فارس پلاس
◾دیوار نگاره میدان ولیعصر(ع) تغییر کرد! @Fars_Plus
◾خانه طراحان انقلاب اسلامی در اطلاعیه ای اعلام کرد:
«وحدت» مهمترین عامل پیشبرنده کمپین جام جهانی بود. کمپینی که قرار بود حال مردم را خوب کند! رویکرد «وحدت» از بین دهها مورد دیگر انتخاب شد تا در خدمت نزدیک کردن دلها به همدیگر و کنار گذاشتن اختلافات و تفاوتها باشد.
اما به دلیل برخی سوءبرداشتهای پیشآمده و همچنین سوءاستفادههای رسانههای بیگانه از این رویداد بزرگ، کاری که قرار بود وحدت را یادآوری کند به صورتی توسط رسانهها عرضه شد که نتیجهٔ معکوس داد.
حالا ما تصمیم گرفتیم برای احیا کردن هدف اصلی این کمپین که چیزی جز «در کنار هم بودن و وحدت» نیست، یکی دیگر از آثار این کمپین را در میدان ولیعصر«عج» اکران کنیم.
@Fars_Plus
◾از شعر امسال تا شعر پارسال
محسن مهدیان نوشت:
شعر امسال مطیعی نسبت به سال گذشته، به جهات مختلف تفاوت داشت. همین تفاوت باعث شد دلنشین تر باشد و با استقبال بیشتری از سوی مردم همراه شود .
تفاوت اول مرتبط به دوره تاریخی شعرخوانی است.
سال گذشته تازه از حال و هوای انتخابات بیرون آمده بودیم و برخی حرف ها و نقدها در شعر، انتخاباتی برداشت می شد. طبیعتن امسال چنین سوء برداشتی وجود نداشت.
دوم اینکه عوارض برجام، خودش را نشان نداده بود و نقدها جناحی و غیرخیرخواهانه تحلیل می شد.
سال گذشته در نقدی نوشتم بخشهایی از شعر هوشمندانه نیست. چون مخاطب اصلی که مردم هستند را وارد یک دوقطبی موهوم می کند که اجازه برداشت صحیح از متن را نمیدهد.
در یک اصل کلی، آنچه باید هدف نقدها باشد، رشد فهم مردم است؛ هرچند در انتقاد از مسوولین باشد.
تغییر سیاست دولت ها، در تغییر نگاه و مطالبه مردمست و ولاغیر.
روشنست این حرف با نقد کسانی که می گفتند نباید شعر انقلابی و انتقادی در تریبون نماز عید فطر خوانده شود متفاوت بود.
اما تغییر اصلی شعر تنها منحصر به شرایط تاریخی نیست.
شعر به جهات مختلف رشد کرده بود. چند نمونه از ارتقای شعری را مرور میکنم.
اول اینکه نقدها منحصر به دولت نبود و به معنای واقعی کلمه همه "صف اول" خطاب بودند.
"یک نفر نیست مخاطب، همه هستند آری... "
یا
"وای اگر توصیه و نامه پذیرد قاضی... "
دوم اینکه نقدهاهرچند صریح بود، اما تیز و آزار دهنده نبود و متناسب با فهم جامعه و تجربه مخاطب ارائه شده بود. البته که بین "صراحت" با "تندی" تفاوت است.
"چه شده ارز؟ که ماتاند همه تاجرها
نرخ مسکن چه شد؟ آه از دل مستأجرها"
سوم اینکه تراز نقدها را منطبق با سخنان و مطالبه رهبری تنظیم کرده بودند. نه جلوتر و نه عقب تر.
"دوستان! صدق و صفای دهه شصت چه شد؟..."
و اما مهمترین تفوق؛
به این فهم سه امتیاز قبلی گرچه مهمست اما اگر از آنها غفلت شده بود، باز هم با برتری چهارم جبران می شد.
چه امتیازی؟
"نکند «نرده» میان تو و مردم باشد..."
نقدها از زاویه مردم بود. دوگانه ها، دوگانه مردم - مسوولین بود و نه مردم - مردم.
" گر به یک نقد رود صبر و قرارت از دست
صف اول منشین، بین جماعت جا هست... "
همه مطالبات از زبان مردم بیان شده بود و تقابل ها نیز در مقام رویارویی با مشکلات امروز جامعه طرح می شد. به همین دلیل مورد همراهی مخاطب قرار می گرفت.
" گوش کن قصه پرغصه بیکاران را
شِکوه کارگران و کامیونداران را..."
از همه مهمتر شعر حرکت داشت و در مقام" چه باید کرد" وفاق ملی را هدف گرفته بود. همه باهم مقابل دشمن.
"هان! مپندار که پیمانشکنی آسان است
نقض این عهد میندیش که بیتاوان است
پنجه در پنجه مشو روبهکا! با شیران
آن که با آن طرفی، جان جهان است: ایران"
سرجمع این تریبون شعری زبان مردم شده بود نه این و آن. دست مریزاد.
@mahdian_mohsen
@Fars_Plus
◾۱. هی ، اون خودکارو بده
۲. هی اون ، خودکارو بده
اگر گوینده جمله ی اول را به گونه ای بگوید که جمله ی دوم در ذهن مخاطب تداعی گردد ، مجرم شناخته شده و بلافاصله اعدام میشود...
(قانون مدنی کره شمالی/صفحه ۴۸)😂
@tanzym_ir
@Fars_Plus
◾#اجرایی_کردن_فرامین_رهبری
سید عزتالله ضرغامی نوشت:
🔸رهبری معظم در طول ماههای اخیر فرمایشات مهمی ایراد کردهاند که به نظر می رسد آنگونه که شایسته است پیگیری و اجرا نمی شود.
🔸 سهم نهادهای حاکمیتی و دولتی و عمومی هم خیلی متفاوت نیست.
🔸امروز تاکید فرمودند که سفرهای خارجی محدود شود. این توصیه را در سال ۸۳ ، در مورد صدا و سیما به من هم داشتند. همان موقع با تصویب آیین نامه ای سفر ها را محدود کردیم.
🔸 آقایان زیادی هستند که با پول بیت المال و حق ماموریت اضافی به بهانه تبلیغ! ، ماموریت اداری ، بازرسی و تهیه گزارش ، شرکت در مراسم تشریفاتی و یا صرفا یک سخنرانی مثل مارکوپولو! همیشه در سفر اند.
🔸 انتصابی و انتخابی هم ندارد. یک جور سبک زندگی است!
🔸 خوب است این نهادها از همین امروز برای مأموریتهای واجب به اقصا نقاط دنیا ! سقف تعیین کنند.
🔸فعلا مردم خودمان بیشتر به تبلیغ و توجیه نیازمندند تا خارجی ها !
البته تبلیغ واقعی این است که فقط حرف مردم را بشنوند و رفتارشان مطابق با انتظارات آنان باشد.
@zarghami
@Fars_Plus