eitaa logo
گروه علمی فرهنگی فتح
8هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
169 ویدیو
64 فایل
به یاد پیرجماران که فرمود: اسلام سنگرهای کلیدی جهان را فتح خواهد کرد. #تمدن_نوین_اسلامی #سبک_زندگی_اسلامی 🔸سایت fatehan.net 🔸برادران @moshaver1 🔸خواهران @fatehan_admin2 🔸خانه مشاوره فاتحان @fatehan_moshavere تبلیغ و تبادل نداریم
مشاهده در ایتا
دانلود
📖 چگونگي اداره يک مدرسه بر اساس تقوا 🔸مدرسه‌ای که براساس تقوا اداره می‌شود به مقدار توانایی و استعداد دانش آموزان توجه می‌کند و ارزیابی‌اش براساس سعی و تلاش آن‌هاست. ممکن است کسی نیمی از سوالات ارزشیابی را جواب ندهد، اما ارزش کارش بیشتر از کسی باشد که تمام سوالات را جواب داده است. چون او تمام تلاش خود را برای فهم کرده است. در مقابل کسی که استعداد بالایی در حفظ یا فهم مطالب دارد، ارزش چندانی برای ما نخواهد داشت و نمره کامل را نخواهد گرفت. چون مهم برای ما سعی و تلاش دانش آموزان است. 🔹وقتی به کسی که استعداد و هوش بالایی دارد نمره کامل بدهیم، راه سعی و تلاش او برای پیشرفت را بسته‌ایم! چون او فکر می‌کند همین چیزی که هست بهترین است و نباید برای بهتر شدن تلاش کند. درعین حال وقتی به کسی که استعداد پایینی دارد ولی تلاش خودش را کرده است، همیشه نمره پائین می دهیم، از تلاشش ناامید می شود، برای تلاش بیشتر تشویق نمی‌شود و علاقه اش به ادامه تحصیل و تلاش برای آن را از دست خواهد داد. 🔸عمل کردن به روش تقوا در ارزشیابی مدارس باعث شکوفا شدن استعدادها و پیشرفت روزافزون دانش‌آموزان است و عمل نکردن به این روش نابود کردن استعدادها و باعث ناامید شدن دانش آموزانی است که استعداد پایین‌تری دارند. 🔹مرحوم آیت الله بهجت می‌فرمودند: «در درس خواندن و تحصیل علوم نبوغ شرط نیست. ملا صالح مازندرانی (رحمه الله) هنگامی که برای درس از خانه بیرون می‌رفت، از در خانه تا مدرسه کاه می‌ریخت تا هنگام بازگشت راه را گم نکند. با این کندی حافظه، بر اصول کافی شرح نوشت که از بهترین، یا بهترین شروح است.» 🔸این نتیجه توجه به میزان توانایی‌ها در تشویق و تنبیه است. کسی که حافظه‌ای بسیار پایین داشته، اما تحقیر نشده است، از نظر فهم مطالب به مرتبه‌ای می‌رسد که می‌تواند بهترین شرح را بر اصول کافی بنویسد. همان مقدار حافظه و استعدادی که همه ما داریم برای عالم و دانشمند شدن کافی است و بعد از ظهور این را به چشم خواهیم دید و تجربه خواهیم کرد. ✂️ : تقوا طرحي براي اداره جامعه؛ ص ۱۱۶ 👤 استاد عليرضا پناهيان 🌐 fatehan.net 🆔 @fatehan
🌀 سایت فتح به روز رسانی شد ... 🎙 | تربیت جنسی در سایه عفاف 👤 دکتر فاطمه فیاض 🔸آموزش جنسی یکی از مسائلی است که چند سالی است در فضای رسانه ای و آموزشی کشور بیش از گذشته مطرح می شود. کشور های مختلف هر یک متناسب با پیش فرض های اندیشه ای خود راهبردهایی برای آموزش های جنسی در سنین مختلف برگزیده اند. در کشور ما نیز تالیفاتی از سالهای پیش در این زمینه نگاشته شده است. 🔹کتاب «تربیت جنسی در سایه عفاف» یکی از آخرین کتابهای این حوزه است که توسط سرکار خانم دکتر فاطمه فیاض نگاشته شده است. ایشان در نشست رونمایی از کتاب ضمن بیان اینکه تربیت جنسی یکی از ابعاد تربیت بوده و نسبت به آموزش جنسی مفهومی عام است، نکات کاربردی فراوانی در زمینه تربیت جنسی در سنین مختلف بیان می کنند و در پایان به سوالات شرکت کنندگان پاسخ می دهند. 📥 لینک دریافت صوت 🌐 fatehan.net/post/163 🆔 @fatehan
📶 | نظریه رویکرد روانشناسی اسلامی به مدل زیست پزشکی بیماری‌های روانی 👤 سخنران: دکتر سیدعلی مرعشی | پزشک، دکترای تخصصی روان‌شناسی و عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز 🌐 آدرس ورود: http://www.skyroom.online/ch/baharsums/meeting2 ⏰ زمان: پنجشنبه 27 آذرماه 99 ساعت 10 تا 11:30 با فتح همراه باشید ... 🌐 fatehan.net 🆔 @fatehan
📖 هر چه شهوت فعال‌تر، عقل خاموش‌تر 🔹صحنه‌های مبتذل، مثل میخ در ذهن بیننده فرو خواهند رفت، در تمام طولِ روز مدام در ذهن بیننده مجسم شده و تکرار می‌گردند. سر کلاس درس، سر نماز، هنگام خواب، وقت مطالعه و مخصوصاً زمان‌های بیکاری. 🔸شما حساب کنید وقتی ذهن یک جوان در طول روز مدام درگیر صحنه‌های شهوت‌انگیز باشد، این جوان به چه کار دیگری خواهد رسید؟ 🔹سیستم بدن به شکلی است که هرچه شهوت فعال‌تر شود، عقل خاموش تر خواهد شد، خب عقل هم که خاموش شود، صدها نتیجه مضر دیگر پیش خواهد آمد. 🔸علاوه بر آن، تماشای صحنه‌های مبتذل، تمامی نتایج مخرب چشم‌چرانی که از ابتدای کتاب گفتیم را داراست، البته با تاثیر ده‌ها برابری. نتایجی مانند اضطراب، افسردگی، تندخویی، نارضایتی از همسر، بیماری‌های جسمی و روحی و ... 🔹شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام به شکلی طراحی شده که مخاطب خود را آهسته آهسته به سمت محتوای جنسی می‌کشاند، یعنی در مرحله اول، تماشای یک فیلم مبتذل را به شما پیشنهاد نمی‌دهد. در ابتدا تصاویری ساده از افراد بدون پوشش را به نمایش می‌گذارد. آن‌قدر زمینه تماشای این تصاویر را برای شما فراهم می‌کند و همچون رگبار این تصاویر را به سمتتان می‌فرستد که اگر اولی و دومی و سومی را باز نکنید، چهارمی را باز خواهید کرد و اگر خیلی مقاومت کنید، آن‌قدر به کارش ادامه خواهد داد تا مقاومت شما را بشکند و درنهایت گناه نگاه به نامحرم و تصاویر نامناسب را پیش چشم شما عادی می کند، همین که شما با باز کردن تصاویر پیشنهادی به اینستاگرام چراغ سبز نشان دهید، در مرحله بعد تصاویری با پوشش‌های نامناسب تر به نمایش خواهد گذاشت. این روال ادامه پیدا خواهد کرد و نهایتاً به نمایش محتوای برهنه و حیوانی خواهد رسید. 🔸به احتمال زیاد بادی به غبغبتان انداخته‌اید و می‌گویید ما کاری با تصاویر آنچنانی اینستاگرام نداریم. بله قبول! اما حاضرید قسم بخورید حتی یک‌بار هم تصویری نامناسب در اینستاگرام ندیده‌اید و یا بعداً نخواهید دید؟ 🔹حاضرید ماشینتان را چسبیده به پرتگاه یک دره خطرناک پارک کنید؟ قطعاً نه! پس چطور خودتان را کنار پرتگاه دره ی اینستاگرام مستقر می‌کنید؟ ما که می‌دانیم این فضا ما را به سمت گناه خواهد کشاند از همان ابتدا از آن فاصله بگیریم. البته ما فقط اینستاگرام را مثال زدیم، ممکن است ده‌ها برنامه مشابه آن هم موجود باشد. تشخیص با خود شماست. ✂️ : تَرگُل (بيست دليل عقلي و روانشناسي براي حجاب) ؛ ص ۷۶ 👤 عماد داوري دولت آبادي 🌐 fatehan.net 🆔 @fatehan
بايد دوباره نسلي را تربيت کرد.mp3
5.64M
🎧 👤 استاد رحيم پور ازغدي | بايد دوباره نسلي را تربيت کرد! 🌐 fatehan.net 🆔 @fatehan
📶 هفتمین جلسه هم اکنون در حال برگزاری است. 👤 مدرس: دکتر سیدعلی مرعشی (پزشک، روان شناس و عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز) 👈 منزل اول: انسان شناسی اسلامی به عنوان مبنای روانشناسی اسلامی 🌐 fatehan.net 🆔 @fatehan
📖 تعیین کردن ملاک برای کودک 🔸مربی باید از راه‌های مناسب، به شاگرد ملاک خوب و بد عمل را یاد بدهد. صحیح نیست برای کودک، مصادیق خوب و بد را مدام معین کند؛ زیرا مربی همیشه در کنار کودک نیست که این کار را برای او انجام دهد. اگر فرزند، ملاک‌ها را یاد بگیرد و خط را درک کند، خودش با دلیل و بصیرت وارد می‌شود و راه را دنبال می‌کند. 🔹مربی یا پدر و مادر، با پاسخ دادن به همه پرسش‌های طفل، او را مقلد و عاجز بار می آورند؛ اما اگر به جای ده‌ها بار جواب دادن، ملاک حق و باطل یا راهِ یاد گرفتن پاسخ پرسش را به او یاد بدهند، مسائل دیگر را خودش می‌شناسد و انتخاب می کند. 🔸فردی قبل از انقلاب، مدرسه و کلاس های تربیتی داشت. در آن مدرسه، بچه‌ها از فعالیت‌های سیاسی منع می‌شدند تا مبادا روزی به گروهک‌ها ملحق شوند و از آن‌جا بروند. محیط داخل مدرسه به شدت کنترل می‌شد. حرف‌ها، رفقا و آشنایان و این‌که با چه کسی حرف می‌زنند و چه کتابی می‌خوانند، همگی تحت نظارت بود. در هفته کلاس‌های مختلف برگزار می‌شد. دوره دبیرستان تمام شد و تعدادی از بچه‌ها وارد دانشگاه شدند. 🔹بلافاصله برخی فارغ‌التحصیلان از محیط متأثر شدند و دنبال بعضی افکار رفتند و عباداتشان را هم کنار گذاشتند! مسئولان مدرسه به من گفتند شما که با جوانان هستید، چه می‌کنید که شاگردان شما در صحنه باقی می‌مانند؟ گفتم من هفته‌ای یک ساعت درس می دهم و یک جلسه دینی هم شب‌های جمعه در شیراز دارم و با جوانان به صحبت می‌نشینم تا دل‌ها زنده شود و وقتی واعظ درونی آن‌ها زنده شد، رهایشان می کنم، نه کنترلی و نه منع فعالیت سیاسی! آن‌ها خودشان در صحنه می‌مانند. 🔸شما باید ملاک خوب و بد را معین کنید و مطمئن باشید درنهایت، خودشان در مسائل قضاوت خواهند کرد؛ کبری را که مشخص کنید، صغری را خودشان پیدا می کنند! باید به آن‌ها ملاک داد، البته نه ملاک‌های شخصی که تابع نظام ارزشی خاصی شوند! بلکه باید آن‌ها را تابع ملاک‌های ارزشی و انسانی کرد. ✂️ : تربيت ديني کودک؛ ص ۱۳۵ 👤 استاد حائري شيرازي (ره) 🌐 fatehan.net 🆔 @fatehan
🎙 | راهکارهای علمی برای تمرکز کردن 👤 دکتر غلامحسین مکتبی 🔸عدم تمرکز حواس، موضوعی است که بسیاری از جوانان از آن رنج می برند و دلایل مختلف و متعددی دارد. 🔹همان طور که خود می دانید، تمرکز حواس در هر کاری از جمله مطالعه و درس خواندن  از ضروریات قطعی است. 🔸تمرکز حواس، حالتی ذهنی و روانی است که در آن حالت، تمام قوای حسی، روانی و فکری انسان روی موضوع خاصی متمرکز می شود و تضمین کننده امر یادگیری و انجام صحیح کارها و رهایی از خطرات احتمالی است. 🔹در این کارگاه سعی شده است عوامل برهم زننده ی تمرکز بررسی شود و در مقابل آن راه های کسب تمرکز بیان شود. 📥 لینک دریافت صوت 🌐 fatehan.net/post/18 🆔 @fatehan
📖 دشواری تبلیغات دینی 🔸یکی از سختی‌های کار تبلیغات دینی، این است که ما می‌خواهیم به چیزی دعوت کنیم که در جایگاه رفیعی قرار دارد و عمیق و ژرف است. عمق دارد و عمقش نه به سهولت قابل درک است و نه به سهولت قابل انتقال. فرق می‌کند با تبلیغ خوراکی‌ها، یا ترویج شهوت، که هم عموم مردم به سهولت درکش می‌کنند و هم ترویجش ساده است. 🔹بعضاً به کم توفیقی های نهادهای مسئول فرهنگی کشور در زمینه تبلیغ و ترویج دین و کارهای فرهنگی انتقاد می‌شود و ما را با دیگران مقایسه می‌کنند که مثلاً آن‌ها چه قدر در تبلیغ بی‌فرهنگی و بی‌بندوباری خودشان موفق عمل می‌کنند، ولی ما در تبلیغ دین حق خودمان به اندازه آن‌ها کار نمی‌کنیم و موفق نیستیم. بخشی از این حرف درست است که ما باید بیشتر برنامه‌ریزی کنیم؛ اما بخش دیگر به این برمی‌گردد که کار آن‌ها بسیار ساده‌تر است. باید به این واقعیت توجه داشت که آن‌ها به گمراهی دعوت می‌کنند ولی ما به سعادت راهنمایی می کنیم. 🔸مستکبرین می‌خواهند مردم را به شهوت و شکم دعوت کنند. واضح است که آن‌ها براحتی می‌توانند این کار را انجام دهند. مثلاً اگر یک گروه فیلم‌بردار و فیلم‌ساز بخواهند در مورد شهوت‌رانی فیلم بسازند، از آن راننده تا بازیگر و کارگردان شان، همه تجربه شهوت دارند. ولی اگر ما بخواهیم یک فیلم برای نماز بسازیم، شاید نتوانیم یک کارگردان پیدا کنیم که دو رکعت نمازی که خدا در آن شهود شود تجربه کرده باشد. انسان خوب، زیاد داریم اما مگر چند نفر را می‌توانیم پیدا کنیم که تجربه دو رکعت نمازی را که انسان در آن خدا را شهود کند، داشته باشد؟ لذا کار ما سخت است، ولی کار آن‌ها آسان. 🔹این‌قدر نباید گفت که ما چقدر نسبت به آن‌ها عقب هستیم، ما عقب هستیم، اما نه نسبت به آن‌ها. ما نسبت به آنجایی که باید می رسیدیم عقب هستیم و باید تلاشمان را مضاعف کنیم؛ ولی این وضعیت را نمی‌توان با آن‌ها مقایسه کرد و گفت که آن‌ها از ما جلوترند، چراکه ماهیت کار ما با آن‌ها متفاوت است. 🔸آن‌ها می‌خواهند شهوت‌رانی را رواج بدهند، و طبیعی است که این کار برایشان بسیار آسان است. هر کارگردانی می تواند فیلم شهوت برانگیز بسازد؛ چون خودش تجربه کرده است. اما چه کسی می‌تواند نماز را به این سهولت تجربه کند، و حتی اگر هم تجربه آن را هم داشته باشد، چگونه این تجربه را به دیگرانی که در این عوالم نیستند منتقل کند؟ «من، گنگِ خواب دیده و عالم همه کر» لذا کار ما بسیار سخت است. ✂️ : پرورش نخبگان معنوي در مساجد؛ ص ۳۰ 👤 استاد عليرضا پناهيان 🌐 fatehan.net 🆔 @fatehan
بازی های رایانه ای تهدیدی جدی.mp3
4.13M
🎧 👤 حجت الاسلام کهوند | بازی های رایانه ای تهدیدی جدی 🌐 fatehan.net 🆔 @fatehan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 👤 استاد حائري شيرازي (ره) | با من نگاه کن ... 🔸به مناسبت سومین سالگرد ارتحال حضرت آیت الله حائری شیرازی (ره) 🔹نثار ارواح همه مؤمنین و مؤمنات، بخصوص روح مطهّر مرحوم استاد (ره) صلوات. 🌐 fatehan.net 🆔 @fatehan
📖 مهمانان على‏ 🔸مردى با پسرش به عنوان مهمان بر على علیه السلام وارد شدند. على با اکرام و احترام بسیار آنها را در صدر مجلس نشانید و خودش روبروى آنها نشست. موقع صرف غذا رسید. غذا آوردند و صرف شد. بعد از غذا قنبر، غلام معروف على، حوله‏ اى و طشتى و ابریقى براى دست شویى آورد. على آنها را از دست قنبر گرفت و جلو رفت تا دست مهمان را بشوید. مهمان خود را عقب کشید و گفت: «مگر چنین چیزى ممکن است که من دستهایم را بگیرم و شما بشویید». 🔹على فرمود: «برادر تو، از سر تو است، از تو جدا نیست، می‏خواهد عهده ‏دار خدمت تو بشود، درعوض خداوند به او پاداش خواهد داد، چرا میخواهى مانع کار ثوابى بشوى؟». باز هم آن مرد امتناع کرد. آخر على او را قسم داد که «من میخواهم به شرف خدمت برادر مؤمن نائل گردم، مانع کار من مشو.» مهمان با حالت شرمندگى حاضر شد. 🔸على فرمود: «خواهش می‏کنم دست خود را درست و کامل بشویى، همان طورى که اگر قنبر میخواست دستت را بشوید میشستى، خجالت و تعارف را کنار بگذار.». 🔹همینکه از شستن دست مهمان فارغ شد، به پسر برومند خود محمدبن حنفیه گفت :‏ «دست پسر را تو بشوى. من که پدر تو هستم دست پدر را شستم و تو دست پسر را بشوى. اگر پدر این پسر در اینجا نمی بود و تنها خود این پسر مهمان ما بود من خودم دستش را می شستم، اما خداوند دوست دارد آنجا که پدر و پسرى هر دو حاضرند، بین آنها در احترامات فرق گذاشته شود.» محمد به امر پدر برخاست و دست پسر مهمان را شست. 🔸امام عسکرى علیه السلام وقتى که این داستان را نقل کرد فرمود: «شیعه حقیقى باید این‏طور باشد.» ✂️ : داستان راستان؛ جلد دوم، ص ۱۰۵ 👤 استاد شهید مطهری (ره) 🌐 fatehan.net 🆔 @fatehan
📶 دومين جلسه کارگاه آنلاين هم اکنون در حال برگزاری است. 👤 مدرس: سرکار خانم دکتر سیدموسوی (دکتری تخصصی روانشناسی، درمانگر کودک و نوجوان) 👈 مهارت های ارتباط موثر با نوجوان 🌐 fatehan.net 🆔 @fatehan
🎙 | تعلیم و تربیت اسلامی 👤 استاد میرباقری 🔸تعلیم و تربیت رسمی در کشور ما به شدت تحت تأثیر فرهنگ غرب است. وضعیت‌شناسی تعلیم و تربیت برای شناخت تأثیر جریانات تعلیم و تربیت غربی در دنیای اسلام و کشورمان امری  لازم است. 🔹سه رویکرد در دانش‌های مربوط به حوزه تعلیم و تربیت اسلامی (رویکرد فلسفی، رویکرد فقهی، رویکرد تدوینی) وجود دارد  که در این سخنرانی ویژگی های هر یک بیان شده است.  🔸مکتب تربیتی اسلام بعنوان مجموعه آموزه هایی است که می توان از اسلام نسبت به حوزه تربیت استنباط کرد. البته مکتب تربیتی اسلام برای تبدیل شدنش به یک نظام تربیتی عینی و جاری شدنش در عینیت باید از بستر علوم تربیتی هم عبور کند. ما در حوزه علوم تربیتی نیاز به مکتب تربیتی، دانش ها و علوم تربیتی و نیاز به مدل های عینی تربیتی داریم. 🔹علم دینی یعنی علمی که در آن مکتب مستند به اسلام فرآوری شده، تبدیل شده به دانش کاربردی که می‌تواند به ما معادله دهد، پیشگویی کند و هدایت تغییرات را به عهده بگیرد. علم دینی، علمی است که مکتب و دستاوردهای استنباطی از دین در روش تحقیقش جانمایی شده باشد. 🔸ما در دستیابی به علوم تربیتی اسلام در قدم اول نیازمند به استنباط مکتب تربیتی اسلام از متون دینی هستیم، قدم بعد این است که این مکتب تربیتی چگونه تبدیل به علوم تربیتی می شود. البته دستیابی به مکتب تربیتی اسلام و علوم تربیتی و مدل های برنامه ریزی تربیتی احتیاج به نرم افزار پیشینی هم دارد. 📥 لینک دریافت صوت 🌐 fatehan.net/post/34 🆔 @fatehan
📖 مادران شهدا مقاوم‌تر از پدران شهدا 🔸بارها من این را گفته ام؛ در زیارت خانواده های شهدا، اغلب اوقات مادران شهید را شجاع‌تر و مقاوم‌تر از پدران شهید یافتم. 🔹مگر محبت مادر را می شود با محبت پدر مقایسه کرد؟ روح لطیف زنانه، آن هم نسبت به جگر گوشه، این را پرورش بدهد، بزرگ کند مثل دسته ی گل، بعد راضی بشود که او برود میدان جنگ و به شهادت برسد؛ بعد برای اینکه جمهوری اسلامی دشمن شاد نشود، بر جنازه ی او گریه هم نکند؟ 🔸که بنده مکرر به این خانواده های شهدا گفتم گریه کنید؛ چرا گریه نمیکنید؟ گریه ایرادی ندارد. گریه نمی کردند، میگفتند می‌ترسیم جمهوری اسلامی دشمن شاد شود. (زن مگو، مردآفرین روزگار). زن های ما این هایند؛ امتحان خوبی دادند. ✂️ : بانوی تراز در گفتمان امام خمینی ره و امام خامنه ای مدظله العالی؛ ص۳۱ 👤 سعید صلح شیرازی 🌐 fatehan.net 🆔 @fatehan
📖 استقلال مالي و رابطه آن با تقوا 🔸دلیل این‌که در دین اسلام تجارت این‌قدر تحسین شده و از کارمندی نهی شده است چیست؟ چون در تجارت کردن فرد مستقل عمل می‌کند و این استقلال بسیار ارزشمند است. شخصی به امام صادق علیه‌السلام گفت: مردی تجارت می‌کند و درعین‌حال می‌تواند مزدبگیر (کارمند یا کارگر) شده و همان مقدار پول دربیاورد. حضرت فرمودند: نباید خودش را اجیر دیگری کند، باید مستقل باشد و تجارت کند و روزی‌اش را از خدا بخواهد! 🔹یکی از دستوراتی که خدا به ما داده است، استقلال مالی و استقلال در کسب‌وکار است. درعین‌حال فرم کلی که خدا برای انجام دستورات خودش از ما خواسته است، تقواست؛ یعنی هر عملی که انجام می‌دهیم، زمانی ارزشمند است که براساس انگیزه‌های درونی و بدون تاثیر گرفتن از تشویق و تنبیه فوری و مستقل از آن‌ها باشد. 🔸نکته‌ای که در این‌جا روشن می‌شود این است که خداوند، دستوراتش را به گونه‌ای تنظیم کرده است که با فرم کلی تقوا همخوانی دارد. یعنی اگر به ما دستور می‌دهد که باتقوا باشید، در عین حال دستور می‌دهد که استقلال مالی داشته باشید و هر دو دستور ما را مستقل بار می آورند. در دستورات خدا نمی‌توان دستوري یافت که خلاف فرم کلی تقوا (استقلال از انگیزه‌های بیرونی و عمل براساس خود کنترلی) باشد. بلکه بسیاری از دستورات خدا فرم تقوا را تقویت می‌کنند. اگر استقلال داشتن مطلوب شد، این استقلال باید در بخش‌های دیگر حیات هم تامین شود که می‌بینیم به همین صورت است. ✂️ : تقوا طرحي براي اداره جامعه؛ ص ۷۹ 👤 استاد عليرضا پناهيان 🌐 fatehan.net 🆔 @fatehan
🎙 | مديريت زمان 👤 دکتر سيدعلي مرعشي 🔸یکی از مشکلاتی که خیلی از ما با آن دست به گریبان هستیم کمبود وقت است. البته برای بعضی ها مشکل، وقت اضافه ای است که نمیدانند باید با آن چه کنند. هر دو در مدیریت زمان اشکال داشتند. 🔹قانونی هست به نام قانون پارتو (Pareto principle) یا همان قانون 20-80 که در خیلی از زمینه ها صادق است که بیان میکند... 📥 لینک دریافت صوت 🌐 fatehan.net/post/42 🆔 @fatehan
📶 کارگاه آنلاین | هر آنچه برای موفقیت تحصیلی به آن نیاز دارید! 👤 مدرس: دکتر داود نوده ئی (مشاور و روانشناس، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله (عج)، کارشناس صدا و سیما) سرفصل های کارگاه: ۱. آموزش اصول هدف‌گذاری ۲. چگونگی فعال‌سازی نیمکره راست مغز و تاثیر آن در مطالعه ۳. شرایط مطالعه مطلوب ۴. طرح شبکه ای و نقشه ذهنی ۵. گام به گام برنامه ریزی تحصیلی و تکنیک‌های مدیریت زمان ۶. اصول تخیل و تصویرسازی ذهنی و نقش آن در یادگیری ۷. روش های نظام مطالعه خلاق ۸. تکنیک های یادآوری و تقویت حافظه 🌸ثبت نام تا تاریخ ۶ دی شامل ۲۰ درصد تخفیف میگردد.🌸 📝 ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر👇 📲 09059752600 🆔 @moshaver1 با ما همراه باشید ... 🌐 fatehan.net 🆔 @fatehan
📖 شوق دیدار نوّاب 🔸نواب در سال ۱۳۳۲ به مشهد سفر کرد و در محلی به نام مهدیه اقامت گزید. نواب به خانه هیچ‌کس نرفت بلکه این مرکز مهم دینی را انتخاب کرد. 🔹من آن زمان جزو طلاب مدرسه سلیمان‌خان بودم و چهارده سال داشتم. با وجود اشتیاق شدیدم به دیدن نواب، نتوانستم به مهدیه بروم؛ زیرا پدرم اجازه نمی‌داد. 🔸در یکی از روزها نواب تصمیم گرفت برای بازدید آن عده از طلاب مدرسه سلیمان‌خان که به دیدنش رفته بودند، از آن مدرسه دیدن کند. من از شنیدن این خبر خیلی خوشحال شدم. نواب در چشم ما نماد قهرمانی و مقاومت اسلامی بود. وقتی خبر کشته شدن رزم‌آرا به دست خلیل طهماسبی - یکی از فدائیان اسلام - منتشر شد، و می‌شنیدیم که آقای کاشانی این اقدام قهرمانانه را به طهماسبی تبریک گفته، احساس عزت و افتخار می‌کردیم. ما می‌دانستیم که نواب برای خود یاران و تشکیلاتی دارد که دژخیمان و گردن‌کشان حکومت را به وحشت انداخته است. 🔹در مدرسه حجره بزرگی بود که به آن مَدرَس می‌گفتند؛ آن را رفت‌و‌روب و مرتب کردیم و برای آمدن این مهمان و همراهانش آماده ساختیم و در انتظار ساعت موعود ماندیم. 🔸در ورودی مدرسه باز شد و عده‌ای میهمان وارد شدند. چشم من در میان آنان در جستجوی نواب بود، که در ذهن خود از او تصویر مردی تنومند و بلند قامت داشتم، اما به جای چنان مردی که در تخیلم بود، مردی لاغر و کوتاه‌قد را دیدم که عمامه‌ای سیاه بر سر داشت و چهره‌اش بشّاش بود و هرکه را می‌دید، با گشاده‌رویی برخورد می‌کرد و به او سلام می‌داد. اگر هم به یک نفر "سید" برمیخورد، می‌گفت: پسر عمو! سلام‌علیکم. با خود گفتم: عجب! نواب صفوی که رژیم شاه را گیج و حیران کرده، این است؟! 🔹درواقع، از وقتی چشمم به این مرد افتاد، دیدم با تمام احساسم مجذوب اویم و از ژرفنای قلبم او را دوست می‌دارم. 🔸در این سفر، گروهی از فدائیان اسلام نواب را همراهی می‌کردند که بیشترشان جوان بودند و کلاه پوستی‌های خاصی به سر داشتند و در میانشان سه نفر هم معمم بودند. 🔹مَدرَس پر از جمعیت شد. نواب آنجا ایستاد و سخنرانی کرد؛ درباره‌ی اهدافش صحبت کرد و مردم را به شهادت‌طلبی در راه یاری اسلام و اعتلاء آن ترغیب نمود. سخنانش در روحم موج می‌زد و احساساتم را شعله‌ور می‌ساخت و مرا بسوی چشم‌اندازهای قدرت و عزت اسلام می‌کشاند. ✂️ : خون دلی که لعل شد (خاطرات حضرت آیت‌الله‌العظمی سیدعلی خامنه‌ای از زندان‌ها و تبعید دوران مبارزات انقلاب اسلامی)، ص ۴۹ 🌐 fatehan.net 🆔 @fatehan
خودتان را نبازید.mp3
1.31M
🎧 👤 استاد مسعود عالی | خودتان را نبازید و به خدا اعتماد کنید... 🌐 fatehan.net 🆔 @fatehan
📶 هشتمین و آخرین جلسه هم اکنون در حال برگزاری است. 👤 مدرس: دکتر سیدعلی مرعشی (پزشک، روان شناس و عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز) 👈 منزل اول: انسان شناسی اسلامی به عنوان مبنای روانشناسی اسلامی 🌐 fatehan.net 🆔 @fatehan
📖 بقای در رضای خدا، عامل رشد همه‌جانبه کودک 🔸فرزند باید بقای خود را در رضای خدا ببیند. اگر این طور شود، در همه زمینه‌ها رشد می کند. اگر فعالیت فرد برای دنیا باشد، اولین اثر غیرمتدین بودنش این است که تا به یاد خدا بیفتد، به آن کار بی رغبت می شود. علت بی‌رغبتی این نیست که دین با آن فعالیت ها سازگار نیست؛بلکه به این دلیل است که شخص این فعالیت‌ها را به خاطر خدا انجام نمی‌داده است. 🔹اگر انسان بخواهد شاگردش، درس‌خوان، نمازخوان، اجتماعی و خوش برخورد باشد، باید کاری کند که دانش آموز بقایش را در رضای خدا ببیند. اگر این طور شود، شاگرد در همه زمینه‌ها رشد می کند. عموماً بچه‌هایی که به ورزش علاقه دارند، به درس بی‌علاقه می‌شوند یا آن‌هایی که نماز می‌خوانند، کمتر ورزش می‌کنند. شرع و ورزش با هم دشمنی ندارند؛ بلکه نیّاتی که این اعمال برای آن‌ها انجام می‌گیرد، با هم تضاد پیدا می کند. ورزش برای ورزش، با عبادت برای خدا، مغایرت دارد. ولی وقتی ورزش برای خدا شود، مثل عبادت انجام می‌شود و خستگی ندارد. ✂️ : تربيت ديني کودک؛ ص ۱۴۰ 👤 استاد حائري شيرازي (ره) 🌐 fatehan.net 🆔 @fatehan
📶 سومين جلسه کارگاه آنلاين هم اکنون در حال برگزاری است. 👤 مدرس: سرکار خانم دکتر سیدموسوی (دکتری تخصصی روانشناسی، درمانگر کودک و نوجوان) 👈 مهارت های ارتباط موثر با نوجوان 🌐 fatehan.net 🆔 @fatehan
🎙 | روانشناسی معنویت 👤 حجت الاسلام دکتر مسعود آذربایجانی 🔸معنویت چیست ؟ 🔹دین چیست ؟ 🔸رابطه و مناسبات دین و معنویت چیست ؟ 🔹آیا دین امری است ظاهری و معنویت امری است باطنی ؟ 🔸آیا دین مساله ای نهادی است و معنویت موضوعی است شخصی ؟ 🔹آیا دین بر مناسک و اعمال ظاهری تمرکز کرده است و معنویت بر معنای زندگی متمرکز است ؟ 🔸آیا معنویت جزئی از دین است یا دین جزئی است از مفهوم معنویت ؟ 🔹دیدگاه مکاتب مختلف روانشناسی در مورد ادیان و معنویت چیست ؟ 🔸نسبت معنویت های انحرافی نوظهور با دین چیست؟ 🔹کدام نظریات روانشناسی معتقد به معنویت زدایی و کدام نظریات معتقد به معنویت گرایی است؟ 🔸روان درمانگری ها معنوی و فنون مورد استفاده در آنها چیست ؟ 🔹چطور می توانیم کارآمدتر بودن معنویت های دینی را نسبت به معنویت های غیردینی نشان دهیم؟ 🔸زبان مشترک مطالعات روانشناسی اسلامی باید در حیطه تشخیص باشد یا درمان ؟ 🔹در همایش « روانشناسی معنویت » حجت الاسلام دکتر مسعود آذربایجانی ؛ دانشیار گروه روانشناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ، به سوالات فوق پاسخ داده اند. 📥 لینک دریافت صوت 🌐 fatehan.net/post/50 🆔 @fatehan