eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.4هزار دنبال‌کننده
8هزار عکس
848 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
💯 ماهیت سینما، تخدیر می‌کند! ♨️ سینما آن زمان هم همین بود -حالایش را من نمی‌دانم- سینمای آن زمان هم همین بود که کسانی که معتاد شده بودند بروند سینما، این‌ها دیگر نمی‌توانستند فکر کنند؛ بنشینند فکر کنند که کشورشان به چه چیزی احتیاج دارد؛ کی دارد کلاه سرشان می‌گذارد. 💢 اصلاً همچو فکری در آن‌ها نمی‌آید؛ چنان خیالی منعکس نمی‌شود. هرچه در ذهنش می‌آید آن پرده سینما و آن بساطی که آنجاست، هست... . عقلایی که، این‌ها را درست کردند [سینما] اگر برا ماها درست کرده باشند، روی همان عقل خودشان برای مهار ما. 🗃 صحیفه امام (ره)، ج۸، ص۴۹۵ و ۴۹۶ 🆔 @farhang_puya
⁉️ مگر ما معتقد نیستیم که وجود مقدس حضرت ولی‌عصر هست؟! 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔘 مشارکت سیاسی اجتماعی مهم‌ترین مظهر جمهوریت در اندیشه‌ی امامین انقلاب (بخش دوم) 🔹 برا این اساس اما
🔘 مشارکت سیاسی اجتماعی مهم‌ترین مظهر جمهوریت در اندیشه‌ی امامین انقلاب (بخش سوم) 🔹 امام انتخابات را متعلق به همه مردم می‌دانستند و معتقد بودند همه به طور برابر از حق رای برخوردارند. در مجموع مبانی نظری امام در دفاع از آزادی و برابری همه‌ی شهروندان در امور سیاسی، زمینه‌ساز اعتقاد راسخ ایشان به مشارکت سیاسی مردم و حق نظارت عمومی آنان بر حوزه‌ی سیاسی است. 🔸 از منظر مقام معظم رهبری نیز آن‌چه در اولویت قرار دارد، اصل مشارکت و حضور حداکثری مردم است: «از ماه‌ها قبل، بعضی از بزرگان، عزیزان و برجستگان کشور، مکرر به من می‌گفتند که اگر شما به شخص خاصی برای ریاست جمهوری نظر دارید، آن را به ما بگوئید تا ما اوضاع و احوال را هموار کنیم و مردم را هدایت نمائیم که همان انجام گیرد. ❎ من به آن‌ها گفتم آن‌چه من از خدا خواسته‌ام، سی میلیون رای است. در طول این چندماه قبل از انتخابات، هر چه اصرار شد، آقایان محترم مسئولان برجسته‌ی کشور و دیگران، غیر از همین حرف، چیزی از من نشنیدند. گفتم در این انتخابات، من آرای مردم را از خدا خواسته‌ام. ✂️ برشی از یادداشت محسن مومنی در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💢 قدرت اجتماعی از منظر انقلاب اسلامی (بخش اول) ✍️ محسن مومنی: ▪️ مشارکت اجتماعی در هر جامعه‌ای قدر
💢 قدرت اجتماعی از منظر انقلاب اسلامی (بخش دوم) ✍️ محسن مومنی: ↙️ به‌جهت درک هرچه بیشتر این مطلب و تشخیص تفاوت نوع مشارکت اجتماعی در انقلاب اسلامی ایران با سایر کشورها توضیحاتی لازم بذکر است: ⭕️ قدرت اجتماعی، از گروه‌های اجتماعی فعالی که بر پایه‌ی ارزش‌ها و باورهای مسلط و مشترک به هم نزدیک شده‌اند حاصل می‌شود و زمانی‌که قدرت سیاسی توانایی و یا اراده‌ی تامین ارزش‌ها و خواسته‌های آن‌ها را نداشته باشد، گروه‌های اجتماعی مایوس شده و بدنبال رهبر یا رهبرانی که بتوانند خواسته‌هاو نظرات آن‌ها را تعقیب و تامین نمایند حرکت خواهند کرد. 🔰 بنابراین در ایجاد و تشکیل قدرت اجتماعی، سه رکن اساسی دخیل است: مردم، رهبری و ایدئولوژی. 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
⚠️ بی‌خیال توهین و تحقیر دیگران را! (قسمت اول) 💤 نگاهی به اطراف انداخت، چشم‌های زیادی به سویش خیره
⚠️ بی‌خیال توهین و تحقیر دیگران را! (قسمت دوم) 💄 صورت‌های بزک کرده، موهای چرب و ژل‌زده یا برق گرفته و به اصطلاح امروزی‌ها «فشن»، لباس‌های عجیب و مارک‌دار، شلوار‌های لی با پاچه‌های لوله تفنگی یا گشاد و چند جیب، مانتوهای ربدوشانی یا تنگ و چسبان و... همه و همه ره‌آورد هجوم ثانیه‌ای مد هستند. ♨️ پدیده‌ای که هر دهه، تحفه‌ای را به دوستداران‌اش ارزانی داشته و می‌دارد. چنان که در دهه ۶۰؛ تیپ بیتلی، دهه ۷۰؛ هیپی، دهه ۸۰؛ پانک، دهه ۹۰؛ رپ و از سال ۲۰۰۰ تا کنون، جریانی تلفیق یافته از سابق و موج‌های جدید را به همراه داشته است. صاحب‌نظران این پدیده (مد) را روش موقتی اعلام می‌کنند که بر اساس ذوق و سلیقه افراد جامعه، سبک‌زندگی، نوع لباس پوشیدن، آداب معاشرت، معماری و... آن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. 🖊 محمد متین 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔸 فرهنگ پویا: آیا این جمله در مورد ایشان [علامه مصباح] می‌تواند صحیح باشد که ایشان جلوی انحراف فکری
🔸 فرهنگ پویا: آیا این جمله در مورد ایشان [علامه مصباح] می‌تواند صحیح باشد که ایشان جلوی انحراف فکری از مسیر اصلی انقلاب را سد کردند؟ (بخش دوم) 🔚 امام (ره)، آقای حاج شیخ حسن صانعی (سلمه‌الله) که الان نیز در قید حیات هستند فرستادند و از آقای مصباح به‌خاطر این کارشان تقدیر کردند و فرمودند این کار را توسعه بدهید و تا وقتی من زنده هستم هزینه آن را می‌پردازم. این ضرورت را امام خوب توجه داشتند و واقعا هم در طول حیات خود بگفته‌ی حضرت آقای رحیمیان هر ماه چک 500 هزارتومانی امام بنام حاج‌آقای مصباح برای هزینه‌های دوره‌های آموزشی ایشان ارسال می‌شد. 🔰 بنابراین آن‌چه درباره علامه مصباح می‌توان گفت تغییر اولویت است مبارزاتی، نه دست کشیدن مبارزه؛ بنده که شاید یکی از نزدیک‌ترین افراد به ایشان بودم شهادت می‌دهم همواره شاهد تایید و حمایت ایشان در مبارزات خود و دوستان خود بودم. زمانی‌که ما در زندان قم افتادیم تا آن‌جا که ممکن بود روحیه‌ی ما را تقویت کردند. 🎙 گفتگو نشریه فرهنگ پویا با حجت‌الاسلام محمدی عراقی 🆔 @farhang_puya
🔸 فرهنگ پویا: مثلا می‌گویند آیت‌الله بهجت اهل ذکر بودند و آیت‌الله بهاءالدینی اهل فکر بودند. آن‌که در حاجاقا (علامه مصباح) ظهور و بروز داشت چه بود؟ ❇️ آن‌چه ما بیشتر می‌دیدیم، فکر بود. البته اهل ذکر هم بودند، ولی نه این‌که مرتب تسبیح بدست بگیرند و ذکر بگویند. ذکر همان یاد باطنی است. حاج‌آقا جای جدایی برای مطالعه و عبادت نداشتند که در اتاق خاصی بروند، در را ببندند و بگویند من می‌خواهم درس بخوانم یا می‌خواهم چیزی بنویسم یا می‌خواهم عبادت کنم. یک صندلی کنار هال بود که محل کارشان هم بود. کسی وارد می‌شد، از بچه و بزرگ مستقیم با حاج‌آقا مواجه می‌شد. 🔺 سلام می‌کرد و اگر می‌خواست حرفی بزند ایشان کاغذی لای کتاب می‌گذاشتند، کتاب را می‌بستند و شروع می‌کردند با او حال و احوال می‌کردند یا وقتی بقیه مشغول بودند، حرف می‌زدند، غذا می‌خوردند و رفت و آمد داشتند، ایشان هم همان‌جا مشغول کار خودشان بودند. ✳️ خیلی وقت‌ها بود که دیگران نشسته بودند و مشغول صحبت با خودشان بودند، ایشان هم در حال خودشان بودند، پیدا بود که این‌جا نیستند. بله اهل فکر زیاد بودند. 🎙 گفتگو نشریه فرهنگ پویا با حجت‌الاسلام دکتر مجتبی مصباح 🆔 @farhang_puya
✔️ شجره طیبه 💠 حضرت آیت‌الله رجبی: 💥 مقام معظم رهبری در جایی می‌فرمایند: «ایشان شجره طیبه است.» حدس من این است که شاید ایشان می‌خواستند به این اشاره کنند که خود ایشان یک درخت پاک است که اندیشه‌های ایشان در عمق فرهنگ دینی نفوذ کرده و ریشه دوانده است و شاخسارهای آن هم تا اعماق جامعه نفوذ پیدا کرده است. ⚡️ ثمرات آن‌هم هر روز نو به نو به جامعه می‌رسد. جامعه اسلامی با استفاده از آن‌ها می‌تواند پر قدرت اهداف خود را دنبال کند و آن را تحقق ببخشد. ایشان با این مجاهدتتمام عیار هم جلوی تبدیل به گفتمان شدن فرهنگ منحط غرب را گرفت و هم گفتمان انقلاب اسلامی را زنده نگه داشت و تقویت کرد. 🆔 @farhang_puya
❓ در مورد محاسبه اعمال و نحوه این محاسبه توضیح بفرمایید؟ 💠 حضرت آیت‌الله خوشوقت: 📝 محاسبه معلوم است دیگر. آدم شب که می­‌خواهد از کار کنار بکشد و بخوابد ببیند صبح تا حالا چه کار کرده است؟ یک حساب اجمالی از کارهایی که با چشم و گوش و زبان و دست و پا انجام داده است بکند و ببیند در آن گناه بوده است یا نه؟ اگر گناه است استغفار کند و تصمیم بگیرد که فردا دیگر انجام ندهد، اگر گناهی نیست سپاسگزاری کند و فردا ادامه بدهد. 💯 امّا مراقبت مهم­تر از محاسبه است. چون اگر مراقبت نباشد حرام از دست آدم در می‌رود(انجام می­‌شود). ولی مراقبت نمی­‌گذارد، لذا امام صادق (علیه‌السلام) فرمودند: سه چیز سیدُ الأعمال است و یا مشکل­‌ترین کارهاست، یکی از آن‌ها را فرمودند: همین مراقبت است. 💢 فرمودند: «ذِکْرُ اللَّهِ‏ عَلَى‏ کُلِ‏ حَالٍ» در هر حالی، هر کجا هستی، بیابان، خیابان، در اتاق، بیرون، به یاد خدا باش. فرمودند: نه اینکه شما بگویی «سُبْحَانَ.اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَکْبَرُ فَقَطْ» نه، منظورم این نیست، اگر چه این هم یاد خداست، امّا آن چیز که من می­‌خواهم بگویم آن مقدمه تربیتی دارد این نیست، فرمودند: آن این است، هر وقتی خواستی با چشم نگاه کنی، با زبان حرف بزنی، با گوش بشنوی، با دست و پا کاری بکنی، فوراً ببین حلال است یا حرام؟ اگر دیدی حلال است انجام بده، امّا اگر حرام بود ترکش کن، این مراقبت است. 📆 سالگرد ارتحال استاد اخلاق حضرت آیت‌الله خوشوقت (ره) 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
⚠️ بی‌خیال توهین و تحقیر دیگران را! (قسمت دوم) 💄 صورت‌های بزک کرده، موهای چرب و ژل‌زده یا برق گرفته
⚠️ بی‌خیال توهین و تحقیر دیگران را! (قسمت سوم) ➰ می‌توان گفت که مد به تغییر سلیقه ناگهانی و مکرّر و اکثر یا برخی از افراد جامعه اطلاق می‌شود که باعث گرایش و بروز رفتارهای خاص یا مصرف کالاهایی ویژه و پیش گرفتن سبکی نو می‌شود. ⛔️ تباهی شخصیت ❌ کمبود شخصیت را نمی‌توان با نگاه هوس انگیز دیگران پر کرد. با این کار آدمی هر روز افسرده‌تر و با پیروی از مد و بی‌عفتی، بی‌ارز‌ش‌تر و در نهایت بی‌شخصیت‌تر می‌گردد. 🗑 مصرفی شدن 🔘 مدپرستی، کم کم انسان را به موجودی مصرفی تبدیل می‌کند که هر لحظه و هر ثانیه خرید یک لباس، یک وسیله و یک کالای جدید، تمام همّ و غمّ چنین فردی می‌شود. ♨️ محرومیت از عشق و علاقه 〽️ وقتی فرد با پیروی کورکورانه از مد، خواسته یا ناخواسته به سمتی و بی‌بند و باری کشیده می‌شود، محبت همسر، خانواده و به مرور زمان اطرافیان را از دست می‌دهد. 🖊 محمد متین 🆔 @farhang_puya
⚔️ فضای مجازی Vs زندگی حقیقی (قسمت اول) 💥 خلاصهٔ وضعیت اکنونِ ما، غوطه‌خوردن و تنفس میان صدها پیچ اینترنتی است. در هر سن و سالی، با هر سلیقه‌ای، با هر نوع نیازی و با هر ملیت و مذهبی! سهل است سخت گفتن از مشتی آمار و ارقام در مورد کم و کیف گرایش به فضای مجازی که اگرچه زیاد شنیده‌ایم اما هنوز رعب‌آورند و البته بیش از آنکه رعب‌آور باشند، تفکر برانگیزاند. صفت رعب‌آور، نه از باب مبالغه بلکه از باب تماشای فاصله‌ای است که میان انسان امروز و انسان کامل ایجاد شده است. 📲 این فاصله به زعم من، نه محصول ارتباطات مدرن، بلکه مستقیم محصولِ بیگانگی روزافزون ما با تفکر و نقد است؛ چه اینکه در جهان کنونی، مفرّی از دستاوردهای مدرن و مشخصاً فضاهای مجازی و اینترنتی نداریم، و لاجرم، تنها آگاهی است که ضمن صیانت از ما و ارزش‌هایمان، حضورمان را در میانه این دستاوردهای نوین، موجّه و معقول می‌سازند. 🖊 الهام عباسی 🆔 @farhang_puya
❎ کار نداشت کیست، دقت می‌کرد چه میگویی؟ 🎙 استاد حسن رحیم‌پور ازغدی: ✳️ من ایشان [علامه مصباح] را پنج شش جلسه بیشتر ملاقات نکردم. یک جلسه یادم است فقط برای نقد ایشان رفتم. یعنی از اول تا آخر من به ایشان اعتراضات علمی می‌کردم که این حرف شما غلط است به این دلائل. یا چرا راجع به فلان مساله اینگونه گفتید؟ ✅ یک لحظه ندیم ایشان چهره‌اش بگیرد و ناراحت شود که تو کی هستی که آمدی اینجا به من نقد می‌کنی؟! ابدا. دقیق گوش می‌کرد. کار نداشت کیست، دقت می‌کرد چه میگویی؟ یکی یکی هم جواب داد. 🆔 @farhang_puya
💠 مکتب اسلام، مکتب تمدن‌ساز (بخش اول) 💢 یکی از ملاک‌های شناخت و جایگاه و اهمیت هر مکتبی را می‌توان در انگاره‌های تمدنی آن مکتب جستجو کرد. مکتب اسلام که سعادت دنیا و آخرت انسان و هستی را در برنامه خود دارد، از نظر بنیان‌های تمدنی نیز برترین مکتب است. برای فهم این مطلب، لازم است تا با اقسام جوامع بشری و مفهوم تمدن‌سازی آشنا شد. ⚡️ تمدن‌های بشری که عمدتا شامل تمدن‌های مادی است، در طول تاریخ با فراز و فرودهایی همراه بوده‌اند، بر اساس باورهای اسلامی، آن‌چه در نهایت، بشریت را به سعادت می‌رساند، تمدن اسلامی است که علاوه بر امور دنیوی، نگاه عمیقی به معنویات و امور اخلاقی نیز دارد. این مطلب نیز ریشه در باورهای هستی‌شناسانه اسلام دارد. ادامه دارد ... ✂️ برشی از یادداشت محسن مومنی در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
🔘 علامه مصباح‌یزدی، مولد علوم انسانی اسلامی ✍️ محسن مومنی: ▪️ دغدغه علامه مصباح در تمام این سال‌ها ورود دیانت به همه حوزه‌های زندگی انسان بوده است، از نظام تعلیم و تربیت، اقتصاد، متون درسی و ... گرفته تا روان‌شناسی و سبک زندگی. از این روست که ایشان را یک تئوریسین تمدن اسلامی می‌دانیم. ▪️ اگر تلاش‌های شبانه‌روزی ایشان و شاگردانشان نبود معلوم نبود اروز علوم انسانی ما دچار چه بلایی شده بود. تلاش‌های این مجاهد خسته‌ناپذیر و جنگیدن ایشان در سنگر مبارزه با التقاط و تحریف بود که موجب شد تا علوم انسانی ما جولان‌گاه دشمن نشود. ▪️ فعالیت‌های علمی ایشان از موسسه در راه حق و بنیاد باقرالعلوم (ع) گرفته تا دفتر همکاری حوزه و دانشگاه و موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) و هم‌چنین مناظره‌های علمی با گروه‌های مارکسیستی و کمونیستی و چهره‌های شاخصی مانند احسان طبری و فرخ نگهدار، همگی نشان از عزم ایشان برای پالایش علوم انسانی موجود از مبانی غربی دانست. 🆔 @farhang_puya
🔴 انتخابات بسیار مهم است! 💠 حضرت امام خامنه‌ای: ‼️ انتخابات در کشور ما بسیار مهم است. انتخابات یکی از دو رکن مردم‌سالاری دینی است. مردم‌سالاری دینی روی دو ستون ایستاده است؛ یکی از این دو ستون رای مردم است، انتخابات است. ما به برکت انتخابات به دنیا فخر می‌فروشیم. دشمنان برای کوبیدن ملت ایران و جمهوری اسلامی انتخابات ما را ندیده می‌گیرند و متهم می‌کنند. ☑️ این نشان می‌دهد انتخابات خیلی مهم است. انتخابات بسیار مهم است. مایه‌ی عزت ملی است؛ مایه‌ی تقویت ملت ایران است؛ مایه‌ی آبروی ملت ایران است. آن‌چه امروز درباره مسئله انتخابات عرض می‌کنم این است که این یک پدیده‌ی اقتدارآفرین است، مردم دنیا، صاحب‌نظران دنیا در مقابل فکر مردم‌سالاری دینی که در دنیا مطرح شد، مجذوب شدند. ↙️ در مقابل مکاتب گوناگون مثل لیبرالیسم و کمونیسم و فاشیسم و امثال این‌ها، امام بزرگوار مردم‌سالاری دینی را که همان جمهوری اسلامی است، وارد میدان کرد و ملت‌ها را و خواص را در همه‌ی امکنه‌ی عالم، در همه کشورهای دنیا مجذوب خود کرد. 📆 1 فروردین 1396 🆔 @farhang_puya
◾️ حجاب نماد فرهنگی اسلام 💢 «حجاب» از ارزنده‌ترین نمودهای فرهنگی، اجتماعی در تمدن ایرانی اسلامی می‌باشد که پیشینه آن به قبل از ورود اسلام می‌رسد، اما در فرهنگ اسلامی به اوج تعالی و منتهای ارزش و اعتبار خود می‌رسد. حجاب و عفاف؛ پدیده مذهبی ارزشی مهمی در تعالیم اسلامی می‌باشد و توجه به زمینه‌های فرهنگی اجتماعی به عنوان بستر آن بسیار شایسته و لازم می‌نماید و اشاعه و تعمیق آن نیازمند آموزش‌های بنیادین و مداوم در خانواده، مدرسه، دانشگاه و اجتماع است. ⭕️ بدیهی است که در کنار شرایط مسائل اجتماعی، برای ارزش تلقی کردن و الگوپذیری این فرهنگ، نیازمند درونی و نهادینه شدن آن در وجود افراد می‌باشیم. بدون شک رسیدن به این هدف، نیازمند مشارکت و توجه جدی همه نهادها و دستگاه‌ها به صورت مستمر و هدف‌مند می‌باشد. 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
⚔️ فضای مجازی Vs زندگی حقیقی (قسمت اول) 💥 خلاصهٔ وضعیت اکنونِ ما، غوطه‌خوردن و تنفس میان صدها پیچ ا
⚔ فضای مجازی vs زندگی حقیقی (قسمت دوم) 🌀 فضای مجازی یک طیف است؛ میدانی وسیع برای ظهور و بروز‌های صفر تا صدی! این خاصیت تکنولوژی مدرن است؛ محصولی که خاستگاهش غرب مدرن است اما در هر زمینی و میان هر ملتی که بخواهد سکنا می گزیند! ملت‌ها به تناسب نسبتی که با تفکر و اصالت‌های دینی و فرهنگی خود دارند، رابطه و ارادتشان را با آن مشخص می‌کنند. 🔻 بی‌آنکه خواسته باشم موقعیت کنونی ایران را در این آشوب‌ جهانی داوری کنم؛ تنها مصرم از یک چیز حرف بزنم: از نسبتی که تکنولوژی امروز به خصوص فضای مجازی با خاستگاهش دارد و نیز از نسبتی که مخاطب آن در ایران، با خاستگاهِ خود دارد. تکنولوژی میان ما و غرب ایستاده است. 🖊 الهام عباسی 🆔 @farhang_puya
⚖️ پیشرفت آمیخته با عدالت است (قسمت اول) ‼️ پیشرفت اگر با عدالت همراه نباشد، پیشرفت مورد نظر اسلام نیست. اینی که ما تولید ناخالص ملی را، درآمد عمومی کشور را به یک رقم بالایی برسانیم، اما در داخل کشور تبعیض باشد، نابرابری باشد، آلاف و الوف برای خودشان داشته باشند، عده‌ای در فقر و محرومیت زندگی کنند، این آن چیزی نیست که اسلام می‌خواهد! ⚠️ این آن پیشرفتی نیست که مورد نظر اسلام باشد. باید عدالت تأمین بشود. عدالت هم یک واژه‌ی بسیار عمیق و وسیعی است که بایستی خطوط اصلی آن را جستجو و پیدا کرد. به نظر ما عدالت، کاهش فاصله‌های طبقاتی است، کاهش فاصله‌های جغرافیایی هست. 📆 بیانات رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) ۱/ ۱/ ۸۸ | 🆔 @farhang_puya
💢 حضرت آیت‌الله مصباح‌یزدی (ره) برای ایجاد جامعه آرمانی سه شرط را متذکر می‌شوند: 1️⃣ اول اینکه کاملا واقع‌بینانه باشد و حقایق زیست‌شناختی، روان‌شناختی و جامعه‌شناسی را به هیچ روی از نظر دور ندارد و به دست فراموشی نسپارد. 2️⃣ دوم اینکه همراه با ارائه طریق باشد، یعنی فقط جامعه آرمانی را تصویر نکند، بلکه راه و روش رسیدن به آن را نیز نشان دهد. 3️⃣ سوم اینکه اهدافی را، اعم از هدف اصلی و نهایی و هدف‌های واسط، برای جامعه آرمانی تعیین کند که دارای مراتب باشند. ✍️ مهدی حسن‌زاده 🆔 @farhang_puya
✅ انتخابات، مایه‌ی آبروی ملت 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
⚔ فضای مجازی vs زندگی حقیقی (قسمت دوم) 🌀 فضای مجازی یک طیف است؛ میدانی وسیع برای ظهور و بروز‌های صف
⚔ فضای مجازی vs زندگی حقیقی (قسمت سوم) 🔰 تکنولوژی میان ما و غرب ایستاده است. گذشته‌اش غرب مدرن است و حالا همچون امکانی فریبنده و پر زرق و برق رو درروی ماست. ما کیستیم؟ و غرب کیست؟ این سوال ساده‌ای است که اغلب فراموش می‌شود؛ زیرا در وهله اول، مسئله این نیست که با تکنولوژی چه کنیم؟ فضای مجازی خوب است یا نه؟ با ابزارهای این فضا چه کنیم؟ و... بلکه قبل از آن باید دانسته باشیم که تکنولوژی و مشخصاً فضای مجازی از کجا می‌آید؟ 🌐 فضای مجازی، اینستا، فیس‌بوک، تلگرام و ده‌ها مدل دیگر دستاوردی نوین، از دل یک تحول تاریخیِ چند صدساله در غرب هستند؛ تحولی که از سدهٔ ۱۴ و ۱۵ میلادی زیرساخت‌های فکری و معرفتی، صنعتی و نظامی و علمی و پژوهشی را تحت یک وضعیت خاص تاریخی که آن را مدرنیته می‌نامیم، سامان داد. 🖊 الهام عباسی 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
⚖️ پیشرفت آمیخته با عدالت است (قسمت اول) ‼️ پیشرفت اگر با عدالت همراه نباشد، پیشرفت مورد نظر اسلام
⚖ پیشرفت آمیخته با عدالت است (قسمت آخر) 🔚 این‌جور نباشد که اگر یک مرکزی، یک استانی، یک شهری، یک کوره‌دهی از مرکز دور است، در یک نقطه دور جغرافیایی کشور قرار گرفته است، دچار محرومیت باشد؛ اما آن جایی که نزدیک است، برخوردار باشد؛ این عدالت نیست. ✔️ هم فاصله‌های طبقاتی باید برداشته شود، هم فاصله‌های جغرافیایی باید برداشته شود، هم برابری در استفاده‌ی از امکانات و فرصت‌ها باید به وجود بیاید. همه‌ی آحاد کشور، آن کسانی که استعداد دارند، آن کسانی که امکان دارند، بتوانند از امکانات عمومی کشور استفاده کنند. این‌جور نباشد که نور چشمی‌ها مقدم باشند و افراد متقلب و خدعه‌گر جلو بیفتند. 🌐 کاری کنیم که افراد گوناگون کشور، همه بتوانند در برابر امکانات کشور، از فرصت برابر استفاده کنند. البته این‌ها آرزوهای بزرگی است، لیکن دست یافتنی است؛ دست نیافتنی نیست. اگر تلاش کنیم و کار کنیم، می‌توانیم به آن برسیم. سخت است، اما شدنی است. 📆 بیانات رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) ۸۸/۱/۱ | 🆔 @farhang_puya
⚠️ مواظب سرنوشتتان باشید! 🌐 انتخابات ریاست‌جمهوری از جدی‌ترین، پرشورترین و پرجاذبه‌ترین صحنه‌های مشارکت ملی است. انتخابات پرشور، نظام جمهوری اسلامی را جوان‌تر از آنچه هست خواهد کرد و روز نویی را برای مردم به ارمغان می‌آورد. 🚫 ملت اجازه نمی‌دهد رئیس‌جمهور آینده خلاف مصالح جامعه حرکت کند. رئیس جمهور منتخب مردم می‌تواند گره‌های زندگی مردم را بگشاید. باید با برنامه‌ریزی عدالت‌خواهانه و تلاش بی‌وقفه، فقر را از کشور بر‌چید، فساد را ریشه‌کن کرده، شکاف فقیر و غنی را از بین برد و با تحقق عدالت اجتماعی و عمق بخشیدن به باورهای دینی و ملی، ایران را به الگویی توانا، مقتدر، پیشرفته و شایسته این ملت تبدیل ساخت. 📆 رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) ۸۴/۲/۱۱ | 🆔 @farhang_puya
▪️ مجاهد عالم ✍️ محمد جعفری: 🔹 عالمان اصیل دینی و احیاگران اندیشه‌ی ناب الهی همواره در تلاش بوده‌اند که اندیشه‌ و باور دینی را از گزند انحرافات و تحریفات مصون نگه دارند. امام صادق (علیه‌السلام)، ویژگی بارز عالمان دین را حفظ حدود و ثغور اعتقادی جامعه می‌دانند که با مرزبانی عقیدتی خود، مانع از رخنه شبهات در افراد ضعیف‌الاعتقاد می‌شوند. حضرت علامه آیت‌الله مصباح را به حق می‌توان از اسلام‌شناسان دغدغه‌مندی دانست که در طی نیم قرن اخیر در مبارزه با انحراف و التقاط در صف اول مجاهدت علمی بوده است. 🆔 @farhang_puya