👈 آیت الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در سی و دومین نشست شنبه های انقلاب با موضوع «وحدت مذاهب اسلامی» :
🔹انقلاب نمونه تحسین برانگیزی از وحدت را به جهان ارائه کرده است
🔹هویت و اسلامیت یک جامعه اسلامی به وحدت بستگی دارد
🔹تشکیل امت واحده و برقراری وحدت میان مسلمانان شرعا و قانونا تکلیف است
🔹پول شیعه انگلیسی و اسلامی آمریکایی را عربستان برای تفرقه افکنی تامین میکند
در لینک زیر بخوانید
🍀 http://farhangesadid.ir/fa/news/847
@Farhangesadid
👈 #معرفی_کتاب «رهنمای طریق»؛ نوشته آیتالله جاودان
🔹 کتاب «رهنمای طریق» مشتمل بر ۵۸۰ سؤال پرسیدهشده در موضوعات گوناگون از آیتالله جاودان و پاسخهای ایشان به این سؤالات است. سؤالات این مجموعه، همان سؤالاتی است که مردم و بهخصوص جوانان از طریق پایگاه اینترنتی آیتالله جاودان از ایشان پرسیدهاند و ایشان به آنها پاسخ داده است. جمعی از محققین و شاگردان استاد، از میان انبوه سؤالات پرسیدهشده طی پنج سال، سؤالاتی را انتخاب، تصحیح و تحقیق نموده و پس از دستهبندی در قالب این کتاب عرضه نمودهاند.
📚 کتاب دارای ویژگیهای فراوانی است، از جمله:
🔸پاسخگویی به پرسشهای جوانان دربارهی خلأهای موجود در دنیای امروز
🔸تأمین محتوای فرهنگی متناسب با فضای امروز جامعه و نیازهای جوانان
🔸ارائهی سبک زندگی متناسب با نیازهای اجتماعی...
🔍 بخوانید👇
http://farsi.khamenei.ir/book-content?id=40944
@Farhangesadid
👈 «اینکه انسان بداند به چه علّت خلق شده و خود را از این سردرگمی و بلاتکلیفی نجات بدهد و به خدا نزدیکتر شود چه ثمری دارد؟
🔹 اگر آدم بداند برای چه خلق شده، حتماً سعادتمند خواهد شد. قرآن میفرماید: ما جن و انس را برای بندگی کردن خلق کردهایم. در آیه دو انحصار وجود دارد؛ انحصار اوّل این است که در عبادت فقط خدا را عبادت کنید و انحصار دوم این است که هیچ کاری جز بندگی نکنید.
🔹 اولاً، فقط خدا را بندگی کنید و ثانیاً، جز بندگی کاری نکنید و فقط بندگی کنید؛ بنابراین ما هر کار دیگری کنیم خلاف هدف خلقت است. اما مقصود این سخن آن نیست که نخورید و نیاشامید و نخوابید و همهاش نماز بخوانید. بلکه مقصود این است که همهی کارهایتان رنگ عبودیت بگیرد و برای خدا باشد و قصد قربت داشته باشید. اگر این را بفهمیم و آنطور که باید عمل کنیم، خلقت ما به هدف خودش رسیده است.»
📌 بخشی از کتاب پرسش و پاسخ جوانان با آیتالله جاودان که تقریظ رهبر انقلاب بر آن منتشر شده است.
@Farhangesadid
👈 پیامبر میگفت بدگویی افراد را پیش من نکنید
📌رهبرانقلاب: روایتی از پیامبر اکرم نقل شده که فرمود: «لایبلغنی احد منکم عن احد من اصحابی شیئا فانّی احبّ ان اخرج الیکم و انا سلیمالصّدر». پیش پیامبر میآمدند و از یکدیگر #بدگویی میکردند و چیزهایی را دربارهی یکدیگر میگفتند؛ گاهی راست و گاهی هم خلاف واقع.
🔹پیامبر اکرم(ص) به مردم فرمودند: هیچکس دربارهی اصحابم به من چیزی نگوید. دایماً نزد من نیایید و از همدیگر بدگویی کنید.
🔹من مایلم وقتی که میان مردم ظاهر میشوم و به میان اصحاب خود میروم، «سلیمالصّدر» باشم؛ یعنی با سینهی صاف و پاک و بدون هیچگونه سابقه و بدبینی به میان مسلمانها بروم.
🔹 این، سخنی از پیامبر و دستوری دربارهی مسلمانها نسبت به شخص آن حضرت است.
🔹 ببینید چهقدر این رفتار رسول اکرم(ص) کمک میکند به اینکه مسلمانها احساس کنند که در جامعه و محیط اسلامی، باید بدون سوءظن و با #خوشبینی با افراد برخورد کرد.
🔹در روایات داریم که وقتی حاکمیت با شر و فساد است، به هر چیزی سوءظن داشته باشید؛ اما وقتی حاکمیت با خیر و صلاح در جامعه است، سوءظنها را رها کنید، به یکدیگر حسنظن داشته باشید، حرفهای هم را با چشم قبول بنگرید و گوش کنید، بدیهای یکدیگر را نبینید و خوبیهای هم را مشاهده کنید. ۱۳۶۸/۰۷/۲۸
@Farhangesadid
vahdat.pdf
1.46M
👈 #پیشنهاد_مطالعه درباره «وحدت اسلامی»
🔹 «وحدت اسلامی» یکی از ارکان مهم اندیشهی انقلاب اسلامی است. تا جایی که رهبر معظم انقلاب اسلامی آن را یکی از اهداف استراتژیک انقلاب اسلامی دانستهاند.
🔹نامگذاری ایام میلاد پیامبر اعظم (صلی الله علیه و اله و سلم) بعنوان هفتهی وحدت و راهاندازی مجمع تقریب مذاهب اسلامی قسمتی از اقدامات گستردهی جمهوری اسلامی در راستای «احیای امت بزرگ اسلام» و «تشکیل بلوک قدرتمند اسلامی» است.
🔹 بازشناسی این اندیشه خصوصا در شرایطی که استکبار جهانی و عواملش حداکثر تلاش خود را برای تفرقهافکنی میان امت اسلام بکار گرفته اند، ضرورتی مضاعف مییابد.
@Farhangesadid
👈 حجت الاسلام دکتر محمد حسن زمانی دبیر کنگره بین المللی مقابله با خطر اندیشه های تکفیری در سی و دومین نشست شنبه های انقلاب با موضوع «وحدت مذاهب اسلامی» :
🔹جمهوری اسلامی، اولین دولت پس از صدر اسلام است که پرچم وحدت را برافراشته است
🔹وحدت اسلامی تاکتیک نیست بلکه فراتر از استراتژی، دکترین نظام اسلامی است
🔹صدها روحانی شیعه و سنی در راه وحدت به شهادت رسیدهاند
🔹عربستان و مصر به شیعیان و اهل سنت حتی اجازه تاسیس مسجد و حوزه نمیدهند
در لینک زیر بخوانید
🍀 http://farhangesadid.ir/fa/news/847
@Farhangesadid
👈 تاثیر انقلاب اسلامی بر وحدت شیعه و سنی / روایتی از اهانت به مقدسات اهل سنت در دوران پهلوی
🔹با پیروزی انقلاب اسلامی، وحدت امت اسلامی بیش از پیش شد و برادری و اتحاد بین مسلمانان به ویژه شیعیان و اهل تسنن رواج یافت که روایتهای فراوانی در این رابطه وجود دارد.
🔹سید قلبی حسین رضوی کشمیری در کتاب خاطرات خود که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است در این رابطه میگوید: مدتی بعد از پیروزی انقلاب ما مهمانی از ایالت بلوچستان پاكستان به نام آقای "مولانا شیرانی" داشتیم. یک روز او به من گفت: «در كشورمان مردم از ما سؤال میكنند شما كه به ایران میروید، در آنجا وضع برادران اهل تسنن چگونه است؟ من تقاضا دارم كه به یك منطقه سنینشین بروم تا آنها را با چشم خود ببینم.»
🔹من که راهنما و مترجم او بودم، برنامهریزی كردم و روز بعد، به من خبر دادند كه چهار بلیط برای زاهدان تهیه شده است. من و مولانا و دو نفر از همراهانش سوار هواپیما شدیم و به زاهدان رفتیم. وقتی در هتل بودیم دو نفر اهل تسنن آمدند و گفتند: «ما میخواهیم با مولانا صحبت و ملاقات كنیم.» گفتم: شما اهل پاكستان هستید؟ گفتند: «نه، ما از زاهدان هستیم و میخواهیم با ایشان صحبت كنیم.» مولانا گفت: «عیبی ندارد، بیایند.»
🔹آنها آمدند و شروع كردند به مخالفت با نظام حرف زدند. در میان حرفهای آنها هیچ حرف عقیدتی نبود. تمام قضیه اقتصادی و مادی بود. سپس مولانا گفت: «ما شنیدیم كه در ایران، قبل از انقلاب، یك روز خاصی از سال علناً در كوچه و بازار به خلیفه دوم اهانت میكردند. این حقیقت داشت؟» هر دو اعتراف كردند و گفتند: «این درست است». مولانا پرسید: «بعد از انقلاب این موضوع پیش آمده است؟» گفتند: «نه، دیگر چنین چیزی در اینجا ممنوع شده است.»
🔹سپس یكی از آنها بلند شد و گفت: «آقا! ما وقتی در زمان شاه با این ریش بلند و این لباس به تهران میرفتیم، به ما و عقایدمان بیاحترامی میكردند.» مولانا سؤال كرد: «الان نیز همان طور عمل میكنند؟» گفتند: «نه» مولانا گفت: «شما هر شكایتی كه كردید، بیاساس بود. شما باید قدر این انقلاب و امام را بدانید. ما افتخار میكنیم كه انقلابی در یكی از كشورهای اسلامی رخ داد تا بتوانیم به جهانیان بگوییم؛ این اسلام است. اسلام نیز میتواند حكومت كند. شما، از انقلاب و امام حمایت كنید. شما، سنی و شیعه، باید اینجا برادر باشید.»
🔹اتفاقاً در آن روز در تلویزیون نشان داده بودند كه در منطقهای شیعهنشین، شخصی سنی و در منطقهای سنینشین، شخصی شیعه رأی آورده بود. آنها با آقای مولانا ملاقات كرده بودند و این در ذهنش مانده بود.
@Farhangesadid
#زندگی_شادمانه
👈 آنچه حزباللهیها باید بدانند
📌 درباره یک دستور مهم دینی و اجتماعی، که معمولا به آن کمتر توجه میشود
🔹 وسط جنگ خانمان برانداز ارتش بعث با ایران، مرحوم #کیومرث_صابری یا همان "گل آقا"ی معروف ایرانیها، ستون طنز "دوکلمه حرف حساب" را در روزنامهی اطلاعات (در سال ۶۳) راهاندازی کرد. اما ذهن گلآقا همیشه درگیر این سؤال بود که نکند نوشتن طنز، آن هم در زمانی که کشور درگیر جنگ و تحریم است، موجب رنجش خاطر #امام_خمینی(ره) شود. این دغدغه همراه او بود تا فرصتی پیش آمد و به محضر امام شرفیاب و از ایشان جویای مسأله شد. آنطور که خود گفته است، روزی به همراه حجتالاسلام دعایی، سرپرست روزنامهی اطلاعات، به دیدار امام میرود. امام با اینکه آن روز خسته بود، اما به محض شنیدن نام "گل آقا" خوشحال شدند و خندیدند.
🔹سال ۶۹، یعنی زمانی که تازه کشور چند ماهی میشد از فضای #جنگ فاصله گرفته بود و مشغول عمران و #سازندگی بود، نقطهی عطفی در زندگی گل آقا، و البته مردم ایران بود. گل آقا که تا پیش از این، حرفهای طنز خود را در قالب همان ستون طنز "دوکلمه حرف حساب" در روزنامهی اطلاعات منتشر میکرد، تصمیم گرفت که آن را تبدیل به یک هفتهنامهی طنز کند. اینچنین بود که اولین شمارهی هفتهنامهی #گل_آقا، در آبانماه ۶۹ منتشر شد و آنقدر مورد استقبال مردمی قرار گرفت، که چندین بار تجدید چاپ شد.
🔹 بعدها آقای #رضا_رفیع، از همکاران گل آقا در این نشریه، با اشاره به اینکه اولین جرقهی تأسیس این هفتهنامه، توسط رهبر انقلاب زده شد گفت: "همه میدانند که آقای خامنهای خیلی اهل کتاب و مطالعه هستند و یکی از علاقهمندیهای ایشان، ادبیات طنز است. مرحوم صابری میگفت: آقای خامنهای با توجه به سوابقی که از طنزنویسی من سراغ داشتند، به من پیشنهاد دادند که چرا نمیروید یک مجلهی طنز راه بیاندازید یا این طنز را به طور جدی پیگیر شوید؟ یعنی در حقیقت اولین جرقهی این اتفاق را که مجلهی طنز شکل بگیرد، #رهبری پیش آوردند و همین هم انگیزهای شد که این مجله شکل بگیرد."
🔹 خوب یا بد، دنیای امروز، دنیای رسانههاست و رسانهها نیز #ارزشهای_خبری را صرفا در موضوعاتی چون جنجال و درگیری و شهرت و امثالهم میبینند و ضریب میدهند. واضح است که در چنین فضایی، این خبرهای بد و حادثههای ناگوارند که معمولا پوشش داده و برجسته میشوند و کمتر، خبری از "خبر خوب" و نشاطآور و امیدبخش به گوش میرسد. یعنی دقیقا نقطهی مقابل دیدگاه اسلامی، که شادی و نشاط و امید را از خصوصیات یک جامعهی زنده و پویا میداند.
🔹 در سیرهی #پیامبر_اعظم(ص) که روزهای پیشِ رو مصادف است با روزهای میلاد ایشان، نیز این موضوع همواره به چشم میخورد که: «محیط زندگی پیغمبر، محیط شادی هم بود؛ با افراد #شوخی میکرد، مسابقه میگذاشت و خودش هم در آن شرکت میکرد... رفتارش با مردم، رفتار خوش بود. در جمع مردم، همیشه #بشّاش بود. تنها كه میشد، آن وقت غمها و حزنها و همومی كه داشت، آنجا ظاهر میشد. هموم و غمهای خودش را در چهرهی خودش جلوِ مردم آشكار نمیكرد. بشّاش بود.»
🔹باری، «زندگی باید #شادمانه باشد و شادمانه بگذرد» و چه بهانه و مناسبتی بهتر از ایام ولادت حضرت ختمی مرتبت، پیامبر اکرم(ص) برای شادی و شادمانی. این روزها که کشور درگیر برخی از مشکلات و معایب است، جامعه بیش از هر زمان دیگری نیازمند #نشاط و #امید است و #نیروهای_مؤمن_انقلابی، میتوانند پیشقراولان این موضوع باشند.
@Farhangesadid
#پرسشوپاسخ
👈 #سؤال: برای نهادینه کردن گفتمان #عدالتخواهی، چه کارهایی ممکن است بر #ضرر تمام شود؟
🔹 #پاسخ: گفتمان عدالتخواهی را فریاد کنید؛ اما انتقاد شخصی و #مصداقسازی نکنید. وقتی شما روی یک #مصداق تکیه میکنید، اولاً احتمال دارد #اشتباه کرده باشید؛ من میبینم دیگر. من مواردی را مشاهده میکنم - نه در دانشگاه، در گروههای اجتماعی گوناگون- که روی یک مصداق خاصی تکیه میکنند؛ یا بهعنوان #فساد، یا به عنوان #کجروی_سیاسی، یا بهعنوان خط و خطوط غلط. بنده مثلاً اتفاقاً از جریان اطلاع دارم و میبینم اینجوری نیست و آن کسی که این حرف را زده، از قضیه اطلاع نداشته است. بنابراین وقتی شما روی شخص و مصداق تکیه میکنید، هم احتمال #اشتباه هست، هم وسیلهای به دست میدهید برای اینکه آن زرنگ قانوندانِ قانونشکن - که من گفتهام قانوندانهای قانون شکن خطرناکند - بتواند علیه شما استفاده کند. ۱۴/۲/۸۷
@Farhangesadid