نشریه فرهنگ پویا
💸 فروشندگان وطن (قسمت پنجم) 📍 حالا این بماند که بحث ارائهی تضمینهای قطعی برای همکاری اقتصادی، فنا
💸فروشندگان وطن
(قسمت ششم)
⭕️ پیشنهاد توهینآمیز اروپا به ایران
🔻 اروپا در تاریخ ۱۴ /۵ / ۱۳۸۴ (۵اوت ۲۰۰۵) طرح پیشنهادی خود را به ایران ارائه کرده است. در طرح خود نکات مختلفی برای محدود کردن ایران ارائه میکند که به تبع آن، متخصصین ایرانی از کار خود اخراج میشدهاند؛ از این رو با تحقیر ملت ایران مدعی میشود که برای این متخصصان در مکان دیگر، شغلی در نظر خواهد گرفت: «سه کشور اروپایی اتحادیهی اروپا با ایران برای ایجاد گروهی به منظور شناسایی جایگزینهایی برای تسهیلات، تجهیزات و موادی که (فقط) کاربری غیر نظامی داشته باشند، همکاری میکند.
🔖 این گروه میتواند حوزههای جدیدی را برای استخدام دانشمندان، تکنسینها و کارگرانی که برای چنین تجهیزاتی استخدام شدهاند، پیدا کند.» پاسخ ایران: پیشنهادات اروپا توهین به ملت ایران و شبیه به کاپیتولاسیون است. آقای روحانی در کتاب خود پاسخ ایران را در تاریخ ۱۵/ ۵/ ۱۳۸۴ (۶اوت۲۰۰۵) به توهین سه کشور اروپایی به صورت زیر نقل میکند:
پیشنهاد ارائه شده از سوی سه کشور اروپایی اتحادیهی اروپا در تاریخ ۵اوت ۲۰۰۵، نقض آشکار حقوق بینالملل، منشور سازمان ملل متحد، npt، بیانیهی تهران و توافق پاریس است؛ ... .
📝 سید محمود نبویان
#شماره_37
#سیاست
#وطن_فروشان
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💸فروشندگان وطن (قسمت ششم) ⭕️ پیشنهاد توهینآمیز اروپا به ایران 🔻 اروپا در تاریخ ۱۴ /۵ / ۱۳۸۴ (۵او
💸 فروشندگان وطن
(قسمت هفتم)
🎙 این پیشنهاد به شکل حق بهجانبی، حقوق و مجوزهایی را برای سه کشور اروپایی فرض میکند که آشکارا فراتر از حقوق بینالملل است و حتی با آن مخالف است و تکالیفی برای ایران فرض میکند که هیچ جایگاهی در حقوق و رویهها ندارند؛ ...؛ این پیشنهاد «تضمینهای عینی» را معادل پایان بخشیدن به برنامهی صلحآمیز هستهای ایران که به زحمت حاصل شده میداند؛ در این حال در این پیشنهاد عنصر «تضمینهای محکم و تعهدات قطعی» با تفسیر دوباره با تعهدات مبهم، مشروط و ناقص تکالیف موجود معادل شده است.
📻 در مجموع، پیشنهاد مذکور در زمینهی تقاضاها از ایران بسیار طولانی، اما در مورد پیشنهادهای ارائه شده به ایران به طور مضحکی کوتاه و نارسا میباشد. فقدان هرگونه تلاش برای ایجاد ظاهری متوازن، این پیشنهاد را به دستور استعماری کاپیتولاسیون شبیه میسازد. پیشنهاد یادشده توهینی به تمام ملت ایران است که سه کشور اروپایی باید به خاطر آن، از ملت ایران پوزش بطلبند.»
📝 سید محمود نبویان
#شماره_37
#سیاست
#وطن_فروشان
🆔 @farhang_puya
🚫 آلت دست استعمار
(قسمت اول)
‼️ متأسفانه آمریکا و اروپاییها پاشنهی آشیل (نقطه ضعف) دولت یازدهم و دوازدهم را یافته و تمرکز خود را نیز بر آن قرار دادهاند. آنها بهتر از هر کسی میدانند دولت تمام تخم مرغهای خود را در سیر برجام چیده و برای حفظ آن دست به هرکاری میزند.
〽️ این جاست که «جانکری»، وزیر خارجه پیشین آمریکا، به ظریف در مونیخ توصیه میکند؛ صرف نظر از هر اقدامی که دولت ترامپ انجام میدهد، شما برجام را بر هم نزنید! اما جالبتر اینکه اعضای اروپایی (۱+۵) با ادعای خندهدار راضی کردن ترامپ و با اجرای ترفند «پلیس خوب، پلیس بد» تحریمهای جدیدی را علیه ایران پیشنهاد کردهاند.
⚠️ سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان، تحریمهای جدیدی را علیه ایران به بهانهی برنامهی موشکی ایران و نقش تهران در سوریه برای قانع کردن ترامپ به ماندن در برجام، در قالب سندی پیشنهاد کردهاند.
📝 محسن مومنی
#شماره_37
#سیاست
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🚫 آلت دست استعمار (قسمت اول) ‼️ متأسفانه آمریکا و اروپاییها پاشنهی آشیل (نقطه ضعف) دولت یازدهم و
🚫 آلت دست استعمار
(قسمت دوم)
🔎 نمونهای از این سند در ۲۵ اسفند همزمان با یازدهمین جلسهی کمیسیون مشترک برجام که با حضور هیئت ایرانی در شهر وین برگذار شد، در اختیار بیستهشتمین کشور اروپایی قرار گرفته است؛ چرا که تصویب این تحریمها به حمایت همهی کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیاز دارد.
🔖 مطابق این سند آلمان، فرانسه و انگلستان به منظور ترغیب دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، برای ماندن در برجام به اتحادیهی اروپا پیشنهاد دادند تا تحریمهایی جدید علیه ایران اعمال کند تا هم از منافع اقتصادی برجام استفاده کنند و هم ایران را کنترل کنند.
🔺 علاوه بر تحرکات خصمانهی اروپاییها در ماههای اخیر؛ ترامپ نیز بیکار ننشست و سیاستهای جدید خود را در راستای خروج از برجام تنظیم کرد. او یکی از سختترین منتقدان برجام یعنی؛«مایکپمپئو»، رئیس سابق سیا را جانشین «رکستیلرسون» وزیر خارجهاش کرد.
📝 سید محمود نبویان
#شماره_37
#سیاست
🆔 @farhang_puya
❌ اسلام اشرافی همان حکومت اموی
🔽 حکومت اسلامی روحانیون و علمای دین و حاکمان دینی باید سطح زندگیشان از سطح متوسط مردم پایینتر باشد تا بتوانند دین را به درستی تبلیغ و به درستی اجرا کنند.
🏙 اگر روحانیت و مسئولان حکومت در سه قوه در خانههای اشرافی زندگی کنند و با سفره های آنچنانی و روابط فامیلی آنچنانی وارد ازدواجهای حکومتی، کاستهای تبلیغاتی تشکیل دهند. این نمیتواند حکومت دینی را در این مملکت اجرا کند بلکه تنها دین و حکومت دینی زیر سوال خواهد رفت و نسلهای بعدی از نسل دین و حکومت دینی معکوس خواهد شد.
❓ما در برابر آمریکا چه وقت کوتاه میآییم و تن به سازش میدهیم؟ در برابر جریانهای انحرافی ضد دین تحت عناوین روشنفکری چه وقت متزلزل میشویم؟ تنها وقتی که خودمان فاسد شده باشیم دیگر جرأت نمیکنیم نهی از منکر کنیم. آدمهایی که خودشان فاسد میشوند نمیتوانند در برابر منکرات فریاد بزنند.
✍🏻 استاد حسن رحیم پور ازغدی
#شماره_1
#سیاست
🆔 @farhang_puya
◼️دشمنان مکتب محمد(ص)
⭕️ امام راحل از بازگشت اسلام آمریکایی اسلام انزوا و عزلت و اسلام منهای سیاست خصوصاً در حوزههای علمیه داشت. گرچه با آغاز دولت سازندگی سعی فراوانی در غیر سیاسی شدن حوزه و دانشگاه شد و حتی رهبر معظم انقلاب به صراحت به این خطر اشاره کردند.
⚜ اما پس از دوم خرداد تفکر جدایی دین از سیاست و حمله به طلاب و فضلای که در مقابل ظهور و تعویض افسار گسیخته تفکر لیبرال دموکراسی ایستادگی میکردند آغاز گردید و بار دیگر طلبه سیاسی، طلبه بیتقوا و هتاک معرفی گردید.
🔆 در میان گروه یاران امام که مقابل شکلگیری انجمن حجتیه نوین و منادیان جدایی دین از سیاست در قالب نوین ایستادگی و همه هستی خود را فدای مبارزه با تحجر نوین نمودند نامه آیتالله مصباح چون خورشید میدرخشد.
✅ آیتالله مصباح این مدافع حکمت اسلامی ناب محمدی به خوبی به این نکته اشاره کردند که کسانی که یاران امام را به تحجر و واپسگرایی متهم میکند در حقیقت خود مجری دستورات متحجربن متعددی هستند که امام از آنان به مارهای خوش خط و خال و دشمنان رسول خدا یاد کرده است. از این رو بدون هیچ دفاعی از خود به دفاع از مکتب محمد و انقلاب خمینی و رهبر انقلاب در مقطع کنونی پرداختند.
📝حسن ابراهیم زاده
#شماره_1
#علامه_مصباح
🆔 @farhang_puya
✨ اسلام ناب محمدی
➕نقل است از پیامبر اکرم که دو گروه ممکن است امت مرا اصلاح کنند و به رتبههای بالای انسانی ارتقا دهند و همین دو گروه میتوانند امت اسلامی را فاسد کنند و به منجلاب بیندازند دو گروه که اگر صالح باشند و امت صالح میشود و اگر فاسد باشد امت فاسد میشود. «العلما والحکماء» یکی روحانیت و دیگری مسئولان و فرمانروایان حکومت اسلامی.
🔻همچنین پیغمبر فرمود:«جامعهای که در آن حقوق ضعیفان از قدرتمندان و صاحبان قدرت صاحبان شوکت بدون لکنت زبان مطالبه نشود جامعه اسلامی نیست.» این است آن جامعه دینی و حکومت دینی که ما باید بسازیم.
⚖ ما هم میخواهیم جامعه و حکومتی بسازیم که اگر فردا یک آدم عادی یک روستایی برخاست و به تهران آمد و گفت حقم را فلان آدم ثروتمند یا قدرتمند غصب کرده نترسد و دادگستری هم حق او را اقامه کند. این است آن جامعه و حکومت دینی که انقلاب خمینی میخواهد کدام نسل جوان از این جامعه و حکومت دینی رو برگردان است.
📝 استاد حسن رحیم پور ازغدی
#شماره_1
#سیاست
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
❌ اسلام اشرافی همان حکومت اموی 🔽 حکومت اسلامی روحانیون و علمای دین و حاکمان دینی باید سطح زندگیشان
❌ اسلام اشرافی همان حکومت اموی
(بخش دوم)
💢 میان همه مسلمانان باید رابطه برادری برقرار باشد دیگر ستم کند و نه یکدیگر را در برابر هیچ ظلمی تنها بگذارند و تسلیم کند.(نزهته الناظر،ص۴۱) این حدیث پیغمبر یعنی باید شب و روز به فکر یکدیگر باشیم و مثل یک شبکه در هم پیچیده در قلمرو اقتصاد، سیاست و فرهنگ به فریاد یکدیگر برسیم و کمک کنیم.
🏢 باید این شعار در جامعه و حکومت اسلامی درهمه عرصههای اقتصادی، سیاسی و فرهنگی باشد تا مناسبات ظلم و ستم برداشته شود. فاصلههای طبقاتی در جامعه اسلامی یعنی کوخ نشینی اکثریت و کاخ نشینی اقلیت اینکه کسانی در شمال تهران در خانههای چند میلیاردی زندگی کند و در پایین همین شهر خانوادههایی با چند سر عائله در دو تا یا یک اتاق زندگی کنند این فاصله طبقاتی با آن دستورالعمل پیغمبر سازگار نیست.
🔛 تبعیض در نهادهای دولتی و حکومتی با این دستورالعمل پیغمبر اکرم سازگاری ندارد. سلطه سیاسی دیگران بر جوامع اسلامی از افغانستان تا فلسطین با این دستورالعمل سازگاری ندارد. دولت پرحرف کم کار مجلس پر سر و صدا و کم کار با این دستورالعمل پیغمبر اکرم سازگاری ندارد. نهادهای دولتی و حکومتی به جای خدمت به مردم به تدریج وبال گردن مردم میشوند.
📝 استاد حسن رحیم پور ازغدی
#شماره_1
#سیاست
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💸 فروشندگان وطن (قسمت هفتم) 🎙 این پیشنهاد به شکل حق بهجانبی، حقوق و مجوزهایی را برای سه کشور اروپ
💸 فروشندگان وطن
(قسمت هشتم)
🌐 موضع اروپا در شرایط فعلی
بعد از موضع اخیر ترامپ علیه برنامه هستهای و موشکی ایران، سه کشور اروپایی نیز سخن او را تأیید کردهاند برای نمونه وزیر خارجهی فرانسه در مصاحبه خود آروده است: «از نظر ما برجام، توافق خوبی است که برنامهی غنیسازی ایران را محدود کرده است - ما هم سوالات جدی در مورد رفتار ایران از جمله برنامهی موشکی این کشور داریم»
🔺 «ترزامی»، نخست وزیر انگلستان و «انگلامرکل»، صدر اعظم آلمان، اعلام کردهاند: «لازم است جامعه جهانی برای مقابله با فعالیتهای منطقهای بیثبات کنند ایران و بررسی روشهای رفع نگرانیها در باره برنامهی موشکی ایران همراه شود.»
📝 سید محمود نبویان
#شماره_37
#سیاست
#وطن_فروشان
🆔 @farhang_puya
◼️انجمن حجتیه نوین (قسمت اول)
✖️بزرگنمایی قدرت دشمنان اسلام، ایجاد جو رعب و وحشت در دل مومنان، پاشیدن بذر ناامیدی در بین قلوب مسلمانان و محکوم به شکست دانستن هر قیام و خیزش علیه کفر و شرک، در کنار توجیه بدتر شدن اوضاع در صورت هرگونه اقدام انقلابی و مقاومت در برابر حاکمان جور از ویژگیهای انجمن حجتیه و مریدان فکری آنان بوده و هست.
↗️ تمسخر انقلابیون مومن توسط انجمن حجتیه در آغاز نهضت و تعبیر آنان از حرکت مردم به وِزوِز پشهها در مقابل فانتومها و نیز اهانت آنان نسبت به امام راحل و تاکید بر این نکته که امام با یک قلم و یک نوشته میخواهد آمریکا را شکست بدهد هرگز از ذهن و خاطر یاران امام زدوده نمیشود.
📝حسن ابراهیم زاده
#شماره_1
#انقلاب_اسلامی
#انجمن_حجتیه
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
◼️انجمن حجتیه نوین (قسمت اول) ✖️بزرگنمایی قدرت دشمنان اسلام، ایجاد جو رعب و وحشت در دل مومنان، پاشی
◼️انجمن حجتیه نوین (قسمت دوم)
💢 منادیان جدایی دین از سیاست و مریدان فکری انجمن حجتیه معتقد بوده و هستند که وظیفه آنان تنها حرکت علمی و تبلیغ در راستای احیای دین است و هیچ وظیفه دیگری بر عهده آنان و اعضای آن انجمن نبوده و نیست. چنین تفکری بعد از دوم خرداد با طرح مسئله گفتگو، تحمل پذیری و احترام متقابل و... زنده شد.
🔛 امروزه اندیشههای انجمنحجتیه نه تنها در لوای نبرد علمی دنبال میشود بلکه اصلاحطلبان آمریکایی تا حدودی توانستند چنین تفکری را در بین برخی از جوانان و انقلابیون دیروز تزریق کند و با مطلق کردن نبرد علمی وابسته فکری خود را به انجمن به اثبات رسانند.
📝حسن ابراهیم زاده
#شماره_1
#سیاست
#انجمن_حجتیه
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💸 فروشندگان وطن (قسمت هشتم) 🌐 موضع اروپا در شرایط فعلی بعد از موضع اخیر ترامپ علیه برنامه هستهای و
💸 فروشندگان وطن
(قسمت آخر)
1⃣ نتیجه: در نظر آقای روحانی،
تجربه همکاری با اروپا در سالهای (۱۳۸۲-۱۳۸۴) روشن ساخته است که اروپا اولا ضعیف است و با تشر آمریکا عقبنشینی خواهد کرد. دوم اینکه قابل اعتماد نیست و سوم در اهداف با آمریکا متحد است و چهارم پیشنهادات تحقیرآمیز نسبت به ملت ایران ارائه کرده است؛ از این رو نمیتوان با اروپا همکاری قابل اعتماد داشت.
2⃣ تجربههای سال (۱۳۹۲ - ۱۳۹۶) در مذاکرات ژنو، لوزان و به ویژه برجام روشن کرده است که آمریکا نیز به هیچ وجه قابل اعتماد نیست؛ بنابراین تنها مسیر درست، اعتماد به ملت ایران و تخصص نخبگان و جوانان با ایمان ایرانی است.
‼️ آقای روحانی، نه بنز آمریکایی مفید بوده و منافع ملت ایران را تأمین میکند و نه پیکان اروپایی. امید است مسئولان سیاست خارجی با بدعهدی آمریکا دوباره در دام اروپایی که بدعهدی آن را تجربه کردهاند، گرفتار نشوند و بار دیگر منافع ملت بزرگ ایران را از دست ندهند.
📝 سید محمود نبویان
#شماره_37
#سیاست
#وطن_فروشان
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
◼️انجمن حجتیه نوین (قسمت دوم) 💢 منادیان جدایی دین از سیاست و مریدان فکری انجمن حجتیه معتقد بوده و ه
◼️انجمن حجتیه نوین (قسمت سوم)
❎ شکی نیست اظهار علاقه محبت نسبت به اهل بیت عصمت و طهارت از ویژگیهای بارز شیعیان و منتظران حضرت مهدی(عج) است اما خلاصه کردن اظهار محبت و پررنگتر کردن این ویژگی در مقابل وظایف دیگر منتظران به گونهای که شیعه هیچ وظیفهای جز اظهار علاقه و گریستن و نشستن و منتظر بودن ندارد از ویژگیهای اعضای انجمن حجتیه است که تا حدودی به اندیشه ایمانگرایی مسیحیت نزدیک است.
‼️تبلیغ چشمگیر ایمان گرایی و مکفی دانستناظهار علاقه و محبت به ائمه اطهار پس از تکیه زدن اصلاحطلبان بر مسند قدرت به گونهای دنبال شد که یکی از اهداف از پیش تعیین شده انجمن حجتیه نیز تحقق یافت این روند زمانی سرعت گرفت که حتی واژه مولا نیز از سوی رئیس دولت اصلاحات به دوستی تعبیر شد!
📝 حسن ابراهیم زاده
#شماره_1
#سیاست
#انجمن_حجتیه
🆔 @farhang_puya
⚠️ آسیبهای غرب بر ایرانیان
(قسمت اول)
🔱 گفتنی است مقصود از فرهنگ مآبی، اخذ تمدن غرب با بهرهوری از تکنولوژی و فناوری اروپا نیست؛ بلکه تمام سخن در تأثیر و انفعال در مقابل فرهنگ غرب میباشد که موجب سستی تمسک انسان به اصالتها و پایههای فرهنگی خودی گردیده، اورا به بازیچه و عنصری منفعل یا خنثی و نقشپذیر مبدل میسازد. در یک تقسیمبندی کلی میتوان اثرپذیری را به دو نوع تقسیم کرد: در نوع اول، انسان از محیط، اجتماع، دولت و حتی دشمن اثر میپذیرد
🔺 ولی این اثرپذیری همراه با آگاهی، انتخاب، اختیار و گزینش خودخواسته است؛ یعنی شخص با حفظ هویت دینی، اخلاقی، سنتی یا خانوادگی اصیل خود، آگاهانه برای ایجاد بست و تکامل شخصیت خویش، روش، منش و یا تکنیکی را از غیر میپذیرد. در این فرایند، شخص چیزی را بر سرمایههای خود میافزاید، بدون آنکه از هویت اصلیش پر کاهی کم شود.
📙 برگرفته از کتاب «استحاله نهضت مشروطه» تألیف حجتالاسلام جواد سلیمانی
#شماره_39
#تاریخی
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
⚠️ آسیبهای غرب بر ایرانیان (قسمت اول) 🔱 گفتنی است مقصود از فرهنگ مآبی، اخذ تمدن غرب با بهرهوری
⚠️ آسیبهای غرب بر ایرانیان
(قسمت دوم)
🔰 در این برخورد، نوعی اقتدار و توانمندی شخصیتی نهفته است و حاکی از عظمت شخصیت فرد اثرپذیز میباشد؛ اما در فرآیند اثرپذیری نوع دوم، فرد یا جامعه در مقابل فرهنگ و سرمایههای فرد با جامعهی دیگر تسلیم میشود. در جریان چنین تأثیری، شخص، هویت خویش را فراموش کرده، خود را حقیر و کوچک، رقیب را بزرگ و فخیم مینگرد. از نشانههای اثرپذیری نوع دوم این است که در آن، انتخاب و گزینش مشاهده نمیشود.
❎ فرد یا جامعه، همهی جلوهها و نمادهای رقیب را یکسره و یکجا خریدار میشود، افزون بر این، در این خرید، آگاهی و بصیرت مشاهده نمیشود. اگر از عنصر متأثر بپرسید که چرا همهی جلوههای رقیب را یکسره تأیید میکنید، جواب قانع کننده و عقلپسندی نخواهد داشت. به دنبال از بین رفتن صنایع و کالاهای داخلی و ورود صنایع و کالاهای خارجی و مواجههی بزرگان کشور با ترقیات غرب، بزرگان کشور به کلی از آن چه خود در داخل داشتند، نومید شده، احساس کمبود و نقص، سراسر وجودشان را فرا گرفته؛... .
📙 برگرفته از کتاب «استحاله نهضت مشروطه» تألیف حجتالاسلام جواد سلیمانی
#شماره_39
#تاریخی
🆔 @farhang_puya
هدایت شده از دفتر ارتباطات فرهنگی
شماره «#997» هفتهنامه پرتو منتشر شد👆
💢#عناوین_اصلی شماره #997💢
📜 #سرمقاله
و این گونه فتنه کرونایی علیه مذهب خنثی شد
📒 #سیاسی
🔻پاسخ امام خمینی)ره (به همفکران آقای علوی بروجردی
🌐 #بین_الملل
🔻وضعیت زنان در آمریکا
💰#اقتصادی
🔻متاسفانه بانک مرکزی مبنای کشف نرخ ارز را بازار آزاد قرارداده است
👥 #فرهنگی اجتماعی
🔻چرا یاد امام حسین علیه السلام هرگز کهنه نمیشود؟
🔻من با مطالعات بسیار به ا ین نتیجه رسیدم که اسلام دینی کامل است
🔻ویژگیهای یک بانوی نمونه چیست؟
🗂 #جریان_شناسی
🔻 مطالبهگر حقیقی انقلاب، دیدبان بصیر کستی انقلاب
⏳ #حوزه و دانشگاه
🔻پارادایم حاکم بر توسعه دانش در آینده،جهانبینی اسلام ناب خواهد بود
🗃 #جوان
🔻ارزش فرزندآوری در قرآن
👈🏽 نشریه پرتو، صبح چهارشنبه "23مهر" روی دکه مطبوعات
━━━💠🍃🌸🍃💠━━━
🔹
http://dpfqom.ir/node/1180
🆔 @difqom
✳️ امام یک امت
✅ امام خمینی شخصی کاملاً متعهد، متدین، شجاع، باتقوا و فهیم بودند. ایشان در هر حال فقط رضای خدا را در نظر میگرفتند و پایبند دنیا و امور دنیایی نبودند همین ویژگیها ایشان را متمایز ساخته بود به گونهای که آن دست از مردم که ایشان را ندیده بودند نسبت به امام ارادت و محبت بسیار داشتند.
✨ این محبوبیت تنها ایرانیان را در برنمیگرفت و فراتر از مرزهایش میرفت همه اقشار از هر گروه سنی حرف امام را میفهمیدند و با گوش جان به آن عمل میکردند. مصداق این حرف چنین جملهای است که آنچه از دل بر آید لاجرم بر دل نشیند.
📼 غیر از این هم نیست در فراسوی مرزها میدیدیم یک نوار یا فیلم امام خمینی بسیار مورد استقبال قرار میگرفت و همه به حقایق سخنان امام پی میبردند و حرفهایش را میفهمیدند.
✂️ برشی از سخنان حجتالاسلام دکتر آقاتهرانی در نشریه فرهنگ پویا #شماره_11
#امامین_انقلاب
🆔 @farhang_puya
👨💻اختراعی به نام انسان مدرن (قسمت۱)
👤 فلاسفه ماهیت انسان را به حیوان ناطق تعریف میکنند اما آیا میتوان ماهیت انسان تمدن جدید را نیز در حیوان ناطق خلاصه کرد یا باید صفتهای جدیدی چون لذتگرایِ عقل پرستِ خود مختارِ قدرت طلبِ رفاه زدهِ را به آن اضافه کرد؟ در این صورت آیا میتوان او را انسان نامید؟
💢 تمدن جدید دنیای غرب تعریف جدید و به مقتضیات شرایط فکری و فرهنگی خود از انسان ارائه کرده است تا آغاز دوران جدید انسان شناخته شده مطلق گرا نبود. یعنی در لذت، عقل، قدرت و اعتقاد به غیب جوانب اعتدال را نگه داشته و آنها را با قید هایی در زندگی خویش میشناخت اما انسان جدید مطلقگرا است.
❌ فلسفهای که بشر را معیار ارزش هر امری میدانند در واقع منظور از واژه امانیسم این بود که همه چیز را محدود به موازین و مقادیر بشری سازد و در اصل و تقلبی را که شخصیت معنوی و بر این داشت به صورت انتزاعی و مجرد در آورند.مقصود این بود که به بهانه تسلط بر زمین از آسمان روی گردانند.
📝امین بابازاده
#شماره_10
#جامعه
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
⚠️ آسیبهای غرب بر ایرانیان (قسمت دوم) 🔰 در این برخورد، نوعی اقتدار و توانمندی شخصیتی نهفته است و ح
⚠️ آسیبهای غرب بر ایرانیان
(قسمت سوم)
📜 مرحوم کربلایی مینویسد: «بزرگان ایران را تدریجا از ترقیات صناعیه و تنظیمات ملکیه و سایر هنرمندیهای فرهنگستان تکامل حاصل آمده، صنایع پریشان ایران را چون با آن همه ساز و سامان فرنگستان سنجیدند، نسبت نقص مطلق با کامل مطلق دیدند.»
〽️ چنان که ملاحظه میکنید فرنگی مآبی به معنی تقلید افراطی و غیر منطقی از غرب، زمانی آغاز شد که قشر فرهیختهی ایران، سرمایههای خود را بیش از حد، ناچیز و [در مقابل] کالای بیگانه را بیش از حد، ارزشمند دید و مرغوب بیگانه شد.
❌ این باور، آنها را از هرگونه در مورد ماهیت حقیقی مدنیت جدید و پیامدهای خود کمبینی و محاسن سرمایههای خودی بازداشت؛ از این رو بیدرنگ، حکم به پیشرفت مطلق غرب و عقبماندگی مطلق خویش در همهی امور، حتی در ابعاد فرهنگی علمی صادر کردند یا لااقل علم و فرهنگ بومی و دینی و رهآورد مثبت آن را به فراموشی سپردند.
📙 برگرفته از کتاب «استحاله نهضت مشروطه» تألیف حجتالاسلام جواد سلیمانی
#شماره_39
#تاریخی
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
⚠️ آسیبهای غرب بر ایرانیان (قسمت سوم) 📜 مرحوم کربلایی مینویسد: «بزرگان ایران را تدریجا از ترقیات
⚠️ آسیبهای غرب بر ایرانیان
(قسمت چهارم)
❌ این افراد به جای تأمل بیشتر در ژرفای تمدن غرب و مقایسهی حساب شده بین تمدن خوبی و بیگانه، در پی کپیبرداری مظاهر تمدن غرب رفتند و تمام مشکلات بعدی [نیز] از همین حکم حتمی و دفعی زود هنگام عجولانه آغاز شد؛ چرا که وقتی شخص دارا خود را فقیر و ندارِ مطلق دیده، برای رسیدن به دارایی، هرچه از او فوت شود، آن را نمیبیند؛ چون احساس میکند چیزی نداشته تا از دست داده باشد.
🚫 بنابراین در یک جمعبندی باید گفت که تماشای رشد و ترقی بهتانگیز فرنگیان موجب نومیدی کامل بزرگان ایران از رقابت با آن تمدن چشمگیر و ساحر گردید و این نومیدی افراطی و غلط، آنان را از هرگونه بازسازی داخلی بنای تمدن مبتنی بر سرمایهی موجود خودی، و بهرهوری حساب شده از دستاوردهای بیگانگان باز داشت؛ از این رو غیر از دو راه پیش روی خود ندیدند: یا تسلیم محض [شدن] و تأسی تمامعیار از فرنگ و فرنگی، یا سر کردن با آن عقبماندگی، کمبودها و کاستیهای داخلی.
📙 برگرفته از کتاب «استحاله نهضت مشروطه» تألیف حجتالاسلام جواد سلیمانی
#شماره_39
#علوم_انسانی
🆔 @farhang_puya
💢 زمینههای صلح امام حسن (علیهالسلام)
1⃣ دنیاطلبی و رفاهطلبی
➕ در چهل سالگی حکومت اسلامی پیامبر با تهی ساختن جامعه دینی از درون خویش میکوشند حجت خدا را به پذیرش صلح با طاغوت وادار کنند تا به بهانه یک مطالبه عمومی، خلیفه به حق مسلمانان چه کسی جز او شایستگی چنین ولایتی را ندارد با پای خویش از صحنه حاکمیت سیاسی رود.
↩️ بدون تردید مردم سال چهلم هجری اگرچه در یک جامعه اسلامی تربیت یافته بودند اما تربیتشان متاثر از حدود سه دهه تلاش موثر برای انحراف از صراط مستقیم نبوی بود.
◾️رفتار جامعه شیعیان آن روز در ماجرای صلح و عدم همراهیشان با قدرت خدا در مصاف با جبهه شیطان و وادار ساختن وی به کنار آمدن با معاویه همه ناشی از تحولی بود که در اندیشههای بنیادین آنها رخ داده بود.
💰 اگر چه همگی عنوان مسلمانی و یا تشیع را یدک می کشیدند اما چنان دلباخته دنیا و اسیر رفاهطلبی خویش بودند که با فراموشی تمام آن آرمانهای نخستین که به خاطر آن در کنار خاتم رسولان مجاهدت کرده بودن؛ دیگر برایشان تفاوت چندانی نمیکرد که شجره ملعونه بنیامیه بر مسند حکومت نشسته باشد یا خواندن بیبدیل پیامبر.
📚 برگرفته از کتاب چهل سال بعد نوشته حمید سبحانی صدر
#پاراکتاب
#صلح_امام_حسن_علیهالسلام
🆔 @farhang_puya