eitaa logo
یادداشت‌های اعتقادی _ فاریاب
5.2هزار دنبال‌کننده
236 عکس
69 ویدیو
7 فایل
قدمی کوتاه برداشتیم بلکه نظری افتد. محمدحسین فاریاب دکترای کلام اسلامی، دانشیار موسسه امام خمینی (ره) کپی مطالب بدون ذکر لینک، هیچ مانعی ندارد. سردار سلیمانی: باید به این بلوغ برسیم که نباید دیده شویم. آنکس که باید ببیند، می‌بیند. @faryab110 @Mh_faryab
مشاهده در ایتا
دانلود
📌آیا بهائیان پیامبر خود را خدا می دانند؟ آیا میرزا حسینعلی نوری خود را خدا می‌دانست؟ ✍️پاسخ 1️⃣پیشتر گفتیم که میرزا حسینعلی نوری، متهم به ادعای الوهیت است. دلیل این ادعا نیز سخنانی است که ظاهرشان، همان ادعای الوهیت و خالقیت است. در عین حال، او در برخی کتابهایش نیز به صراحت از خدای یکتا سخن گفته است. 2️⃣بهائیان هرگز این سخنان را به معنای خدایی حسینعلی نوری نمی دانند و او را پرستش نمی کنند. آنها تأکید دارند که معنای جملۀ نقل شده (اسمع ما يوحي ...انه لا اله الا انا المسجون الفريد) ـ که در یادداشت پیشین نقل کردیم ـ آن است که خداوند به حسینعلی نوری چنین وحی کرده: اینکه تو را زندانی کرده اند و در رنج و سختی گرفتار ساخته اند مانند آنست که مرا زندانی کرده اند و خداوند در این بیان صفت تنهایی و زندانی بودن فرستاده اش را به خود نسبت داده؛ چنانکه در زیارت عاشورا گفته می شود: ثار الله. 3️⃣آنها با طرح آموزه های عرفانی و فلسفی و تقسیم عوالم به حق، امر و خلق معتقدند که عالم حق مخصوص به ذات خداوند است. عالم امر، مربوط به حجت الهی است و عالم خلق نیز همان عالم مخلوقات است. خلقت عالم از مجرای حجت الهی صورت می گیرد. در این میان، بهاءالله همان واسطۀ میان خدا و عالم خلق است و انتساب صفت خالقیت به او از این باب است. 4️⃣او که پیامبران را حجتها، مظاهر و جلوه‌های خدا در نظام هستی هستند؛ در یک شعر می گوید: کل الالوه من رشح امری تألهت وکل الربوب عن طفح حکمی تربّت 5️⃣در این بیت، او از آلهه و ارباب سخن گفته که مقصود همان حجت های الهی هستند. او چون خود را برتر از همه دانسته، الوهیت آلهه و ربوبیت ارباب را نیز از خود می داند. روشن است که او قائل به خدایی پیامبران و ربوبیت آنها نیست، بلکه از آنجا که آنها را مجرای الوهیت و ربوبیت خدا دانسته، آنها را با این الفاظ خطاب کرده است. 6️⃣حاصل آنکه، به نظر می رسد ادعای الوهیت و خالقیت حسینعلی نوری را نمی توان به این معنا دانست که او ادعای خدایی و واجب الوجودی کرده باشد؛ هرچند انحرافات فکری فراوانی داشته که در شبهای آینده به آنها اشاره می کنیم. ... ادامه دارد ✅به کانال یادداشتهای اعتقادی بپیوندید: 🆔@faryab110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌بهائیان چه دلیلی برای اثبات پیامبری میرزا حسینعلی نوری می آورند؟ ✍️پاسخ 1️⃣بهائیان اسلام را دین الهی ولی غیر خاتم می دانند. از نظر آنها پیامبر بعد از اسلام، حسینعلی نوری است که خود می نویسد: «به خدا سوگند خواب بودم، نفحات وحی مرا بیدار کرد ... »(مجموعه الواح، ص234) اصلی ترین راه شناخت پیامبری پیامبر، معجزه است و پس از آن، اِخبار پیامبران پیشین. هیچ پیامبری از پیامبری حسینعلی نوری خبر نداده است. همچنین از مسلمات بهائیان آن است که پیامبرشان هیچ معجزه ای نداشته است. 2️⃣بهائیان برای پوشاندن این ضعف، با بیانات مختلف ضرورت و دلالت معجزه بر صدق پیامبری پیامبر را زیر سوال بردند. برای نمونه، گاه می گفتند معجزه خلاف عقل است. گاه آن را غیرضروری می دانستند. حسینعلی نوری خود می نویسد: «حق باید خلق را امتحان نماید نه خلق، حق را ... امر الله دستگاه تئاتر نیست که هر ساعت یک بازی در بیاورند و هر روز یک چیزی بطلبد. در این صورت امر الله بازیچه صبیان شود.» 3️⃣روشن است که این سخنان به دلیل نداشتن معجزه از سوی پیامبر بهائیان است؛ و گرنه آنها اسلام را یک دین آسمانی می دانند و خود نیز بر دین اسلام بودند می دانند که در قرآن کریم معجزات فراوانی برای پیامبران ذکر شده است. 4️⃣از نظر آنها، راه شناخت پیامبر استقامت او در ادعای پیامبری و شهرت او دانستند. عبدالبهاء مینویسد: «یک برهان عقلی دیگر گویم و اهل انصاف را همین برهان کفایت است که هیچ کس نمیتواند انکار کند و آن این است که این شخص جلیل در سجن اعظم(زندان بزرگ) امرش را بلند کرد و نورش باهر شد»(مفاوضات، ص28) 5️⃣در نقد این سخن نیز باید گفت استقامت و شهرت، منطقاً هیچ دلالتی بر صدق پیامبری پیامبر ندارد. استقامت یک پیامبر و مشهور شدن یک دین، معلول امور فراوانی از جمله پشتیبانی قدرتهای استعماری و استکباری است که در این میان شواهد تاریخی از همراهی فراوان انگلیس با این دین دارد. ... ادامه دارد ✅به کانال یادداشتهای اعتقادی بپیوندید: 🆔@faryab110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌دیدگاه بهائیان دربارۀ پیامبری پیامبر اسلام (ص) چیست؟ ✍️پاسخ 1️⃣بهائیان به پیامبری پیامبر اسلام معتقدند، ولی خاتمیت او و دین اسلام را انکار می کنند و آنرا نسخ شده می دانند. همچنین بهائیت از بابیت است و بابیت ریشه در باور به رکن رابع ـ یعنی واسطۀ فیض میان امت با امام زمان علیه السلام ـ دارد. اینها یعنی آنکه، حتی امامت امامان شیعه باید مورد قبول آنها باشد. 2️⃣اگر کسی پیامبری پیامبر اسلام را قبول کند، پس باید الهی بودن قرآن را نیز بپذیرد، مگر آنکه آن را تحریف شده بداند که بهائیان قرآن را تحریف شده نمی دانند. آموزۀ خاتمیت دین اسلام، از مسلمات اسلام است که قرآن کریم بر آن تصریح کرده. اینک باید پرسید که آنها چگونه با این حقیقت، برخورد کرده اند؟ 3️⃣آنها دربارۀ عبارت «خاتم النبیین» معتقدند که پیامبران، مظاهر مقدسه هستند که در مقام توحید، اختلافی با هم ندارند. حقیقت ظاهرشده از پیامبر آخر، همان حقیقت ظاهرشده از پیامبر اول است. پس پیامبر آخر میتواند بگوید من همان پیامبر اولم، چنانکه پیامبر اول میتواند بگوید، من همان پیامبر آخرم. پس همۀ آنها هم اولند و هم آخر. بنابراین، خاتم بودن به معنای خاتمیتی که مسلمانان فکر میکنند، نیست.(مقالۀ نگاه بهائی به عبارت خاتم النبیین؛ مندرج در سایت بهائیان) 4️⃣پاسخ: اولاً خداوند و پیامبر به زبان مردم با آنها سخن می گویند. وقتی پیامبر به صراحت خود را خاتم النبیین میداند، تنها چیزی که برداشت میشود، آن است که او آخرین پیامبر است. بعلاوه، اینکه پیامبر اول و آخر در حقیقت، واحدند، سخنی صحیح است، ولی «اول» و «آخر» و پیامبر خاتم یعنی چه؟ روشن است که پیامبر اول، پیامبری است که اول آمده و پیامبر آخر، پیامبری است که آخر آمده. به همین ترتیب، پیامبر خاتم، یعنی پیامبری که ختم کنندۀ پیامبران است. برداشت بهائیان خلاف حقیقت لغوی و اصطلاحی واژگان اول، آخر و خاتم است. 5️⃣آنها لزوم تجدید شریعت را یک آموزۀ عقلی می دانند. عبدالبهاء معتقد بود که چون شرایط زندگی انسان دستخوش تغییر است، پس دین که برای انسان نازل شده، باید تجدید شود و هیچ دینی، نمیتواند آخرین دین باشد. در عین حال، او مینویسد: «امتداد دین بهائی بسیار، لااقل پانصدهزار سال است.»(مکاتیب، ج2، ص76). اینک باید پرسید چگونه است که در 1200 سال ـ از زمان بعثت پیامبر اسلام تا اعلان نبوت حسینعلی نوری ـ شرایط انسانها تغییر کرد، ولی بعد از آن تا 500 هزار سال، شرایط زندگی انسانها تغییر نمی کند؟ ... ادامه دارد. ✅به کانال یادداشتهای اعتقادی بپیوندید: 🆔@faryab110
سلام خدمت عزیزان دل. به اصرار برخی عزیزان، کانال یادداشت‌های اعتقادی، امروز در تلگرام راه اندازی شد تا دوستانی که در ایتا عضو نیستند، در آنجا از مطالب استفاده کنند. عزیزان، خواهشاً بدون اینکه، کانال را در ایتا ترک کنند، برای حمایت از آن، در تلگرام هم به آن بپیوندند. @eteghadifaryab