👈 دکتر مهدی جمشیدی
🔹انقلاب در برابر دوگانۀ «توسعۀ سکولار/ پیشرفت دینی»
📌 انقلاب اسلامی، انقلابی نبود که در امتداد «تاریخ تجدد» قرار داشته باشد و جامعۀ ما را جامعهای درحالگذار از «سنت» به «تجدد» تعریف کند، بلکه برعکس، انقلاب به صورتی عیان و آشکار، از قلمرو «تجدد» خارج گردید و در برابر آن، صفآرایی کرد. ازاینرو، غرب نتوانست حضور انقلاب را برتابد و بهسرعت، به توطئه پردازی و سنگاندازی بر ضدانقلاب پرداخت.
در لینک زیر بخوانید
🍀 http://farhangesadid.ir/fa/news/1211
@Farhangesadid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 مظلومیت حضرت زهرا علیهاالسلام
گذشت حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام از حق خود، برای بقای اصل اسلام
✅حضرت آیت الله بهجت قدس سره:
حضرت امیر علیهالسلام شمشیر را برداشت، خواست برود مطالبه حق فاطمه علیهاالسلام را بکند. اذان را شنید. [به فاطمه علیهاالسلام] گفت: «میخواهی این اذان پابرجا باشد یا میخواهی بروم و بکشم کسانی را که مخالفت با نورالله، با فاطمه، میکنند؟». [حضرت فاطمه علیهاالسلام] گفت: «نه! میخواهم اذان [پابرجا] باشد؛ اسلام صوری باشد». همان اسلام صوری را مراعاتکردن، کار را به جایی رساند که [با وجود این روایت که دارد] «إِرتَدَّ النَّاس بَعد رَسُول اللهِ إِلَّا ثَلَاثَة؛ مردم بعد از پیامبر به ورطه ارتداد (و انحراف از مسیر حق) افتادند، مگر سه نفر»، آن «ثلاثه»[١]، بهاندازه مثلاً پانصد میلیون شد. تقیّه این کارها را کرد. و الّا اگر از همان اول، به سب و طعن و اینها مشغول میشدیم، کجا [تعداد شیعیان] زیاد میشد؟! همین زیادیها هم از دست میرفتند!
📚 درس خارج فقه، کتاب جهاد، آبان ١٣٨٧
#پی_نوشت:
1. در برخی از نقلها عبارت «یا چهار نفر، یا پنج نفر» نیز در ذیل روایت آمده است.
@Farhangesadid
👈 «فرهنگ سدید» گزارش میدهد
🔹جریان شناسی هیئتهای مذهبی پس از انقلاب اسلامی
🔹هیئتهای مذهبی از دیرباز جزء مهمترین مکانها به شمار میآید
🔹دشمنان درحال جایگزین کردن گفتمان سکولار در هیئتهای مذهبی هستند
📌 هیئتهای مذهبی در پیروزی انقلاب اسلامی و حماسهآفرینی در طول هشت سال دفاع مقدس نقش مهمی ایفا کردند. به همین جهت انقلاب اسلامی نقطه تحولی در حیات مجالس و هیئت مذهبی در ایران محسوب میشود.
در لینک زیر بخوانید
🍀 http://farhangesadid.ir/fa/news/1210
@Farhangesadid
هر صبح یک آیه:
🌺اعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
«وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ ۙ لَهُم مَّغْفِرَةٌ وَأَجْرٌ عَظِيمٌ»
خداوند، به آنها که ایمان آورده و کارهاى شایسته انجام داده اند، وعده آمرزش و پاداش بزرگى داده است.
(مائده/۹)
@Farhangesadid
❇️ تفسیر❇️
سپس، در آیه بعد ـ طبق سنت قرآن ـ که پس از احکام خاصى براى تأکید و تکمیل آن اشاره به قوانین و اصول کلّى مى کند، در اینجا نیز براى تأکیدِ مسأله اجراى عدالت و گواهى به حق چنین مى فرماید: خداوند به کسانى که ایمان آورده و عمل صالح انجام مى دهند، وعده آمرزش و پاداش عظیم داده است (وَعَدَ اللّهُ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ أَجْرٌ عَظیمٌ).
«تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۹ سوره مائده »
@Farhangesadid
هر صبح یک آیه:
🌺اعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
«وَالَّذِينَ كَفَرُوا وَكَذَّبُوا بِآيَاتِنَا أُولَٰئِكَ أَصْحَابُ الْجَحِيمِ»
و کسانى که کافر شدند و آیات ما را تکذیب کردند، آنان اهل دوزخند.
(مائده/۱۰)
@Farhangesadid
❇️ تفسیر❇️
در مقابل، کسانى که خدا را انکار کنند و آیات ما را تکذیب نمایند از اصحاب دوزخند (وَ الَّذینَ کَفَرُوا وَ کَذَّبُوا بِآیاتِنا أُولئِکَ أَصْحابُ الْجَحیمِ).
قابل توجه این که: آمرزش و اجر عظیم به عنوان یک وعده الهى در آیه ذکر شده و فرموده: وَعَدَ اللّهُ... ولى کیفر دوزخ به صورت نتیجه عمل بیان شده.
مى فرماید:کسانى که داراى چنین اعمالى باشند، چنان سرنوشتى خواهند داشت.
این، در حقیقت اشاره به مسأله فضل و رحمت خدا در مورد پاداش هاى سراى دیگر است، که به هیچ وجه برابرى با اعمال ناچیز انسان ندارد، همان طور که مجازات هاى آن جهان جنبه انتقامى نداشته، بلکه نتیجه خود اعمال آدمى است.
ضمناً تعبیر به أَصْحابُ الْجَحِیْم با توجه به این که اصحاب به معنى یاران و ملازمان مى باشد، دلیل بر آن است که آنها ملازم دوزخ خواهند بود، ولى این آیه به تنهائى نمى تواند دلیل بر مسأله خلود باشد ـ آن چنان که در تفسیر تبیان و مجمع البیان و تفسیر فخر رازى آمده است ـ زیرا ملازمت ممکن است دائمى باشد و ممکن است مدتى به طول بیانجامد و سپس قطع شود، چنان که تعبیر به اصحاب السفینه: یاران کشتى که درباره سرنشینان کشتى نوح در قرآن آمده است دائمى نبوده.
البته شک نیست که کفار خلود در دوزخ دارند ولى در آیه فوق از آن سخنى نرفته، بلکه از آیات دیگرى استفاده مى شود.
«تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۱۰ سوره مائده »
@Farhangesadid
👈 پاسخ به شبهه؛
🔹 چرا باید اقلیتهای ديني در جمهوري اسلامي ايران حجاب را رعايت كنند؟
📌 امروزه در جامعه ایرانی یک سوال در سطح افکارعمومی ایجاد شده است که چرا باید اقلیتهای ديني كه حجاب براي آنها واجب نيست اما بايد در جمهوري اسلامي ايران حجاب را رعايت كنند پاسخ داده است.
در لینک زیر بخوانید
🍀 http://farhangesadid.ir/fa/news/1217
@Farhangesadid