نشریه فرهنگ پویا
💠 تکلیف علامه مصباح بعد از شهادت آیتالله مطهری و آیتالله بهشتی (بخش سوم) ✍️ حسن ابراهیمزاده: 💠
💠 تکلیف علامه مصباح بعد از شهادت آیتالله مطهری و آیتالله بهشتی
(بخش چهارم)
✍️ حسن ابراهیمزاده:
💠 آیتالله مصباحیزدی (ره) که همواره در سخنرانی خود همه برکات انقلاب را مدیون امام و شهدا میخواند، در عیادت با جانبازان و مدافعان حرم متواضعانه برای بوسیدن دست آنان خم میشد. او با همه مشغله علمی و تکلیف تعریف شده برای حرکت خود از حضور در بین رزمندگان نیز دریغ نمیکرد و مسجد فاو عراق به سخنرانی این عاشق رزمندگان و این گمنام دوران دفاع مقدس شهادت میدهد.
🗞 با سایهافکنی گفتمان غربگرایان بر گفتمان اسلام انقلابی در سال ١٣٧۶ در فضای سیاسی و فرهنگی کشور و ظهور روزنامهها و مجلات و نشستهای اسلامستیزانه دگر اندیشان، بار دیگر این ذخیره الهی برای اسلام و انقلاب چون آذر ماه ۱۳۴۳ وارد میدان شد.
#علامه_مصباح
#عمار_انقلاب
#شماره_45
🆔 @farhang_puya
💢 حکومت اسلامی بدون اراده مردم متحقق نمیشود!
💠 حضرت آیتالله جوادی آملی:
✅ حکومت اسلامی هیچگاه بدون خواست و اراده مردم متحقق نمیشود و تفاوت اساسی حکومت اسلامی با حکومتهای جابر در همین است که حکومت اسلامی، حکومتی مردمی است و بر پایه زور و جبر نیست، بلکه بر اساس عشق و علاقه مردم به دین و #حاکم_اسلامی صورت میپذیرد.
🔰 هر چه مردم از اخلاق و معارف دینی بهرهمندتر باشند و هر چه احکام دینی را بیشتر عمل کنند و هر چه از #اتحاد و همبَستگی و الفت الهی برخورداری بیشتری داشته باشند، حکومت اسلامی نیز استوارتر و در رسیدن به اهدافش موفقتر است و هیچگاه نباید تصور نمود که اگر مردم و حکومت اسلامی نباشند و اگر مومنان راستین کمر همت نبندند، خداوند حکومت اسلامی را برپا میدارد!
#انقلاب_اسلامی
#مشارکت_اجتماعی
#شماره_42
🆔 @farhang_puya
⁉️ عوامل #عدم_مشارکت مردم در جامعه اسلامی (بخش اول)
🖌 مهدی حسنزاده:
💢 علامه مصباح (ره) مهمترین ویژگیهای جامعه مدنی اسلامی را، مشارکت فزاینده مردم در رفع نیازمندیهای عمومی اعلام میدارند و حتی عوامل کاهشدهنده مشارکت مردمی را نیز بیان میکنند. ایشان به دو عامل کلی اشاره میکنند:
1⃣ عامل اول گسترش روزافزون نیازها و پیچیدگی و تخصصی شدن فرآیند تامین نیازهاست که این امر عملاً مردم را از تامین آن نیازهای اجتماعی محروم میسازد و در نتیجه وظیفه دولت در جبران خلاءهای موجود سنگین میشود.
2⃣ عامل دوم ضعیف شدن ارزشهای اخلاقی و دینی و رواج فرهنگ سودپرستانه غربی در بین آنهاست که موجب میشود مردم از زیر بار فعالیتهای اجتماعی #خداپسندانه و رفع نیازهای دیگران شانه خالی کنند.
#جامعه
#مشارکت_اجتماعی
#انتخابات
#شماره_45
🆔 @farhang_puya
❓لیبرالیسم یعنی چه؟
⛔️ واژه لیبرالیسم در عرصههای مختلف کاربرد دارد گاهی در عرصه اخلاق و ارزشها مطرح میشود و حاصل آن این است که ارزش ثابت و مطلقی که همیشه برقرار باشد نه وجود دارد و نخواهد داشت.
🔰 هر کسی آزاد است که ارزشی را دوست داشت انتخاب کند. کسی را نمیشود توبیخ کرد که چرا فلان ارزش را انتخاب کردی؟ چون جوابش این است که دوست دارم دلم میخواد.
🚫 لیبرالیسم در عرصه سیاسی هم بهکار میرود. در آنجا هم به این معنا است که هیچ اصل مسلم و ثابتی وجود ندارد، بلکه خود مردم هستند که باید تصمیم بگیرند.
🔚 چون عملا طوری است که نظر واحدی پیدا نمیشود باید ناچار دموکراسی به معنای جدید آن را پذیرفت وگرنه در جامعه نیز هیچ اصل دیگری فراتر از خواسته دلخواه مردم وجود ندارد و اصل آزادی مطلق است.
🖋 مرحوم علامه مصباحیزدی (ره)
#شماره_36
#علوم_انسانی
🆔 @farhang_puya
✅ میراث فرهنگی انقلاب
🎙 دکتر «تیم اندرسون» پژوهشگر و استاد دانشگاه سیدنی در گفتوگو با کیهان (1396/11/20):
⚖️ زمانی که ما انقلاب اسلامی ایران را با انقلابهایی مثل روسیه، چین و کوبا مقایسه میکنیم بعضی شباهتها دیده میشود. مردم ایران در واقع یک رژیم نیمه رژیم نیمه فئودالی مورد حمایت خارجی را که ایران در واقع یک رژیم نیمه فئودالی مورد حمایت خارجی را که منابع کشور را استثمار کرده و مردم را عقب نگه داشته بود سرنگون کردند.
🔰 مثل بقیه انقلابها، ایران نیز پس از به نتیجه رساندن انقلابش ساختارهای اجتماعی مناسب جدیدی را در راستای نیازهای مردم خود ایجاد کرد، اما جمهوری اسلامی ایران در تاریخ خاص خود و در میراث فرهنگی خود به منظور ایجاد یک جامعه جدید با بقیه انقلابها تفاوتهایی دارد.
✍️ سید احمد رهنمایی
#شماره_41
#انقلاب_اسلامی
#گام_دوم
🆔 @farhang_puya
⭕️ بیداری اسلامی و تقابل غرب با آن
💠 موج جدید بیداری در کشورهای جهان به ویژه کشورهای اسلامی به مثابه امواج خروشندهای است که با هدایت صحیح و اصولی میتواند تحولی شگرف را در این کشورها موجب شود. این موج جدید بیگمان الهام گرفته از انوار تابناک انقلاب اسلامی ایران است.
⚔️ این موج خروشان موجب آشفتگی دنیای غرب و ایادی آنها در منطقه شده است به گونهای که تمام مساعی آنان برای مصادره این بیداری بزرگ به کار گرفته شده است. به نظر میرسد که یکی از راههای مصادره این خیزش عظیم اسلامی تلاش جهت تغییر ماهیت آن و القای غیرانسانی بودن آن باشد.
📜 نشریه فرهنگ پویا #شماره_21
#انقلاب_اسلامی
#بیداری_اسلامی
🆔 @farhang_puya
🔱 بهائیت، ابزاری دینی در دست استعمار
🕋 دین و مذهب همواره عاملی سرنوشت ساز در تحولات کشورها بوده و جنبشهای اجتماعی فراوانی به نام آن در سراسر جهان بهویژه ایران شکل گرفته است.
⚔️ در این میان استفاده از مذهب و علایق دینی مردم برای ایجاد تغییرات گسترده سیاسی و اجتماعی حاکم شمشیر دولبه را دارد، زیرا هم میتواند از جانب مصلحان دلسوز و صادق در جهت بهبود اوضاع بهکار گرفته شود و هم میتواند ابزاری فریبنده در اختیار استعمارگارن باشد تا در پوشش آن به اهداف خود جامه عمل بپوشانند.
🔯 تاسیس فرقه ضاله بهائیت درسده اخیر نمونهای کوچک از بازیچه قرار گرفتن دین به دست استعمارگران برای تحقق اهداف شومشان است.
✍️ مرتضی رضائیان فیروزآبادی
#شماره_7
#بهائیت
#معارف
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
⁉️ عوامل #عدم_مشارکت مردم در جامعه اسلامی (بخش اول) 🖌 مهدی حسنزاده: 💢 علامه مصباح (ره) مهمترین
⁉️ عوامل #عدم_مشارکت مردم در جامعه اسلامی (بخش دوم)
🖌 مهدی حسنزاده:
💢 فرهنگ غربی مبتنی بر سودپرستی و فردگرایی و مسئولیتگریزی است که متاسفانه در کشورهای اسلامی نیز نفوذ کرده است و انسان را از اندیشیدن به دیگران و دستگیری از نیازمندان و کمک به همنوع باز میدارد و او را تنها به فکر منافع و لذتهای خویش مشغول میکند.
🔆 روشن است که استاد مصباح (قدس سره) نه تنها بر مسئله دخیل بودن مردم در #جامعه_اسلامی معتقدند بلکه بر مشارکت مردم در امور اجتماعی تاکید کرده و حتی مشارکت مردم را #وظیفه_شرعی ایشان میدانند و عوامل کاهش دهنده مشارکت مردم در جامعه اسلامی را مورد بررسی خود قرار میدهند.
✅ ایشان #مردم_سالاری_دینی را به معنای نظام و حکومتی که مردم در چارچوب احکام شرعی در تعیین #سرنوشت خود دخالت دارند، تعبیر میکنند و نمونههایی از دخالت مستقیم مردم در سرنوشت خودشان که در نظام جمهوری اسلامی ایران به چشم میخورد را متذکر میشوند.
#جامعه
#مشارکت_اجتماعی
#انتخابات
#شماره_45
🆔 @farhang_puya
📿 فرهنگ جدید
🎙 دکتر «تیم اندرسون» پژوهشگر و استاد دانشگاه سیدنی در گفتوگو با کیهان (1396/11/20):
❇️ ایرانیان کمی در زمان شاه حاضر بودند خود را برای رژیم شاه فدا کنند و درگیری داخلی هم زمان انقلاب محدود بود اما این کشور به فاصله کمی پس از انقلاب با یک تجاوز نظامی خارجی رو به رو شد.
✳️ بنابراین در شرایط جنگی جمهوری تازه تاسیس شروع به ایجاد ترکیب جدیدی از اسلام و دموکراسی کرد؛ مثل سایر انقلابهای واقعی که سرمایهگذاری قابل توجهی در مردم بر اساس آموزش و سلامت وجود داشت و زمینههای سنتی و مدرن اینجا با هم ترکیب شدند.
💯 اما مهمترین مسئله این است که در انقلاب ایران یک ترکیب کاملا منحصر به فردی توسط خود مردم و بر اساس تاریخ و فرهنگشان ایجاد شد که همین اصالت به فرایندهای شکل گرفته در انقلاب ایران عمق و پایداری بخشید.
✍️ سید احمد رهنمایی
#شماره_41
#گام_دوم
#انقلاب_اسلامی
🆔 @farhang_puya
👤 ساحتهای وجودی انسان غربی و الهی
✳️ در انسان الهی ما هم با عالم درون و هم با محیط بیرون کار داریم، یعنی هم عالم درون برای خودش یک شان مستقیم دارد و هم محیط بیرون برای عناصر مادی؛ ما باید عوامل مادی و عوامل معنوی هر دو را دخالت بدهیم.
⭕️ در علوم انسانی غربی عوامل موثر بر رفتار انسان عوامل مادی است. این عوامل فردی است و به خودمان مربوط است. روانشناسی، فیزیولوژی یا عوامل اجتماعی و تاریخی جامعه روی اینها اثر میگذارد، اما هرچه هست از یک صنف و در یک ساحت است؛ یعنی انسان یک موجود تکساحتی است.
🔰 چه عواملی از بیرون بر روی رفتار او اثر بگذارد چه عواملی از درون همه در یک سطح و ساحت است اما اگر شما جهانبینی الهی را در نظر بگیرید، انسان خودش یک موجود تکساحتی نیست، ساحتهای گوناگون وجود دارد که این ساحتها در رفتار او تاثیر میگذارند و در هستی او دخیل هستند و در وجود او موثرند.
🖋 غلامعلی حدادعادل
#شماره_16
#علوم_انسانی
🆔 @farhang_puya
✡️ ریشه بهاییگری
👤 بهاییگری از بابیت و بابیت خود از شیخیگری سرچشمه گرفته است. بابیه را شخصی به نام سیدعلی محمد شیرازی بنیان نهاد.
↙️ وی در سال 1235 قمری در شیراز به دنیا آمد. در دوران کودکی پدرش را از دست داد، به همین سبب تحت کفالت داییاش قرار گرفت و در کنار او به کسب و کار در کمپانی «ساسون» پرداخت که به کار تجارت تریاک اشتغال داشت.
❌ وظیفه او در آغاز این همکاری، انجام کار بسیار دشوار «تریاک مالی» بود.
✍️ مرتضی رضائیان فیروزآبادی
#شماره_7
#بهائیت
#تاریخی
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
⁉️ عوامل #عدم_مشارکت مردم در جامعه اسلامی (بخش دوم) 🖌 مهدی حسنزاده: 💢 فرهنگ غربی مبتنی بر سودپرس
⁉️ عوامل #عدم_مشارکت مردم در جامعه اسلامی (بخش سوم)
🖌 مهدی حسنزاده:
✔️ انتخابات و همهپرسی ۱۲ فروردین سال ۱۳۵۸ که درباره تاسیس «جمهوری اسلامی» انجام گرفت، انتخاب «خبرگان قانون اساسی»، انتخاب قانون اساسی توسط مردم که بر اصل مترقی «ولایت فقیه» مشتمل بود، انتخاب نمایندگان «مجلس خبرگان رهبری»، انتخاب «#رئیس_جمهور»، انتخابات «مجلس شورای اسلامی» و تعیین نمایندگان آن، انتخابات «شوراهای اسلامی شهر و روستا» از مواردی است که مردم در جمهوری اسلامی ایران دخالت و مشارکت دارند.
‼️ البته از طریق همین مجاری هفتگانه، مردم غیر مستقیم در تعیین همه مسائل کشور نقش دارند، استاد مصباح (ره) در پاسخ به شبههافکنان و #مغرضانی که مدام درصدد زیر سوال بردن نظام جمهوری اسلامی هستند میفرمایند: آیا این هفت مورد نشانه وجود «دموکراسی» و «مردم سالاری» در این کشور نیست؟!
❌ با این وصف اگر مدعی شویم در ایران دموکراسی وجود ندارد، باید بگویم در هیچ کجای دنیا از دموکراسی و مردمسالاری نشانی وجود ندارد!
#جامعه
#مشارکت_اجتماعی
#انتخابات
#شماره_45
🆔 @farhang_puya
💥 مردم بدانند اثر انتخابات تا چند سال باقی خواهد ماند! کسانی که نرفتن به پای صندوق را ترویج میکنند #دلسوز_مردم_نیستند!!
💠 حضرت امام خامنهای (حفظهالله):
♨️ ملت عزیز ایران! انتخابات در یک روز انجام میگیرد امّا اثر آن در چند سال باقی میماند. در انتخابات شرکت کنید، انتخابات را متعلق به خودتان بدانید که متعلق به شماست و از خدا کمک و هدایت بخواهید که شما را هدایت کند.
✅ به آنچه که درست و حق است و به کسی که شایسته است بروید پای صندوق و رأی بدهید.
⛔ به حرف این کسانی که ترویج میکنند که فایدهای ندارد، نرویم، نمیرویم پای صندوق رأی اعتنا نکنید. اینها دلسوز مردم نیستند. کسی که دلسوز مردم است مردم را از رفتن پای صندوق منع نمیکند.
📆 ۶ خرداد ١۴٠٠
#امامین_انقلاب
#مشارکت_اجتماعی
#انتخابات
#کاندیدای_اصلح
🆔 @farhang_puya
💢 نقش مردم در حکومت از منظر علامه مصباحیزدی (ره)
(بخش اول)
🖌 محسن هنرجو:
🔹 یک سوال مهم و اساسی در #فلسفه_سیاست این است که چه کسی حق دارد بر مسند حکومت قرار بگیرد و اداره امور یک جامعه را در دست داشته باشد. به عبارت دیگر، ملاک اینکه فرد یا گروهی حق امر و نهی کردن در امور اجتماعی داشته باشد و مردم ملزم به اطاعت باشند چیست؟ به عبارت روشنتر «منبع مشروعیت حکومت» از کجاست؟
🔸 از نظر تفکر اسلامی حق حاکمیت و حکومت ذاتاً و اصالتاً از آن خدای متعال است و هیچ فرد یا گروهی از چنین حقی برخوردار نیست، مگر اینکه دلیلی در دست باشد که خداوند چنین حقی را به او داده است.
🔹 بر طبق دلایلی که داریم معتقدیم خداوند این حق را به پیامبر گرامی اسلام (ص) و دوازده امام معصوم (علیهمالسلام) پس از آن حضرت و به فقیه جامعالشرایط در زمان غیبت امامزمان (عج) نیز داده است.
#شماره_45
#سیاست
#انتخابات
#مشارکت_اجتماعی
🆔 @farhang_puya
💢 کیفیت مشارکت مردم در انقلاب اسلامی (بخش اول)
📝 محسن مومنی:
💯 در ۴۰ سال گذشته به طور متوسط هر سال در ایران یک انتخابات اعم از: انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، خبرگان رهبری، شوراهای اسلامی شهر و روستا و حتی انتخابات تعیین نوع حکومت و رفراندوم قانون اساسی برگزار شده که در نوع خود بینظیر است.
✅ همچنین همه ساله شاهد مشارکت گسترده مردم در اجتماعات و تظاهرات میلیونی هستیم که این حجم از #مشارکت_اجتماعی قدرت و #اقتدار_ملی را به دنبال دارد که سرمایه بسیار مهمی برای اعمال حاکمیت حکومت اسلامی است. نکته مهمی که در اینجا باید ذکر کرد، تفاوت اساسی نوع مشارکت اجتماعی مردم در ایران با سایر کشورهای دنیاست. مشارکت اجتماعی مردم در نظام جمهوری اسلامی ایران، مشارکت غیرساختاری است.
ادامه دارد...
#شماره_42
#انتخابات
#انقلاب_اسلامی
🆔 @farhang_puya
✅ حلقههای میانی بهجای احزاب؛ راهکاری برای ارتقای مشارکت مردمی
(قسمت اول)
🖌 محسن مومنی:
☑️ رهبر معظم انقلاب برای #ارتقای_مشارکت_مردمی در عرصههای مختلف، مدل جایگزینی حلقههای میانی را به جای احزاب پیشنهاد میدهند و میفرمایند: «بالاخره در هر برههای راهکارهای عملی لازم است. در هر برههای از زمان راهکارهای عملی مورد نیاز است. خب محل بحث ما اینجاست.
🔚 این مورد که مسئله راهکارهای عملی باشد، احتیاج دارد به هدایت، تمرکز، فعالیت پیدرپی و لحظه به لحظه برای اینکه بتواند این کاروان عظیم جامعه را و مهمتر از همه جوانهای جامعه را به پیش ببرد. این کار چه کسی است؟ این تمرکز، این ایجاد برنامه کار، پیدا کردن و ارائه راهکار، برنامهریزی به عهده چه کسی است؟ این به عهده جریانهای حلقههای میانی است.»
#جامعه
#مشارکت_اجتماعی
#انتخابات
#شماره_42
🆔 @farhang_puya
‼️ اهمیت نقش مردم در تعیین سرنوشت کشور از دیدگاه علامه مصباحیزدی (ره)
(بخش اول)
✍ محسن هنرجو:
💢 دموکراسی و نقش مردم در تعیین مجریان و قانونگذاران که با رعایت موازین اسلامی و مقررات موقت را وضع و به اجرا در میآورند تحقق مییابد.
✅ به دیگر سخن، دموکراسی و نقش و مشارکت جدی مردم با رعایت حدود و قیودی که اسلام معین و انتخاب کسانی که دارای ویژگیهای تعیین شده باشند، در کشور ما اِعمال میشود و از هنگام پیروزی نظام اسلامی و زمان حضرت امام (رحمةالله) به اجرا در آمده است. مثل انتخابات مجلس شورای اسلامی، انتخابات #ریاست_جمهوری، انتخابات خبرگان رهبری و انتخابات شوراها.
🔰 منتخبین مردم باید از شرایط لازم برخوردار باشند؛ یعنی باید: مسلمان و متعهد به احکام اسلامی باشند و در وضع مقررات و قوانین رعایت موازین اسلامی را بکنند.
#سیاست
#انتخابات
#شماره_45
#مشارکت_اجتماعی
🆔 @farhang_puya
⚡️ موسس مالیخولیایی
👤 سیدعلی محمد شیرازی وظیفه داشت تا هر روز بیش از ده ساعت در زیر آفتاب سوزان بندر بوشهر و اغلب بر روی بام کاروانسراها به تریاک مالی بپردازد.
⁉️ بسیاری از کارشناسان بر این عقیدهاند که حداقل روزی ده ساعت کار در زیر آفتاب سوزان بندر بوشهر به مشاعره وی آسیب رسانده و از او موجودی «مالخولیایی» ساخته بود که ادعای تصرف در ماه و ستارگان را داشته!
📌 این نکته در خاطرات دالگورکی، سفیر روسیه در ایران، نیز آمده است.
✍️ مرتضی رضائیان فیروزآبادی
#شماره_7
#بهائیت
#تاریخی
🆔 @farhang_puya
⚔️ مانع اصلی در مقابل اسرائیل و امپریالسیم
🎙 دکتر «تیم اندرسون» پژوهشگر و استاد دانشگاه سیدنی در گفتوگو با کیهان (1396/11/20):
✅ ریشههای انقلاب به اصل خود متصل است که همان پیمودن یک مسیر مستقل در مقاومت مقابل قدرتهای امپریالیستی و طرفداری از مستضعفین و مردم لگدکوب شده است. تجربه 4 دهه گذشته کمک کرده است تا فرایندی را که واقعا هیچ سابقه ندارد بهبود بخشد.
❌ قدرتها هرگز دشمنی خود را با ایران رها نخواهند کرد تا زمانی که تمایل خود را برای تسلط بر کل منطقه و حمایت از رژیم نژادپرست اسرائیل حفظ کنند. ایران مانع اصلی در مقابل این طرح بزرگ است.
✍️ سید احمد رهنمایی
#شماره_41
#انقلاب_اسلامی
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💢 کیفیت مشارکت مردم در انقلاب اسلامی (بخش اول) 📝 محسن مومنی: 💯 در ۴۰ سال گذشته به طور متوسط هر سا
💢 کیفیت مشارکت مردم در انقلاب اسلامی (بخش آخر)
📝 محسن مومنی:
⭕️ در برابر مشارکت غیر ساختاری مشارکت ساختاری وجود دارد که احزاب سیاسی مهمترین ساختارهای اجرای مشارکت اجتماعی هستند. در جوامع دموکراتیک عمدتاً احزاب هستند که نقش واسط را بین نهادهای سیاسی و مردم بر عهده دارند.
🔺 اما در ایران احزاب مشارکت اجتماعی مردم را فراهم نمیکنند و مردم مستقیماً در تصمیمگیریها دخالت دارند؛ برخی از محققین این امر را #نقطه_قوت نظام جمهوری اسلامی میدانند و برخی دیگر این امر را نقطه ضعف میدانند.
✅ در هر صورت با رجوع به اندیشه سیاسی امام خمینی (ره) به عنوان معمار انقلاب اسلامی و همچنین با رجوع به اندیشه سیاسی مقام معظم رهبری (حفظهالله) حزب به معنای غربی آن که عبارت است از:
🚫 تشکیل باشگاههای کسب قدرت برای شبکه زرسالار و ثروتمند جهانی در ایران مورد تایید نیست و آنچه از نظریه #مردم_سالاری_دینی رهبران انقلاب اسلامی فهمیده میشد، #رشد_سیاسی و #بصیرت عموم مردم در چارچوب نظام امام و امت است.
#شماره_42
#انتخابات
#مشارکت_اجتماعی
#انقلاب_اسلامی
🆔 @farhang_puya
🔰 بصیرتافزایی و روشنگری لازمهی مشارکت اجتماعی
✍ محسن مومنی:
✅ #بصیرتافزایی و #روشنگری در عرصه سیاسی و اجتماعی رشد #عقلانیت_سیاسی را در پی دارد، به دنبال آن مشارکت سیاسی و اجتماعی تودههای مردم ارتقا یافته و به دنبال آن قدرت ملی افزایش مییابد.
#شماره_42
#سیاست
#انتخابات
#مشارکت_اجتماعی
🆔 @farhang_puya