eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.4هزار دنبال‌کننده
8.1هزار عکس
857 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 پیامبر اکرم (صلّی‌الله علیه و آله): 👈 نِعمَتانِ مَكفُورَتانِ الأَمنُ وَالعافِيَةُ ✅ دو نعمت است كه شكر آن‌ها گزارده نمی‌شود: امنیت و سلامتی 📙 الخصال، ص ٣۴ 🆔 @farhang_puya
💠 تعامل فرهنگی، براساس معیارهای اصولی ⚠️ فرآیند جهانی شدن فرهنگ‌ها را نمی‌توان متوقف ساخت؛ زیرا عواملی که این حادثه را رقم می‌زنند از چنان قدرت و وجهه‌ای برخوردارند که هیچ سدی جلودار آن‌ها نیست؛ 🔰 ولی آنچه می‌تواند از این لیموی تلخ شربتی گوارا تهیه کند، این است که جهانی شدن فرهنگ‌ در هر جامعه، به گونه‌ای متناسب با آداب و رسوم تاریخی و فرهنگی آن جامعه انجام شود. 📏 به عبارت دیگر، مردم از چنان آمادگی و قدرت گزینش برخوردار باشند که اولاً عناصر اصیل فرهنگی خود را از دست ندهند، ثانیاً به جای آنچه از دست می‌دهند، متاع ارزشمندتری بستانند، ثالثاً میان داده‌ها و ستانده‌ها نوعی همزیستی منطقی ایجاد کنند... . 📝 علیدوست ابرقویی 🆔 @farhang_puya
💡 از تاریخ باید عبرت گرفت 🔎 آیا نمی‌توان به این کلیسا و مجلس آن زمان با سازمانهای بین المللی، آژانس ها و شوراها و کنگره های امروزی که همه دیدگاه‌ها و دستورهای حاکمان خود را رسمیت می دهند، مقایسه ای هوشیارانه انجام داد؟ 🔱 آیا امکان ندارد فردیناند و شارل و فیلیپ و... تمایل حاکمان کنونی اروپا و آمریکا... باشند؟ آیا فتح سنگر به سنگر و تسلیم شدن مرحله‌به‌مرحله ما در ضمن اجرای پیمانها و معاهدات و... خودساخته آنان که به هیچ کدام آنها پایبند نیستند، در دستور کار آنان نیست؟ 📛 مگر هدف امروز دشمنان جهان اسلام و بدخواهان تمدن و فرهنگ غنی اسلامی به طور عام و فرهنگ و تمدن اسلامی ایرانی به طور خاص، نابودی دین و فرهنگ و هویت مسلمانان نیست؟ 📝 علی‌ الله‌اکبری 🆔 @farhang_puya
💢 ملی‌گرایی یا مبارزه با اسلام 🌐 رضاخان به کمک روشنفکران در جهت محو آثار اسلام، ناسیونالیسم(ملی‌گرایی) را مطرح کرد که در پی احیای آثار باستان بود. 🌀 منورالفکرها نیز او را در این جهت همراهی می‌کردند؛ به طوری که مشير‌الدوله یا «حسن پیرنیا» تاریخ ایران باستان را می‌نویسد و در تلاش است تا زمینه قرائت نماز را به فارسی فراهم کند. 🔘 تقی‌زاده در این برهه، سخن از تغییر همه‌چیز و تقلید در همه ابعاد مطرح می‌سازد و احمد کسروی که داعیه پاک دینی و پیرایشگری اسلام را داشت از رحمت شاهانه رضاخان بهره‌مند می‌شود و در قبال آن به ترویج افكار التقاطی خود می‌پردازد. ✍ سید محمدمهدی موسوی 🆔 @farhang_puya
⭕️ چیستی استبداد رضاخانی ⚠️ استبداد رضاخانی چیزی جز بسیج روشنفکران برای کامل کردن کاری که در مشروطه آغاز کردند (یعنی محو آثار دیانت و مذهب) نبود. ☑️ رضاخانی که به تصریح تاریخ معاصر، در زمان به دست گرفتن زمام حکومت، حتی سواد خواندن و نوشتن هم نداشت، فقط پوششی بود که مجموعه روشنفکران غربزده با همراهی انگلستان به عنوان قدرت نخست آن زمان از آن برای اجرای مقاصد خود استفاده می‌کردند. 🔺 واقعیت این است که در این دوره با سکوت علمای سنتی مواجه هستیم که چندان در صحنه مبارزات عملی سیاسی وارد نمی‌شوند، اما روشنفکران لائیک با تمام قوا از دولت رضا شاه حمایت می‌کنند. ✍ سید محمدمهدی موسوی 🆔 @farhang_puya
🔆 فقط حیدر امیرالمومنین است 🆔 @farhang_puya
💠 پيامبر مکرم اسلام (صلى‌الله عليه و آله): 👈 رِضا اللّه فـي رِضا الوالِدِ ، وسَخَطُ اللّه في سَخَطِ الوالِدِ ✅ خشنودى خدا در خشنودى پدر است و ناخشنودى خدا در ناخشنودى پدر. 📙 میزان الحکمه، ج ۱۳، ص ۴۹۰ 🆔 @farhang_puya
💠 جهاد تبیین در بیایانات علامه مصباح‌یزدی (ره) 🆔 @farhang_puya
🔹 بررسی جریانات روشنفکری در دوره جابه‌جایی قدرت 🔎 در بررسی جریانات روشنفکری در دوره جابه‌جایی قدرت به دو جناح عمده روشنفکری بر می‌خوریم: ۱. روشنفکری وابسته به انگلیس یا به جهان مقابل کمونیسم ۲. جریان روشنفکری همسو با سیاست‌های کمونیستی شوروی سابق. 🔘 دسته نخست از روشنفکران این دوره، همچون ذكاء‌الملک فروغی، نگاه به کمک‌های مادی و معنوی انگلیسی و بعدها آمریکا داشتند. 🔺 شاید بتوان از این گروه به عنوان جناح راست روشنفکری پس از استبداد رضاخانی نام برد که تا حدودی هم ارتباط با هیئت حاکمه پهلوی داشتند، اما در عین حال می‌کوشیدند خود را نیروی مستقل مردمی و مخالف استبداد نشان دهند. ✍ سید محمدمهدی موسوی 🆔 @farhang_puya
💢 اقبال بیشتر روشنفکران چپ 🔰 جناح روشنفکری چپ بادیدگاه‌های مارکسیستی و نزدیک به شوروی نیز فعالیت‌های بسیاری در آن سال‌های پرهیاهو داشتند؛ تا جایی که حتی روشنفکرانی هم که دیدگاه‌های چپ و مارکسیستی را باور نداشتند و در ارتباط تشکیلات پنهانی با دولت‌های غربی، به خصوص انگلیس به سر می‌بردند هم از شعارهای چپ استفاده می‌کردند. ☑️ این مسأله می‌تواند دلالت بر جالب بودن دیدگاه‌های مارکسیستی برای قشر دانشجویان آن زمان ایران و در وهله بعد، عوام مردم، به خصوص قشر کارگر داشته باشد. 🔚 جناح چپ، پس از شهریور سال ۱۳۲۰ در حزب توده سازمان می‌یابد که خود این حزب و عملکرد آن تابع مستقیمی از سیاست شوروی است. ✍ سید محمدمهدی موسوی 🆔 @farhang_puya
💢 اثر آموزه‌های الحادی حزب توده بر جریان روشنفکری ایران 📜 آموزش‌های حزب توده برای هوادارانش که جنبه ضد مذهبی و الحادی در آن آشکار بود، بخشی از اندیشه‌های غربی را در سطحی گسترده معرفی و ترویج می‌کرد؛ به‌طوری که اثر این ایده‌ها و شعارها تا مدت‌ها بر جریان روشنفکری ایران و حتی چند سالی پس از انقلاب شکوهمند اسلامی ادامه داشت. ✍ سید محمدمهدی موسوی 🆔 @farhang_puya
💠 پیامبر مکرم اسلام (صلی‌الله علیه و آله) : 🔰 هر کسی که بدنبال رزق حلال در طول شبانه‌روز تلاش کند، شب را در حالی سپری می‌کند که گناهانش آمرزیده شده. 📙 کنزالاعمال ٩٢١۵ 🆔 @farhang_puya
⭕️ انسجام جناح راست روشنفکری 🚫 جناح راست روشنفکری در یک انسجام جبهه‌ای در این دوره در قالب «جبهه ملی» در صدد کسب قدرت سیاسی بر می‌آید. 🌀 ناسیونالیسمی که در دوره استبداد رضاخانی و آغاز اندیشه‌های روشنفکری نیز به آن اشاره شد در این طیف به وضوح مشاهده می‌شود. می‌توان گفت تفکر ملی‌گرایی که به وسیله روشنفکران رضاخانی پرورش یافت، منشأ ایجاد طیف راست روشنفکری در دوره جابه‌جایی قدرت شد. ✍ سید محمدمهدی موسوی 🆔 @farhang_puya
🔸 مشروعیت حکومت‌ها و نظام‌های سیاسی ◾️ هر حکومت، دولت و نظام سیاسی برای حدوث و بقای خویش ناچار است از نظر ذهنی در مخاطبان خود نسبت به این‌که می‌تواند در امور عمومی و اجتماعی آنان تصرف کند، موجه و مستحق تلقی گردد. ❓این‌که چرا و به چه دلیل مردم باید از فرامین و دستورهای حاکمان و حکومت‌ها اطاعت کنند، سؤالی است که بحث مشروعیت به دنبال پاسخ آن است. 🔚 مشروعیت، یعنی توجیه عقلی و یا عقلانی اعمال سلطه و اطاعت. بنابراین قانونی بودن حکمرانی نیز حکومت را از این بحث بی‌نیاز نمی‌کند و حکومت قانونی نیز باید این مشروعیت را برای خود اثبات کند‌. ✍ حجت‌الاسلام دکتر محمدرضا باقرزاده 🆔 @farhang_puya
🔆 اسوه نمونه 🆔 @farhang_puya
✅ دلیل عقلی مشروعیت الهی ولایت فقیه 🔰 براساس اصل اولی عقلایی، هیچ انسانی حق حاکمیت بر دیگری را ندارد، مگر آنکه عقلاََ ولایت او اثبات شود و چون ولایت خداوند بر موجودات از نظر عقلی اثبات شده است، هرگونه حق تصرف و ولایتی باید به ولایت خداوند منتهی گردد و‌گرنه از این اصل اولیه خارج نخواهد شد. 📜 از این‌رو در اصل پنجاه و ششم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز آمده است: «حاکمیت مطلق بر جهان و انسان از آن خداست و هم او، انسان را بر سرنوشت اجتماعی خویش حاکم ساخته است. هیچ‌کس نمی‌تواند این حق الهی را از انسان سلب کند یا در خدمت منافع فرد یا گروهی خاص قرار دهد و ملت این حق خداداد را از طرقی که در اصول بعد می‌آید، اعمال می‌کند.» ✍ حجت‌الاسلام دکتر محمدرضا باقرزاده 🆔 @farhang_puya
🔆 باید اسلام ناب را جاری کنیم 💠 غیر از این نیست که سران استکبار از قدرت برخورد عملی مسلمانان در شناخت و مبارزه با توطئه‌های شوم آنان به هراس افتاده‌اند و اسلام امروز مسلمانان را یک مکتب بالنده و متحرک و پر حماسه می‌دانند و از اینکه فضای شرارت آن‌ها محدود شده است و مزد‌بگیران آنان چون گذشته با اطمینان نمی‌توانند علیه مقدسات قلم‌فرسایی کنند مضطرب شده‌اند. 💡 خلاصه کلام اینکه ما باید بدون توجه به غرب حیله‌گر و شرق متجاوز و فارغ از دیپلماسی حاکم بر جهان درصدد تحقق فقه عملی اسلام برآییم و الا مادامی که فقه در کتاب‌ها و سینه علما مستور بماند، ضرری متوجه جهانخواران نیست... . 📝 محمدحسین علی‌جان‌زاده روشن 🆔 @farhang_puya
✅ دشمنان از فقه اجتماعی ترس دارند! 🔆 هدف اساسی این است که ما چگونه می‌خواهیم اصول محکم فقه را در عمل فرد و جامعه پیاده کنیم و بتوانیم برای معضلات جواب داشته باشیم و همه ترس استکبار از همین مسئله است که فقه و اجتهاد جنبه عینی و عملی پیدا کند و قدرت برخورد در مسلمانان به وجود آورد. ⭕️ راستی به چه علت است که در پی اعلام حکم شرعی و اسلامی مورد اتفاق همه علما در مورد یک مزدور بیگانه، این‌قدر جهان‌خواران برافروخته شدن و سران کفر و بازار مشترک و امثال آنان به تکاپو و تلاش مذبوحانه افتاده‌اند؟ 📝 محمدحسین علی‌جان‌زاده روشن 🆔 @farhang_puya
❇️ مخالفت‌ها در برابر فقه جامع 🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امام سجّاد (عليه‌السّلام) : ☑️ عمّه‌ام زينب، با وجود همه مصيبت‌ها و رنج‌هايى كه در مسير شام به او روى آورد، حتّى يك شب نماز شب را ترک نکرد. 📙 عوالم العلوم و المعارف والأحوال من الآيات و الأخبار و الأقوال، ج‏ ۱۱، ص ۹۵۳ 🏴 رحلت حضرت زینب کبری سلام‌الله علیها تسلیت باد. 🆔 @farhang_puya
✳️ پیشرفت فوق‌العاده 🔆 «یک نکته مسئله سرعت پیشرفت است. این پایگاه های استنادی که ذکر کردند رتبه ی نوزدهم یا رتبه‌ی هفدهم [ایران را] در دنیا، خب این درست است، همین را می‌گویند، ما داریم در میدان علم پیش می‌رویم؛ خیلی هم افتخار می‌کنیم... ✴️ آنکه چشم دنیا را هم خیره کرد، سرعت پیشرفت ما بود که گفتند سرعت پیشرفت جمهوری اسلامی در علم - یعنی پیشرفت علمی‌اش - سیزده برابر متوسط دنیا است؛ سیزده برابر! 🌐 درست هم بود؛ البته الان نمی‌دانم چقدر است؛ این مال سه چهار سال قبل است. این‌ها را هم همان پایگاه‌های بین‌المللی گفته‌اند؛ این‌ها حرف‌های ما نیست.¹» 📆 بیانات مقام معظم رهبری در دیدار رؤسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری؛ ۱۳۹۴/۸/۲۰ 🆔 @farhang_puya
⭕️ ذهنیت جهانیان از تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ⚠️ انقلاب اسلامی ایران، مثل هر انقلاب دیگری مستلزم شکستن بنیان‌های سابق و ایجاد نهادها و ساختارهایی با کارکرد جدید و متفاوت بود. انقلابی که مکتب را پایه تمام اركان حکومت می‌دانست و سیاست جدای از دیانت را، به هیچ‌ روی برنمی‌تافت. 🌐 تمام آنتن‌های خبری دنیا جمع شده بودند تا اخبار بزرگ‌ترین انقلاب قرن را به همه جهان مخابره کنند و در انتظار آن بودند تا گذر انقلابیون ایران را در مرحله تثبیت، از معبر قانون‌نویسی ببینند و بدانند چه اركان و نهادهایی را در قانون اساسی -به عنوان قانون مادر- خود خواهند گنجاند. ✍ وحید نکونام 🆔 @farhang_puya
💢 محوریت تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران 🔰 نظام منحصر به فردی که با محوریت ولایت فقیه شکل گرفت؛ برای اینکه بتواند در مرحله عمل، حکومت فقاهت و عدالت را توسط فقيه جامع‌الشرایطی که مشروعیت خود را از جانب شارع و مقبولیت خود را از ناحیه مردم کسب کرده بود به منصه ظهور برساند؛ ناچار از تمهید نهادی بود که وظیفه مهم تشخیص شرایط ولی فقیه را از میان فقهای موجود و نظارت بر این رکن اساسی و کلیدی نظام بر عهده گیرد. 🔘 نهادی که برای انجام این مسئولیت سنگین، باید خود از فقیه شناسانی تشکیل می شد که مردم با اتكای رای و نظر آنان، با رهبر و ولی فقیه خود بیعت نمایند و بدین ترتیب مشروعیت نظامی که بر پایه اتصال با حاکمیت الهی استوار است، همواره تضمین شود. ✍ وحید نکونام 🆔 @farhang_puya
🔸 اهمیت و جایگاه مجلس خبرگان در دیدگاه امام خمینی(ره) 💠 امام خمینی(ره): 🔰 «مجلسی که علاقه‌مندان به اسلام و جمهوری اسلامی به آن دل بسته‌اند و مخالفان و دشمنان آن چشم به آن دوخته‌اند. 🔺 آنان دل بسته‌اند که منتخبین آن‌ها که از علمای متعهد و آگاه به مصالح و مفاسدند، با رأی مبارک خود شایسته‌ترین و متعهدترین فقیه یا فقها را برای این مقام که صیانت نظام جمهوری اسلامی و هدایت آن به‌طور شایسته و موافق با شریعت مطهره بستگی به آن دارد، با اعتقاد به حضور خداوند متعال و نظارت او بر آرا و اعمال و احوال آنان تعیین نمایند و رضای او را بر رضای خود و دیگران مقدم دارند و اینان چشم طمع دوخته‌اند که شاید به وسیله ایادی خود بتوانند لغزشی خدای ناخواسته ایجاد کنند که در آتیه ولو درازمدت، نظام اسلامی را به انحراف کشانند.» ✍ سید محمدمهدی موسوی (ره) 🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امیرالمؤمنین علی (عليه‌السلام): 👈 اِفعَلوا الخَيرَ و لا تُحَقِّروا مِنهُ شَيئا؛ فإنَّ صَغيرَهُ كَبيرٌ، و قَليلَهُ كَثيرٌ 🔆 كار خوب انجام دهيد و هيچ كار خوبى را كوچك مشماريد؛ زيرا كوچك آن هم بزرگ است و اندكش بسيار. 📙 وسائل الشيعة: ١/٨٩/٩ 🆔 @farhang_puya