eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.4هزار دنبال‌کننده
8.1هزار عکس
857 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
☑️ انقلاب ایران برآمده از نهضت حسینی ➕ بررسی اوضاع سیاسی مذهبی شبه جزیره عرب نشان می‌دهد که در آستانه قیام امام حسین (ع) به سوابق پرورش اندیشه تقلیدی و جذب‌گرایانه توسط فقهای درباری و نیز سوق و پذیرش احادیث جعلی در بطن جامعه اسلامی به طور مستمر در دستان سران بنی‌امیه در توجیه و مشروعیت سیاسی اجتماعی حکومت اموی به بازی گرفته شده بود؛ تفارق دین از سیاست به گونه‌ای مسموم در اندیشه‌های دینی مردم رسوب‌گذاری می‌کرد. 🔻سکوت و تسلیم در برابر سیاست‌گذاری‌های ضد مذهب حکومت اموی و فرمانروایان‌شان در بلاد اسلامی با استناد به قدرت و مشیت الهی از سمپات‌های چنین اعتقادی فلج کننده بود که به اعتراض خونین امام در نفی این اندیشه‌های تحقیرکننده انجامید. امام خمینی(ره) در شرایطی که تبلیغات گروه‌های مارکسیستی، تلاش نظام‌های اجیر دُوَل استعماری شرق و غرب و سکولاریزه کردن جوامع به حد انفجار رسیده بود؛ با احیای سنت مبارزاتی امام حسین(ع) مردم را علیه نظام سیاسی ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی برانگیخت. 📝 مرضیه فلاحی|‌ 🆔 @farhang_puya
🇮🇷 ایران کربلاست 💠 عاشورا و حسین بن علی (ع) می‌توانست آنگونه که کشتی انقلاب اسلامی را از میان همه طوفان‌ها و حوادث به سلامت به ساحل پیروزی رسانده بود؛ سرانجام جنگ را نیز به گونه‌ای رقم زند که نه تنها همه معادلات و طرح‌های دنیا علیه انقلاب نتایج معکوس داشته باشد بلکه درست به نفع انقلاب اسلامی منجر شود. 🔰 در این میان سعی و تلاش گروه‌های وابسته به سازمان‌های جاسوسی جبهه ملی و نهضت آزادی و سازمان منافقین در ماه‌های آغازین شروع به تهاجم عراق بر آن بود که این نزاع نظامی را نزاع عرب و عجم و یک درگیری نژادی و قبیله‌ای در منطقه نشان دهند. آنگونه که حزب بعث صدام نیز به گونه‌ای دیگر همین انگیزه را مطرح می‌کند. 🔚 این دو موضع‌گیری واحد، در خارج و داخل ایران از سوی گروه‌های ضد انقلاب و بعث می‌تواند قرینه‌ای باشد از منابع مشترک این دو بخش حضرت امام با آنکه در روز نخست جنگ در اول مهر ۱۳۵۹ صدام یزید خوانده بود تا پایان روزهای جهاد و شهادت، جنگ هشت ساله را بدل از نزاع یزید و حسین(ع) دانستند و فرمودند:«حسینیان امروز ایران کربلاست.» (صحیفه نور، ج۲۰) 📝 محسن فاطمی 🆔 @farhang_puya
🏴 احیای دین در احیای عاشورا 💠 حضرت امام (ره) نقشی والا و عظیم در هدایت و فرماندهی نیروهای شهادت‌طلب و احیای فرهنگ و تفکر بسیجی در جامعه اسلامی ایران به عهده داشت و بزرگ‌ترین دستاورد انقلاب به رهبری ایشان؛ احیای اسلام ناب محمدی و مهمترین و بارزترین ویژگی آن ترویج فرهنگ شهادت و ایثار‌گری بود. ایشان نهضت عاشورایی امام حسین(ع)را مبنای حرکت خویش در انقلاب اسلامی قرار داد و با تأسی و الگوپذیری از قیام عاشورا به مبارزه با حکومت شاه پرداخت. 🔰 امام بر این باور بود که احیای دین در این عصر بدون احیای عاشورا ممکن نیست. چون تنها راهکار برای احیای دین انقلاب بوده و تنها راه برای به حرکت درآوردن چرخ عظیم انقلاب احیای عاشورا حسینی است. ایشان با اشاره به عظمت هدف والای خویش نهضت خود را سیراب گشته از مکتب امام حسین(ع) می‌دانند و بر تحمل رنج‌ها و سختی‌ها در این راه مقدس تاکید می‌فرمایند:«تکلیف ماهارا سیدالشهدا معلوم کرده است؛ در میدان جنگ از قلت عدد نترسید؛ از شهادت نترسید؛ هر مقدار از عظمت داشته باشد مقصود و ایده انسان به همان مقدار باید تحمل زحمت بکند.» 📘برگرفته از صحیفه امام،ج۱۷،ص۵۵ 🆔 @farhang_puya
🔹 تاثیر بلند‌مدت حرکت امام‌حسین (علیه‌السلام) 🔸 فرهنگ پویا: انقلاب‌‌اسلامی یک حرکت تمدن‌ساز است که بر اساس تفکر شیعی شکل‌گیری می‌شود اگر تفکر شیعی بخواهد این تمدن را ایجاد کند بر چهار اصل بنیادین استوار است که عبارتند از: پذیرش ربوبیت الهی، و پذیرش سلسله مراتب ولایت الهی، ... در صدر اسلام وقتی که این نظریه بعد از رحلت پیغمبر اکرم می‌خواست اجرا شود با چه مشکلاتی روبرو بود؟ 📢 جامعه‌ی زمان پیامبر(ص) به صورت عمومی درک صحیحی از این اصولی که فرمودید نداشت. البته حضرت این اصول را به آن‌ها ابلاغ کرده بودند؛ اما توده‌ی جامعه هنوز یک فهم تبیین شده صحیح از آن نداشتند.چون بخشی از ایمان آن‌ها وابسته به شخص پیامبر بود؛ لذا در جنگ احد وقتی که شنیدند رسول خدا از دار دنیا رفته فرار کردند. و وقتی گفتند رسول خدا زنده است، دوباره به طرف میدان برگشتند. ⚠️ قران به این‌ها تفهیم کرد که توجه شما به رسول خیلی زیاد شده است؛ ولی به رسالت و پیام او توجه نمی‌کنید. لذا اگر ما بخواهیم یک تفسیر از آن سستی‌های اصحاب که بعد از رحلت رسول خدا (ص) پدید آمد و عاملیت بیعت آن‌ها با خلیفه اول، دوم، سوم و بعداً هم دیگران شد، ارائه بدهیم، این تفسیر است که برخی انگیزه‌های جاه‌طلبی و مادی داشتند. 🎙 گفت‌وگو با حجت‌الاسلام دکتر سلیمانی در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
🔹 قیام مختار 💢 گاهی فرد یا افرادی یک تنه به میدان آمده‌اند و غمبار‌ترین و شادترین حوادث را در مقاطعی خاص از تاریخ آفریده‌اند. قیام مختار بن ابوعبید ثقفی قیامی نشأت گرفته از قیام و نهضت عاشوراست. هرچند که در تاریخ به مختار انتقاد‌های زیادی وارد است ولی نمی‌توان از تلاش او برای احیا حکومت شیعی در گذشت. 💠 این حرکت را با ندای «یالثارات الحسین» آغاز کرد‌. مختار نقطه شروع این حرکت خویش را کوفه قرارداد او مردی قهرمان و مرید امام بود که شعارش را با نام خدا آغاز کرد و راهش را راه خدا برگزید و پایان کار را لقاء الله می‌دید. او برای تاریخ شیعه ورق زرین دیگری را آفرید. در ملاقات با سران شیعه کوفه هدف قیام خود را این چنین بیان کرد:«من برای اقامه شعار اهل بیت و زنده کردن مرام آنان و گرفتن انتقام خون شهیدان به سوی شما آمده‌ام.» ➕ در آغاز سال ۶۵ هجری شهر کوفه با ورود مختار رنگ دیگری به خود گرفت مردمان بسیار شاد و امیدوار بودند چون عامل ابن زیاد و بنی امیه را بیرون کرده بودند. شیعیان کمترین اعتنایی به نمایندگان ابن زبیر در کوفه داشتند و همه دل به این مرد انقلابی بسته و چشم امیدشان به سوی او بود. وقتی شیعیان از هدف مختار آگاه شدند با وی بیعت کردند که در این میان می‌توان به عبدالرحمان شریح و ابراهیم مالک اشتر اشاره کرد. شعار مختار را اولین بار مسلمین در جنگ بدر به کار بردند و آن عبارت بود از یا منصور اَمِت. ای‌پیروز بمیران. 🖋 فائزه اسکندری 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔹 تاثیر بلند‌مدت حرکت امام‌حسین (علیه‌السلام) 🔸 فرهنگ پویا: انقلاب‌‌اسلامی یک حرکت تمدن‌ساز است که
🔹 تاثیر بلند‌مدت حرکت امام‌حسین (علیه‌السلام) ❎ در زمان رسول خدا (ص) تقریباً همه‌ی جامعه مرجعیت دینی و سیاسی رسول خدا را پذیرفته بودند اکثریت جامعه ولایت الهی رسول خدا را، که همان مرجعیت الهی، معنوی و ولایت معنوی رسول خدا (ص) است درک نکرده بودند. البته عده‌ی خاصی مانند سلمان، ابوذر و... درک کرده بودند. 💠 لذا همین پذیرش مرجعیت دینی و سیاسی موجب شد که فوراً یک انسجام اجتماعی در جامعه پدید آید و به دنبال آن یک نظام سیاسی شکل گیرد و مقاومت شکننده‌ای در مقابل استکبار شکل گرفت، به گونه‌ای که جریان کفر و نفاق هرچه حمله می‌کردند بیشتر شکست می‌خوردند، هرچه فشار می آوردند بیشتر به تهی بودن خود پی می‌برند. 〽️ بعد از رحلت رسول خدا (ص) امیرالمومنین (ع) شخصیتی بود که هم مرجعیت دینی، هم مرجعیت سیاسی و هم ولایت معنوی داشت. بعد از ایشان فرزندان او هم داشتند. اما کسانی که دین آن‌ها وابسته به شخص رسول خدا (ص) بود، وقتی رسول خدا در بستر بیماری بودند، ارادت آنها نسبت به این کم شد و پذیرش مرجعیت دینی و سیاسی آن‌ها سست شد. 🎙 گفت‌وگو با حجت‌الاسلام دکتر سلیمانی در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔹 تاثیر بلند‌مدت حرکت امام‌حسین (علیه‌السلام) ❎ در زمان رسول خدا (ص) تقریباً همه‌ی جامعه مرجعیت دین
🔹 تاثیر بلند‌مدت حرکت امام‌حسین (علیه‌السلام) 🔸 فرهنگ پویا: در دوران بنی‌امیه وضعیت شیعه چگونه است؟ 🔎 اگر رو بنای تاریخ را نگاه کنیم، بنی امیه بر کار مسلط شده است؛ اما در باطن جامعه و زیربنا، تشیع در حال گسترش بود. هر چند در ظاهر امامت از دست اهل‌بیت گرفته شده و مفصل‌های اقتصادی در اختیار آن‌ها نیست و اهل‌بیت در حاشیه هستند. این کاملاً در تاریخ محسوس است؛ چون اهل‌بیت استراتژی داشتند زمان استراتژی موجب شد که آن‌ها در تاریخ بمانند و اثر بگذارند. 🔖 به نظر من اهل‌بیت اول به دنبال تحکیم پایه‌های فرهنگ اسلامی رفتند بعد از آن اگر زمین آماده بود دنبال تاسیس حکومت اسلامی بودند. چون اگر می‌خواستند حکومت را نگه دارند، فرهنگ ضربه می‌دید، از این‌رو حکومت را رها می‌کردند. این اصل کلی بود که آن‌ها رعایت می‌کردند؛ لذا امام علی (ع) اگر می‌خواست، می‌توانست از طریق خلاف شهر و موازین فرهنگ دینی، حکومت خود را نگه دارد. به همین دلیل می‌گوید حکومت من برود ولی اسلام بماند. 🔑 ائمه (ع) بر اساس همین اصل از زمان بعد از رسول خدا تا زمان عباسی هر زمان حکام وقت با چالش فرهنگی مواجه می‌شدند و دست نیاز به سمت ائمه (ع) دراز می‌کردند به آن‌ها کمک می‌کردند... . 🎙 گفت‌وگو با حجت‌الاسلام دکتر سلیمانی در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔹 تاثیر بلند‌مدت حرکت امام‌حسین (علیه‌السلام) 🔸 فرهنگ پویا: در دوران بنی‌امیه وضعیت شیعه چگونه است؟
🔹 تاثیر بلند‌مدت حرکت امام‌حسین (علیه‌السلام) ❌ شیعیان و مسلمانان انقلابی تا آن زمان احساس می‌کردند تنها راه مبارزه با جبهه‌ی باطل، کار فرهنگی، تربیت نیرو و کادر سازی است، تا با نیروی زیاد بتوان بر حکومت جور غلبه نظامی پیدا کرد. بر همین اساس وقتی امام حسین (ع) به سمت کربلا حرکت می‌کنند، محمد‌بن حنفیه به ایشان می‌گوید : « رو! چرا می‌روید؟ شما می‌روید و کشته می‌شوید. حال خودت می‌خواهی بروی، چرا زن و بچه‌ات را می‌بری؟» 🔘 عبدالله‌ بن جعفر نیز به حضرت می‌گوید: «در سفر به هلاکت می‌رسی! نمی‌گوید که شهید می‌شوی، بلکه به حضرت می‌گوید به هلاکت می‌رسی!»؛ چون این افراد تا آن زمان احساس می‌کردند تنها راه مبارزه، پیروزی و غلبه نظامی بر دشمن است و شرایط آن هم تا آن موقع فراهم نبود. 🔆 در آن وقت چون بسیاری از یاران و بنی‌هاشم در سفر همراه حضرت نبودند، حضرت سیدالشهدا (ع) نامه رمز‌آلودی را به جوانان بنی‌هاشم می‌نویسند و می‌فرمایند: «هر کس به من ملحق شود شهید می‌شود؛ اما هر کس به من ملحق نشود به فتح و پیروزی هم نمی‌رسد.» 🎙 گفت‌وگو با حجت‌الاسلام دکتر سلیمانی در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
💠 شهدا زنده‌اند 🔹 خون و جان گران‌بهاترین و ارزشمندترین دارایی‌های انسان است و انسان مومن این دو کالا را با هیچ سرمایه‌ای عوض نمی‌کند مگر برای دین. فرهنگ مقاومت و جهاد و شهادت در همه ادیان آسمانی وجود داشته است اما با توجه به تحریف‌های صورت گرفته در ادیان دیگر این تعالیم همچون دیگر تعالیم و احکام دینی در اسلام بسیار برجسته‌تر است. 🔸 در اسلام هر کس به خاطر خدا و در راه آرمان مقدس بین جان خویش را فدا کند جایگاهی بس رفیع و والا خواهد داشت شرح ایثارگری‌های کسانی که با تمام وجودشان در راه پیشرفت آیین مقدس اسلام جانفشانی کردند نشان می‌دهد که به دلیل اعتلا و گسترش، دین اسلام آموزش را به پیروان خود داده است و در خلال این تعالیم به آنان آموخته که شهادت در راه خدا و در طریق حق و عدالت به معنای فنا و نابودی و مرگ نیست؛ بلکه جلال و شکوهی عظیم را در پی خواهد داشت. 🔝 مثال عینی و بارز این مسئله را می‌توانیم در شهادت حسین بن علی(ع) ببینیم اکنون که بیش از هزار سال از آن حرکت با شکوه و عظمت امام حسین(ع) می‌گذرد اما می‌بینیم که مردمان دنیا به چه مسلمانان و چه غیر مسلمان چه احترام و جایگاه والایی برای ایشان قائل اند. شاهد ما بر این مدعا اربعین حسینی است. «ولا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیا عند ربهم یرزقون هرگز گمان مبر کسانی که در راه خدا کشته شدن مرده‌اند بلکه زنده‌اند و نزد پروردگارشان روزی داده می‌شوند.»(آل‌عمران،۱۶۹) 📝مهیا زاهدین لباف 🆔 @farhang_puya
🔆 با عشق به شهادت این انقلاب حفظ شده است 📿 مردم برای اسلام خون می‌دهند نه برای سیاست. برای سیاست اسلامی. ملت ما به واسطه‌ی اتکا به اسلام، این نهضت را پیش برد. ملت‌ما عاشق شهادت بود؛ با عشق به شهادت این نهضت پیشرفت. اگر این عشق و علاقه نبود، هرگز ما در مقابل آن‌همه قدرت پیروز نمی‌شدیم. پیروزی ما دنبال این بود که همه اسلامی بودید، همه توجه به دیانت داشتید. 📚 صحیفه امام ج ۶، ص۴۱۶ 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔹 تاثیر بلند‌مدت حرکت امام‌حسین (علیه‌السلام) ❌ شیعیان و مسلمانان انقلابی تا آن زمان احساس می‌کردند
🔹 تأثیر بلند‌مدت حرکت امام حسین (علیه‌السلام) 🔘 آن‌ها نمی‌فهمیدند سیدالشهدا (ع) چه می‌گوید. زینب کبری (سلام‌الله‌علیها) هم این فتحی را که بعد می‌خواهد اتفاق بیفتد نمی‌دانستند؛ لذا شب عاشورا به امام حسین (علیه‌السلام) می‌فرمود:«چرا تسلیم مرگ شدی؟» هیچ کدام از شهدای کربلا هم حتی حضرت ابوالفضل از فتح و پیروزی بعد از واقعه‌ی کربلا خبر ندارند. ✴️ لذا از هیچ کدام از آن‌ها جمله‌ای نداریم که بگویند برای ما یک فتح و پیروزی بعداً حاصل می‌شود. فقط متعبد به ولایت وارد این معرکه می‌شوند و می‌دانند حسین ابن علی (ع) کار غیرحکیمانه‌ای انجام نمی‌دهد. بعد از خبر شهادت مسلم، معلوم می‌شود کوفی‌ها دیگر حضرت را در این قیام یاری نمی‌کنند و برای قیام فقط یک مسیر بیشتر وجود ندارد و آن هم شهادت است. امام حسین ابن علی (ع) می‌گوید:«هدف قیام اصلاح است.»؛ اما شهادت اثر می‌گذارد. 🎙 گفت‌وگو با حجت‌الاسلا دکتر سلیمانی در نشریه‌ی فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔹 تأثیر بلند‌مدت حرکت امام حسین (علیه‌السلام) 🔘 آن‌ها نمی‌فهمیدند سیدالشهدا (ع) چه می‌گوید. زینب کب
🔹 تأثیر بلند‌مدت حرکت امام حسین (علیه‌السلام) ⭕️ حضرت قیام خود را با دو بال عقلانیت و مظلومیت، در عالم به پرواز در می‌آورد. حضرت اینگونه استدلال می‌کند که کسی که به کتاب خدا عمل می‌کند بعد شارب‌الخمر هم باشد، فاسد است! آیا شما می‌توانید چنین فردی را به عنوان حاکم اسلامی بپذیرید؟ ❌ در ادامه حضرت می‌فرماید:«رسول خدا به من فرمود:«کسی یک سلطان جائری را ببیند و در مقابل او ساکت باشد، این شخص جهنمی می‌شود» و من بهترین فردی هستم که باید اینجا قیام کنم و دیگر آن بیعتی هم که با معاویه کرده‌ام، الان دیگر نیست، چون معاویه دیگر نیست.» کارهای امام حسین (علیه‌ السلام) عقلانی بود. 🔆 سپس حضرت این استدلال عقلی خود را با مظلومیت می‌آراید. لذا صبح عاشورا می‌فرماید:«اول نسب من را تشخیص دهید که من چه کسی هستم.» بعد می‌فرماید:«به چه جرمی می‌خواهید مرا شهید کنید؟ آیا من کسی از شما را کشتم؟ آیا کسی را مجروح کردم؟ آیا مال شما را ضایع کردم؟» روز عاشورا هم در میدان جنگ علی‌اصغر را می‌آورد این‌ها همه جلوه‌های مظلومیت قیام ایشان است. 🎙 گفت‌وگو با حجت‌الاسلا دکتر سلیمانی در نشریه‌ی فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
💢 سازش‌ناپذیری و مبارزه با استکبار در سیره معصومین (قسمت اول) ⭕️ سازش‌ناپذیری و مبارزه با حاکمان ستمگر و مستکبر، یکی از اقدامات اساسی در سیره سیاسی پیشوایان معصوم (ع) به شمار می‌آید؛ آنان از این طریق افزون بر عمل کردن به تکلیف سیاسی- الاهی خویش، شیوه‌های گوناگون مبارزه را به توده‌ها نشان می‌دادند و به آنان آگاهی سیاسی نیز می‌بخشیدند. ⚔ پیامبر اکرم (ص) به مدت ۱۳ سال در مکه با مبارزه بی‌امان در برابر موانع گوناگون، زمینه تاسیس حکومت در مدینه را فراهم ساخت و بعد از ایشان هم هر یک از امامان معصوم (ع) به شیوه‌ای متناسب با زمان خویش تا پای جان در برابر مستکبران مبارزه کردند. 🛡 پس از قیام و شهادت امام حسین (ع) و خاندان و یارانش، مقاومت سیاسی در جامعه اسلامی به شکل قیام‌ها و نهضت‌های خونین ادامه یافت. در این فطرت تاریخی امام سجاد (ع) به صورت مستقیم دخالتی نداشت اما آن حضرت به واقع محور مبارزه بود. 📝 زهرا ملک‌زاده در نشریه‌ی فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💢 سازش‌ناپذیری و مبارزه با استکبار در سیره معصومین (قسمت اول) ⭕️ سازش‌ناپذیری و مبارزه با حاکمان ست
💢 سازش‌ناپذیری و مبارزه با استکبار در سیره معصومین (قسمت دوم) ⚔ موضع امام چهارم در برابر یزید بن معاویه، مروان بن حکم، عبدالملک بن مروان و دیگر حاکمان جور، عدم پذیرش، مقاومت آرام سیاسی و در عین حال حمایت و تأیید غیر‌آشکار برخی انقلابیون بود. مهم‌ترین شیوه مبارزاتی مورد استفاده امام سجاد (ع) در این دوره، استفاده از سلاح دعا و تبیین دقیق‌ترین اندیشه سیاسی-اعتقادی در این قالب بود. 🔎 در دوران امام باقر (ع) و امام صادق (ع) مقاومت سیاسی ضد امویان ادامه یافت. خلیفه اموی دریافته بود که منشأ آگاهی و مقاومت‌های سیاسی، این دو امام بزرگوار هستند؛ از این رو آن دو را از مدینه به پایتخت حکومت (شام) فرا‌خواند و زندانی کرد. ⛓ دوران امام کاظم (ع) تجسم موضع‌گیری‌های سیاسی و درگیری‌های سخت و حساس ایشان با حاکمان ستمگر وقت (منصور، مهدی، هادی عباسی و هارون الرشید) بود؛ از این رو حاکمان عباسی آن حضرت را سالیان طولانی به زندان افکندند. امام مدت‌ها در زندان هارون در غل و زنجیر بود و از زندانی به زندان دیگر منتقل شد تا سرانجام به شهادت رسید. 📑 یادداشتی از زهرا ملک‌زاده در نشریه‌ فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💢 سازش‌ناپذیری و مبارزه با استکبار در سیره معصومین (قسمت دوم) ⚔ موضع امام چهارم در برابر یزید بن مع
💢 سازش‌ناپذیری و مبارزه با استکبار در سیره معصومین (قسمت‌سوم) 💡 در دوران امام رضا (ع) آن حضرت چهره بارز مقاومت و رهبر سیاسی-دینی امت بود. در این دوره مامون سعی کرد با طرح فرمان ولیعهدی امام رضا (ع) ایشان را از مدینه به پایتخت فراخواند و عملکرد امام رضا را از نزدیک زیر نظر بگیرد اما این تلاش نیز سرانجامی چون شهادت امام به دنبال نداشت. 📿 مأمون با دلجویی ظاهری از امام جواد (ع) و تزویج دخترش "ام‌الفضل" به آن حضرت سعی کرد توجه مردم را به سوی خود بکشاند اما سرانجام آن حضرت نیز پس از مرگ مأمون و به قدرت رسیدن پسرش معتصم عباسی، توسط وی به شهادت رسید. در دوران امام هادی (ع) ایشان با مقاومت در برابر ستمگران، امت اسلامی را تحت تعلیم و تربیت سیاسی-دینی خویش قرار داد. 📝 زهرا ملک‌زاده در نشریه‌ فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
🏴 اگر‌ این روضه‌ها نبود! ▫️ما اصلاً دین خود را از کجا یاد گرفتیم؟! اگر این روضه‌ها و (ع) و ... نبود ما اصلاً‌ دین اسلام را از کجا یاد می‌گرفتیم؟! امام (ره) هم از روز اول گفت اين مراسم محرم و صفر را حفظ کنيد. ما ساخته‌ی اینها هستیم. ۹۷/۰۳/۳۱ 🆔 @farhang_puya
🖇آیت الله حائری شیرازی: 📎اگر بعثت نبود و مردم در عهد جاهلیت باقی مانده بودند، این‏قدر صدمه نمی‏‌دیدند. 📂نگرانی فاطمه علیها السلام این است که اگر بعثت نبود و مردم در عهد جاهلیت خودشان مانده بودند، این‏قدر صدمه نمی‏ دیدند که با اتفاقات بعد از پیامبر صلی الله علیه و آله صدمه دیدند. 📑زمانی‏ که در عهد جاهلیت بودند و بالا نیامده بودند، افتادنشان به‏ معنای شکستن استخوان‏ هایشان بود، اما حالا اگر ارتباطشان با اسلام قطع شود و بیفتند، هیچ جای سالمی برایشان نمی‏‌ماند و از دورۀ جاهلیت هم بدتر می‏‌شوند. 📃اگر سنگی را بشکنید، اتفاقی برای آن نمی‏ افتد؛ چون مراتبی از حیات ندارد که از آن گرفته شود. آن سنگ قیمتی دارد و وقتی بشکند، قیمتش کم می‏‌شود، اما درخت وقتی حیاتش را از دست می‏‌دهد، وضعیت دیگری پیدا می‏‌کند؛ به‏ خاطر اینکه مرتبه‏‌ای از حیات دارد که از آن گرفته می‏‌شود. 📩خسارت زمین خوردن آن بیشتر از خسارت زمین خوردن سنگ است. جانوران مرتبۀ بالاتری از حیات را دارند و وقتی این مرتبه از آنها گرفته مشود، سقوط بیشتری پیدا می‏‌کنند. 🔊انسان در مرتبه‏‌ای بالاتر از تمام جانوران قرار دارد و در مرتبۀ حیات، بالاتر آمده است. وقتی انسان سقوط می‏کند، نابودی‏ اش سخت‏.تر است و خوبی‏‌اش به بدی و تعفّن تبدیل می‏‌شود و این عفونت در اخلاقش ظاهر می‏‌شود. ◾️حسین‏ ابن‏ علی علیه السلام در عاشورا در آخرین لحظات به بنی‏ امیه فرمود: «وَيْلَكُمْ يَا شِيعَةَ آلِ أَبِي سُفْيَانَ إِنْ لَمْ يَكُنْ لَكُمْ دِينٌ وَ كُنْتُمْ لَا تَخَافُونَ الْمَعَادَ فَكُونُوا أَحْرَاراً فِي دُنْيَاكُمْ هَذِهِ وَ ارْجِعُوا إِلَى أَحْسَابِكُمْ إِنْ كُنْتُمْ عَرَباً كَمَا تَزْعُمُونَ» (واى بر شما اى پيروان خاندان ابى‏ سفيان، اگر دينى نداريد و از روز معاد نمی‏ ترسید،‏ دستِ‏کم در دنياى خود آزادمرد باشيد و اگر به گمان خود عرب‏ نژاديد، به شئون نژادى خود بازگرديد). 💬بیایید جاهلی بشوید؛ بیایید با من مانند اهل جاهلیت رفتار کنید؛ بیایید از اجداد جاهلیتان یاد بگیرید؛ صفات عهد جاهلی‏تان را از دست ندهید. ◽️یعنی صد رحمت به اجداد جاهلیت! شما به مراتب چیزی پَست‏ تر از آنها شدید. او می‏‌فرماید کدام یک از اجداد شما در جنگ‏‌های جاهلی قبل از اینکه کار مَرد را تمام کند، به سمت خیمه‏ هایش حمله می‏کند؟! ابن‏ سعد وقتی این را شنید تصدیق کرد و گفت راست می‏گویی و دستور داد برگردند. 📚کتاب آئینه تمام نما/فصل ۳، عوامل واقعۀ عاشورا/ صفحه ۱۳۲ 🆔 @farhang_puya
✅ برترین عبادت 💠 سید‌الشهدا‌ء (علیه‌السلام): ✳️ گروهى خدا را از روى ميل به بهشت عبادت می‌كنند، كه اين عبادت تجارت‏‌ كنندگان است و گروهى خدا را از ترس دوزخ می‌پرستند و اين عبادت بردگان است، و گروهى خدا را به سبب شايستگى می‌پرستند، و اين عبادت آزادگان است كه برترين عبادت است. 📚 تحف العقول، ص ۲۷۹ ح۴ 🆔 @farhang_puya
💡 قیام امام حسین الگوی نسل‌ها (قسمت اول) 🔰 بسیاری از جنبش‌ها و قیام‌های شیعی از نهضت سیدالشهدا (ع) الگو‌برداری کردند. قیام سیدالشهدا (ع) تاثیر کوتاه مدتش این بود که نگذاشت امویان شعار و اعتقاد به توحید و نبوت را نابود کنند. لذا امام سجاد (ع) در پاسخ به ابراهیم بن طلحه در دمشق که گفت: «پدر شما با پدر من بر سر چیزی جنگید که عاقبت به آن نرسید» فرمود:«وقت نماز شد اذان و اقامه بگو می‌فهمی چه کسی غلبه پیدا کرد.» ❇️ یعنی اگر قیام پدرم نبود امروز بر بالای مأذنه‌ها «اشهد ان لا اله الا الله اشهد ان محمد رسول الله» شنیده نمی‌شد. به علاوه چندین قیام کوتاه‌مدت رخ داد که کاملاً متأثر از قیام عاشورا بود؛ مانند قیام مردم مدینه، قیام مختار، قیام توابین که همه بر ضد امویان بود. 🌐 تاثیر قیام عاشورا در میان‌مدت، شکل‌گیری قیام‌های زیدیه، علویان و تشکیل حکومت‌هایی چون: علویان طبرستان، حکومت آل بویه، حکومت صفویه، در کنار این آثار پدید آمدن نهضت اشک و زیارت امام حسین (ع) بود که هر روز دامنه آن افزوده شد و بسیاری از حرکت‌های فرهنگی اجتماعی و سیاسی شیعه را آبیاری کرد. 🎙 گفت‌وگو با حجت‌الاسلام دکتر سلیمانی در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💡 قیام امام حسین الگوی نسل‌ها (قسمت اول) 🔰 بسیاری از جنبش‌ها و قیام‌های شیعی از نهضت سیدالشهدا (ع)
💡 قیام امام حسین الگوی نسل‌ها (قسمت دوم) ⏳ تاثیر بلند‌مدت قیام عاشورا، انقلاب اسلامی ایران و برپایی حکومت ولایی به رهبری امام خمینی (ره) و شکل‌گیری بیداری اسلامی در منطقه بود، به طوری که امروز سید حسن نصرالله خود را مدافع انقلاب اسلامی ایران از ولایت فقیه دانسته و به حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نمی‌گوید یاابن علی، یابن رسول‌الله، بلکه می‌گوید یا‌بن‌الحسین! 🌐 این فقط در لبنان و یا کشورهای منطقه نیست، بلکه وقتی در آفریقا هم می‌روی، می‌بینی ۲۰ میلیون شیعه به رهبری زکزاکی در نیجریه تربیت شده‌اند. حضرت وقتی حضرت امام زمان (عج) هم می‌آیند می‌فرمایند، من منتقم خون حسین هستم. همه عالم امام حسین را می‌شناسند. ❇️ این خدمتی که امام حسین (علیه السلام) با حرکت خود به اسلام کرد، این بود که شیوه مبارزاتی جدیدی را برای پیروزی بر جبهه‌ی باطل یاد داد. بعد از آن هم اهل‌بیت مکتب امام حسین (علیه السلام) را ترویج کردند. 🎙 گفت‌وگو با حجت‌الاسلام دکتر سلیمانی در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
🕯 نجات اسلام قربانی می‌خواهد 📿 ما باید سعی کنیم تا حصارهای جهل و خرافه را شکسته تا به سرچشمه‌ی زلال اسلام ناب محمدی (صلی الله علیه و آله) برسیم و امروز از غریب‌ترین چیزها در دنیا همین اسلام است و نجات آن قربانی می‌خواهد و دعا کنید من نیز یکی از قربانی‌های آن گردم. 📚 صحیفه امام (ره) ج۲۱، ص۱۶۰ 🆔 @farhang_puya
💠 به مناسبت هفته دولت، اهداف حکومت اسلامی در ابعاد گوناگون و عمل دولت‌مردان را بازخوانی می‌کنیم «قسمت‌اول» ⭕️ امام خامنه‌ای(حفظه الله): برجام اصلا برای برداشتن تحریم‌ها بود؛ برای این‌که تحریم‌های ظالمانه برداشته بشود. مگر غیر از این است؟ خب برداشته نشده؛ حالا می‌گویند به تدریج، یواش یواش دارد درست می‌شود! مگر بحث سرِ یواش یواش بود؟! این برجام شد برای ما یک نمونه، یک تجربه... در ظاهر وعده می‌دهند، با زبان چرب و نرم حرف می‌زنند اما در عمل توطئه می‌کنند، تخریب می‌کنند، مانع از پیشرفت کارها می‌شوند؛ این شد آمریکا؛ این شد تجربه.(1) 💢 بعضی از مسئولین و دولت‌مردان_دولت‌مردان آن دولت، بعد هم دولت‌مردان این دولت_فکر می‌کنند در قضیه‌ی هسته‌ای ما با آمریکایی‌ها مذاکره کنیم [تا] موضوع حل بشود؛ گفتیم خیلی خب، اصرار دارید شما، در این موضوع بالخصوص بروید مذاکره کنید؛ ولی در همان سخنرانی اول امسال گفتم من خوش‌بین نیستم؛ مخالفتی نمی‌کنم اما خوش‌بین نیستم. برخی از آن‌چه در سفر نیویورک پیش‌آمد، به نظر ما بجا نبود.(2) 🔻 بعد از موضع‌گیری رهبر انقلاب، ظریف در دیدار با اعضای کمیسیون امنیت ملی، گفت و گوی تلفنی روحانی و اوباما و طولانی شدن دیدار خودش و جان کری، را اقدامات نابجای سفر نیویورک دانست... این بیانات رهبر معظم انقلاب، نقدی بر عملکرد مسئولانی است که بدون شناخت دقیق از اهداف حکومت اسلامی، وارد عرصه عمل شدند؛ شناختی که بر موفق مسئولان و کارگزارن حکومت اسلامی تاثیر مستقیم دارد؛ عملکرد موفقی که می‌تواند به پیروزی و دست‌یابی به اهداف مقدس نظام اسلامی بینجامد. 📚 فاطمه حیدری: (1): 95/5/11 ، (2): 92/11/28|92/7/13 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💠 به مناسبت هفته دولت، اهداف حکومت اسلامی در ابعاد گوناگون و عمل دولت‌مردان را بازخوانی می‌کنیم «قس
💠 به مناسبت هفته دولت، اهداف حکومت اسلامی در ابعاد گوناگون و عمل دولت‌مردان را بازخوانی می‌کنیم «قسمت‌دوم» 🔺 عملکرد موفق زمامداران در حکومت اسلامی به معنای حرکت درست در مسیر اهداف حکومت اسلامی است. شناخت این اهداف می‌تواند ذهنیتی مثبت و صحیح در آنان رقم زند. این باورداشت درست می‌تواند در تصمیم‌گیری‌های کلان حکومت اسلامی نقش مهمی ایفا کند؛ چرا که گردانندگان حکومت اسلامی زمامدارانی هستند که با بینش خود به مدیریت و جهت‌دهی جامعه در بخش‌های گوناگون می‌پردازند. 🔻 عبارت «حکومت اسلامی» دربردارنده این معناست که اسلام، چارچوب کلی یا دست‌کم مبانی و اهداف حکومت را مشخص کرده است. بنابراین شناخت این اهداف در بخش‌های گوناگون می‌تواند وظایف دولت‌مردان را مشخص سازد. 📚 فاطمه حیدری 🆔 @farhang_puya
💠 کربلا الگوی شیعه 🆔 @farhang_puya
💠 تعریف جدید از قدرت «قسمت۱» ✨ شهادت‌طلبی در انقلاب اسلامی، که از شهادت‌طلبی واقعه کربلا الگو گرفته است؛ نشان داد که قدرت داشتند و قدرتمند بودن فقط با تجهیزات نظامی و ادوات جنگی و ثروت تعریف نمی‌شود؛ بلکه در درجه اول به ایمان، انگیزه، از جان گذشتگی و ایثار و به عبارتی قدرت فرهنگی یک مکتب و ملت باز می‌گردد و این همان پیروزی خون بر شمشیر است. 💡 در حقیقت جنگ واقعی میان اراده‌های انسانی و آرمان‌ها و انگیزه‌ها روی می‌دهد. اگر این اراده به توحید و دین گره بخورد هیچ قدرتی توان ایستادگی در برابر آن را نخواهد داشت و محاسبات مادی نمی‌توان چنین انرژی و پتانسیل را به عنوان ظرفیت قابل ظهور میدان برخورد قدرت‌ها و جنگ ملاحظه کرد. 🖋زهرا رضائیان 🆔 @farhang_puya