eitaa logo
پایگاه مطالعاتی_تحلیلی سدید
1.5هزار دنبال‌کننده
16.3هزار عکس
380 ویدیو
33 فایل
جایی برای درنگ در "مسائل" اجتماعی و فرهنگی امروز جامعه ایرانی پایگاه مطالعاتی_تحلیلی "فرهنگ سدید" farhangesadid.com اینستاگرام: https://www.instagram.com/farhangesadid_ir/ تلگرام: https://t.me/farhangesadid ادمین: @khabarnegaar
مشاهده در ایتا
دانلود
⚫️تهیه‌کنندگانی که تهیه‌کننده نیستند و واسطه‌اند! ▫️در گفتگو با مجید مظفری عنوان شد؛ 🔹سریال‌ها امروز به مجموعه‌هایی تبدیل شده‌اند که می‌آیند و می‌روند و اتفاقی هم نمی‌افتد؟ مشکل فقط تلویزیون نیست بلکه مشکل در ادبیات نمایشی ایران است. وقتی افراد عوض می‌شوند سلیقه‌ها و نگاه‌ها و نوعِ ممیزی‌ها هم تغییر می‌کنند. هیچ کجای دنیا این طور نیست و باید دفترچه و چارچوب و ضوابطی تدوین شوند و در اختیار تهیه‌کنندگان، کارگردانان و بازیگران قرار دهند و با آمدنِ فرد یا افراد جدید هم چیزی تغییر نکند، 🔹مشکل از خود تلویزیون است. تلویزیون چرا نباید تمام بچه‌هایی را که در نمایش خانگی کار می‌کنند جذب کند؟ می‌تواند خیلی راحت این کار را بکند. 🔹مشکل تلویزیون فقط تهیه‌کننده نیست بلکه مدیران هم هستند، مدیر تهیه‌کننده‌ای را انتخاب می‌کند که آن در واقع نقش تهیه‌کننده ایفا نمی‌کند و فقط واسطه است. جای تهیه‌کنندگانی مثل حسن بشکوفه، بهروز خوش‌رزم، مرحوم حسن فلاح، اسماعیل عفیفه، مجید اوجی و خیلی از تهیه‌کنندگان دیگر در تلویزیون خالی است. 🧷https://farhangesadid.com/0001Mi 🆔 @farhangesadid
🟠روایت اخوان از شعر و ادبیات 📍نگاهی به زندگی اخوان‌ثالث 🔸مهدی اخوان‌ثالث کار خود را در آغاز این دوره با سبک خراسانی آغاز کرده بود. با آنکه زاده خراسان و دلبسته میراث ادب کهن فارسی بود، خیلی زود راه نیما را پیدا کرد و به‌عنوان یکی از وفادارترین یاران وی با نشر مجموعه «زمستان» در سال ۱۳۳۵ نشان داد که به شکل تازه‌شعر حماسی و اجتماعی دست یافته است 🔸اخوان در گفت‌وگویی که با مجله آدینه دارد درمورد شعر و ادبیات می‌گوید: «شعر محصول بی‌تابی آدم است. در لحظاتی که «شعور نبوت» بر او پرتو انداخته، حاصل بی‌تابی در لحظاتی که آدم در هاله‌ای از «شعور نبوت» قرار گرفته است.» درمورد شعر امروز می‌گوید: «عمومی‌ترین شاخصه کلی شعر امروز فارسی وضع آشفته و پریشان و درهمی است که دارد 🔸خیلی‌ها می‌گفتند اخوان نمی‌تواند شعر نو را بپذیرد، اما او درمورد این سبک شعری می‌گوید: «شعر نو بیشتر در میان مردم رفته است. زمانی بود که گه‌گاه با خودم این تصور را داشتم که شعر نو آن‌طور که باید جا نیفتاده، اما امروز فکر می‌کنم شعر نو بسیار پیشرفته است. 🧷https://farhangesadid.com/0001Mh 🆔 @farhangesadid
⚫️رسانه و اصول عملیات جنبشی 📍در گزارش زیر میخوانید؛ ▪️سیر تطور رسانه‌ها را به شیوه‌های گوناگون تقسیم بندی شده است ، یکی از تقسیم بندی‌های رایج در این زمینه، مبتنی بر سطح دسترسی و میزان کنشگری مخاطب است. بر همین اساس به رسانه‌های نسل پیشین همچون روزنامه، تلوزیون، رادیو و... رسانه یک سویه و به رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی، رسانه دو سویه یا تعاملی می‌گویند ▪️یکی از کارویژه‌های رسانه در دنیای امروز می‌تواند تولید آگاهی باشد، مردم صرفا به واسطه احساسات به یک جنبش نمی‌پیوندند بلکه در این مسیر آگاهی لازم است. تولید مستند، گفتگو‌های جذاب، کلیپ و انیمیشن‌های کوتاه همگی از ابزار‌های رسانه‌ای هستند که ار طریق آن جنبش می‌تواند سخنش را به گوش باقی مردم و حاکمیت برساند. ▪️مردم در رسانه‌های جدید به کنشگر فعال رسانه مبدل شده‌اند که هر فرد همچون یک رسانه در حجمی کوچک فعالیت می‌کند، پسندیدن، گزارش هرزنامه، دنبال‌کردن، پیام و ده‌ها ابزار دیگر وسیله‌هایی هستند که از طریق آن مردم نظر خود را ابزار می‌کنند. 🧷https://farhangesadid.com/0001Mb 🆔 @farhangesadid
🟠عبور از چالش ها به دست مردم! 📍در گفتگو با احمد رضا زرگر میخوانید؛ 🔸خود اقدام جهادی یک گفتمان عملی است. یعنی آن گروه‌های جهادی که آبمیوه گرفتند و به پرستاران و مریضان کمک رساندند، زمانی که کار آن‌ها توسط یک رسانه بازتاب داده می‌شود، این یک گفتمان تولید می‌کند. یا وقتی کاری که درب منازل برای معاینه و کیس یابی افراد صورت می‌گیرد 🔸اولین و مهم‌ترین گام این است که ما باور کنیم، می‌توان مشکلات و مسائل را به دست مردم حل کرد. در مرحله و گام دوم نیز باید آن موضوعاتی را که به آن رسیده‌ایم، خوب دسته‌بندی کنیم و توانمندی‌های مردم را در مقابل نیازمندی‌های آن موضوع قرار دهیم. 🔸باتوجه به اینکه گرانیگاه کتاب «گروه‌های جهادی مقابله با کرونا» روی مسجد، بسیج و محله قرارگرفته است، در واقع یک پاسخ تئوریک به تاکید رهبر معظم انقلاب است که فرمودند در مبارزه با کرونا، "محله " باید محور باشد و این ظرفیت‌ها را دور هم جمع کنید 🧷https://farhangesadid.com/0001Mk 🆔 @farhangesadid
🟠جمهوری اسلامی ایران تکلیف خودش را با زنان روشن نکرده است 📍در گفتگو با زهرا شجاعی می‌خوانید؛ 🔸نگرش بنیان‌گذار و متفکر انقلاب امام خمینی (ره) نسبت به زنان از آنچه که پیش از انقلاب وجود داشت بسیار مترقیانه و متفاوت‌تر بود. درواقع حضرت امام با فتاوا و نظرات شجاعانه و دیدگاه‌های روشنفکرانه‌ای که داشت راه را برای حضور اجتماعی زنان فراهم کرد 🔸طی سال‌های ابتدایی انقلاب زنان در حوزه‌هایی که موانع حقوقی و سیاسی بر سر راهشان نبود، ورود پیدا کردند و با تلاش خود موفقیت‌های زیادی را به دست آوردند اما در بخش‌هایی که آقایان تصمیم می‌گرفتند و یا انتصاب می‌کردند موانع و مقاومت‌های زیادی بر سر راه زنان ایجاد شد 🔸جمهوری اسلامی ایران تکلیف خودش را با زنان روشن نکرده، یعنی اینکه یک مانیفست، سند یا منشور که نشان دهد جمهوری اسلامی ایران می‌خواهد چه کاری کند و دیدگاهش نسبت به زنان چیست، وجود ندارد 🔸وقتی یک نظریه مترقی به‌روز و مبتنی بر اصول و مبانی و ارزش‌های ملی و دینی وجود ندارد، فضا و امکان برای طرح نظریات رادیکالی و افراطی و یا بگوییم فمینیستی به معنای منفی کلمه بازمی‌شود 🌐https://farhangesadid.com/0001Ml 🆔 @farhangesadid
🟠بیشتر کتاب فروختیم اما مردم کتاب‌خوان نشدند! 📍در گفتگوبا قاسم صفایی نژاد میخوانید: 🔸از نظر کمی و عدد و رقمی شاهد تغییر روند بهره برداری از محصولات فرهنگی توسط مردم بوده ایم، ولی از نظر کیفی، اینکه تا چه میزان محصولات خریداری شده توسط مردم مورد استفاده واقعی قرار گرفته جای سوال دارد 🔸عملا هیچ تصویر مطلوبی از آینده فرهنگی کشور نداریم. در واقع ما نمی‌دانیم که فناوری‌ها در آینده چه تغییراتی را در حوزه‌های فرهنگی ایجاد خواهند کرد ویا چالش‌های بشریت در مواجهه با آن‌ها چیست. علیرغم اینکه انقلاب اسلامی ایران وامدار یک انقلاب فرهنگی بوده و فرهنگ باید نقطه قوت نظام باشد، ولی عملا به نقطه ضعف مبدل شده است 🔸یکی از تحولات اصلی اقتصادی دوران کرونا، کاهش فروش کتاب کاغذی و افزایش فروش کتاب الکترونیک است. در طول ۱۷ ماه گذشته، فروش کتاب الکترونیک، رشد حدودی ۴۰۰ درصدی را تجربه کرده که این اتفاق به نظرم خوب و مبارک است، اما همه قضیه نیست. 🧷https://farhangesadid.com/0001N5 🆔 @farhangesadid
⭕️سقف فراگیری ساترا تا کجاست؟ 📍در گزارش زیر میخوانید؛ 🔹چندی پیش وقتی در رسانه‌ها درباره ممیزیِ محتوای برخی پلتفرم‌ها در فضای مجازی و نظارت بر آنها از ساترا سؤال شد، این سازمان تلویحاً عنوان کرد که با سانسور مخالف است و به‌نوعی درباره این مسئله از خود ردِ‌مسئولیت کرد؛ این در شرایطی است که ساترا از انبوه اختیارات و حدود و ورود و تعیین‌کنندگی نظارتی فراوان در فضای مجازی برخوردار است و از سوی دیگر وقتی مسئله نظارت بر محتوای صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی مطرح می‌شود، ساترا خود را مسئول این حوزه معرفی می‌کند. 🔹 در نگاه کلان، ساترا به‌عنوان اهرم تشخیص حذف یا تقویت محتوای صوتی و تصویری فراگیر در فضای مجازی کشور در دست نهادی است که خود زیرمجموعه یک نهاد دیگر است که دارای فضای کلان تولید محتوای مجازی است 🔹مقرر است تا ساترا تخصیص‌گر و توزیع‌کننده بودجه ۳ هزار میلیارد تومانی از سوی مجلس به تولیدکنندگان محتوای فضای مجازی در داخل باشد. لذا ضروری است تا بررسی شود سازوکارها برای جلوگیری از تبدیلِ این اقدام به رویه‌ی تصدی‌گری در فضای مجازی چیست؟ 🧷https://farhangesadid.com/0001NC 🆔 @farhangesadid
🟠مادران نگران و فرزندان بی‌حوصله 📍دوران نوجوانی فرزندان و دغدغه‌های والدانه؛ 🔸مادران نگران و فرزندان بی‌حوصله. مادرانی که اگر فرزندشان ۶۰ ساله هم بشود باز تصورشان این است که نیاز به مراقبت و حفاظت دارد و گاهی آن‌قدر این رفتار‌های مراقبتی را افراطی انجام می‌دهند که نتیجه‌ای خلاف آنچه که دوست دارند می‌گیرند 🔸وقتی والدین با فرزند یا فرزندان‌شان به مشکل می‌خورند پیدا کردن مقصر کمی دشوار می‌شود؛ یعنی، چون می‌دانی همه رفتار‌های پدر و مادر‌ها از روی عشق است سخت می‌توانی مقصرشان کنی! از یک‌طرف پدر و مادر‌ها می‌خواهند هر طور شده عشق بی‌منت‌های خودشان، نگرانی‌های‌شان و دلسوزی‌های‌شان را تمام و کمال خرج فرزندشان کنند و از طرف دیگر فرزند می‌خواهد گاهی تنها باشد 🔸والدین اگر می‌خواهند فرزندانی همراه و با آینده‌ای روشن داشته باشند باید بلد باشند چگونه به فرزندانشان آرامش و امنیت روانی هدیه دهند؛ همه فرزندان در سنین نوجوانی تا جوانی نیاز دارند که توسط والدین‌شان درک شوند و این پدر و مادر هستند که باید این احساس را در او ایجاد کنند 🧷https://farhangesadid.com/0001N8 🆔 @farhangesadid
🟠سبک جدیدی از مصرف محتوای فرهنگی در کشور شکل‌گرفته است 📍در گفتگو با امین نادری میخوانید؛ 🔸بستر‌های مجازی موجب شده تا روند توسعه مندی را در حوزه‌های فرهنگی شاهد باشیم و دوران کرونا این روند را صعودی کرده است. به عنوان مثال حجم بازار الکترونیک در ۷ سال گذشته رشد نمایی داشته و بازار VOD‌ها روند مخاطب محوری پیدا کرده است. شاید باورش سخت باشد، ولی بودجه‌ای که فیلیمو برای تولیدات تخصصی خود در سال جاری درنظرگرفته از سریال سازی‌های الف رسانه ملی نیز بیشتر است. 🔸وقتی کتاب‌ها به صورت الکترونیک، صوتی و ویکی بوک‌ها و به طور کلی سلف پابلیش به معنای استمرار درآمدی برای نویسنده شکل گیرد، شک نکنید که آورده اقتصادی بالایی برای آن خواهد داشت. این مدل یک خط درآمدی را برای نویسندگان ایجاد کرده که بدون نیاز به واسطه گران درآمدزایی کنند 🔸مسئله‌ای که دوران کرونا به اقتصاد حوزه نشر کمک کرده، ایجاد عدالت اقتصادی در توزیع محصولات فرهنگی بوده به‌نحوی‌که هرکسی از هرکجای ایران قابلیت دسترسی به محصولات را در بستر سفارش دهی در فضای مجازی دارد. 🧷https://farhangesadid.com/0001NI 🆔 @farhangesadid
◀️ مروری بر نماد ها،ابزارها و تکنیک های اثر گذار بر جنبش ها؛ 🔴 جنبش های اجتماعی و افکار عمومی 1⃣رسانه و اصول عملیات جنبشی 🧷https://farhangesadid.com/0001Mb 2⃣جنبش گل‌ها، رنگ‌ها و شکل‌ها 🧷https://farhangesadid.com/0001MD 3⃣گرافیتی، هنر اعتراضی یا اعتراض هنری 🧷https://farhangesadid.com/0001MC 4⃣گفتمان تفسیری جنبش چگونه شکل می‌گیرد؟ 🧷https://farhangesadid.com/0001ME 5⃣کنش‌میدانی، نمایشگر تعهد، وحدت و ارزشمندی 🧷https://farhangesadid.com/0001MV 6⃣چرا حکومت‌ها به ندای جنبش‌های اجتماعی گوش می‌دهند؟ 🧷https://farhangesadid.com/0001Le 🆔 @farhangesadid
🟠ترسیم آینده انقلاب اسلامی! 📍در گزارش زیر میخوانید؛ 🔹انقلاب اسلامی دارای شعارها و آرمان‌هایی همچون برقراری عدالت جهانی، رفع تبعیض و مبارزه با مستکبرین، دفاع از مظلومین و مستضعفین و... است که تا تحقق این شعارها انقلاب اسلامی ادامه خواهد داشت. در همین راستا تحقیق و پژوهش درباره آینده انقلاب اسلامی امری لازم و ضروری است که باید این تحقیق‌ها در بستر مطالعات آینده‌پژوهشی صورت گیرد. 🔹دیدگاه‌های متفاوت متفکّران و اندیشمندان موجب تکثر آرا دربارهٔ انقلاب شده است. تلاش‌های زیادی برای تبیین مفهوم انقلاب صورت گرفته است. این تلاش‌ها طیف وسیعی از اندیشه‌های سکولار و اندیشه‌های معطوف به مبانی دینی را شامل می‌شود. 🔹تحقیق و پژوهش درباره آینده انقلاب اسلامی امری ضروری است که باید در بستر مطالعات آینده‌پژوهشی صورت گیرد، اما باوجود اینکه در سال‌های اخیر بحث آینده‌پژوهشی در برخی حوزه‌ها خصوصاً حوزه انقلاب اسلامی نیز مطرح‌شده، اما در کار‌های انجام‌شده بیشتر بر بحث‌های نظری یا تاریخی پرداخته‌شده و از آینده‌پژوهی انقلاب سخن جدی رانده نشده است. 🧷https://farhangesadid.com/0001NM 🆔 @farhangesadid
🟠تئاتر زمین کوچکی است که وارثان زیادی دارد 📍در گفتگو با رضا گوران نویسنده و کارگردان تئاتر مطرح شد؛ 🔹اراده‌ای بر پویایی تئاتر وجود ندارد و برعکس از این هنر به‌شدت تاثیرگذار امتیاز‌های زیادی را مدیران به‌نفع خودشان گرفته‌اند، یعنی هر زمان تئاتر پویا بود با آن عکس یادگاری گرفته‌اند و هر زمان تئاتر مطرح نبوده یک لگد هم به آن زده‌اند. این اسمش مدیریت تئاتر نیست 🔹به‌نظر من سه عامل است که تئاتر ما را آزار می‌دهد؛ یکی سانسور به اشکال مختلف، دومی ادعای متولی بودن دولت در تئاتر، دولتی که خودش یک‌سری سازمان‌هایی طراحی می‌کند و بودجه را به آن‌ها می‌دهد که در رشد تئاتر هیچ تاثیری ندارند و سومین آن بخش کوچکی از تولیدکنندگان تئاترند که به این وضعیت دامن می‌زنند. 🔹طی ۲۰ سالی که در عرصه تئاتر فعالیت کرده‌ام، هیچ‌گاه پیشنهاد‌های ما جدی گرفته نشده است و هیچ‌گاه خواستی مبنی‌بر این نبوده که تئاتر حضوری تاثیرگذار در سبد خانواده‌ها داشته باشد، بنابراین فکر می‌کنم تمام پیشنهاد‌های ما درنهایت واکنشی احساسی است و تنها دلیلش این است که بگوییم هنوز دل‌مان برای تئاتر می‌تپد. 🧷https://farhangesadid.com/0001NW 🆔 @farhangesadid