهری)
🔶 برای ریشهیابی و دست یافتن به نقطه شروع شکل گیری مبانی معرفتی علوم انسانی به سبک نوین، باید به دوران بعد از رسانس رجوع کرد.
🔶 در آن زمان (دوران قبل از مدرنیسم) رفتارهای کلیسا و نوع برخورد کلیسا با دانشمندان، باعث شکل گیری جریانی افراطی در علوم شد که بر اساس آن برای رسیدن به نتایج کاملاً علمی، میبایست تنها در چارچوب ادراکات بشری که مستقل از هر نوع دانش فراحسی است فکر کرد.
🔶 استاد مطهری در این باره میگوید: «کلیسا چه از نظر مفاهیم نارسایی که در الهیات عرضه داشت و چه از نظر رفتار غیر انسانیاش با توده مردم، خصوصاً طبقه دانشمندان و آزادفکران، از علل را عمده گرایش جهان مسیحی به مادّیگری است. ما این عامل را در دو بخش تقسیم میکنیم:
1⃣ نارسایی مفاهیم کلیسایی درمورد خدا و ماواء الطبیعه
2⃣ خشونتهای کلیسا
📝 نشریه فرهنگ پویا شماره ۱۶
🆔 @farhang_puya