دانشگاه آزاد اسلامی، نهم لغایت ۱۹ دی را دهه مکتب مقاومت نام نهاده هست.
خداوند در قرآن کریم، در داستان اصحاب کهف، از زبان مردم نقل می کند که آنجا بنای یادبودی و مسجدی بسازند تا یاد و خاطره آن جوانهای مومن از بین نرود و خداوند بیان آنها را رد نمی کند.
حفظ شعائر به عنوان علم ها و نشانه های هدایت، وظیفه همه ما هست.
قطعا نه دی و ۱۳ دی و ۱۹ دی از این شعائر و ایام الله ها هستند.
و وجه تسمیه این دهه به مکتب مقاومت را می توان همین مفهوم مقاومت در این سه مناسبت دانست.
نه دی، مقاومت در برابر آنها بود که رای مردم و جمهوریت را به معارضه کشاندند و نظام مقدس جمهوری اسلامی را به تقلب متهم کردند.
۱۳ دی نماد شخصیتی هست که در مقابل نظام سلطه و اذناب آن در لباس خطرناک تروریسم به اسم دین و مذهب ایستاد و ۱۹ دی، نماد ایستادگی در مقابل رژیم منحوس پهلوی که عروسک خیمه شب بازی آمریکا و نظام سلطه در کشوری مهم و بی همتا مانند ایران بود.
به تعبیر امیرمومنان(ع)بدون جهاد و مقاومت، حتی انتظار انصاف از دیگران نبايد داشت.
در واحدهای سراسر کشور، هر چند ایام امتحانات هست اما ان شاالله نهادهای دانشجویی و استادی ویژه برنامه هایی خواهند داشت و تقاضا می کنم در مقابل عده ای که تلاش می کنند این ایام الله ها فراموش شوند، اجازه داده نشود.
مرکز فرهنگی دانشگاهی امام خمینی و انقلاب اسلامی نیز چندین نشست ویژه اساتید درس وصایا به طور خاص و سایر اساتید علاقه مند طراحی کرده است و امیدوارم در پر کردن دست اساتید و انتقال این معارف به دانشجویان در کلاسها موثر باشد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، مراسم رونمایی از پوستر پنجمین رویداد ملی کرسی های آزاداندیشی دانشگاه آزاد اسلامی با حضور دکتر فرزاد جهان بین معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.
دکتر جهان بین در این مراسم با بیان اینکه شروع بحث کرسی های آزاداندیشی به سال 1381 برمی گردد، گفت: در این سال مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای انجمن اهل قلم مطرح کردند که اگر بخواهیم در زمینه گسترش و توسعه واقعىِ فرهنگ و اندیشه و علم حقیقتاً کار کنیم، احتیاج داریم به اینکه از مواهب خدادادی و در درجه اوّل آزاداندیشی استفاده کنیم. این پیام مقام معظم رهبری در سال بعد نیز مورد تأکید قرار گرفت و رفته رفته مفهوم آزاداندیشی در شکل کرسی آزاداندیشی متعین شد و نهایتاً در سال 1385 در 596 امین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی ضرورت راه اندازی کرسی های آزاداندیشی مصوب شد.
وی با بیان اینکه کرسی های آزاداندیشی از اهمیت زیادی برخوردار است، اظهار کرد: در آیات قرآن کریم حدود 300 آیه وجود دارد که افراد را به تعقل، تفکر، تدبر و آزادی اندیشه دعوت می کند و حتی مثالهایی برای تفکر مطرح شده است. یکی از این نمونه ها آیه 18 سوره زمر است. «فبشر عبادی الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولَئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُولَئِكَ هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ»
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: خداوند در این آیه می فرماید کسانی که به اقوال مختلف گوش می کنند و بهترین راه را انتخاب می کنند، کسانی هستند که خداوند آنها را هدایت کرده و آنها صاحب خرد هستند. این فرمایش خداوند نیز به خوبی بیانگر اهمیت آزاداندیشی است.
دکتر جهان بین با بیان اینکه اهمیت آزاداندیشی در نهج البلاغه نیز آمده است، خاطرنشان کرد: حضرت علی (ع) در مفهوم آزادی اندیشه و بیان تأکید دارند و از عموم بیانات نهج البلاغه می توانیم متوجه شویم که اگر آزادی اندیشه و بیان نباشد، کبر حاکمان، افزایش خطای حاکمان و نفاق و دورویی جامعه به بار خواهد آمد.
وی تصریح کرد: براساس فرازهای نهج البلاغه حضرت علی (ع) بر آزادی مسئولانه تأکید می کنند، آزادی مسئولانه یعنی افراد در برابر آزادی خود مسئولیت پذیر بوده و سخن به حق و مشورت به عدل داشته باشند. ما نیز در دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال آزادی مسئولانه هستیم و برای رسیدن به این آزادی مسئولانه باید فرهنگ گفت وگو به جای فرهنگ مجادله نهادینه شود.
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: لازمه آزادی مسئولانه در بیان و قلم، آزادی اندیشه و فکر است.
دکتر جهان بین در ادامه با اشاره به موانعی که پیش روی برگزاری کرسی های آزاداندیشی بوده است، گفت: این موانع در 4 حوزه سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و ساختاری قابل بررسی است. از جمله این موانع می توان به ذهنیت عدم وجود آزادی در دانشگاه ها (حوزه سیاسی)، ترس از توهین، مورد قضاوت قرار گرفتن، ضعف دانشجویان در استدلال و انتقاد و احساسی شدن (حوزه فرهنگی)، عدم شناسایی واقعی جایگاه کرسی ها در بین دانشجویان و اساتید و مشارکت پایین (حوزه اجتماعی) و نبود آیین نامه قوی(ساختاری) اشاره کرد.
وی ادامه داد: بحمدالله دانشگاه آزاد اسلامی توانست در چهار دوره گذشته این موانع را با آگاهی رفع کرده و کرسی های آزاداندیشی را به خوبی برگزار کند، ما در بحث های ساختاری، آیین نامه قوی تبیین کردیم تا کرسی ها با توجه به هر موضوعی جداگانه برگزار شود. همچنین در دانشگاه آزاد اسلامی یک متولی خاص برای برگزاری کرسی های آزاداندیشی در نظر گرفته شد. در این کرسی ها دانشجویان و اساتید بسیار زیادی همکاری می کنند، یکی دیگر از دلایلی که باعث شد کرسی های آزاداندیشی در دانشگاه آزاد اسلامی موفق شود، رقابتی کردن آن بود.
دکتر جهان بین با بیان اینکه در دانشگاه آزاد اسلامی در موضوع برگزاری کرسی های آزاداندیشی تلاشهای فراوانی صورت گرفته است، افزود: بحمدالله در این کرسی ها فهمیدند اگر حرفی بزنند کسی با آنها برخوردی نخواهد داشت. این یک نکته بسیار مهم است. کرسی های آزاداندیشی در کشور یخ زده بود و دانشگاه آزاد اسلامی توانست یخ آن را باز کند.
وی با بیان اینکه برگزاری کرسی های آزاداندیشی در دانشگاه آزاد اسلامی بسیار مورد اقبال دانشجویان قرار گرفته است، گفت: در دوره اول این کرسی ها 1500 تیم در این رویداد شرکت کردند که این عدد در دوره چهارم به 8 هزار تیم رسید. همچنین عدد 6 هزار دانشجو شرکت کننده در اولین رویداد کرسی های آزاداندیشی در چهارمین دوره به 32 هزار نفر رسید. این نشان دهنده اقبال دانشجویان و موفقیت این رویداد است.
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: این گونه وفاق شکل می گیرد. وفاق با گفت وگو و با رسمیت شناخت افراد شکل می گیرد.
فرایند انتخاب واحدها در کارنمای فرهنگی چگونه است؟
سؤالی که اینجا مطرح است فرایند انتخاب واحدها در این کارنمای فرهنگی است. فرایند انتخاب به این صورت است که در ابتدا یک پیشنویس از شاخصها، زیرشاخصها و سنجهها تهیه میشود که این پیشنویس از سوی معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد ارسال میشود. واحدها نظرات خود را در خصوص این پیشنویس اعلام کرده و با خبرگان دیگر نیز مشورت میکنند. بعد از نهایی شدن پیشنویس از سوی معاونت فرهنگی دانشگاه اعلام میشود.
آن طور که فرزاد جهانبین، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد به «فرهیختگان» گفته است، شاخصها و زیرشاخصها 3 دستهاند. یک دسته از شاخصها کمیاند. جهانبین با ذکر مثالی میگوید: «به طور مثال گفتیم به ازای هر 500 دانشجو باید یک کانون وجود داشته باشد.» برخی از شاخصها نیز کیفیاند. به طور مثال تنوع کانونها مدنظرند آن طور که معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد گفته است، کانونها نباید فقط مذهبی و یا هنری باشند، بلکه باید بتوانند عموم سلایق را پوشش دهند. یک سری شاخصها نیز میدانیاند. مثل سلوک مدیران؛ جهانبین در این باره توضیح داد: «به طور مثال اینکه تعامل مدیران دانشگاه چگونه است که این شاخص به صورت میدانی تحقیق و بررسی میشود.»
مرحله بعد به این صورت است که واحدها برنامههای خود را در «بافر» ثبت میکنند. این برنامهها در طول سال یکبار توسط استان و در استان بررسی و تأیید یا رد شده و یکبار نیز در سازمان مرکزی دانشگاه تعیین و یا رد میشوند. به گفته معاون فرهنگی و دانشجویی برنامههایی که در بافر وجود دارد مثل کانونها و تشکلها یکی از وروردیها برای صدور کارنماست.
در دانشگاه آزاد 18 کارگروه وجود دارد که این کارگروهها، 21 شاخص و 88 زیرشاخص را پوشش میدهند. کار این کارگروهها، بررسی برنامهها بر اساس این شاخصها و زیرشاخصها و سنجههاست. در این هنگام یک کارنمای اولیه صادر میشود؛ در مرحله بعد واحدها پیشدفاع میکنند. در این مرحله برنامهها، یکبار دیگر بررسی میشوند و مواردی که عالی و خوب هستند در شورای بالادستی مجدداً بررسی میشوند. به گفته جهانبین در این هنگام کارنمای نهایی صادر میشود. معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد میگوید وقتی کارگروه برنامهها را بررسی میکند 10 درصد برنامهها راستیآزمایی شده و با مجریای که اعلام شده این برنامه را برگزار کرده تماس گرفته میشود.
ارزیابی واحدها بر اساس تلاش و عملکرد
انواع ارزیابیها وجود دارد. بر اساس ارزیابی که برای آن کارنما صادر میشود دو مورد است؛ ارزیابی تلاش و عملکرد. ارزیابی تلاش به این صورت است که واحدهای دانشگاهی برای تلاش بهمنظور تحقق سیاستهای فرهنگی ارزیابی میشوند که کاهش تصدیگری و تمهید نقشآفرینی اقطاب اثرگذار یکی از سیاستهای فرهنگی است. در واقع کارنما، سیاستهای فرهنگی و تلاش واحدها برای تحقق این سیاستها را مورد ارزیابی قرار میدهد. نوع دوم ارزیابی، ارزیابی بر اساس عملکرد است. در واقع در کارنما بررسی میشود که واحدها چقدر در تلاش برای تحقق سیاستها موفق بودهاند. اینکه چقدر این فعالیتها اثربخش بوده است نیز از طریق پیمایشهایی مثل پیمایش سیمای زندگی مشخص میشود.