eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.4هزار دنبال‌کننده
8هزار عکس
848 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
🖇 مفهوم جمال و زیبایی از منظر علامه مصباح یزدی (ره) و علامه جوادی آملی 🔹 فیلسوف معاصر علامه مصباح یزدی (ره) زیبایی را این گونه تعریف می‌کنند: «شیء به گونه‌ای باشد که باعث اعجاب و لذت گردد.» ایشان زیبایی را از سنخ وجود و زمینه گرایش و علاقه به زیبایی را فطرت انسان می‌دانند و معتقدند حقیقت زیبایی هم شامل موجودات بسیط است و هم مركب. 🔸 علامه مصباح زیبایی مرتبه بالا را برای نفسی که در مرتبه پایین قرار دارد غیر قابل درک دانسته و معتقدند بر این اساس نفوس فرورفته در شهوات حیوانی به ندرت از معانی لطیف لذت می‌برند، اما زمانی که خداوند معرفت شهودی و علم حضوری نسبت به مراتب عالی وجود را به بنده‌ای عطا کند، زیبایی این مراتب او را مدهوش و شگفت‌زده می‌کند و سپس می‌فهمد که وجود به خودی خود زیباست و در نتیجه درک می‌کند که «الذی أَحْسَنَ كل شيء خلقه» یعنی چه؟ 🔹 آیت الله جوادی آملی فیلسوف و مفسّر قرآن کریم در عصر حاضر، ظهور و کمال در کارهای مثبت را جمال می‌دانند و می‌فرمایند: 🔸«گاه ذات اقدس الهی با چهره قهر ظهور می‌کند که این جلال اوست و گاه با چهره مهر ظهور می.کند که این جمال اوست. جمال و جلال هر دو ذيل كمال مطلق الهی هستند و ذات اقدس الهی جمال محض است و جمیل محض است. جمال ذات اقدس الهی هستی محض است و هستی جمیل است. هستی محض جمیل محض است. هرجا جمال هست به هستی بر می گردد.» ایشان قرآن کریم را سراسر هنر می‌دانند. ✍ زینب مزرعی فراهانی 🆔 @farhang_puya
📌 هنر اسلامی، تجلی‌گاه توحید 🔹 بسیاری از نگارندگان هنر اسلامی بر آنند که هنر اسلامی در پی رجوعی به اسم «الله اکبر»، با آن آغاز می‌شود تا حسن و جمال او را چون آیینه جلوه بخشد. 🔸 هنر اسلامی مکاشفه و مجاهده‌ای عرفانی از صور هستی است برای رهایی از غربت و وصول به قربت ذات الوهی تا نوری که جهان به واسطه آن آشکار می‌شود در تجلی هنر خود را نمایان سازد. چنان که بورکهارت- هنرشناس مسلمان این هنر را تجلی گاه وحدت الهی در جمال و نظام عالم می‌داند و وحدت را در هماهنگی و انسجام عالم کثرت و پژواک آن را در نظم و توازن می‌انگارد. 🔸 بوکهارت در کتاب «هنر اسلامی؛ زبان و بیان» بیان می‌دارد برای اینکه هنرمندی بخواهد اندیشه وحدت وجود را نمودار سازد سه وسیله را در هنرش باید اختیار نماید: ۱ - هندسه که وحدت را در نظم فضایی جلوه گر می‌سازد.۲- وزن (ریتم) که وحدت را در نظم دنیوی نیز غیر مستقیم در فضا نمودار می‌سازد. ۳- نور که نسبت آن با شکل های قابل رؤیت مانند وجود مطلق است به موجودات محدود‌. ✍ زهرا مروستی 🆔 @farhang_puya
📌 نماز، عامل ریشه‌کنی تکبر علامه مصباح یزدی (ره): 🔸️...یكی از بزرگ‏ترین حكمت‏های نماز این است كه روح تكبر از آدمیزاد گرفته شود...هنگام نماز باید از گوشه‏های چشم، اشك جاری شود و نهایتاً باید تكبر و نخوت را از دل نمازگزار بزداید. آنان كه آزاده‏اند و زیر بار هیچ قید و بندی نمی‏روند، صورت‏هایشان را فروتنانه برای اظهار كوچكی در برابر خدا بر خاك می‏گذارند. 🔸️...حضرت [ علی در خطبه قاصعه] می‏فرمایند: در آثار عبادات بیندیشید و ببینید كه خدا چگونه ریشه‌‏های كبر را می‏‌خشكاند، تا جوانه‏‌های تكبر و فخرفروشی در دل مؤمن جوانه نزند. 🔺️شرح خطبه قاصعه، ۱۳۸۳/۰۸/۱۴ 🆔 @farhang_puya
💢 هنر، ابزار اقامه عواطف اجتماعی در جهت خاص است 🔹 احساسی که شما در مخاطب ایجاد می‌کنید -که خدای متعال ذوق آن را داده است - چند تا خصوصیت باید داشته باشد. خصوصیت محوری آن این است که باید در نهایت تولی و تبری را رشد بدهد؛ یعنی هنر باید ابزار بسط تولی و تبری باشد؛ قلوب را نسبت به یک جبهه متعلق و دلداده و نسبت به جبهه دیگر متنفر کند. 🔸هنری که فقط بسط محبت می‌دهد، یک جانبه است و برای پردازش رشد جامعه کافی نیست. همچنین هنری که فقط نفرت‌ها را رشد بدهد برای پرواز جامعه کافی نیست؛ باید هر دوی اینها را بتواند بسط بدهد. 🔹خود هنرمند باید اول احساسی در این وادی پیدا کند، بعد به این جبهه‌ای از احساس که در وجودش پیدا می‌شود، بعد اجتماعی بدهد و دیگران را هم در آن احساسات شریک کند. به تعبیر دیگر احساس خودش را اقامه کند. هنر، ابزار اقامه عواطف اجتماعی در جهت خاص است. 🎙 حجت الاسلام و المسلمین میرباقری 🆔 @farhang_puya
📌 رهبری احساسات اجتماعی، وظیفه هنرمند 🔹 رهبری احساسات اجتماعی تا حدود زیادی در دست هنرمندان است. هنر ابزاری است در خدمت هنرمند که می‌تواند از طریق آن به احساساتی که قبلا تجربه کرده است بعد اجتماعی بدهد و به دیگران منتقل بکند و در آنها احساس نوعی همدلی اجتماعی ایجاد کند. این یکی از خصوصیاتی است که هر هنری می‌بایست داشته باشد. 🔸 این را هم می‌دانید که رهبری عواطف و احساسات اجتماعی به منزله رهبری قلوب و بسیار مهم است. اگر کسی بتواند این کار را بکند، در واقع وساطت در فیض یا خدای نکرده واسطه در بسط ظلمت پیدا می‌کند. 🔹 شاید حضرت امام (ره) آنجا هم که شهادت را هنر معرفی میکنند - شهادت هنر مردان خداست- همین است. شهید آن کسی است که با فعل خودش احساسات اجتماعی را به بلوغ عبودیت و بندگی و گذر از دنیا و توجه به مسائل مهم‌تر سیر می‌دهد. 🎙 حجت الاسلام والمسلمین میرباقری 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 تحلیل دقیق رهبر انقلاب از رابطه و ترویج فاحشه‌گری و نقشه‌ حمله نظامی به ایران 🆔 @farhang_puya
💢 در هنر، رابطه بین فرم و محتوا یک رابطه معنایی است 🔹 هنر این نیست که ما بیاییم یک محتوا را انتخاب کنیم و هر فرمی را که برایش ریختیم اشکالی نداشته باشد. اصلا این گونه نیست. خود فرم در هنر و خود قالب معنی دارد، در مبانی هنرهای تجسمی، مثلا کادرها، هر کدام مفهوم و تأثیر خاصی دارند. 🔸 اصولا نسبت بین فرم و قالب و محتوا یک نسبت منطقی و یک نسبت معنایی است. اصولا زیبایی‌شناسی در هنر بخشی از همین تناسبات است. نمی‌توان در موسیقی یک شعر خوب را روی موسیقی قرار داد بلکه برعکس این است. چون موسیقی تأثیرش تأثیر عقلی نیست و تأثیر حسی است. یعنی شما وقتی می‌شنوید قبل از آنکه تعقل بکنید بر شما تأثیر می‌گذارد. 🔹 بنابراین باید دید خود موسیقی چه مفهومی دارد. این نسبت‌ها چه تاثیری دارند. در واقع این امر به حکمت هنر اسلامی و زیبایی‌شناسی موسیقی ایرانی بر می‌گردد و در اینجاست که رابطه بین حکمت هنر اسلامی و موسیقی و زیبایی‌شناسی با مبانی فقهی به هم گره می‌خورد. ✍ عمادالدین هوفر 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 چرا شخصیت حاج قاسم برای دشمنان ایران انقدر مغضوب است؟ 🆔 @farhang_puya
⭕️ موسیقی اسلامی 🔹 در صدر اسلام یعنی در قرن دوم به بعد علمای اسلامی بحث‌های مفصل و مستوفی انجام دادند و الحق آثار گرانبهایی تا قرن نهم خلق کردند. متأسفانه از آن به بعد این امر کم‌رنگ شده، به حدی که اکنون مردم نه این افراد و نه آثارشان را می‌شناسند و حتی شناختی از آنچه در گذشته داشتیم یعنی از قرن سوم نیز ندارند. 🔸 در این دوره افرادی مثل ابراهیم زلزل و اسحاق موصلی، بحث‌های بنیادی را شروع کرده و می‌گویند جامعه‌ای که تفکر توحیدی و اسلامی بر آن حاکم است بالطبع باید همه موضوعات آن منطبق با این تفکر باشد. اسحاق موصلی به صراحت بیان می‌کند که ما دو نوع موسیقی داریم: یک نوع موسیقی یونانی است و نوع دیگر موسیقی دربار است. 🔹 وی می‌گوید: به دلیل اینکه تفکر یونانی، تفکر مادی است و برای نیازهای مادی جامعه مناسب است، بنابراین موسیقی یونانی نمی‌تواند منطبق با تفکر جامعه اسلامی باشد. این نوع نگاه، هوشمندی بسیاری می‌خواهد. موسیقی درباری هم از آن رو که برای بهره‌گیری از مفاسد و ابتذال و شهوت و چیزهای دیگر بوده، نمی‌تواند موسیقی جامعه اسلامی را تشکیل دهد. این سخن متعلق به قرن دوم و سوم است. 🔹 از همان ابتدا نوشتن علائم و به اصطلاح آوانگاری‌ها را برای ثبت موسیقی و وضع موسیقی انجام دادند که بعدها توسط افرادی مثل فارابی، صفی الدین ارموی، عبدالقادر مراغی، قطب‌الدین شیرازی، بوعلی سینا و غیره به تدریج کامل تر شد و افرادی مثل خواجه نصیرالدین طوسی و حتی خیام، رساله‌هایی در باب موسیقی نوشتند و بحث‌های بسیار اساسی را منطبق با تفکر مطرح کردند. ✍ عمادالدین هوفر 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌿°• ویژه شب زیارتی امام حسین (ع) 💠 یه بغل خاطره دارم از حرم ... 🎙 حاج مهدی رسولی 🆔 @farhang_puya
✍امام على عليه السلام: هرگاه دوستى بِرويَد، همکارى و پشتیبانی از یکدیگر واجب مى‌گردد. 📚غررالحكم حدیث ۴۱۳۲ 🆔 @farhang_puya
🖇 چگونگی نقد پیشرفت‌های تکنولوژی 🔹 جهانی شدن نه تنها به شاخصه عصر ما تبدیل شده، بلکه به نظر می‌رسد که در سرنوشت ما نیز نقشی تعیین کننده دارد. بی تردید پیشرفت تکنولوژی و ظهور تجارت پیشرفته، پیوند میان جوامع مختلف جهان را افزایش داده و امکان انتقال سریع مردم و اطلاعات را فراهم آورده است. 🔸 این مقوله در زمان ما مفهوم خاصی پیدا کرده که تا خاستگاه آن و ماهیت نظام‌های فکری و فلسفی و اجتماعی و اقتصادی حاکم بر مدعیان آن شناخته نشود، نمی‌توان درباره آن موضع درستی اتخاذ نمود و چنین شناختی مستلزم آن است که اولا با مفهوم و واژه این پدیده و همین طور با غرب و نظام‌های حاکم بر آن به خصوص نظام سرمایه‌داری به خوبی آشنا شویم و چنین شناختی میسر نمی‌شود مگر آن که نظام‌های فکری و فلسفی خاصی که زمینه‌ساز مقوله جهانی شدن هستند را مورد مطالعه قرار دهیم. ✍ علی مهتابی 🆔 @farhang_puya
📌 مفهوم جهانی‌سازی 🔹 على رغم متداول بودن اصطلاح جهانی‌شدن یا جهانی‌سازی، هنوز تعریف جامعی از آن ارائه نشده است؛ چرا که اولا به طور دقیق زوایا و ابعاد جهانی‌شدن حتی برای آنانی که در فرآیند جهانی‌شدن قرار دارند ملموس و روشن نیست، ثانیا اصطلاح جهانی شدن مفهوم جدیدی است و عمری کمتر از دو دهه دارد؛ بنابراین هنوز تحقق نیافته و همچنان دستخوش تحول است. 🔹 با این وصف، کوشش‌هایی برای ارائه تعاریفی از جهانی شدن، هر چند ناقص، مبهم و مشکوک صورت گرفته است. از جمله: جهانی شدن پدیده ای چند بعدی است و از این رو، اقتصاد، ،سیاست، فرهنگ و.... را دربر می‌گیرد و با تحقق آن، مرزهای ملی از بین رفته و یا کم‌رنگ می‌شود و کشورها نقش گذشته خود را از دست می‌دهند و به جای قوانین داخلی، قوانین بین المللی بر کشورها حاکم می‌شود. ✍ علی مهتابی 🆔 @farhang_puya
⭕️ مصاحبه نشریه فرهنگ پویا با علامه مصباح یزدی (ره) پیرامون موضوع 📌 نشریه فرهنگ پویا: آیا بعد از ظهور حضرت [مهدی (عج)] جامعه از جهت معرفت شناخت، به حدی رسیده است تا به راحتی آموزه‌های دینی را از حضرت بپذیرند؟ 🔺 علامه مصباح یزدی (ره): ما تصور می‌کنیم حضرت بقیه الله (عج) وقتی تشریف می‌آورند، در ظرف چند ساعت همه مشکلات حل شده و دنیا گلستان می‌گردد و ایشان با هیچ مشکلی مواجه نخواهد شد. وقتی این را فضيل بن یسار از حضرت می‌شنود، تعجب می‌کند و به حضرت می‌گوید: یا بن رسول الله این دیگر چه مسأله‌ای است؟ در ادامه حضرت می‌فرماید: «علت این که حضرت ولی عصر (عج) بیشتر از زمان حضرت رسول(ص) رنج می‌برد، این است که پیغمبر اکرم(ص) وقتی مبعوث شد، بر مردمی که سنگ و چوب می‌تراشیدند و می‌پرستیدند، مبعوث شد.» 🔸 با چنین مردمی بحث کردن و قانع کردن آنها به این که بت، خدا و قابل پرستش نیست کار مشکلی نبود، زیرا هر عاقلی می‌فهمد سنگی که خودش آن را تراشیده این خدا نمی‌شود. حتی می توانستند امتحان کنند و از او یک چیزی بخواهند وقتی نمی‌توانست انجام دهد، باطل بودن آنها مشخص می‌شد. پیغمبر (ص) هر مشکلی داشت با مردم دنیا‌پرستی بود که منافعشان را در خطر می‌دیدند. و گرنه از نظر فکری مشکلی نداشت. اثبات حقانیت خود و بطلان مذهب آنها راحت بود. 🔹اما وقتی امام دوازدهم ظهور می‌فرماید، با مردمی مواجه می‌شوند که همه خودشان را عالم می‌دانند و قرآن را به رأی خودشان تفسیر می‌کنند و می گویند:«قرائت ما از قرآن این است آن چه شما می‌گویید از قرآن نیست!» 🆔 @farhang_puya
4_6042136794894436412.mp3
21.63M
🌿 مناجات با امام زمان (عجّ) 🎙بامداحی: حاج مهدی رسولی 🆔 @farhang_puya
💢 هیچ‌کس در دستگاه‌ الهی مغبون نمی‌شود 🎙 رهبر معظم انقلاب: 🔹 هر یک از این مصائب الهی که برای انسان پیش می‌آید، در کنار خود اجر بزرگ و عایدی هم دارد. قضیه یک طرفه نیست؛ انسان در مقابل دشواری و محنت از خدای متعال عوض می‌گیرد و هیچ کس در دستگاه الهی مغبون نمی‌شود. آن کسی که فرزندش شهید شده است با آن کسی که فرزندش در خانه کنار او با راحتی زندگی می‌کند پیش خدا یکسان نیستند. 🔻 آن کسی که در راه خدا، سلامت خود یا سلامت عزیزش را از دست داده است، پیش آن که این رنج را ندارد، یکسان نیستند. آن کسی که عزیزش از او دور است و خبری از او ندارد، با دیگران یکسان نیست. بر روی همه‌ی تلاش‌ها و فعالیت‌هایی که یک انسان یا یک جامعه انجام میدهد اجر الهی هست؛ «و هم فيها لايبخسون». ▫️ در دستگاه خدا هیچ‌کس دچار غبن و بخس نمی‌شود؛ این را بدانید. این یک امتحان الهی است و امیدواریم که خدای متعال هم کمک بفرماید. 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💢 هیچ‌کس در دستگاه‌ الهی مغبون نمی‌شود 🎙 رهبر معظم انقلاب: 🔹 هر یک از این مصائب الهی که برای انسان
🖇 امتحان یعنی عبور از وادی محنت 🎙 رهبر معظم انقلاب: 🔸 این ایثار و این گذشت یک نماد است برای مؤمنانی که می‌خواهند راه حقیقت را، راه تعالی را، راه عروج به مدارج عالیه را طی کنند؛ بدون گذشت، امکان ندارد. همه‌ی امتحان‌هایی که ما می‌شویم در واقع نقطه‌ی اصلی‌اش همین است؛ پای یک ایثار و یک گذشت به میان می‌آید. 📍 گاهی گذشت از جان است، از مال است؛ گاهی گذشت از یک حرفی است که کسی زده است، می‌خواهد با اصرار و لجاجت پای آن حرف بایستد؛ گاهی گذشت از عزیزان است، فرزندان، کسان. امتحان یعنی عبور از وادی محنت. یک محنتی را یک شدتی را جلوی پای یک انسانی یا یک ملتی می‌گذارند، عبور از این محنت امتحان است. 🔹اگر توانست عبور کند، به آن منزل مقصود می‌رسد؛ اگر نتوانست - نتوانست استعداد مندرج در وجود خود را بروز دهد، نتوانست بر هوای نفس غالب بیاید و عبور کند - می‌ماند؛ امتحان این است. 🆔 @farhang_puya
✍ امیرالمؤمنین علیه السلام: مؤمن، آينه مؤمن است؛ زيرا به فكر اوست و نيازش را برطرف مى‌سازد و حالش را نكو مى‌گردانَد. 📚تحفه العقول صفحه۱۷۳ 🆔 @farhang_puya
♨️ تحلیل فیلم «دختر تنها در شب به خانه می‌رود» و «تلقین» ⚠️ وقتی در دالان زمان گیر می‌کنی و نمی‌توانی تشخیص بدهی که الان خوابی یا بیدار، حالا که اینجا ایستاده‌ای واقعیت است یا خیال، کمی گیج‌کننده می‌شود و اندک اندک کل زندگیت را خیال فرض می‌کنی، این همان چیزی است که فیلم «تلقين» محصول سال ۲۰۱۰ به کارگردانی «کریستوفر نولان» به ما می‌گوید. ⁉️ یا اینکه در فیلم «دختر تنها در شب به خانه می‌رود» فضای فیلم شهر، اشباحی را با نام شهر بد نشان می‌دهد مه مکانی که نماد مرگ و تنهایی است، مردم شهر از وجود یک خون آشام که در کمین آن‌هاست بی‌خبرند. این فرد خون آشام یک دختر چادری ایرانی است که پدرش حسین مردی دائم الخمر بوده و به همین دلیل دختر دچار مشکل می‌شود. ✍ علی اصغر سیاحت هویدا 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥عکس یادگاری با تانک درحال سوختن رژیم صهیونیستی! 🔸فلسطینیان با تانک اسرائیلی که صبح امروز مورد هدف راکت‌های مقاومت قرار گرفت عکس یادگاری گرفتند. 🔹 عملیات طوفان الاقصی از صبح امروز موجب غافلگیری اسراییل شده است. این عملیات تا کنون چندین کشته و زخمی از صهیونیست‌ها بر جا گذاشته است و از سوی دیگر تعدادی از آنها اسیر شده‌اند. همچنین برخی از ادوات و خودروهای رژیم اشغالگر به غنیمت گرفته شده است. 🆔 @farhang_puya
32.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥مردم فلسطین به ما چه ربطی دارند؟ 🔺بیانات علامه مصباح یزدی(قدس سره) در مورد نقش امام خمینی (رحمه الله علیه) در اهتمام به سایر مسلمانان و انسان های جهان در موضوع فلسطین ۱۳۹۷/۱۰/۲۷ 🆔 @farhang_puya
⁉️ عامل تهدید همیشه در خاور میانه؛ این یک سنت هالیوودی است 🔹 فیلم «جنگ‌جهانی زد» ساخته‌ی «مارک فورستر» محصول سال ۲۰۱۳ یکی از ده‌ها فیلمی‌ است که بحران انسان معاصر را در قالبی تخیلی به تصویر می‌کشد؛ بنا به سنت هالیوودی، عامل تهدید، باز هم در خاورمیانه است‌. 🔹 علی‌رغم تلاش همگانی برای نجات از ویروسی که انسان‌ها را تبدیل به زامبی می‌کند، تنها عامل نجات، هوش درایت و فداکاری یک مامور سابق تجسس سازمان‌ ملل یعنی «گری لین» با بازی «برد پیت» است. ✍ غلام‌حسین بجلی 🆔 @farhang_puya
📌 جوانان کشور‌های مستقل، خوراک هالیوود ▫️ تقریبا تمام آثاری که در هالیوود ساخته می‌شود، طیف نوجوان و جوان را دربر دارد که اصطلاحا به آن‌ها «تین‌ ایجری» گفته می‌شود. ▫️ از قبیل فیلم‌های «کمپانی دیزنی» و یا مجموعه فیلم‌های «امریکن‌ پای» در خدمت به تصویرکشیدن زندگی شاد و آزاد و لاقیدانه‌ی جوان‌ غربی است. یک نوع زندگی بدون دغدغه‌ی پول و تحصیل و ازدواج و حتی سیاست و مسائل دیگر که به شدت فریبنده و سرخوشانه است. ▪️ این تصویری است که امریکا تلاش می‌کند با تحریک غرایز و با تفکری مادی‌انگار و سکولار، از خودش در اذهان ملت‌های معتقد و مستقل و خصوصا شرقی به جای بگذارد. تبلیغات دهان پرکن رسانه‌ها و فیلم‌های غربی، زمانی کامل می‌شود که تعمدا کشورهای مسلمان را نقطه مقابل تمدن و آزادی و دموکراسی و پیشرفت به تصویر می‌کشند. ✍ غلام‌حسین بجلی 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 مهم ترین اقدام علیه اسرائیل در ایران و منطقه 🖇 مهم‌ترین کاری که ما برای دفاع از فلسطین می‌توانیم انجام دهیم چیست؟ 🆔 @farhang_puya