13.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌺در همه مشکلات یابن الحسن ...
#آیت_الله_ناصری حفظه الله
📎فرهنگی حوزه علمیه شهید آیت الله بهشتی رَحِمَهُ الله
📚 خون دماغ شدن هنگام روزه داری
#احکام_روزه
#مبطلات_روزه
📎فرهنگی حوزه علمیه شهید آیت الله بهشتی رَحِمَهُ الله
1_971379185.m4a
15.33M
#ترنم_وحی
📌تفسیر یک آیه از جزء۹
📍شرط نزول برکات
📎حجت الاسلام سید فتاح حکمت منش
📎فرهنگی حوزه علمیه شهید آیت الله بهشتی رَحِمَهُ الله
(وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ وَ لكِنْ كَذَّبُوا فَأَخَذْناهُمْ بِما كانُوا يَكْسِبُونَ)
و اگر اهل شهرها و آباديها، ايمان مىآوردند و تقوا پيشه مىكردند، بهيقين بركات آسمان و زمين را بر آنها مىگشوديم؛ ولى [آنها حق را] تكذيب كردند؛ ما هم آنان را به كيفر اعمالشان مجازات كرديم.
📚 سوره اعراف_ آیه ۹۶_ صفحه ۱۶۳
سُوَید بن غَفَلَة گوید: ... حضرت فاطمه سَلامُ اللهِ عَلَیها فرمودند:
چه چیزی سبب گردید تا از علی عَلَیهِ السَّلامُ عیب جویی کنند؟
عیب او گفتند؛ زیرا شمشیرش، خویش و بیگانه، شجاع و ترسو نمیشناخت.
دریافتند که او به مرگ توجّهی ندارد.
دیدند که او چگونه بر آنها میتازد و آنان را به وادی فنا میافکند. و برخی را برای عقوبت و سرمشق دیگران باقی میگذارد.
به کتاب خدا مسلّط و دانا.
و خشم او در راه خشنودی خداوند بود.
به خداوند سوگند! اگر از طریق آشکار و نمایانِ حق، منحرف نشده و از قبول دلایل و حجّتهای روشن و مبیّن، امتناع نمینمودند، آنان را به راه مستقیم، هادی و رهنمون میشد و از انحراف و اعوجاج آنان جلوگیری مینمود.
به خداوند سوگند، اگر مردانتان در خارج نشدن زمام امور، از دستان علی عَلَیهِ السَّلامُ پای میفشردند و تدبیرِ کار را آنچنان که پیامبر صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم به او سپرده بود، تحویل او میدادند؛ علی عَلَیهِ السَّلامُ آن را به سهولت راه میبرد و این شتر را به سلامت به مقصد میرساند، آنگونه که حرکت این شتر رنجآور نمیشد.
علی عَلَیهِ السَّلامُ آنان را به آبشخوری صاف و مملو و وسیع هدایت میکرد که آب از اطرافش سرازیر میشد و هرگز رنگ کدورت به خود نمیگرفت.
او آنان را از این آبشخور سیراب به در میآورد.
علی عَلَیهِ السَّلامُ خیر و نیکی را در نهان و آشکار برای آنان خوش میدارد.
او اگر بر مسند مینشست هرگز بهرهای فراوان از بیتالمال را به خود اختصاص نمیداد و از فزونی و ثروت دنیا جز به مقدار نیاز برداشت نمیکرد، به مقدار آبی که تشنگی را فرو نشاند و خوراکی که گرسنگی را برطرف نماید.
[در آنهنگام] مرد پارسا، از تشنه حطام دنیا باز شناخته میشد و راستگو از دروغگو متمایز میگشت:
لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُری آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَیْهِمْ بَرَکاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ وَ لکِنْ کَذَّبُوا فَأَخَذْناهُمْ بِما کانُوا یَکْسِبُونَ. / و الَّذِینَ ظَلَمُوا مِنْ هؤُلاءِ سَیُصِیبُهُمْ سَیِّئاتُ ما کَسَبُوا وَ ما هُمْ بِمُعْجِزِین (زمر/۵۱)
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۵، ص۲۱۸ ؛ بحار الأنوار، ج۴۳، ص۱۵۹
📎فرهنگی حوزه علمیه شهید آیت الله بهشتی رَحِمَهُ الله
📝آیا سن حضرت خدیجه در هنگام ازدواج با پیامبر، چهل سال بوده است؟
🔹درمورد سن حضرت خدیجه سلام الله علیها هنگام ازدواج با رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله، اختلاف زیادی بین مورخین وجود دارد به شکلی که از ۲۵ سال تا ۴۶ سال گفته شده است؛
۱. ۲۵ سال (دلائل النبوة للبيهقي ط دار الکتب العلمية ج۲ ص۷۱)
۲. ۲۸ سال که بیشتر مورخین این قول را پذیرفته اند. (شذرات الذهب ج۱ ص۱۴، سير أعلام النبلاء ج۲ ص۱۱۱)
۳. ۳۰ سال (نک: السيرة الحلبية ج۱، ص۱۴۰ وتاريخ الخميس، ج۱، ص۲۶۴)
۴. ۳۵ سال. (السيرة النبوية لابن کثير ج۱ ص ۲۶۵)
۵. ۴۰ سال (أسد الغابة (دار الشعب) ج۷ ص۸۰)
۶. ۴۴ سال ( تهذيب تاريخ دمشق ج۱ ص۳۰۳ عن الواقدي)
۷. ۴۵ سال (تهذيب الأسماء ج۲ ص۳۴۲)
۸. ۴۶ سال (نک: أنساب الأشراف (قسم حياة النبي ص۹۸)
اما دلیل اینکه بر خلاف نظر اکثر مورخین، سن ایشان چهل سال القاء شده، شاید به دلیل فضیلت سازی برای برخی دیگر از همسران پیامبر باشد. والله اعلم.
🔸بیهقی، بیست و پنج سالگی را نظر صحیح می داند. او می گوید: «سن حضرت خدیجه (در هنگام وفات) شصت و پنج ساله بود و برخی دیگر گفته اند در آن وقت ایشان پنجاه ساله بوده است که قول صحیح هم همین است.» (بیهقی، دلائل النبوة، ج۲، ص۷۱) وی در جای دیگر می نویسد: «پیامبر با خدیجه در سن بیست و پنج سالگی و پانزده سال قبل از بعثت ازدواج کرد.» ( همان، ص۷۲) بنابراین طبق قول بیهقی وقتی ایشان پانزده سال قبل از بعثت ازدواج نموده باشند، با این حساب سن حضرت خدیجه در زمان ازدواج با پیامبر اکرم بیست و پنج سال بوده است. و این قول را افراد دیگری غیر از بیهقی نیز پذیرفته اند. (الصحیح من سیرة النبی الاعظم، ج۲، ص۱۱۶ به نقل از محمد رسول الله: سیرته و اثره فی الحضارة، ص۴۵)
🔹اما اکثر محققین و مورخین سن ایشان را در زمان ازدواج بیست و هشت سال می دانند. نویسنده شذرات الذهب می گوید: «و رجح کثیرون أنها ابنة ثمان و عشرین». (شذرات الذهب، ج۱، ص۱۳۴) حاکم نیشابوری نیز فقط همین قول را برای ابن اسحاق (سیره نویس مشهور) نقل می کند. (الحاكم النيسابوري، المستدرك،ج۳، ص۱۸۲) ابن عساکر و ذهبی و مرحوم إربلی به نقل از ابن عباس می گویند: خدیجه در زمان ازدواج با آن حضرت بیست و هشت ساله بود. (الذهبي، سير أعلام النبلاء،ج۲، ص۱۱۱، ابن أبي الفتح الإربلي، كشف الغمة، ج۲، ص۱۳۵، ابن عساكر، تاريخ مدينة دمشق، ج۳، ص۱۹۳) مرحوم إربلی در جای دیگر به نقل از ابن حماد می نویسد: حضرت خدیجه در زمان ازدواج با آن حضرت بیست و هشت ساله بود. (كشف الغمة، همان، ص۱۳۳) بلاذری در ضمن اقوال مختلف نقل کرده که گفته شده: پیامبر بیست و سه ساله و خدیجه بیست و هشت ساله بوده است. (انساب الاشراف، ج۱، ص۹۸)
🔸اما قول چهل سالگی حضرت، به گفته عده ای از مورخین همچون حاکم نیشابوری، ابن عبدالبر و ابن اثیر، قولی شاذ است به این بیان که: تمامی کسانی که سن آن حضرت را در زمان ازدواج چهل سال می دانند، گفته اند: عمر ایشان در زمان وفات شصت وپنج سال بوده است. حاکم نیشابوری یکی از مورخین و استوانه های علمی اهل تسنن می گوید: «...عن هشام بن عروة قال توفیت خدیجة بنت خویلد رضی الله عنها وهی ابنة خمس وستین سنة... هذا قول شاذ فإن الذی عندی أنها لم تبلغ ستین سنة؛ هشام از پدرش عروة بن زبیر نقل می کند که حضرت خدیجه در زمان وفات شصت وپنج ساله بود. وی در ادامه می نویسد: قول به شصت وپنج سالگی ایشان، قولی شاذ است و به نظر من سن حضرت خدیجه در زمان وفات به شصت سال نرسیده بود.» (همان)
🔗با تلخیص از پایگاه تخصصی حضرت خدیجه سلام الله علیها
📎فرهنگی حوزه علمیه شهید آیت الله بهشتی رَحِمَهُ الله
1_971379503.m4a
15.98M
#ترنم_وحی
📌تفسیر یک آیه از جزء۱۰
📎حجت الاسلام سید فتاح حکمت منش
📎فرهنگی حوزه علمیه شهید آیت الله بهشتی رَحِمَهُ الله
1_973956365.m4a
20.31M
#ترنم_وحی
📌تفسیر یک آیه از جزء ۱۱
📍ضررهای منافقان
📎حجت الاسلام سید فتاح حکمت منش
📎فرهنگی حوزه علمیه شهید آیت الله بهشتی رَحِمَهُ الله
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#پیشنهاد_وضعیت
جمهوری اسلامی، تل آویو و حیفا را با خاک یکسان خواهد کرد... ان شاءالله
📎فرهنگی حوزه علمیه شهید آیت الله بهشتی رَحِمَهُ الله
فرهنگی شهید آیت الله بهشتی رَحِمَهُ الله
#ترنم_وحی 📌تفسیر یک آیه از جزء ۱۱ 📍ضررهای منافقان 📎حجت الاسلام سید فتاح حکمت منش 📎فرهنگی حوزه ع
(وَالَّذِينَ اتَّخَذُوا مَسْجِدًا ضِرَارًا وَكُفْرًا وَتَفْرِيقًا بَيْنَ الْمُؤْمِنِينَ وَإِرْصَادًا لِّمَنْ حَارَبَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ مِن قَبْلُ وَلَيَحْلِفُنَّ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا الْحُسْنَىٰ وَاللَّهُ يَشْهَدُ إِنَّهُمْ لَكَاذِبُونَ) التوبة_۱۰۷
ﻭ [ ﺍﺯ ﻣﻨﺎﻓﻘﺎﻥ ] ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺑﺮ ﭘﺎﻳﻪ ﺩﻭﺭﻭﻳﻲ ﻭ ﻧﻔﺎﻕ ، ﻣﺴﺠﺪﻱ ﺳﺎﺧﺘﻨﺪ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﺳﻴﺐ ﺭﺳﺎﻧﺪﻥ ﻭ ﺗﺮﻭﻳﺞ ﻛﻔﺮ ﻭ ﺗﻔﺮﻗﻪ ﺍﻓﻜﻨﻲ ﻣﻴﺎﻥ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﻭ ﻛﻤﻴﻦ ﮔﺎﻫﻲ ﺑﺮﺍﻱ [ ﮔﺮﺩﺁﻣﺪﻥ ] ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺑﺎ ﺧﺪﺍ ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺵ ﺟﻨﮕﻴﺪﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ ، ﺳﻮﮔﻨﺪ ﺳﺨﺖ ﻣﻰ ﺧﻮﺭﻧﺪ ﻛﻪ ﻣﺎ ﺑﺎ ﺳﺎﺧﺘﻦ ﺍﻳﻦ ﻣﺴﺠﺪ ﺟﺰ ﺧﻮﺑﻲ [ ﻭ ﺧﺪﻣﺖ ] ﻗﺼﺪﻱ ﻧﺪﺍﺷﺘﻴﻢ ، ﻭﻟﻲ ﺧﺪﺍ ﮔﻮﺍﻫﻲ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ ﻛﻪ ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﺁﻧﺎﻥ ﺩﺭﻭﻏﮕﻮﻳﻨﺪ.
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
قَالَ مُوسَیبْنُجَعْفَرٍ (علیه السلام) وَ لَقَدِ اتَّخَذَ الْمُنَافِقُونَ مِنْ أُمَّهًِْ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) بَعْدَ مَوْتِ سَعْدِبْنِمُعَاذٍ وَ بَعْدَ انْطِلَاقِ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) إِلَی تَبُوکَ أَبَا عَامِرٍ الرَّاهِبَ أَمِیراً وَ رَئِیساً وَ بَایَعُوا لَهُ وَ تَوَاطَئُوا عَلَی إِنْهَابِ الْمَدِینَهًِْ وَ سَبْیِ ذَرَارِیِّ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) وَ سَائِرِ أَهْلِهِ وَ صَحَابَتِهِ وَ دَبَّرُوا التَّبْیِیتَ عَلَی مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) لِیَقْتُلُوهُ فِی طَرِیقِهِ إِلَی تَبُوکَ فَأَحْسَنَ اللَّهُ الدِّفَاعَ عَنْ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) وَ فَضَحَ الْمُنَافِقِینَ وَ أَخْزَاهُم ... ثُمَّ کَرَّ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) رَاجِعاً إِلَی الْمَدِینَهًِْ إِلَی إِبْطَالِ کَیْدِ الْمُنَافِقِینَ فِی نَصْبِ ذَلِکَ الْعِجْلِ الَّذِی هُوَ أَبُوعَامِرٍ الَّذِی سَمَّاهُ النَّبِیُّ (صلی الله علیه و آله) الْفَاسِقَ وَ عَادَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) غَانِماً ظَافِراً وَ أَبْطَلَ اللَّهُ کَیْدَ الْمُنَافِقِینَ وَ أَمَرَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) بِإِحْرَاقِ مَسْجِدِ الضِّرَارِ وَ أَنْزَلَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ وَ الَّذِینَ اتَّخَذُوا مَسْجِداً ضِراراً وَ کُفْراً وَ تَفْرِیقاً الْآیَاتِ. وَ قَالَ مُوسَیبْنُجَعْفَرٍ (علیه السلام) فَهَذَا الْعِجْلُ فِی حَیَاهًِْ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) دَمَّرَ اللَّهُ عَلَیْهِ وَ أَصَابَهُ بِقُولَنْجٍ وَ فَالِجٍ وَ جُذَامٍ وَ لَقْوَهًٍْ وَ بَقِیَ أَرْبَعِینَ صَبَاحاً فِی أَشَدِّ عَذَابٍ صَارَ إِلَی عَذَابِ اللَّهِ.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۶، ص۳۳۸ ؛ بحار الأنوار، ج۲۱، ص۲۶۳/ الإمام العسکری، ص۴۸۷/ البرهان
📎فرهنگی حوزه علمیه شهید آیت الله بهشتی رَحِمَهُ الله
فرهنگی شهید آیت الله بهشتی رَحِمَهُ الله
(وَالَّذِينَ اتَّخَذُوا مَسْجِدًا ضِرَارًا وَكُفْرًا وَتَفْرِيقًا بَيْنَ الْمُؤْمِنِينَ وَإِرْصَادًا
📌ترجمه روایت:
امام کاظم (علیه السلام):
منافقانی از امّت محمّد (صلی الله علیه و آله) بعد از درگذشت سعدبنمعاذ و حرکت محمّد (صلی الله علیه و آله) بهسوی تبوک، ابوعامر راهب را به امیری و ریاست برگزیدند و با او بیعت کردند و بر غارت مدینه و اسیر ساختن فرزندان رسول خدا (صلی الله علیه و آله) و سایر افراد خانواده و صحابهاش با یکدیگر توافق کردند. و از دیگر سو نیز برای حمله شبانه به محمّد (صلی الله علیه و آله) و کشتن او در مسیرش بهسوی تبوک، دسیسهچینی نمودند.
ولی خداوند به نیکی از محمّد (صلی الله علیه و آله) دفاع نمود و منافقان را مفتضح و رسوا ساخت... سپس رسول خدا (صلی الله علیه و آله) به سرعت برای باطل ساختن نیرنگ منافقان در برپایی آن گوساله، همان ابوعامر که رسول خدا (صلی الله علیه و آله) او را فاسق نامید بهسوی مدینه بازگشت.
و رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در این بازگشت، پیروزمند و با غنایم بازگردید و خداوند نیرنگ منافقان را تباه گردانید و به رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمان داد که مسجد ضرار را به آتش بکشد و خداوند دراینباره فرمود؛ وَ الَّذِینَ اتَّخَذُوا مَسْجِداً ضِراراً وَ کُفْراً وَ تَفْرِیقاً.
خداوند این گوساله را در روزگار حضرت رسول (صلی الله علیه و آله) هلاک ساخت و او را به قولنج و فلج و جذام و لقوه (کجی دهان و رعشه در چانه بر اثر سکته) دچار ساخت. و او چهل روز در شدیدترین عذاب به سر برد [تا آنکه هلاک گردید] و بهسوی عذاب الهی روان شد».
📎فرهنگی حوزه علمیه شهید آیت الله بهشتی رَحِمَهُ الله