خوشبحال کسانی که امروز "فرماندهی جهان" را در صحرای عرفات زیارت میکنند؛ سلام فرمانده
#اللهم_عجل_لوليك_الفرج
🗣حاج حیدر
@twtenghelabi
✋
حجاب، اجبار است یا قانون؟
🔸رابطهی قانون، اجبار و آزادی با حجاب چیست؟
🔹اجبار از ریشه جبر و به معنای سلب اراده و اختیار از فرد است، به گونهای که او هیچ امکانی بر عدم انجام کاری که از او خواسته شده، نداشته باشد.
🔹اما قانون، روش و ضابطهی ایجاد نظم در جامعه است، تا همه سلایق در جامعه، بدون تنش و مشکل بتوانند بر اساس یک قاعده مشخص با هم زندگی کنند.
🔹آزادی به معنای قدرت انتخاب است، به شکلی که مانعی در برابر رشد و تکامل انسان در رسیدن او به انسانیت نباشد.
🔹گاهی برخی افراد، اجبار را با قانون اشتباه میگیرند و یا برخی دست به مغلطه میزنند، تا رعایت قانون را به جای اجبار در اذهان جا بزنند.
🔹گاهی نیز برخی، در معنای آزادی دست به مغلطه میزنند و آزادی افراد را مطلق معرفی میکنند، در حالی که نکته مهم در مورد آزادی این است که چون انسانها بهطور اجتماعی زندگی میکنند، نمیتوانند آزادی مطلق داشته باشند؛ زیرا آزادی بیحد و مرز یک فرد به پایمال شدن آزادی افراد دیگر اجتماع میانجامد.
🔹اگر آزادی افراد مطلق باشد، باید هر کسی اگر خواست، در کشتن دیگری آزاد باشد و کسی حق ندارد مانع او شود و یا حق سرقت اموال دیگری را بدون هیچ مانعی داشته باشد. همچنین هر کسی بتواند بدون اینکه بازخواست شود، به دیگری تعرض کند و... حال آنکه این قبیل آزادیها به سلب آزادی دیگران خواهد انجامید.
🔹آزادی و قانون در جوامع مختلف با رعایت حدود اجتماعی و بر اساس دین، سنت و فرهنگ هر جامعه تعریف میشود.
🔹حق این است که چون قانونگذار حقیقی خداوند خالق متعال است، حدّ آزادی و قانون نیز توسط او مشخص شود. لذا در یک کشور اسلامی که بر اساس دین الهی اداره میشود، همه افراد در چهارچوب دین و قوانین آن کاملا آزادند و کسی حق ندارد در این محدوده، از دیگری سلب آزادی و انتخاب کند.
🔹حجاب و پوشش نیز از این امر مستثنی نیست و هر کسی در چهارچوب دین و قوانین آن، میتواند به سلیقه خودش پوشش خود را انتخاب کند و هیچکس حق ندارد در این محدوده، دیگری را مجبور به انتخاب پوشش و حجاب کند. همچنین هیچکس حق ندارد، خارج از این محدوده برای خود پوششی را انتخاب کند و این همان معنای آزادی اجتماعی و یا آزادی در چهارچوب قانون است.
🔻نکته پایانی:
قانون وجود دارد تا آزادی کسی، موجب تجاوز و پایمال کردن آزادی دیگران نشود.
✍بصائر رضوی
🔴 ‼️ بنا بر تصمیم نهایی اجرای قانون ماده 53 مصوبه مجلس شورای اسلامی به اطلاع می رساند :
‼️ هر گونه توصیه به #غربالگری توسط خانه های بهداشت و مراکز درمانی ممنوع است..
‼️ ایجاد استرس و ترس و وحشت از سوی مراکز درمانی و سونوگرافی مبنی بر عدم تشکیل قلب جنین و مشکلات عقب ماندگی ذهنی ممنوع است..
‼️ تشویق به #غربالگری ممنوع است و #غربالگری اجباری نیست...
‼️ هر گونه تخلف مراکز درمانی و خالی کردن جیب مردم و ایجاد استرس و نگرانی برای مادر باردار را به شماره 190 گزارش دهید...
☑️ این قانون مصوب مجلس شورای اسلامی از سوی وزارت بهداشت برای اجرا به تمامی واحد های درمانی ابلاغ شده و لازم الاجراست...
🌸 حکایت واقعی بسیار زیبا و پندآموز
👈زود قضاوت نکن !
خانم معلمی تعریف میکرد:
در مدرسه ابتدایی بودم، مدتی بود تعدادی از بچهها را برای یک سرود آماده میکردم.
به نیت اینکه آخر سال مراسمی گرفته شود برایشان.
پدر و مادرشان هم دعوت مراسمند و بچهها در مقابل معلمان و اولیا سرود را اجرا کنند.
چندین بار تمرین کردیم و سرود رو کامل یاد گرفتند.
روز مراسم بچهها را آوردم و مرتبشان کردم.
باهم در مقابل اولیا و معلمان شروع به خواندن سرود کردند.
ناگهان دختری از جمع جدا شد و بجای خواندن سرود، شروع کرد به حرکت جلوی جمع.
دست و پا تکان میداد و خودش رو عقب جلو میکرد و حرکات عجیبی انجام میداد.
بچهها هم سرود را میخواندن و ریز میخندیدند، کمی مانده بود بخاطر خندهشان هرچه ریسیده بودم پنبه شود.
سرم از غصه سنگین شده بود و نمیتونستم جلوی چشم مردم یک تنبیه حسابیش هم بکنم.
خب چرا این بچه این کار رو میکنه، چرا شرم نمیکنه از رفتارش؟ این که قبلش بچه زرنگ و عاقل و تو دل بروی بچهها بود!!
رفتم روبروش، بهش اشاراتی کردم، هیچی نمیفهمید
به قدری عصبانیام کرده بود که آب دهانم را نمیتوانستم قورت بدهم.
خونسردی خودم را حفظ کردم، آرام رفتم سراغش و دستش را گرفتم، انگار جیوه بود خودش را از دستم رها کرد و رفت آن طرفتر و دوباره شروع کرد!
فضا پر از خنده حاضران شده بود، همه سیر خندیدند.
نگاهی گرداندنم، مدیر را دیدم، رنگش عوض شده بود، از عصبانیت و شرم عرقهایش سرازیر بود.
از صندلیش بلند شد و آمد کنارم، سرش را نزدیک کرد و گفت: فقط این مراسم تمام شود، ببین با این بچه چکار کنم؟! اخراجش میکنم، تا عمر دارد نباید برگردد مدرسه،
من هم کمی روغنش را زیاد کردم تا اخراج آن دانشآموز حتمی شود.
حالا متوجه شدن زنی که کنارم ایستاده، مادر این بچه هست، رفته بود جلو و بسیار پرشور میخندید و کف میزد،
دخترک هم با تشویق مادر گرمتر از پیش شده بود.
همین که سرود تمام شد پریدم بالای سن و بازوی بچه را گرفتم و گفتم:
چرا اینجوری کردی؟!
چرا با رفقایت سرود را نخواندی؟!
دخترک جواب داد:
آخر مادرم اینجاست، برای مادرم اینکار را میکردم!!
معلم گفت: با این جوابش بیشتر عصبانی شده و توی دلم گفتم: آخر ندید بَدید همه مثل تو مادر یا پدرشان اینجاست، چرا آنها اینچنین نمیکنند و خود را لوس نمیکنند؟!
چشمام گرد شد و خواستم پایین بکشمش که گفت: خانم اجازه؟ صبر کنید بذارید مادرم متوجه نشه، خودم توضیح میدم؛ مادرِ من مثل بقیه مادرها نیست، مادر من "کرولال" است،
چیزی نمیشنود و من با آن حرکاتم شادی و کلمات زیبای سرود را برایش ترجمه میکردم.
تا او هم مثل بقیه مادران این شادی را حس کند! این کار من رقص و پایکوبی نبود،
این زبان اشاره است، زبان کرولالها
همین که این حرفها را زد از جا جهیدم، دست خودم نبود با صدای بلند گریستم، و با تمام وجودم دختر را محکم بغل کردم!!
تو دلم گفتم آفرین دخترم، چقدر باهوش، ببین به چه چیزی فکر کرده!! چقدر قشنگ تلاش کرد که مادرش هم مثل همه مادرا از این سرود لذات ببره...
فضای مراسم پر شد از پچپچ و درگوشی حرف زدن و... تا اینکه همه موضوع را فهمیدند،
نه تنها من که هرکس آنجا بود از اولیاء و معلمان همه را گریه میکردند!!
از همه جالبتر اینکه مدیر آمد و عنوان دانشآموز نمونه را به او عطا کرد!!!
با مادرش دست همدیگر را گرفتند و رفتند، گاهی جلوتر از مادرش میرفت و مثل بزغاله برای مادرش جست و خیز میکرد تا مادرش را شاد کند!!
درس این داستان این بود: زود عصبانی نشو، زود از کوره در نرو، تلاش کن زود قضاوت نکنی، صبر کن تا همهی زوایا برایت روشن شود تا ماجرا را درست بفهمی!
🌐 shamiim.ir
🆔 @Shamimeashena
شب ها بیدار نمانید!!!
این سبک زندگی خطرناک است.افراد شبها کامل بیدار هستند و در عوض دیر بیدار میشوند. این سبک زندگی به مرور باعث بروز بیماریهای روانی و جسمی میشه.بعد از مدتی علایم افسردگی را ظاهر میکند و هم باعث ایجاد چاقی های شکمی و به مرور کم خونی و کبدچرب و مزاج سرد میشه.
✅ به مناسبت هفته حجاب و عفاف👇
#فهرست و لینک برخی شبهات پیرامون #حجاب
حجاب اجباری یا حیای اجباری
https://eitaa.com/shobhe_shenasi/6069
حجاب اجباری
https://eitaa.com/shobhe_shenasi/6070
مقایسه حجاب و برده داری
https://eitaa.com/shobhe_shenasi/6071
حجاب اجباری فایدهای نداشته
https://eitaa.com/shobhe_shenasi/6072
حجاب پر قدرت
https://eitaa.com/shobhe_shenasi/5454
تبیین علمی حجاب
https://eitaa.com/shobhe_shenasi/5456
بیحجابی حضرت زینب در عاشورا؟!
https://eitaa.com/shobhe_shenasi/5923
زنها حجاب داشته باشند تا مردها گناه نکنن؟
https://eitaa.com/shobhe_shenasi/6046
مقایسهی منع حجاب در غرب و حجاب اجباری در ایران!
https://eitaa.com/shobhe_shenasi/5588
در قرآن آیهای پیرامون حجاب نداریم
https://eitaa.com/shobhe_shenasi/5333
جایگاه تمدنی حجاب
https://eitaa.com/shobhe_shenasi/5455
گشت ارشاد تا الان چه کسی را با حجاب کرده؟
https://eitaa.com/shobhe_shenasi/5453
+
https://eitaa.com/shobhe_shenasi/10777
مقایسه واکنش علما به اختلاس و حجاب
https://eitaa.com/shobhe_shenasi/5418
اختلاس ها توسط بیحجابها نبوده است
https://eitaa.com/shobhe_shenasi/5199
حکمت اصلی حجاب
https://eitaa.com/shobhe_shenasi/9931
حجاب اجباری در قرآن
https://eitaa.com/shobhe_shenasi/10471
عادی میشه
https://eitaa.com/shobhe_shenasi/10739
منطق حجاب
https://eitaa.com/shobhe_shenasi/10684
هدایت شده از خوانسار «خوسارخُمون»😍
12.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
*🔶 یک خانم با سه گریم متفاوت کنار خیابان ده دقیقه می ایستد، عکس العمل مردها را نسبت به پوشش، خوب نگاه کنید و خودتان قضاوت کنید. حتی از حجم خودروها شاید بشود مردها را هم غربال کرد!*
👈 _*اینجا متوجه میشوید که حجاب مصونیت است نه محدودیت!
https://eitaa.com/Khoosarkhomoon/16464
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
سهیلا سامی، جراح نابغه ایرانی در خصوص حجابش گفت؛ من با انتخاب و آگاهی حجاب را برگزیدم و این دیگر داخل و خارج از کشور ندارد. حجاب تاکنون هیچ مشکلی برای من ایجاد نکرده است
🗣نورا تبریزی
@twtenghelabi
📍پنجگانه حجاب!
🔻از یک منظر می توان گفت در موضوع حجاب و پوشش پنج گروه اجتماعی وجود دارد که مواجهه با هر گروه نیازمند اقدامات متناسب و بعضا متفاوتی است:
🔸۱- افرادی که نسبت حجاب آگاهی و اعتقاد دارند و حجاب مناسبی دارند.
🔸۲- افرادی که اعتقاد و آگاهی کافی نسبت به حجاب ندارند اما حجاب شان قابل قبول است.
🔸۳- افرادی که اعتقاد و آگاهی کافی نسبت به حجاب دارند ولی حجاب مناسبی ندارند.
🔸۴- افرادی آگاهی و اعتقاد کافی نسبت به حجاب ندارند و حجاب مناسبی هم ندارند.
🔸۵- افرادی که با حجاب و عفت عمومی مبارزه می کنند.
🔻نسبت به گروه اول، سیاستهای تقویت مبانی علمی و ارتباطی، حمایت اجتماعی و تسهیل مشارکت در توسعه فرهنگ عفاف و الگو سازی اولویت دارد.
🔻در مورد گروه دوم که عمدتا شامل افرادی هستند که به دلیل ضوابط قانونی یا عرف محیطی و تشخص خانوادگی حجاب خوبی دارند؛ علاوه بر تقویت حمایت اجتماعی و حذف تشویق کنندههای منفی محیطی و رسانهای و تولید محتوای علمی و فرهنگی تاثیر گذار و متناسب با رده اجتماعی و سنی اولویت بیشتری دارد.
🔻گروه سوم عمدتا شامل افرادی هستند که فاقد مقاومت و اعتماد به نفس کافی در رعایت حجاب در محیط های ولنگار هستند یا افرادی هستند که در معرض تغییرات سبک زندگی به سمت غربی قرار دارند؛ تقویت خودباوری دینی، برجسته سازی ضوابط قانونی در محیط و تذکرهای دوستانه اولویت دارد.
🔻در مورد گروه چهارم، کار قدری پیچیده است. ایجاد زمینه عاطفی پیش از اقدامات معرفتی و فرهنگی، تولید محتواهای فرهنگی بنیادی ناظر به مزایای فردی عفاف و مبانی دینی، در کنار برجسته سازی ضوابط و تذکرهای صمیمانه اولویت دارد.
🔻در مورد گروه پنجم، عمدتا کار امنیتی در کشف ریشه ها و اقتدار حاکمیتی در برخورد و جلوگیری جدی از هنجارشکنی در محیط اجتماعی و رسانهای کاملا ضروری است و قطعا اقدامات فرهنگی چندان فایده بخش نیست.
🔻علاوه براین برخی اقدامات هم هستند که برای همه گروه ها لازم است مانند دسترسی آسان و و ارزان به چادر و لباس های متنوع و عفیفانه.
🔻 نکته کلیدی ایناست که در مواجهه با پدیده بدحجابی، اقدامات تک بعدی و نامتناسب با گروه اجتماعی مربوطه، نه تنها موثر نیست بلکه موجب تولید دوقطبی اجتماعی و تشدید بدحجابی می شود.
🔻بنابراین رفع معضل بد حجابی علاوه بر مجریان توانا و هوشمند و معتقد، نیازمند بستههای اجرایی است که وظایف روشنی را برای بخشهای انتظامی، امنیتی، نظارتی فرهنگی و علمی و حتی اقتصادی معین کند تا هر کدام به موقع وارد عمل شوند که شرح مفصلی دارد... ./حمیدرضا ابراهیمی