🔷نقد پست مدرنیسم
💠پست مدرنیسم تا کنون مورد انتقادات بسیاری قرار گرفته است. از جمله انتقادهایی که به این تفکر میشود، موارد ذیل است:
۱- شک زیاد؛ پست مدرنیسم به خاطر شک زیاد در همه چیز، از اصول ثابتی برخوردار نیست. به عنوان مثال، برخی محققان فکر میکنند که پست مدرنیسم ضد دین است و برخی فکر میکنند که امکان بازسازی دین را فراهم میسازد.
۲- نسبی گرایی؛ به عقیدهی پست مدرنیسم، هیچ دیدگاهی حق مطلق نیست. به نظر آنان، اگر کسی پدیدهای نظیر فساد اخلاقی در غرب را زشت دید و دیگری آن را زیبا دید، هر دو حق هستند و هیچ یک بر دیگری برتری ندارد.
📝سید صمد موسوی| #شماره_10
#علوم_انسانی
🆔 @farhang_puya
⭕️ویژگیهای مشترک مدرنیسم و پست مدرنیسم
🔻نفی دولت به عنوان سمبل مستقل هویت ملی
🔻ترفیع و ترویج نسبی بودن اخلاق
🔻مخالفت با رشد اقتصادی به بهای ویرانی محیط زیست
🔻مخالفت با حل شدن فرهنگهای خرد در فرهنگ مسلط
🔻مخالفت با نژاد پرستی
🔻مخالفت با نظارت بوروکراتیک بر تولید
🔻رد عقلگرایی و طغیان همه جانبه علیه روشنگری
🔻اعتقاد به پایان یافتن مبارزه طبقه کارگر و مستحیل شدن آن در دل نظام سرمایهداری
📝سید صمد موسوی| #شماره_10
#علوم_انسانی
🆔 @farhang_puya
💎 روایتی زیبا از شهیدِ رمضان
🔻 امام علی علیه السلام:
مَنْ أَحْسَنَ فِيَما بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اللَّهِ، أَحْسَنَ اللَّهُ مَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ النَّاسِ
❇️ آن كس كه رابطه ميان خود و خدايش را اصلاح كند، خداوند رابطه ميان او و مردم را اصلاح خواهد كرد.
📚 نهجالبلاغه، حکمت ۴۲۳
#حدیث
🆔 @farhabg_puya
📑مقایسه قراردادهای پیش و پس از انقلاب اسلامی(۱)
🗒با اینکه انقلاب اسلامی تفاوتهای بنیادی را در زمینههای گوناگون شکل داد، اما در تعاملات حوزه نفت تغییرات رضایتبخشی ایجاد نشد. به همین دلیل اگر بخواهیم به این پرسش پاسخ دهیم که تعاملات ما با جهان در حوزه نفت در دو مقطع پیش و پس از انقلاب چه تفاوتهایی داشته است؟ پاسخ قابل قبولی برای آن نداریم؛ زیرا نظام حقوقی قراردادهای قبل و بعد از انقلاب تفاوت چندانی ندارد و دلیل آن شباهتهای فراوان قانون ۱۳۶۶ با قانون ۱۳۵۳ است.
📰تفاوتهایی که وجود دارد بیشتر مبنایی است و آن اینکه در قوانین پیش از انقلاب بحث انفال، استقلال و مالکیت دولتی مطرح نبوده است، اما پس از انقلاب این مباحث برجسته شده است. برای نمونه در قانون ۱۳۳۶ توجه چندانی به رعایت اصل مالکیت و حاکمیت ملی بر ذخایر نفتی نشده و تنها در بند «ط» ماده ۱۱ این قانون، درباره مسئله مالکیت به این مقدار بسنده شده است که: «نفتی که هر عامل از چاههای موضوع عملیات خود تولید نماید در سر چاه به ملکیت مشارالیه در میآید» اما در قراردادها توجه به مسئله مالکیت نشده است.
📝بررسی دیدگاههای دکتر مسعور درخشان با تنظیم نصر الله انصاری
#شماره_36
#اقتصاد
#نفت
🆔 @farhang_puya
📑مقایسه قراردادهای پیش و پس از انقلاب اسلامی(۲)
💬از اینها که بگذریم، تفاوت دیگر در رژیم حقوقی قرار دادهاست که پیش از انقلاب بیشتر مشارکت بوده و گاهی هم پیمان کاری ولی بعد از انقلاب نوع قراردادها خدماتی و بیع متقابل بوده است. تفاوت دیگر در محرمانه بودن قراردادهای پس از انقلاب است؛ چیزی که در قراردادهای پیش از انقلاب نبوده است.
🔊به همین دلیل نمیتوان درباره میزان رعایت قانون در قراردادهای پس از انقلاب قضاوت کرد و اینکه این قراردادها چه مقدار از حاکمیت و منافع ملی و مالکیت دولتی را تامین کردهاند. اما از آنجا که نوع قراردادها بیع متقابل است، میتوان خوشبین بود و اصول مالکیت و حاکمیت ملی را از آن استنتاج کرد.
📝بررسی دیدگاههای دکتر مسعور درخشان با تنظیم نصر الله انصاری
#شماره_36
#اقتصاد
#نفت
🆔 @farhang_puya
🗺باز پسگیری متصرفات صلیبیون؛ نتیجه مقاومت منسجم مسلمین
📖قدرت اندیشه اسلامی ایرانی به حدی بود که مغولان پس از چندی مسلمان شدند. گنبد عظیم سلطانیه زنجان، نماد نفوذ تشیع در میان مغولانی است که قبل از آن تابع اساطیر بودیسم تبتی بودند.
🕌همین مغولان مسلمان بودند که چند قرن بعد حکومتهای مسلمان در هند ایجاد کردند. در سمت شرق نیز سلجوقیان روم در تقابل با صلیبیون کوشیدند و سپس شیعیان فاطمی مصر و اسماعیلیه غرب آسیا و ایوبیان سنیمذهب شام، بر ضد صلیبیون مقاومتی جانانه به خرج دادند و بالاخره در اواخر قرن سیزدهم میلادی، صلیبیون مجبور بازپسدهی سرزمینهای اسلامی شدند.
🌅بعد از این جریان بود که حاکمیت اسلام تا شمال شرق چین و هندوستان و آسیای شرقی گسترده شد و با فتح کنستانتین بول (اسلامبول)، مردمان اروپا تا قلب اروپا و مناطق جنوب آلمان و فرانسه به اسلام روی آوردند. شاید اگر به همین منوال میگذشت چند دهه بعد تمام اروپا مسلمان شده بودند.
📝محمد حسین فرجنژاد| #شماره_30
#تاریخی
#مغول
🆔 @farhang_puya
✅ پيامبر صلیاللهعلیهوآله:
📍 حقُّ عليٍّ على هذهِ الاُمّةِ كحَقِّ الوالِدِ على وَلَدِه؛
📌 حقّ على بر اين امّت همچون حقّ پدر است بر فرزندش.
📚 امالی(طوسی)، ص۵۴
#حدیث
🆔 @farhang_puya
👥بعد اجتماعی انسان
❕از مهمترین وجوه تمایز انسان از سایر حیوانات چند ساحتی بودن وجود انسان است. انسان را نباید در ساحت فردی خلاصه کرد. او دارای بعد اجتماعی نیز است.بعد اجتماعی انسان تا آنجا مهم است که بسیاری از اندیشمندان، «مدنی الطبع» بودن را مهمترین عامل جداسازی انسان از سایر حیوانات دانستهاند؛ یعنی فصل مقاوم انسان از سایر حیوانات را این دانستهاند که انسان موجودی است که ذاتاً و طبیعتاً اجتماعی است.
❔معنای این سخن این است که اگر زندگی اجتماعی نباشد، انسان هم نخواهد بود و یا اگر کسی زندگی اجتماعی نداشته باشد، انسان نخواهد بود.
📝سید عبدالمجید اشکوری| #شماره_40
#جامعه
🆔 @farhang_puya
📓رابطهی انسان کامل با ابعاد مختلف انسانی
❗️انسان بعد سیاسی نیز دارد. بعد سیاسی وجود انسان تا آنجا اهمیت دارد که اندیشمندی؛ چون ارسطو انسان را به «حیوان سیاسی» تعریف کرده است.
❓زندگی انسان دارای بعد اقتصادی نیز است. افزون بر این، انسان دارای عواطف و غرایز متعددی است که هر کدام اقتضائات خاص خود را دارند. برخی از این غرایز، مادی و این جهانیاند و بیجهت در وجود انسان تعبیه نشدهاند.
⁉️انسان کامل کسی است که به صورت هدفمند و تعدیل شده به اقتضائات همه غرایز و امیال درونیاش پاسخ دهد و هیچکدام را تعطیل نکند و یا غریزهای را به خاطر غریزههای دیگر به کلی رها نکند.
📝سید عبدالمجید اشکوری| #شماره_40
#جامعه
🆔 @farhang_puya
📗عرفان ناب و حقیقی
🔰عرفان حقیقی، عرفانی است که همهی ابعاد و ساحتهای وجودی انسان را در نظر بگیرد. هیچ کدام را فراموش نکند و یا هیچ یک را فدای دیگری نسازد. بر این اساس و به حکم این قاعده که «هر چیز را با کمک ضدش بشناس» می توان گفت هر عرفانی که نظرش مثبتی به مناسبات اجتماعی و سیاسی و حکومتی و اقتصادی انسان نداشته باشد، به همان میزان از حقیقت عرفان و عرفان حقیقی دور است و یا هر عرفانی که نگرش مثبت و هدفمند به بعد مادی انسان و غرایز و امیال این جهانی او نداشته باشد و این بعد وجودی انسان را به کلی نادیده بگیرد به همان میزان از عرفان حقیقی فاصله دارد.
📝سید عبدالمجید اشکوری| #شماره_40
#اخلاق
#عرفان
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🥜تدابیر مقابله با خام فروشی(۳) 🔸مزیت نیروهای انقلابی این است که هم باور و عزم لازم را دارند و هم به
🥜تدابیر مقابله با خام فروشی(۴)
🔸دانشجویان انقلابی، میتوانند با نوآوری و خلاقیت، به ارتقای سطح دانش و فناوری مورد نیاز برای صنایع تکمیلی و تبدیلی و تولیدات دانش بنیان نقش آفرینی کنند.
🔸روحانیون انقلابی، می توانند با استفاده از ظرفیت آموزههای دینی در مورد تمدن سازی و پیشرفت همه جانبه و همچنین با استفاده از ابزارهای تبلیغی نقش آگاهی بخش و انگیزه دهی را ایفا کنند.
🔸اهالی انقلابی رسانه، کار اطلاع رسانی را به خوبی پیش میبرند.
🔸پس انداز کنندگان و سرمایهگذاران انقلابی، با هدایت پس اندازها و سرمایه گذاری های خود به سمت صنایع تکمیلی و تبدیلی و زیرساختهای مورد نیاز آنها اعتبارات لازم را فراهم میکنند.
🔸نمایندگان انقلابی، بسترهای قانونی لازم را ایجاد می کنند.
🔸برنامهریزان انقلابی، برای کاهش خام فروشی برنامه ریزی می کنند.
🔸مجریان انقلابی، برنامه ها را به خوبی اجرا میکنند.
🔸نیروهای قضایی و امنیتی انقلابی، از کارشکنیها، کم کاری ها و خرابکاریها ممانعت میکنند.
📝نصر الله انصاری| #شماره_39
#اقتصاد
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🥜تدابیر مقابله با خام فروشی(۴) 🔸دانشجویان انقلابی، میتوانند با نوآوری و خلاقیت، به ارتقای سطح دانش
🥜تدابیر مقابله با خام فروشی(۵)
🔔هر فرد انقلابی میتواند نقش مناسب خود را بازی کند تا نهضت کاهش خام فروشی به سرانجام برسد. این هم افزاییها به وجود نمیآید مگر اینکه پیش از آن باور و خواست عمومی شکل گرفته باشد؛ امری که مسئولیت رسانهها و مبلغان دینی را سنگین تر از دیگران نشان میدهد.
📝نصر الله انصاری| #شماره_39
#اقتصاد
🆔 @farhang_puya
⚡️رسیدن به نقطه اوج در گام دوم
👈کشور ما در یک برههی تاریخی بسیار تلخی، بر اثر سوء رفتار سیاستمداران و مدیران کشور، حسابی از قافلهی علم عقب افتاد؛ ما آن را داریم جبران میکنیم. ما تا وقتی که برسیم به آن نقطهای که باید رسید، هنوز فاصلهی زیادی داریم، ما در جای شایستهی خود در میدان علم نیستیم؛ ما در این «گام دوم» باید به نقطه اوج برسیم.
(بیانات معظم له ۹۸/۳/۸)
📝نشریه فرهنگ پویا| #شماره_41
#امامین_انقلاب
#گام_دوم
🆔 @farhang_puya
🌒 دو شرط آمرزش گناهان در شب قدر
🔻پيامبر اکرم صلياللهعليهوآله:
مَن قامَ لَيلَةَ القَدرِ إيماناً وَ احتِساباً، غُفِرلَهُ ما تَقَدَّمَ مِن ذَنبِهِ
❇️ هركه از روي ايمان و براي رسيدن به ثواب الهي، #شب_قدر را به عبادت بگذراند، گناهان گذشتهاش آمرزيده میشود.
📚 فضائل الأشهر الثلاثه، ص ۱۳۶
#حدیث
🆔 @farhang_puya
👈گام دوم هم گام با شهدا
💠شکست همه نیروهای طاغوتی در جهان
🔰شهید رجایی: پیروزی انقلاب اسلامی ایران شکست همه نیروهای طاغوتی در جهان است.
💠اسلام حیاتبخش
🔰شهید باهنر: انقلاب ایران، اسلام عزیز را در دنیا حیات تازهای بخشید.
💠انقلاب اسلامی، انقلاب فرهنگی
🔰شهید باهنر: ما صرفا یک انقلاب انقلاب اجتماعی یا سیاسی یا اقتصادی نکردیم، ما یک انقلاب همه جانبه کردیم که روح و پشتوانه این انقلاب، انقلاب فرهنگی است.
💠استفاده از نیروهای تازه نفس
🔰شهید بهشتی: خصلت انقلاب این است که انسانهای نو میطلبد، انسانهایی را میطلبد که بتوانند با فرهنگ جدید انقلاب کار کنند. آنهایی که با رسوبات فرهنگ پیش از انقلاب شکل گرفتهاند به زحمت میتوانند خود را با نیازهای دوره پیروزی انقلاب منطبق کنند.
📝نشریه فرهنگ پویا| #شماره_41
#گام_دوم
#انقلاب_اسلامی
🆔 @farhang_puya
📻رسانهای به نام «رادیو»
🕰صاحبان شغلهای شبانه، بانوان خانهدار و رانندگان از جمله افرادی هستند که شنیدن صدای رادیو را بر سکوت محیط ترجیح میدهند. از این رو به نظر میرسد لحظه به لحظه تولیدات این رسانه، دارای مخاطب و نیز پر اهمیت است.
💡مخاطبی که ساعتها کنار رادیو مینشیند و یا مخاطبی که برای لحظاتی کوتاه موج رادیو را میگرداند تا به برنامهای گوش دهد، هر دو باید به حد خود پیامی مفید را از رادیو دریافت کنند.
📝محبوبه ابراهیمی| #شماره_8و9
#جامعه
#رسانه
🆔 @farhang_puya
🌟تضعیف جایگاه خانواده و نقش والدین
✨صمیمانه نشان دادن روابط دختر و پسر و عدم رعایت حریم نامحرمان در تولیدات سینمایی و تلویزیونی از جمله عواملی است که به فراگیر شدن و عادی جلوه نمودن این فرهنگ غلط در جامعه کمک می کند.
⚡️در بسیاری موارد، والدین عامل اصلی مشکلات جوانان و عقب ماندگی هایشان مطرح میشوند! رفتار والدین، کاملاً نادرست نشان داده میشود و در مقابل، رفتار فرزند، منطقی و حق مدارانه.
💫این نکته در برخی تولیدات دینی حتی پا را فراتر نهاده و به عذرخواهی پدر از فرزند، آن هم به دلیل استفاده از حق دینی و عرفی است برای نظر دهی درباره ازدواج دخترش، میانجامد!
🌙در مقابل اقدام دختر که بدون اجازه پدر و تنها از طریق اقدام قانونی، با پسر مورد علاقهاش ازدواج و خانوادهاش را ترک کرده است، منطقی نشان داده میشود. این در حالی است که عموماً در فیلمها و سریالها شاهد احترام ویژه فرزندان به والدین و آثار دنیوی آن نیستیم.
📝محبوبه ابراهیمی| #شماره_8و9
#فرهنگ
#خانواده
🆔 @farhang_puya
📖تأثیر تصویر و واژه
📓مطالعه، موجب تقویت قوای ذهنی و فکری میگردد؛ اما تصویر متحرک (سینمایی، انیمیشن) مغز را دچار اختلال تمرکز میکند. طبق بررسی پژوهشگران رسانهای، اگر یک مرد ۴۰ ساله کتابخوان، از ۴۰ سالگی تا ۶۰ سالگی روزی یک ساعت تلوزیون تماشا کند، دیگر نمیتواند تمرکزش را برای خواندن کتاب حفط کند؛ زیرا هنگام خواندن پاراگراف دوم، پاراگراف اول را کاملا فراموش میکند!
◾️کتاب شما را وادار نمیکند که مانند بغل دستیتان تفسیر و تعبیر داشته باشید، اما تلویزیون سعی دارد به شما بفهماند که باید همرنگ جماعت باشید تا یک آدم معقول و اهل فکر جلوه کنید.
📝زهره شریعتی| #شماره_8و9
#جامعه
#ذهن
#رسانه
🆔 @farhang_puya
💎 تعریف درست روزه
🔻پيامبر اکرم صلياللهعليهوآله:
إنَّ الصِّيامَ لَيسَ مِنَ الأَكلِ وَالشُّربِ فَقَط؛ إنَّمَا الصِّيامُ مِنَ اللَّغوِ وَالرَّفَثِ ، فَإِن سابَّكَ أحَدٌ أو جَهِلَ عَلَيكَ فَقُل: إنّي صائِمٌ
❗️ روزه تنها پرهيز از خوردن و آشاميدن نيست.
همانا روزه، پرهيز از بيهوده گويى و دشنام دادن است.
پس اگر كسى دشنامت داد، يا با تو نابخردى كرد، بگو: «من روزهام».
📚 صحيح ابن حبّان: ج ۸ ص ۲۵۶ ح ۳۴۷۹
#حدیث
🆔 @farhang_puya
🔍ضرورت فیلترینگ
🌐غول عظیم الجثه اینترنت، در عین سودمندی، خطرهای بزرگی را نیز به همراه دارد. عمدهترین این خطرها، دسترسی آسان جوانان به اطلاعاتی نامتناسب با شرایط سنی و بایستههای دینی آنهاست.
♻️مهمترین این آفتها پیرامون انحرافات جنسی و اخلاقی است که از طریق ویروسهای از پیش تعیین شده غرب جهت مذهبزدایی از جوانان، گریبانگیر آنان میشود. ذهن هر انسان عاقل و منصف، ضرورت فیلترینگ سایتها و وبلاگهای منحرف کننده و مستهجن را تأیید میکند.
📝محبوبه ابراهیمی| #شماره_8و9
#جامعه
#رسانه
🆔 @farhang_puya
🎮زنان رایانهای
🎲بازیهای رایانهای از سویی ضمن تهی ساختن زن از عواطف سرشار، او را در اوج کینه جویی و تخاصم تصویر میکنند و از سوی دیگر با نادیده گرفتن ارزشهای انسانی و به نمایش گذاشتن جذابیت جنسی، به وی هویت کالایی میبخشند و در اصل او را دچار شخصیت منفی میکنند.
📝آرزو نیکوئیان| #شماره_8و9
#فرهنگ
#بازی
🆔 @farhang_puya