🌺سوره ای که آغازش حمد و میانش اخلاص و پایانش دعاست
عَنْ أَبِیالْحَسَنِ مُوسَیبْنِجَعْفَرٍ (علیه السلام) عَنْ أَبِیهِ (علیه السلام) قَالَ: قَالَ لِأَبِی حَنِیفَهًَْ: مَا سُورَهًٌْ أَوَّلُهَا تَحْمِیدٌ وَ أَوْسَطُهَا إِخْلَاصٌ وَ آخِرُهَا دُعَاءٌ؟ فَبَقِیَ مُتَحَیِّراً ثُمَّ قَالَ: لَا أَدْرِی. فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام): السُّورَهًُْ الَّتِی أَوَّلُهَا تَحْمِیدٌ وَ أَوْسَطُهَا إِخْلَاصٌ وَ آخِرُهَا دُعَاءٌ سُورَهًُْ الْحَمْد.
از امام کاظم (علیه السلام)، از پدرشان (علیه السلام) روایت شده است که حضرت به ابوحنیفه فرمود: «کدام سوره آغازش حمد و میانش اخلاص و پایانش دعاست»؟ ابوحنیفه حیران شد و گفت: «نمیدانم». امام (علیه السلام) فرمود: «سورهای که آغازش حمد و میانش اخلاص و پایانش دعاست، سورهی»حمد» میباشد».
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۸ ؛ البرهان/ بحارالأنوار، ج۸۹، ص۲۳۵
♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️
قَالَ أَمِیرُالْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) ... سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) یَقُول ... أَلَا فَمَنْ قَرَأَهَا مُعْتَقِداً لِمُوَالَاهًِْ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّیِّبِینَ (علیهم السلام) مُنْقَاداً لِأَمْرِهِمَا مُؤْمِناً بِظَاهِرِهِمَا وَ بَاطِنِهِمَا أَعْطَاهُ اللَّهُ بِکُلِّ حَرْفٍ مِنْهَا حَسَنَهًًْ کُلُّ وَاحِدَهًٍْ مِنْهَا أَفْضَلُ لَهُ مِنَ الدُّنْیَا بِمَا فِیهَا مِنْ أَصْنَافِ أَمْوَالِهَا وَ خَیْرَاتِهَا وَ مَنِ اسْتَمَعَ إِلَی قَارِئٍ یَقْرَؤُهَا کَانَ لَهُ قَدْرُ ثُلُثِ مَا لِلْقَارِی فَلْیَسْتَکْثِرْ أَحَدُکُمْ مِنْ هَذَا الْخَیْرِ الْمُعْرِضِ لَکُمْ فَإِنَّهُ غَنِیمَهًٌْ لَا یَذْهَبَنَّ أَوَانُهُ فَتَبْقَی فِی قُلُوبِکُمُ الْحَسْرَهًُْ.
پیامبر (صلی الله علیه و آله) بدانید که هرکس با اعتقاد به ولایت محمّد (صلی الله علیه و آله) و خاندان پاک او این سوره را بخواند و به فرمان آن گردن نهد و به ظاهر و باطن آن ایمان داشته باشد، خداوند عزّوجلّ به ازای هر حرف از آن پاداشی برتر از دنیا و تمامی اموال و خوبیهای آن به او عطا فرماید؛ و هرکس به شخصی که این سوره را قرائت میکند، گوش بسپارد، به اندازهی یکسوّم ثواب قاری را به او دهند. پس تا میتوانید از این خیر و برکتی که در اختیارتان نهاده شده، بهره گیرید که آن یک غنیمت است؛ مبادا فرصتش بگذرد و حسرتش در دلهایتان باقی بماند.
📚 تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۱۴ ؛ بحارالأنوار، ج۸۹، ص۲۲۷/ الأمالی للصدوق، ص۱۷۵؛ فیه: «من اصناف اموالها ... الی آخر» محذوفٌ/ الإمام العسکری، ص۲۹؛ فیه: «کل واحده منها أفضل ... الی آخر» محذوفٌ/ نورالثقلین/ البرهان
📎فرهنگی حوزه علمیه شهید آیت الله بهشتی رَحِمَهُ الله
🌺تقوای قبل از ایمان
📌(ذَٰلِكَ الْكِتَابُ لَا رَيْبَ فِيهِ هُدًى لِّلْمُتَّقِينَ)
ﺩﺭ [ﻭﺣﻲ ﺑﻮﺩﻥ ﻭ ﺣﻘّﺎﻧﻴّﺖ] ﺍﻳﻦ ﻛﺘﺎﺏِ [ﺑﺎ ﻋﻈﻤﺖ] ﻫﻴﭻ ﺷﻜﻲ ﻧﻴﺴﺖ ; ﺳﺮﺍﺳﺮﺵ ﺑﺮﺍﻱ ﭘﺮﻫﻴﺰﻛﺎﺭﺍﻥْ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﺍﺳﺖ.
خداوند متعال در قرآن حدود ۲۵۰ مرتبه از مفهوم «تقوا» استفاده فرموده است.
در قرآن بیشترین دستور دربارۀ تقواست.
تقوا در یک دستهبندی، به «تقوای قبل از ایمان» و «تقوای بعد از ایمان» تقسیم میگردد.
کسی که هنوز مسلمان و مؤمن نشده و هنوز وارد دین نشده است، وقتی صفحۀ دوم قرآن را باز میکند، این آیه را میخواند: «ذلِکَ الْکِتابُ لا رَیْبَ فیهِ هُدىً لِلْمُتَّقینَ؛ این کتاب متقین را هدایت میکند» (بقره/۲) چرا قرآن در همین ابتدای کار، پای تقوا را وسط میکشد؟
معلوم میشود مقصود از این تقوا «تقوای قبل از دینداری» است!
تقوای قبل از مسلمانی و دینداری یعنی «اهل مراقبت هستی؟ یا نه، کلاً، همینطوری ولنگار زندگی میکنی؟ اهل حسابوکتاب و دقت هستی؟ یا نه، بینظم و بیحسابوکتاب و بیدقت زندگی میکنی؟»
اگر کلاً آدم هواپرستی هستی و اصلاً قدرت کنترل خودت را نداری، وقتی سراغ دین هم بیایی، او نمیتواند از تو دستگیری کند!
بعضیها مسلمان نیستند ولی اهل تقوا هستند، یعنی در زندگی خودشان اهل مراعاتهایی هستند. چنین کسی تقوای به معنای عام کلمه را داراست. درست است که خدا و دستور خدا را نمیشناسد، اما وجدانش که بیدار است، اخلاقیات را که میفهمد، خیلی از امور را آدم همینطوری بدون دین هم میتواند درک بکند!
مقام معظم رهبری در اینباره میفرماید: قرآن کریم میگوید: «هدی للمتقین»؛ نمیگوید «هدی للمؤمنین». «هدی للمتّقین»؛ یعنی اگر یک نفر باشد که دین هم نداشته باشد، اما تقوا داشته باشد -ممکن است کسی دین نداشته باشد، اما به همین معنایی که گفتم، تقوا داشته باشد- او بلاشک از قرآن هدایت خواهد گرفت و مؤمن خواهد شد. اما اگر مؤمن تقوا نداشته باشد، احتمالاً در ایمان هم پایدار نیست. بستگی به شانسش دارد: اگر در فضای خوبی قرار گرفت، در ایمان باقی میماند؛ اگر در فضای خوبی قرار نگرفت، در ایمان باقی نمیماند. (۷۷/۰۲/۰۷)
حالا اگر کسی مؤمن بشود ولی این تقوای اولیه را نداشته باشد؛ سرانجامِ او چه میشود؟
آدم بیتقوا هیچوقت به سرانجام و فرجام خوب نمیرسد، او عاقبتبهخیر نمیشود! چرا که قرآن میفرماید: «وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقینَ؛ عاقبت و سرانجامِ نیک، برای متقین است»(قصص/۸۳)
«تقوای عمومی» تقوای قبل از مسلمانی است که عبارت است از «اهلِ نظم، دقت، سختکوشی و مراقبت بودن» ما در مدارسمان بیش از اینکه بر ایمان و عقاید فرزندانمان تأکید بورزیم لازم است بر «تقوای عمومی» آنها سرمایهگذاری کنیم. بسیاری از مدرسهها، بچه را باتقوا بار نمیآورند، بلکه به دنبال این هستند که آنها را قانونمند یا حتی اخلاقی بار بیاورند اما دریغ از اینکه به فکر تقوای عمومی بچهها باشند! آنگاه میبینید، این اخلاق و قانونمداری بهراحتی و با کمترین بهانهای از دست میرود! چون ضامن این اخلاق و قانونمداری تقواست که بر آن تأکید نشده است.
ما اگر شروع کنیم تقوای عمومی یعنی تقوای قبل از دین را به فرزندانمان آموزش دهیم، دیگر نیازی به این حجم فراوان از تبلیغات دینی نداریم! اگر تقوای قبل از دینداری را آموزش دهیم؛ کارمان آسانتر میشود، چون در جامعهای تنفس میکنیم که آدمها خارج از دین هم اهل تقوا هستند؛ یعنی خودشان را جمع میکنند!
فسادخیزترین مدارس، مدارسی هستند که ایمان به بچهها آموزش میدهند، اما تقوای قبل از ایمان را آموزش نمیدهند! اینها آدمهایی درست میکنند که بعداً یا دین را تحریف میکنند، یا علیه دین قیام میکنند و قیامشان هم مؤثر است، چون قبلاً در مدرسۀ مذهبی درس خواندهاند! اینها وقتی دین را تحریف کنند، مردم راحتتر میپذیرند، چرا؟ چون اطلاعات دینیِ آنها عالی است ، منتها مشکلشان این است که تقوا ندارند...
#استاد_پناهیان
📌خلاصه بحث
《وَكَذَٰلِكَ جَعَلْنَاكُمْ أُمَّةً وَسَطًا لِّتَكُونُوا شُهَدَاءَ عَلَى النَّاسِ وَيَكُونَ الرَّسُولُ عَلَيْكُمْ شَهِيدًا...》
ﻭ ﻫﻤﺎﻥ ﮔﻮﻧﻪ [ ﻛﻪ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺭﺍﻩ ﺭﺍﺳﺖ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻛﺮﺩﻳﻢ ] ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺍﻣﺘﻲ ﻣﻴﺎﻧﻪ [ ﻭﻣﻌﺘﺪﻝ ﻭ ﭘﻴﺮﺍﺳﺘﻪ ﺍﺯ ﺍﻓﺮﺍﻁ ﻭ ﺗﻔﺮﻳﻂ ] ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻳﻢ ﺗﺎ [ ﺩﺭ ﺍﻳﻤﺎﻥ ، ﻋﻤﻞ ، ﺩﺭﺳﺘﻲ ﻭ ﺭﺍﺳﺘﻲ ] ﺑﺮ ﻣﺮﺩم ﮔﻮﺍﻩ ﺑﺎﺷﻴﺪ ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﻫﻢ ﮔﻮﺍﻩ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﺑﺎﺷﺪ... (بقره _ ١٤٣)
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
📌شاهد و گواهگرفتن افراد امّت، بر مردم صحیح و جائز نیست!
الباقر (علیه السلام)- وَ لَا یَکُونُ شُهَدَاءَ عَلَی النَّاسِ إِلَّا الْأَئِمَّهًُْ وَ الرُّسُلُ فَأَمَّا الْأُمَّهًُْ فَإِنَّهُ غَیْرُ جَائِزٍ أَنْ یَسْتَشْهِدَهَا اللَّهُ تَعَالَی عَلَی النَّاسِ وَ فِیهِمْ مَنْ لَا تَجُوزُ شَهَادَتُهُ فِی الدُّنْیَا عَلَی حَزْمَهًِْ بَقْلٍ.
امام باقرعَلَیهِ السَّلامُ:
و گواهان بر مردم کسانی نبودند جز امامان و پیامبران؛ و شاهد و گواهگرفتن افراد امّت بر مردم صحیح و جائز نیست زیرا در بین ایشان کسی است که حتّی شهادت او در مورد یک بسته سبزی نیز پذیرفته نمیشود.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۷۰۶ ؛ بحارالأنوار، ج۲۳، ص۳۵۱/ المناقب، ج۴، ص۱۷۹/ نورالثقلین
♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️
الصّادق (علیه السلام)- وَ کَذلِکَ جَعَلْناکُمْ أُمَّةً وَسَطاً لِتَکُونُوا شُهَداءَ عَلَی النَّاسِ قَالَ هُمُ الْأَئِمَّهًُْ (علیهم السلام).
امام صادق (علیه السلام) در تفسیر آیهی: وَ کَذلِکَ جَعَلْناکُمْ أُمَّةً وَسَطاً لِتَکُونُوا شُهَداءَ عَلَی النَّاسِ فرمود: «منظور ائمّه عَلَیهِمُ السَّلامُ هستند».
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۷۰۶ ؛ بحارالأنوار، ج۲۳، ص۳۴۳/ بصایرالدرجات، ج۱۳، ص۸۲/ البرهان؛ فیه: «بالإختصار»
♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️
عَنْ أَبِیبَصِیرٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَاجَعْفَرٍ (علیه السلام): یَقُول نَحْنُ نَمَطُ الْحِجَازِ. فَقُلْتُ: وَ مَا نَمَطُ الْحِجَازِ؟ قَالَ: أَوْسَطُ الْأَنْمَاطِ إِنَّ اللَّهَ یَقُولُ وَ کَذلِکَ جَعَلْناکُمْ أُمَّةً وَسَطاً ثُمَّ قَالَ إِلَیْنَا یَرْجِعُ الْغَالِی وَ بِنَا یَلْحَقُ الْمُقَصِّرُ.
ابوبصیر گوید: از امام باقر (علیه السلام) شنیدم که میفرمود: «ما نَمَط حجازیم (گروه اهل حجاز)».
گفتم: «نمط حجاز (گروه اهل حجاز) چیست»؟
فرمود: میانهروترین گروه که خداوند در این آیه میفرماید: وَ کَذلِکَ جَعَلْناکُمْ أُمَّةً وَسَطاً
آنکه بسیار بالا رفته [از حق گذشته] باید بهسوی ما [که وسط هستیم] بازگردد و آنکه عقبافتاده باید به ما برسد.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۷۰۴ ؛ بحارالأنوار، ج۲۳، ص۳۴۹/ العیاشی، ج۱، ص۶۳/ نورالثقلین/ البرهان
♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️
أَنَّ سَلْمَانَ سَأَلَ النَّبِیُّ (صلی الله علیه و آله) عَنِ الَّذِینَ قَالَ اللَّهُ فِیهِمْ: لِتَکُونُوا شُهَداءَ عَلَی النَّاسِ؟ قَالَ: هُمْ ثَلَاثَهًَْ عَشَرَ رَجُلًا خَاصَّهًًْ أَنَا وَ أَخِی عَلِیٌّ (علیه السلام) وَ أَحَدَ عَشَرَ مِنْ وُلْدِهِ.
سلمان، از پیامبر صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم درخصوص کسانیکه خداوند دربارهشان فرمود: لِتَکُونُوا شُهَداءَ عَلَی النَّاسِ سؤال کرد.
حضرت فرمود: «آنها سیزده نفر شامل من و برادرم علی (علیه السلام) و یازده نفر از فرزندان او هستند».
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۷۰۶ ؛ الصراط المستقیم، ج۲، ص۱۱۸
♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️
أمیرالمؤمنین عَلَیهِ السَّلامُ: فَرَسُولُ اللَّهُ الشَّاهِدُ عَلَیْنَا (أَهْلَ الْبَیْتِ عَلَیهِمُ السَّلامُ) وَ نَحْنُ شُهَدَاءُ اللَّهِ عَلَی خَلْقِهِ وَ حُجَجُهُ فِی أَرْضِهِ. وَ نَحْنُ الَّذِینَ عَنَی اللَّهُ بِقَوْلِهِ: وَ کَذلِکَ جَعَلْناکُمْ أُمَّةً وَسَطاً لِتَکُونُوا شُهَداءَ عَلَی النَّاسِ إِلَی آخِرِ الْآیَهًِْ، فَلِکُلِّ زَمَانٍ مِنَّا إِمَامٌ شَاهِدٌ عَلَی أَهْلِ زَمَانِهِ.
امام علی عَلَیهِ السَّلامُ: رسولخدا صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم گواه و شاهدی بر ما اهلبیت عَلَیهِمُ السَّلامُ است و ما شاهدان خداوند بر خلقش و حجّتهای او در زمینش هستیم.
ما هستیم که منظور خداوند در این کلام هستیم: وَ کَذلِکَ جَعَلْناکُمْ أُمَّةً وَسَطاً لِتَکُونُوا شُهَداءَ عَلَی النَّاسِ ... در هر زمانی، امامی از ما هست که شاهد بر اهل زمان خود باشد.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۷۰۶ ؛ کتاب سلیم بن قیس، ص۸۸۴
📎فرهنگی حوزه علمیه شهید آیت الله بهشتی رَحِمَهُ الله
📌پیامبر صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم، بر چه چیزی شاهد هستند؟
الصّادق (علیه السلام)- لِیَکُونَ الرَّسُولُ شَهِیداً عَلَیْکُمْ یَا آلَ مُحَمَّدٍ (علیهم السلام) یَا مَنْ قَدْ اسْتَوْدَعَکُمْ الْمُسْلِمِینَ وَ افْتَرَضَ طَاعَتَکُمْ عَلَیْهِمْ وَ تَکُونُوا أَنْتُمْ شُهَداءَ عَلَی النَّاسِ بِمَا قَطَعُوا مِنْ رَحِمِکُمُ وَ ضَیَّعُوا مِنْ حَقِّکُمْ وَ مَزَّقُوا مِنْ کِتَابِ اللَّهِ وَ عَدَلُوا حُکْمَ غَیْرِکُمْ بِکُمْ.
امام صادق عَلَیهِ السَّلامُ:
[ای خاندان پیامبر صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم] ای کسانی که رَحِمْ و رابطهی نَسَبی شما با پیامبر صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم را قطع و حقّ شما را ضایع کردند و به کتاب خدا بیاحترامی و حکم دیگران را بر شما جاری کردند؛ خداوند پیامبر صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم را گواهی [بر ظلمی که به شما کردهاند و گواهی] برای شما قرار داده است.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۷۰۶ ؛ بحارالأنوار، ج۲۴، ص۳۶۳
📎فرهنگی حوزه علمیه شهید آیت الله بهشتی رَحِمَهُ الله
📌اهل بیت عَلَیهِمُ السَّلامُ گواه و شاهد بر چه هستند؟
الصّادق (علیه السلام)- نَحْنُ الشُّهَدَاءُ عَلَی النَّاسِ بِمَا عِنْدَهُمْ مِنَ الْحَلَالِ وَ الْحَرَامِ وَ مَا ضَیَّعُوا مِنْهُ.
امام صادق (علیه السلام):
ما گواه بر مردم هستیم؛ به آنچه از حلال و حرام نزد ایشان است و آنچه از بین بردهاند.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۷۰۸ ؛ بحارالأنوار، ج۲۳، ص۳۴۳/ بصایرالدرجات، ج۱، ص۸۲/ بصایرالدرجات، ج۱، ص۵۱۶/ العیاشی، ج۱، ص۶۳/ نورالثقلین/ البرهان
♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️
📌 شیعیان هم در مرتبه بعد از اهل بیت عَلَیهِمُ السَّلامُ گواه بر اعمال هستند
الباقر (علیه السلام)- وَ لَقَدْ قُضِیَ الْأَمْرُ أَنْ لَا یَکُونَ بَیْنَ الْمُؤْمِنِینَ اخْتِلَافٌ وَ لِذَلِکَ جَعَلَهُمْ شُهَدَاءَ عَلَی النَّاسِ لِیَشْهَدَ مُحَمَّدٌ (صلی الله علیه و آله) عَلَیْنَا وَ لِنَشْهَدَ عَلَی شِیعَتِنَا وَ لِیَشْهَدَ شِیعَتُنَا عَلَی النَّاسِ.
امام باقر علیه السلام:
فرمان خدا جاری شده که میان مؤمنین اختلافی نباشد و بههمین جهت ایشان را گواه مردم قرار داده است؛ بدین ترتیب که محمّد صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم گواه ما باشد، ما گواه شیعیان خود [باشیم] و شیعیان ما گواه مردم [باشند].
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۷۱۰ ؛ نورالثقلین
📎فرهنگی حوزه علمیه شهید آیت الله بهشتی رَحِمَهُ الله
هدایت شده از فرهنگی شهید آیت الله بهشتی رَحِمَهُ الله
9.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🍃🌸 برای خدا حرف بزنیم.
🍃🌼 برای خدا سکوت کنیم.
🍃🌺 قال رَسُولُ اللّهِ
(صَلَّی اللّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ) :
🍂🥀 الْبَلَاءُ مُوَكَّلٌ بِالْمَنْطِقِ
📚 من لا یحضره الفقیه، ج ۴، ص: ۳۷۹
📎فرهنگی حوزه علمیه شهید آیت الله بهشتی رَحِمَهُ الله
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
با این نوحه صفا کنید...
❗️دوران جاهلیت را در زمان خودمان پیدا کنیم!
👈🏼 باید تصورات خود را درباره مردم زمان پیامبر صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم اصلاح کنیم.
📡 این گفتگو را سحرهای ماه رمضان، حوالی ساعت ۴:۱۵ از شبکه افق به صورت زنده ببینید.
#تاریخ_بعثت و #عصر_ظهور
@Panahian_ir
📎فرهنگی حوزه علمیه شهید آیت الله بهشتی رَحِمَهُ الله
‼️چه حدیث خوبی! و چه شرایط دشواری!
✨ امام باقر علیه السلام به جابر فرمودند:
✨ یَا جَابِرُ ! مَنْ دَخَلَ عَلَیْهِ شَهْرُ رَمَضَانَ فَصَامَ نَهَارَهُ وَ قَامَ وِرْداً مِنْ لَیْلِهِ وَ حَفِظَ فَرْجَهُ وَ لِسَانَهُ وَ غَضَّ بَصَرَهُ وَ کَفَّ أَذَاهُ خَرَجَ مِنَ الذُّنُوبِ کَیَوْمَ وَلَدَتْهُ أُمُّهُ
🔹قَالَ جَابِرٌ: قُلْتُ لَهُ: جُعِلْتُ فِدَاکَ مَا أَحْسَنَ هَذَا مِنْ حَدِیثٍ !
✨ قَالَ علیهالسلام: مَا أَشَدَّ هَذَا مِنْ شَرْطٍ !
🔸 ای جابر! هر کس ماه رمضان بر او وارد شود و روزهایش را روزه بدارد و پاسی از شب را به نیایش برخیزد و زبانش را نگهدارد و چشم خود از حرام بربندد و آزار به کسی نرساند، مثل روز تولد از مادر از گناه پاکیزه می شود.
🔹گفتم: چه حدیث خوبی!
🔸حضرت فرمودند: چه شرایط دشواری!
📚 من لا یحضره الفقیه، ج ۲ ص ۶۰
📎فرهنگی حوزه علمیه شهید آیت الله بهشتی رَحِمَهُ الله
11.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شاه پناهم بده...
📎فرهنگی حوزه علمیه شهید آیت الله بهشتی رَحِمَهُ الله