eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.4هزار دنبال‌کننده
8.1هزار عکس
857 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
نشریه فرهنگ پویا
◾️ پروتستانیسم اسلامی (قسمت دوم) ▫️ این ایده در ایران نیز مطرح شده و عده‌ای به دنبال تکرار تجربه غر
◾️ پروتستانیسم اسلامی (قسمت سوم) ▫️ جلوه دیگری از این تفکر که در حوزه ما نیز وجود دارد، تفکر «جدایی دین از سیاست» است. حضرت امام در پیام خود به روحانیون روی این مسئله انگشت گذاشته به طلاب درباره خطر این گروه هشدار داده‌اند. ▫️ امام می‌فرماید: ((استکبار وقتی که از نابودی مطلق روحانیت و حوزه‌ها مأیوس شد، دو راه برای ضربه زدن انتخاب نمود؛ یکی راه ارعاب و زور و دیگری راه خدعه و نفوذ در قرن معاصر. وقتی حربه ارعاب و تهدید چندان کارگر نشد، راه‌های نفوذ تقویت گردید. اولین و مهم‌ترین حرکت، القای شعار جدایی دین از سیاست است که متاسفانه این حربه در حوزه و روحانیت تا اندازه‌ای کارگر شده است؛ تا جایی که دخالت در سیاست، دون شأن فقیه و ورود در معرکه سیاسیون، تهمت وابستگی به اجانب را به همراه می‌آورد./صحیفه امام خمینی،ج۲۱، ص۲۷۸)) ✍ محمد رضا فلاح 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
◾️ ارتباط پیورتنیسم با یهودیت (قسمت اول) ▫️ وابستگی پیوریتن‌ها به عهد عتیق از سایر فرقه‌های پروتستا
◾️ ارتباط پیورتنیسم با یهودیت (قسمت دوم) ▫️ همچنین به شکل‌گیری و تثبیت پروتستانتیسم لیبرال یاری رساند. پیوریتن‌ها ضمن همسان‌انگاری خود با یهودیان یادشده در تورات، برای خود هویت یهودی جدیدی کسب کردند و نام‌های یهودی مثل: دیوید/دِیو، بنیامین/بِن، اسحاق/ایزاک، جیکوب/ جک، ژوزف/جو، ساموئل/سام، آموس، سارا، جودا/یهودا، موسی/موشه، جودیت/ یودی و... بر فرزندان خود گذاردند. ▫️اینان حمایت‌های راهبردی از یهودیان به‌عنوان «قوم برگزیده» می‌کردند و در راستای تحقق پیشگویی تورات به بازگشت دوباره یهود به انگلیس (که در آن زمان‌ها می‌گفتند که انگلیس مأمن ده سبط گمشده است) حمایت کردند. 📚 تحلیل نفوذ فرهنگی کابالیستی (عرفان یهودی) در سینما، صفحه ۱۱۲، محمد حسین فرج‌نژاد و رفیع‌الدین اسماعیلی 🆔 @farhang_puya
◾️از فرعون فردی تا کدخدای جهانی (قسمت اول) ▫️ دانشمندان علوم اجتماعی درباره رابطه بین فرد و جامعه بحث‌هایی مطرح کرده‌اند که جنبه مبنایی دارد. کسانی معتقدند که اصالت با فرد است و هر انسانی خودش موجود مستقلی است. البته این موجود با دیگران ارتباطاتی دارد و با هم فعل و انفعال و تاثیر و تاثری دارند. در مقابل عده ای معتقدند که اصالت با جامعه است. ▫️ در جامعه شناسی مکتبی به نام مکتب ارگانیسیم وجود دارد. این مکتب می‌گوید جامعه نیز مانند یک ارگانیسم زنده است. همانطور که موجود زنده دارای عضلات و جهازاتی است و این‌ها با هم کار می‌کنند، جامعه نیز مانند یک ارگانیسم است. جامعه نیز اندام‌واره است. یکی از شباهت هایی که بین فرد و جامعه وجود دارد این است که همانطور که گاهی یک فرد فکر تسلط بر افراد دیگر را پیدا میکند گاهی یک جامعه نیز به فکر تسلط بر جامعه.های دیگر می افتد. 🎙درس اخلاق علامه مصباح 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
◾️از فرعون فردی تا کدخدای جهانی (قسمت اول) ▫️ دانشمندان علوم اجتماعی درباره رابطه بین فرد و جامعه ب
◾️از فرعون فردی تا کدخدای جهانی (قسمت دوم) ▫️ به عبارت دیگر، گاهی بین جوامع بشری چنین حالتی پیدا می‌شود که یک جامعه می‌خواهد بر جوامع دیگر حکومت کند. جامعه آمریکا می‌گوید: ملت آمریکا باید بر همه دنیا مسلط باشد! بنابراین همانطور که ما فرعون فردی داریم، فرعون اجتماعی نیز داریم. ▫️ همانطور که در بین انسان‌ها یک نفر پیدا شد و گفت: انا ربکم الاعلی، در بین جوامع بشری نیز یک جامعه گردن کلفت پیدا می‌شود و می‌گوید: من کدخدای جهان هستم و همه باید تابع من باشند! این جامعه همان شیوه‌هایی را که فرعون برای به تحت فرمان کشیدن مردم مصر به کار برد، به کار می‌برد تا کشورهای دیگر را تحت تسلط خود بکشد. 🎙درس اخلاق علامه مصباح 🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امام علی (علیه السلام) : بهترین دانش، آن است که با عمل همراه شود. 📚 غررالحکم، حدیث ۴۹۶۸ 🆔 @farhang_puya
◾️ قلمرو عقل و وحی در شناخت مصلحت و مفسده (قسمت اول) ▫️ما برای شناخت دو راه داریم. یکی راهی است که در اختیار همه انسان‌ هاست و آن راه عقل است. تا آن‌جایی که عقل کار می‌کند و زمینه‌اش وجود دارد ابزارش را دارد، حکم عقل راه‌گشاست؛ اما به جاهایی می‌رسد که عقل دیگر کار نمی‌کند. ما هرچه به مغزمان فشار بیاوریم نمی‌توانیم بفهمیم که وقتی انسان می‌میرد چه وقت زنده می‌شود. ▫️برای قضاوت در این‌گونه مسائل، عقل نیازمند اطلاعاتی است که در اختیارش نیست. در این موارد، وحی این نقیصه را جبران می‌کند و اصلاً نیاز انسان به انبیا به دلیل همین ناتوانی عقل در شناخت برخی واقعیت‌ها و کمال نهایی اوست. 🎙درس اخلاق علامه مصباح 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
◾️ قلمرو عقل و وحی در شناخت مصلحت و مفسده (قسمت اول) ▫️ما برای شناخت دو راه داریم. یکی راهی است که
◾️ قلمرو عقل و وحی در شناخت مصلحت و مفسده (قسمت دوم) ▫️ بیشتر انسان‌ها به صورت طبیعی به یک معنا خیر و شر را همین منافع دنیا می‌دانند و چیزی که حیات انسان را به خطر بیاندازد را شر می‌دانند. این است که دنیا پرستان نمی‌توانند ارزش شهادت را بپذیرند. این که در ایام دفاع مقدس نوجوان های دوازده_ سیزده ساله برای جانبازی و فداکاری در جبهه التماس می‌کردند، به خاطر بینشی بود که در سایه تعالیم انبیا پیدا کرده بودند. ▫️ انسان با استفاده از وحی این بینش را پیدا می‌کند که زندگی فقط همین دنیا نیست. این زندگی هفتاد_هشتاد (وحداکثر صد) ساله دوران موقت محدودی است که با نگرانی‌ها، ناراحتی‌ها، قصه‌ها، نامردمی‌ها و جفاها توأم است. اگر انسان این را باور کرد، آنوقت می‌فهمد که مصلحت یعنی‌چه و مصلحت واقعی چیست. 🎙درس اخلاق علامه مصباح 🆔 @farhang_puya
◾️ انجمن حجتیه و مخالفت با فرهنگ شهادت ▫️ مخالفت و مبارزه با فرهنگ ایثار و شهادت از مهم‌ترین ویژگی‌های انجمن حجتیه است. انجمن حجتیه تا بدانجا پیشرفت که حتی شهدای پیروزی انقلاب و جنگ تحمیلی را «شهید» به شمار نمی‌آورد. اینکه حماسه‌زدایی و مبارزه با فرهنگ شهید و شهادت پس از دوم خرداد از کجا آغاز شد و در حال حاضر چگونه توسط دوم خردادی‌ها دنبال می‌شود، حدیثی بس طولانی است و امروز این مقوله دیگر برای هیچ کس پوشیده نیست. ▫️ امروز کوچک و بزرگ این سرزمین حماسه‌ها و حماسه‌آفرینان به‌خوبی می‌دانند رسالتی که انجمن حجتیه بر عهده داشت، دوم خردادی‌ها به نحو احسن اجرا نمودند؛ به‌گونه‌ای که حتی هنگام شهادت شهید سرافراز و آزاده شکنجه‌گاه‌های رژیم ستم شاهی یعنی شهید لاجوردی، برخی از روزنامه‌های دوم خردادی حاضر به نام بردن از او به نام «شهید» نشدند و ماجرای شهادت ایشان را با عناوینی همچون «به قتل رسید!» منتشر نمودند. ✍حسن ابراهیم‌زاده 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
◾️ ارتباط پیورتنیسم با یهودیت (قسمت دوم) ▫️ همچنین به شکل‌گیری و تثبیت پروتستانتیسم لیبرال یاری رسا
◾️ ارتباط پیورتنیسم با یهودیت (قسمت سوم) ▫️ یهودیان با کمک پیوریتن‌ها پس از حدود سه قرن که به دلیل «رباخواری و استثمار مردم مسیحی» توسط پادشاه انگلیس از این کشور اخراج شده بودند، دوباره به انگلیس سرازیر شدند تا پیشگویی تورات مبنی بر پخش شدن یهود در سراسر جهان قبل از آمدن مسیح تحقق بپیوندد. حتی پوریتن‌ها در راستای بازگشت یهود به سرزمین‌های مقدس خاورمیانه هم اعلام آمادگی کردند. ▫️ «کاتریث» رهبر کلونی پیوریت‌ های آمستردام گفته بود: (( دولت انگلیس با شهروندان جدیدش که از هلند خواهند آمد، اولین و بهترین کشوری خواهد بود که فرزندان اسرائیل، دختران و پسران اسرائیلی را با کشتی به سرزمین‌های موعود، سرزمین‌های ابراهیم و اسحاق و یعقوب، انتقال خواهد داد.)) به راستی که اینان از مهم‌ترین «صهیونیست‌های غیر یهودی» هستند. 📚 تحلیل نفوذ فرهنگی کابالیستی عرفان یهودی در سینما، صفحه ۱۱۲ و ۱۱۳، محمد حسین فرج‌نژاد و رفیع‌الدین اسماعیلی 🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام) : جایگاه بلند و درجات بالا خواستن، بدون کار و تلاش، نادانی است. 📚 غررالحکم، حدیث ۵۹۹۷ 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
◾️ ارتباط پیورتنیسم با یهودیت (قسمت سوم) ▫️ یهودیان با کمک پیوریتن‌ها پس از حدود سه قرن که به دلیل
◾️ ارتباط پیورتنیسم با یهودیت (قسمت چهارم) ▫️ پیوریتن‌ها همچنین پدر معنوی حرکت‌های یهودی_مسیحی آینده و صهیونیست‌های مسیحی قرن بیستم حاکم در آمریکا محسوب می‌شوند. جماعت یهود در قرن هفدهم در مدت کوتاهی به انگلیس بازگشتند و قدرت اقتصادی معتنابهی به دست آوردند و خاندان روچیلد نیز از میان آن‌ها رشد کرده و سهم بزرگی از کمپانی استعماری هند شرقی انگلیس و مدیریت آن را به دست گرفتند و در قرن بیستم، قول پیوریتن‌ها در مورد تأسیس اسرائیل به حقیقت پیوست و مانند کشتار فجیع سرخپوست‌ها با ادبیات مسیحیان پیوریتنی در آمریکا، فلسطین هم مرکز قتل و کشتار آوارگی میلیون‌ها انسان شد. ▫️ ادبیاتی که سرخپوستان را کنعانیان می‌نامید و پیوریتن‌ها را یهودیان این عصر که باید طبق نوشته‌های تورات کنعانیان را کشته و سرزمین موعود را بازپس گیرند تا مسیح ظهور کند! اینان تا آنجا پیش رفتند که میخواستند به جای نیوانگلند، نام نیواسرائیل را به سرزمین جدید (آمریکا) بدهند. 📚 تحلیل نفوذ فرهنگی کابالیستی (عرفان یهودی) در سینما، صفحه ۱۱۳، محمد حسین فرج‌نژاد و رفیع‌الدین اسماعیلی 🆔 @farhang_puya
◾️ علوّ فرعونی (قسمت اول) ▫️ خداوند درباره فرعون و اطرافیان او می‌فرماید: ((فَاسْتَكْبَرُوا وَ كَانُوا قَومًا عَالِينَ)) استعمال واژه «عالین» درباره فرعون و اطرافیانش این مفهوم را به ذهن می‌آورد که آن‌ها خیلی علوّ پیدا کرده بودند. اما او به آن علوّی که برای دارو دسته‌اش قائل بود، اکتفا نمی‌کرد. ▫️ او می‌خواست حتی در میان این طبقه عالی نیز یک مقامی پیدا کند که اختصاص به خودش داشته باشد. از این رو می‌گفت: (( أنا رَبُّکُمُ الأعْلَی)). نمی‌گفت: (( أنا رَبُّکُمُ العَالی)). برای خودش قائل به علوّ مطلق بود؛ علوّی که بالاتر از آن نیست. 🎙درس اخلاق علامه مصباح 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
◾️ علوّ فرعونی (قسمت اول) ▫️ خداوند درباره فرعون و اطرافیان او می‌فرماید: ((فَاسْتَكْبَرُوا وَ كَان
◾️علوّ فرعونی (قسمت دوم) ▫️ او می‌خواست به یک مقام انحصاری برسد که در عالم، الهی غیر از اون باشد و لذا وقتی دید که دارد در مقابل استدلالات و معجزات حضرت موسی شکست می‌خورد و نمی‌تواند در میان مردم مقاومت کند، گفت: ((من که خدای دیگری سراغ ندارم اما حالا منصفانه رفتار می کنم. فَأوقِد لِی یَا هَامَانُ عَلَی الطِّینِ فَاجْعَلْ لِّی صَرْحًا لَّعَلِّی أَطَّلِعُ إِلَی إِلَهٍ غَیْرِی.)) ▫️ حالا با موسی مماشات می‌کنیم. او می‌گوید خدایی در آسمان هست و او را فرستاده است. بیا برای من یک برج آجری بلند درست کن تا به آسمان‌ها بروم و اگر خدایی هست ببینم باید با او چه کار بکنیم اما فعلا من غیر از خودم خدایی سراغ ندارم. (( مَا علمت لکم من اله غیری)). قبل از آمدن موسی به قوم خودش می‌گفت: (( انا ربکم الاعلی)). مهره اعلی را از اول برای خودش زده بود. این اختصاصی است و کسی دیگر حق ندارد در این مقام قرار بگیرد. 🎙درس اخلاق علامه مصباح 🆔 @farhang_puya
◾️ انجمن حجتیه و مخالفت با ولایت فقیه ▫️ اعتقاد به معصوم به عنوان تنها کسی که لیاقت رهبری دارد و هیچ کس غیر از معصوم نمی‌تواند رهبری سیاسی جامعه اسلامی را داشته باشد _ اگر در این مسئله صادق باشند _ از باورهای جریان واپسگرای انجمن حجتیه است. این تفکر موجب شده است تا زمینه برای حاکمیت هر فاجر و فاسقی بر جان و مال و ناموس امت اسلامی خصوصاً شیعیان هموار گردد. ▫️ تاکید رئیس این گروه بر اینکه «وجود صفت عدالت برای رهبری کفایت نمی‌کند و باید فرد معصوم باشد»، از قبل از انقلاب مورد استقبال استعمارگران خارجی و مستبدان داخلی قرار گرفته است. این فرد در بین اعضای خود با بیان این مطلب که «معصومی بیاورید تا من کلت به کمر بسته همراهی‌شان کنم»، به‌گونه‌ای سخن می‌گفت که گویی وجود مقدس امام زمان (عج) محتاج فردی مانند اوست که در برابر هرگونه هتک حرمت به اسلام و قرآن و شیعیان سکوت کرده است. ✍ حسن ابراهیم‌زاده 🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امام رضا (علیه السلام) : آدم پیمان‌شکن از پیشامد بد در امان نیست. 📚میزان‌الحکمه، جلد۲، صفحه ۸۴ 🆔 @farhang_puya
📡 دفتر ارتباطات فرهنگی در راستای اهداف خود و پاسخگویی به شبهات جریان‌ساز سلسله نشست‌های کانون طلوع را در بستر هیئت آنلاین دوشنبه‌ها ساعت19 برگزار می‌کند 🧾 برنامه این هفته 1401/8/2 🗂 موضوع: ملی شدن صنعت پیام‌رسان‌ها 💡 سخنران: حجت‌الاسلام محمدرضا کرباسی 🚚 رسانه شوید 🔶 نشانی ورود به جلسه👇 🌐https://heyatonline.ir/kanoon.tolloe 🌐 سایت دفتر ارتباطات فرهنگی 🌐 http://dpfqom.iki.ac.ir 🔷 كانال دفتر ارتباطات فرهنگی 🆔 @difqom 🌐 کانال و سايت مؤسسه امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir 🆔 @difqom
◾️ شبتای‌زوی؛ مسیحی دروغین برای یهود ▫️ نیمه قرن هفدهم بود که اروپا تحت تاثیر وافر فعالیت قبالائیان یهودی و مسیحی قرار گرفته بود و رساله‌های قبالایی متعددی درباره آمدن مسیح و لزوم بازگشت یهود به سرزمین موعود (آمریکا، انگلیس، فلسطین) و پیدا کردن ده سبط گم شده و نابودی شیاطین سرزمین خلیفه (مسلمین) منتشر می‌شد. در این فضای تشنگی عوامان یهودی و مسیحی بود که خواص زرسالار به فکر افتادند که با آفریدن یک مسیح دروغین، شور آخرالزمانی مردم را دو چندان کنند تا بتوانند اهداف استعماری خود را پی بگیرند. ▫️ در این شرایط بود که در سال ۱۶۶۵ یک خاخام یهودی قبالائیست به نام شبتای‌زوی (سابتای صوی/ ۱۶۷۶_۱۶۲۶) به عنوان «مسیح یهودی» ظهور کرد. وی در بنادر غربی امپراطوری قدرتمند عثمانی «ظهور» کرد. او در ابتدای ظهورش ادعا کرد که مسیح است ولی مدتی بعد، در زندان عثمانی، ادعای خدایی نمود و کمی بعد به اسلام گروید. 📚 تحلیل نفوذ فرهنگی کابالیستی (عرفان یهودی) در سینما، صفحه ۱۱۵ و ۱۱۶، محمد حسین فرج‌نژاد و رفیع‌الدین اسماعیلی 🆔 @farhang_puya
◾️ نکاتی درباره فتنه و عوامل آن (قسمت اول) ▫️ افراد دخیل در یک فتنه را می‌توان در دو دسته کلی جای داد: گروهی سرشاخه ها و عوامل اصلی فتنه هستند و آگاهانه فتنه می جویند و به دنبال اختلال در نظم امور و دگرگونی در اوضاع هستند. روانکاوی این افراد نشان می‌دهد که آنچه آنان را به اعمال فتنه انگیز آن سوق می دهد گاه خواسته‌های شخصی است. ▫️ آنان منافع خود را در خطر دیده اند و وضع فعلی را مناسب برای کارهای نادرست خود نمی دانند. بنابراین می پوشند فضای موجود را تغییر دهند و شرایطی را فراهم آورند که بتوانند به راحتی اقدام و فعالیت نمایند اما گروهی دیگر هم هستند که ورودشان به عرصه فتنه به صرف انگیزه‌های شخصی نیست بلکه آنچه آنان را به این وادی می‌کشاند گفته‌ها و تحلیل‌های عوامل اصلی فتنه است. ✍محبوبه ابراهیمی 🆔 @farhang_puya
◾️ استراتژی فرعون برای رسیدن به برتری (قسمت اول) ▫️ فرعون برای رسیدن به هدف خود، به تناسب به کسانی که با آن.ها مواجه بود، چند نوع برنامه ریزی کرد. او طبعا می‌دانست به تنهایی نمی‌تواند به این قدرت برسد و قدرت خودش را اعمال کند بلکه باید عده‌ای را با خود همراه کند، شکم‌هایشان را سیر و خواسته‌هایشان را تامین کند تا در خدمتش باشند. ▫️ هامان در راس گروهی بود که آن‌ها را به کار می‌گرفت تا یار و یاورش باشند و بتواند بر اکثریت مردم تسلط پیدا کند. نقطه مقابل، کسانی بودند که از روی قرائنی میتوانست حدس بزند که این‌ها دست به کارشکنی و توطئه علیه او می‌زنند. می‌بایست این‌ها را حسابی گوشمالی بدهد و سرکوب‌شان کند که نتوانند سربلند کنند. 🎙 درس اخلاق علامه مصباح 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
◾️ استراتژی فرعون برای رسیدن به برتری (قسمت اول) ▫️ فرعون برای رسیدن به هدف خود، به تناسب به کسانی
◾️ استراتژی فرعون برای رسیدن به برتری (قسمت دوم) ▫️ از آیات ابتدای سوره قصص می‌توان شاهدی بر این مطلب پیدا کرد که بنی‌اسرائیل که سال‌ها قبل، از زمان حضرت یوسف از بلاد دیگر به مصر آمده و آنجا ساکن شده بودند، اقلیت قابل توجهی بودند و خطری برای فرعون به شمار می‌آمدند. ▫️ خداوند در آیه پنجم از این سوره می‌فرماید: (( وَ نُریدُ أنْ نَّمُنَّ عَلَی الّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الأرْضِ وَ نَجْعَلُهُمْ أَئمَةً وَ نَجْعَلُهُمْ الوَارِثِین.)) و سپس در آیه بعد می‌فرماید: (( وَ نُرِی فِرْعَوْنَ وَ هَامَانَ وَ جُنُودَهُمَا مِنْهُم مَّا کَانُوا یَحْذَرُونَ)). یعنی ما می‌خواستیم همان چیزی واقع شود که از آن می‌ترسیدند. 🎙درس اخلاق علامه مصباح 🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امام علی (علیه السلام) : هرکس آتش فتنه را برافروزد، خود هیزم آن می‌شود. 📚 غررالحکم، حدیث ۹۱۶۳ 🆔 @farhang_puya
◾️ مردی از تبار نور (قسمت اول) ▫️حقیقتش من تولد و آغاز کودکی‌ام را به یاد نمی‌آورم و آنچه می‌گویم چیزهایی است که شنیده‌ام. تاریخ تولدم در شناسنامه یازدهم بهمن سال ۱۳۱۳ شمسی است و گویا تاریخی که پدرم پشت قرآن ضبط کرده بودند، هفدهم ربیع الاول سال ۱۳۵۳ قمری بوده که با این تاریخ مصادف بود. ▫️ خدای متعال تولد ما را در خانواده‌ای قرار داده که می‌توانم بگویم خانواده‌ای مذهبی است. خانواده‌ام به دین، تشیع و مظاهر اسلامی علاقه‌مند بودند و باید به سبب اینکه در خانواده‌ای متدین و از پدر و مادری مسلمان، شیعه و متدین متولد شدم شکرگزار باشم. 📚 ذوالشهادتین امام، صفحه ۱۵، محمد حسن روزی‌طلب 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
◾️ استراتژی فرعون برای رسیدن به برتری (قسمت دوم) ▫️ از آیات ابتدای سوره قصص می‌توان شاهدی بر این مط
◾️ استراتژی فرعون برای رسیدن به برتری (قسمت سوم) ▫️ ترس آن‌ها این بود که از میان بنی‌اسرائیل کسی پیدا شود و تاج و تخت آن‌ها را از بین ببرد و ما می‌خواستیم همین کار انجام شود. فرعون همانند بسیاری از دیکتاتورهای آن زمان چه کسانی را استخدام کرده بود که برایش پیشگویی می‌کردند. این‌ها ساحرانی بودند که با جنیان سروکار داشتند. ▫️ این قضیه مختص امام زمان نیست و اکنون هم سیاستمدارانی هستند که چنین ارتباطاتی با مرتاضان و پیشگویان دارند گاهی مسافرتی می‌کنند و به هندوستان می‌روند و با بعضی از مرتاضان تماس می‌گیرند تا درباره آینده و راه خودشان از آن‌ها کمک بگیرند. 🎙درس اخلاق علامه مصباح 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
◾️ استراتژی فرعون برای رسیدن به برتری (قسمت سوم) ▫️ ترس آن‌ها این بود که از میان بنی‌اسرائیل کسی پی
◾️ استراتژی فرعون برای رسیدن به برتری (قسمت چهارم) ▫️ در روایات آمده است که پیشگویان برای فرعون پیش‌بینی کرده بودند که قدرت تو به دست نوزادی از میان بنی اسرائیل از بین می‌رود. احتمال این امر هم برای فرعون مهم بود، اگرچه معمولاً به خاطر آثاری که از سخنان پیشگویان دیده بودند، به پیشگویی آنان اطمینان پیدا می‌کردند. از این رو نسبت به این قوم بیگانه سوءظن پیدا کرد و تصمیم گرفت این‌ها را سرکوب کند. ((یُذَبِّحُ أَبْنَائَهُمْ)). ▫️ دستور داد که مواظب زن‌های آنها باشند به محض این که بچه دار می‌شوند، سر بچه‌هایشان را ببرند؛ مبادا در بین این‌ها کسی پیدا شود که برای حکومت او ضرر داشته باشد. فرعون به کمک مشاورانش نقشه‌هایی کشید تا بتواند به اهداف خودش که نهایتاً تسلط بر همه کسانی است که در آن سرزمین زندگی می‌کردند، برسد. طبعا اگر آنجا موفق می‌شد، به فکر این می‌افتاد که به سرزمین‌های دیگر هم سر بزند و آن‌جا را هم تابع خودش کند ولی فعلاً همان سرزمین مصر مطرح بود. 🎙درس اخلاق علامه مصباح 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
◾️ نکاتی درباره فتنه و عوامل آن (قسمت اول) ▫️ افراد دخیل در یک فتنه را می‌توان در دو دسته کلی جای د
◾️ نکاتی درباره فتنه و عوامل آن (قسمت دوم) ▫️ این گفته‌ها و تحلیل‌ها یک ویژگی مشترک دارند و آن آمیزش حق و باطل در آن‌هاست. سرشاخه‌های فتنه هیچگاه در مجامع عمومی، باطل خویش را به صراحت نمی‌گویند؛ بلکه آن را با پاره‌هایی از حقیقت تزیین می‌کنند و باطل خویش را به اسم حقیقت ناب در اختیار دیگران قرار می‌دهند. ▫️ در واقع این گروه دوم در اثر سخنان فتنه‌انگیزانه پا در فضای فتنه می‌گذارند و پیاده‌نظام و سیاهی‌لشکر سران اصلی فتنه می‌شوند. وقتی آن فرماندهان، این سربازان خویش را یافتند، آن‌گاه است که فتنه شکل می‌گیرد و اوضاع دستخوش اصطراب و اختلال می‌گردد. ✍ محبوبه ابراهیمی 🆔 @farhang_puya