✅ ویژگیهای انقلابیون از نگاه قرآن (قسمت اول)
1⃣ برخی ویژگیهای انقلابیون از نگاه قرآن کریم را میتوان اینگونه برشمرد: یکی از نشانههای انقلابیون، شدت عمل در برابر دشمنان و مهربانی و شفقت درباره خودیهاست: «أشداء على الكفار رحماء بينهم».
2⃣همواره آماده مقابله با دشمن هستند: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا خُذُوا حِذْرَكُمْ فَانْفِرُوا ثُبَاتٍ أَوِ انْفِرُوا جَمِيعًا» ای اهل ایمان! سلاح جنگ برگیرید و آنگاه دسته دسته یا همه به یکبار متفق برای جهاد بیرون روید.
3⃣ در راه خدا جهاد میکنند: «يقاتلون في سبيل الله». ۴_دارای صبر و استقامت فراوانی هستند: «الذين قالوا ربنا الله ثم استقاموا».
✍ علیاکبر عالمیان
#معارف
#انقلاب_اسلامی
#شماره_33
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
✅ ویژگیهای انقلابیون از نگاه قرآن (قسمت اول) 1⃣ برخی ویژگیهای انقلابیون از نگاه قرآن کریم را می
✅ ویژگیهای انقلابیون از نگاه قرآن (قسمت دوم)
5⃣ به خدا و پیامبرش ایمان دارند و در این راه، هیچ شکی به دلشان راه ندارد: «الذين آمنوا بالله ورسوله ثم لم يرتابوا».
6⃣ از جان و مال خود در راه خدا میگذرند: «الَّذِينَ آمَنُواْ وَ هَاجَرُواْ وَ جَاهَدُواْ فِي سَبِيلِ اللّهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَ أَنفُسِهِمْ أَعْظَمُ دَرَجَةً عِندَ اللّهِ وَ أُوْلَئِكَ هُمُ الْفَائِزُونَ» آنانی که ایمان آوردند و از وطن هجرت کردند و در راه خدا به مال و جانشان جهاد کردند آنها را نزد خدا مقام بلندی است و آنان بالخصوص سعادتمندان دو عالمند.
7⃣ مانند سد آهنین، مستحکم و نفوذناپذیرند: «يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِهِ صَفًّا كَأَنَّهُمْ بُنْيَانٌ مَرْصُوصٌ».
✍ علیاکبر عالمیان
#معارف
#انقلاب_اسلامی
#شماره_33
🆔 @farhang_puya
◾️دین ابراهیمی و ادیان تحریف شده
▫️از منظر قرآن کریم، دین حنیف اسلام ابراهیمی، دین حضرت ابراهیم و تمامی انبیای الهی (علیهم السلام) می باشد. چرا که قرآن در آیات متعددی، بیان می دارد که حقیقتا «دین» در نظر خداوند «اسلام» است.
▫️از منظر قرآن کریم و تاریخ، مسیحیت و یهودی فعلی و حتی مکاتب شرقی، صورت انحراف یافته دین حنیف ابراهیمی میباشند که به نام دین جدیدی مطرح شدهاند؛ گرچه برخی از مضامین و احکام و عقاید این آئینها هنوز هم شباهت جدی با «اسلام محمدی»
که احیای « اسلام ابراهیمی» است، دارد.
📚 تحلیل نفوذ فرهنگی کابالیستی (عرفان یهودی) در سینما، صفحه ۳۲ و ۳۳، محمد حسین فرجنژاد و رفیعالدین اسماعیلی
#پاراکتاب
🆔 @farhang_puya
💠امام حسین (علیه السلام) :
کسی که بخواهد از راه گناه به مقصدی برسد، دیرتر به آرزویش میرسد و زودتر به آنچه میترسد، گرفتار میشود.
📚تحف العقول، ص۲۴۸
#حدیث
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
✅ ویژگیهای انقلابیون از نگاه قرآن (قسمت دوم) 5⃣ به خدا و پیامبرش ایمان دارند و در این راه، هیچ ش
✅ ویژگیهای انقلابیون از نگاه قرآن (قسمت سوم)
8⃣ ولایت پذیرند: «وَ مَا آتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ مَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا» و آنچه را رسول خدا برای شما آورده بگیرید و از آنچه نهی کرده خودداری کنید.
🔝 این ویژگیها (ویژگیهای مذکور در قسمت های قبل) را میتوان از مهمترین خصوصیتهای انقلابیون از دیدگاه قرآن دانست.
✍ علیاکبر عالمیان
#معارف
#انقلاب_اسلامی
#شماره_33
🆔 @farhang_puya
📋 مروری بر سند ننگین توسعه پایا و 2030
🗂 سند توسعه پایدار یا توسعه پایا یک سند راهبردی است که توسط سازمان ملل متحد تنظیم و جایگزین اهداف توسعه هزاره شده و در سپتامبر ۲۰۱۵ (مهر۹۴) توسط نمایندگان دولتها در مجمع عمومی سازمان ملل تصویب شده است.
🔶 این سند که مشتمل بر اهداف متعدد آموزشی، اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی و فرهنگی متعددی تحت عناوین عامی همچون دفاع از حقوق بشر، گسترش عدالت و مبارزه با فقر میباشد، نقشهٔ راه جامعهٔ بین الملل را برای پانزده سال آینده بیان و آنان را ملزم به اجرای آن میکند.
🔸 برنامهٔ آموزشی (۲۰۳۰) که یکی از اسناد سند توسعهٔ پایدار به عنوان سند بالادستی آن است، توسط کمیسیون ملی یونسکو در سایر کشورها بومی سازی شده و به اجرا در آمده است.
✍ محسن هامانه
#سیاست
#استکبار_ستیزی
#تاریخ
#شماره_38
🆔 @farhang_puya
💢 سند 2030 در ایران (قسمت اول)
🔻 سند 2030 بومیسازی شده در ایران به عنوان «سند ملی آموزش» مطرح است که مشتمل بر هفت بخش به شرح ذیل میباشد:
🔳 1. پیش گفتار ۲. مروری بر شاخصهای اقتصادی - اجتماعی و جمعیت شناختی ایران و ارتباط آن با آموزش
◼️ ٣. معرفی ساختار آموزشی ایران (از پایه تا عالی) ۴. ساختار و راهبردهای کلان ملی برنامه آموزش (2030) در جمهوری اسلامی ایران.
✍ محسن هامانه
#سیاست
#تاریخ
#شماره_38
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💢 سند 2030 در ایران (قسمت اول) 🔻 سند 2030 بومیسازی شده در ایران به عنوان «سند ملی آموزش» مطرح است
💢 سند 2030 در ایران (قسمت دوم)
🔘 5_ اهداف هفت گانهی آموزش ۶_ عوامل مؤثر در تحقق اهداف آموزش (۲۰۳۰) ۷. نظام نظارت و ارزیابی برنامه آموزش (۲۰۳۰).
⚠️ کمیسیون ملی یونسکو در ایران پس از تشکیل کارگروه ملی آموزش (۲۰۳۰) با پیگیری مدام در نهایت موفق شد تا این سند را در هیأت دولت نیز به تصویب برساند و در تاریخ ۲۵ شهریور ۹۵ از سوی دولت به سایر نهادها و سازمانها ابلاغ شود.
✍ محسن هامانه
#سیاست
#تاریخ
#شماره_38
🆔 @farhang_puya
⁉️ چرا در مقابل فرهنگ غربی منفعل هستیم؟ (قسمت اول)
⚠️ ما چگونه میخواهیم با این فرهنگهای غربی گفتگو داشته باشیم و در آنها اثر بگذاریم درحالی که دائما در قبال آنها منفعلانه عمل میکنیم؟!
🔲 چرا ما فعالیت هجومی و مثبت در قبال این اباطیل نداریم و هر روز به شکلی آنها را میپذیریم و آنگاه دینمان را طوری تأویل میکنیم که با این نظریههای باطلی که با اصول دینی و فکری ما متعارض است توافق داشته باشد؟!
✔️ ما تعارض صریح یقین و شک را میبینیم و با این وجود با کمال میل آن را قبول میکنیم. اگر از ما سؤال شود که با دینتان چگونه رفتار کردید و از فرهنگ، تمدن و میراث و دینتان که مملو از معارف و حقایق بوده است، وَقِفُوهُمْ ۖ إِنَّهُمْ مَسْئُولُونَ. فَلَنَسْأَلَنَّ الَّذِينَ أُرْسِلَ إِلَيْهِمْ وَلَنَسْأَلَنَّ الْمُرْسَلِينَ.
🎙 بیانات علامه مصباح (ره)
#علامه_مصباح
#جامعه
#انقلاب_اسلامی
#شماره_10
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
⁉️ چرا در مقابل فرهنگ غربی منفعل هستیم؟ (قسمت اول) ⚠️ ما چگونه میخواهیم با این فرهنگهای غربی گفت
⁉️ چرا در مقابل فرهنگ غربی منفعل هستیم؟ (قسمت دوم)
✅ جواب قاطع به این سؤال ( که با دینتان چگونه رفتار کردید و از فرهنگ، تمدن و میراث و دینتان که مملو از معارف و حقایق بوده است)، به احساس وظیفه و درک وظایف دینی در این زمان باز میگردد.
🌄 عصری که از جهتی در ظلمات است و از جهت دیگر نورانی است. این عصر به خاطر غلبه اوهام و تشکیکها و وسوسههای شیطانی در ظلمات است و از جهت وجود امکانات و وسایلی که زمینه را برای تبلیغ دین فراهم میکند، نورانی است.
💻 متأسفانه دشمنان ما بیشتر از ما از وسایل
و امکانات بهره برداری میکنند.
🎙 بیانات علامه مصباح (ره)
#علامه_مصباح
#جامعه
#انقلاب_اسلامی
#شماره_10
🆔 @farhang_puya
💠حضرت محمد (صل الله علیه و آله):
ای علی! خداوند رحمت کند پدر و مادری را که فرزند خویش را بر نیکی کردن به خودشان یاری کنند.
#حدیث
🆔 @farhang_puya
🔴 وظیفه مسلمانان آگاه و علما در مقابل فرهنگ غربی (قسمت اول)
▫️ وقت آن رسیده است که در اعمال و برنامههایمان تجدید نظر کنیم. امروزه ادامه کارهای تکراری و تقلیدی کافی نیست و ما باید به فکر تجدید نظر در برنامه هایمان باشیم.
▫️اولین چیزی که بر ما مسلمانانِ با فرهنگ و بر علما لازم است، این است که پایههای معارف دینیمان را به کمک کتاب، سنت و عقل، محکم کنیم.
🎙 بیانات علامه مصباح (ره)
#علامه_مصباح
#جامعه
#انقلاب_اسلامی
#شماره_10
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔴 وظیفه مسلمانان آگاه و علما در مقابل فرهنگ غربی (قسمت اول) ▫️ وقت آن رسیده است که در اعمال و برنا
🔴 وظیفه مسلمانان آگاه و علما در مقابل فرهنگ غربی (قسمت دوم)
❌ دوم اینکه فرهنگهای بیگانه را خوب بشناسیم و نظریههایشان را اگر چه غلط باشد بفهمیم؛ زیرا تا وقتی که کنه این نظریهها را درک نکنیم، نمیتوانیم آنها را به صورت منطقی و محکم رد کنیم.
🔰 سوم اینکه مقدار زیادی از امکانات و نیروهایمان را به امور فرهنگی اختصاص دهیم. متأسفانه پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، امور فرهنگی مورد غفلت قرار گرفت و چنان که باید و شاید به فرهنگ عمومی توجه نشد.
🎙 بیانات علامه مصباح (ره)
#علامه_مصباح
#جامعه
#انقلاب_اسلامی
#شماره_10
🆔 @farhang_puya
🔆 تمدن چیست؟ (قسمت اول)
🔰 در جهت شناختن فرهنگ، تعاریف متعددی ارائه گردیده که برخی از آن عبارتند از:
1⃣ نگرش تمدن، نگرشی فراگیر و جامع است. در این رویکرد، تحولات اجتماعی در مقیاسی کلان و در نسبتی با دیگر حوزهها مورد مطالعه و تحقیق قرار گرفته و از تحلیلهای تک عاملی پرهیز میشود.
🖇 از سوی دیگر نگاه تمدنی، نگاهی است که کارآمدی نظامهای اندیشهای از آن رهگذر رخ میدهد. ۲. تمدن به معنای کننده آن، یعنی نه فقط رفاه در زمینه ضرورتهای روزانه، بلکه همچنین پالایش معرفت و پرورش فضیلت به نحوی که زندگی بشری را به مرتبه بالاتر بکشد.
#فرهنگ
#جامعه
#شماره_10
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔆 تمدن چیست؟ (قسمت اول) 🔰 در جهت شناختن فرهنگ، تعاریف متعددی ارائه گردیده که برخی از آن عبارتند از
🔆 تمدن چیست؟ (قسمت دوم)
🔝 اگر دانشمندان چنین تمایزی بین دو معنای تمدن قائل میشدند، میتوانستند مقدار زیادی از بحثهای بیثمر را کنار نهند.
3⃣ تمدن عبارت است از مجموعه دانشها، هنرهاژ فنون، آداب، سنن، تأسیسات و نمادهای اجتماعی که در پرتو ابداعات و اختراعات و فعالیتهای افراد و گروههای انسانی،
طی قرون و اعصار گذشته توسعه و تکامل یافته و در تمام قسمتهای یک جامعه و یا چند جامعه که با هم ارتباط دارند، رایج است.
🔚 مثل تمدن مصر، تمدن یونان، تمدن ایران و هر کدام دارای ویژگیهایی است که به عوامل جغرافیایی و تاریخی و تکنیکی خاص
خود بستگی دارد.
#فرهنگ
#جامعه
#شماره_10
🆔 @farhang_puya
◾️تعریف عرفان و تفاوتهای آن با معرفت
▫️عرفان و معرفت یک معنا داشته و در عربی همریشه هستند و به معنای شناخت میباشند ولی عرفان، شناخت شهودی خاصی است که در اصطلاح دینی، شناخت شهودی و دریافت قلبی خدای متعال و صفات و افعال او میباشد؛ در حالی که معرفت شامل شناخت با روش شهودی، حسی، عقلی و وحیانی میشود.
▫️چندین واژه نزدیک به
کلمه عرفان هستند که دلالتی به نسبت عموم و خصوص من وجه با هم دارند: «میستیسیزم»، «گنوستیسیزم»، «اسپیر چوالیتی»، «صوفیسم»، «تصوف»، «معرفت معرفت شهودی»
و «معرفت عمیق معنوی»، معادلهایی هستند که برای عرفان به کار رفتهاند که ذیلا تمایزات دقیقی برای آنها ذکر شده است.
📚 تحلیل نفوذ فرهنگی کابالیستی (عرفان یهودی) در سینما، صفحه ۳۵ و ۳۶، محمد حسین فرجنژاد و رفیعالدین اسماعیلی
#پاراکتاب
🆔 @farhang_puya
💠امام صادق (علیه السلام) :
اگر روزگار، روزگار ستم باشد و مردمش اهل نیرنگ اطمینان ( اعتماد ) کردن به تمام افراد مایه درماندگی است .
📚تحف العقول،ص 357
#حدیث
🆔 @farhang_puya
🛑 مشکلات رنسانس (قسمت اول)
1⃣ مذهب ستیزی و مادهگرایی: متأسفانه تمدّن و تکنولوژی موجود از همان اول بیمار متولد شد و به این خاطر به ستیز با مذهب پرداخت یا خود را هماهنگ با باورهای مذهبی ننمود.
2⃣ مرزبندی میان دو حوزه اعتقاد و عمل: گرچه آغاز انقلاب رنسانس توسط افراد موحّد و مذهبی بود ولی بعداً بر اساس نگرش مادی و از زاویه تنگ دانشهای نظری، تجربی و انسانی با رنگ غيرالهی شکل گرفت.
🖇 چون دین حاکم، پاسخگوی نیازهای بشری در بُعد نظام معاش جامعه نبود، عملاً یک مبارزه منفی پدید آمد و از آن موقع مرزبندی میان حوزه اعتقاد و عمل مطرح شد و هنوز هم این تناقض رفتاری، نسبت به باورهای دینی هست.
#تاریخ
#جامعه
#شماره_10
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🛑 مشکلات رنسانس (قسمت اول) 1⃣ مذهب ستیزی و مادهگرایی: متأسفانه تمدّن و تکنولوژی موجود از همان اول
🛑 مشکلات رنسانس (قسمت دوم)
3⃣ سکولاریسم: از آفات بزرگ تفریطگری کلیسا و افراطگری رهبران رنسانس ، دینگریزی، نفرت از دین و نفی حاکمیت دین شد.
نیل پُستمَن به نقل از سنو (Snow) میگوید: «ماشین، خدای اصلی و حقیقی اینان شد.
🔶 انسانها دیگر حاضر نبودند زندگیشان را با حیاتی مملو از ترس خدا و محصور در یک جامعه ابزار و آلات معاوضه کنند.
🔳 به اعتقاد انسان، بهتر است که دین کماکان در همان فضای رمزآلود خود باقی مانده، به ارشاد مردم بسنده کند و سیاست سُکّان تدبیر مُدُن را در دست گیرد تا جوامع دچار بحران نشده و امور اجتماعی به عاقبت قرون وسطی دچار نگردد».
#تاریخ
#جامعه
#شماره_10
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🛑 مشکلات رنسانس (قسمت دوم) 3⃣ سکولاریسم: از آفات بزرگ تفریطگری کلیسا و افراطگری رهبران رنسانس ،
🛑 مشکلات رنسانس (قسمت سوم)
✅ جا دارد از اینها بپرسیم، واقعا جدایی دین از سیاست در این قرون اخیر ، توانسته کام بشر را از آرامش و رفاه شیرین نماید؟ بماند.
🔚 البته افول منحنی توسعه تمدن و تکنولوژی در اولین روزهای هزاره
سوم، به خاطر ناهنجاریهای گسترده و بیسابقه در پیکره جهان مادی (خصوصا نظام سرمایهداری) موضوع قابل انکاری نیست.
#فرهنگ
#جامعه
#شماره_10
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🛑 مشکلات رنسانس (قسمت سوم) ✅ جا دارد از اینها بپرسیم، واقعا جدایی دین از سیاست در این قرون اخیر ،
🛑 مشکلات رنسانس (قسمت چهارم)
🔰 بسیاری از دانشمندان جامعهشناس و نظریه پردازان جهان مادی، افق تمدن مادی را تیره و آکنده از نابرابری، بیمسئولیتی، کامجویی فردی، جمع گریزی و انسان محور افسار گسیخته میدانند.
☑️ تا جایی که برای فروپاشی بزرگترین مظهر نظام سرمایهداری (آمریکا) یعنی وجه غالب تمدن مادی، دوره کوتاه مدت ۱۰ ساله را پیشبینی میکنند؛ مثل نظام سوسیالیزم.
#فرهنگ
#جامعه
#شماره_10
🆔 @farhang_puya
◾️تفاوتهای عرفان با کلمات مشابه ( قسمت اول)
▫️«میستی سیزم» که امروزه معمولا بیشتر معادل عرفان به کار میرود، بر جنبههای رازآمیز و باطنی هستی تأکید دارد و از واژه «mystery» به معنای راز و رمز است و از واژه یونانی «mysterion» گرفته شده که به معنای «لب فروبستن و سکوت کردن» است و کنایه از این است که راز است و نباید بر هرکس و در هر جا فاش شود.
▫️« گنوستی سیزم» از ریشه «gnosis» به معنای «دانش» و «معرفت» مشتق شده است و لذا از این لحاظ، «گنوستیسیزم» بیشتر به معنای عرفان در فرهنگ اسلامی نزدیک است.
📚 تحلیل نفوذ فرهنگی کابالیستی (عرفان یهودی) در سینما، صفحه ۳۷، محمدحسین فرجنژاد و رفیعالدین اسماعیلی
#پاراکتاب
🆔 @farhang_puya