📑پروفسور حمید مولانا، استاد و مدیر بخش ارتباطات بینالملل دانشگاه واشنگتن دی سی، در مقالهای با عنوان «جنگروانی و فریبکاری رسانهها» مینویسد:
📄این شعار که مطبوعات، رکن چهارم مشروطیت و دموکراسی در جامعه است، اسطورهای بیش نیست. کارکرد، کاربرد، و کارنامه مطبوعات و رسانه ها، با الگو، روش و اهداف آنها و با نظام سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی که در چارچوب آن عمل میکنند، رابطه دارد.
📃برای مثال، در یک قرن اخیر، به طور کلی مطبوعات و رسانههای دنیا، جز در چندین مورد استثنایی، همواره در خدمت سلطهگران ملی و بینالمللی بودهاند.
📝برشی از یادداشت فائزه اسکندری در نشریه فرهنگ پویا #شماره_10
#استکبار_ستیزی
🆔 @farhang_puya
📗اگر انقلاب انفسی نبود، انقلابی نبود...
#پاراکتاب
📕پیشوای نهضت بیشتر هشدار میدهد: «با مردمان پراکندهجان، پریشانچشم و خشکیدهذوق، تاریخ به پیش نمیرود. انقلابی که آفاق را دیگرگون کند، عزیمتگاهش اعماق قلب منقلب شدۀ انسانهاست. انقلاب در آفاق، میوۀ انقلاب در انفس است.»
📘من مطمئنم که حادثههای بزرگ، مقدمههای بزرگی هم دارند. من عمیقاً نگران «بلا» هستم. خدا در کمین مینشیند و گاه با یک عصیان، شکل حادثه را عوض میکند. چیزهایی هست که میتواند چشمۀ انقلاب انفسی را بخشکاند و هر ارادۀ معطوف به دیگرگونخواهی عمیقی را عقیم کند.
📚ارتداد، صفحه ۲۴
🆔 @farhang_puya
💉نژادپرستی به رنگ خون
🌡حتی باور آن هم مشکل مینمود. او یک زن سرخپوست بود که به تازگی توانسته بود با مسئله عدم تواناییاش برای مادر شدن کنار بیاید. چندی پیش که برای درمان بیماری به خانه یک پزشک همنژادش رفت، با بیان شرحی از احوال و سوابق بیماریاش، یادآوری کرد که پیشتر تحت عمل جراحی قرار گرفته و عقیم شده است.
🔬پزشک پس از معاینهی وی، با تعجب گفته بود که بیماریاش ربطی به عقیم کردن وی ندارند!
💊این ماجرا پزشک را حساس کرد. وی با مراجعه به سوابق و پرونده پزشکی بیماریاش، عمدی بودن این عمل جراحی را کشف کرده بود.
📋پس از مدتی که از مطالعه پرونده پزشکی بیماران دیگر گذشته بود، زن را هم از نتیجه تحقیقاتش مطلع کرد.
🔍مطالعات و تحقیقات وی از یک پروژه بزرگ و پنهان در سطح ایالات متحده حکایت میکرد که زیر نظر #سازمان_جاسوسی این کشور (سیا) در حال انجام است و آن تلاش برای قطع نسل بازماندگان سرخپوستهاست.
🚐مراکز درمانی و بهداشتی طبق یک برنامه دقیق به سرپرستی سیاه، دهها هزار نفر از زنان سرخپوست را عقیم کرده بودند. این زنان که ممکن بود به بهانه کوچکترین بیماری به مراکز درمانی مراجعه کنند، از سوی پزشکان خود به یک عمل جراحی غیر ضروری تن میدادند، چرا که درمان آنها منوط به عقیم شدنشان توصیف میشده است.[۱]
[۱]. www.mellatmajlis.ir
✂️برشی از یادداشت سمیه طاهریان در نشریه فرهنگ پویا #شماره_10
#استکبار_ستیزی
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📑پروفسور حمید مولانا، استاد و مدیر بخش ارتباطات بینالملل دانشگاه واشنگتن دی سی، در مقالهای با عنوا
📲فریبکاری رسانهها
👈رسانه، بیطرف نیست...
#عکس_نگاشت
🆔 @farhang_puya
🌟دعا زمینهی رشد در انسان را فراهم میسازد
☀️یکی از عوامل پیشرفت فرد و جامعه که زمینههای رشد را فراهم میسازد، #دعا به درگاه خداوند است: «وَ إذا سألکَ عبادی عنّی فإنی قریبٌ أُجیبُ دعْوة الدّاع أذا دعانِ فَلْیَسْتَجیبوا لی و لْیُؤمِنوا بی لعلهم یرشدون»؛
⛅️و هنگامی که بندگان من، از تو دربارهی من سؤال کنند، (بگو) من نزدیکم! دعای دعا کننده را به هنگامی که مرا میخواند، پاسخ میگویم! پس باید دعوت مرا بپذیرند و به من ایمان بیاورند تا راه یابند (و به مقصد برسند.)
#شماره_38
#معارف
🆔 @farhang_puya
👨🏿مالکوم ایکس، رهبر مسلمان سیاهان آمریکا:
👁نه من آمریکایی نیستم، من یکی از ۲۲ میلیون سیاهپوستی هستم که قربانی توسعهطلبی آمریکا شده است. من آمریکا را از چشمان یک قربانی مینگرم و نمیدانم که رؤیای آمریکایی کدام است، اما کابوس آمریکایی را خوب میشناسم.
#شماره_10
#استکبار_ستیزی
🆔 @farhang_puya
🔸عدالت چه اهمیتی دارد؟
👈عدالت از مطالبات فطری بشر است؛ لذا پایداری حکومتها و تمدنها در گروی میزان موفقیت آنها در اقامهی عدل در ابعاد مختلف جامعه است. نیاز بشر به توسعه و امنیت قابل انکار نیست؛ ولی اگر در جامعهای توسعه و امنیت تحقق یابد؛ ولی قرین تبعیض و ظلم و جور باشد فرو میپاشد؛ ولی اگر عدالت در جامعه فراگیر شود جلوی هر متجاوزی سد خواهد شد.
⚡️چنان که امروزه به عیان پیداست ضامن تحقق حقوق بشر و اجرای تعهدات بینالمللی کشورها میزان عدالتمحوری آنها است.
✨لذا یکی از دلایل اساسی وجود حکومت و فلسفهی شکلگیری آن اجرای عدالت و تأمین آن و مبارزه با تبعیض، فقر و فساد است و تأثیر عدالت در رفتارهای ارادی از آن جمله فرو کاستن فقر و ریشهکنی آن امری غیرقابل انکار است؛ یعنی عدالت ضامن رشد مادی جامعه است؛ به طوری که فرصتسازی برای برای بروز استعداد و شناخت استحقاق افراد رهین وجود #عدالت است.
✂️برشی از یادداشت جواد سلیمانی امیری در نشریه فرهنگ پویا #شماره_38
#سیاست
🆔 @farhang_puya
🎙فرهنگ پویا: آیا کریستف کلمب برای فتح هندوستان رفته بود؟
📻حجت الاسلام حسین عرب: خیر، کلمب برای افکار عمومی به دروغ مدعی شد اینجا سواحل شرقی هندوستان است؛ به همین خاطر بومیان آنجا را «ایندینز» یعنی هندیها نامید. هنوز هم این عنوان برای بومیان آمریکا استفاده میشود.
⏳این به عمد و از روی نقشه و نیرنگ اینگونه القا شد که ساکنان آنجا در اصل سرخپوستان بومی نیستند، بلکه مهاجران هندی بودهاند!
#شماره_40
#تاریخی
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🎙فرهنگ پویا: آیا کریستف کلمب برای فتح هندوستان رفته بود؟ 📻حجت الاسلام حسین عرب: خیر، کلمب برای افکا
🎙فرهنگ پویا: در این حرکت ناوگان پرتغال چه کرد؟
📻حجت الاسلام حسین عرب: واسکو داگاما موفق شد در سال ۱۴۹۸ با انتخاب مسیری متفاوت و دور زدن قارهی آفریقا از سمت پایین؛ یعنی «دماغهی امید نیک» به سواحل غربی هند برسد.
⌛️به علت بُعدِ مسافت زیاد میان هند و عقبهی لُجستیک آنان در اروپا، درگیری با حکومت مرکزی مغولان مسلمان در هند، راه به جایی نبرد و پرتغالیها غیر از غارتهایی که هر از چند گاه، به کشتیها داشتند و حتی بعضا به کشتی حجاج مسلمان هم رحم نمیکردند، توفیق چندانی نداشتند.
#شماره_40
#تاریخی
🆔 @farhang_puya
💬وظایف اخلاقی (۱)
◽️منظور از وظایف اخلاقی، رعایت یک سلسله ضروریاتی است که اخلاق دینی ایجاب میکند تا یک مومن آنها را به کار بندد؛ مانند:
۱- پرهیز از بدگمانی، غیبت و تجسس در امور دیگران: «یا ایها الذین آمنوا اجتنبوا کثیرا من الظن ان بعض الظن اثم ولا تجسسوا ولا یغتب بعضکم بعضا» (سوره مبارکه حجرات آیه ۱۲)؛ ای کسانی که ایمان آوردهاید دوری گزینید از بعضی گمانهای (بد)، که آن گمانها گناه است و تجسس در عیوب دیگران نکنید (از چیزهائی که از بدی ایشان بر شما پنهان است) و غیبت و بدگوئی از یکدیگر نکنید.
۲- برخورد کریمانه: «واذا مروا باللغو مروا کراما» (سوره مبارکه فرقان آیه ۷۲)؛ و چون با لغو مواجه شوند بزرگوارانه از آن میگذرند.
۳- اصلاح بین مردم: «انما المومنون اخوة فاصلحوا بین اخویکم واتقوا الله لعلکم ترحمون» (سوره مبارکه حجرات آیه ۱۰)؛ مؤمنان برادر یکدیگرند؛ پس دو برابر خود را صلح و آشتی دهید و تقوای الهی پیشه کنید، باشد که مشمول رحمت او شوید!
📝تهیه و تنظیم: علیاکبر عالمیان
#شماره_39
#اخلاق
🆔 @farhang_puya
💬وظایف اخلاقی (۲)
۴- حفظ حرمت و کرامت مردم: «یا ایها الذین آمنوا لا یسخر قوم من قوم عسی ان یکونوا خیرا منهم ولا نساء من نساء عسی ان یکن خیرا منهن ولا تلمزوا انفسکم ولا تنابزوا بالالقاب بئس الاسم الفسوق بعد الایمان ومن لم یتب فاولئک هم الظالمون» (سوره مبارکه حجرات آیه ۱۱)؛ ای کسانی که ایمان آوردهاید! نباید گروهی از مردان شما گروه دیگر را مسخره کنند، شاید آنها از اینها بهتر باشند و نه زنانی زنان دیگر را مسخره کنند، شاید آنها از اینها بهتر باشند و یکدیگر را مورد طعن و عیبجویی قرار ندهید و با القاب زشت و ناپسند یکدیگر را یاد نکنید، بسیار بد است که بر کسی پس از ایمان نام کفرآمیز بگذارید و آنها که توبه نکنند، ظالم و ستمگرند!
۵- آرامش و ادب: «واقصد فی مشیک واغضض من صوتک» (سوره مبارکه لقمان آیه ۱۹)؛ در راه رفتن، اعتدال را رعایت کن؛ از صدای خود بکاه (و هرگز فریاد مزن) .
۶- عدم تجاوز از حدود: «یا أیها الذین آمنوا لا تحرموا طیبات ما احل الله لکم و لا تعتدوا ان الله لا یحب المعتدین» (سوره مبارکه مائده آیه ۸۷)؛ ای کسانی که ایمان آوردهاید! چیزهای پاکیزه را که خداوند برای شما حلال کرده است، حرام نکنید! و از حد، تجاوز ننمایید! زیرا خداوند متجاوزان را دوست نمیدارد.
📝تهیه و تنظیم: علیاکبر عالمیان
#شماره_39
#اخلاق
🆔 @farhang_puya
❗️جوانان مظلوم ایران بِهوش باشید
💢 کلام پایانی
🔷در حفظ دین خود بکوشید و خسته و بیتاب و بیحوصله نشوید و ضعف نشان ندهید؛ که گفتهاند «حفظ دین در آخرالزمان از نگاه داشتن آتش شعله ور در کف دست سختتر است.» درباره دین اطلاعات درست به دست آورید؛ و گول هر ادعا یا نظریه را نخورید، «مقداری از کتابهای سالم دینی را بخوانید»، اسلام را با (عملکردها و اشخاص) مقایسه نکنید و فاسدان و دنیاداران را در هر لباس " ملاک" دینشناسی نشناسید. شما جوانان مظلوم ایران امروز میان دو هیولای مهیب و حملهور گرفتار شدهاید:
🔹 مسلماننماها 🔸 متفکرنماها
🔶برخی مسلماننما در آن طرف داریم و برخی متفکرنما در این طرف و شما هنگامی که از «اسلام و منابع اصیل اسلام» اطلاعاتی مستند و درست فهم شده و کافی نداشته باشید؛ اسلامی و غیر اسلامی عملکردها را از هم تمیز نمیدهید و همه را به پای اسلام میگذارید و از چشم اسلام میبینید؛ پس باید خطر را جدی گرفت، باید (خامی جوانی) و احساسات (بی مبانی) را از خود دور کرد ... بِهوش باشید؛ بِهوش باشید.
📚 ۱۵۰ سال تلاش خونین، محمدرضا حکیمی، ص ۱۴۲ الی ۱۴۸
#پاراکتاب
🆔 @farhang_puya
⚡️فرهنگ حزب اللّٰه چیست؟! (۱)
✨بنا به گفتهی دبیر کل جنبش حزب الله، فروریختن افسانه «شکستناپذیری» ارتش تا بن دندان مسلح اسرائیل در تقابل با دستان خالی رزمندگان «مقاومت»، به انتقام شکست جنگ «خوشههای خشم» و کشتار «صبرا و شتیلا» و به آتش کشاندن تز رژیم صهیونیستی در ایجاد «خاورمیانه جدید» و سیطره کامل بر منطقه؛ برآیند اتکال به شعار «هیهات منّا الذلّه» امام حسین علیه السلام بوده است.
🔥همان راز آشکاری که «حزب الله» و رهبر غیورش را به الگوی اسطورهای و سازشناپذیر جهان عرب و خاری در چشمان رژیمهای سازشکار عربی و پرچمداران اسلام آمریکایی و آل سعود تبدیل کرده است.
💥بازگشت هستههای مقاومت به دو عنصر «جهاد اسلامی» و «شهادتطلبی»، در فرهنگ مبارزاتی که زائیده تفکرات سیاسی حزب اللّٰه در پیوند با افق عظیم اندیشههای سیاسی امام(ره) و تفسیر ایشان از «حرکت انقلابی» با عقبهی فکری و تاریخی «نهضت عاشورا» ترسیم شده، روح غیرت دینی و جهاد مقدس را به گروههای مبارز فلسطینی بازگردانده است.
📝برشی از یادداشت مرضیه فلاحی در نشریه فرهنگ پویا #شماره_13
#جبهه_مقاومت
#استکبار_ستیزی
🆔 @farhang_puya
⚡️فرهنگ حزب اللّٰه چیست؟! (۲)
💫جنبش مردمی «حماس» با جهتگیری از مقاومت حزب اللّٰه و انقلاب اسلامی ایران، در نبرد نامتوازن و ناهمگون ۲۲ روزه، سازشناپذیری با ظلم را با بهرهگیری از شعار تاریخی «هیهات منّا الذلّه» امام(ع) به نمایش گذارد. «عبدالله گل»، رئیس جمهور ترکیه، با اشاره به این واقعیت، فاجعه غزه را تکرار واقعه کربلا نامیده است.
🌙ضرورت پرداخت به «فرهنگ عاشورا» و بازیابی آن در مبارزات سیاسی فلسطین، پیشتر در سالهای انتفاضه اول «۱۹۹۳ - ۱۹۸۷» از سوی «دکتر فتحی شقاقی»، بنیانگذار جنبش جهاد اسلامی دریافت شده بود. او بر این باور بود که تنها راه آزادی فلسطین را باید در اقتدا به آرمانهای کربلایی یافت. از این رو به «عبدالله رمضان» (جانشین) خود توصیه میکند تا علاوه بر کارآمد کردن آموزههای عاشورایی در معادلات سیاسی، مطالعهی تاریخ کربلا را تا زمانی که کربلایی شود، پی گیرد.
☀️بیشک آنچه این مقاومتهای جهادی را تداوم میبخشد، رهگیری جریان های فکری و سیاسی جهان اسلام از رهیافتهای حماسه حسینی است که مقاومت را به فرهنگی شکست ناپذیر در جهت تجدید و تداوم اسلام ناب محمدی (ص) و اصلاح و تغییر جامعه بدل کرده است که این «تغییر»ها، بر همهی زمانها و مکانها قابل تطبیق است.
📝برشی از یادداشت مرضیه فلاحی در نشریه فرهنگ پویا #شماره_13
#جبهه_مقاومت
#استکبار_ستیزی
🆔 @farhang_puya
💠نوع نمایش شخصیت و حجاب زن از دیدگاه رهبر معظم انقلاب
🔰ما بایستی زن را، هم با حجاب نشان بدهیم، هم سرشار از ارزشهایی که اسلام و انقلاب برای او در نظر گرفته است؛ یعنی نجابت و عفت زن.
✅مهمترین مسأله، آن گوهر عفت زن، آن عضو اصلی و رکن اساسی خانواده بودن، آن عضو اصلی و رکن اساسی فعالیتهای جامعه بودن... در فیلم، سریال، شعرِ موسیقی، در برنامهی خانواده، در برنامه سلام صبح بخیر و در سایر برنامهها،... در اجرا و هم در تهیه برنامه... مجریها هم باید توجه کنند. این کارها باید در رادیو و تلویزیون انجام بشود، ولی نمیشود!
#شماره_8و9
#جامعه
🆔 @farhang_puya
🌒فاجعهی دهکده جهانی!
💥حتما بخونید👇
⚫️دهکده جهانی واقعیت پیدا کرده است، چه بخواهیم و چه نخواهیم، ماهوارهها مرزهای جغرافیایی را انکار کردهاند. این همان دهکدهای است که گرگوار سامسا در آن چشم باز کرده است. این همان دهکدهای است که مردمانش صورت مسخ شده «کرگدن»های اوژن یونسکو را پذیرفتهاند. همان دهکدهای که مردمانش «در انتظار گودو» هستند.
◼️این همان دهکدهای است که در آن مردمان را به یک صورت واحد قالب میزنند و هیچ کس نمیتواند از قبول مقتضیات تمدن تکنولوژیک سر باز زند. این همان دهکدهای است که بر سر ساکنانش آنتنهایی روییده است که یکصد و پنجاه کانال ماهوارهها را مستقیماً دریافت میکنند. این همان دهکدهای است که در آن روباتها عاشق یکدیگر میشوند.
◾️این همان دهکدهای است که در آن «ترمیناتور دو» به سی سال قبل باز میگردد و خودش را از بین میبرد. این همان دهکدهای است که در آن «بتمن» و «جوکر» با هم مبارزه میکنند. این همان دهکدهای است که در تلویزیونهایش دختران شش ساله را آموزش جنسی میدهند، همان دهکدهای که در آن گوسفندهایی با سر انسان و انسانهایی با سر خوک به دنیا میآیند.
▪️این همان دهکدهای است که در آن تابلوی «مسیح از ورای ادرار» ماهها توجهات همه رسانههای گروهی را به خود جلب میکند. این همان دهکدهای است که در آن ۲۴۶ نوع تجاوز جنسی رواج دارد... اما عجیب اینجاست که باز هم این همان دهکده جهانی است که در نیمه شب هایش ماه، هم بر کازینوهای «لاس وگاس» تابیده است و هم بر حسینیه «دوکوهه» و گورهایی که در آن بسیجیان از خوف خدا و عشق به او میگریستهاند. دنیای عجیبی است، نه؟
✏️شهید سید مرتضی آوینی
#شماره_8و9
#جامعه
🆔 @farhang_puya
📚غایت انقلاب اسلامی چه بود؟
📗در این که فضایی به هم پیوسته از ارتباطات با یک هویت واحد وجود دارد که انسانهای سراسر کره زمین را اسیر نظام ارزشیِ واحدی ساخته است تردیدی وجود ندارد. نمونهاش همین تعابیری است که عموم ما پذیرفتهایم: (جهان سوم)، (کشورهای پیشرفته)، و در مقابل آن کشورهای (عقبمانده) و یا (عقب نگه داشته شده)، (توسعهیافتگی) و (توسعهنیافتگی) ... تعابیری از این قبیل بسیارند.
📕... مگر ما این ارزشها را نپذیرفتهایم و در رادیو و تلویزیون و محاورات روزمره و خطابههای ژورنالیستی به آنها تفوّه نمیکنیم؟ وقتی ما که هسته جوشان انقلاب معنوی در جهانِ امروز هستیم نتوانستهایم دریابیم که با قبول این معانی چه غایتی را پذیرفتهایم، وای بر احوال دیگران از مردمان الجزایر و عراق و سوریه و لیبی و اردن و ... پاکستان و افغانستان!
📘ما با قبول این تعبیر پذیرفتهایم که (پیشرفت) همان است که برای آنان رخ داده است. فلذا نباید به خشم بیاییم از آن که ما را (مرتجع و واپسگرا) بخوانند. آنها هم با همین نگاه به جهان مینگرند که خود را پیشرفته میدانند و ما را پسمانده و از اینجا نتیجه میگیرند که هر تحولی اگر در جهت دستیابی به (توسعهیافتگی) باشد رشد است و اگر نه، واپس گرایی و ارتجاع. و مگر غایت انقلاب اسلامی چه بود؟ توسعه یافتگی؟ رشد اقتصادی؟ حصول دموکراسی؟
📚 آغازی بر یک پایان، مرتضی آوینی، ص۱۲۰ و ۱۲۱
#پاراکتاب
🆔 @farhang_puya
💡نگاهی به معنای روشنفکری(۱)
🔦ریشه مفهوم روشنفکری به معنی امروزی آن را شاید بتوان در روند دادگاهی یافت که در آن آلفرد دریفوس، افسر یهودی را محاکمه میکردند. دریفسون در پانزدهم اکتبر ۱۸۹۴ به جرم خیانت به ارتش فرانسه، دستگیر و در دسامبر همان سال محکوم به تبعید ابدی در جزیرهی شیطان در ناحیهی گویان، در واقع در شمال شرقی آمریکای جنوبی شد.
✂️برشی از یادداشت علیاکبر عالمیان در نشریه فرهنگ پویا #شماره_3
#علوم_انسانی
#روشنفکری
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💡نگاهی به معنای روشنفکری(۱) 🔦ریشه مفهوم روشنفکری به معنی امروزی آن را شاید بتوان در روند دادگاهی یا
💡نگاهی به معنای روشنفکری(۲)
👈بعد از گذشت حدود ۵ سال و کشف اسناد جدیدی دال بر بیگناهی دریفسون، ماجرای محاکمه وی به یک مسئله سیاسی همهگیر تبدیل شد. امیل زولا، رمان نویس فرانسوی در ارتباط با همین محاکمه، در سیزدهم ژانویه ۱۸۹۸ نامهی سرگشادهای خطاب به رئیسجمهور وقت نوشت که با عبارت «من متهم میکنم» آغاز میشد.
🔸او در این نامه، ارتش و دادگستری را به اعمال خلاف قانون متهم کرد. این نامه را «کلمانسو» در صفحهی اول روزنامهی خود «Lauvove» به چاپ رسانید؛ در حالی که همان عبارت آغازین نامهی زولا را برای عنوان برگزید.
🏵همان روز انتشار، حدود ۲۰۰ هزار نسخه از این روزنامه به فروش رفت. زولا را به خاطر نوشتن این نامه محاکمه و به یک سال زندان و پرداخت ۳ هزار فرانک فرانسه محکوم کردند.
🔔بلافاصله بیانیهای با امضای حدود ۳۰۰ نفر که در میان آنها نام بسیاری از نویسندگان، هنرمندان و دانشمندان فرانسه، از جمله آناتول فرانس و مارسل پروست نیز به چشم میخورد، در همان روزنامه به چاپ رسید که این بیانیه نیز محاکمهی افسر یهودی را غیرقانونی اعلام میکرد.
✂️برشی از یادداشت علیاکبر عالمیان در نشریه فرهنگ پویا #شماره_3
#علوم_انسانی
#روشنفکری
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💡نگاهی به معنای روشنفکری(۲) 👈بعد از گذشت حدود ۵ سال و کشف اسناد جدیدی دال بر بیگناهی دریفسون، ماجر
💡نگاهی به معنای روشنفکری(۳)
📜این نوشته که در نزد افکار عمومی به «بیانیه روشنفکران» شهرت یافت، ارتش و دادگستری آن زمان فرانسه را ناگزیر به عقبنشینی و تجدید نظر در رأی خود کرد؛ جایگاه ویژهای به روشنفکران فرانسه بخشید و نفوذ آنان را در جامعه و افکار عمومی گسترش داد.
🏷پس از این واقعه بود که آناتول فرانس یکی از نخستین تعریفها را از روشنفکران به دست داد. به عقیده فرانس، روشنفکران، آن گروه از فرهیختگان جامعهاند که بیآنکه تکلیفی سیاسی - برای فعالیتی در محدودهی حرفهی ایشان - به آنها واگذار شده باشد، در اموری نیز دخالت میکنند و نسبت به آنها واکنش نشان میدهند که به منافع و مصالح عمومی جامعه بستگی دارد.
✂️برشی از یادداشت علیاکبر عالمیان در نشریه فرهنگ پویا #شماره_3
#علوم_انسانی
#روشنفکری
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🎙فرهنگ پویا: در این حرکت ناوگان پرتغال چه کرد؟ 📻حجت الاسلام حسین عرب: واسکو داگاما موفق شد در سال ۱
🎙فرهنگ پویا: انگلیسیها از چه زمانی وارد این جریان شدند؟
📌حجت الاسلام حسین عرب: بریتانیاییها با مقداری تأخیر و در سال ۱۶۰۰ با تاسیس «کمپانی هند شرقی»، وارد عرصه استعمارگری در هند شدند؛ اما ورود انگلیسیها کمی هوشیارانهتر بود. آنان از سواحل شرقی هند؛ یعنی منطقهی «بنگال» تحرکات خود را آغاز کردند و تا دهها سال از درگیری نظامی با حکومت مرکزی هند خودداری نمودند.
📍در عوض شبکهای از دلالان هندو را در مدت قریب به یکصد سال سازماندهی کردند و سپس از طریق همین شبکه توانستند در سال ۱۷۵۷ در نبرد موسوم به «پِلاسی» در هندوستان جای پای محکمی باز کنند.
🖍از این زمان به بعد است که شاهد اقدامات گسترده بریتانیاییها در هویتبخشی دینی به هندوان هستیم. انگلیسیها مرکز مطالعاتی مهمی در زمینهی شناخت آیین هندوان تأسیس میکنند که پایهی تحولات بعدی و جهتدهی به معنویتگرایی جدید در دنیا را، حقیقتاً در همین مراکز میتوان جستجو نمود.
🔖از جمله مهمترین آنها میتوان به مرکزی به نام «انجمن آسیایی» اشاره کرد که در ۱۷۸۴ در کلکته بنا میشود. فعالیتهای این مراکز منجر به پیدایش هندوئیسم شد.
#شماره_40
#تاریخی
🆔 @farhang_puya
⚫️قانون جدایی نژادی در ایالات متحده
◻️پس از جنگهای داخلی و علیرغم تصویب اصلاحیههای رفع تبعیض نژادی، وضعیت سیاهپوستان تفاوت چندانی با قبل نکرد. آنها که اکنون بعد از هندیها (سرخپوستان) به عنوان اتباع درجه سوم به حساب میآمدند، ملزم به رعایت قانون جدایی نژادی در مدارس، واگنهای راهآهن، اتوبوسها و حتی دستشوییها! و سایر مکانهای عمومی و خصوصی بودند و این قانون تا نیم قرن ادامه یافت، تا اینکه «رزا پارکز» بانوی جوان سیاهپوست، این رسم دیرینه را شکست.
◼️او اول دسامبر ۱۹۵۵م در شهر مونتگمری ایالات متحده، پس از ورود به یک اتوبوس که مسافر چندانی هم نداشت، روی یکی از صندلیهای قسمت جلوی آن نشست و بعداً هم حاضر نشد جای خود را به یک مرد سفید بدهد. وی با وجود تذکر پیدرپی راننده، به قسمت عقب نرفت. راننده، اتوبوس را متوقف کرد و با تلفن، پلیس را از ماجرا مطلع ساخت.
◽️گرچه در پی انتشار گزارش این ماجرا در روزنامه، سیاهپوستان تا یکسال از سوارشدن به اتوبوسهای عمومی محروم شدند!، اما این اتفاق مقدمهای شد برای لغو قانون جدایی نژادی.
✂️برشی از یادداشت سمیه طاهریان در نشریه فرهنگ پویا #شماره_10
#استکبار_ستیزی
#نژاد_پرستی
🆔 @farhang_puya
📓قربانیهای توسعهطلبی تمدن غرب(۱)
📰اکنون پس از سالها، تبعیض نژادی، سیاهان آمریکا را دچار مشکلهای فراوان میکند. آنها در برخورداری از مسئولیتهای دولتی با محدودیت وسیعی مواجهند و حتی در گزینش ادارات، رنگی بودن پوستشان باعث ضعف آنهاست. به طور مثال شمار افسران ارشد سیاهپوست - به ویژه در ردههای بالای ارتش این کشور - بسیار اندک است.
🗞به گزارش آسوشیتد پرس از واشنگتن، سیاهپوستان حدود ۱۷ درصد کل نیروهای نظامی آمریکا را تشکیل میدهند، در حالی که تنها نُه درصد از کل افسران، سیاهپوست هستند. این رقم در بین ژنرالهای ارتش به کمتر از شش درصد میرسد. این امر بر شرایط اقتصادی سیاهان نیز تأثیرگذار بوده، به طوری که براساس آخرین سرشماری، درآمد مالی آنها یک دهم درآمد مالی سفیدپوستان آمریکایی است.
✂️برشی از یادداشت سمیه طاهریان در نشریه فرهنگ پویا #شماره_10
#استکبار_ستیزی
#نژاد_پرستی
🆔 @farhang_puya