✨ اسلام ناب محمدی
➕نقل است از پیامبر اکرم که دو گروه ممکن است امت مرا اصلاح کنند و به رتبههای بالای انسانی ارتقا دهند و همین دو گروه میتوانند امت اسلامی را فاسد کنند و به منجلاب بیندازند دو گروه که اگر صالح باشند و امت صالح میشود و اگر فاسد باشد امت فاسد میشود. «العلما والحکماء» یکی روحانیت و دیگری مسئولان و فرمانروایان حکومت اسلامی.
🔻همچنین پیغمبر فرمود:«جامعهای که در آن حقوق ضعیفان از قدرتمندان و صاحبان قدرت صاحبان شوکت بدون لکنت زبان مطالبه نشود جامعه اسلامی نیست.» این است آن جامعه دینی و حکومت دینی که ما باید بسازیم.
⚖ ما هم میخواهیم جامعه و حکومتی بسازیم که اگر فردا یک آدم عادی یک روستایی برخاست و به تهران آمد و گفت حقم را فلان آدم ثروتمند یا قدرتمند غصب کرده نترسد و دادگستری هم حق او را اقامه کند. این است آن جامعه و حکومت دینی که انقلاب خمینی میخواهد کدام نسل جوان از این جامعه و حکومت دینی رو برگردان است.
📝 استاد حسن رحیم پور ازغدی
#شماره_1
#سیاست
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
❌ اسلام اشرافی همان حکومت اموی 🔽 حکومت اسلامی روحانیون و علمای دین و حاکمان دینی باید سطح زندگیشان
❌ اسلام اشرافی همان حکومت اموی
(بخش دوم)
💢 میان همه مسلمانان باید رابطه برادری برقرار باشد دیگر ستم کند و نه یکدیگر را در برابر هیچ ظلمی تنها بگذارند و تسلیم کند.(نزهته الناظر،ص۴۱) این حدیث پیغمبر یعنی باید شب و روز به فکر یکدیگر باشیم و مثل یک شبکه در هم پیچیده در قلمرو اقتصاد، سیاست و فرهنگ به فریاد یکدیگر برسیم و کمک کنیم.
🏢 باید این شعار در جامعه و حکومت اسلامی درهمه عرصههای اقتصادی، سیاسی و فرهنگی باشد تا مناسبات ظلم و ستم برداشته شود. فاصلههای طبقاتی در جامعه اسلامی یعنی کوخ نشینی اکثریت و کاخ نشینی اقلیت اینکه کسانی در شمال تهران در خانههای چند میلیاردی زندگی کند و در پایین همین شهر خانوادههایی با چند سر عائله در دو تا یا یک اتاق زندگی کنند این فاصله طبقاتی با آن دستورالعمل پیغمبر سازگار نیست.
🔛 تبعیض در نهادهای دولتی و حکومتی با این دستورالعمل پیغمبر اکرم سازگاری ندارد. سلطه سیاسی دیگران بر جوامع اسلامی از افغانستان تا فلسطین با این دستورالعمل سازگاری ندارد. دولت پرحرف کم کار مجلس پر سر و صدا و کم کار با این دستورالعمل پیغمبر اکرم سازگاری ندارد. نهادهای دولتی و حکومتی به جای خدمت به مردم به تدریج وبال گردن مردم میشوند.
📝 استاد حسن رحیم پور ازغدی
#شماره_1
#سیاست
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💸 فروشندگان وطن (قسمت هفتم) 🎙 این پیشنهاد به شکل حق بهجانبی، حقوق و مجوزهایی را برای سه کشور اروپ
💸 فروشندگان وطن
(قسمت هشتم)
🌐 موضع اروپا در شرایط فعلی
بعد از موضع اخیر ترامپ علیه برنامه هستهای و موشکی ایران، سه کشور اروپایی نیز سخن او را تأیید کردهاند برای نمونه وزیر خارجهی فرانسه در مصاحبه خود آروده است: «از نظر ما برجام، توافق خوبی است که برنامهی غنیسازی ایران را محدود کرده است - ما هم سوالات جدی در مورد رفتار ایران از جمله برنامهی موشکی این کشور داریم»
🔺 «ترزامی»، نخست وزیر انگلستان و «انگلامرکل»، صدر اعظم آلمان، اعلام کردهاند: «لازم است جامعه جهانی برای مقابله با فعالیتهای منطقهای بیثبات کنند ایران و بررسی روشهای رفع نگرانیها در باره برنامهی موشکی ایران همراه شود.»
📝 سید محمود نبویان
#شماره_37
#سیاست
#وطن_فروشان
🆔 @farhang_puya
◼️انجمن حجتیه نوین (قسمت اول)
✖️بزرگنمایی قدرت دشمنان اسلام، ایجاد جو رعب و وحشت در دل مومنان، پاشیدن بذر ناامیدی در بین قلوب مسلمانان و محکوم به شکست دانستن هر قیام و خیزش علیه کفر و شرک، در کنار توجیه بدتر شدن اوضاع در صورت هرگونه اقدام انقلابی و مقاومت در برابر حاکمان جور از ویژگیهای انجمن حجتیه و مریدان فکری آنان بوده و هست.
↗️ تمسخر انقلابیون مومن توسط انجمن حجتیه در آغاز نهضت و تعبیر آنان از حرکت مردم به وِزوِز پشهها در مقابل فانتومها و نیز اهانت آنان نسبت به امام راحل و تاکید بر این نکته که امام با یک قلم و یک نوشته میخواهد آمریکا را شکست بدهد هرگز از ذهن و خاطر یاران امام زدوده نمیشود.
📝حسن ابراهیم زاده
#شماره_1
#انقلاب_اسلامی
#انجمن_حجتیه
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
◼️انجمن حجتیه نوین (قسمت اول) ✖️بزرگنمایی قدرت دشمنان اسلام، ایجاد جو رعب و وحشت در دل مومنان، پاشی
◼️انجمن حجتیه نوین (قسمت دوم)
💢 منادیان جدایی دین از سیاست و مریدان فکری انجمن حجتیه معتقد بوده و هستند که وظیفه آنان تنها حرکت علمی و تبلیغ در راستای احیای دین است و هیچ وظیفه دیگری بر عهده آنان و اعضای آن انجمن نبوده و نیست. چنین تفکری بعد از دوم خرداد با طرح مسئله گفتگو، تحمل پذیری و احترام متقابل و... زنده شد.
🔛 امروزه اندیشههای انجمنحجتیه نه تنها در لوای نبرد علمی دنبال میشود بلکه اصلاحطلبان آمریکایی تا حدودی توانستند چنین تفکری را در بین برخی از جوانان و انقلابیون دیروز تزریق کند و با مطلق کردن نبرد علمی وابسته فکری خود را به انجمن به اثبات رسانند.
📝حسن ابراهیم زاده
#شماره_1
#سیاست
#انجمن_حجتیه
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💸 فروشندگان وطن (قسمت هشتم) 🌐 موضع اروپا در شرایط فعلی بعد از موضع اخیر ترامپ علیه برنامه هستهای و
💸 فروشندگان وطن
(قسمت آخر)
1⃣ نتیجه: در نظر آقای روحانی،
تجربه همکاری با اروپا در سالهای (۱۳۸۲-۱۳۸۴) روشن ساخته است که اروپا اولا ضعیف است و با تشر آمریکا عقبنشینی خواهد کرد. دوم اینکه قابل اعتماد نیست و سوم در اهداف با آمریکا متحد است و چهارم پیشنهادات تحقیرآمیز نسبت به ملت ایران ارائه کرده است؛ از این رو نمیتوان با اروپا همکاری قابل اعتماد داشت.
2⃣ تجربههای سال (۱۳۹۲ - ۱۳۹۶) در مذاکرات ژنو، لوزان و به ویژه برجام روشن کرده است که آمریکا نیز به هیچ وجه قابل اعتماد نیست؛ بنابراین تنها مسیر درست، اعتماد به ملت ایران و تخصص نخبگان و جوانان با ایمان ایرانی است.
‼️ آقای روحانی، نه بنز آمریکایی مفید بوده و منافع ملت ایران را تأمین میکند و نه پیکان اروپایی. امید است مسئولان سیاست خارجی با بدعهدی آمریکا دوباره در دام اروپایی که بدعهدی آن را تجربه کردهاند، گرفتار نشوند و بار دیگر منافع ملت بزرگ ایران را از دست ندهند.
📝 سید محمود نبویان
#شماره_37
#سیاست
#وطن_فروشان
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
◼️انجمن حجتیه نوین (قسمت دوم) 💢 منادیان جدایی دین از سیاست و مریدان فکری انجمن حجتیه معتقد بوده و ه
◼️انجمن حجتیه نوین (قسمت سوم)
❎ شکی نیست اظهار علاقه محبت نسبت به اهل بیت عصمت و طهارت از ویژگیهای بارز شیعیان و منتظران حضرت مهدی(عج) است اما خلاصه کردن اظهار محبت و پررنگتر کردن این ویژگی در مقابل وظایف دیگر منتظران به گونهای که شیعه هیچ وظیفهای جز اظهار علاقه و گریستن و نشستن و منتظر بودن ندارد از ویژگیهای اعضای انجمن حجتیه است که تا حدودی به اندیشه ایمانگرایی مسیحیت نزدیک است.
‼️تبلیغ چشمگیر ایمان گرایی و مکفی دانستناظهار علاقه و محبت به ائمه اطهار پس از تکیه زدن اصلاحطلبان بر مسند قدرت به گونهای دنبال شد که یکی از اهداف از پیش تعیین شده انجمن حجتیه نیز تحقق یافت این روند زمانی سرعت گرفت که حتی واژه مولا نیز از سوی رئیس دولت اصلاحات به دوستی تعبیر شد!
📝 حسن ابراهیم زاده
#شماره_1
#سیاست
#انجمن_حجتیه
🆔 @farhang_puya
⚠️ آسیبهای غرب بر ایرانیان
(قسمت اول)
🔱 گفتنی است مقصود از فرهنگ مآبی، اخذ تمدن غرب با بهرهوری از تکنولوژی و فناوری اروپا نیست؛ بلکه تمام سخن در تأثیر و انفعال در مقابل فرهنگ غرب میباشد که موجب سستی تمسک انسان به اصالتها و پایههای فرهنگی خودی گردیده، اورا به بازیچه و عنصری منفعل یا خنثی و نقشپذیر مبدل میسازد. در یک تقسیمبندی کلی میتوان اثرپذیری را به دو نوع تقسیم کرد: در نوع اول، انسان از محیط، اجتماع، دولت و حتی دشمن اثر میپذیرد
🔺 ولی این اثرپذیری همراه با آگاهی، انتخاب، اختیار و گزینش خودخواسته است؛ یعنی شخص با حفظ هویت دینی، اخلاقی، سنتی یا خانوادگی اصیل خود، آگاهانه برای ایجاد بست و تکامل شخصیت خویش، روش، منش و یا تکنیکی را از غیر میپذیرد. در این فرایند، شخص چیزی را بر سرمایههای خود میافزاید، بدون آنکه از هویت اصلیش پر کاهی کم شود.
📙 برگرفته از کتاب «استحاله نهضت مشروطه» تألیف حجتالاسلام جواد سلیمانی
#شماره_39
#تاریخی
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
⚠️ آسیبهای غرب بر ایرانیان (قسمت اول) 🔱 گفتنی است مقصود از فرهنگ مآبی، اخذ تمدن غرب با بهرهوری
⚠️ آسیبهای غرب بر ایرانیان
(قسمت دوم)
🔰 در این برخورد، نوعی اقتدار و توانمندی شخصیتی نهفته است و حاکی از عظمت شخصیت فرد اثرپذیز میباشد؛ اما در فرآیند اثرپذیری نوع دوم، فرد یا جامعه در مقابل فرهنگ و سرمایههای فرد با جامعهی دیگر تسلیم میشود. در جریان چنین تأثیری، شخص، هویت خویش را فراموش کرده، خود را حقیر و کوچک، رقیب را بزرگ و فخیم مینگرد. از نشانههای اثرپذیری نوع دوم این است که در آن، انتخاب و گزینش مشاهده نمیشود.
❎ فرد یا جامعه، همهی جلوهها و نمادهای رقیب را یکسره و یکجا خریدار میشود، افزون بر این، در این خرید، آگاهی و بصیرت مشاهده نمیشود. اگر از عنصر متأثر بپرسید که چرا همهی جلوههای رقیب را یکسره تأیید میکنید، جواب قانع کننده و عقلپسندی نخواهد داشت. به دنبال از بین رفتن صنایع و کالاهای داخلی و ورود صنایع و کالاهای خارجی و مواجههی بزرگان کشور با ترقیات غرب، بزرگان کشور به کلی از آن چه خود در داخل داشتند، نومید شده، احساس کمبود و نقص، سراسر وجودشان را فرا گرفته؛... .
📙 برگرفته از کتاب «استحاله نهضت مشروطه» تألیف حجتالاسلام جواد سلیمانی
#شماره_39
#تاریخی
🆔 @farhang_puya
هدایت شده از دفتر ارتباطات فرهنگی
شماره «#997» هفتهنامه پرتو منتشر شد👆
💢#عناوین_اصلی شماره #997💢
📜 #سرمقاله
و این گونه فتنه کرونایی علیه مذهب خنثی شد
📒 #سیاسی
🔻پاسخ امام خمینی)ره (به همفکران آقای علوی بروجردی
🌐 #بین_الملل
🔻وضعیت زنان در آمریکا
💰#اقتصادی
🔻متاسفانه بانک مرکزی مبنای کشف نرخ ارز را بازار آزاد قرارداده است
👥 #فرهنگی اجتماعی
🔻چرا یاد امام حسین علیه السلام هرگز کهنه نمیشود؟
🔻من با مطالعات بسیار به ا ین نتیجه رسیدم که اسلام دینی کامل است
🔻ویژگیهای یک بانوی نمونه چیست؟
🗂 #جریان_شناسی
🔻 مطالبهگر حقیقی انقلاب، دیدبان بصیر کستی انقلاب
⏳ #حوزه و دانشگاه
🔻پارادایم حاکم بر توسعه دانش در آینده،جهانبینی اسلام ناب خواهد بود
🗃 #جوان
🔻ارزش فرزندآوری در قرآن
👈🏽 نشریه پرتو، صبح چهارشنبه "23مهر" روی دکه مطبوعات
━━━💠🍃🌸🍃💠━━━
🔹
http://dpfqom.ir/node/1180
🆔 @difqom
✳️ امام یک امت
✅ امام خمینی شخصی کاملاً متعهد، متدین، شجاع، باتقوا و فهیم بودند. ایشان در هر حال فقط رضای خدا را در نظر میگرفتند و پایبند دنیا و امور دنیایی نبودند همین ویژگیها ایشان را متمایز ساخته بود به گونهای که آن دست از مردم که ایشان را ندیده بودند نسبت به امام ارادت و محبت بسیار داشتند.
✨ این محبوبیت تنها ایرانیان را در برنمیگرفت و فراتر از مرزهایش میرفت همه اقشار از هر گروه سنی حرف امام را میفهمیدند و با گوش جان به آن عمل میکردند. مصداق این حرف چنین جملهای است که آنچه از دل بر آید لاجرم بر دل نشیند.
📼 غیر از این هم نیست در فراسوی مرزها میدیدیم یک نوار یا فیلم امام خمینی بسیار مورد استقبال قرار میگرفت و همه به حقایق سخنان امام پی میبردند و حرفهایش را میفهمیدند.
✂️ برشی از سخنان حجتالاسلام دکتر آقاتهرانی در نشریه فرهنگ پویا #شماره_11
#امامین_انقلاب
🆔 @farhang_puya
👨💻اختراعی به نام انسان مدرن (قسمت۱)
👤 فلاسفه ماهیت انسان را به حیوان ناطق تعریف میکنند اما آیا میتوان ماهیت انسان تمدن جدید را نیز در حیوان ناطق خلاصه کرد یا باید صفتهای جدیدی چون لذتگرایِ عقل پرستِ خود مختارِ قدرت طلبِ رفاه زدهِ را به آن اضافه کرد؟ در این صورت آیا میتوان او را انسان نامید؟
💢 تمدن جدید دنیای غرب تعریف جدید و به مقتضیات شرایط فکری و فرهنگی خود از انسان ارائه کرده است تا آغاز دوران جدید انسان شناخته شده مطلق گرا نبود. یعنی در لذت، عقل، قدرت و اعتقاد به غیب جوانب اعتدال را نگه داشته و آنها را با قید هایی در زندگی خویش میشناخت اما انسان جدید مطلقگرا است.
❌ فلسفهای که بشر را معیار ارزش هر امری میدانند در واقع منظور از واژه امانیسم این بود که همه چیز را محدود به موازین و مقادیر بشری سازد و در اصل و تقلبی را که شخصیت معنوی و بر این داشت به صورت انتزاعی و مجرد در آورند.مقصود این بود که به بهانه تسلط بر زمین از آسمان روی گردانند.
📝امین بابازاده
#شماره_10
#جامعه
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
⚠️ آسیبهای غرب بر ایرانیان (قسمت دوم) 🔰 در این برخورد، نوعی اقتدار و توانمندی شخصیتی نهفته است و ح
⚠️ آسیبهای غرب بر ایرانیان
(قسمت سوم)
📜 مرحوم کربلایی مینویسد: «بزرگان ایران را تدریجا از ترقیات صناعیه و تنظیمات ملکیه و سایر هنرمندیهای فرهنگستان تکامل حاصل آمده، صنایع پریشان ایران را چون با آن همه ساز و سامان فرنگستان سنجیدند، نسبت نقص مطلق با کامل مطلق دیدند.»
〽️ چنان که ملاحظه میکنید فرنگی مآبی به معنی تقلید افراطی و غیر منطقی از غرب، زمانی آغاز شد که قشر فرهیختهی ایران، سرمایههای خود را بیش از حد، ناچیز و [در مقابل] کالای بیگانه را بیش از حد، ارزشمند دید و مرغوب بیگانه شد.
❌ این باور، آنها را از هرگونه در مورد ماهیت حقیقی مدنیت جدید و پیامدهای خود کمبینی و محاسن سرمایههای خودی بازداشت؛ از این رو بیدرنگ، حکم به پیشرفت مطلق غرب و عقبماندگی مطلق خویش در همهی امور، حتی در ابعاد فرهنگی علمی صادر کردند یا لااقل علم و فرهنگ بومی و دینی و رهآورد مثبت آن را به فراموشی سپردند.
📙 برگرفته از کتاب «استحاله نهضت مشروطه» تألیف حجتالاسلام جواد سلیمانی
#شماره_39
#تاریخی
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
⚠️ آسیبهای غرب بر ایرانیان (قسمت سوم) 📜 مرحوم کربلایی مینویسد: «بزرگان ایران را تدریجا از ترقیات
⚠️ آسیبهای غرب بر ایرانیان
(قسمت چهارم)
❌ این افراد به جای تأمل بیشتر در ژرفای تمدن غرب و مقایسهی حساب شده بین تمدن خوبی و بیگانه، در پی کپیبرداری مظاهر تمدن غرب رفتند و تمام مشکلات بعدی [نیز] از همین حکم حتمی و دفعی زود هنگام عجولانه آغاز شد؛ چرا که وقتی شخص دارا خود را فقیر و ندارِ مطلق دیده، برای رسیدن به دارایی، هرچه از او فوت شود، آن را نمیبیند؛ چون احساس میکند چیزی نداشته تا از دست داده باشد.
🚫 بنابراین در یک جمعبندی باید گفت که تماشای رشد و ترقی بهتانگیز فرنگیان موجب نومیدی کامل بزرگان ایران از رقابت با آن تمدن چشمگیر و ساحر گردید و این نومیدی افراطی و غلط، آنان را از هرگونه بازسازی داخلی بنای تمدن مبتنی بر سرمایهی موجود خودی، و بهرهوری حساب شده از دستاوردهای بیگانگان باز داشت؛ از این رو غیر از دو راه پیش روی خود ندیدند: یا تسلیم محض [شدن] و تأسی تمامعیار از فرنگ و فرنگی، یا سر کردن با آن عقبماندگی، کمبودها و کاستیهای داخلی.
📙 برگرفته از کتاب «استحاله نهضت مشروطه» تألیف حجتالاسلام جواد سلیمانی
#شماره_39
#علوم_انسانی
🆔 @farhang_puya
💢 زمینههای صلح امام حسن (علیهالسلام)
1⃣ دنیاطلبی و رفاهطلبی
➕ در چهل سالگی حکومت اسلامی پیامبر با تهی ساختن جامعه دینی از درون خویش میکوشند حجت خدا را به پذیرش صلح با طاغوت وادار کنند تا به بهانه یک مطالبه عمومی، خلیفه به حق مسلمانان چه کسی جز او شایستگی چنین ولایتی را ندارد با پای خویش از صحنه حاکمیت سیاسی رود.
↩️ بدون تردید مردم سال چهلم هجری اگرچه در یک جامعه اسلامی تربیت یافته بودند اما تربیتشان متاثر از حدود سه دهه تلاش موثر برای انحراف از صراط مستقیم نبوی بود.
◾️رفتار جامعه شیعیان آن روز در ماجرای صلح و عدم همراهیشان با قدرت خدا در مصاف با جبهه شیطان و وادار ساختن وی به کنار آمدن با معاویه همه ناشی از تحولی بود که در اندیشههای بنیادین آنها رخ داده بود.
💰 اگر چه همگی عنوان مسلمانی و یا تشیع را یدک می کشیدند اما چنان دلباخته دنیا و اسیر رفاهطلبی خویش بودند که با فراموشی تمام آن آرمانهای نخستین که به خاطر آن در کنار خاتم رسولان مجاهدت کرده بودن؛ دیگر برایشان تفاوت چندانی نمیکرد که شجره ملعونه بنیامیه بر مسند حکومت نشسته باشد یا خواندن بیبدیل پیامبر.
📚 برگرفته از کتاب چهل سال بعد نوشته حمید سبحانی صدر
#پاراکتاب
#صلح_امام_حسن_علیهالسلام
🆔 @farhang_puya
💎 گوهر شهادت
💠 اهل دنیا و مادیون که بجز حواس پنجگانه هیچ چیزی را ادراک نمیکنند در تعریف شهادت واژهای جز مرگ آگاهانه و جانبازی در راه وطن چیز دیگری نمییابند و اصلاً توان هضم معامله رو در رو با حضرت حق و حظ و لذت عظیم وصال معنوی و عرفانی مخلوق و عبد به بارگاه ابدی و بیکران قرب الهی در آنان راه ندارد.
✓ ادراک بار یافتن به جایگاه «عندربهم» و روزی خوردن از خوان پرفیض و فضیلت پروردگار آن هم با پوشیدن رنگهای حیات جاودان نکتهای نیست که بر اهل مادیات و تن پروران رفاهزده دنیا به آسانی فاش شود.
🕊 کرم فربه از تعفن لجنزار و چهارپایه نجاستخوار کی و کجا توان فهم لذت پرواز پرستوی سبکبال را خواهند یافت؟ این عادت مضمون کجا و آن خصلت ممدوح کجا؟
✍🏻 سید احمد رهنمایی
#شماره_13
#معارف
🆔 @farhang_puya
✴️ احوالات جوانان
(قسمت اول)
🛠 بخشی از وظایف اختصاصی جوان میتواند مربوط به این باشد که تحولات بدنی او اینگونه است. یعنی جوان باید سعی کند سلامتی خود را حفظ کند، بر رشد بدنی خود بیفزاید، ورزش داشته باشد، از چیزهایی که باعث بیماری و ضعف آینده میشود خودداری کند، مثل گناهانی که موجب میشود فرد در سن بزرگسالی ضعیف شود، مغز او درست کار نکند، اعصاب او کار نکند، و از سن جوانی باید مواظب این امور باشد، کارهای مختلفی که به آنها نیاز دارد یاد بگیرد و از بدن خود متناسب با توان جوانی کار بکشد.
⚠️ در میان امور روانی هم، احساسات و عواطف جوان و پیر قابل مقایسه نیست. جوان مثل ماده قابل اشتعالی است که اگر کبریتی به آن نزدیک شود، فوراً آتش میگیرد. جوان دائما آماده برافروختن است؛ حرکت، جنبش، احساس قدرت، احساس شرم، دوست داشتن رشد و تکامل در جوان زیاد است.
🎙 گفتوگو با علامه مصباح یزدی
#شماره_39
#علوم_انسانی
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
✴️ احوالات جوانان (قسمت اول) 🛠 بخشی از وظایف اختصاصی جوان میتواند مربوط به این باشد که تحولات بدنی
✴️ احوالات جوانان
(قسمت دوم)
🔸 یک قسمت دیگر از امور مربوط به روان انسان، فهم و شناخت است. «العلم فی الصغر کالنقش فی الحجر» (علم در سنین کودکی مانند نقشی که در سنگ میکنند [باقی میماند])° زود یاد گرفتن و ثابت ماندن معلومات از ویژگیهایی است که در جوان است. پیر زود چیزی را یاد نمیگیرد، و زود هم یادش میرود.
🔅 جوان هم زود یاد میگیرد و هم معلومات او ثبات دارد. اینها از ویژگیهای جوان است. یک بخش هم مربوط به جهان ارزشی،اخلاقی و منش است. تجربه نشان داده که در سن بزرگسالی صفات و گرایشهایی که در افراد پیدا شده کمابیش حالت ثبات پیدا میکند و در آن کم تحول پیدا میشود.
🛡 مثلا اگر کسی بخیل بوده، از چهل سالگی به بعد به سختی ممکن است با سخاوت شود، یا اگر کسی بخواهد پهلوان شود، از چهل سالگی به بعد دیگر وقت پهلوان شدن نیست؛ آنهایی که پهلوان هستند اصلا از چهل سالگی به بعد میروند بازنشسته میشوند.
🎙 گفتوگو با علامه مصباح یزدی • کنزالفوائد، ج۱، ص۳۱۹
#شماره_39
#علوم_انسانی
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
✴️ احوالات جوانان (قسمت دوم) 🔸 یک قسمت دیگر از امور مربوط به روان انسان، فهم و شناخت است. «العلم فی
✴️ احوالات جوانان
(قسمت سوم)
〽️ صفات بدی هم که در اشخاص پیدا میشود، مانند دلسبتگی به دنیا و هوسها در پیری ماندگارتر است. این چیز عجیبی است که هرچه انسان پیرتر میشود، با اینکه میبینید دارد میمیرد، علاقه اون به دنیا بیشتر میشود «یشیب ابن آدم و یشیب فیه خصلتان: الحرس و طول الامل»
🔻 (آدمیزاد پیر میشود درحالی که دو ویژگی در اون جوان میشود: حرص و آرزوی دراز) هرچه پیر میشود علاقه او به دنیا بیشتر میشود. خصلتها این در سن بزرگسالی تقریباً تغییر نمیکند؛ کسی که دنیا پرست شد معمولاً دیگر بعد از سن چهل سالگی زاهد نمیشود. لااقل این یک آفتی است که جوان کمتر در معرض آن است.
🔺 فرد پیر و بزرگسال بیشتر در معرض ثبات عیبها و ارزشهای منفی اخلاقی است، اما جوان کمتر، و به همین جهت، زودتر میتواند خودش را تغییر دهد. جوان باید این فرصت را غنیمت بشمارد و تا جوان است ببیند چه نقصهایی دارد یا در معرض آن است و از آنها پیشگیری کند.
🎙 گفتوگو با علامه مصباح یزدی
#شماره_39
#علوم_انسانی
🆔 @farhang_puya
⚖ عدالت در جامعه
(قسمت اول)
✅ شهید مطهری، موضوع عدالتخواهی و تحقق عدالت اجتماعی را به عنوان یکی از شروط اساسی تحقق آرمانهای انقلاب اسلامی میداند و در این زمینه میگوید: با وجود ماهیت اسلامی انقلاب، یعنی جامع تمام مفاهیم و ارزشها هدفها در قالب و شکل اسلامی، در این صورت این انقلاب به شرطی در آینده محفوظ خواهد ماند و به شرطی تداوم پیدا خواهد کرد که قطعا و حتما مسیر عدالتخواهی را برای همیشه ادامه بدهد.
🚫 یعنی دولتهای آینده واقعاً و عملاً در مسیر عدالت اسلامی گام بردارند، برای پر کردن شکافهای طبقاتی اقدام کنند، تبعیضها را واقعا از میدان بردارند و برای برقراری یک جامعه توحیدی به مفهوم اسلامی آن، نه با مفهومی که دیگران گفتهاند، تلاش کنند.
🔆 در دولت اسلامی نباید به هیچ وجه ظلم و اجحافی به کسی بشود حتی اگر این فرد یک مجرم واجبالقتل باشد... باز هم حقوقی دارد که آنها باید رعایت شوند. در این زمینهها ما بهترین سرمشقها را از مکتب علی (ع) میآموزیم. شما رفتار حضرت را با قاتلش ببینید، دنیایی از انسانیت، رأفت و محبت است. ...این چنین عدلی، باید برای همه ما سرمشق باشد. (پیرامون انقلاب اسلامی، ص۵۹- ۶۰)
📕 شهید مطهری، پیرامون انقلاب اسلامی، ص۵۹ - ۶۰
#شماره_41
#جامعه
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💢 زمینههای صلح امام حسن (علیهالسلام) 1⃣ دنیاطلبی و رفاهطلبی ➕ در چهل سالگی حکومت اسلامی پیامبر
🔻 زمینههای صلح امام حسن (علیهالسلام)
2️⃣ تبلیغات علیه جبهه حق
📢 دستگاه تبلیغی خلفا توانسته بود ارزشها را کاملاً وارونه کند و صالحان را از معیار ارزش گذاری دور کنند. ناصالحان در میان هلهله و شادمانی این جماعت مسخ شده کرسی حکمرانی اسلام را تصاحب نموده و اندک اندک با کنار نهادن قوانین اسلام از عرصه حاکمیت زمینه سکولاریزه کردن حکومت را فراهم ساختند.
👈 امام حسن(ع) نیز در اشاره به این وارونگی میفرمایند:«به خدا سوگند ما هرگز در مبارزه با مردم شام پشیمانی و تردیدی نداریم. شما آن روز که در جنگ صفین همراه ما بودید دینتان پیشاپیش دنیایتان بود ولی امروز دنیایتان دین شما را به پشت سر افکنده است. ما امروز برای شماییم؛ همانگونه که در گذشته بودیم. اما شما مثل گذشته برای ما نیستید.»
✔️ طبیعی است حجت خدا که ارزش حکومت اسلامی را به پشتوانه حمایت مردم میداند در این موقعیت غربت تنهایی چارهای جز صلح نبیند. اما حُسن این نرمش قهرمانانه امام حسن(ع) نباید ما را از عملکرد شیطانی زمینه سازان صلح غافل سازد. چرا که پذیرش حاکمیت طاغوت چون معاویه نتیجه سالها فعالیت دستگاه تبلیغاتی جنود شیطان است.
📚 برگرفته از کتاب پس از ۴۰ سال نوشته حمید سبحانی صدر
#پاراکتاب
#صلح_امام_حسن_علیهالسلام
🆔 @farhang_puya