فرایند انتخاب واحدها در کارنمای فرهنگی چگونه است؟
سؤالی که اینجا مطرح است فرایند انتخاب واحدها در این کارنمای فرهنگی است. فرایند انتخاب به این صورت است که در ابتدا یک پیشنویس از شاخصها، زیرشاخصها و سنجهها تهیه میشود که این پیشنویس از سوی معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد ارسال میشود. واحدها نظرات خود را در خصوص این پیشنویس اعلام کرده و با خبرگان دیگر نیز مشورت میکنند. بعد از نهایی شدن پیشنویس از سوی معاونت فرهنگی دانشگاه اعلام میشود.
آن طور که فرزاد جهانبین، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد به «فرهیختگان» گفته است، شاخصها و زیرشاخصها 3 دستهاند. یک دسته از شاخصها کمیاند. جهانبین با ذکر مثالی میگوید: «به طور مثال گفتیم به ازای هر 500 دانشجو باید یک کانون وجود داشته باشد.» برخی از شاخصها نیز کیفیاند. به طور مثال تنوع کانونها مدنظرند آن طور که معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد گفته است، کانونها نباید فقط مذهبی و یا هنری باشند، بلکه باید بتوانند عموم سلایق را پوشش دهند. یک سری شاخصها نیز میدانیاند. مثل سلوک مدیران؛ جهانبین در این باره توضیح داد: «به طور مثال اینکه تعامل مدیران دانشگاه چگونه است که این شاخص به صورت میدانی تحقیق و بررسی میشود.»
مرحله بعد به این صورت است که واحدها برنامههای خود را در «بافر» ثبت میکنند. این برنامهها در طول سال یکبار توسط استان و در استان بررسی و تأیید یا رد شده و یکبار نیز در سازمان مرکزی دانشگاه تعیین و یا رد میشوند. به گفته معاون فرهنگی و دانشجویی برنامههایی که در بافر وجود دارد مثل کانونها و تشکلها یکی از وروردیها برای صدور کارنماست.
در دانشگاه آزاد 18 کارگروه وجود دارد که این کارگروهها، 21 شاخص و 88 زیرشاخص را پوشش میدهند. کار این کارگروهها، بررسی برنامهها بر اساس این شاخصها و زیرشاخصها و سنجههاست. در این هنگام یک کارنمای اولیه صادر میشود؛ در مرحله بعد واحدها پیشدفاع میکنند. در این مرحله برنامهها، یکبار دیگر بررسی میشوند و مواردی که عالی و خوب هستند در شورای بالادستی مجدداً بررسی میشوند. به گفته جهانبین در این هنگام کارنمای نهایی صادر میشود. معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد میگوید وقتی کارگروه برنامهها را بررسی میکند 10 درصد برنامهها راستیآزمایی شده و با مجریای که اعلام شده این برنامه را برگزار کرده تماس گرفته میشود.
ارزیابی واحدها بر اساس تلاش و عملکرد
انواع ارزیابیها وجود دارد. بر اساس ارزیابی که برای آن کارنما صادر میشود دو مورد است؛ ارزیابی تلاش و عملکرد. ارزیابی تلاش به این صورت است که واحدهای دانشگاهی برای تلاش بهمنظور تحقق سیاستهای فرهنگی ارزیابی میشوند که کاهش تصدیگری و تمهید نقشآفرینی اقطاب اثرگذار یکی از سیاستهای فرهنگی است. در واقع کارنما، سیاستهای فرهنگی و تلاش واحدها برای تحقق این سیاستها را مورد ارزیابی قرار میدهد. نوع دوم ارزیابی، ارزیابی بر اساس عملکرد است. در واقع در کارنما بررسی میشود که واحدها چقدر در تلاش برای تحقق سیاستها موفق بودهاند. اینکه چقدر این فعالیتها اثربخش بوده است نیز از طریق پیمایشهایی مثل پیمایش سیمای زندگی مشخص میشود.
امروز توفیق شد در وبیناری که به همت کانون محترم بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام برگزار شد در جمع اساتید بسیجی عزیز که از نقاط مختلف کشور حضور داشتند به استناد خطبه ۲۷ نهج البلاغه در مورد اهمیت مقاومت، نکاتی عرض کنم. یک چیز برای خود من مورد توجه قرار گرفت، شکایت حضرت از اتهام بی تدبیری و تصمیم غلطی هست که قریش به ایشان می زنند.
همین اتهامی که برخی علی رغم وضوح صحنه و درستی تصمیم نظام در ورود به سوریه و عراق در مقابل خطر داعش، با پی پروایی به نظام و رهبری وارد می کنند.
اما سوال اینجاست، چه شرایطی پیش می آید تا عده ای می توانند اینقدر آشکارا چنین تهمت هایی بزنند؟
خود حضرت جواب می دهند.
"آيا يكى از آنها تجربه هاى جنگى سخت و دشوار مرا دارد، يا در پيكار توانست از من پيشى بگيرد؟ هنوز بيست سال نداشتم، كه در ميدان نبرد حاضر بودم، هم اكنون كه از شصت سال گذشته ام. امّا دريغ، آن كس كه فرمانش را اجرا نكنند، رأيى نخواهد داشت."
آری وقتی ما را سکوت فرا بگیرد و دچار انفعال شویم و بترسیم، تاریخ می تواند تکرار شود.
امیرمؤمنان(ع)صفین را در حالی باختند که مالک بود اما عمار نبود.
و لذا در واپسین خطبه شان، نه مالک بزرگ و چون کوه بلکه عمار را صدا کردند.
این عمار.....
https://eitaa.com/farzadjahanbin/243
https://eitaa.com/farzadjahanbin/281