✨✨
💎 علامه حسن زاده آملی :
"إذن الله"
انسان کامل ولی الله است و متصف به تمامی اسماء حسنای الهی است، بلکه او عین تمامی اسماء و صفات الهی است.
ولایت در حقیقت روح آدم است که اگر کسی به مقام شامخ توحید راه یابد، به مقام ولایت میرسد.
ولایت، مسّ حقایق اسمای حق متعال و پیاده شدن آنها در متن جان انسان کامل است.
انسان کامل به هر مقداری که به اسمای حسنای الهی متصف گردید، به همان مقدار ولیّ حق خواهد بود.
اگر متصف به اسم شریف "محیی" شده، ولیّ الله است در زنده کردن؛ و اگر متصف به اسم شریف"حکیم" شد،. ولیّ الله است در حکمت؛
و اگر متصف به اسم شریف "ربّ" گردید، ولیّ الله است در ربوبیّت و پرورش تمامی خلایق، و هکذا.
📚شرح انسان کامل از دیدگاه نهجالبلاغه، ص68
💠@farzandaneallame
🖌🌱🖌🌱🖌🌱🖌🌱🖌
✍ پنــــــــــــــــــــد امشـــــــــــــــب
بــــدانیــــــــد کــــــــه .......
اگــــــر عظمــــــت فـــــرد دیگــــــری را تحسیــــــن می کنیـــــد،آنچـــــه را کــــــه می بینیـــــــد در واقــــــع عظمـــــــت خودتـــــان اســــــــت.
اگـــــــر شمــــــا ایــــــن عظمـــــت و خصــــــلت را نداشتیــــــد، نمی توانستیــــــد ایـــــن ویژگـــــی را در دیگــــــری تشخیــــــص دهیــــــد و جـــــذب آن شویــــــــد
تشــــویـــــق و تحسیــــــــن دیگــــــران بیانگـــــــر بزرگــــــــی روح شمـــــاســـــــت
پــــــــــس ......
هیــــــچ وقــــــــت از تشــــــویـــق و تحسیــــــن
دیگــــــــران دستــــــت بر نداریـــــــد ...√
@farzandaneallame
✨🌙✨
إلهى هَبْ لى کَمالَ الْانْقِطاعِ إلَیْکَ وَ أَنِرْ أَبْصارَ قُلُوبِنا بِضیاءِ نَظَرِها إِلَیْکَ حَتّى تَخْرِقَ أَبْصارُ الْقُلُوبِ حُجُبَ النُّورِ فَتَصِلَ إلى مَعْدِنِ الْعَظَمَةِ وَ تَصیرَ أرْواحُنا مُعَلَّقَةً بعِزِّ قُدْسِکَ»
خدایا! کمال جدایى از مخلوقات را، براى رسیدن کامل به خودت به من ارزانى کن، و دیدگان دل هایمان را به پرتو نگاه به سوى خویش روشن کن، تا دیدگان دل پرده هاى نور را دریده و به سرچشمه عظمت دست یابد، و جان هایمان آویخته به شکوه قدست گردد.
(کمال انقطاع به سوی خدا به این معنا است که انسان از وابستگی و تعلّق به هر چیزی آزاد و رها گردد و فقط به خدا وابسته و پیوسته شود)
مطلوب در این قطعه از دعا، برخورداری از حالات نورانى است که موجب می شود تا دیدگان قلوب به فروغ نظر به جمال حق تعالى روشن گردد.
«کمال انقطاع» آن است که تمام حجب ظلمانى و نورانى پاره و کنار زده شود، تا به مهمان سراى الهى که «معدن عظمت» است بتوان وارد گردید.
لذا در این مناجات از خداوند متعال، بینایى و نورانیّت قلبى طلب مى کنند، تا بتوانند حجب نورانى را دریده به معدن عظمت برسند.
📚مناجات شعبانیه
🌙شبتون بایاد خدا بخیر
💠@farzandaneallame
✨☀️✨
🤲پروردگارا ...
امـروز چتر رحمتت را
بر سر دوستانم
همیشه باز نگهدار
و بهترین تقدیرها
را برایشان رقم بزن
بسْم اللّٰه الرَّحْمٰن الرَّحیم
الــهـــی بــه امــیــد تـــو
☀️سلام صبحتون بخیر
💠@farzandaneallame
🍃🔅🍃🔅🍃🔅🍃🔅🍃
💫پیامبر اکرم (صلّی الله عليه وآله):
ما أصابَ المُؤمِنَ مِن نَصَبٍ ولا وَصَبٍ ولا حُزنٍ حتَّی الهَمّ یُهمُّهُ إلّا کَفََّرَ اللهُ بِهِ عَنهُ سَیِّئاتِه.
مؤمن را هیچ رنج و بیماری و اندوهی و حتی نگرانیای نرسد مگر آنکه خداوند بدان وسیله گناهان او را بپوشاند.
✍تحف العقول، ص 38
💠@farzandaneallame
🔹🔹
🟢 علامه حسن زاده آملی:
"نفض و رفض عارف"
باید ابتدا با اراده ای قوی و همّتی بالا، خود را از تعلقات و مشتهیات عالم ماده "نفض" کند(خود را مانند قالیچه بتکاند؛ تا تمامی ذرات صغیر گرد و غبار از تار و پود قالی بیرون کشد)
و جزمش را برای سیر در دیار مرسلات و ملکوت عالم عزم کند، و پس از آن با "رفض"(مانند جارو کردن روی قالیچه) ذات خویشتن، گرد و غباری را که با سیر در طريق خودسازی و خودشناسی ظاهر گشته است، جارو کند و به کلّی خود را از هوا و هوسِ جلب انظار عامّه دور کند
با معنایی که از رفض و نفض ارایه کردیم، به علت تسمیه ی مقاومت ملت مظلوم فلسطین در برابر دژخیمان و تجاوزگران صهیونیسم به "انتفاضه"(نفض) پی برده ای
که مقصود از آن مقاومت، تکاندن و زدودن بالکلّیه ی فلسطین است از ایادی منفور ظالمانه ی اسرائیل،
نه صرف بیرون کردن چند تن از رؤسای پَستِ ستمکار اسرائیل.
📚شرح انسان کامل از دیدگاه نهجالبلاغه، ص100
💠@farzandaneallame
☔️🍃☔️🍃☔️🍃☔️
🤲خدای من
چه شوق آفرین است نگاه عاشقانه تو،
چه تکان دهنده است توجه مهرآمیز تو
چه شیرین است زندگی در کنار تو
و در زیر سایه لطف تو ،
چه لذتبخش است گرمای دست نوازشگر تو
خدایا بحق رحمانیتت غمهای ما را بزدای
و عشق خود را در دل ما جای ده💕
💠@farzandaneallame
✨✨✨
✍آیت الله العظمی جوادی آملی:
از وجود مبارک امام سجاد سلام الله علیه سؤال شد که «مَا بَالُ الْمُتَهَجِّدِينَ بِاللَّيْلِ مِنْ أَحْسَنِ النَّاسِ وَجْهاً»، چرا آنها که نماز شب ميخوانند و مداوم بر اين کارند، اينها در بين ديگران از ديگران زيباترند؟ «قَالَ(عَلَيْهِ السَّلام): لِأَنَّهُمْ خَلَوْا بِاللَّهِ فَكَسَاهُمُ اللَّهُ مِنْ نُورِهِ»اينها سحر با خدای خود خلوت کردند و ذات اقدس الهی از نور خود به اينها چيزی داده است. گاهی ممکن است در ديد ديگران انسان زيبا جلوه کند، عمده همان آبرومند بودن است، «وجيه عند الله» بودن است.
🎙آیت الله العظمی #جوادی_آملی
💠@farzandaneallame
✨✨✨
گاهی اوقات با خدا خلوت کنید
نگویید که ما قابل نیستیم
هر چه ناقابلتر باشیم خدا بیشتر اهمیت میدهد
خدا کسی نیست که فقط خوبها را انتخاب کند.
#مرحوم دولابی
💠@farzandaneallame
✨✨✨
نزدیک ترین افراد به #قرآن...
✍#امام_حسن مجتبی عليه السلام:
همانا نزديك ترين مردم به قرآن كسانى هستند كه بدان عمل كند، گرچه به ظاهر (آيات) آن را حفظ نكرده باشند
و دورترين افراد از قرآن كسانى هستند كه به دستورات آن عمل نكنند گرچه #قارى و خواننده آن باشد!!!!
💠@farzandaneallame
🌾🌿🌾🌿🌾🌿🌾🌿🌾
✍شهید مطهری رحمت الله علیه :
🌷 عبودیت اقتضا میکند که انسان همیشه از خداوند چیزی بخواهد. وقتی که انسان از خدا چیزی میخواهد، اول این را باید بخواهد:
خدایا قلب مرا هدايت کن، که از تو آن چیزی را بخواهد که حکمت و مصلحت است و الا من خیلی اوقات گمراه میشوم و چیزهایی برای خود میخواهم که نباید بخواهم.
💠@farzandaneallame
⬇️ پارت بندی کتاب نامه ها و برنامه ی
💫 علامه حسن زاده آملی ( ره )
✉️نامه بیستم
چون خدا خواهد که یاری یمان کند
میل ما را جانب زاری کند
که از لطف امین و مصلحت کاملهاش در اقبال حوادث التی میدهد تا به تشبه به اولیای الهی وی را ندا کنیم:«رب انی مسنی الضروانت ارحم الراحمین»
و یا اگر از ما حالی پرسن و تفقدی فرمایند به ظاهر گوییم تا شدم حلقه به گوش در میخانه عشق هر دم آید غمی از نو به مبارک بادم
بوک ظاهر به باطن گراید و مجاز قنطره حقیقت شود که من تشبه به قوم فهو منهم
ربوبیت مطلقه از آن او عزوجل است در ملک خود آنچنان که خواهد تصرف و تدبیر میکند
» لایسئل عمایفعل)«ان الله لیس بظلام للعبید»«وانه هواضحک وابکی»
📘کتاب نامه ها وبرنامه ها
💫علامه حسن زاده املی (ره)
👈ادامه دارد ...
💠@farzandaneallame