eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.4هزار دنبال‌کننده
8هزار عکس
848 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
🔆 حوزه همچنان انقلابی‌ خواهد ماند 🔎 نگاهی گذرا به احوال بزرگان حوزه، ما را به این نتیجه رهنمون می‌سازد که از سوی نقطه قوت حوزه‌های‌علمیه، دلبستگی نداشتن به دنیا و وارستگی از مظاهر دنیوی است، و از سوی دیگر توجه به امور زمانه و مقتضیات عصر خویش و به جا واردشدن و تاثیرگذاردن. 🖇 آنچه مخالفان اسلام ناب محمدی (صلی‌الله علیه و آله) دنبال می‌کنند، طرح مطالب این چنینی است که آخوند دو نوع است: یکی حکومتی و نوع دیگرش غیرحکومتی، اولی منفی است و ضد ارزش و دومی مثبت است و پاک و منزّه. اما کلمات بزرگان و اولیای دین، خلاف آن را می‌رساند. 💠 آنجا که نظام بر اساس اسلام و احکام اسلام بنا شده است، همچون حکومت جمهوری اسلامی ایران، نسبت حوزه و روحانیت با نظام، نسبت حمایت و نصیحت است، حمایت در کنار نصیحت و دفاع در کنار اصلاح. و آنجا که خبری از نظام اسلامی و حکومت بر پایه موازین راستین شرع مقدس اسلام نیست، موضع حوزه و روحانیت، حفظ اسلام و معارف اسلامی و جلوگیری از نابودی آن است. 📑 یادداشتی از مهدی اسلامی | 🆔 @farhang_puya
💠 فرهنگ پویای اسلامی ⭕️ تمدن اسلامی، یک مرکز قُدسی دارد. در راهپیمایی اربعین، مرکز قُدسی همان امام حسین (علیه‌السلام) است. مردم به سویی روان هستند که امام حسین (علیه‌السلام) است. می‌روند که وارد شهر کربلا به شوند، زیارت بخوانند و سلام بدهند. راهپیمایی نمی‌کنند که کوه‌نوردی و یا پیاده‌روی کرده باشند. انتهای راهپیمایی محلی قُدسی است. ❇️ لذا در طول مسیر نیز، اگر آب و غذا می‌دهند برای امام حسین (علیه‌السلام) است، هر کاری که می‌کنند، به خاطر امام حسین (علیه‌السلام) است. این قدسیت در همه‌ی آن دیده می‌شود. 🌐 پس، این‌جا دقیقا مقابل تمدن غرب قرار می‌گیرد، آن، قدسیت زدایی از عالم می کند و این، نه به شکل یک فرهنگ فردی بسته بلکه به شکل یک فرهنگ اجتماعی عظیم در قالب راهپیمایی و تظاهرات - که خودش امر جدیدی است - بروز قُدسی پیدا می‌کند. این، حرف جدیدی در عالم است. 📝 موسی نجفی در نشریه‌ فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
Clip-Panahian-DindariAsoone-64k.mp3
2.51M
⁉️ چرا آدم‌ها فکر می‌کنن دینداری سخته، ولی خدا گفته دینداری آسونه؟ 🎙 حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📖 وظایف اجتماعی و فرهنگی از دیدگاه قرآن کریم (قسمت دوم) 2⃣ انفاق و خدمت به فقرا و مستمندان ⭕️ در م
📖 وظایف اجتماعی و فرهنگی از دیدگاه قرآن کریم (قسمت سوم) ⚖ تلاش برای ایجاد و اجرای عدالت ⭕️ تلاش برای ایجاد و اجرای عدالت از مهم‌ترین وظایف اجتماعی و فرهنگی مومنین محسوب می‌شود. آیات فراوانی در این مورد نازل شده است که به چند مورد از آنان اشاره می‌کنیم: «ان الله یامرکم ان تودوا الامانات الی اهلها واذا حکمتم بین الناس ان تحکموا بالعدل...»؛ خداوند به شما فرمان می‌دهد که امانت‌ها را به صاحبانش بدهید! و هنگامی که میان مردم داوری می‌کنید، به عدالت داوری کنید! 🚫 در جایی دیگر نیز می‌فرماید: «یا ایها الذین آمنوا کونوا قوامین بالقسط شهداء لله و لو علی انفسکم او الوالدین و الاقربین ان یکن غنیا او فقیرا فالله اولی بهما فلا تتبعوا الهوی ان تعدلوا و ان تلووا او تعرضوا فان الله کان بما تعملون خبیرا.»؛ 🔻 ای کسانی که ایمان آورده‌اید، پیوسته به عدل و داد برپا نموده، برای (خشنودی) خداوند گواهان باشید اگرچه (آن گواهی) به زبان خودتان یا پدر و مادر و خویشان باشد، (آن کس که برایش گواهی می‌دهید) اگر توانگر باشد یا درویش، خداوند به آن‌ها سزاوارتر است، پس (در گواهی دادن) از خواهش و کامل دل پیروی نکنید که از حق به در روید. یا: گواهی به حق ندهید - و اگر زبان بپیچانید - ؛ یعنی به ناحق گواهی دهید - یا (از گواهی دادن) روی بگردانید، خداوند بدان چه می‌کنید آگاه است. 📖 قرآن کریم سوره نساء آیه ۵۸ و ۱۳۵ 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
⚠️ اعتدال ابوموسایی«بخش دوم» 💢 عده‌ای از مردم گفتند حالا این حرف‌ها را شنیدیم؛ منتظر می‌مانیم روز ج
⚠️ اعتدال ابوموسایی «بخش سوم» ➕بعد از دیدن چنین وضعیتی، مردم بیچاره پیش ابوموسی رفتند و گفتند:«جناب ابوموسی شما دیروز این‌گونه سخنرانی کردی و ما را برای جهاد حتی با پای پیاده ترغیب می‌نمودید چه شد که الان خودتان با این کبکبه و دبدبه می‌آیی؟! ابوموسی با تازیانه و فحش و بد دهانی ردشان کرد. به هرحال ابوموسی به عنوان نماینده حضرت علی و عمروعاص به عنوان نماینده معاویه در جریان حکمیت حاضر شدند. نزدیک شش ماه در یک منطقه مشترکی با همدیگر مذاکره می‌کردند در این مدت عمروعاص به ظاهر از ابوموسی بسیار تعریف و تمجید می‌کرد و خیلی برای او احترام قائل بود و همیشه در انظار عمومی ابوموسی را به اسم صحابی رسول خدا(ص) جلو می‌انداخت تا اینکه بالاخره ابوموسی فریب عمروعاص را خورد. 🔙 در جریان حکمیت ابوموسی به عمروعاص تعارف کرد که شما زودتر صحبت کنید و خطبه را بخوانید؛ عمروعاص گفت خیر، مگر می‌شود ما بر صحابی رسول خدا متقدم شویم؟ شما بر ما شرف دارید احترام شما بر ما واجب است. عبدالله بن عباس این گفتگو را شنید و به ابوموسی گفت:« فریبشان را نخور. بگذار او اول برود بعد تو برو. ولی او توجهی نکرد و زودتر بالای منبر رفت و در جمع حضار انگشتر از انگشت بیرون کرد و گفت من و عمروعاص در مذاکرات و گفتگوها به این نتیجه رسیدیم که علی و معاویه را هر از خلافت عزل کنیم و امر خلافت را به شورای جماعت مسلمین بسپاریم و همینطور که این انگشتر و از انگشت بیرون آوردم این دو را عزل کردم. ⁉️ سپس عمروعاص رفت و گفت حرف جناب ابوموسی را شنیدید. بله، من هم موافقم؛ ایشان امام خود را عزل کرد اما من در نقطه مقابل رهبر خودم معاویه را همچنان که انگشتر در انگشت می‌کنم خلافت تثبیت می‌کنم. 📝 سخنان رهبر معظم انقلاب به نقل از حجت الاسلام رهنمایی 🆔 @farhang_puya
✴️ مردم سالاری دینی فرآورده انقلاب 🔹 مطلوبیت دیگر از دیدگاه مردم، مردم‌سالاری دینی و دادن حق انتخاب به مردم در تعیین سرنوشت خود و جامعه است که این مهم از امتیازات و نقاط قوت انقلاب اسلامی محسوب می‌شود؛ چرا که در طول تاریخ ایران که همواره قدرت‌های استبدادی مستقل بودند اساس آن رای و نظر مردم واقعا کمترین جایگاهی نداشت حال بر اساس قوانین پیش‌بینی شده در نظام مقدس جمهوری اسلامی، همه‌ی مسئولان کشور با رای مستقیم و غیر مستقیم مردم تعیین می‌شوند و رهبری نظام که خود با همین ساختار مردم‌سالاری به این جایگاه بلند دست یافته، بیان می‌دارد که من صادقانه مردم‌سالاری دینی را پذیرفته‌ام. 🔴 اما نکته‌ی مهم این است که از یک طرف باید مولفه‌های مردم‌سالاری روز به روز تقویت شوند و از دیگر سو با در نظر گرفتن روش‌ها و سازو کارهای مناسب نهادی و ساختاری، کاستی‌های این موضوع برطرف و اصلاحات لازم در آن اعمال گردد. خوشبختانه در این نظام امکان رفع اشکالات و کمبودها با طرح نظرات دلسوزانه‌ی مردم و نخبگان وجود داشته و هر گاه چنین ضرورتی رخ دهد، قابل انجام است. 📝 نوشته‌ی روح الله صنعت‌کار در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: 🔸 دوای دردهای ماست، در روایت است که: در آخرالزمان همه هلاک می‌شوند، «إِلا مَنْ دَعا بَالْفَرَجِ؛ مگر کسانی که برای [تعجیل] فرج دعا کنند». 📚 در محضر بهجت، ج١، ص٣۶٣ 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📖 وظایف اجتماعی و فرهنگی از دیدگاه قرآن کریم (قسمت سوم) ⚖ تلاش برای ایجاد و اجرای عدالت ⭕️ تلاش بر
📖 وظایف اجتماعی و فرهنگی از دیدگاه قرآن کریم (قسمت چهارم) ❇️ خدمت گزاری به خلق 🔺 خدمت به خلق نیز از وظایف اجتماعی مومنین به شمار می‌آید: «واحفض جناحک للمؤمنین»؛ بال (عطوفت) خود را برای مومنین فرود آر. در جایی دیگر نیز می‌فرماید: «واصبر نفسک مع الذین یدعون ربهم بالغداء والعشی یریدون وجهه ولا و لا تعد عیناک عنهم»؛ با کسانی باش که پروردگار خود را صبح و عصر می‌خوانند و تنها رضای او را می‌طلبند! و هرگز به خاطر زیورهای دنیا، چشمان خود را از آن‌ها برمگیر. ✴️ خوش برخوردی با مردم 🔻 خوش برخوردی با مردم نیز از وظایف مهم مؤمنین است: «ولا تصعر خدک للناس ولا تمش فی‌ الارض مرحا ان الله لا یحب کل مختال فخور»؛ با بی‌اعتنایی از مردم روی مگردان و مغرورانه بر زمین راه مرو که خداوند هیچ متکبر مغروری را دوست ندارد. بهره گرفتن از عالمان: یکی از وظایف اجتماعی و فرهنگی مومنین، بهره گرفتن از محضر عالمان و فرزانگان است همانگونه که در قرآن آمده است: «فسئلوا اهل الذکر ان کنتم لا تعلمون»؛ اگر نمی‌دانید، از آگاهان بپرسید. 📖 قرآن کریم سوره کهف آیه ۲۸، سوره لقمان آیه ۱۸، سوره انبیاء آیه ۷ 🆔 @farhang_puya
🔆 معنویت اسلامی و گذشته، تجربه‌ای در آینده‌ی اسلام 💠 معنویت اسلامی 🔎 از نظر شهید مطهری، یکی دیگر از ارکان انقلاب که همزمان در تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی نقش اساسی دارد، «معنویت» است، البته معنویتی از نوع اسلامی نه معنویتی که مکاتب امروزی اومانیستی تبلیغ می‌کنند؛ معنویت اسلامی و قرآنی که انسان را همان‌طور که دعوت به اصلاح نظام روحی، فکری و اخلاقی می‌کند، اصلاح نظام اجتماعی و روابط بیرونی و به عبارتی، اصلاح درون و بیرون را از انسان طلب می‌کند. معنویتی که در او ایمان به خدا و ایمان به مبدا و معاد، وجود دارد. همچنین استاد شهید، اشاره دارند که: «اگر معنویت را فراموش کنیم، انقلاب خودمان را از یک عامل پیش‌برنده محروم کرده‌ایم.» 🔦 گذشته، چراغ راه آینده 🔸 «شهید مطهری» به منظور تبیین صحیح آینده انقلاب اسلامی، نیم نگاهی به گذشته را مورد نظر قرار داده است. ایشان در بحث رفتارشناسی جنبش‌های اصلاحی اسلامی صدساله اخیر، ضمن بیان هشدارهایی از تجربه تاریخی نهضت‌های اسلامی، وظیفه رهبری انقلاب می‌داند که با تمام وسایل و امکاناتی که در اختیار دارد وارد صحنه شده و علاوه بر پیشگیری از نفوذ آفت‌های احتمالی، تمام تلاش خود را در جهت مبارزه و دفع آفات و آسیب‌های داخلی و خارجی موجود در کشور مبذول دارد. 🗃 منابع: مطهری، پیرامون انقلاب اسلامی/ ۱۶۶ _۱۷۵. مطهری، نهضت‌های اسلامی در صد سال اخیر/۸۹ 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📍 استقلال و آزادی؛ آواز قوی انقلاب (قسمت اول) 💥 مسئله‌ی آزادی در طول تاریخ همواره یکی از دغدغه‌های
📍 انقلاب مشروطه در مقابل نظام فاسد (قسمت دوم) 🔎 در انقلاب مشروطه، مبارزه با استبداد، به‌عنوان راه رهایی ایران از انحطاطی شناخته شد که سده‌ها منطق شکست را بر ایران بزرگ تحمیل کرده بود. در مرکز این دولت استبدادی، شاه شکارچی قرار داشت در دست «صیادان شاه‌شکار» اسیر بود و کار عمده‌اش آهو گردانی و کور کردن چشم‌ها بود. 🔹 این نظام فاسد، که فلسفه‌ی وجودی‌اش بر خلاف منافع ملی و مصلحت عمومی بود، خواص شاهی را قانون می‌پنداشت و چشم‌های منتقدان مصلح را کور و سر مخالفان خود را بر دار می‌کرد. اساس انقلاب مشروطه، بر مشروطیت این دولت تملیکیه و تبدیل آن به دولت ولایتیه بود. این نظام بر بنیاد نابرابری استوار بود؛ به همین دلیل هرگز نمی‌توانست آزادی انسانی را پاس بدارد. 📉 این استبداد، پس از حضور کشورهای استعمارگر در ایران، به خصوص در دوره پهلوی اول و دوم، حامی خارجی پیدا کرد و به جای این که مردم پشتیبان این نظام باشند، روس، انگلیس و آمریکا مدافع و محافظان شدند؛ لذا این دولت که تا آن زمان آزادی را به حاشیه می‌برد، استقلال دولت را هم نابود کرد و فاجعه رخ داد که رهبر انقلاب اسلامی از آن به «تجربه تلخ تاریخی ایرانیان» یاد می‌کنند. 📝 سید عبدالمجید اشکوری| 🆔 @farhang_puya
💥 حیوانیت رها شده! 🌐 «آزادی به این معنا که مبنای دموکراسی غربی قرار گرفته است، در واقع نوعی حیوانیت رها شده است.» در اسلام مبنا و اساس آزادی، خواست، هوس و اراده‌ی فرد نیست، بلکه استعدادهای والای بشر است؛ به همین دلیل مردم‌سالاری در اسلام، معنایی جدید می‌یابد. 🔻 در نقطه‌ی مقابل این دموکراسی و آزادی، دموکراسی اسلامی قرار دارد. این‌که می‌گوییم در اسلام، دموکراسی وجود دارد به این معناست که اسلام می‌خواهد آزادی واقعی - در بند کردن حیوانیت و رها ساختن انسانیت - به انسان بدهد. 🗃 منابع [پیرامون جمهوری‌اسلامی ص۸۰ ،۸۱. گردآوری: سید عبدالمجید اشکوری] | 🆔 @farhang_puya
❌ به سرانجام نرسیدن شبکه ملی فضای مجازی، یک فاجعه است! 💠 حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان : 💢 در این میان، آن‌چه موجب تاسف فراوان است، تامین نشدن زیرساخت‌ها و به سرانجام نرسیدن شبکه ملی فضای مجازی است که در حد یک فاجعه تاسف‌آور است، که باید به حال و فرجام جامعه‌ای که برای ایجاد زیرساخت‌های مناسب و امن در فضای مجازی تلاش و اقدام فوری نمی‌کند گریست. 🚫 نداشتن شبکه ملی اطلاعات و ارتباطات مانند این است که صدا و سیما و مخابرات کشور را از دیگران و احیاناً دشمنان قرض بگیریم و به آنان وابسته باشیم؛ مثلا در زمان جنگ به دشمن خود بگوییم وقتی از مخابرات و برنامه‌های تلویزیون خود را برای استفاده ما اختصاص دهید! 📚 گردآوری: عبدالله پوراحمد| 🆔 @farhang_puya
🔆 انقلاب حریف قَدَر برای غرب 🔰واشنگتن هیچ وقت تصور نمی‌کرد عمر انقلاب اسلامی همچنان به درازا بکشد که باز هم یک قطب را در برابر خود ببینند و چه بسا حتیٰ انقلاب اسلامی را در قد و قواره یک تهدید نمی‌دید. شاید بتوان گفت پس از وقوع انقلاب اسلامی، ایالات متحده در سردرگمی فرو رفته بود چرا که آخرین مدل از حکومت اسلامی شیعه بیش از ۱۳ قرن پیش پایان یافته بود و سیاستمداران غربی تصور روشنی از مدل حکومتی ایرانیان نداشتند آن‌ها فقط می‌توانستند با رصد مواضع دولت‌مردان و رهبران سیاسی و مذهبی ایران درباره نسبت انقلاب اسلامی و غرب گمانه‌هایی داشته باشند. 💠 آرمان‌خواهی و کوتاه نیامدن از مواضع دینی در ایران بعد از انقلاب اسلامی توجه به بلوک غرب را به خویش معطوف کرد و به تدریج جریان رسانه‌ای غالب خود را با دشمن جدیدی به نام انقلاب اسلامی روبرو دید. 🔻 جسارت مردم ایران در مقابل با دولت آمریکا در ماجرای تسخیر سفارت واشنگتن ماجرای عملیات طبس رسوایم کرال این تقابل ایران و اروپا در جنگ‌های داخلی بوسنی و مسئله فلسطین در مجموع کوتاه آمدن از آرمان‌های ابتدای انقلاب به آمریکا فهماند که رقیب این نوع پا به عرصه گذاشته است. ✂️برشی از یادداشت سجاد طاهری در نشریه فرهنگ پویا‌ 🆔 @farhang_puya
🌙انقلاب ابرقدرت فرهنگی 💢انقلاب اسلامی بارها اعلام نموده که در صدد گسترش نفوذ اسلام در جهان و کم کردن سلطه جهانخواران بوده و هست حال اگر نوکران آمریکا نام این سیاست را توسعه طلبی و تفکر تشکیل امپراطوری بزرگ می‌گذارند؛ از آن باکی نداریم و استقبال می‌کنیم. اما درصدد خشکاندن ریشه‌های فاسد صهیونیسم، سرمایه‌داری و کمونیسم در جهان هستیم. ما تصمیم گرفتیم به لطف و عنایت خداوند بزرگ نظام‌هایی را که بر این پایه استوار گردیده نابود کنیم. 🔰ما هدفمان پیاده کردن اهداف اسلامی در جهان فقر و گرسنگی است ما می‌گوییم تا شرک و کفر هست مبارزه هست و تا مبارزه هست ما هستیم. جریان شیعی در این پیچ تاریخی جنبشی است که با درک واقعیت فوق در طی ۱۴ قرن تداوم یافته است و اکنون با شکل‌گیری انقلاب اسلامی به عنوان واقعیت بسیار عظیم در صحنه‌های سیاسی و اجتماعی نقش آفرینی می‌کند. 💠 این نقش‌آفرینی همان قوه محرکه و ظرفیت‌های انقلاب اسلامی در پیچ تاریخی است که به عنوان تنها راه نجات بشریت برای عبور از فرهنگ‌های غلط به سوی فرهنگ الهی انبیا عقل‌ها و دل‌ها را متوجه خود کرده است تا آنجا که امروزه همه آزادگان جهان، انقلاب اسلامی را در بحبوحه پایان تمدن غربی، ابر قدرتی فرهنگی برای شکل‌دهی به تمدن نوین اسلامی می‌دانند. 📝 سید عبدالمجید اشکوری 🆔 @farhang_puya
🎮 بازی را عوض کن 🌀 همان هنگامی که منتقدان اروپایی که پاره‌ای از آنان مزاجی چپ‌گرا داشتند؛ فیلسوفان غرب را متهم به یافتن توجیهات فلسفی در جهت تثبیت سیاست‌های نظام سرمایه داری می‌کردند بزرگترین فیلسوف آمریکا از همکاران خود خواست تا به خاطر آمریکا زمین بازی فلسفه را عوض کنند. جان دیویی خطاب به فیلسوفان گفت که آنان باید به نفع ایدئولوژی سرمایه‌داری دموکراسی سوالات محوری فلسفه را تغییر دهند به جای سوال‌هایی مثل «چه چیزی به ما اجازه می‌دهد تا به نفع دموکراسی استدلال کنیم؟» آنان باید تنها از اینکه «چه چیزی در خدمت دموکراسی است؟» بپرسند. ➕ کوشش دیویی آشکارا ناظر به این معنا بود که دیگر نباید از ماهیت و بنیادهای نظری دموکراسی سوال کرد. دیگر نباید توضیح داد که بر چه اساسی ما در دفاع از ماهیت دموکراسی سخن می‌گفتیم. فلسفه باید دربست و دست به سینه در خدمت دموکراسی انجام وظیفه کند و البته انجام وظیفه او یک مسئله دست دوم است. چرا؟ چون دیگر لیبرال دموکراسی نیازمند توجیه فلسفی نیست اما به بیان فلسفی محتاج است. 📝پیام فضلی نژاد 🆔 @farhang_puya
⚔ استبداد دو‌تایی‌ها، بیماری فکری ایران امروز (قسمت اول) ⭕️ امروز ما در کنار گفتمان‌های اسلامی با مکاتب غربی لیبرالیسم و نئولیبرالیسم نیز مواجه هستیم. منطق این مکاتب سرمایه‌داری و کاپیتالیسم است. اگر چه هم‌زمانی و معاصریت گفتمان انقلاب اسلامی با گفتمان‌های غربی به رغم تمام اختلافات ذاتی خود، لزوما منتهی به یک دوگانه‌ی لاینحل نمی‌شود ⚠️ و این به دلیل منطق الهی و تربیتی حاکم بر اسلام است که به حقیقت عینی ارجاع می‌دهد و گفتمان‌های رقیب را به مناظره و تعامل می‌خواند نه جنگ فکری و شناختی - اما آن‌چه وضعیت امروز ما را ذیل این دو گفتمان اصلی توضیح می‌دهد، به شدت منحصر در الگوی دو‌تایی‌هاست. 🔎 به عبارتی امروز ما با اصول‌گرایی و اصلاح‌طلبی مواجه هستیم. با رسانه‌ی متعهد و رسانه‌ی سکولار مواجه هستیم. با انقلابی و ضد‌انقلابی، با انقلابی درست و انقلابی غلط، با دوگانه‌ی امام‌ ما و امام آن‌ها و با پدیده‌ی من و دیگری، ما و آن‌ها مواجه هستیم. 📝 الهام عباسی در نشریه‌ فرهنگ پویا| 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
⚔ استبداد دو‌تایی‌ها، بیماری فکری ایران امروز (قسمت اول) ⭕️ امروز ما در کنار گفتمان‌های اسلامی با م
⚔ استبداد دوتایی‌ها، بیماری فکری ایران امروز (قسمت دوم) 🔰 این وضعیت، وضعیت حاکمیت دوگانه‌هاست. وضعیتی که نه خودش از حالت سوم حرف می‌زند و نه اجازه می‌دهد دیگری به حالت سوم فکر کند. وضعیت حاکمیت الگوی دوتایی‌ها که خود یک استبداد فکری بزرگ است، بزرگترین آفت آن از دست رفتن امکان گفت‌وگو است؛ چون هر گوینده یا منتقدی همواره موظف است به یکی از آن دوتایی‌ها متعلق باشد. 💢 این انتخاب در اختیار گوینده نیست، بلکه الزام وضعیت و ساختار موجود است، که تعیین می‌کند سخن شما متعلق به یکی از طرف‌ها باشد. در ساختار دوتایی‌ها سخن گوینده، منتقد یا پرسش‌‌گر را به محض مطرح شدن، یکی از طرف‌های دوتایی‌ها می‌بلعد؛ به عبارت معروف شما همواره یا با یا برما هستید! این وضعیت دارای یک مبنای معرفتی پنهان نیز هست که به شدت با مدل غربی خود از نوع پست‌مدرنی آن قرابت دارد. 📝 الهام عباسی در نشریه‌ فرهنگ پویا| 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 معرفت حسینی؛ راه خیلی آسان ✔️ سلسله جلسات معرفت حسینی 🎙 🆔 @farhang_puya
❌علم بی مبدأ 💢 غرب یکباره لائیک نشد؛ هرچند که به یکباره از کلیسا برید؛ دانشمندان بریده از کلیسا و دین مسیحیت جامعه غربی را کم کم از خدا هم جدا کردند. متاسفانه بلایی که دانشمندان غرب بر سر جامعه آوردن و حرکت برنامه‌یزی شده‌ای که دانشمندان از خدا جدا شده غرب آغاز کردند؛ در ایران هم تکرار شد. درباره این گسست جامعه غربی از خدا مطالعاتی داشتم و به دنبال این موضوع بودم که چه شد غرب به اینجا رسید که امروز نه تنها خدا را دخیل در امور نمی‌داند بلکه حاضر و ناظر هم نمی‌داند. 🔰حرکت آهسته آهسته و تغییر در متون آموزشی و تغییر در نگاه پژوهشی آغاز شد. دانشمندان غربی از کلیسا عقده داشتند آن‌هم به خاطر موانع مسیحیت در مسیر حرکت علم و مقابله با هر نوآوری و این موجب شد دانشمندان از مسیحیت انتقام بگیرد. اما کنار نهادن خدا و زیر سوال بردن کلیت رابطه انسان با خدا یک اشتباه بزرگ تاریخی دانشمندان غرب بود. حرکت آنان که با سکولاریسم و جدایی دین از سیاست و کنار نهادن کلیسا از حضور در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی و تصمیم گیری آغاز شده بود با حذف خدا در علم به یک حرکت کاملا لائیک منتهی شد. 📝 حضرت آیت‌الله موسوی لاری (ره) 🆔 @farhang_puya
☠ ویروس خطرناک یهود ❌ فرماندهان فرقه یهودی در قالب صهیونیسم به غصب و نابودی موطن دیگران پرداخته و با شکنجه و قتل عام پلید‌ترین چهره نژادپرستی را به تصویر می‌کشند. هجمه سنگین سرکوب و ترور به دست رژیم صهیونیستی در واپسین سالهای هزاره دوم میلادی و گذشت کمتر از ۱۱ ماه از انتفاضه خونین مسجد الاقصیٰ سبب شد تا بررسی عملکرد اسرائیل اولویت نخست اجلاس جهانی سازمان ملل علیه نژادپرستی باشد نمایندگان کشورهای جهان در دوربان آفریقای جنوبی پس از بحث فراوان صهیونیست را به عنوان یکی از نمادهای نژادپرستی معرفی کردند که این تصمیم با اعتراض و تحریم نمایندگان اسرائیل و آمریکا روبرو شد. ‼️ شگفت آنکه کمیسر حقوق بشر سازمان ملل، رابینسون که همواره وسواس عجیبی از ضایع شدن حقوق بشر در کشورهای شرقی به ویژه ایران از خود نشان می‌دهد وقیحانه جانب صهیونیست‌ها گرفت و در واکنش به توضیح یک کتابچه علیه رژیم صهیونیستی اسرائیل در حاشیه کنفرانس لب به اعتراف گشود که:«من یک یهودی متعصب هستم.» بهره برداری یهود از شگرد بهانه‌جویی به گذشته آنان اختصاص ندارد بازسازی و انعکاس چهره‌ای همیشه مظلوم و رنجیده از یهود به عنوان دستاویزی برای پیگیری اهداف پست خود سیاست جدی یهود سازمان یافته در طول تاریخ به ویژه روزگار ماست. 📝 محمدحسین ظریفیان 🆔 @farhang_puya
✅ به سوی ظهور 🔻از آنجایی که تنها رقیب لیبرال دموکراسی در این میان، انقلاب اسلامی است که برای ایجاد تمدن نوین اسلامی خود را به عنوان روش بی‌بدیل اداره جهان نمودار ساخته است و تداوم این واقعیت می‌تواند سیر تاریخی آینده به فضل الهی و ظهور حضرت حجت(عج) را رقم زند. امام خامنه‌ای از این مهم به عنوان پیچ تاریخی برای حرکت به سمت آینده‌ای روشن که از آن به عنوان تمدن نوین اسلامی یاد شده است؛ یاد می‌کند. 🔺 بی‌گمان فهم این مقطع تاریخی و مسئولیت‌های مربوط به آن، خود نیازمند بصیرت نخبگان عمار صفت است. از این رو شناخت و مطالعه در محورهای ذیل ضروری است: 1⃣ مفهوم شناسی پیچ تاریخی و جایگاه بصیرت در فهم آن 2⃣ سیر تحولات تاریخی ظرفیت‌سازی جریان شیعه در حوزه تمدن سازی نوین اسلامی 3⃣ ظرفیت‌های تمدنی انقلاب اسلامی و نقش امام و امت در ایجاد تمدن نوین اسلامی 📝 سید عبدالمجید اشکوری 🆔 @farhang_puya
🎙 گفت‌وگو با علامه مصباح یزدی (حفظه‌الله) در مورد سخنرانی مقام معظم رهبری در مورد انقلابی بودن و ماندن حوزه (قسمت اول) ⭕️ عرض کنم این تعبیری که مقام معظم رهبری بر آن تأکید فرمودند، تازگی ندارد؛ ایشان از همان اوائل پیروزی انقلاب هم بیش از همه انقلابیون بر عنوان انقلاب تکیه می‌کردند و حتی چه بسا برای بعضی از دوستان این مسئله مطرح می‌شد که چرا ایشان روی عنوان انقلاب و اسلام تکیه می‌کنند. 🚫 اخیراً هم که چند بار در جاهای مختلف و به خصوص درباره خود حوزه تاکید کردند انقلابی باشد، این پرسش به ذهن می‌آید که این واژه چه خصوصیتی دارد که ایشان آن قدر بر آن تاکید دارند. تصور بعضی از انقلابی بودن، فعالیت‌های بی‌برنامه و بی‌ضابطه، در مقابل مقررات و انضباط است! ❌ این تصوری نادرست و برخاسته از رفتارهایی است که برخی انقلابی‌ها اوائل انقلاب داشتند. گویا کمابیش همه جا این جزو لوازم انقلاب است. آن وقت آن لازم ظنی را به جای ملزوم می‌گیرند و تصور می‌کنند انقلاب یعنی همین رفتار انقلابی‌گری یعنی رفتار بی‌ضابطه! 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️ چرا نگاه به نامحرم به «تیری از تیرهای شیطان» تشبیه شده است؟ 🎙 علامه شهید مطهری 🆔 @farhang_puya
⭕️ تهدید سخت انقلاب (قسمت اول) ♨️ نفوذ گروهی ❎ در مملکت ما هم وقتی که این فتح بزرگ [پیروزی انقلاب] به دست شما زن‌ها و مردهای محترم انجام گرفت همه چیز را آزاد گذاشتند، تبلیغات را آزاد گذاشتند، مکتب‌ها را آزاد گذاشتند و این است که در چند ماه حدود ۲۰۰ تا شاید، گروه‌های مختلف اظهار وجود کردند؛ لا کن بعد از آن ما احساس کردیم که این‌ها اظهار وجودشان فقط برای تبلیغ نیست، فقط برای این نیست که می‌خواهند مکتب خودشان را عرضه کنند بلکه مسئله، مسئله توطئه است، عرضه‌ی مکتب غیر از سوزاندن خرمن‌هاست، غیر ریختن به دانشگاه است و جلوگیری از این که دانشگاهیان مشغول کار باشند مانع شدن از اینکه کارخانه‌ها عمل بکنند... 📉 کنار گذاشتن مردم 💡 امام خمینی (ره) در جایی دیگر با اشاره به تلاش دشمن برای جلوگیری از برگزاری همه‌پرسی و ایجاد غائله‌هایی چون غائله‌ی کردستان پس از برگذاری همه پرسی، مردم را متوجه ادامه‌ی دسیسه‌هایی از سوی دشمن می‌کند که با ادامه حرکت مردم و مسئولان در برگزاری انتخابات آتی و شکل‌گیری نهادهای انقلابی باز در دستور کار آنان قرار می‌گیرد که این پیش‌بینی را گذشت زمان به اثبات رساند. 📝 نوشته: حسن ابراهیم‌زاده 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
⭕️ تهدید سخت انقلاب (قسمت اول) ♨️ نفوذ گروهی ❎ در مملکت ما هم وقتی که این فتح بزرگ [پیروزی انقلاب]
⭕️ تهدید‌های سخت انقلاب (قسمت دوم) 🔎 نگاهی به تاریخ انقلاب گویای این واقعیت است که دشمن از روز پیروزی انقلاب تا به امروز یک لحظه از تلاش برای جلوگیری از پیشرفت و ناکارآمد ساختن و ناکارآمد جلوه دادن نظام دست برنداشته است 💢 ایجاد بحران‌های قومی، ترور شخصیت‌های مذهبی، سیاسی و علمی، تحریم اقتصادی، شایعه پراکنی و غوغاسالاری بر ضد نظام و مسئولان آن و به ویژه تحمیل هشت سال جنگ بر مردم و انقلاب در دوران رهبری امام خمینی (ره) و پس از آن با ادامه‌ی برخی از این بحران‌ها و شیوه‌ها، شبیخون فرهنگی به ویژه در دوره‌ی حاکمیت تکنوکرات‌ها و اصلاح‌طلبان، برپایی فتنه‌هایی؛ چون فتنه‌ی ۷۸، فتنه‌ی هشت ماهه‌ی ۸۸ و دی ماه ۹۸ را باز می‌توان در ادامه همین راهبرد دشمن به تحلیل گذارد 🔆 چرا که ادامه حیات انقلاب و طی شدن پله‌های ترقی و تعالی از سوی نظام، ایران اسلامی ایران تنها به الگویی برای کشورهای اسلامی و جهان تبدیل می‌شوند و از دست درازی به منابع منطقه و جهان باز می‌دارد، نقطه پایانی بر تفکر و عقیده‌ی غیر‌الهی بود. 📝 نوشته: حسن ابراهیم‌زاده 🆔 @farhang_puya