eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.4هزار دنبال‌کننده
8.2هزار عکس
870 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
📡 دفتر ارتباطات فرهنگی ویژه‌برنامه‌ای را به مناسبت بصیرت‌افزایی و انتخابات پیش‌رو برگزار می‌کند 🌹 در این برنامه‌های گفتگومحور، کارشناسان و صاحب‌نظران ضمن پاسخ به شبهات انتخاباتی، مشارکت حداکثری را تبیین می‌کنند 📋 زمان: از چهارشنبه 1402/10/20 ساعت 18:30 🗂 موضوع: 🔴 بصیرت، امنیت و سلامت در انتخابات 💡 کارشناس: حجت‌الاسلام سیدعبدالمجید اشکوری؛ استاد حوزه و دانشگاه 📡 رسانه شوید 🔶 نشانی‌های ورود به جلسه مجازی👇 🌐 https://tekye.net/tekye/live/3856 جدیدباترافیک‌رایگان👆 🌐http://dpfqom.iki.ac.ir/live 🌐https://heyatonline.ir/kanoon.tolloe 🌐 https://www.aparat.com/dpfqom/live 📢 همچنین می‌توانید ما را از طریق برنامه «باد صبا» بخش «هیئات مذهبی»، «پخش زنده هیئات شاخص کشور»، «دفتر ارتباطات فرهنگی» با گوشی‌های تلفن همراه، نیز دنبال کنید. 🆔 @difqom https://eitaa.com/difqom
📌 روایت فن شعر از بوطیقا تا حکمای اسلام 🔹 فن شعر یا بوطیقای ارسطو، اثری است که همواره مورد توجه محققان عرصه‌های فلسفه هنر، نقد ادبی و فن شعر بوده است. در زمانه ارسطو شعرا مدیحه‌سرا نبوده و نقشی مهم در عرصه اجتماع بر عهده داشته‌اند. 🔸ایامی که مقارن با عصر شکوفایی اجرای آثار نمایشی بوده و حرفه شاعری نه تنها محدود به فعالان این عرصه نبوده بلکه نمایشنامه‌نویسان با احراز جایگاهی درخور، عضوی از جامعه شاعران آن دوران محسوب می شده‌اند. چه بسا همین جایگاه شده موجب شده ارسطو نیز در فن شعر خود، به نمایشنامه‌های آنان توجه کند. 🔹 در جهان اسلام نفوذ اندیشه‌های ارسطو در فلسفه و دانش‌های عقلی بسیار گسترش یافته و مورد توجه جدی حکمای اسلامی بود. اما تعالیم او در فن شعر برخلاف اروپای پس از رنسانس در قلمرو شعر و نقد ادبی چندان به کار گرفته نشد. بااین حال پس از اسلام نخستین بار فن شعر از زبان یونانی به زبان سریانی و از سریانی به زبان عربی ترجمه شد. ✍ اسماعیل بنی‌اردلان 🆔 @farhang_puya
💢 تدبیر و مدیریت در حکومت‌داری رهبری ▫️ در بحران جنگ خلیج فارس - در سال ۱۳۶۹ - مقام معظم رهبری ابلاغ فرمودند واحدهای نظامی در منطقه جنوب و غرب گسترش پیدا کنند. 📎 ما جزو واحدهایی بودیم که در منطقه جنوب حوالی پادگان حمید اردو زده بودیم. این حرکت در پی همان فرمان بود؛ فرمانی که در آن آورده بودند: به هیچ وجه نباید پذیرفت که کسی حتی به اندازه یک وجب به خاک ما تجاوز کند. این دستور قاطع فرماندهی کل‌قوا همه‌ما را هم مصمم کرده بود که کوچکترین رخنه و نفوذ را نپذیریم ما هر آنچه در توان داشتیم، به میدان آوردیم و آماده مقابله احتمالی با دشمن شدیم. 📎 آمریکایی‌ها تصمیم داشتند با تصویب مصوبه‌ای در کنگره خود، از خاک جمهوری اسلامی ایران برای حمله به عراق استفاده کنند. تدبیر فرمانده معظم کل قوا و در پی آن حضور گسترده نیروها در مناطق غرب و جنوب، آمریکایی‌ها را از تصمیمشان بازداشت. ✍ فاطمه عرب 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 حمایت شبکۀ وهابی از هاشمی رفسنجانی و اصلاح‌طلبان! 📌 چرا حامیان داعش از رفسنجانی و اصلاح‌طلبان حمایت می‌کنند؟! 🆔 @farhang_puya
📌 مراتب موجودات عالم هستی 🖇 موجودات در یک تقسیم به «مادی»، «نفوس»، «مثالی» و «مجرد» تقسیم میشوند: 1⃣ دسته اول موجودات مادی که همان موجودات بیجان هستند که شامل انواع موجودات امتدادپذیر، تقسیم پذیر و دارای بعد می‌شوند. این موجودات در هرم هستی شناسی اسلامی، پایین‌ترین سطح هستی را تشکیل می‌دهند (صدرالمتألهین، بی تا، ج ۵، ص ۳۶) 2⃣ دسته دوم نفوساند که مطابق نظر معروف شامل حیوانات و انسان می‌شوند؛ موجوداتی هستند متشکل از دو جوهر (ماده و نفس) که به گونه‌ای با همدیگر ارتباط دارند. 3⃣ دسته سوم از موجودات، جوهرهای مثالی هستند که برخی خصوصیات ماده (مانند شکل و بعد) را دارند، ولی سایر خصوصیات مانند زمانمندی مکانمندی و تقسیم پذیری را ندارند. عالم مثال میان عالم فراتر (عقل) و فروتر (ماده) قرار دارد (همان، ص ۱۵) 4⃣ دسته چهارم، مجردات تام یا عقول هستند. در سر سلسله این هرم، موجودی مجرد تمام بسیط، تمام عالم، تمام قادر قرار دارد که مراتب دیگر همه مخلوق او هستند و در الهیات اسلامی از آن به «خدا» یاد می‌شود (ابن سینا، ۱۳۷۵، ج ۲، ص ۲۶۴) ✍ رحیم میردریکوندی 🆔 @farhang_puya
📌 مبانی هستی‌شناختی روانشناختی 🔹 مراد از «مبانی هستی‌شناختی روان‌شناسی» اندیشه‌های پایه و کلی است که روانشناسان درباره عالم هستی پذیرفته و دانش خود را بر آنها مبتنی ساخته‌اند. عمده روان‌شناسان جهان هستی را واقعیتی مستقل از سازمان ادراکی انسان در نظر گرفته‌اند. 🔸 هرچند برخی روانشناسان مانند جرج کلی، به سبب دیدگاه خاصی که درباره سازمان شناختی انسان داشته‌اند، دستیابی انسان به واقعیت محض و مطلق را ناممکن دانسته اند. روان شناسان معمولاً عالم هستی را یک سطحی دانسته و آن را به عالم ماده محدود کرده اند و در نتیجه انسان را به مثابه موجودی مادی بررسی نموده اند. 🔹البته برخی روان شناسان مانند ویلیام جیمز به صراحت از چندسطحی بودن عالم هستی سخن به میان آورده‌اند و جهان مادی را نازلترین سطح هستی و کاملاً تحت تأثیر سطح برتر و معنوی به حساب آورده‌اند. 🔸 به طور طبیعی عمده روانشناسان علیت را به علت‌های مادی محدود کرده و خواسته اند کنش‌های انسان را در چارچوب قوانین حاکم بر ماده تبیین کنند این روان شناسان معمولاً هدفی خاص برای جهان هستی شرح نداده اند. ✍ رحیم میردریکوندی 🆔 @farhang_puya
🖇 تبادل 🖇
⚡️در کانال سیره علما ارتباط خود را با عقبه بسیار نورانی روحانیت شیعه بازیابی می کنیم. . 📆تقویم ومناسبت های روز 📖زندگی نامه 📩خاطرات 📢دیدگاه ها و مواضع 💯در این کانال با سیره علما زندگی کنید.👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/219021491C28141508f2
🛑 امام جواد علیه السلام: اينگونه مباش كه در ظاهر با خدا دوستى كنى و در پنـهانى دشـمنى. 📚 بحار الانوار ۷۸/۳۶۵ 🆔 @farhang_puya
📌 «زمان» در میان فلاسفه 🔹 مسئله زمان از دیرباز بحثی مطرح در میان فلاسفه بوده است و اکنون نیز همچنان یکی از مسائل مهم این شاخه معرفتی به شمار می‌رود. پرسش‌هایی از نوع واقعی بودن یا انتزاعی بود مفهوم زمان، امروزه نیز به عنوان پویاترین حوزه بحث در فلسفهٔ دانشگاهی مطرح است. 🔸 در یک تقسیم بندی دیگر برای آرای فیلسوفان دربارۀ زمان که بیشتر متمرکز بر رویکردهای رایج نزد مسلمانان است، این محورها مدنظر قرار گرفته اند: دیدگاه فلسفهٔ مشاء، زمان دهری، نگاه عرفانی، نگاه فلسفی، نگاه کلامی، نگاه اشراقی، نگاه صدرایی. 🔹 دیدگاه برگسون درباره زمان و تعریف کردن آن به عنوان یک تجربه زیسته که در نسبت با ذهن و آگاهی انسانی معنا می‌یابد و تمایز میان تجربه‌ای سوبژکتیو و واقعیتی ابژکتیو، پیدایش تحول کوانتومی جدید و مقوله‌ای به نام زمان کوانتومی و نیازمندی مطالعات فلسفی زمان به مطالعات تجربی زمان اعم از علوم اعصاب و روان‌شناسی و انسان‌شناسی، از جمله مباحث تقریباً تازۀ مربوط به زمان در مباحث فلسفی هستند. ✍ محسن الویری 🆔 @farhang_puya
📌 روش «اقدام‌پژوهی» 🔹 برخی «اقدام‌پژوهی» را صرفاً داده‌ای و از نوع «توصیفی» می‌دانند که به توصیف شرایط و یا پدیده‌های مربوط به یک موضوع، مانند نظام آموزش، نظام مدیریتی، نظام نظارت بازرسی و غیر آن می‌پردازد؛ و عده‌ای از پژوهشگران آن را در زمره پژوهش کیفی بر می‌شمارند. 🔸 «اقدام پژوهی» روشی منعطف است و حتی گاه هر یک از افرادی که در سازمان یا مجموعه‌ای دست اندر کار فعالیت هستند و با فرایند امور جاری سروکار دارند، می‌توانند برای شناخت ابعاد گوناگون مشکلات و آسیب‌شناسی و راه‌های کاهش مشکلات، اقدام پژوهی را به شکل انفرادی یا گروهی انجام دهند. 🔹 یکی از مزیت‌های «اقدام‌پژوهی» آن است که پژوهشگر بر اساس نتایج به دست آمده می‌تواند تعدیل یا تغییر لازم را بلافاصله به عمل آورد. در اقدام پژوهی معمولاً پژوهشگر خودش عضو مجموعه پژوهش است و نقش اصلی پژوهش را بر عهده می‌گیرد. ✍ سیف‌الله فضل‌اللهی قمشی 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ محل اقامت و تردد عوامل تروریستی کرمان 💯 تصاویری از بازداشت عوامل تیم پشتیبانی و کشف مواد منفجره 🆔 @farhang_puya
🖇 تبادل 🖇
کانال علّامه حسن‌زاده آملی (ره) □دستورالعمل های عرفانی ، اخلاقی □معرفی زندگینامه ، مکاشفات □معرفی سیره عملی ، مکتب سلوکیصوت و کتب علّامه حسن‌زاده □شرح صوت و کتب علّامه حسن‌زاده . 👇👇 •┈┈••✾🍀🕊🍀✾••┈┈• https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7 •┈┈••✾🍀🕊🍀✾••┈┈•
🛑 امیرالمومنین: اگر پنج خصلت نبود، همه مردم جزوِ صالحان مى‌شدند: قانع بودن به نادانى، آزمندى به دنيا، بخل ورزى به زيادى،رياكارى در عمل و خودرأی بودن. 📚 المواعظ العدديّة، صفحه ۲۶۳ 🆔 @farhang_puya
💢 وظایف حکومت اسلامی بر اساس قرآن 🔸 با مراجعه به متون دینی و توجه به سیره عملی مسلمانان و پیشوایان دین در برخورد با حکومت، در می‌یابیم که حکومت دینی افزون بر تأمین امنیت و اجرای قوانین و محافظت از جان و مال مردم، وظیفه دارد اهداف و ارزش‌های دینی را استوار سازد. ▫️ آیه ۴۱ سوره حج با طرح برپاداشتن نماز این مساله را از اهداف حکومت مؤمنان می‌داند و این بدان معناست که نخستین وظیفه و هدف ویژه حکومت اسلامی در حوزه دینداری مردم و فراهم کردن زمینه عبادت خدا است؛ چرا که عبادت خداوند، هدف آفرینش انسان است. ▫️ برپایی زکات در جامعه اسلامی در کنار اقامه نماز قرار می‌گیرد. پس از پرداخت زکات از سوی مردم، هزینه کردن آن به عنوان یکی از وظایف اصلی دولتمردان برای تامین اقتصاد سالم مطرح می‌شود؛ زیرا زکات دارای مصارف خاصی است. گردآوری زکات و توزیع درست آن موجب می‌شود تا همه قشرهای جامعه از وضعیت مناسب اقتصادی بهره‌مند باشند و با توزیع مناسب ثروت از انباشت آن جلوگیری شود. ▫️ زکات، یکی از مهمترین منابع تأمین هزینه‌های حکومت در عهد امیرالمؤمنین بوده است در نگاه امیرالمؤمنین زکات نه یک عمل فردی مربوط به رابطه انسان و خدا بلکه مسؤولیتی اجتماعی و جمع آوری آن از جمله وظایف حکومت است. ✍ فاطمه حیدری 🆔 @farhang_puya
📌 رویکردی نو به تحلیل فلسفی انرژی 🔹 با فرض عدم همسانی عینی میان «انرژی» و «مادهٔ» فیزیکی بر این است که «انرژی» از معقولات ثانیه فلسفی است و منشأ انتزاع آن نیز شرایط مختلف قرار گرفتن یک ماده یا نسبت واقعی میان مادیات است. 🔸 برای مثال وقتی می‌گوییم چوب آتش گرفته و انرژی پتانسیل آن به انرژی جنبشی تبدیل شده است، این گونه نیست که علاوه بر اجزای «چوب» و «آتش»، حقیقت عینی دیگری به نام انرژی داشته باشیم؛ بلکه در حقیقت تنها اجزایی از «چوب» و «آتش» داریم. 🔹 تغییراتی که در اجزای چوب از طریق شعله‌ور شدن آن بـه وجود می‌آید موجب پدید آمدن شرایط خارجی جدیدی در همان اجزای «چوب» می‌شود که ذهن ما از نسبت میان این شرایط مختلف در همان اجزای «چوب»، مفهوم «انرژی» را انتزاع می‌کند؛ اعم از آنکه این انرژی حاصل از نسبت میان شرایط مختلف مولکول‌ها باشد یا هسته‌ها و یا اتم‌ها...... ✍ صفدر الهی‌راد 🆔 @farhang_puya
📌 اعتدال‌گرایی=انقلابی‌گری 🔹 با نگاهی به سخنان رهبری مشخص می‌شود در حقیقت انقلابی‌گری و اعتدال‌گرایی بر هم منطبق اند و این دو از هم تفکیک پذیر نیستند. در دوران کنونی چنانچه سعی گردد معنای اعتدال به معنای حقیقی کلمه در امور سیاسی کشور حاکم شود، اصول انقلاب و اسلام مبنای حرکت باشد و هر جا از اصول انقلابی تخطی شده، اصلاح شود و به این اصول بازگردیم، مسیر صحیحی را خواهیم پیمود. 🔸 اما اگر اعتدال بهانه‌ای باشد برای بازگشت از مواضع اصولی و انقلابی و به تسلیم و وادادگی در برخی عرصه‌های سیاسی و فرهنگی تفسیر شود، انحراف از مسیر انقلاب مسلّم خواهد بود. ✍ علی اکبر عالمیان 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💔 همنشین اونی میشم که 🌱 ماه رجب همنشینم شه 🖇 به مناسبت ماه مبارک رجب 🎙 مداح: مهدی رسولی 🆔 @farhang_puya
🔺مناظرهٔ زنده با موضوع «اندیشۀ سیاسی آیت‌الله مصباح» 🔺با حضور صفدر الهی‌راد و احمد زیدآبادی 📍شنبه،۲۳دی ۱۴۰۲، ساعت ۲۲:۳۰، شبکهٔ چهار سیما @Shiveh_tv4 📥 کانال بنیان (صفدر الهی راد) https://eitaa.com/joinchat/1848573997Ca2cdb11590 🆔 @difqom https://eitaa.com/difqom
🛑 امیرالمومنین عليه السلام: بسيار خموشى گزين تا انديشه ات بارور شود و دلت روشنايى گيرد و مردم از دست تو در امان مانند 📚 غررالحكم حدیث ۳۷۲۵ 🆔 @farhang_puya
📌 اسلام اعتدالی، آمیزه‌ای از عشق به خدا و دشمن شناسی (بخش اول) 🎙 امام خمینی(ره): 🔹 باید مسلمانان فضای سراسر عالم را از محبت و عشق نسبت به ذات حق و نفرت و بغض عملی نسبت به دشمنان خدا لبریز کنند و به وسوسه خناسان و شبهاتد تردیدآفرینان و متحجرین و منحرفین گوش فرا ندهند و لحظه‌ای از این آهنگ مقدس توحیدی و جهان شمول اسلام، غفلت نکنند که مسلماً جهانخواران و دشمنان ملت‌ها، بعد از این آرام و قرار نخواهند داشت و به حیله‌ها و تزویرها و چهره‌های گوناگون متمسک می‌شوند. 🔹 و روحانی نماها و آخوندهای درباری و اجیر‌شدگان سلاطین و ملی‌گراها و منافقین به فلسفه‌ها و تفسیرها و برداشت‌های غلط و منحرف روی می‌آورند و برای خلع سلاح‌های مسلمانان و ضربه زدن به صلابت و ابهت و اقتدار امت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) به هر کاری دست می‌زنند. 🖇 تهیه و تنظیم: محمد ابرقویی 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📌 اسلام اعتدالی، آمیزه‌ای از عشق به خدا و دشمن شناسی (بخش اول) 🎙 امام خمینی(ره): 🔹 باید مسلمانان
📌 اسلام اعتدالی، آمیزه‌ای از عشق به خدا و دشمن شناسی(بخش دوم) 🎙 امام خمینی(ره): ▫️ چه بسا جاهلان متنسّک بگویند که قداست خانه حق و کعبه معظمه را به شعار و تظاهرات و راهپیمایی و اعلان برائت نباید شکست و حج جای عبادت و ذکر است، نه میدان صف‌آرایی و رزم و نیز چه بسا عالمان متهم القا کنند که مبارزه و برائت و جنگ و ستیز کار دنیاداران و دنیاطلبان بوده است و ورود در مسائل سیاسی، آن هم در ایام حج دون شأن روحانیون و علما می‌باشد. ▫️ که خود این القائات نیز از سیاست مخفی و تحریکات جهانخواران به شمار می‌رود که مسلمانان باید با همه امکانات و وسایل لازم به مقابله جدی و دفاع از ارزش‌های الهی و منافع مسلمین برخیزند و صفوف مبارزه و دفاع مقدس خویش را محکم و مستحکم نمایند و به این بی‌خبران و دل مردگان و پیروان شیاطین بیش از این، مجال حمله را به صفوف عقیده و عزت مسلمانان ندهند. 🖇 تهیه و تنظیم: محمد ابرقویی 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌ حسن روحانی در سال ۷۵ برای ریاست جمهوری مادام العمری مرحوم هاشمی رفسنجانی: انسان‌های استثنایی و شایسته در قالب قانون نمی گنجند! ✍ امثال حسن روحانی برای مطامع و آرمان‌های خودشان حتی حاضرند قانون اساسی را زیر پا بگذارند. این امر طبیعی است که چنین افرادی از نظام لیبرال و دولت سازندگی هاشمی رفسنجانی به قدری حمایت کنند که حاضرند قانون اساسی را هم برایش تغییر دهند. 🖇 نظام لیبرالی که سردمداران و خواص را ثروتمند‌تر و مردم عامه را فقیرتر می‌نماید. حمایت روحانی از دولت لیبرال هاشمی رفسنجانی از دو حال خارج نیست؛ یا فرد آنقدر بی‌سواد است و به ظواهر مادی آن صرفا توجه می‌کند و یا از روی کار آمدن این نظام، چیزی به دست می‌‌آورد و چنانچه گفته شد، جز ثروت چیز دیگری کسب نمی‌شود. 📌پ.ن: با این توصیفات حسن روحانی یا به قدری بی‌سواد است که نمی‌فهمد یا منافع خود را در این ادبیات سیاسی می‌بیند. 🆔 @farhang_puya
📌 حکومت اسلامی با پیروی از ولی خدا ایجاد می‌شود(بخش اول) 🔸 در سوره مبارکه «نور» درباره حضور مردم آمده است: «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَإِذَا كَانُوا مَعَهُ عَلَى أَمْرٍ جَامِعٍ لَمْ يَذْهَبُوا حَتَّى يسْتَأْذِنُوهُ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَأْذِنُونَكَ أَوْلَئِكَ الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ» ▫️ مؤمنان واقعی کسانی هستند که گذشته از ایمان به خدا و پیامبر در مسائل اجتماعی نیز، رهبران الهی خود را رها نکنند و در این زمینه از جهت ملاک حکم، تفاوتی میان آن که رهبر، پیامبر باشد یا امام معصوم، یا جانشینان آنان در عصر غیبت، وجود ندارد. ✍ علی اکبر عالمیان 🆔 @farhang_puya