📚هدف انسان از فتنهگري
📗فتنهگري آدمي، به يک معنا به يکي از دو چيز بازميگردد: اول منفعتطلبي؛ و دوم انتقامجويي. انسان فتنهگر يا درپي نفعي است، که جز با فتنه دربارهی ديگران حاصل نميشود؛ يعني ديگران را در گرفتاري مياندازد تا خود نفعي ببرد. همان مثل معروف که ميگويد آب را گلآلود ميکنند تا از آن ماهي بگيرند. آب که گلآلود ميشود، کساني صدمه ميبينند، اما او ميخواهد ماهي بگيرد؛ بنابراين به ديگران ضرر ميزند و اسباب زحمت آنها را فراهم ميکند، تا به مقصد خويش برسد. نمونههاي روشن ايننوع فتنهگري، کارهاي استعمارگران است.
📕آنان در نقشههايي که براي کشورهاي ديگر ميکشند، درپي تسلط بر منابع ديگران هستند؛ اسباب زحمت آنها شده، اختلاف ميآفرينند؛ آنها را به جان هم مياندازند و مشکلاتي پديد ميآورند تا بتوانند ماهيِ خود را بگيرند. برخي ديگر بهواسطهی کينههايي که از ديگران به دل دارند، درپي انتقام برميآيند و اگر مثلاً در جايي شکست خورده و از دست ديگري رنجيده باشند، براي انتقامگيري فتنه بر پا ميکنند. گاهي انگيزههاي ديگري نيز هست که بهگونهاي به منفعتطلبي يا انتقامجويي برميگردد؛ مثل حسد بردن به ديگران. کسي که به ديگري حسد ميورزد، بيجهت درپي ضرر زدن به او برميآيد.
📘ديگر به فکر اين نيست که وقتي طرف ضرر کند، چه نفعي به او ميرسد؟ اگر شخص مورد حسد مريض يا مبتلي به مصيبتي شود، دل حسود خنک ميشود. پس او ضرر ديگران را ميخواهد تا اندکي لذت برده، دلش خنک شود. بنابراين همهی انگيزههاي فتنهگري آدمي به منفعتطلبي يا ضرر زدن به ديگران برميگردد. يکي را بالاصاله و ديگري را بالتبع ميخواهد.
اينها انگيزههاي انسانها در فتنهگري است، ولي هيچکدام از اينها، نه با وسوسهی شيطان ناسازگار است، و نه با نسبت دادن فتنه به خداوند منافات دارد. همهی کارهايي که با انگيزههاي خاص خودشان انجام ميگيرند در يک نظام کلي قرار ميگيرند تا هدف کلي الهي تحقق يابد و همگان بهوسيلهی يکديگر آزمايش شوند: وَجَعَلْنَا بَعْضَکمْ لِبَعْضٍ فِتْنَةً؛(1) و برخي را وسيلهی آزمايش برخي ديگر قرار داديم؛ لِّيَبْلُوَ بَعْضَکم بِبَعْضٍ؛(2) تا برخي را بهوسيلهی برخي ديگر آزمايش کنيم.
📙بايد اين تقابلها، تعاملها، تأثيروتأثرها و درپي آنها مشکلات، دشواريها و گرفتاريها پديد آيند تا زمينههاي امتحان فراهم گردند. کل اين عالم، از آغاز که انسان متولد ميشود تا پايان، مشمول اين قاعده است. خوش به حال آنان که بفهمند حقيقت اين عالم چيست و اينجا جاي دل بستن نيست. برگهی امتحاني که به انسان ميدهند، اگر بسيار شکيل و با کاغذ خوب باشد، و حتي قلم خوبي براي نگارش به آزمونشونده دهند، ابزار و اسباب امتحان است و زمان بهسرعت پايان ميپذيرد. امتحان زندگي، هفتاد يا هشتاد سال طول ميکشد، ولي ماهيت آن امتحان است. آنچه مهم است، اوضاع پس از امتحان است که عمري ابدي خواهد بود.
📓درنتيجه، اين امتحان بسيار سرنوشتساز است؛ زيرا قبولي در آن مساوي با بينهايت رحمت؛ و مردودي در آن مساوي با بينهايت عذاب خداوند است: اعْلَمُوا أنَّمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَزِينَةٌ وَتَفَاخُرٌ بَيْنَکمْ وَتَکاثُرٌ فِي الأمْوَالِ وَالأوْلادِ... وَفِي الآخِرَةِ عَذَابٌ شَدِيدٌ وَمَغْفِرَةٌ مِنَ اللَّهِ.(3) خوشي و ناخوشيهاي ابد، آنجاست. اينجا همهی چيزها وسايل آزمايشاند. اگر سر جلسهی امتحان، آب خنک يا آبميوهاي ميدهند، براي اين است که شما فرصت يابيد و بتوانيد امتحان دهيد؛ وگرنه اين جلسهی امتحاني است که سالياني طول ميکشد و درمقابلِ عمر بينهايت، چيزي نيست.
1. فرقان (25)، 20.
2. محمد (47)، 4.
3. حديد (57)، 20: بدانيد كه زندگي دنيا بازيچه و سرگرمي و زيور و وسيلهی فخرفروشي بر يكديگر و فزوني در مال و اولاد است... و در آخرت، عذاب سخت و [يا] آمرزشي ازجانب خدا.
📚آیت الله مصباح یزدی، طوفان فتنه و کشتی بصیرت، فصل دوم: عوامل، انگیزهها و اهداف فتنه
#پاراکتاب
🆔 @farhang_puya
🏚احساس ضعف در برابر دشمن
🌅شهید هاشمینژاد: دشمن در میدان مبارزه اگر احساس کند که موضع رقیب ضعف دارد، ضربه را شدیدتر میکند و به همین دلیل است که سازش در منطق امام در طول این چندین سال اصلاً وجود نداشت.
#شماره_41
#استکبار_ستیزی
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🌐مهمترین کلیدواژههای بیانیه گام دوم انقلاب (۸) 🚦اقتصاد قوی 🚥اقتصاد قوی، نقطه قوٌت و عامل مهمّ سل
🌐مهمترین کلیدواژههای بیانیه گام دوم انقلاب (۹)
📘مبارزه با فساد
🔹همه باید از شیطان حرص برحذر باشند و از لقمهی حرام بگریزند و از خداوند در اینباره کمک بخواهند و دستگاههای نظارتی و دولتی باید با قاطعیّت و حساسیّت، از تشکیل نطفهی فساد پیشگیری و با رشد آن مبارزه کنند. این مبارزه بخش اثرگذاری است از تلاش همهجانبهای که نظام جمهوری اسلامی باید در راه استقرار عدالت به کار برد.
📘محرومیّتزُدایی
🔹عدالت در صدر هدفهای اوّلیّهی همهی بعثتهای الهی است و در جمهوری اسلامی نیز دارای همان شأن و جایگاه است. صریحاً میگویم آنچه تاکنون شده با آنچه باید میشده و بشود، دارای فاصلهای ژرف است. در جمهوری اسلامی، دلهای مسئولان به طور دائم باید برای رفع محرومیّتها بتپد و از شکافهای عمیق طبقاتی بشدّت بیمناک باشد.
📝محسن مؤمنی| #شماره_41
#گام_دوم
#انقلاب_اسلامی
🆔 @farhang_puya
◾️ شهادت امام صادق علیه السلام را به همه شیعیان و شاگردان مکتب جعفری تسلیت عرض میکنیم.
#مناسبت
🆔 @farhang_puya
📌وظیفهی مسئولین در قبال حفظ و انتقال فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه (۱)
۱- فهم صحیح و درک درست و جامع از مفاهیم ارزشی داشته و به دور از افراط و تفریط، مفاهیم ارزشی دفاع مقدس را به نسل جوان معرفی نمایند.
۲- سهل گیری در انتقال مفاهیم ارزشی و عدم تحمیل تکالیف خارج از وسع و توان، به ویژه در مراحل اولیه که نیاز به جاذبههای ویژه است.
۳- تقویت انگیزههای معنوی: دینخواهی و احساس انگیزه و عطش برای پاسخگویی به نیازهای روحی و معنوی به نحوی که اگر احساس نیاز و عطش از درون بجوشد، چون تشنهای خود به دنبال آب خواهد رفت.
۴- به کارگیری روشهای تبلیغی صحیح، جذاب و منطقی در ایجاد گرایش و انگیزههای مثبت به سوی ارزشها: مخاطبشناسی و ارائه مفاهیم ارزشی مناسب با توانایی و ظرفیت روحی علمی آنان (کَلّم الناس علی قَدْر عقولهم) و همچنین شفافیت و سادگی در انتقال مفاهیم ارزشی.
۵- تکیه بر استدلال و روشهای اقناعی: انتقال پیامهای ارزشی باید مبتنی بر آگاهسازی همراه با استدلال و تحلیل باشد تا موجب اقناع و پذیرش درونی و ایجاد کانون جذب در خانه دل مخاطب شود.
✂️برشی از یادداشت دکتر سید عبداللّٰه متولّیان در #شماره_13 نشریه فرهنگ پویا
#فرهنگ
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📌وظیفهی مسئولین در قبال حفظ و انتقال فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه (۱) ۱- فهم صحیح و درک درست و جام
📌وظیفهی مسئولین در قبال حفظ و انتقال فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه (۲)
۶- تکیه بر زیباییها با بهرهمندی از هنر. حکیمی میگوید: «اگر ما یوسفهای دینی و مفاهیم ارزشی را به مردم و مخاطبان بنمایانیم، هزاران زلیخای سینه چاک را مشتری دین و ارزشها خواهیم ساخت.»
۷- توجه به کرامت، عزّت نفس و ارزندهسازی شخصیت مخاطبان: حرمتگذاری و احترام به شخصیت و کرامت انسانی؛ از مهمترین عوامل مؤثر در تربیت به شمار میآید. عزّت نفس موجب اعتماد و خودباوری و شکوفایی و خلاقیت خواهد شد. چنانچه حضرت امیر(ع) فرمودند: یادآوری زیاد نقاط مثبت و خوب در رفتار افراد، باعث تحریک و پویایی اشخاص شجاع و برانگیختن افراد دلسرد و مسامحهکار به سوی رفتار مثبت خواهد شد.
۸- امیدبخشی، مثبتگرایی، اعتمادسازی: ایجاد امید و نشاط، به جای یأس آفرینی، القای توان و اعتماد به جای تلقین عجز، ناتوانی و ضعف و نگرش مثبت به آیندهای روشن و تعالیبخش و سعادتمند، موجب تحرک و پویایی، اعتماد به نفس و افزایش روحیه استقامت و پایداری در راه هدف شده و زمینههای مناسبی را برای پذیرش مفاهیم ارزشی برای او فراهم میسازد. حسن ظنّ و اعتماد به جوانان؛ باعث دلگرمی و برقراری ارتباط صمیمی میشود.
✂️برشی از یادداشت دکتر سید عبداللّٰه متولّیان در #شماره_13 نشریه فرهنگ پویا
#فرهنگ
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📌وظیفهی مسئولین در قبال حفظ و انتقال فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه (۲) ۶- تکیه بر زیباییها با بهره
📌وظیفهی مسئولین در قبال حفظ و انتقال فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه (۳)
۹- معرفی الگوهای عینی و رفتاری در جامعه: معرفی الگوهای ارزشی شایسته که بیانگر عینی و ملموس انطباق با رفتارهای عملی الگوهاست، از عوامل مهم گرایش به ارزشها میباشد. قرآن کریم در اهمیت نقشه الگویی راهبران دینی میفرماید: «لقد کان لکم فی رسول الله اسوه الحسنه.»
۱۰- پاسداری از هویت اصیل جامعه در مواجهه با فرهنگ بیگانه: اقوام و مللی که از وحدت و انسجام فرهنگی قوی برخوردارند، کمتر در معرض تغییر و تحریف قرار میگیرند.
۱۱- نظام آموزشی کیفی و کارآمد: بذر اعتقاد به مفاهیم ارزشی در فطرت هر انسانی به طور بالقوه وجود دارد. نظام آموزشی کارآمد میتواند با شیوههای صحیح، این استعدادهای بالقوه را به فعلیت رسانده و در این زمینه برنامهریزی نماید.
✂️برشی از یادداشت دکتر سید عبداللّٰه متولّیان در #شماره_13 نشریه فرهنگ پویا
#فرهنگ
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📌وظیفهی مسئولین در قبال حفظ و انتقال فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه (۳) ۹- معرفی الگوهای عینی و رفتا
📌وظیفهی مسئولین در قبال حفظ و انتقال فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه (۴)
۱۲- مسئولان و دولتمردان باورشان شود که مدیون خون شهدا هستند.
۱۳- برای مسئولان تبیین شود که امنیت امروز جامعه، مرهون فداکاریها، رشادتها، خون دادنها و از جان گذشتگی شهدای دیروز است.
۱۴- تهیه زندگینامه و شرح عملیات مربوط به شهدا.
۱۵- مصاحبه با خانواده شهدا و ثبت و ضبط ویژگیهای اخلاقی و دینی شهیدان.
۱۶- بسط و گسترش اهداف انقلاب و نهضت عاشورا؛ نظیر عدالت اجتماعی و کرامت انسانی و ارزش نهادن به جایگاه مردم.
✂️برشی از یادداشت دکتر سید عبداللّٰه متولّیان در #شماره_13 نشریه فرهنگ پویا
#فرهنگ
🆔 @farhang_puya
◾️بگویش که در جنگ مردن به نام
◾️به از زنده، دشمن بدو شاد کام
✔️فروع دین محلی است که بستر شهادتطلبی در آن قرار میگیرد و دین اسلام یکی از انگیزههای جهاد را شهادت قرار میدهد. تاریخ گذشته ما سرشار از مردان و زنانی است که حتی قبل از اسلام، با تقویت این روحیه، دل به دریای فرامین الهی میزدند.
✖️اسلام از شهادتطلبی ابراهیم سخن میگوید که از آتش افروزی دشمن ترسید و آتش بر او گلستان شد. از شهادتطلبی اسماعیل در برابر فرمان خدا و شهادتطلبی موسی و زکریا و یحیی، از شهادتطلبی و ایثار اصحاب کهف و دیگر آزادمردان تاریخ و زنانی چون سمیّه که سنگ داغ را برای عقیده تحمّل نمودند.
✂️برشی از یادداشت فاطمه حیدری در #شماره_13 نشریه فرهنگ پویا
#فرهنگ
🆔 @farhang_puya
🔰چهار هزار شاگرد در شرایط اختناق
✅رهبر انقلاب: غالباً تصوّر میشود که امام صادق علیهالسّلام بر روى یک منبر مىنشست و چهار هزار نفر جمع میشدند. اما اینجورى نبوده. چهار هزار نفر در طول عمر طولانىِ امام بتدریج خدمتشان رسیدهاند. اینجور نبود که خلفا اجازه میدادند که امام بنشیند و حرف بزند. عمر امام یک عمر آرام و راحت نبوده است.
📗همرزمان حسین علیهالسلام
#پاراکتاب
🆔 @farhang_puya
🔘 شماره 43 نشریه #فرهنگ_پویا منتشر شد
⬅️ علاقمندان #فایل شماره جدید نشریه فرهنگ پویا با رویکرد «بلاها، حکمتها و رسالت ما» را در همین کانال پیگیری و نسخهی چاپی آن را از طریق شمارۀ 02536624811 سفارش دهید.
🆔 @farhang_puya
💫حقیقت روحانیستیزی
✨همان طور كه از گفتهی مرحوم ميرزاي شيرازی بر ميآيد، آنچه موجب دشمنی با روحانيت شده است، همان امری است كه مايه عداوت با ائمّه اطهار و پيامبران(عليهم السلام) بوده است، و آن، ستيز با دين خداست.
⚡️بنابراين، روحانيستيزي نيز جلوهاي ديگر از ستيزهجوييهاي اهل باطل با پيروان حق است: قَدْ نَعْلَمُ إِنَّهُ لَيَحْزُنُكَ الَّذِي يَقُولُونَ فَإِنَّهُمْ لاَ يُكَذِّبُونَكَ وَلَكِنَّ الظَّالِمِينَ بِآيَاتِ اللّهِ يَجْحَدُون؛(2) [اي پيامبر] به يقين، ميدانيم كه آنچه ميگويند تو را سخت غمگين ميكند. در واقع آنان تو را تكذيب نميكنند، لكن ستمكاران آيات خدا را انكار ميكنند.
📙عبرتهای خرداد، آیت اللّٰه مصباح یزدی
#پاراکتاب
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🎙فرهنگ پویا: انگلیسیها از چه زمانی وارد این جریان شدند؟ 📌حجت الاسلام حسین عرب: بریتانیاییها با مق
🎙فرهنگ پویا: شما فرمودید: «این اقدامات انگلیسیها منجر به پیدایش هندوئیسم شد»، مگر هندوئیسم از قبل وجود نداشت؟
📙حجت الاسلام حسین عرب: خیر. تا پیش از آن سنتهای پراکندهای که به آن «سنتنه درمه» میگفتند، در میان هندوان رواج داشت. «سنتنه درمه» همان سنت باستانی هندوان است. در آن زمان به هیچ عنوان سخن از دین هندوئیسم نبود. این حرف بنده نیست، «هانس کونگ»، الهیدان معروف غربی، در کتاب «ساحتهای معنوی ادیان جهان» صراحتاً میگوید: «ما غربیها بودیم که هندوئیسم را ابداع کردیم.» سامان دادن به این سنتهای پراکنده در قالب آئینی منسجم که کم کم با عنوان هندوئیسم شهرت یافت، اقدامی کاملاً هوشیارانه بوده است.
📔نتیجهی عملی فعالیت مراکز مطالعاتی استعماری؛ چون «انجمن آسیایی» را در اوایل قرن نوزدهم و با به راه افتادن نهضتهای اصلاح دینی در هندوئیسم میتوانید ببینید. از این جریان با عنوان «رنسانس هندویی» و «هندوئیسم مدرن» یاد میکنند که نقطهی آغاز آن در تأسیس فرقهای به نام «برهموساماج» در ۱۸۲۸ شکل میگیرد. «رام موهان روی»، بنیانگذار این فرقه از خاندانهایی است که ارتباط وثیقی با استعمارگران بریتانیایی داشتند و از این طریق به ثروتهای بادآوردهای دست پیدا کردند.
#شماره_40
#تاریخی
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🎙فرهنگ پویا: شما فرمودید: «این اقدامات انگلیسیها منجر به پیدایش هندوئیسم شد»، مگر هندوئیسم از قبل و
🎙فرهنگ پویا: استعمارگران با این کار چه هدفی را دنبال میکردند؟
🎲حجت الاسلام حسین عرب: استعمارگران دو هدف کوتاه مدت و بلند مدت را در این اقدام پیگیری میکردند. هدف کوتاه مدت آنها که شروع کارشان با همین بود، جبران نقاط ضعف هندوئیسم در مقابل اسلام و در نتیجه احساس هویت هندوان در مقابل مسلمانان بود؛ تا بتوانند از این ظرفیت برای پیشبرد اهداف استعماری خود در کشور اسلامی هند استفاده کنند.
🎯وقتی شما به رئوس برنامههای این گروههای به ظاهر اصلاحطلب هندویی نگاه میکنید، میبینید عمده اصلاحات آنان بر سه نقطه متمرکز است: یک: مبارزه با نظام کاستی (نظام طبقاتی میان هندوان)، دو: احیای حقوق زنان که عمدتاً در مبارزه با رسم ستی مشهود بود، سه: مبارزه با بتپرستی.
🎳این سه نقطه، از عمده بسترهایی است که اسلام بر اساس آنان در قلوب مردم هند نفوذ کرده و مسیر خود را گسترش میداد. شعار عدالت و برابری تمامی انسانها، احیای حقوق زنان، شعار توحید و نفی هرگونه شرک و بت پرستی بود.
#شماره_40
#تاریخی
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🎙فرهنگ پویا: استعمارگران با این کار چه هدفی را دنبال میکردند؟ 🎲حجت الاسلام حسین عرب: استعمارگران
🎙فرهنگ پویا: پیدایش این نهضت اصلاحی هندوی یا همان رنسانس هندویی چه ارتباطی با موضوع اصلی بحث ما؛ یعنی نسبت نظام سلطه و معنویتگرایی جدید دارد؟
🎛حجت الاسلام حسین عرب: همانطور که عرض کردم هدف از ایجاد جریان هندوئیسم مدرن در کوتاه مدت هویت بخشی به هندوان بود؛ اما هدف بلندمدت از این اقدامات آن چیزی است که به بحث ما بیشتر مربوط میشود. عناصر موجود در ساختار و محتوای هندوئیسم، ظرفیت مناسبی را برای تسهیلگری آن در خدمت اهداف استعماری فراهم مینمود.
#شماره_40
#تاریخی
🆔 @farhang_puya
🛣آدرس غلط: از لیبرالیسم به سوسیال لیبرال - ۱
🏘با مروری بر سیر تطور ماتریالیسم در غرب معاصر شاهد آن هستیم که نظام سرمایهداری در حالی وارد قرن بیستم شد که ایدئولوژی اصلی آن لیبرالیسم کلاسیک بود. اوج قدرت لیبرالیسم کلاسیک به خصوص در حوزه سرمایهگذاری صنعتی - که از اواخر قرن نوزدهم شروع شده بود - نتایجی به بار آورد که عبارت بود از: فقر شدید، فاصلهی طبقاتی، پایین آمدن میانگین عمر کارگران از حدود ۴۰ سال به ۳۵ سال، محرومیت اکثر فرزندان کارگران از تحصیل، دوقطبی شدن جامعه و آمادگی هرگونه التهاب و اعتراض.
🌋لیبرالیسم کلاسیک بر خلاف وعدههایی که درباره ایجاد صلح دائمی و رفاه داده بود، فقر و جنگ را برای مردم به ارمغان آورد. قطعاً جنگ بزرگ جهانی اول و دوم ریشه در رقابتهای امپریالیستی دارد. پس از جنگ جهانی اول و پیروزی بریتانیا، شاهد رشد و شکلگیری اقتصاد لیبرالیستی در غرب هستیم. آمریکا که در حاشیهی امن و به دور از جنگ قرار داشت، سلاحهای خود را به طرفین درگیر جنگ میفروخت و از پول حاصل از فروش سلاح، توانست اقتصاد خود را سر و سامان دهد.
🏦از طرفی دیگر کشورهای در حال جنگ ذخایر طلای خود را جهت مصون ماندن از جنگ به آمریکا فرستادند که موجب دستیابی آمریکا به حجم عظیمی از ثروت شد. همین امر سبب شد تا آمریکا با الگو قرار دادن «اقتصاد لیبرالیستی» یا به تعبیری «لیبرالیسم کلاسیک» که مهمترین شاخصهی آن بازار آزاد و بخش خصوصی است، بتواند خود را به یکی از قطبهای اقتصادی دنیا تبدیل کند.
✂️برشی از یادداشت محسن مؤمنی در نشریه فرهنگ پویا #شماره_39
#اقتصاد
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🛣آدرس غلط: از لیبرالیسم به سوسیال لیبرال - ۱ 🏘با مروری بر سیر تطور ماتریالیسم در غرب معاصر شاهد آن
🛣آدرس غلط: از لیبرالیسم به سوسیال لیبرال - ۲
💳برتری آمریکا در این زمینه خیلی به طول نینجامید به طوری که در سال ۱۹۲۹ ناگهان آمریکا با اولین بحران اقتصادی خود مواجه شد. سقوط وال استریت در ۲۴ اکتبر ۱۹۲۹ موسوم به سه شنبه سیاه، رکود ده ساله اقتصادی را برای آمریکا و تمامی کشورهای صنعتی غربی به همراه داشت. به موازات تحولات آمریکا و حوادث پس از جنگ جهانی اول خصوصاً رشد دولتهای توتالیتر و اقتدارگرا مانند آلمان نازیسم، ایتالیای فاشیسم و شوروی کمونیسم، غرب به این نتیجه رسید که نیاز به ترمیم نسخه اقتصادی خود دارد؛ بنابراین الگوهای اقتصادی «سوسیال دموکرات» را در دستور کار خود قرار داد. اقتصادی که شاخصهی عمدهی آن دخالت بیشتر دولت در اقتصاد بود تا از این طریق بتوانند جلوی رشد سرمایهداری را بگیرند.
🌪آمریکا برای اینکه بتواند بر این بحران غلبه کند از نظریههای کینز استفاده کرد که نوعی اقتصاد ارشادی است. این نکته مهمی است که آمریکا هیچگاه به طور کامل سوسیال دموکرات نشد؛ اما با کمک نظریهی اشتغال کینز و ورود و مداخله حداقلی دولت توانست مقداری از مشکلات خود را حل کند؛ اما بحران اقتصادی همچنان باقی ماند، چراکه نسخه کاملی برای حل بحران نداشتند. البته قبل از این نیز در بریتانیا برای مدتی این جریان بر سر کار آمده بود.
✂️برشی از یادداشت محسن مؤمنی در نشریه فرهنگ پویا #شماره_39
#اقتصاد
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🛣آدرس غلط: از لیبرالیسم به سوسیال لیبرال - ۲ 💳برتری آمریکا در این زمینه خیلی به طول نینجامید به طور
🛣آدرس غلط: از لیبرالیسم به سوسیال لیبرال - ۳
⚙از سال ۱۹۴۵ دولتهای سوسیال دموکرات به قدرت میرسند که هدفشان این است که مقداری از روند میزان سود به سرمایهدارها را کم کنند و بعد این میزان سود کم را به اقشار فرودست و مستضعف جامعه تزریق کنند. البته که این کار عدالت اجتماعی نیست، در واقع تلاشی است برای اینکه مردم نمیرند و به نقطهای نرسند که انقلاب کنند! به یقین میتوان گفت که هدف استراتژیستهای نظام سلطه و نظام سرمایهداری، رسیدگی به تودههای فقیر نیست بلکه هدف آنها این است که مانع انقلاب تودهها شوند.
🗝پس از جنگ جهانی دوم، آمریکا که خود را وارث بریتانیای کبیر تلقی میکرد، با قرار دادن دلار به عنوان شاخص پول جهانی، تمام سعی خود را کرد تا به لحاظ اقتصادی با رقبای اروپایی خود مبارزه کند و آنها را مطیع خود کند که در این زمینه نیز موفق بود. خصوصاً که پس از آن در دوران جنگ سرد به سر میبرد و به این اقتدار نیاز داشت. از همین جاست که غرب دومین بحران و تکانهی اقتصادی خود را تجربه میکند؛ لذا در دههی ۸۰ میلادی از سیاستهای اقتصادی سوسیال دموکرات به سمت اقتصاد نئولیبرال شیفت کردند.
✂️برشی از یادداشت محسن مؤمنی در نشریه فرهنگ پویا #شماره_39
#اقتصاد
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🛣آدرس غلط: از لیبرالیسم به سوسیال لیبرال - ۳ ⚙از سال ۱۹۴۵ دولتهای سوسیال دموکرات به قدرت میرسند ک
🛣آدرس غلط: از لیبرالیسم به سوسیال لیبرال - ۴
💸از دههی ۸۰ میلادی تاکنون که نزدیک به چهل سال میگذرد کشورهای متروپل دنیا؛ یعنی آمریکا، فرانسه و انگلیس با بحرانهای عظیم اقتصادی مواجه بودهاند که این خود نشان از ناکارآمدی اقتصاد نئولیبرال در غرب است. عمدهترین بحران های اقتصادی آمریکا را میتوان بحرانهای اقتصادی سال ۲۰۰۶، ۲۰۰۸، ۲۰۱۲ و جنبش وال استریت موسوم به جنبش ۹۹ درصدی دانست.
📉همچنین برخی تحلیلگران شروع بزرگترین بحران اقتصادی آمریکا را از سال ۲۰۲۰ میدانند. این امر را نباید فراموش کرد که سیاستهای نئولیبرالیسم ضریب استثمار را بالا میبرد، فشار بر اقشار فرودست را افزایش میدهد، فاصلهی طبقاتی را تشدید میکند و فقر را بیشتر و بیشتر میکنند.
✂️برشی از یادداشت محسن مؤمنی در نشریه فرهنگ پویا #شماره_39
#اقتصاد
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🛣آدرس غلط: از لیبرالیسم به سوسیال لیبرال - ۴ 💸از دههی ۸۰ میلادی تاکنون که نزدیک به چهل سال میگذرد
🛣آدرس غلط: از لیبرالیسم به سوسیال لیبرال - ۵
♻️مدیران نئولیبرال نیز مدیرانی نوعاً متکبر، تکنوکرات، غیر مسئول در قبال مردم، اشرافیمنش و مجری سیاستهای خصوصیسازی و سیاستهای تعدیلی هستند؛ در سیاست خصوصیسازی خودشان منتفع میشوند و در سیاستهای تعدیلی امنیت شغلی را از اقشار فرودست جامعه میگیرند؛ بنابراین نسخهی نئولیبرال هارترین و بدترین نسخهی اقتصادی سرمایهداری است؛ زیرا بیش از دو مدل قبلی، منفعتطلب و به نفع سرمایهداری است.
🚛در نظام سرمایهداری و نئوسرمایهداری ملاک فقط سود و فایده است. نظریهپردازان این اندیشه، جامعه را بازاری تصور میکنند که هم روابط انسانی، روابط کالایی میشود، هم انسانها به شیء و کالا بدل میشوند و در نتیجه منطق پول مطلقاً بر همه چیز حاکم میشود. در نظام سرمایهداری دولت احساس مسئولیت اجتماعی خود را کاملاً از دست میدهد. آنها جامعه را یک بازار بزرگ مبتنی بر رقابت توأم با خصومتی سود محور میبینند که انگار کسی که پول و سرمایه ندارد باید از بین برود و بمیرد! این همان قانون جنگل نیست؟!
✂️برشی از یادداشت محسن مؤمنی در نشریه فرهنگ پویا #شماره_39
#اقتصاد
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا شماره 43.pdf
6.94M
💥توجه💥 💥توجه💥
🌟شماره جدید نشریه #فرهنگ_پویا به چاپ رسید. هماکنون فایل PDF نشریه در اختیار شماست.
💫بلاها، حکمتها و رسالت، کلیدواژههایی هست که در این نشریه به طور تخصصی بررسی شدهاند.
🆔 @farhang_puya
📓رژیمی که در فکر آینده نبود
📰توسعه تهران در دوران سلطنت محمد رضا و بهویژه پس از اصلاحات ارضی او بود. در این سالها بود که تهران از یک شهر خلوت و معمولی به یک شهر عظیم و بینظم و شلوغ و آلوده تبدیل شد. در این سالها ایران درآمد کافی داشت و اگر محمد رضا به فکر مملکت بود میتوانست تهران را بر اساس اصول شهرسازی به صورت یک پایتخت زیبا توسعه دهد.
🗞ولی محمد رضا چنین نکرد و اصولاً در رژیم او هیچ ارگانی به فکر آینده نبود. توسعه بیرویه تهران ثمره سیاستهای مخرب محمد رضا در بهم ریختن بافت جامعه بود و نمونه بارزی از مملکتداری او. چنین بود که تهران پایتخت محمد رضا به شهری بدل شد که بر دریای از آب قرار دارد، از نظر هوا مسموم و آلوده است، فاقد کوچکترین امکانات ایمنی برای سوانح غیر مترقبه است، ترافیک آن سنگینترین ترافیکهای دنیاست، بینظمترین و آلودهترین شهر دنیاست و گردآوری زباله آن به تنهایی سالیانه هزینههای گزافی را تحمیل میکند.
🗒محمد رضا شهر ۳۰۰ هزار نفری تهران را به ۶ میلیون رساند و رسماً میگفت که طرح ۱۲ میلیونی کردن تهران را دارد. این یک اصل است که خراب کردن آسان و درست کردن بسیار مشکل است. محمد رضا بافت اجتماع ایران را خراب کرد، یعنی کار آسان را انجام داد.
📚ظهور و سقوطِ پهلوی، خاطرات ارتشبُد حسین فردوست، ص ۲۸۰
#پاراکتاب
🆔 @farhang_puya