انالله و انا الیه راجعون
حجت الاسلام دکتر محمد رضا ضمیری از اساتید مؤسسه ، متاسفانه به دلیل کرونا پس از چند روز بیهوشی دار فانی را وداع گفت.
رحمت و رضوان الهی شامل حالشان باد با ذکر صلوات بر محمد و آل محمد
┈••••✾•💞🌺💞•✾•••┈┈•
🆔 @farhangimoasese
@farhangimoaseseAdmin
45.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📱 استوری | توصیه به همه کسانی که میخواهند عزاداری کنند
🏴 #ملت_حسین_به_رهبری_حسین
┈••••✾•💞🌺💞•✾•••┈┈•
🆔 @farhangimoasese
@farhangimoaseseAdmin
«انا لله و انا اليه راجعون»
درگذشت
استاد محترم جناب حجتالاسلام والمسلمين آقاي مهدي پيشوايي
مدير گروه تاريخ مؤسسه امام خميني(ره)
را خدمت خانواده محترم ايشان، و همچنين خدمت اساتيد و اعضاي محترم گروه تاريخ و علاقهمندان به ايشان، تسليت عرض
نموده و علو درجات آن مرحوم و صبر و بردباري براي بازماندگان را از خداوند متعال خواستاريم
┈••••✾•💞🌺💞•✾•••┈┈•
🆔 @farhangimoasese
@farhangimoaseseAdmin
⬛️ اطلاعیه
📜 مراسم بزرگداشت استاد عالیقدر و عالم عامل و متخلق مرحوم حجتالاسلام و المسلمین آقای حاج شیخ مهدی پیشوایی (رضوان الله تعالی علیه)
🗓 زمان: سهشنبه 1400/6/02 ساعت 11:30 تا اذان ظهر
🕌 مكان: نمازخانه ساختمان مرکزی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
⚫️ حضور اساتید معظم، فضلای ارجمند و همکاران گرامی، موجب شادی روح آن مرحوم و تسلی خاطر بازماندگان خواهد بود.
┈••••✾•💞🌺💞•✾•••┈┈•
🆔 @farhangimoasese
@farhangimoaseseAdmin
چند انتخاب ویژه از کتابهای عاشورایی
┈••••✾•💞🌺💞•✾•••┈┈•
🆔 @farhangimoasese
@farhangimoaseseAdmin
🌑این الطالب بدم المقتول بکربلا...
📜يکي از بازرگانان اصفهاني که مورد اعتماد گروهي از دانشمندان بود، در عالم رؤيا به محضر امام زمان (ع) مشرف مي شود و از ايشان مي پرسد:
«فرج شما کي خواهد رسيد؟»
مي فرمايند:
«نزديک است، به شيعيان ما بگوئيد دعاي ندبه را روزهاي جمعه بخوانند.»
🔰🔰🔰🔰🔰
🌱دعای ندبه هر جمعه با نوای دلنشین استاد آقاطهرانی(دامت افاضاته)
🌸همراه با بهرمندی از مواعظ اخلاقی و تبیین امور اهم سیاسی کشور توسط حضرت استاد.
🕔همزمان با نماز جماعت صبح.
🔶ابتدای بلوار محمد امین(ص)، شبستان مدرسه معصومیه.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 #ببینید | «ماجرای تقید آیت الله العظمی بهجت(ره) به #زیارت_عاشورا »
🏴 @mesbahyazdi_ir
┈••••✾•💞🌺💞•✾•••┈┈•
🆔 @farhangimoasese
@farhangimoaseseAdmin
کابل تپیده در خیانت و خون.docx
27.6K
تحلیل نکتهآموزی است از محمدحسین جعفریان نویسنده و پژوهشگری که سالها در افغانستان حضور داشته و قلم زیبایی هم دارد.
┈••••✾•💞🌺💞•✾•••┈┈•
🆔 @farhangimoasese
@farhangimoaseseAdmin
nf00774396-1.mp3
416.4K
✅سه هدیه خداوند به بندگانش
🔰حجت الاسلام والمسلمین استاد#عالی
┈┈••••✾•💞🌺💞•✾•••┈┈•
🆔 @farhangimoasese
@farhangimoaseseAd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کرونا
آثار هنری علیرضا پاکدل کاریکاتوریست مشهدی درباره زحمات و تلاشهای پزشکان و کادر درمان در مقابله با ویروس کرونا در سطح ملی و بینالمللی با استقبال مواجه شده است.
#سیره علما
چند نکته درسآموز از زندگی امام موسی صدر
خردورزی 9 - نهایی - کم حجم.pdf
15.45M
📍#اختصاصی
📰 #نشریه
✅پیشنهاد دانلود
💠 موسسه فرهنگی رسانهای شناخت تقدیم کرد:
🔸نهمین مجله خردورزی
🔻در این شماره از مجله تخصصی خردورزی به مناسبت بزرگداشت پژوهشگر ارجمند و فرهیخته حجت الاسلام #محمد_حسین_فرجنژاد به بررسی سیره علمی و عملی، ابعاد و ویژگیهای شخصیتی، خاطرات دوستان و شاگردان و کلام بزرگان در رابطه با شخصیت علمی ایشان پرداختهایم.
🔰این شماره از مجله خواهید خواند:
📌«فرجنژاد، یک علامه بود»؛ سخنرانی دکتر #خسروپناه در مراسم یادبود استاد فرجنژاد.
📌«زمانآ گاهی،جزء ویژگیهای شخصیتی استاد فرجنژادبود»؛ سخنرانی آیتالله ابوالقاسم #علیدوست پیرامون شخصیت علمی و فرهنگی استاد فرجنژاد.
📌«فرجنژاد، سرشار از امید بود»؛ سخنرانی دکتر احمد#رهدار در جلسه بزرگداشت استاد فرجنژاد.
📌«عقل تألیفی و تحصیل تحقیقی»؛ سخنرانی دکتر #یعقوب_توکلی پیرامون ویژگیهای شخصیتی و علمی استادفرجنژاد.
📌«سختکوشی و خستگیناپذیری استاد فرجنژاد»؛ سخنرانی دکتر #رفیعالدین_اسماعیلی پیرامون ویژگیهای شخصیتی و علمی استاد فرجنژاد و....
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فکرت
#محرم
#رسانه
#خردورزی
لینک شماره نهم خردورزی:
💢fekrat.net/4882/
لینک شماره هشتم خردورزی:
♻️fekrat.net/?p=4767
┈••••✾•💞🌺💞•✾•••┈┈•
🆔 @farhangimoasese
@farhangimoaseseAdmin
#سیره علما
چند نکته درسآموز از زندگی امام موسی صدر
┈••••✾•💞🌺💞•✾•••┈┈•
🆔 @farhangimoasese
@farhangimoaseseAdmin
34.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
☝️در گشت مجازی شماره 60 گلچینی جذاب و اثربخش از فضای مجازی پیشروی شما آوردهایم.
┈••••✾•💞🌺💞•✾•••┈┈•
🆔 @farhangimoasese
@farhangimoaseseAdmin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#علامه مصباح(ره)
🔹رهنمودی کوتاه از علامه مصباح یزدی درباره همفکری و...
⏱ حدود 4 دقیقه
┈••••✾•💞🌺💞•✾•••┈┈•
🆔 @farhangimoasese
@farhangimoaseseAdmin
خردورزی 9 - نهایی - کم حجم.pdf
15.45M
📍#اختصاصی
📰 #نشریه
✅پیشنهاد دانلود
💠 موسسه فرهنگی رسانهای شناخت تقدیم کرد:
🔸نهمین مجله خردورزی
🔻در این شماره از مجله تخصصی خردورزی به مناسبت بزرگداشت پژوهشگر ارجمند و فرهیخته حجت الاسلام #محمد_حسین_فرجنژاد به بررسی سیره علمی و عملی، ابعاد و ویژگیهای شخصیتی، خاطرات دوستان و شاگردان و کلام بزرگان در رابطه با شخصیت علمی ایشان پرداختهایم.
🔰این شماره از مجله خواهید خواند:
📌«فرجنژاد، یک علامه بود»؛ سخنرانی دکتر #خسروپناه در مراسم یادبود استاد فرجنژاد.
📌«زمانآ گاهی،جزء ویژگیهای شخصیتی استاد فرجنژادبود»؛ سخنرانی آیتالله ابوالقاسم #علیدوست پیرامون شخصیت علمی و فرهنگی استاد فرجنژاد.
📌«فرجنژاد، سرشار از امید بود»؛ سخنرانی دکتر احمد#رهدار در جلسه بزرگداشت استاد فرجنژاد.
📌«عقل تألیفی و تحصیل تحقیقی»؛ سخنرانی دکتر #یعقوب_توکلی پیرامون ویژگیهای شخصیتی و علمی استادفرجنژاد.
📌«سختکوشی و خستگیناپذیری استاد فرجنژاد»؛ سخنرانی دکتر #رفیعالدین_اسماعیلی پیرامون ویژگیهای شخصیتی و علمی استاد فرجنژاد و....
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فکرت
#محرم
#رسانه
#خردورزی
لینک شماره نهم خردورزی:
💢fekrat.net/4882/
لینک شماره هشتم خردورزی:
♻️fekrat.net/?p=4767
┈••••✾•💞🌺💞•✾•••┈┈•
🆔 @farhangimoasese
@farhangimoaseseAdmin
⏹پاسخ به دفاعيه نويسنده «عصر حيرت»
درباره حبيبالله آشوري
✍استاد جواد زاده
بخش اول:
اخيرا يادداشتي با عنوان «بازخوانی اعدام حبيب الله آشوری نويسنده کتاب توحيد در سال ۱۳۶۰» توسط مؤلف کتاب «عصر حيرت» در فضاي مجازي انتشار يافته و در آن شبهات متعددي درباره برخي اشخاص (آيتالله خزعلي، آيتالله مصباح، مقام معظم رهبري و ...)، نظام جمهوري اسلامي و اجراي حدود اسلامي مطرح شده است. متن زير پاسخي مختصر به اين ياداشت است:
🔴1. به رغم شاگردي حبيبالله آشوري نزد مقام معظم رهبري و استفاده از مباحث توحيد ايشان، اما آيتالله خامنهاي صراحتا بر اشتباهات فاحش در تفکر و نوشته آشوري تأکيد کرده است: «من بارها درباره اشتباهات و انحرافات نوشتهاش به او تذکر داده و با او بحث کردم که متأسفانه غالبا بينتيجه بود». «آشوري در ابتدا طلبه مستقيم و سربه راهي بود. از حدود سال 46 با من مرتبط شد ... ازحدود سالهاي 51 به بعد، تحت تأثير تفکرات مجاهدين خلق واقع شد و يکي دو بار به من گفت که گرههايي در ذهنيات خود دارد و خواست که با او بنشينم و آن گرهها باز شود. در همين اوقات شرح بر جزوه توحيد [من] را نوشت و به من داد تا درباره آن نظر بدهم. ضعفهاي متعددي داشت و من در چند جلسه طولاني با او درباره آنها گفتگو کردم. گرههاي ذهني او همانها بود که در کتاب منعکس شده است. در موارد متعددي نسبت به اشکالات قانع ميشد، ولي بار ديگر در جلسات بعد، همانها را تکرار ميکرد. مهمترين مانع از اين که حرف غلط خود را پس بگيرد، فضاي آن روز در محيط مبارازاتي بود. حرفهاي افراطي و تند به مذاقها خوش ميآمد و مستعمين را به گردگويندگان چنين حرفهايي جمع ميکرد. او اين نقطه ضعف را داشت که از تحسين و تمجيد به خصوص از سوي جوانان و مبارزين به وجود ميآمد و همين نميگذاشت او درست بفهمد يا درست عمل کند. دوستان خوب و اصيل ما از اين که او روز به روز بيشتر زاويه ميگرفت ناراحت بودند. يکي از مبارزين مؤمن، جلسهاي در خانة خود تشکيل داد و از او و من و دکتر شريعتي دعوت کرد تا شايد بشود او را از ادامه اين کجرويها منصرف کرد. آن روز شريعتي و من ساعتها با او حرف زديم و شريعتي بيش از من. و متأسفانه اثر نداشت» (ر.ک: رسول جعفريان، جريانها و سازمانهاي مذهبي سياسي ايران، چاپ ششم، ص555).
🔴2. نوع عالمان و روحانيان شاخص که کتاب را خوانده بودند، وجود اشتباه و انحراف در کتاب توحيد آشوري را پذيرفته بودند؛ بحث در ميزان انحراف و اشتباه بود. عالماني مانند شهيد مطهري، آيتالله مصباح و بويژه آيتالله خزعلي، انحراف را بسيار جدي دانسته، برخي از آنها در حد ارتداد تلقي ميکردند (همان، ص554ـ556). البته اين که به صورت خاص، آيتالله مصباح، آشوري را مرتد دانسته باشد، مستندي براي آن نيافتيم.
🔴3. اينکه گفته شود: «چرا آيات مصباح و خزعلي، نسبت به محتواي کتابي که محل اختلاف بين عالمان و فقيهان بوده، با قاطعيت حکم به التقاطي بودن آن کرده و احتمال خطا در برداشت خود را از کتاب نداده اند؟» سطحي و عوامانه است؛ اولا چنانکه ذکر شد، اختلاف در ميزان انحراف بود نه اصل انحراف؛ ثانيا چنين اختلافهايي طبيعي است؛ يعني در کنار برخي اختلافهاي فقهي، در مصاديق نيز اختلافهايي در ميان فقها بوجود ميآيد؛ ثالثا، وقتي فردي بر اساس قرائن و شواهد، به يقين و اطمينان ميرسد، چه معنا دارد که احتمال خطا در برداشت خود بدهد؟!
🔴4. بيان شده است: چرا حکمکنندگان به ارتداد آشوري، «حکم به ارتداد متفکر و نويسندهاي مسلمان دادهاند که از سر شبهه و تشخيص اشتباه، مطلبي التقاطي و حتي فرضا کفر آميز نوشته است؟» توجه به فاصله حدود 5 ساله انتشار کتاب توحيد در سال 1355 تا زمان حکم به اعدام آشوري در سال 1360، و عدم ابراز پشيماني آشوري از کتاب به رغم نقدهاي جدي که صورت گرفت (از جمله ايرادات آيتالله خامنهاي)، نشاندهنده علم و پافشاري وي بر همان مطالب بوده است.
🔴5. هم بر اساس احکام اسلامي و هم بر اساس قانون جمهوري اسلامي، به استناد نظر چند فقيه، ارتداد يک فرد ميتواند ثابت شود و حکم اعدام اجرا گردد؛ بنابراين، انتقاد به «دستگاه قضائي جمهوري اسلامي» که چرا به استناد نظر «چند فقيه»، اقدام به اعدام يک روحاني مبارز مي کند» بيوجه است.
بخش دوم:
🔴6. طرح اين اشکال که: «چرا موافقان کتاب توحيد، به دفاع از مرحوم آشوري نپرداختند و مانع اعدام وي نشدند؟»، به معناي، دعوت به بيقانوني و هرج و هرج است. دادگاه تشکيل شده و بعد از بررسيهاي لازم، حکمي صادر کرده است. به فرض افرادي موافق آن حکم نباشند، آيا بايد مقابل حکم بايستند؟! صرف نظر از اين که اولا چنانکه ذکر شد نوع عالمان و روحانيان رويکرد انتقادي به کتاب داشتند نه موافقت کامل؛ ثانيا بر اساس چه مستندي بيان شده است در مراحل تشکيل دادگاه و رسيدگي به حکم، ديدگاه کساني که بهرغم وجود انحراف در انديشه آشوري و در کتاب توحيد، اما آن را موجب ارتداد نميدانستند، گرفته نشده است و اين افراد اقدامي انجام ندادهاند؟ اين موضوع (فرآيند دادگاه و اقدامات صورتگرفته) نياز به بررسي و تحقيق دارد.
🔴7. بيان اين مطلب که: «صدور حکم ارتداد و مجازات اعدام به خاطر طرح يک انديشه و لو باطل و کفرآميز ـ در حالي که صاحب انديشه و عقيده در مقام ستيز با حقيقت نيست و دريافت خود را درست و حق ميداند ـ برخلاف يک قرائت متين و قابل دفاع فقهي از آزادي انديشه است»، صحيح است؛ البته با نگاه ليبراليستي به دين اسلام و آزادي، نه با نگاه و روش دينشناسي معمول و معقول فقهاي شيعه. آيا فرد مرتدي پيدا ميشود که بگويد من با حقيقت ستيز دارم و با اينکه دريافتم را نادرست و حق نميدانم، اما بر آن پافشاري ميکنم؟!
🔴8. اختلاف فقها در مورد برخي موضوعات، امري طبيعي است (همانند اختلاف ميان کارشناسان هر رشته اي در برخي مسائل تخصصي رشته خود). در عرصه اجتماع و قانون گذاري در جا معه اسلامي، طبعا بايد يک ديدگاه را اخذ کرد. بر اين اساس، درباره اجراي حدود، در جمهوري اسلامي، ديدگاه بسياري از فقها مبني بر جواز و وجوب اجراي حدود در همه اعصار، به قانون تبديل شده و در نتيجه، لازم الاجرا خواهد بود.
🔴9. نظام جمهوري اسلامي، البته موظف است در صورت ثبوت ظلم به افراد از سوي برخي مسئولان، به جبران آن پردازد؛ در کنار اين وظيفه، تکاليف ديگري نيز دارد که از جمله آنها برخورد مطابق قانون و شرع با اتهامزنندگان، شايعکنندگان و دروغپراکنان بر ضد نظام و عالمان اسلامي است.
🔴۱۰ . در پايان، درباره ارتباط ميان کتاب «عصر حيرت» با نگارش يادداشتهاي سياسي انتقادي از قبيل يادداشت مورد بحث (که توسط نويسنده کتاب مذکور صورت ميگيرد)، چند نکته کلي قابل ذکر است:
🔶الف) نقدهاي اساسي بر ديدگاه عصر حيرت مطرح شده يا قابل طرح ميباشد که از مهمترين آنها، ارائة تصوير نادرست و غيرواقعي از وضعيت دورة حضور و غيبت معصوم (ع) است؛ اينکه در دورة حضور معصوم، دسترسي شيعيان به تعاليم اسلامي به گونهاي نشان داده شود که در همه مسائل همراه با علم و يقين و بدون جهل و ترديد بوده است، نه با گزارههاي تاريخي سازگاري دارد و نه با مفاد و مفهوم روايات متعدد. متقابلا، در عصر غيبت، بهرغم وجود اختلافهاي نظري ميان فقها در برخي مسائل که ميتواند بيانگر حيرت و عدم علم باشد، اما احکام زيادي نيز از ضروريات مذهب يا مورد اجماع و اتفاق فقها است و يا شهرت غالب بر آنها وجود دارد که موجب يقين و اطمينان به صدور آنها از شارع ميشود؛
🔶ب) عدم تطابق عمل نويسنده با ديدگاه و نظريه عصر حيرتش، ويژگي خاص، تعجببرانگيز و طنزگونهاي را به وي بخشيده است؛ چگونه فردي که ادعاي حيرت و جهل و عدم امکان علم و يقين در دورة غيبت دارد، با قاطعيت و علم آنهم در امور جزئي اين دوره سخن گفته، احکام قطعي درباره برخي حوادث، افراد و جريانهاي سياسي غيرهمسو صادر ميکند؟!
🔶ج) به لحاظ انگيزشي، بررسي شخصيت نويسنده و روان شناسي وي، گوياي آن است که شاکلة شخصيتي وي در کنار عدم دقت و عمق کافي، خالي از افراط و تندروي نبوده و نيست؛ به همين جهت، نگاههاي آميخته با افراط وي در دهههاي شصت و هفتاد، و عدم تحقق انتظارات وي از نظام جمهوري اسلامي، موجب يأس و نااميدي وي گشته است و به نظر ميرسد اين امر، از جمله عوامل و زمينههاي نگارش کتاب عصرحيرت از يکسو، و نوشتن يادداشتهاي تند انتقادي از قبيل يادداشت مورد بحث از سوي ديگر گشته است. از اين منظر، فلسفه و حکمت تأکيدهاي صورت گرفته در تعاليم اسلامي و بيانات اولياء و عالمان الهي، بر دوري از افراط و تندروي از يکسو، و پرهيز شديد از يأس و نااميدي از سوي ديگر، روشن ميشود؛
🔶 د) معالأسف، همين ويژگي شخصيتي (افراط و تندروي) ـ صرف نظر از ديدگاه علمي درباره عصر غيبت ـ موجب شده است، نويسنده مذکور، حريم قلم را پاس نداشته، مباحث (هر چند سياسي) را با روش علمي و حفظ حدود اخلاقي و شرعي طرح نکند و از آلوده شدن به بيصداقتي و برخورد گزينشي با مسائل پرهيز ننمايد که نمونه آن را در يادداشت مورد بحث ميبينيم.
⏹⏹⏹
#سلامت معنوی و جسمانی
🌺 رازهای کوتاه عمر طولانی بر اساس روایات
┈••••✾•💞🌺💞•✾•••┈┈•
🆔 @farhangimoasese
@farhangimoaseseAdmin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#گشت مجازی
♦️انتخابهایی جذاب و مفید از فضای مجازی و تدوین هدفمند آن
••••✾•💞🌺💞•✾•••┈┈•
🆔 @farhangimoasese
@farhangimoaseseAdmin
✍️ همایش ملی هشتادمین سالگرد اشغال ایران و سقوط رضاخان، که به بررسی علل اشغال ایران و سقوط رضاخان در ۳ شهریور ۱۳۲۰ میپردازد، به همت پژوهشکده تاریخ معاصر به صورت مجازی برگزار میشود.
دبیر علمی همایش دکتر #موسی_حقانی، پژوهشگر و مورخ برجسته کشور است.
سخنرانان: دکتر منوچهر محمدی، دکتر #موسی_نجفی ، دکتر #مجید_تفرشی ، دکتر #خسرو_معتضد ، دکتر محمدحسن رجبی، مهندس عباس سلیمی نمین، دکتر جواد منصوری، دکتر یعقوب توکلی، مسعود رضایی، دکتر محمد ملکزاده، دکتر رضا قریبی، دکتر مصطفی جوان، دکتر جواد حقگو، دکتر علی قربانپور دشتکی، محمدعلی بهمنی قاجار، دکتر مجید احمدی کچایی، دکتر سیدمصطفی تقوی، محمدصادق ابوالحسنی، دکتر مجید صادقانی، مهرزاد بختیاریمنش، دکتر مرتضی باقیان، سیدهاشم منیری، محمدرضا چیتسازیان، مریمالسادات حسینی، سیدروحالله امینآبادی، دکتر #مظفر_شاهدی ، دکتر رضا حجت، مرتضی حافظی، حسین مولایی، رضا سرحدی، محمود ذکاوت، زهرا سعیدی، جواد عربانی، داوود امینی، سارا اکبری، امیر مکی و نعمت عاملی
می باشند که حکومت رضاخان و علل سقوط او را از زوایای مختلف بررسی خواهند کرد.
همچنین گفتگوی منتشرنشدهای از مرحوم #علی_اکبر_رنجبر_کرمانی پخش خواهد شد.
گفتنی است پیشهمایش مجازی هشتادمین سالگرد اشغال ایران و سقوط رضاخان همزمان با هشتادمین سالگرد اشغال ایران، در 3 شهریور 1400 برگزار شد.
🗓 زمان: ۲۲ تا ۲۴ شهریور ۱۴۰۰؛ ساعت 🕝۱۴:۳۰ تا 🕡۱۸:۳۰
✅ علاقهمندان برای بهرهمندی از این همایش مجازی میتوانند در زمان یادشده به یکی از نشانیهای زیر مراجعه کنند:
در آپارات👇
Aparat.com/TVTARIKH/live
در اینستاگرام👇
https://instagram.com/iichs.ir
🔰 توضیحات:
✍️ در شهریور 1320، نیروهای متفقین بیتوجه به اعلام بیطرفی ایران در تخاصم بینالمللی فیمابین متفقین و متحدین، وارد این کشور شدند و آن را به اشغال خود درآوردند. با ورود این نیروها به ایران، افزون بر لطمات انسانی، اقتصادی و سیاسی به کشور، به سلطه بیستساله رضاخان بر ایران پایان داده شد، اما استبداد پهلوی با انتقال سلطنت از پدر به پسر با مدیریت متفقین تداوم یافت و نفوذ انگلستان در ایران همچنان استمرار پیدا کرد. با توجه به اهمیت این وقایع، پژوهشکده تاریخ معاصر هدف از برگزاری این همایش را واکاوی دوره بیستساله سلطه رضاخانی و پیامدهای آن قرار داده است...
💠 امام خامنه ای(حفظه الله):🔰
...ماجرای به [قدرت] و سلطنت رسیدن رضاخان از ماجراهای بسیار پر عبرت تاریخ است، ماجرایی که جوانان ما باید آنرا بدانند! ۷۹/۷/۱۴
رضاخان را انگلیسیها بر سر کار آوردند، این حرف مخالفین او نیست بلکه اعتراف وابستگان اوست، برای یک ملت هیچ ننگی بالاتر از این نیست که حکام کشور را سفارت انگلیس بیارد و ببرد!۷۷/۲/۲
چه گناهی باعث شد که رضاخان بر این ملت مسلط شود؟
گناه بزرگی که باعث شد، در همین شهر تهران مجلس مؤسسانی تشکیل شود و در آن انتقال سلطنت و حکومت به رضاشاه را تصویب کنند؟ ...ملتی [عوام و خواصی] که در شهر تهران ایستادند و تماشا کردند که مجتهد بزرگی مثل [مرجع شهید علامه] شیخ فضلاللَّه نوری(ره) _را که از بانیان و بنیانگذاران و رهبران #مشروطه بود، به جرم اینکه با #جریان_انگلیسی و غربگرای #مشروطیت همراهی نکرد، ضد مشروطه قلمداد کردند، که هنوز هم یک عده قلمزن های ما، گوینده ها و نویسنده های ما همین حرف دروغ بی مبنای بی منطق را نشخوار می کنند و تکرار می کنند_ [در مرداد ۱۲۸۸ ش و در روز ولادت امیر مؤمنان حضرت علی علیه السلام] بالای دار کشیدند و دم نزدند!؟...بعد چوبش را خوردند...در همین شهر تهران مجلس مؤسسانی تشکیل شد و در آنجا انتقال سلطنت و حکومت به رضاشاه را تصویب کردند.[۱]* این یک #گناه_ملی بود! گناه جمعی ملت ها که مجازات عمومی را به دنبال دارد! گناهی که نعمت های بزرگ را زایل میکند و بلاهای سخت را بر سر جماعت ها و ملت های گنهکار مسلط می نماید! گناهی که #استغفار مخصوص خود را دارد.۸۴/۸/۸
[۱]* در ۲۲ آذر ۱۳۰۴ ش و در تکمیل کودتای سوم اسفند ۱۲۹۹ ش، با هدایت و تصمیم انگلیس، به منظور تغيير متمم قانون اساسي و تفويض و انتقال مقام سلطنت، مجلس مؤسسانی تشکیل! و سلطنت، از سلسله قاجار به رضا پالانی (پالاندوز) انتقال یافت!
این روز رسماً شروع "دوره دیکتاتوری رضاخانی" است.
••••✾•💞🌺💞•✾•••┈┈•
🆔 @farhangimoasese
@farhangimoaseseAdmin
آغاز روز دوم همایش هشتادمین سالگرد اشغال ایران و سقوط رضاشاه👇
در آپارات👇
Aparat.com/TVTARIKH/live
در اینستاگرام👇
https://instagram.com/iichs.ir
👆👆
••••✾•💞🌺💞•✾•••┈┈•
🆔 @farhangimoasese
@farhangimoaseseAdmin
💠تهذیب نفس فارغالتحصیلی ندارد!
آیت الله جوادی آملی:
❇️ ما درسی میخواهیم که فارغالتحصیلی نداشته باشد، چون دشمن اصلی ما شیطان فارغالتحصیل نمیشود.
❇️تا زندهایم ما را رها نمیکند. ما هم تا زندهایم باید درس بخوانیم.
❇️درسهای حوزه و دانشگاه هم که بالاخره بعد از بیست، سی سال ملالآور است. درسی باید خواند که ملال را از بین ببرد و این همان راه تهذیب نفس یا عرفان حقیقی است.
❇️پالایش کردن درون و مراقبت دائم داشتن، راه عرفان است.
📚 برگرفته از کتاب توصیهها، پرسشها و پاسخها .
•••✾•💞🌺💞•✾•••┈┈•
🆔 @farhangimoasese
@farhangimoaseseAdmin
❇️ رهبر معظم انقلاب: توسل عمومی برای دفع بلای کرونا خیلی مهم است.
•••✾•💞🌺💞•✾•••┈┈•
🆔 @farhangimoasese
@farhangimoaseseAdmin