eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.4هزار دنبال‌کننده
8هزار عکس
849 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
نشریه پویا-ویژه علامه مصباح.pdf
8.26M
💯 فایل PDF ویژه‌نامه ارتحال مرحوم حضرت علامه مصباح‌یزدی (ره) 🔰 نشریه فرهنگ پویا / زمستان ۱۳۹۹ 🆔 @farhang_puya
◽️ ثبت نام کشوری طرح ولایت 👈 برای کسب اطلاعات بیشتر حتما پوستر فوق را ببینید 🆔 @farhang_puya
☑️ جریان‌شناس قوی 🆔 @farhang_puya
Arzi-Babolharam.mp3
17.2M
عَظُمَ الذَّنبُ مِن عَبدِکَ فَلیحسن العَفو مِن عِندک باید به التماس گدایان نظر کنند آنانکه خاک را به دم خویش زر کنند امشب بناست با من آلوده سر کنند سرمایۀ بُکایِ مرا بیشتر کنند 🎙 حاج منصور ارضی 🆔 @farhang_puya
⭕️ در مسیر تحریف امام 💠 تأکید فراوان امام راحل بر صدور انقلاب و واهمه مستکبران از گسترش موج انقلاب اسلامی ملت ایران به دیگر مناطق جهان، موجب شد از همان آغاز با تمام ابزارهای تبلیغی خود برای سیاه‌نمایی حرکت بزرگ ملت ایران به میدان آیند و بکوشند تا از انقلاب اسلامی ایران چهره‌ای ضدفرهنگی و چشم‌دوخته و آب و خاک دیگران معرفی کنند. 🔰 آنان در این مسیر به تحریف سفارش راهبردی امام راحل دست بردند؛ این در حالی بود که بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران بارها در تعابیر گوناگون خود، صدور انقلاب را به معنای (صدور ارزش‌های اسلامی و انسانی) و شناساندن آن به جهانیان برشمرده بود و طبیعی است که در صورت موفقیت در ابلاغ اندیشه‌های ناب انقلاب که برخاسته از آموزه‌های ناب اسلامی و عصاره تعالیم همه انبیای آسمانی است، فطرت‌های پاک و حق‌طلبه سرعت جذب آن شوند و بر ضد ستمگران به پاخیزند. 🔺 امام در سخنرانی‌های خود با بیانات روشن و دور از ابهام، صدور انقلاب از راه نظامی و کشور گشایی را نفی می‌کردند. ✂️ برشی از یادداشت مرتضی رضائیان فیروزآبادی در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
⚠️ بی‌خیال توهین و تحقیر دیگران را! (قسمت اول) 💤 نگاهی به اطراف انداخت، چشم‌های زیادی به سویش خیره شده بودند، از این همه توجه احساس غرور می‌کرد. بادی به غبغب داد. در همین حین، چند جوان او را احاطه کردند. یکی از آنان با لحنی که به تمسخر می‌ماند، فریاد زد: بچه‌ها! پاچه‌های شلوار این خانم با زمین قهر کرده، شیرینی بیاوریم آن‌ها را آشتی دهیم. یکی دیگر از آن‌ها بانگ برآورد که: آب حوض خالی می‌کنیم و... 🚫 تحمل این همه توهین و تحقیر کار آسانی نبود، اما سعی کرد به روی خود نیاوَرَد. با خود گفت: یعنی تیپ من تا این حد مسخره و مضحک است؟ اما نه، چون این تیپ مؤیّد مد روز است، پس بی‌خیال توهین و تحقیر دیگران را! 🖊 محمد متین 🆔 @farhang_puya
💠 مردم‌سالاری دینی به عنوان نظام حاکم بر جمهوری اسلامی و نظامی که از سوی مردم پذیرفته شده است دارای ویژگی‌هایی است که به مهم‌ترین آنان اشاره می‌کنیم: 1️⃣ پیوند دین و اخلاق با سیاست 2️⃣ احترام به کرامت انسانی و توجه به همه‌ی ساحات وجودی انسانی 3️⃣ پذیرش ولایت الهی 4️⃣ عدالت‌محوری با همیاری مردم 5️⃣ قانون‌مداری بر محور شریعت اسلامی 6️⃣ اصالت خدمت و رعایت امانت 7️⃣ آزادی مبتنی بر فضیلت و عدالت 8️⃣ خودباوری و خودآگاهی جمعی 9️⃣ معناگرایی اخلاقی و دینی 0⃣1️⃣ احترام به رای، خواست و نظر توده‌های مردم ✍️ محسن مومنی 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔘 مشارکت سیاسی اجتماعی مهم‌ترین مظهر جمهوریت در اندیشه‌ی امامین انقلاب (بخش اول) 🔹 یکی از مهم‌ترین
🔘 مشارکت سیاسی اجتماعی مهم‌ترین مظهر جمهوریت در اندیشه‌ی امامین انقلاب (بخش دوم) 🔹 برا این اساس امام تلاش نمود تا جایگاه این مشارکت را در قانون اساسی نهادینه کند و مردم را به حضور در صحنه‌های مهم سیاسی ترغیب کند. به همین دلیل جابجایی قدرت در نظام جمهوری اسلامی از طریق مشارکت مردم و به صورت انتخابات در تمامی سال‌ها رقم خورده است. 🔸 نگرش اندیشمندان سیاسی به بحث مشارکت سیاسی اجتماعی مردم به نوع نگرش آن‌ها به دو مقوله آزادی و برابری بر می‌گردد. امام بر پایه‌ی مبانی نظری خود همه‌ی مردم را بندگان خدا و برابر با یکدیگر و آزاد در مقابل هم می‌دانست و بر همین اساس از مشارکت سیاسی همه‌ی طبقات حمایت میکرد. ‌‌‌💠 حضرت امام: اسلام دین برابری و برادری است ... همه افراد در مقابل قانون برابرند و همه باید در مقابل قانون تسلیم باشند. ✂️ برشی از یادداشت محسن مومنی در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
💢 قدرت اجتماعی از منظر انقلاب اسلامی (بخش اول) ✍️ محسن مومنی: ▪️ مشارکت اجتماعی در هر جامعه‌ای قدرت اجتماعی را بدنبال دارد. هر چقدر مشارکت اجتماعی بالاتر، قدرت اجتماعی نیز بالاتر و هم‌چنین قدرت مانور سیاسی رهبران حکومت در فضای بین‌الملل نیز بالاتر خواهد بود. ▪️ یکی از مصداق‌های بارز رابطه‌ی تنگانگ مشارکت اجتماعی با قدرت اجتماعی را می‌توان در دوران نهضت امام خمینی (ره) و حتی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران تاکنون مشاهده کرد. ▪️ انقلاب اسلامی ایران نسبت به سایر انقلاب‌ها در دیگر کشورها، توانست به شکل فزاینده‌ای مشارکت اجتماعی اقشار مختلف مردم را ارتقا دهد و از قدرت بدست آمده از این مشارکت، تحولات عمیق ساختاری و بنیادین رقم بزند. 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🎥 معیارهای سینمای انقلابی از دیدگاه امام انقلاب (قسمت سوم) 📈 سینما برای آموزش و پرورش 🛠 سینما که ی
🎥 معیارهای سینمای انقلابی از دیدگاه امام انقلاب (قسمت چهارم) ⚔️ سینمای فاسد و مقابله با رشد 📉 سابق... وضع را جوری کرده بودند که هم جلوی معلومات جوان‌های ما را می‌گرفتند و نمی‌گذاشتند رشد بکند، و هم جلوی پرورش را که پرورش صحیح نکنند. این همه مراکز فساد در ایران ایجاد کردند همه چیزهایی که برای آموزش و پرورش بود این‌ها تبدیلش کردند به فساد! مثلاً فرض کنید سینما. ◽️ سینمای فاسد و تربیت جوانان در راه اهداف استعماری 🔴 یعنی تمام برنامه‌هایی که این‌ها درست کرده‌اند، برنامه‌های فرهنگی، برنامه‌های هنری، هر چه درست کرده‌اند استعماری است. می‌خواهند این‌ها جوان‌های ما را یک جوان‌هایی بار بیاورند که به درد آن‌ها بخورند، نه به درد مملکت خودشان بخورند. وقتی که ما می‌بینیم مملکت ما از سینمایش گرفته تا مدرسه‌اش استعماری است؛ یعنی از خارج آوردند این‌ها را برای ما، تحفه‌هایی است که از آن جا آوردند برای فاسد کردن نسل جوان ما، همه چیزش را، حتی اگر مسجد هم یک وقت این‌طور شد، ما درِ آن را می‌بندیم. 🗃 صحیفه امام، ج۶، ص۳۷۶؛ ج۵، ص۲۶۲؛ ج۴، ص۳۴ 🆔 @farhang_puya
💯 ماهیت سینما، تخدیر می‌کند! ♨️ سینما آن زمان هم همین بود -حالایش را من نمی‌دانم- سینمای آن زمان هم همین بود که کسانی که معتاد شده بودند بروند سینما، این‌ها دیگر نمی‌توانستند فکر کنند؛ بنشینند فکر کنند که کشورشان به چه چیزی احتیاج دارد؛ کی دارد کلاه سرشان می‌گذارد. 💢 اصلاً همچو فکری در آن‌ها نمی‌آید؛ چنان خیالی منعکس نمی‌شود. هرچه در ذهنش می‌آید آن پرده سینما و آن بساطی که آنجاست، هست... . عقلایی که، این‌ها را درست کردند [سینما] اگر برا ماها درست کرده باشند، روی همان عقل خودشان برای مهار ما. 🗃 صحیفه امام (ره)، ج۸، ص۴۹۵ و ۴۹۶ 🆔 @farhang_puya
⁉️ مگر ما معتقد نیستیم که وجود مقدس حضرت ولی‌عصر هست؟! 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔘 مشارکت سیاسی اجتماعی مهم‌ترین مظهر جمهوریت در اندیشه‌ی امامین انقلاب (بخش دوم) 🔹 برا این اساس اما
🔘 مشارکت سیاسی اجتماعی مهم‌ترین مظهر جمهوریت در اندیشه‌ی امامین انقلاب (بخش سوم) 🔹 امام انتخابات را متعلق به همه مردم می‌دانستند و معتقد بودند همه به طور برابر از حق رای برخوردارند. در مجموع مبانی نظری امام در دفاع از آزادی و برابری همه‌ی شهروندان در امور سیاسی، زمینه‌ساز اعتقاد راسخ ایشان به مشارکت سیاسی مردم و حق نظارت عمومی آنان بر حوزه‌ی سیاسی است. 🔸 از منظر مقام معظم رهبری نیز آن‌چه در اولویت قرار دارد، اصل مشارکت و حضور حداکثری مردم است: «از ماه‌ها قبل، بعضی از بزرگان، عزیزان و برجستگان کشور، مکرر به من می‌گفتند که اگر شما به شخص خاصی برای ریاست جمهوری نظر دارید، آن را به ما بگوئید تا ما اوضاع و احوال را هموار کنیم و مردم را هدایت نمائیم که همان انجام گیرد. ❎ من به آن‌ها گفتم آن‌چه من از خدا خواسته‌ام، سی میلیون رای است. در طول این چندماه قبل از انتخابات، هر چه اصرار شد، آقایان محترم مسئولان برجسته‌ی کشور و دیگران، غیر از همین حرف، چیزی از من نشنیدند. گفتم در این انتخابات، من آرای مردم را از خدا خواسته‌ام. ✂️ برشی از یادداشت محسن مومنی در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💢 قدرت اجتماعی از منظر انقلاب اسلامی (بخش اول) ✍️ محسن مومنی: ▪️ مشارکت اجتماعی در هر جامعه‌ای قدر
💢 قدرت اجتماعی از منظر انقلاب اسلامی (بخش دوم) ✍️ محسن مومنی: ↙️ به‌جهت درک هرچه بیشتر این مطلب و تشخیص تفاوت نوع مشارکت اجتماعی در انقلاب اسلامی ایران با سایر کشورها توضیحاتی لازم بذکر است: ⭕️ قدرت اجتماعی، از گروه‌های اجتماعی فعالی که بر پایه‌ی ارزش‌ها و باورهای مسلط و مشترک به هم نزدیک شده‌اند حاصل می‌شود و زمانی‌که قدرت سیاسی توانایی و یا اراده‌ی تامین ارزش‌ها و خواسته‌های آن‌ها را نداشته باشد، گروه‌های اجتماعی مایوس شده و بدنبال رهبر یا رهبرانی که بتوانند خواسته‌هاو نظرات آن‌ها را تعقیب و تامین نمایند حرکت خواهند کرد. 🔰 بنابراین در ایجاد و تشکیل قدرت اجتماعی، سه رکن اساسی دخیل است: مردم، رهبری و ایدئولوژی. 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
⚠️ بی‌خیال توهین و تحقیر دیگران را! (قسمت اول) 💤 نگاهی به اطراف انداخت، چشم‌های زیادی به سویش خیره
⚠️ بی‌خیال توهین و تحقیر دیگران را! (قسمت دوم) 💄 صورت‌های بزک کرده، موهای چرب و ژل‌زده یا برق گرفته و به اصطلاح امروزی‌ها «فشن»، لباس‌های عجیب و مارک‌دار، شلوار‌های لی با پاچه‌های لوله تفنگی یا گشاد و چند جیب، مانتوهای ربدوشانی یا تنگ و چسبان و... همه و همه ره‌آورد هجوم ثانیه‌ای مد هستند. ♨️ پدیده‌ای که هر دهه، تحفه‌ای را به دوستداران‌اش ارزانی داشته و می‌دارد. چنان که در دهه ۶۰؛ تیپ بیتلی، دهه ۷۰؛ هیپی، دهه ۸۰؛ پانک، دهه ۹۰؛ رپ و از سال ۲۰۰۰ تا کنون، جریانی تلفیق یافته از سابق و موج‌های جدید را به همراه داشته است. صاحب‌نظران این پدیده (مد) را روش موقتی اعلام می‌کنند که بر اساس ذوق و سلیقه افراد جامعه، سبک‌زندگی، نوع لباس پوشیدن، آداب معاشرت، معماری و... آن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. 🖊 محمد متین 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔸 فرهنگ پویا: آیا این جمله در مورد ایشان [علامه مصباح] می‌تواند صحیح باشد که ایشان جلوی انحراف فکری
🔸 فرهنگ پویا: آیا این جمله در مورد ایشان [علامه مصباح] می‌تواند صحیح باشد که ایشان جلوی انحراف فکری از مسیر اصلی انقلاب را سد کردند؟ (بخش دوم) 🔚 امام (ره)، آقای حاج شیخ حسن صانعی (سلمه‌الله) که الان نیز در قید حیات هستند فرستادند و از آقای مصباح به‌خاطر این کارشان تقدیر کردند و فرمودند این کار را توسعه بدهید و تا وقتی من زنده هستم هزینه آن را می‌پردازم. این ضرورت را امام خوب توجه داشتند و واقعا هم در طول حیات خود بگفته‌ی حضرت آقای رحیمیان هر ماه چک 500 هزارتومانی امام بنام حاج‌آقای مصباح برای هزینه‌های دوره‌های آموزشی ایشان ارسال می‌شد. 🔰 بنابراین آن‌چه درباره علامه مصباح می‌توان گفت تغییر اولویت است مبارزاتی، نه دست کشیدن مبارزه؛ بنده که شاید یکی از نزدیک‌ترین افراد به ایشان بودم شهادت می‌دهم همواره شاهد تایید و حمایت ایشان در مبارزات خود و دوستان خود بودم. زمانی‌که ما در زندان قم افتادیم تا آن‌جا که ممکن بود روحیه‌ی ما را تقویت کردند. 🎙 گفتگو نشریه فرهنگ پویا با حجت‌الاسلام محمدی عراقی 🆔 @farhang_puya
🔸 فرهنگ پویا: مثلا می‌گویند آیت‌الله بهجت اهل ذکر بودند و آیت‌الله بهاءالدینی اهل فکر بودند. آن‌که در حاجاقا (علامه مصباح) ظهور و بروز داشت چه بود؟ ❇️ آن‌چه ما بیشتر می‌دیدیم، فکر بود. البته اهل ذکر هم بودند، ولی نه این‌که مرتب تسبیح بدست بگیرند و ذکر بگویند. ذکر همان یاد باطنی است. حاج‌آقا جای جدایی برای مطالعه و عبادت نداشتند که در اتاق خاصی بروند، در را ببندند و بگویند من می‌خواهم درس بخوانم یا می‌خواهم چیزی بنویسم یا می‌خواهم عبادت کنم. یک صندلی کنار هال بود که محل کارشان هم بود. کسی وارد می‌شد، از بچه و بزرگ مستقیم با حاج‌آقا مواجه می‌شد. 🔺 سلام می‌کرد و اگر می‌خواست حرفی بزند ایشان کاغذی لای کتاب می‌گذاشتند، کتاب را می‌بستند و شروع می‌کردند با او حال و احوال می‌کردند یا وقتی بقیه مشغول بودند، حرف می‌زدند، غذا می‌خوردند و رفت و آمد داشتند، ایشان هم همان‌جا مشغول کار خودشان بودند. ✳️ خیلی وقت‌ها بود که دیگران نشسته بودند و مشغول صحبت با خودشان بودند، ایشان هم در حال خودشان بودند، پیدا بود که این‌جا نیستند. بله اهل فکر زیاد بودند. 🎙 گفتگو نشریه فرهنگ پویا با حجت‌الاسلام دکتر مجتبی مصباح 🆔 @farhang_puya
✔️ شجره طیبه 💠 حضرت آیت‌الله رجبی: 💥 مقام معظم رهبری در جایی می‌فرمایند: «ایشان شجره طیبه است.» حدس من این است که شاید ایشان می‌خواستند به این اشاره کنند که خود ایشان یک درخت پاک است که اندیشه‌های ایشان در عمق فرهنگ دینی نفوذ کرده و ریشه دوانده است و شاخسارهای آن هم تا اعماق جامعه نفوذ پیدا کرده است. ⚡️ ثمرات آن‌هم هر روز نو به نو به جامعه می‌رسد. جامعه اسلامی با استفاده از آن‌ها می‌تواند پر قدرت اهداف خود را دنبال کند و آن را تحقق ببخشد. ایشان با این مجاهدتتمام عیار هم جلوی تبدیل به گفتمان شدن فرهنگ منحط غرب را گرفت و هم گفتمان انقلاب اسلامی را زنده نگه داشت و تقویت کرد. 🆔 @farhang_puya
❓ در مورد محاسبه اعمال و نحوه این محاسبه توضیح بفرمایید؟ 💠 حضرت آیت‌الله خوشوقت: 📝 محاسبه معلوم است دیگر. آدم شب که می­‌خواهد از کار کنار بکشد و بخوابد ببیند صبح تا حالا چه کار کرده است؟ یک حساب اجمالی از کارهایی که با چشم و گوش و زبان و دست و پا انجام داده است بکند و ببیند در آن گناه بوده است یا نه؟ اگر گناه است استغفار کند و تصمیم بگیرد که فردا دیگر انجام ندهد، اگر گناهی نیست سپاسگزاری کند و فردا ادامه بدهد. 💯 امّا مراقبت مهم­تر از محاسبه است. چون اگر مراقبت نباشد حرام از دست آدم در می‌رود(انجام می­‌شود). ولی مراقبت نمی­‌گذارد، لذا امام صادق (علیه‌السلام) فرمودند: سه چیز سیدُ الأعمال است و یا مشکل­‌ترین کارهاست، یکی از آن‌ها را فرمودند: همین مراقبت است. 💢 فرمودند: «ذِکْرُ اللَّهِ‏ عَلَى‏ کُلِ‏ حَالٍ» در هر حالی، هر کجا هستی، بیابان، خیابان، در اتاق، بیرون، به یاد خدا باش. فرمودند: نه اینکه شما بگویی «سُبْحَانَ.اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَکْبَرُ فَقَطْ» نه، منظورم این نیست، اگر چه این هم یاد خداست، امّا آن چیز که من می­‌خواهم بگویم آن مقدمه تربیتی دارد این نیست، فرمودند: آن این است، هر وقتی خواستی با چشم نگاه کنی، با زبان حرف بزنی، با گوش بشنوی، با دست و پا کاری بکنی، فوراً ببین حلال است یا حرام؟ اگر دیدی حلال است انجام بده، امّا اگر حرام بود ترکش کن، این مراقبت است. 📆 سالگرد ارتحال استاد اخلاق حضرت آیت‌الله خوشوقت (ره) 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
⚠️ بی‌خیال توهین و تحقیر دیگران را! (قسمت دوم) 💄 صورت‌های بزک کرده، موهای چرب و ژل‌زده یا برق گرفته
⚠️ بی‌خیال توهین و تحقیر دیگران را! (قسمت سوم) ➰ می‌توان گفت که مد به تغییر سلیقه ناگهانی و مکرّر و اکثر یا برخی از افراد جامعه اطلاق می‌شود که باعث گرایش و بروز رفتارهای خاص یا مصرف کالاهایی ویژه و پیش گرفتن سبکی نو می‌شود. ⛔️ تباهی شخصیت ❌ کمبود شخصیت را نمی‌توان با نگاه هوس انگیز دیگران پر کرد. با این کار آدمی هر روز افسرده‌تر و با پیروی از مد و بی‌عفتی، بی‌ارز‌ش‌تر و در نهایت بی‌شخصیت‌تر می‌گردد. 🗑 مصرفی شدن 🔘 مدپرستی، کم کم انسان را به موجودی مصرفی تبدیل می‌کند که هر لحظه و هر ثانیه خرید یک لباس، یک وسیله و یک کالای جدید، تمام همّ و غمّ چنین فردی می‌شود. ♨️ محرومیت از عشق و علاقه 〽️ وقتی فرد با پیروی کورکورانه از مد، خواسته یا ناخواسته به سمتی و بی‌بند و باری کشیده می‌شود، محبت همسر، خانواده و به مرور زمان اطرافیان را از دست می‌دهد. 🖊 محمد متین 🆔 @farhang_puya
⚔️ فضای مجازی Vs زندگی حقیقی (قسمت اول) 💥 خلاصهٔ وضعیت اکنونِ ما، غوطه‌خوردن و تنفس میان صدها پیچ اینترنتی است. در هر سن و سالی، با هر سلیقه‌ای، با هر نوع نیازی و با هر ملیت و مذهبی! سهل است سخت گفتن از مشتی آمار و ارقام در مورد کم و کیف گرایش به فضای مجازی که اگرچه زیاد شنیده‌ایم اما هنوز رعب‌آورند و البته بیش از آنکه رعب‌آور باشند، تفکر برانگیزاند. صفت رعب‌آور، نه از باب مبالغه بلکه از باب تماشای فاصله‌ای است که میان انسان امروز و انسان کامل ایجاد شده است. 📲 این فاصله به زعم من، نه محصول ارتباطات مدرن، بلکه مستقیم محصولِ بیگانگی روزافزون ما با تفکر و نقد است؛ چه اینکه در جهان کنونی، مفرّی از دستاوردهای مدرن و مشخصاً فضاهای مجازی و اینترنتی نداریم، و لاجرم، تنها آگاهی است که ضمن صیانت از ما و ارزش‌هایمان، حضورمان را در میانه این دستاوردهای نوین، موجّه و معقول می‌سازند. 🖊 الهام عباسی 🆔 @farhang_puya
❎ کار نداشت کیست، دقت می‌کرد چه میگویی؟ 🎙 استاد حسن رحیم‌پور ازغدی: ✳️ من ایشان [علامه مصباح] را پنج شش جلسه بیشتر ملاقات نکردم. یک جلسه یادم است فقط برای نقد ایشان رفتم. یعنی از اول تا آخر من به ایشان اعتراضات علمی می‌کردم که این حرف شما غلط است به این دلائل. یا چرا راجع به فلان مساله اینگونه گفتید؟ ✅ یک لحظه ندیم ایشان چهره‌اش بگیرد و ناراحت شود که تو کی هستی که آمدی اینجا به من نقد می‌کنی؟! ابدا. دقیق گوش می‌کرد. کار نداشت کیست، دقت می‌کرد چه میگویی؟ یکی یکی هم جواب داد. 🆔 @farhang_puya
💠 مکتب اسلام، مکتب تمدن‌ساز (بخش اول) 💢 یکی از ملاک‌های شناخت و جایگاه و اهمیت هر مکتبی را می‌توان در انگاره‌های تمدنی آن مکتب جستجو کرد. مکتب اسلام که سعادت دنیا و آخرت انسان و هستی را در برنامه خود دارد، از نظر بنیان‌های تمدنی نیز برترین مکتب است. برای فهم این مطلب، لازم است تا با اقسام جوامع بشری و مفهوم تمدن‌سازی آشنا شد. ⚡️ تمدن‌های بشری که عمدتا شامل تمدن‌های مادی است، در طول تاریخ با فراز و فرودهایی همراه بوده‌اند، بر اساس باورهای اسلامی، آن‌چه در نهایت، بشریت را به سعادت می‌رساند، تمدن اسلامی است که علاوه بر امور دنیوی، نگاه عمیقی به معنویات و امور اخلاقی نیز دارد. این مطلب نیز ریشه در باورهای هستی‌شناسانه اسلام دارد. ادامه دارد ... ✂️ برشی از یادداشت محسن مومنی در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
🔘 علامه مصباح‌یزدی، مولد علوم انسانی اسلامی ✍️ محسن مومنی: ▪️ دغدغه علامه مصباح در تمام این سال‌ها ورود دیانت به همه حوزه‌های زندگی انسان بوده است، از نظام تعلیم و تربیت، اقتصاد، متون درسی و ... گرفته تا روان‌شناسی و سبک زندگی. از این روست که ایشان را یک تئوریسین تمدن اسلامی می‌دانیم. ▪️ اگر تلاش‌های شبانه‌روزی ایشان و شاگردانشان نبود معلوم نبود اروز علوم انسانی ما دچار چه بلایی شده بود. تلاش‌های این مجاهد خسته‌ناپذیر و جنگیدن ایشان در سنگر مبارزه با التقاط و تحریف بود که موجب شد تا علوم انسانی ما جولان‌گاه دشمن نشود. ▪️ فعالیت‌های علمی ایشان از موسسه در راه حق و بنیاد باقرالعلوم (ع) گرفته تا دفتر همکاری حوزه و دانشگاه و موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) و هم‌چنین مناظره‌های علمی با گروه‌های مارکسیستی و کمونیستی و چهره‌های شاخصی مانند احسان طبری و فرخ نگهدار، همگی نشان از عزم ایشان برای پالایش علوم انسانی موجود از مبانی غربی دانست. 🆔 @farhang_puya