eitaa logo
فصل فرهنگ | فلاح شیروانی
1.6هزار دنبال‌کننده
345 عکس
26 ویدیو
2 فایل
فضیلت «خوش خیالی» : «تاب بنفشه می‌دهد، طُرّۀ مُشک سای تو. پردۀ غنچه می‌درد، خنده دلگشای تو. شاه‌نشین چشم من، تکیه گه خیال توست، جای دعاست، شاه من! بی تو مباد جای تو!»(حافظ) ☘️ @fallahshirvani
مشاهده در ایتا
دانلود
• اندیشه • ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ▫️ گام مردم گام دوم یعنی فصلی جدید پیش روی یک ملت به پاخاسته، و فصل جدید یعنی روزگاری با اقتضائات نسبتاً متفاوت و مطالبات به بلوغ رسیده و کامل شده. به دلایل و شواهد فراوان می توان نشان داد که انقلاب واقعاً یک «مقطع» را طی کرده است و سخن از گام دوم سخنی صوری نیست. گام دوم گام خستگی نیست، به هیچ وجه، گام کوتاه آمدن نیست. گام دوم گام تکمیل کردن انقلاب اسلامی است. گام دوم گام صراحتهای انقلابی و تمدنی است. به همین جهت در گام دوم با آگاهی کامل و زمینه هایی فراهمتر از همیشه وارد حوزۀ نرم افزارهای ادارۀ جامعه خواهیم شد؛ یعنی سخنان اصلی انقلاب را ـ که الحمدلله زنده است ـ زمزمه خواهیم کرد و به واسطۀ آن، همۀ نرم افزارهای زندگی تمدنی را ویرایش خواهیم نمود. به همین جهت گام دوم گام فرهیختگی است. انقلاب سخنان بسیاری دارد که هنوز به خوبی معرفی نکرده یا پیاده نکرده است، یکی از این سخنان مردمسالاری است. اسلام و انقلاب قائل به نقش حداکثری مردم در سودهی به جامعه و ادارۀ جامعه است، با اعتقادی راسخ و صادقانه. «شاخص دوم(مکتب سیاسی حضرت امام)، اعتقاد راسخ و صادقانه به نقش مردم است؛ هم کرامت انسان، هم «تعیین‏کننده» بودن ارادۀ انسان»(14/3/83) سالها پیش فرموده اند : «مسئلۀ اصلی ما، مسئلۀ مردم است؛ حضور مردم، میل مردم، ارادۀ مردم، عزم راسخ مردم. در همۀ تحولات و جنبشهای گوناگون اجتماعی بزرگ، نقش مردم، نقش معیار است» (1390/7/20) در بیانیه نیز فرمودند : «ارادۀ ملی جانمایۀ پیشرفت همه جانبه و حقیقی است»(بیانیه گام دوم) این که ارادۀ مردم تعیین کننده است و این که مردم حق دارند آزادانه اراده کنند با این نکته تفاوت دارد که هر چه مردم می خواهند خود حقیقت است. معلوم است که اسلام تنها خود را دین سعادت می داند، ولی معتقد است باید میدان اراده برای بشر باز باشد و از طریق تبیین با جامعۀ بشری ارتباط گرفته شود و با مهربانی و پیگیری دلسوزانه انسانها را نسبت به حقیقت آگاه و علاقه مند نمود. «مٰا عَلَى اَلرَّسُولِ إِلاَّ اَلْبَلاٰغُ وَ اَللّٰهُ يَعْلَمُ مٰا تُبْدُونَ وَ مٰا تَكْتُمُونَ» ﴿المائدة، 99﴾ «بر عهده پیامبر جز رساندن [پیام خدا] نیست. و خدا آنچه را آشکار می کنید و آنچه را پنهان می دارید، می داند» یعنی پیامبر اسلام تنها به شما راه را نشان می دهد، ولی این طور هم نیست که در پیشگاه الهی اجازۀ بازی کردن داشته باشید. اگر می گوید : «لاٰ إِكْرٰاهَ فِي اَلدِّينِ قَدْ تَبَيَّنَ اَلرُّشْدُ مِنَ اَلْغَيِّ» ﴿البقرة، 256﴾ «در دین، هیچ اکراه و اجباری نیست. مسلماً راه هدایت از گمراهی روشن و آشکار شده است» یعنی دین اسلام تنها یک سامان ظاهری نیست بلکه با عقلها و قلبها کار دارد و خود را معطل امور ظاهری نمی کند. پس این جمله نه تنها معنای انفعالی ندارد بلکه هم اقتدارات دین اسلام را می رساند و هم موقف بسیار متعالی آن را در برابر انسان. البته اگر انتخاب ملتی اسلام بود در آن صورت این برنامه با قوّت تمام وارد صحنه می شود و توصیه های خود را در جامعه بسط می دهد. ▫️انتخاب بزرگ ایران مردم ایران سالهاست «اسلام» را انتخاب کرده اند. این یک انتخاب بزرگ و تاریخی و عمیق و اثرگذار است. همچنین این مردم تشیّع را نیز انتخاب کرده اند و تا کنون سالها بر این اساس زیسته و تربیت شده اند. همچنین یک زندگی نوین را به دعوت یک رهبر فرزانه انتخاب کرده اند و برای آن انقلابی را رقم زده اند. نظام اسلامی در کشور ما محصول ارادۀ مردم است و بقای آن هم وابسته به ارادۀ مردم است. ▫️مسؤولیت بزرگ ایران حضرت امام در پیام عجیب 12 فروردین پس از آن که آن روز را روز نخستین «حکومت الله»(!؟) می خوانند و آغاز «امامت امت»(!؟) را تبریک می گویند، جمله ای می فرمایند که باید آن را بر سر دست گرفت و حسابی رویش مانور داد و معروفش کرد : «اینک شما ملت شجاع، پاسدار جمهوری اسلامی هستید. اینک شمایید که باید مقدرات خود را به دست بگیرید و مجال به فرصت طلبان ندهید و با قدرت الهی که مظهر آن جماعت است، قدمهای بعدی را بردارید»(امام خمینی، 12فروردین58) «قدمهای بعدی را بردارید!» چیزی که ما باید معماری کنیم «به دست گرفتن صحنه توسط مردم» است. «در هر نقطه‌ای اگر کار دست مردم قرار گرفت و مردم دارای هدف بودند، هرجور کاری؛ سخت‌ترین کارها، کارهای نظامی، کارهای امنیّتی، دست مردم وقتی افتاد، صحنه وقتی در اختیار مردم قرار گرفت، پیش خواهد رفت. ما هم از اوّل انقلاب تا امروز هر وقتی هر کاری را محوّل به مردم کردیم، آن کار پیش رفته است»(۱۳۹۳/۱۱/۲۹) تاریخ منتظر این قدمها است. آیندۀ ایران منتظر این قدمها است. شکوفایی و بهشت زمینی منتظر این «حرکت» است. لذا ما سوپرمن و آدمهای خودشیفته نمی خواهیم، ما می خواهیم «گام» برداریم. ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ☘️@faslefarhang
• تحلیل • ؟!!! ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ▫️سخت نیست 1ـ «رهبری» همان طور که قانون اساسی تعیین کرده و رهبر انقلاب نیز بارها بیان کرده اند، در امور اجرایی و مدیریتی دخالت نمی کند، رهبری غیر از مدیریت است حتی مدیریت کلان؛ 2ـ سیاستگذاری در امور خارجی در هیچ کشوری در افق وزارت امور خارجه بسته نمی شود؛ 3ـ رهبری در قضیۀ برجام در حالی که موافق مذاکره با آمریکا نبودند ولی به خاطر خواست و اصرار دولت دهم و و بخصوص یازدهم با آن موافقت کردند و خطوط واجبی را برای توافقنامه تعیین کردند؛ 4ـ موافقت رهبری طبق اعلام خود ایشان تنها به خاطر این بود که مردم این دیدگاه و این رویکرد را دوباره «تجربه کنند» و «بیدار شوند» و بر «ظرفیت تفکرشان» افزوده شود؛ 5ـ علارغم تکرارها و اصرارهای رهبری این خطوط قرمز مراعات نشد؛ 6ـ حتی رهبری تصویب را منوط به نظر مجلس کردند تا عقل مملکت مانع اجرای آن شود، اما مجلس آن را در 20 دقیقه تصویب کرد؛ 7ـ رهبری ممانعت از تصویب و اجرای این قرارداد را در افق مسؤولیت خود نمی دیدند؛ زیرا خطر و خسارت قطعی پیش رو در حد انحراف جمهوری اسلامی یا مخاطره هایی جبران ناپذیر نبود که چنین ورودی را بطلبد؛ 8ـ حالا کسانی که اصرار بر برجام داشتند و اصرار داشتند که آن را این گونه اجرا کنند باید مسؤولیت آن را بپذیرند؛ 9ـ چه زیبا است که تحلیلهای رهبری به وقوع پیوست و حالا سینه چاکان «تعامل با سفاکان دنیا» دنبال مقصر می گردند تا از شرّ وبال برجام نجات پیدا کنند(وقیحانه)؛ 10ـ زیباتر این که در حالی که برجام را خواستۀ رهبری جا می زنند علاقه دارند، بلکه می کوشند بگویند رهبری مانع درست کرد تا برجام به ثمر نرسد(اشدّ وقاحتاً)؛ این اشتباه است اگر فکر کنیم این رفتارها بلانسبت تنها از سفیه، دیّوث، خودخواه، بی رحم و دروغگو بر می آید، برادران ما که از این رذائل مبرا هستند، فقط و فقط متدین و امین اند؛ البته «سیاست» در فرهنگ غربی یعنی همین؛ نکند خدای ناکرده غربزده هم یعنی همین! ┄┅••؛••┅┄ رهبر انقلاب : «یکی از دوستان گفتند تصویب برجام را به رهبری نسبت داده‌اند؛ خب بله، امّا شما که چشم دارید، ماشاءالله هوش دارید، همه چیز را میفهمید! آن نامه‌ای را که من نوشتم نگاه کنید، ببینید تصویب چه جوری است؛ شرایطی ذکر شده که در این صورت این [توافق] تصویب میشود. البتّه اگر چنانچه این شرایط و این خصوصیّات اجرا نشد، اِعمال نشد، وظیفۀ رهبری این نیست که بیاید وسط و بگوید برجام نباید اجرا بشود. [البتّه]خود این، یک مقوله‌ای است که وظیفۀ رهبری در این جور مواقع اجرائی چیست. عقیدۀ ‌ما این است که در زمینه‌های اجرائی، رهبری نباید وارد میدان بشود و یک کاری را اجرا کند یا جلوی اجرای یک کاری را بگیرد، مگر آنجایی که به حرکت کلّی انقلاب ارتباط پیدا میکند؛ آنجا چرا، وارد میشویم، امّا در موارد دیگر نه. بنابراین نه، برجام را به آن صورتی که عمل شد و محقّق شد، بنده خیلی اعتقادی نداشتم و بارها هم به خود مسئولینِ این کار -به آقای رئیس‌جمهور، به وزیر محترم خارجه، به دیگران- همین را گفته‌ایم و موارد زیادی را به آنها تذکّر داده‌ایم»(۹۸/۰۳/۰۱) ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ✿شاخۀ گل یاد، هدیه به روح بلند سردار پرافتخار اسلام شهید قاسم سلیمانی اعلی الله مقامه ☘️@faslefarhang
• تحلیل • ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ▫️ هان بترس! در زیارت عاشورا لعن می فرستیم بر کسانی که صحنۀ ظالمانۀ سرکوب کردن مهمان کوفه را شنیدند و به آن راضی بودند؛ «سمعت بذلک و رضیت به». اما کسانی نیز این صحنه را دیدند، راضی نبودند، ولی ساکت شدند، آنها نیز به لعنهای تاریخی شیعه نزدیکند. توابین چنین احساسی دربارۀ خود داشتند. دربارۀ این قوم شماتتهای بسیاری صورت گرفته است، خود نیز به چیزی جز شهادت در راه طلب خون امام حسین ع راضی نمی شدند. ولی، نکتۀ تلخ تاریخ اینجا است که این تحرکها و جانفشانیها از نظر تحلیلگران واقع بین فایده ای نداشت، چون دیگر امام حسین ع از دست رفته بود و نهضت او به خاک و خون کشیده شده بود و تاریخ حیات بشر یک بار دیگر شانس جهش و تعالی خود را از دست داده بود. ما با مصیبت رشدیافته و ائتلافی از انواع نفاق، دیاثت، دزدی، بی عرضگی، وقاحت و ... روبه صفتی مواجهیم. آنچه در رأس همۀ اوصاف کارگر افتاده است و این روزها را اداره می کند روحیۀ شیطنت و روبه مآبی است. مراقب باشیم «شیطنت» این مقطع از تاریخ حاصلخیز حیات شیعه را به یک باتلاق فضائل تبدیل نکند. باید خود را و خاموشان را انذار دهیم که سکوت به نفع روبهان است و آنها را گرگ می کند. باید این تنبه را ایجاد کنیم که هر خاموشی بی جای ما فشاری به رهبر انقلاب است. همۀ سکوتها و عافیت طلبیها و راه نجوئیدنهای ما بدون تردید ما را مدیون قطره قطره های خون شهیدان می کند. مراقب باشیم با این سکوتها این جلگه عمارخیز را به کویر قاضی شریح ها تبدیل نکنیم. وقتی که می گوییم باید مردم را پای صندوقها آورد و باید ایشان را نسبت به مسؤولیت انتخابات توجیه کرد می گویند خیلی سخت است. این که توجیه مردم سخت است توجیه کاملی نیست که خاموش بمانیم. با یک کار سخت مواجهیم. مثل عملیاتهای دوران دفاع مقدس. از نقاط مستعد شروع کنیم. ▫️شرط لازم در اسفند سال 94 دفتر رهبری نمایندگان طلاب را به جلسه ای با رهبر انقلاب فراخواندند. سالها بود رهبری با حوزویان دیدار نداشتند؛ این دعوت جالب و نسبتاً عجیب بود. ابتدای سال 94 رهبری دربارۀ تحریف عملی مکتب امام تذکرات سختی داده بودند : «خطر تحریف امام به‌عنوان یک هشدار باید در گوش و چشم مسئولان کشور، صاحب‌نظران فکری انقلاب، شاگردان قدیمی امام، کسانی که علاقه‌ی به این راه دارند، و عموم جوانان، فرزانگان، دانشگاهیان، حوزویان، تلقّی بشود.»(14/3/94) در همان صحبت بود که گفتند : «اگر راه امام را گم کنیم یا فراموش کنیم یا خدای نکرده عمداً به کنار بگذاریم، ملّت ایران سیلی خواهد خورد.» (14/3/94) وقتی تحرک خاصی در این باب صورت نگرفت در آخر همان سال طلاب را طلبیدند و به آنها فرمودند : «مسئلۀ انقلابیگری در حوزۀ قم در معرض خطر است. این را باید توجه کنید. باید جزو مسائل اصلی شما باشد.» با توضیح بیشتر ایشان معلوم شد چرا نگران غیرانقلابی شدن حوزه بودند؛ فرمودند انقلاب وقتی پیروز شد که اکثر مردم توجیه شدند و در شهر و روستا یک سخن را زمزمه می کردند. اما : «مردم را چه کسی آورد به خیابان؟ شماها آوردید، طلبه‌ها آوردند. بله، امام رهبر بود، اگر امام نبود بدون شک این اتفاق اصلاً نمی‌افتاد؛ اما ابزار امام چه بود؟ آن وسیله‌ای که فکر امام را، خواستۀ امام را، آن نیت امام را تحقق بخشید، عملیاتی کرد، اجرایی کرد، حوزۀ علمیه بود، طلاب بودند؛ ارتباط انقلاب با حوزۀ قم این است.» یعنی برای آن که مردم تصمیمهای درست و تاریخی بگیرند به «قیام طلاب» نیاز هست✧ سخن ایشان این بود که اکنون نیز به چنین حضوری نیاز هست؛ 1. باید دوباره سخنان انقلاب را در جامعه تبلیغ کرد و به گوش مردم رساند. باید مردم را برای رفتار مناسب آماده کرد. مردم دچار ابهاماتی می شوند، مشکلات و شبهات آنها را زمین گیر می کند، ولی دلشان با انقلاب است. برای آن که رفتار مناسبی بکنند باید کمکشان کرد. «دل‌ها خوبند، دل‌ها مؤثرند اما دلها وقتی در خانه‌ها بتپند و بیرون نیایند، هیچ اثری نمی‌گذارند» 2. باید برای این کار هوای طلاب را داشته باشید و آنها را تجهیز کنید. «بنابراین بینش انقلابی در قم بایستی توسعه پیدا کند، حرکت انقلابی باید توسعه پیدا کند.» در این مقطع که انتخابات حساسی در پیش داریم نیز لازم است همۀ بزرگان حوزه در تمام سطوح به فکر تجهیز و تشویق طلاب باشند و آنها را برای توجیه مردم نسبت به حضور در انتخابات و رأی دادن به فردی شایسته وادار به قیام کنند. ┄┅••؛••┅┄ خدا کمک می کند؛ یعنی کار به فضل الهی رونق خواهد گرفت. «و لَيَنْصُرَنَّ اَللّٰهُ مَنْ يَنْصُرُهُ إِنَّ اَللّٰهَ لَقَوِيٌّ عَزِيزٌ»﴿الحج‏، 40﴾ ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ☘️@faslefarhang
• تسلیت • «وَ بَشِّرِ اَلصّٰابِرِينَ، اَلَّذِينَ إِذٰا أَصٰابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ، قٰالُوا إِنّٰا لِلّٰهِ وَ إِنّٰا إِلَيْهِ رٰاجِعُونَ» ﴿البقرة، 155 و 156﴾ ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ▫️رخنه می‌جویی خلاص خویشتن ▫️رخنه‌ای جز مرگ ازین زندان که یافت خبر حزن انگیز رحلت والد مکرم استاد و سرور عزیزمان آیت الله یزدان پناه همه ما را شریک غم ایشان نمود. ریشۀ مبارک درخت تناوری که حوزه از وجود با برکتش بهره های فراوان می برد عمیقاً محترم است و رحلتش اسف انگیز است. ما خدمت استاد عزیز عرض تسلیت داریم و برای آن وجود نازنین راحتی قبر و برزخ و قیامت و مقامهای متعالی و حشر با حضرات معصومین علیهم السلام مسألت می نماییم. ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ◾️◾️@faslefarhang
• اندیشه • ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ▫️ بر مدار اقتدار 1 ◈ قدرت ملی یعنی چه؟ به مجموع تمامی منابع مادی و معنوی در دسترس یک ملت در قلمرو یک واحد جغرافیایی ـ سیاسی به نام کشور برای پیگیری اهداف ملی خود گفته می‌شود. امور مختلفی می‌تواند این قدرت را برای یک ملت پدید بیاورد، و طبعاً دیدگاه واحدی در این باب وجود ندارد و از منظر جهان‌بینی‌ها و نگاه‌های علمی مختلف می‌توان تفسیر متفاوتی از قدرت ملی داشت. آنچه مهم است این است که قدرت، بود و نبود خود را در یک کارکرد نشان می‌دهد : پیشبرد اهداف ملی. ◈ قدرت ملی دغدغۀ کیست؟ هر آنکه به بقای یک ملت یا شکوفایی آن می‌اندیشد دغدغۀ قدرت ملی را دارد. هر آنکه آینده‌ای برای یک کشور فرض کرده و می‌خواهد آن کشور به آیندۀ مزبور دست پیدا کند، دغدغۀ قدرت ملی را دارد. دغدغۀ قدرت ملی متعلق به کسانی است که آرمان داشته باشند یا به تعبیری که امروزه رایج شده، صاحب یک رؤیا باشند. قَالَ النبی ص : «الْأَمَلُ‏ رَحْمَةٌ لِأُمَّتِي، وَ لَوْ لَا الْأَمَلُ مَا أَرْضَعَتْ أُمٌّ وَلَداً وَ لَا غَرَسَ غَارِسٌ شَجَراً.» آرزو مایۀ رحمتی برای امت من است. اگر آرزو نباشد هیچ مادری فرزند خود را شیر نمی‌دهد و هیچ باغبانی درختی را غرس نمی‌کند. ◈ آیا مطلوب است که قدرت ملی یک دغدغۀ ملی باشد؟ از منظر مکتب امام این که یک جامعه آرمان داشته باشد در شمار بزرگترین سعادتهای او است. و این که از رهگذر وجود یک آرمان ملی دغدغۀ ملی قدرت نیز وجود داشته باشد مسلماً یک رشد ویژه است. ◈ قدرت ملی چگونه برآورد می‌شود؟ عناصر قدرت ملی در یک تقسیم نسبتاً رایج می‌توان عناصر تشکیل دهندۀ قدرت ملی را بر اساس منشاء و کاربرد آن‌ها به دو گروه «ملی» و «اجتماعی» تقسیم کرد : • ملی: . جغرافیا . منابع طبیعی . جمعیت • اجتماعی: . اقتصادی . سیاسی . نظامی . فرهنگی، روانشناختی . اطلاعاتی (این بحث ادامه دارد ...) ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ✿شاخۀ گل یاد، هدیه به روح بلند بزرگ مقتدر مظلوم عالم حضرت علی علیه السلام ☘️@faslefarhang
• اندیشه • ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ▫️ بر مدار اقتدار 2 مکتب توحیدی حضرت امام نگاه ویژه ای به عوامل اقتدار و عناصر توان زا دارد. انقلاب اسلامی ایران حداقل دو قدرت را در منظومۀ عناصر قدرت ملی برجسته کرد و با صورتبندی ویژه ای به حوزۀ مطالعات فلسفۀ سیاسی هدیه کرد. آن عناصر عبارت بودند از «قدرت ایمان» و «قدرت ارادۀ ملت». ◈ قدرت ایمان وَ لاٰ تَهِنُوا وَ لاٰ تَحْزَنُوا وَ أَنْتُمُ اَلْأَعْلَوْنَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ ﴿آل‏عمران‏، 139﴾ سست نشوید و محزون نباشید در حالی که شما برترید، اگر «مؤمن» باشید. در این آیۀ کریمه برتری را به ایمان معرفی می کند. ایمان یک عنصر عاطفی محض نیست. ایمانی که تعهد نیاورد و ایمانی که انسان را به عمل هرچند کوچک واندارد در واقع مفاد واقعی ایمان را ندارد. «در صدر اسلام، رسول مكرّم اسلام (ص) و صحابه و نيز جانشينان بزرگوار ايشان توانستند با اتكاى به خدا، يك تمدن عظيم تاريخى را پايه‏گذارى كنند. آنها هم در برابر قدرتهاى بزرگ زمان خود، على‏الظاهر كوچك بودند؛ اما ايمان به آنها قدرت بخشيد و توانستند براى چندين قرن، عظمتى را در تاريخ ايجاد كنند. ما چرا نتوانيم؟ «وَ لا تَهِنُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ أَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ». شرطش ايمان است.» (03/ 12/ 1368) «ايستادگى در مقابل زورگويى استكبار جهانى، مخصوص اين ملت و اين كشور است و همين است كه استكبار را نسبت به اين كشور و اين ملت، دچار حقد و بغض كرده است. اما من اين را عرض كنم؛ اين هم ناشى از وعده‏ى الهى است كه حقد و بغض استكبار، هيچ كارى نخواهد توانست بكند؛ «أَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ». قرآن كريم در دو جا مى‏فرمايد: «وَ لا تَهِنُوا وَ لا تَحْزَنُوا»، «فَلا تَهِنُوا وَ تَدْعُوا إِلَى السَّلْمِ». هرگز از مواضع خودتان پايين نياييد و در مقابل دشمن احساس ضعف نكنيد. او كه بناى كار را بر دروغ و فريب و زورگويى گذاشته، ضعيف است؛ اما شما كه به خدا متكى هستيد، قوى هستيد»(30/ 11/ 1370) ◈ قدرت ارادۀ ملّت «إِنَّ اَللّٰهَ لاٰيُغَيِّرُ مٰا بِقَوْمٍ حَتّٰى يُغَيِّرُوا مٰا بِأَنْفُسِهِمْ»﴿الرعد، 11﴾ خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر آنها در وجود خود تغییری بدهند. «معجزه‏هاى اجتماعى برخلاف معجزۀ اژدها شدنِ عصاى موسى است؛ چون آن‏طور معجزه‏ها ربطى به ارادۀ انسان ندارد؛ اما معجزه‏هاى اجتماعى به‏طور مستقيم به ارادۀ انسانها ارتباط پيدا مى‏كند؛ «انّ اللَّه لايغيّر ما بقوم حتّى يغيّروا ما بأنفسهم».»(16/ 04/ 1383) این سنّت الهی نیز تجربه شده است. «[یکی از کارهای او] ايجاد حكومتى بر مبناى اسلام بود؛ چيزى كه به ذهن مسلمانها و غيرمسلمانها خطور نمى‌كرد، و خواب خوشى بود كه مسلمانهاى ساده‌لوح هم هرگز آن را با خود تصور نمى‌كردند و نمى‌ديدند. امام(ره) در حد يك معجزه، به اين خيال افسانه‌آميز لباس واقعيت پوشاند.» (16/3/1368) البته اضافه کنیم؛ مؤمن اگر به اقتداری نیز برسد آن را به تجلی توحید تبدیل می‌کند. نگاه توحیدی یعنی ببینیم که نقش خدا در این عالم یگانه است. حضرت امام می فرمایند : «اسلام طبیعت را مهار مى‏كند براى واقعیت؛ و همه را رو به وحدت و توحید مى‏برد. ... اسلام براى برگرداندن تمام محسوسات و تمام عالم به مرتبه توحید است. ... برگرداندن همه طبیعت و همه ظِلهاى ظلمانى به آن مقام نورانى، كه آخِر مقام اُلوهیت است. آنى كه اسلام مى‏خواهد تمام علوم، چه علوم طبیعى باشد و چه علوم غیر طبیعى باشد، ... این است كه تمام اینها مهار بشود به علوم الهى و برگشت به توحید بكند»(صحیفه امام، ج‏8، ص435، 13 تیر 1358) ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ✿شاخۀ گل یاد، هدیه به روح بلند بزرگ مقتدر مظلوم عالم حضرت علی علیه السلام ☘️@faslefarhang
• تحلیل • 1 ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ▫️ ویراست 1 ••┅┄ مراد از چارچوب گفتگو با مردم دال مرکزی گفتمان انتخابات نیست. چارچوب گفتگو شامل برجسته ترین موضوعاتی است که برای مردم مطرح است و اصلی ترین سخنانی که ما پیرامون آن موضوعات داریم. این نوشته با تأملات بعدی و دریافت ملاحظات عزیزانی که متن را مطالعه می کنند ویرایش خواهد شد. ◈ تحریمها • دربارۀ اثرگذاری تحریمها و گسترۀ فشار آن مبالغه شده است و بر همان اساس با ظرفیتهای درونی و طرفهای بیرونی تعامل شده است که این یک خطای راهبردی بزرگ است(تحریف)؛ • دربارۀ علت بقای تحریمها تخیلات زبونانه ای شده است/ در میان این تخیّلات یکی شریف شمردن دشمن و پرخطا یا گناهکار انگاشتن خود قرار دارد(تحریف)؛ • راه رفع تحریمها به سوی قالبهای سهل و ذلیلانه ای کانالیزه شده است(تحریف)؛ • روی تحریم تمرکز بیجایی صورت گرفته و عوامل شکوفایی اقتصاد عمداً نادیده گرفته شده است(تحریف)؛ .. این دولت برخلاف تمام دولتهای موفق طول تاریخ به توان داخلی بی اعتنا است و مشغول تحقیر و انکار آن است؛ .. بلکه از رکود و فشار اقتصادی و ضعف و علیل کردن کشور به عنوان عاملی برای تأمین انگیزۀ ملی جهت پیگیری رفع تحریم مطابق طراحی و خواست دشمن عمل شده است؛ • در مواجهه با تحریمها منفعلانه عمل شده است؛ یعنی تنها به رفع تحریم نگاه دوخته شده است در حالی که می توان تحریمها را خنثی کرد. این یعنی حربه را از دست دشمن در آوردن(تحریف)؛ ◈ مذاکره • در مذاکره به ضعیف ترین شکلهای مذاکره تن داده شده است : .. نشان دادن اشتیاق بلکه احتیاج به مذاکره؛ .. اعلام تهی دست بودن کشور؛ .. پدید آوردن وضعیتهای نمایانگر قحطی در کشور؛ .. تیم تخصصی ضعیفی را پشت کار بردن و قطع ارتباط با عقبۀ کارشناسی کشور؛ .. گناهکار بودن ایران پذیرفته شده است؛ .. بی اعتنایی به خط قرمزهای دقیق و عاقلانۀ مطرح شده توسط مقام معظم رهبری؛ .. از دست دادن همۀ سرمایه ها و عوامل فشار بر مذاکره؛ .. تضعیف روانی عوامل اقتدار به شکلهای گوناگون(از جمله پیشرفتهای منطقه ای)؛ • در مذاکره روی عناصر تضعیف کنندۀ موضع آمریکا کار نشده بلکه به آن بی اعتنایی شده است (تقویت موضع چین و روسیه)؛ ـ هر چند ایران توان خنثی سازی تحریمها را دارد، ولی باید ضمنا تلاش کنیم تحریمها را برداریم؛ ـ اگر ترس از دشمن نباشد و نگاه به درون باشد و اگر رشدها و راه حلها را انکار نکنیم تحریم تضعیف و بی فایده می شود؛ ◈ برجام دربارۀ برجام دو کار در پیش داریم : • ما باید برجام را قابل اجرا کنیم / باید جای پای برجام را محکم کنیم؛ .. اکنون عدم پایبندی به برجام کاملاً شدنی شده است(عدم رفع تحریمها)؛ .. اکنون مطالباتی بیش از برجام مطرح می شود که پذیرفته نیست؛ • در عین حال باید جلوی ضعفهای برجام را هم بگیریم. (بحث ادامه دارد ... ) ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ✿شاخۀ گل یاد، هدیه به روح بلند سردار پرافتخار اسلام عمار بن یاسر رضوان الله تعالی علیه ☘️@faslefarhang
• تحلیل • ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ▫️ تقدیر و آرزو از امثال آقای رئیسی به درازای چهل سال و بیشتر، متشکریم؛ زیرا که ما را در زندگی نوینی که به دعوت فرزند فاطمه، خمینی کبیر وارد آن شدیم تنها نگذاشتند و با زندگی پاک و مجاهدانۀ خود و با آموختنهای مداوم و قبول مسؤولیتهای سخت هر چه گذشت توان ویژه تری را پای کارهای این انقلاب و این نظام و این کشور عزیز آوردند. امروز هم این خیز و این اقدام قهراً دشواریهای زیادی برای ایشان به همراه دارد، ولی حتماً مبارک است و امیدواریم مورد عنایت حق تعالی و سرورمان امام زمان عج نیز باشد. جبهۀ انقلاب عزیز است و سرمایۀ بزرگ ملت ایران محسوب می شود، ولی از خامیهای زیادی در رنج و عذاب است و هر موقع که به گردنه ای و نقطۀ دشواری نزدیک می شویم این خامیها بروز می کند و مشام همه را آزار می دهد، بلکه سرمایه ها و فرصتهای کلیدی ای را نابود می کند. ما همگی نگران بودیم که جبهۀ انقلاب در کشاکش این انتخابات سخت، تنور تنازع را آنچنان گرم کند که همه را در شرارۀ جهل آن بسوزاند و اضطراری چون سال 92 برای مردم پدید بیاورد. به دلایل و اسباب متعدد با پیش آمدن آقای رئیسی امیدها به آرامش و همگرایی جبهۀ انقلاب بیشتر شده است. این خوب است که ورود خود را مستقل نامیده است و امیدواریم مرهمی بر دردهای دیرین مدیریتهای کهنۀ جبهۀ انقلاب بگذارد. البته بیش از اینها امیدوار هستیم که نگاه او به فراتر از جبهه انقلاب کشیده شود و همۀ کسانی را که دلسوز ایران عزیز هستند با هم همنوا بگرداند و به صحنۀ تلاش و کوشش برای انتخاباتی پرشور و عاقلانه و پس از آن حل مشکلات کشور بکشاند. ┄┅••؛••┅┄ امروز وظیفۀ همۀ کانونهای تبلیغی انقلاب اسلامی آن است که همۀ خطوط اصلی مکتب امام را که نجات را و سعادت و شکوفایی را برای ما به ارمغان می آورد به خوبی به مردم یادآوری کنند و از کاندیدهای محترم آن را مطالبه نمایند. امیدواریم با اخلاصهای انسانهای بزرگواری که هنوز پای انقلاب هستند انتخابات پرشور و عاقلانه ای که مایۀ عزت ملت ایران و سکوی پیشرفت آنها در این مقطع حاصلخیز باشد، رقم بزنند. ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ✿شاخۀ گل یاد، هدیه به روح بلند حضرت زهرا سلام الله علیها ☘️@faslefarhang
• اندیشه • ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ▫️ انتخاب روشن سالهاست دال مرکزی گفتمان اصلاحی حضرت آقا «اقتصاد مقاومتی» است. ضمن این که مسألۀ اول کشور را مشکلات اقتصادی مطرح می فرمودند راه حل را اقتصاد مقاومتی می دانستند : «امروز مشکلات اقتصادی، مسئلۀ اول کشور است که باید حل شود و حل آنها در گرو اجرای صحیح اقتصاد مقاومتی است.» (3/ 6/ 1395) به همین جهت درخواست مصرانه و پرتکرار ایشان این بود : «باید قاطعانه مانع از ادامۀ طرح‌های اقتصادی غیرهمسو با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی شد.» (3/ 6/ 1395) و نهایتاً گلایه مند بودند که : «اگر اقتصاد مقاومتی اجرا می‌شد، وضع زندگی مردم این‌گونه نبود!» (15/ 12/ 1395) ▫️ امتیازات این سخن محوری اقتصاد مقاومتی چند ویژگی مهم دارد : 1. اسلامی است و با تمام ارزشهای اسلامی و تربیتهای شیعی ایرانی دست می دهد؛ ـ بسیاری از پیشنهادهای اقتصادی در صورتی پیش می رود که اقتصاد سرمایه سالاری پذیرفته بشود، ولی این الگوی اقتصادی چنین نیست؛ ـ عمدۀ الگوهای اقتصادی نه تنها از ارزشهای انسانی تغذیه نمی کند بلکه با آنها دشمن نیز هست، ولی اقتصاد مقاومتی به ارزشهای فطری تکیه دارد و به تقویت آنها نیز می پردازد. از جمله مواسات. 2. دقیقاً متناسب با اقتضائات امروز و قواعد پیروزی است؛ ـ در جنگ احزاب چیزی که باعث پیروزی است التماس به دشمن مستکبر نیست، بلکه ایمان، امید و استقامت است؛ ـ در جنگ با دشمن ددمنش تنها اظهار قوّت است که پاسخگو است و به تعبیر حضرت آقا دشمن را از «طمع، بد ادایی و بی ادبی» باز می دارد؛ ـ بسیاری از زمینه های نفوذ را که اکنون مشکل بزرگی برای کشور ما است کند و سخت و آشکار می کند؛ 3. تهاجمی است و دارای سخن نو است و بهترین نهال برای زمین حاصلخیز ایران اسلامی است؛ ـ ایران امروز جوان است و نیروی کار و ابتکار فراوان دارد، باید به داخل توجه کند؛ ـ ایران امروز انقلابی است و روحیه دارد و هنوز خودباوری در آن زنده است؛ ـ ایران امروز توفیقات بزرگی در زمینه های متعدد علمی، فن آوری، صنعتی، نظامی، سیاسی و ... داشته است و همۀ اینها کمک بزرگی به حرکت پیروز اقتصادی است. 4. مردمی است و می تواند اقتصاد را از چنگ مافیاهای قدرت و ثروت خارج کند؛ «اين اقتصادي که به عنوان اقتصاد مقاومتي مطرح مي‌شود، مردم‌بنياد است، اقتصاد مردمي است؛ با اراده مردم، سرمايه‌ مردم، حضور مردم تحقق پيدا مي‌کند» (1/ 1/ 1393) ـ اقتصاد مردمی عطش انسان معاصر و راه نجات جامعۀ بشری است؛ ـ هیچ کشوری به اندازۀ ایران مستعد تأسیس چنین اقتصادی نیست و فرصتهای پدید آمده به واسطۀ جریان فاسد لیبرال ما را به تحقق اقتصاد مردمی نزدیک کرده است؛ 5. گوش آشنا و زمینه دار و مورد وفاق کارشناسان است. به واسطۀ تبلیغها و تأکیدهای رهبری «اقتصاد مقاومتی» کمی شنیده شده است و همۀ کارشناسان اقتصادی با آن همراهی نشان داده اند، قوانین متعددی به نفع آن وضع شده است، کوتاهیهای مربوط به آن شناسایی و شماتت شده است و ... اکنون وقت آن است که جدی و پرنفس مطرح شود. ▫️وظیفۀ تبلیغی در تبلیغات انتخاباتی به خواسته های الگو و طرح اقتصاد مقاومتی محوریت بدهیم؛ همۀ مؤلفه های محتوایی و سخنان پشتیبان آن را بیابیم و در گفتگوهای انتخاباتی خود آنها را بالا بیاوریم؛ جالب این است که مقام معظم رهبری طی این 10 سال عمدۀ مفاهیمی که مددکار این دال مرکزی است به زبان آورده اند و تکرار کرده اند. در آینده به این موارد اشاره خواهیم نمود. باید همۀ سخنان ما سمت و سوی اقتصاد مقاومتی پیدا کند. به همین جهت باید در ساده ترین قالبها به معرفی اقتصاد مقاومتی بپردازیم، امتیازات آن را بگوییم و زاویه هایی که سیاستهای جریان مقابل با آن دارد به خوبی آشکار کنیم. انتخاب با مردم است. ┄┅••؛••┅┄ خدا یاری خواهد نمود، آنچنان که قریب به پنج دهه است که به ما نشان داده است. ما از یاری خدا غفلت نکنیم! «اگر یاری کنید، یاریتان می کند و گامهایتان را استوار می گرداند» ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ✿شاخۀ گل یاد، هدیه به روح سردار پرافتخار اسلام حاج ابراهیم همّت رضوان الله تعالی علیه ☘️@faslefarhang
• اندیشه • ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ▫️ ضرورت گفتمان زمانهای بسیاری برای انتخاب گفتمان انتخابات 1400 از دست رفته است، ولی هر چه به صحنه نظر می‌کنیم می‌بینیم انفعال گفتمانی را با هیچ چیز دیگری نمی‌توان جبران کرد و در این انتخابات جبهۀ انقلاب به خاطر انفعال گفتمانی دچار سردی و خمودی بدی شده است و در عین این که همۀ شرایط برای استفادۀ او فراهم است، ولی باز هم به انفعال از طرف جبهه و خط مقابل می‌افتد و گاهی نیز بیم‌های بیهوده‌ای به او دست می‌دهد. بماند که اگر جبهه در دل این انقلاب اسلامی به وضوح و وحدت گفتمانی دست پیدا کند هیچ نیرویی جلودارش نخواهد بود و اساساً می تواند نگران ریاست دولت نیز نباشد. به همین جهت باید از جوّ درد و تعهد موجود استفاده کرد، آستین بالا زد و کاری برای رفع این کاستی انجام داد. ▫️چند ویژگی لازم یکی از اولین سخنان این است که چه ویژگیهایی برای گفتمان منتخب لازم دیده می‌شود؟ ذیل این نوشتار به چند ویژگی اشارت رفته و توضیح مختصری نیز در تبیین و توجیه آن آمده است. این ویژگیها را از آن جهت باید لازم شمرد که اندیشۀ انقلاب از غنای خوب و دستآوردهای خوب و فرصتهای تاریخی و زمینه های خوب ملی برخوردار است و به همین جهت نباید دربارۀ آن کوتاهی نمود. 1ـ مبتنی بر اندیشه رهبری باشد اندیشۀ رهبری گذشته از حکمت‌آمیز و میدان‌آشنا و سودمند بودنش از اعتبار خوبی در میان جبهه برخوردار است و به سرعت می‌تواند وفاق بیافریند. اما نکتۀ افزون‌تری نیز باید گفت. پیشتر اجمالاً چنین برداشتی داشتیم و هنگامی که سخنان ایشان را طی سالهای 1392 تا 1400 مورد بررسی قرار دادیم تفصیلاً مشاهده کردیم که ایشان یک «دالّ مرکزی» برای گفتمان اصلاحی خویش برگزیده‌اند و بقیۀ سخنان متکثر و پرتعدادی که دارند همگی نقش دالّهای پشتیبان این دالّ مرکزی را بازی می‌کند. این نکته بسیار جذّاب و طمأنینه‌آفرین بود و تعهد بیشتری برای هم‌رأیی و همراهی با این رهبر فرزانه ایجاد می‌نمود. 2ـ مهاجم و پیشرو باشد گاهی می شود حرف های آقا را طوری فهمید که حالت تهاجمی و پیشرو در آن به چشم نیاید. ولی محیط به این نیاز دارد که تقریری پیشرو و فاخر از اندیشه رهبری ارائه شود. ایده‌های منتخب ایشان از غنای معرفتی و راهبردی بالایی برخوردار است. نخبگان باید برای دریافت این غنا اهتمام خوبی صرف کنند و به تبیین مناسب آن بپردازند. تقریرهای قوی استقرار و استحکام خوبی در جبهۀ انقلاب پدید می‌آورد. 3ـ منسجم باشد همۀ سطور گفتمان منتخب رهبری از نظام روشن و مستحکم و قابل دفاعی برخوردار است. باید این انسجام و ربط‌ها و تعاضدهای پاره‌های سخن را نشان داد و فهم اندیشۀ ایشان را سهل‌تر و پایدارتر نمود. 4ـ ادبیات نشیطی داشته باشد از ادبیات نشیط در باب هر محصولی در عرصۀ حیات نوین‌مان بتوانیم صرف نظر کنیم، در حوزۀ گفتمان اصلی انقلاب اسلامی نمی‌توان از آن گذشت و به ورودهای زبانی ساده بسنده نمود. ادبیات نشیط به ادبیات عجیب و دور از ذهن عمومی گفته نمی‌شود. این عبارات نشیط بخشی در فرمایشات آقا است و بخشی نیز با ورودهای نخبگانی به دست آمده است و اگر نارسائی‌ای هست باید جبران نمود. 5ـ پاسخگو و امیدبخش باشد مشکلات متنوع مردم از فهرست پیدا و پنهانی برخوردار است که از میان آنها برخی از نظر مردم درشت‌تر است. باید نشان بدهیم که اندیشۀ رهبری پاسخگو است و می تواند مشکلات جامعه را حل کند. این کار با تحلیل و با بیان برخی تجربیات میسر است. 6ـ ریشه‌دار(اصیل) و علمی باشد اینجا منظور این است که اندیشۀ رهبری را چنین بفهمیم و چنین نیز معرفی نماییم. اصیل یعنی ریشه داشتن در فهم معتبر دینی و علمی یعنی قابل دفاع توسط عقل کارشناسی. طی سالهای اخیر به واسطۀ مجاهدتهای دسته‌ای از نخبگان ولایی، فهم اندیشۀ رهبری با دو وصف یادشده بسیار سهل‌تر و در دسترس‌تر از پیش شده است. 7ـ شیعی و هویت دار باشد اصالت فرهنگی یک اندیشه یعنی برخوردار از هویّت تاریخی و ملی که در جامعۀ ما شیعی و ایرانی می‌شود. هم نشان بدهیم که این اندیشه با هویّت ملی و آئینی ایرانی مسلمان می‌سازد، هم این بعد اندیشه را به خوبی تقویت کنیم. موارد دیگر را بدون توضیح مطرح می‌کنیم : 8ـ اخلاقی و معنوی باشد 9ـ تحولی و اصلاحی باشد 10ـ واقع‌بینیانه و دست یافتنی باشد 11ـ میان‌بر و سهل الوصول باشد 12ـ تجربه‌پس‌داده باشد 13ـ متناسب با مقدورات مدعیان باشد یعنی مثلاً اگر جبهۀ انقلاب و شاگردان مکتب رهبری این گفتمان را دارند و اموری را ادعا می‌کنند، واقعاً می‌توانند آن را نیز از آب در بیاورند. ┄┅••؛••┅┄ همۀ این موارد در گفتمان رهبری هست ولی باید آن را با تلاش نخبگان جبهه تأمین کرد و ارائه نمود. انشاءالله. ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ✿شاخۀ گل یاد، هدیه به روح سردار پرافتخار اسلام حاج ابراهیم همّت رضوان الله تعالی علیه ☘️@faslefarhang
• اندیشه • ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ▫️ منظومۀ کامل به منظور ارائۀ یک نظام معنایی که مفاد گفتمان اصلاحی جریان انقلابی را معلوم کند به بیانات 8 سال اخیر رهبر انقلاب سر زدیم. چند نکته به دست آمد : 1. ایشان طرح راهبردی روشنی دارند؛ تحلیل این که مشکلات کشور چه اموری است، ریشه در چه اموری دارد، راه حل چیست، برای به جریان افتادن این راه حلها چه الزاماتی وجود دارد. 2. یک اندیشۀ اسلامی راقی و ثابت نیز از همۀ پاره های تحلیلها، ارزش گذاریها و تدبیرهای ایشان پشتیبانی می کند؛ در صورت انس با این اندیشه یافتن رد پای آن در همۀ ادراکهای امتدادی ایشان در این طرح راهبردی سخت نیست. 3. این طرح راهبردی از مرکز ثقلی برخوردار است که طی این هشت سال ثابت بوده و تغییر نکرده است؛ 4. ایشان به حسب وظیفۀ گفتمانسازی که برای رهبر انقلاب قائل هستند مطابق یک سنّت ثابت طی این سه دهه رهبری ایشان، در بسیاری از مناسبتها با گروههای مختلف مردم سخن می گویند و سعی می کنند در این سخنان معارفی را برجسته کنند و در اذهان زنده نگهدارند. جالب این است که در تمام بیانات مربوط به هر یک از این موضوعات، مرکز ثقل معنایی مد نظر ایشان محفوظ مانده است و ملحوظ بوده است و همواره به آن توجهی متناسب با اتمسفر معنایی موضوع سخن داده شده است. در نتیجه یک پیوستار معنایی حکیمانه از تمام این ورودها حاصل آمده که همۀ بخشهای این سخن به تقویت بقیۀ بخشها و به ویژه آن دال مرکزی می پردازد. برخی بزرگواران به ویژه نهادهای فرهنگی ـ تبلیغی به واسطۀ نادیده گرفتن این اطلس معنایی با این مشکل مواجه شده اند که هر سخن جدید رهبری برای ایشان پروژه ای جدید درست می کند و همین باعث ناتمام ماندن پروژه های قبلی می شود و معلوم است که لاجرم همین پروژه نیز به سرنوشت بقیه دچار خواهد شد. راه نجات این سروران تنها توجه به «طرح کامل رهبری» و «نظام معنایی منتخب» ایشان است. 5. با توجه به جایگاه ایشان، نسبتی که ما با ایشان داریم، شنیده شدن سخنان ایشان طی این سالها و عزم و اراده و اهتمام و اصرارهای تحسین برانگیزی که ایشان روی طرحهای اصلاحی دارد، لازم است جبهۀ انقلاب به سرعت دیدگاه اصلاحی ایشان را به همین صورت بسط یافته و منسجم بیابد و نگاه خود را با آن ارتقا ببخشد. 6. همان طور که پیشتر نیز مطرح شد حضرت آقا سالها است ضمن این که مسألۀ اول کشور را مشکلات اقتصادی مطرح می فرمودند راه حل را در پیش گرفتن «اقتصاد مقاومتی» می دانستند : «امروز مشکلات اقتصادی، مسئلۀ اول کشور است که باید حل شود و حل آنها در گرو اجرای صحیح اقتصاد مقاومتی است.» (3/ 6/ 1395) به همین جهت درخواست مصرانه و پرتکرار ایشان این بود : «باید قاطعانه مانع از ادامۀ طرح‌های اقتصادی غیرهمسو با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی شد.» (3/ 6/ 1395) و نهایتاً گلایه مند بودند که : «اگر اقتصاد مقاومتی اجرا می‌شد، وضع زندگی مردم این‌گونه نبود!» (15/ 12/ 1395) 7. البته نکتۀ افزون تر تمرکزی است که در دل «اقتصاد مقاومتی» طی چند سال اخیر روی «تولید داخلی» کرده اند و اهتمام ویژه ای نسبت به آن نشان می دهند. این بیانات نیز تقدیم خواهد شد. 8. در کنار این سخن مرکزی شاید قریب به 120 موضوع شماره شد که طی این هشت سال دربارۀ آنها سخنانی از طرف ایشان بیان شده است. همان طور که اشاره شد همۀ این موضوعات از ایدۀ مرکزی ایشان متأثر است و ضمن این که هیچ واگرایی با آن پدید نمی آورد، بلکه روی آن تأکید نیز می آورد. برای بهتر دیدن این موارد چند موضوع را از میان آنها گزینش و مطرح می نماییم. 9. کل این منظومۀ راهبردی از ویژگیهایی که طی یادداشت پیشین برشمرده شد برخوردار است و اگر آگاهی کاملی نسبت به آن حاصل شود باعث ارتقای جدی جبهۀ انقلاب خواهد شد؛ 10. پس از روشن شدن این نظام معنایی باید مبتنی بر آن ادبیاتی متناسب با فضای انتخابات انتخاب شود و در صورت امکان به سمت وفاق هر چه بیشتر با همدیگر حرکت نماییم. ┄┅••؛••┅┄ انشاءالله. ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ✿شاخۀ گل یاد، هدیه به روح سردار پرافتخار اسلام حاج ابراهیم همّت رضوان الله تعالی علیه ☘️@faslefarhang
بسم الله ♦️به رغم تصور سطحی، که مشارکت حداکثری را در رقابتی و چالشی بودن فضای انتخابات می‌‌داند، برای مردم ناامید و بحران زده ایران مهمترین انگیزه مشارکت‌آفرین، آشنایی با ظرفیّتهای ملی و شنیدن پیام خودباوری و راه حلهای اقناع کننده برای حل مشکلات است. 🏵پیام‌آوران اندیشه امیدآفرین انقلاب اسلامی، اینک این شما و این مردمان مصیبت زده ایران. 💐مشارکت حداکثری با زدودن پرده یاس و ناامیدی، کاری کارستان است که شورای نگهبان گام اول آن را به درستی برداشت. ✍میثم قاسمی 🆔 @tooshe_noor