eitaa logo
فرزندپروری مثبت استاد شهیدی
6.2هزار دنبال‌کننده
856 عکس
469 ویدیو
318 فایل
شهیدی سطح۴حوزه علمیه قم ارشدمشاوره دانشجودکتری قرآن وروانشناسی عضوسازمان نظام روانشناسی کد:۲۲۲۸۰ ش پ اشتغال:۱۹۵۸۶۴۸ عضوانجمن روانشناسی اسلامی استادومشاورحوزه ودانشگاه سوال از استادو نوبت مشاوره، کارگاه با👇 09218919572 @qodsishams کانال دیگر👇 @Kr_shahidi
مشاهده در ایتا
دانلود
✅✅✅✅✅✅ 🔴اصول تکنیک پاداش و امتیاز 👈🏼پاداش باید موردعلاقه کودک باشد. این از سخت‌ترین کارهای والدین است تا آن را بیابند و نحوه دادن آن‌ها باید مشخص کنند. 👈🏼 قابلیت اجرا داشته باشد یعنی والدین بتوانند وعده‌ای که می‌دهند عملی کنند مثلا نگویند جایزه تو این است که هر چقدر دوست داری می تونی فیلم نگاه کنی یا بازی کامپیوتری انجام بدهی. 👈🏼متناسب با سن و جنسیت کودک باشد. 👈🏼 در هنگام دادن پاداش از کلمات مثبت و تشویقی استفاده شود.(تکنیک تحسین) ادامه دارد... ┏━━━🍃🍂━━━┓ http://eitaa.com/joinchat/2963668994C3beed48182 ┗━━━🍂🍃━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅✅✅✅✅✅✅✅ 🔴ادامه اصول تکنیک پاداش و امتیاز 👈 بین اهمیت رفتار و پاداش تناسب رعایت شود. مثلاً برای سلام کردن کودک پاداشی مثل دوچرخه داده نشود. 👈 پاداش جهت توقف رفتار نامطلوب استفاده نشود. یعنی وقتی کودک در حال انجام کار نادرستی است به او گفته نشود این کار بد را انجام نده تا به تو فلان پاداش داده شود چون او یاد می‌گیرد که برای گرفتن پاداش، کار نادرستش را تکرار کند تا به او بگویند انجام نده تا به تو پاداش داده شود و او هم آن کار نادرست را متوقف می‌کند تا به پاداشش برسد. 👈 پاداش فقط در حین رفتار و یا بلافاصله بعد از انجام آن رفتار به او داده شود. فرد سیگاری هم از ضررهای سیگار خبر دارد اما می‌گوید ضررش برای چهل سال دیگر است اگر بداند که ضرر آن فردا می‌رسد حتماً آن را ترک می‌کند. ادامه دارد... ┏━━━🍃🍂━━━┓ http://eitaa.com/joinchat/2963668994C3beed48182 ┗━━━🍂🍃━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅✅✅✅✅✅ 🔴ادامه اصول تکنیک پاداش و امتیاز 👈🏼 پاداش از نیازهای اساسی و عاطفی (مثل خواب، خوراک، پوشاک، محبت، تعامل مثبت و بازی با کودک و...) کودک نباشد. 👈🏼 پیش‌بینی پذیری دریافت پاداش وجود داشته باشد یعنی از قبل به کودک اطلاع داده شود که در قبال فلان کار مطلوب، آن پاداش داده خواهد شد. یعنی اگر انجام داد می‌گیرد اگر نصفه انجام داد چیزی نمی‌گیرد مگر در موارد نادر که خانواده واقعاً تشخیص دهد بچه نیازمند این تشویق است این نکته در تکنیک بعدی نیز جاری است. (هرچه اختلال کودک شدیدتر باشد این تکنیک‌ها با شدت بیشتری باید اعمال شوند) 👈🏼 والدین لازم است به قولی که داده‌اند عمل کنند. ادامه دارد... ┏━━━🍃🍂━━━┓ http://eitaa.com/joinchat/2963668994C3beed48182 ┗━━━🍂🍃━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴🏴🏴🏴🏴 حلول ماه محرم الحرام را به همه اعضاي محترم كانال تسلیت عرض مي كنم. 🔸 نماز اول ماه به همراه صدقه اول ماه را فراموش نکنیم ( ) ( شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱، اول ماه محرم است) کانال استاد شهیدی👇👇 ┏━━━🍃🍂━━━┓ http://eitaa.com/joinchat/2963668994C3beed48182 ┗━━━🍂🍃━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅✅✅✅✅✅ 🔴ادامه اصول تکنیک پاداش و امتیاز 👈🏼پاداش قبل از انجام رفتار مطلوب کودک داده نشود. لذا تا کار مطلوب به‌صورت کامل انجام نگرفته به او پاداش داده نمی‌شود. 👈🏼تنوع در پاداش وجود داشته باشد تکرار زیاد یک پاداش ارزش آن را از بین می‌برد. 👈🏼والدین نباید جلوی بچه‌ها کم بیاورند جیب آن‌ها باید پر از جایزه و فرصت باشد. مثل ایجاد فعالیت‌های سرگرم‌کننده برای کودکان که موردعلاقه آن‌ها هم هست. 👈🏼والدین باید کارهایی را که در حکم پاداش است، بشناسند که در تکنیک به آن اشاره شد.(مانند فرصت تماشای تلویزیون، بازی با دوست، پارک، بازی با اسباب‌بازی خاص، شنا و غیره) بعد آن‌ها را با رفتارهای مطلوب کودک همراه کنند، نه با رفتارهای نامطلوب او. ┏━━━🍃🍂━━━┓ http://eitaa.com/joinchat/2963668994C3beed48182 ┗━━━🍂🍃━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅✅✅✅✅✅✅✅ 💢چگونه با انواع های کودکان رویارو شویم: به طور کلی از چیز های ناشناخته و از فضای مبهم و تاریک که نمی تواند شناخت درست از محیط به دست آورد می ترسد به همین سبب هست که بسیاری از کودکان و حتی بزرگترها در رویارویی با موقعیت های تاریک دچار ترس و تعجب می شوند. پس با هر یک از انواع زیر به صورت منطقی برخورد کنید: ✅ فرزندتان از : در این نوع ترس یک وسیله روشنایی مانند چراغ قوه یا حتی شمع را بردارید و لامپ را خاموش کنید و با هم سایه بازی کنید یا حتی لامپ را خاموش کنید و با یک چراغ قوه زیر پتو با هم حرف بزنید و کتاب داستان بخوانید. بدین ترتیب فرزند شما متوجه می شود که در تاریکی هم می‌توان زندگی عادی رفتار کرد. ✅ فرزندتان از : در درجه اول باید برای او تکرار کنید که ما هیچ وقت تنها نیستیم و خدای مهربان همیشه با ماست و در موقعیت های مختلف زندگی که گرهی از مشکلات تان باز می شود این جمله را به فرزندتان بگویید : " خداوند بدون این که او را ببینیم مشکلات ما را حل می کند؛ پس ما هیچ گاه تنها نیستیم و او همیشه همراه ماست". همچنین، برای کاهش تاریکی می توانید از نور چراغ شب خواب استفاده کنید. همچنین، باید در او این اعتماد را نهادینه کنید که ما همیشه در کنار تو هستیم و تو تنها نیستی. ✅ فرزندتان از : به وسیله داستان و نقاشی به فرزندتان این باور را آموزش دهید که انسان ها هیچ وقت نابود نمی شوند. آنها فقط به یک دنیای زیباتر و قشنگ تر می روند. همه آدم ها یک روز در یک دنیایی زیباتر کنار هم جمع خواهیم شد. پس مرگ به معنای نابودی نیست. ✅ فرزندتان از و : دفتری رنگی و عکس دار از حیوانات زیبا و ارتباط آنان با فرزندانتان تهیه کنید تا آنان با ورق زدن این دفتر به زیبایی های جهان حیوانات پی ببرند. ترس کودک از حیوانات به سبب مشاهده خشونت و خطرات آنها در مستندهای گوناگون است. کودک باید بیاموزد که حیوانات هم زندگی خودشان را دارند. مستندی از ارتباط اجتماعی و زندگی زیبای حیواناتی مانند مورچه و زنبور برای فرزندتان پخش کنید و در ضمن آن به ویژگی های زیبای زندگی آنها اشاره کنید. برخی از ترس ها به مرور زمان در افراد شکل میگرد که تا حدود زیادی حالت عادی و همگانی دارد 🔅 نوزاد در بدو تولد دو ترس دارد: ترس از صدای بلند و ترس از ارتفاع 🔅 از ۶ ماهگی تا ۲ سالگی: ترس از جدایی 🔅 از ۲ تا ۴ سالگی: ترس از تاریکی، هیولا و چیزهای ناشناخته، ترس از حیوانات مثل سگ و گربه 🔅 از ۵ تا ۷ سالگی: مرگ، بیماری، تنهایی، گم شدن، بلای طبیعی، در خانه تنها ماندن 🔅از ۸ تا ۱۱ سالگی: ترس از مدرسه، معلم، امتحان، نمره کم، شکست، مورد پذیرش واقع نشدن. ┏━━━🍃🍂━━━┓ http://eitaa.com/joinchat/2963668994C3beed48182 ┗━━━🍂🍃━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅✅✅✅✅✅ ژتون، برچسب، ستاره، صورتک خندان و گریه‌ای، عروسک‌ها، کارت امتیاز، تیک (برای بزرگ‌ترها) و غیره پاداش‌های ثانوی هستند که به دنبال آن پاداش اولیه(منظور همان تکنیک قبلی یعنی پاداش و امتیاز است) می‌آید. این تکنیک برای رفتارهایی که مستمر و تکراری هستند و نمی‌توان برای همه آن‌ها از پاداش اولیه استفاده کرد به کار می‌آید اما برای رفتارهای گاه‌گاهی، تکنیک پاداش و امتیاز(پاداش اولیه) به کار می‌آید. با این تکنیک، کودک صبر را یاد می‌گیرند. هر چه سن کمتر باشد با زمان و ستاره کمتری پاداش دریافت شود. اگر دیده می‌شود که بچه همیشه کار را نیمه‌کاره رها می‌کند به این معنا است که یا کار انتخاب‌شده سخت است و یا تعداد ستاره و جایزه کوچک است که انگیزه برای رفتار ایجاد نمی‌کند. ادامه دارد... ┏━━━🍃🍂━━━┓ http://eitaa.com/joinchat/2963668994C3beed48182 ┗━━━🍂🍃━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
44.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥🎥🎥🎥🎥🎥 بدون شرح تا آخر ببینید ┏━━━🍃🍂━━━┓ http://eitaa.com/joinchat/2963668994C3beed48182 ┗━━━🍂🍃━━━
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅✅✅✅✅✅✅✅ ادامه هنگامی که کودک خواسته‌ای دارد ابتدا به کودک اجازه دهید تقاضا کند، سپس به خواسته‌اش طبق فرمول زیر پاسخ دهیم. کودک ما باید ابتدا احساس نیاز کند و برای احساس نیازش آن‌قدر انگیزه داشته باشد که تلاش کند. اگر در این فرمول «تلاش و امتیاز» را حذف کنیم، در حق کودک خود بی‌رحمی کرده‌ایم. فقدان—+ نیاز—+ (تلاش—+ امتیاز)—+ خواسته اگر تلاش و امتیاز آوردن کودک را که در چارت رفتاری یاد گرفتیم را نداشته باشیم و آن را حذف کنیم طبیعتاً فرزندمان به‌راحتی به خواسته‌هایش می‌رسد و در بزرگ‌سالی هم دوست دارد بدون تلاش همه‌چیز داشته باشد چون در خانه این‌طور تربیت‌شده است و کودکی پرتوقع بار خواهد آمد لذا کاری کنیم که برای خواسته‌هایش تلاش کند تا مفتی و بدون سعی و کوشش به خواسته‌هایش دسترسی پیدا نکند. این باعث رشد کودک در ابعاد دیگر هم خواهد شد. ادامه دارد... ┏━━━🍃🍂━━━┓ http://eitaa.com/joinchat/2963668994C3beed48182 ┗━━━🍂🍃━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅✅✅✅✅✅ ادامه 🔴 تکنیک چارت رفتاری 👈رفتار موردنظر به‌طور دقیق مشخص شود(نگوییم هر وقت کار خوب انجام دادی برات ستاره میذارم بلکه اون کار رو دقیق مشخص کنیم) 👈 از کلی‌گویی پرهیز شود. کلی نگوییم جایزه میدهم بلکه دقیق بگوییم چه پاداشی به آن خواهید داد. 👈 چندین رفتار در چارت رفتاری قرار نگیرد بلکه یک رفتار رو در چارت بگذاریم مثلا این چارت برای مسواک زدن است. 👈تعداد ستاره‌ها و نوع آن‌ها مشخص شود. مثلاً اگر 4 تا 5 ستاره در طی 3 الی 4 روز کسب شد پاداش بگیرد تا کودک بتواند تقریبا طی۳ روز به پاداش برسد مدت آن طولانی نشود لذا از حس مادرانه کمک گرفته شود چون مادر متوجه می‌شود که کودکش در طی مثلاً 3 روز چند بار می‌تواند آن رفتار مطلوب را تکرار کند و امتیاز بگیرد و همان تعداد ستاره رو برایش در نظر بگیرد. ادامه دارد.... ┏━━━🍃🍂━━━┓ http://eitaa.com/joinchat/2963668994C3beed48182 ┗━━━🍂🍃━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅✅✅✅✅✅ ادامه 🔴ادامه اصول چارت رفتاری 👈در ابتدا یک رفتار نسبتاً آسان انتخاب شود. 👈در مورد پاداش مناسب و متناسب با کودک به توافق برسید. (این سخت‌ترین کار است) مثلا آیا بازی با اسکیت یا دوچرخه برای سلام کردن او مناسب است؟ 👈در صورت عدم انجام کار، بهترین کار این است که به کودک ستاره داده نشود و به هیچ عنوان نباید ستاره او گرفته شود. 👈در مورد موارد بالا به‌روشنی با کودک صحبت کنید و کم‌کم موارد را سخت‌تر، و پاداش‌ها را متناوب نمایید. مثلا اگر ابتدا باید ۴ ستاره می گرفته تا به جایزه اش برسد بعد یکی دو مرحله باید ۵ ستاره برای رسیدن به جایزه تعیین کنیم و همینطور سخت تر کنیم و بعد از تثبیت رفتار دیگر نیاز به ادامه چارت برای این رفتار نخواهیم داشت. ┏━━━🍃🍂━━━┓ http://eitaa.com/joinchat/2963668994C3beed48182 ┗━━━🍂🍃━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅✅✅✅✅✅✅ ♨️بيشتر غم و اندوه ما از اين است كه از ديگران(فرزندانمان) توقع داريم علي رغم خواست خود، به كارهايي دست بزنند كه به خوشحالي ما منجر می شود. اما این موضعي بسيار خودخواهانه است. اگر شما در اثر رفتار نامطلوب ديگران(فرزندتان)، ناشادمان، خشمگين يا مضطرب مي شويد، درست مثل اين است از آنان چنین چیزی بخواهید: "برای من زندگی کن. بر اساس ارزش های من رفتار کن و کاری کن که از تو دلگیر نشوم.” ما خود مسئول احساساتمان هستیم و نبايد دیگران را (فرزندانمان را)مسئول ناراحتی یا خوشحالی مان بدانیم. @farzandparvari_mosbat