هدایت شده از حافظه تاریخی ایرانی
4_6008201218906658088.mp3
33.7M
چرا جلیلی؟
اگر به هر علت امکان مشاهده فیلم کامل قسمت ۹۶ برنامه حافظه تاریخی ایرانی را ندارید حتما صوت آن را گوش کنید.
اگرچه حق بعضی فیلمها و تصاویر بکار رفته در این قسمت، فقط با دیدن آن ادا میشود.
@Hafezeh_tarikhi_irani
هدایت شده از رحمت الله معظمی
🔴حـوزه انـقـلابـی کـنـار دکتر جـلـیـلـی
▪️حمایت حوزه انقلابی از شهید رجایی و شهید رئیسی و همه افراد مکتبی، مشروط به ادامه اطاعت از ولی فقیه بوده و دفاع از برادر مکتبی و ارزشی دکتر جلیلی نیز مشروط به ادامه همین مسیر است که انشاءالله همین گونه خواهد بود.
▪️ کسانی که این روزها به مغالطه اخلاق و وحدت پناه بردهاند از ضعف حوزه است که توانستند کلاهی از نمد مغالطه برای خود ببافند و هیچ کجا فتاوای فقهای عزیز و امامت انقلاب، انتقاد و ایضاح و روشنگریِ واجب نسبت به داوطلبین را منع نکرده است، آن هم با وجود تجربه تلخ و خطرناک نفوذ در منصبهای حساس در طول انقلاب اسلامی ایران.
▪️بخش زنده و انقلابی حوزه در تمام طول انقلاب و به خصوص در بزنگاهها، طلایهدار و پیشران حرکت های انقلابی بوده است و در این راه ، ادنا مراتب توجه و اعتنا را به احزاب و قبایل سیاسی و عنوان دارها نکرده است
▪️ادبیات دو یا چند پهلو و دیپلماتیک با ماهیت و رسالت حوزه علمیه شیعه هم خوان نیست.
▪️نگاه مکتبی و تکلیف مدار هیچ زمان مقهور سیاسی کاریهای مرسوم نشده و اظهار نظر و موضعگیری خود را معلق به کمیت یا پشتوانههای دنیایی نمیکند.
#حوزه_انقلابی_حامی_جلیلی
#گفتمان_شرعی_اصلح
حجت الاسلام رحمت الله معظمی
@r_moazzami
. عارف خانهدار
بخش اول: همسر با اخلاص
کتاب اربعین هاشمیه که تازه به دستش رسیده بود را برداشت و زودتر از همیشه حجره را ترک و به سمت خانه رفت.
باورش سخت بود.
همسری که تمام لباسهای شوهرش را خودش دوخته و در کارهای خانه سنگ تمام گذاشته بود.
همسری که هر روز تا جلوی درب بدرقه اش میکرد و هنگام ورود با تواضع و محبت به استقبالش می آمد.
همسری که مهمانهای زیاد او را با خوش رویی پذیرایی میکرد.
همسری که هیچ وقت گله و شکایتی از حجم کارهای خانه نکرده بود.
باورش نمیشد که این اجازه نامه ها مربوط به او باشد.
صفحه آخر کتاب نشان میداد همسر دانشمندش اجازه اجتهاد و استباط احکام شرعی را از بالاترین مراجع زمان گرفته بود.
گامهایش را تندتر کرد تا زودتر به منزل برسد. احساس تعجب و خوشحالی و افتخار در هم آمیخته و سراسر وجودش را فراگرفته بود و عجیبتر از همه اینکه همسرش در اینباره هیچگاه چیزی به او نگفته بود.
البته شاید خیلی هم نباید تعجب میکرد. با آن پشتکار و صبوری و اخلاصی که از بانو دیده بود حقش بود که چنین بشود. خود بانو گفته بود که علم را می آموزد نه برای خود علم بلکه به عنوان مقدمه ای برای قرب خدا و خودسازی و معرفت النفس.
از دست دادن هفت فرزند و در عین حال شاکر بودن کار هر زنی نیست.
می دانست که بانو حتی کارهای خانه را هم با نگاهی متفاوت مینگرد و به کارهای خانه هم رنگ و بوی الهی و سلوک داده است.
شنیده بود که بانو وقتی خانمهای دیگر را موعظه میکند میگوید اگر بناست نفس انسان به وسیله ریاضت از تعلق و حب دنیا خلاص شود پس چه ریاضتی بهتر از خوب خانه داری کردن و خوب همسرداری کردن!
شنیده بود که میگفت: هیچ ریاضت نفسی مانند خانهداری نیست. لذا بهترین خانهداریها را میکرد.
دائما میگفت زن از خانه شوهر به بهشت میرود، از خانه شوهر هم به جهنم میرود.
خود معین التجار پیش قدم شده بود تا بانو بتواند علاوه بر کارهای خانه به تحصیل علم هم بپردازد ولی نمیدانست بانویش آنقدر دانشمند شده که چنین کتابی چاپ کرده و در انتهای کتاب اجازه مراجع وجود دارد مبنی بر اجتهاد بانو.
اتفاقی امروز یکی از دوستانش به حجره آمده بود و کتاب "اربعین هاشمیه" که همسرش نوشته بود و با عنوان بانوی ایرانی امضا شده بود را نشانش داده بود.
وای! چرا امروز هر چه تندتر گام برمیدارد خانه دورتر میشود. انگار شوق رسیدن به خانه مسیر را طولانی کرده.
یاد خاطره ای از بانو در ذهنش جولان میکند. بانو گفته بود روزی دایه، دختر چهارساله و طفل شیرخوارم را نزدم آورد. از دور که میآمد قلبم از محبت مادری برای دخترکم از جا کنده شده بود.
آن گاه که جگرگوشه ام را شیر میدادم محو جمال او شده بودم، او را بوسیدم و احساس عجیبی سراپای وجودم را فرا گرفت. انگار تمام قلبم به سوی او میرفت.
هنوز از این حالت روحی ساعتی نگدشته بود که نوزاد بیمار شد و در کمتر از یک روز از دنیا رفت. دختر چهار ساله هم به فاصله یک هفته درگذشت و مادر را تنها گذاشت.
گویا خدا میخواست بانو هر چه بیشتر و بیشتر از دنیا و تعلقات دنیایی رها شود و قلبش هر چه بیشتر متوجه آن گمشده اش باشد.
خود بانو گفته بود از کودکی احساس میکردم گمشده ای دارم و دنبال آن میگردم ولی نمیدانم آن را کجا و چگونه جستجو کنم تا اینکه خداوند با اشراق به قلبش راه را نشان داده بود ولی عطشش را صد چندان کرده بود.
همین عطش و اشتیاق بود که از چهارسالگی او را پای درس نشانده بود و به جای بازیهای کودکانه، عاشق مطالعه و شنیدن از خدا و اولیای خدا کرده بود.
حالا بانو درگذشت هفت فرزندش را بخشی از آزمایش الهی میدید و همانند ابراهیم علیه السلام باید در امتحانات الهی استقامت میکرد و شکرگزاری.
استادش آیه الله میر سید علی نجف آبادی گفته بود روزی که شنیدم فرزند ایشان فوت کرده فکر کردم خانم دیگر درس را تعطیل خواهد کرد ولی دو روز بعد خدمتکار ایشان سراغ من آمد تا برای تدریس به منزل ایشان بروم و من از علاقه او به تحصیل سخت تعجب کردم.
خیلی وقتها بانو این ابیات را زمزمه میکرد.
آن کس که تو را شناخت جان را چه کند
فرزند و عیال و خانمان را چه کند
دیوانه کنی هر دو جهانش بخشی
دیوانه تو هر دو جهان را چه کند.
معین التجار بلاخره به خانه رسید. به به عجب بوی غذایی در خانه پیچیده است. چقدر امروز احساس خوشبختی میکند. مگر چند مرد در این دنیا وجود دارند که دستپخت یک بانوی فقیه و مفسر و عارف را خورده باشند.
◾️به مناسبت ۲۳ خرداد سالگرد درگذشت بانو مجتهده امین اصفهانی رحمة الله علیه
فاستَقِمــــ |حُــــرّه زن انقلاب اسلامی
🔹@𝖋𝖆𝖘𝖙𝖆𝖖𝖊𝖒_313
⭕️ #دیروز برای تخریب دکتر جلیلی، تیتر میزدند «امپراتوری جلیلی در دولت رئیسی» و میگفتند تصمیمات دولت شهید رئیسی توسط جلیلی و تیم مطالعاتیاش اخذ میشود (۱۹ بهمن ۱۴۰۱)
⭕️ اما امروز برای همان اهداف تخریبی میگویند دکتر جلیلی به دولت شهید رئیسی هیچ کمکی نکرد تا ایشان را خودخواه جلوه دهند!
🔻 دروغگو، فراموشکار است!
🔻 امان از بیاخلاقیهای سیاسی...
✍️ تمدننگار | شکوهیانراد
@SHRChannel
🔴 نقد دقیق حسین زمانی میقان فعال اقتصادی جبهه انقلاب و حسینی کارشناس اقتصادی جبهه انقلاب به دکتر قالیباف
▫️✍حسین زمانی میقان: فقط میتوانم بگویم برای آقای قالیباف متاسفم که این افراد را به عنوان مشاوران خود به صدا و سیما برد. رهبر حکیم انقلاب اسلامی فرموده بودند «کشورهایی که مورد تحریم آمریکا قرار گرفتهاند باید با همکاری یکدیگر و با تشکیل یک مجموعه مشترک، حربه تحریم را از بین ببرند و ما معتقدیم این کار شدنی است».
▫️✍امیر حسین حسینی: آقای قالیباف در میزگرد اقتصادی از مشاوری همراه خود استفاده کرد که معترف است دیدگاههای اصلی رهبری در اقتصاد مثل ممنوعیت بنگاهداری بانکها و دانشبنیانی اقتصاد اشتباه است و ایشان نباید از تولیدملی مثل لوازم خانگی حمایت نمایند و انتهای مسیر شعار سال یعنی مردمیسازی اقتصاد، پاکستان است!
▫️یعنی ایشان مستقیما فردی را کنار خود نشاندند که فعالانه با مواضع اقتصادی مقام معظم رهبری مخالف است و مسیر ایشان را اشتباه میداند!!
▫️هرچند از گذشته با دیدگاههای اقتصادی نسبتا ناکارآمد آقای قالیباف آشنا هستیم اما این تصریح امشب و استفاده از طیف فکری خاصی از کارشناسان اقتصادی و مواضعی که امشب مطرح شد، تا حد زیادی تکلیف را در حوزه اقتصاد نسبت به ایشان روشن کرد و حجت را به اتمام رساند.
خشت اول چون نهد معمار کج
تا ثریا میرود دیوار کج
فاستَقِمــــ |حُــــرّه زن انقلاب اسلامی
🔹@𝖋𝖆𝖘𝖙𝖆𝖖𝖊𝖒_313
هدایت شده از جمهوری/ محمد صادق شهبازی
مرد سیاسی
#سارا_عاقلی
در انتخابات پیش رو به سعید جلیلی رای میدهم؛ چون در این #صحنه_سیاسی به دنبال #مرد_سیاسی میگردم و او در میان ۶ کاندیدا، به این مفهوم نزدیکتر است.
انسان سیاسی کیست و چرا باید در انتخاباتها به دنبال چنین کاراکتری باشیم؟!
پاسخ به این سوال آسان نیست؛ چون در طول انتخاباتهای گذشته، مفهوم عمران و جاده و تونل به جای #سیاست و #تصمیم نشسته و به عنوان دستاورد و نقطه قابل اتکای کاندیداها مطرح میشود. تا جایی که هنگام ثبتنام بر مهندس بودن و کارنامه عمرانی خود تاکید میکنند؛ نگاهی کمّی که میتوان در آن تعداد تونلها و متراژ آسفالت را انداره گرفت.
در حالی که انسان سیاسی برعکس نگاه مهندسی و رایج این روزها، حائز دو ویژگیِ #جهتمندی و #کلاننگری است.
جهت به معنای خنثی نبودن و داشتن هویت سیاسی؛ تا جایی که بدانیم قرار است به چه کسی و چه طرز فکری رای بدهیم.
مثال پررنگ و قابل لمس این ماجرا، مسئله سیاست خارجی است؛ مرد سیاسی میداند در سیاست خارجی و در انبوه مذاکرات و مراودات بینالمللی به دنبال چیست و چه چیزی را میخواهد تقویت کند و چه چیزی را تضعیف.
اگر چنین نباشد، او نه تنها رئیس و راهبرِ جمهور نمیشود که تبدیل به مصرفکننده ادبیات رایج جامعه میشود و رنگ زمانه را به خود میگیرد.
در دوره غلبه ادبیات مذاکره، از ضرورت مذاکره حرف میزند و در دوره اوج گرفتن جریان مقاومت، از ضرورت مقاومت.
جلیلی مصداق بارز جهتمندی در سیاست و به طور خاص سیاست خارجی است؛ و دقیقا بر همین اساس دوره حضور جلیلی در وزارت امور خارجه را با نداشتن خروجی زیر سوال میبرند؛ چون همان تصور کمّی و خروجی محور را از عرصه مهندسی و عمران با خود به سیاست خارجی آوردهاند و هر خروجی و توافقی را از بیتوافقی بهتر میدانند.
صاحب برنامه بودن جلیلی هم در سایه جهت سیاسی او معنا و ارزش پیدا میکند.
نقطه مزیت جلیلی، داشتن برنامه و مطالعه و تحقیق نیست که برخی طرفداران او، بر آن اصرار میکنند؛ بلکه مزیت او، جهتی است که برنامه و ایدههایش بر اساس آن کوک شدهاند.
چون برعکس تصور رایج، برنامه مُشتی راهحلِ خنثی نیست که نوشتنش را به یک اندیشکده سفارش داده باشیم و در قالب جزوه درآمده باشد و همه کاندیداها بتوانند از آن استفاده کنند.
وقتی قرار باشد میان برنامهها و راهحلهای نامزد الف با نامزد ب تفاوتی وجود نداشته باشد پس چه فرقی میکند کدام یک را انتخاب کنیم؟ در آن صورت اصلا چرا انتخابات برگزار میکنیم؟
راهحلی که نامزد ریاستجمهوری برای مشکلات پیشنهاد میدهد، نسبت او با جهان سیاست و بازیگران صحنه را آشکار میکند و همین ویژگی او را قابل شناسایی میکند و در معرض انتخاب ما قرار میدهد.
ما رئیس جمهور میخواهیم! نه اپراتور اجرای دستورالعمل کارشناسان! دولت اُپراتور در مواجهه با ایدههای متضاد کارشناسی با جهات مختلف، سردرگم میشود و در یک کلام اغتشاشِ هویت سیاسی به اغتشاشِ سیاستی هم میانجامد.
حال آنکه، صدر جلسات هیات دولت، جایگاه #مرد_سیاسی است تا از میان انبوه ایدهها، جرات #تصمیم و به خط کردن امکانات و نیروهای صحنه داشته باشد و #مسئولیت آن تصمیم را بپذیرد.
مردم هم در موعد انتخاب سیاسی، به سراغ افراد سیاسی با جهات و ایدههای گوناگون سیاسی میروند؛ نه غیرسیاسیها. این را انتخابهای متنوعشان در سالهای ۷۶ و ۸۴ و ۸۸ و ۹۲ و ۱۴۰۰ میگوید.
اینکه بتوانیم نامزد مورد نظرمان را به عنوان مرد سیاسی و ایدهاش را ایده امروز ایران، معرفی میکنیم، رسالت امروز ماست.
@enghelabemardom