eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.4هزار دنبال‌کننده
8.1هزار عکس
857 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 عوارض منفی ناسیونالیسم ⚠️ عوارض منفی ناسیونالیسم عبارتند از: تعارض با تئوری دهکده جهانی، دامن زدن به مباحث بحران هویت، تشدید جنگ‌های نظامی و اطلاعاتی، تقویت ستیزهای نژادی، توسعه مقاومت‌ها در برابر تهاجم فرهنگ‌ها و... پس با توجه به مقتضیات سیاست و مدیریت جهان پست مدرن، پلورالیزم به عنوان جانشینی مطمئن از سوی فلسفه سیاسی غرب پیشنهاد شد. 🔘 پلورالیزم که خود از مبانی دموکراسی است، می‌تواند ضمن شکستن وحدت و شکوه و قدرت ادیان در میان ملت‌ها به رواج نوعی روحیه بی‌تفاوتی بپردازد و تسلیم شدن به فرهنگ‌های بیگانه را تسهیل کند. 🔚 البته فرهنگی که از قدرت جذب بیشتر و استراتژی‌های پیشرفته‌تر و منابع مادی غنی‌تری برخوردار باشد، در فضایی که فاقد هرگونه مرزبندی فرهنگی باشد، بهتر می‌تواند گسترش یابد و با سهولت بیشتری می‌تواند قلب و مغز ملت‌ها را به زنجیر بکشد. ✍️ سجاد کریمان‌مجد 🆔 @farhang_puya
🔸 تفاوت اصلاح‌طلبی در اروپا و ایران 🔏 ملت اروپا آگاهانه خواهان تقویت جنبه‌های دینی کلیسا بودند و از دنیازدگی و آمرزش‌نامه‌فروشی و ثروت‌پرستی ارباب کلیسا افسرده گشته و از عقل‌ناپذیری آموزه‌های «تثليث» و «خدای مرده» ناامید شده و از صومعه‌های جدال‌خیز و علم‌زدا و کهنه‌پرست نیز به جان آمده بودند. 🔘 اروپاییان نه به انگیزه انزوای دین از جامعه یا تبعید مسیح از سیاست، بلکه صرفا به منظور تحقق واقعیت دین عیسوی خواستار رفورمیسم شده بودند. ✅ اما مردم ایران به دین و متولیان آن خوش‌بین بودند و این خوش‌بینی آن‌ها بر مبنای وجود تفاوت‌های اساسی میان اسلام و مسیحیت، از توجیه منطقی کافی برخوردار بود؛ چرا که حداقل سه تفاوت اساسی میان اسلام و مسیحیت مشهود بوده است. ✍️ سجاد کریمان‌مجد 🆔 @farhang_puya
💠 توسعه و پیشرفت در تفکر اسلامی در گروی عدالت ورزی دولتمردان نظام حاکم می‌باشد 🔶 پیداست با توجه به گستردگی و پیچیدگی مسئولیت های اجتماعی و ابعاده حقوق و تکالیف در جامعه بشری تنها با حاکم عادل، نظام عادلانه برقرار نمی شود بلکه باید همه مسئولان و دست اندرکاران طراز بالا و تاثیرگذار در تصمیم‌گیری و اجرا عادل باشند تا عدالت در جامعه تحقق یابد؛ 🔷 بنابراین توسعه و پیشرفت در تفکر اسلامی در گروی عدالت ورزی دولتمردان نظام حاکم می‌باشد. امام معصوم یا ولی فقیه به عنوان حاکم منصوب از سوی خدا به تنهایی نمی تواند نظام عادلانه را در جامعه گسترده و پیچیده پیاده کند و نیازمند به کارگزاران عادلی است که به عنوان بازوی رهبر جامعه اسلامی باشند و در استقرار نظام عادلانه به او کمک کنند. 📝 جواد سلیمانی امیری 🆔 @farhang_puya
‼️ نباید تمایز قائل شد! 📛 برخی از خواص اصحاب رسول خدا (ص) در صدر اسلام معتقد بودند، تمام زحماتی که انقلابیون در عصر نبوی کشیده‌اند باید در این دنیا مزدش را دریافت نمایند؛ ❌ لذا معتقد بودند باید عطای سالیانه‌ی مسلمانان را به صورت تبعیض‌آمیز و بر اساس سوابق و موقعیت اجتماعی آنها تعیین نمود؛ بدین گونه که سابقان در اسلام را بر سایران، مهاجران را بر انصار، مهاجران قریش را بر غیر مهاجران، عرب را بر عجم و خانواده های مشهور را بر خانواده های گمنام ترجیح دادند.¹ ❎ پیداست چنین تمایزهایی با عدالت سازگار نیست.² 📝 جواد سلیمانی امیری 🆔 @farhang_puya
🌸 خوش آمدی شاه کربلا 🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امیرالمومنین على (عليه‌السلام): 👈 ليسَ شَيءٌ أدعى لِخَيرٍ وأنجى مِن شَرٍّ مِن صُحبَةِ الأَخيارِ ✅ هيچ چيز، بيش از همنشينى با نيكان، به نيكى نمى‌كشاند و از بدى نجات نمى‌بخشد. 📙 غررالحكم، حدیث 7518 🆔 @farhang_puya
فرمانده عشاق ، دل آگاه حسین است / بیراهه مرو ! ساده ترین راه حسین است از مردم گمراه جهان راه مجویید / نزدیک ترین راه به الله حسین است 🌸🌺 ولادت پرنور و سرور عزیز دردانهٔ حضرت رسول، گل زهرا، حضرت حسین‌ابن‌علی علیهم‌السلام و روز پاسدار را تبریک عرض می‌کنیم. 🆔 @farhang_puya
🔄 متولیان نااهل را بردارید ⚠️ یکی از مشکلات عدم استقرار عدالت در جوامع این است که دولتمردانی که وظیفه‌ی وضع قوانین عادلانه را به عهده دارند و مسئولیت اجرای آن بر دوششان سنگینی می‌کند؛ درک صحیح از مفهوم عدالت ندارند،... . ✴️ دولتمردان نیز مانند شخص امام یا ولی فقیه باید مصادیق عدالت را بدانند و در اجرای قوانین عادلانه ثابت قدم باشند. در غیر این صورت توسعه‌ی حقیقی و مطلوب رخ نخواهد داد. چنانکه در برخی از بره های پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به دلیل اینکه بعضی از دولتمردان طراز بالای نظام اسلامی در تشخیص قوانین عادلانه و در نحوه‌ی اجرای عادلانه با مشکل مواجه شدند توسعه‌ی مطلوب اسلامی رخ نداد و پیشرفت غربی جای پیشرفت اسلامی را گرفت؛... . 📝 جواد سلیمانی امیری 🆔 @farhang_puya
〽️ توسعه بی‌فایده 🔰 پیشرفت و ترقی در زندگی، مطلوب و ممدوح است و از نظر قانون اسلام لاقیدی و کَلّ بر مردم شدن حرام است، احقاق حقوق و دفع ظلم واجب است. بشر امروز از لحاظ تمدن و تسخیر قوای طبیعت با بشر اعصار گذشته قابل مقایسه نیست؛ 📛 لاکن متاسفانه از لحاظ نتیجه‌ای که از همه‌ی این ها باید عاید شود فرقی نکرده، بلکه چندین مرحله عقب‌تر رفته، امین ابزار و آلات که باید وسیله ی رفاه و آسایش باشد موجب بیچارگی، بدبختی و نگرانی شده. اینها همه از آن جهت است که در قسمت های روحی و اخلاقی عقب‌نشینی کرده. 📝 فائزه فلاطونی 🆔 @farhang_puya
🔷 دید کلی‌نگر به پیشرفت 🔶 ما اهداف و نیازهای متعددی داریم که ممکن است در برخی از آنها به مقصد خود نزدیک شویم و در آن زمینه پیشرفت کنیم؛ ولی ممکن است در زمینه‌ی دیگر پیشرفت نکنیم و یا حتی پسرفت کنیم! 🌐 اگر با یک نگاه کل نگر نگاه کنیم و زندگی انسان را به صورت یک مجموعه ببینیم؛ یعنی همه‌ی نیازهای او را یک کاسه در نظر بگیریم، در این حالت دیگر نباید پیشرفت انسان را تقسیم بندی کنیم و بگوییم در این جهت پیشرفت کرده و در آن جهت پسرفت داشته است، بلکه باید این انسان را در مجموع سنجید که آیا پیشرفت داشته یا نداشته است؟ 🎙 گفت‌وگو با حجت‌الاسلام دکتر علی مصباح 🆔 @farhang_puya
🚫 غرب‌گرایی؛ عوارض اصلاح‌طلبی روشنفکری ⚠️ فرنگی‌مآبی از عوارض زودرس اصلاح‌طلبی روشنفکری بود که با مخالفت نسبتاً شدید و البته کم تاثیر اقشار گوناگون جامعه ایران، خصوصاً روحانیت و خانواده‌های متدین مواجه گشت. 🔘 در عین حال، غالب سخنرانی‌ها و نوشته‌های روشنفکری حاوی ترغیب ملت به «اخذ بدون تصرف تمدن فرنگی» بنابر توصیه پدر معنوی روشنفکری سکولار «میرزا ملکم‌خان» بود. ✍ سجاد کریمان‌مجد 🆔 @farhang_puya
💠 منزلت حضرت عباس (علیه‌السلام) 🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امام حسین (علیه‌السلام): ⭕️ ناتوان‌ترین مردم کسی است که از دعا کردن عاجز باشد. 📚موسوعه کلمات الامام الحسین، ۷۸۱ 🆔 @farhang_puya
🌸🌺 میلاد با سعادت باب‌الحوائج حضرت اباالفضل‌العباس (عليه‌السلام) و روز جانباز را گرامی می‌داریم. 🆔 @farhang_puya
💢 حمایت علما و منبریان نا‌آگاه از غرب‌گرایی 🔰 اکثریت جراید و حتی برخی از گویندگان مذهبی، نظیر سید جمال واعظ اصفهانی یا نصرالله ملک‌المتکلمین فریب سخنان روشنفکران را خورده و تحت تأثیر تبلیغات عوام فریبانه غرب‌زدگان با زبانی عامیانه، غرب‌گرایی را ناخواسته تبلیغ و غرب را ستایش و توجیه می‌نمودند. 🔏 سید جمال واعظ بر سر منبر می‌گفت و روزنامه «الجمال» متن سخنرانی‌های او را در اختیار غیر حاضران می‌گذاشت: «... ایها‌ الناس! من مکرر خدمت شما عرض کرده‌ام، حالا هم عرض می‌کنم ما مردم ایران، جاهلیم. بدون معلم و مربی و استاد، هیچ کار ما درست نمی‌شود. به فرمایش جناب پرنس ملکم‌خان، اگر ما خواسته باشیم یک کارخانه کبریت‌سازی تشکیل بدهیم، بدون معلم خارجی محال است. اگر خواسته باشیم یک کارخانه ریسمان‌سازی بسازیم، مسلماً محتاجیم به یک نفر معلم خارجی...» ✍️ سجاد کریمان‌مجد 🆔 @farhang_puya
⭕️ موافقان و مخالفان غرب‌گرایی 🌐 شعار عموم روشنفکران این بود که: «ایرانی باید ظاهر و باطناً و جسماً و روحاً فرنگی‌مآب شود و بس... بیایید ایران را برای یک انقلاب اخلاقی که ما را از انسان قرون وسطی به انسان قرن بیستم ترقی می‌دهد، مستعد کنیم.» 🌀 فضاحت فرنگی‌مآبی تا حدی پیش رفته که برخی از روشنفکران، از جمله طالبوف، کسروی، جمال‌زاده و علی نوروز (نویسنده جعفر خان از فرنگ آمده) و دیگران نیز تحت فشار مخالفت‌های اجتماعی به نقد نیم‌بند غرب‌گرایی می‌پرداختند. ✅ جدی‌ترین مخالفت‌ها عليه فرنگی‌مآبی و ترویج خلق و خوی غربی توسط متولیان اخلاق دینی و عالمان بیدار، که نگران به خطر افتادن اخلاق مردم و تحت‌الشعاع قرار گرفتن ارزش‌های اخلاقی گشته بودند، ابراز گردید. چنان‌که روزنامه «جریده نجف» می‌نویسد: «اخلاق اروپا در مملکت ما شیوع یافته و اخلاق عمومی؛ ملت را بالطبيعه فاسد نموده و اکابر مملکت از سوء عاقبت این مطلب اندیشناک‌اند.» ✍️ سجاد کریمان‌مجد 🆔 @farhang_puya
🔸 تقابل غرب‌ستیزی و غرب‌گرایی؛ بدو تولد 🔏 وجود شواهد فراوان از مکتوبات، مقالات، سخنرانی‌ها و... در زمینه مخالفت با غرب‌گرایی، مبیّن این واقعیت است که تقریبا غرب‌گرایی با ظهور غرب‌ستیزی در میان اقشار مختلف مردم مقارن گشته است و این دو قلوی متضاد، به خلاف اینکه یکی (غرب‌گرایی) به طور کامل حوزه تعلیم و تربیت را تحت سیطره گرفت، ولی دیگری (غرب‌ستیزی) هرگز اجازه ورود به آن‌ را در هیچ یک از سطوح و مراتب نیافت، با فاصله اندکی پا به عرصه وجود اجتماعی در ایران نهاده‌اند. ✍️ سجاد کریمان‌مجد 🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امام سجاد (عليه‌السلام): 👈 اَلمنافقُ اِنْ حَدَّ ثَكَ كَذَّبَكَ و اِنْ وَعَدَكَ اَخلَفَكَ و إنِ ائْتَمَنْتَهُ خانَكَ و اِنْ خالَفتهُ اِغتابَكَ. 🔻منافق کسی است هرگاه با تو حرف می‌زند دروغ می‌گوید و اگر به تو وعده می‌دهد خُلف وعده می‌کند، هر وقت امانت به او سپردی به تو خیانت می‌نماید، و چنانچه با او مخالفت کنی در پشت سر، تو را غیبت می‌کند. 📙 بحارالانوار، ج ٧٢، ص ٢٠٥ 🆔 @farhang_puya
💠 ایستاده در برابر طاغوت 🌸🌺 میلاد با سعادت زین‌العابدین، سید‌الساجدین، امام سجاد (عليه‌السلام) را تبریک عرض می‌کنیم. 🆔 @farhang_puya
🔹اقدامات علیه غرب‌گرایی؛ حمایت از آموزش و پرورش سنتی 📚 در مقابل غرب‌گرایی مسلط بر تعلیم و تربیت ایران، مجامع مذهبی، علاوه بر ابراز نگرانی از رواج اخلاقیات غربی توسط مدارس جدید و تحریم یا طرد این مدارس در ادبیات روزنامه‌ای و در خطابه‌ها، به نوعی مبارزه مثبت نیز دست زدند و آن عبارت بود از تلاش برای حفظ آموزش و پرورش سنتی که البته در برابر حریف بیگانه خود - مدارس جدید - توان چندانی نداشت و حمایت از آن به طبقه محروم و کمی هم به طبقه متوسط جامعه مربوط می‌شد. ✍ سجاد کریمان‌مجد 🆔 @farhang_puya
💢 سایر اقدامات علیه غرب‌گرایی 📜 ترویج روضه‌خوانی و مجالس وعظ و سخنرانی و تلاش در سرو سامان بخشیدن به آموزش طلاب دینی و افزایش نهادهای تربیت دینی، نظیر هیات‌های مذهبی، دوره‌های قرآن و... نیز در راستای غرب‌ستیزی و تلاش برای حفظ اخلاق دینی از سوی دیانت‌طلبان صورت گرفت. 🔚 بالاخره با یک تأخير فاز یک‌صد و ده ساله، یعنی حدود یک قرن پس از تأسیس اولین مدرسه جدید وسط مسیونرهای مسیحی - آمریکایی در ارومیه، مدارس اسلامی تأسیس شد که نخستین آنها با عنوان «جامعه تعلیمات اسلامی» بعد از شهریور ۱۳۲۰ به دست «شیخ عباسعلی اسلامی» بنا گردید و سپس گسترش یافت. 📉 مجامع مذهبی با رویکرد جدیدی به مبارزه اثباتی با غرب‌گرایی پرداختند که طی آن، تربیت نسلی تحصیل کرده و دین باور را وجهه همت خود قرار دادند. ✍ سجاد کریمان‌مجد 🆔 @farhang_puya
🔬 رشد علمی انقلاب اسلامی ✴️ سرعت پیشرفت علمی در ایران بر اساس گزارش علمی بین‌المللی، یازده برابر سرعت متوسط رشد علم در جهان است. 🔰 این عدد نشان می‌دهد که ایران با چه سرعت بالایی در حال کم کردن فاصله خود نسبت به کشورهای پیشرفته جهان بوده و با این سرعت می‌تواند روزی از تمام کشورها در عرصه تولید علم جلو بزند. اکنون ایران در جایگاه دوازدهم علم جهان قرار دارد. ‼️ در حالی که قبل از انقلاب اسلامی، نزدیک به ۷۰ درصد بزرگسالان کشور بی‌سواد بودند و کمتر از ۴۰ درصد کودکان می‌توانستند به مدرسه بروند، اکنون رقم باسوادی در کشور به عدد ۱۰۰ درصدی در حال نزدیک شدن است. 📑 مروری بر مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی 🆔 @farhang_puya
⭕️ اقتصاد نباید سود‌محور بشود! ❌ هدف شدن سود، دو مشکل اساسی به وجود می‌آورد که هر دو در تضاد با اهداف انقلاب اسلامی است. نخست اینکه منابع را به سمت تولید کالاها و خدماتی سوق می دهد که سودآوری بالایی داشته باشد حتی اگر سطح نیاز به آن‌ها پایین باشد. ⚠️ یکی از پیامدهای آن، بالا رفتن هزینه تولید کالاها و خدمات ضروری، کم شدن تولید و افزایش قیمت آن‌ها و در نتیجه آسیب‌پذیرتر شدن طبقات متوسط به پایین جامعه است. ⚜️ مشکل دیگر اینکه تولید کننده را وادار می‌کند که اولاً برای افزایش سود حد منطقی و معقولی را به رسمیت نشناسد و ثانیاً از راه‌های غیراخلاقی به افزایش هرچه بیشتر سود اقدام نماید. 📝 نصرالله انصاری 🆔 @farhang_puya
🔸 نتیجه تاسیس مدارس اسلامی 📉 طی ۳۰ سال، مدارس اسلامی با استقبال متدينين روبرو شد و تعداد آن به ۱۸۰ مدرسه در سطح کشور رسید. البته وجهه مذهبی و تلاش‌های مؤسسین این مدارس، همچنین تأیید آیت‌الله بروجردی، موجبات استقبال از این حرکت را به دنبال آورد و در نتیجه، فرزندان خانواده‌های متدین با علوم جدید آشنا شدند و نسلی از فارغ‌التحصیلان متدین به مراکز علمی و در نهایت به سوی مسئولیت‌های مهم گسیل گشتند. ✍️ سجاد کریمان‌مجد 🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امیرالمومنین علی (عليه‌السلام): 👈 لا أدَبَ مَعَ غَضَبٍ 🚫 با خشم، ادبى نمى‌مانَد 📙 غررالحکم، حدیث ١٠۵٢٩ 🆔 @farhang_puya