📝 #یادداشت_ویژه | نظریه مقاومت طب سنتی؛ سخنی با مخالفان
🔸مدتی است بازار مخالفت با طب سنتی رونق گرفته و بسیاری از منتقدان بدون اطلاع و آگاهی از طب سنتی ایرانی به نقدهای غیر علمی و گاه غیر اخلاقی و طعن گونه می پردازند. شاید توجه به فلسفه طب و تبیین پارادایمهای آن پاسخ به چالش را روشن سازد.
🔹پارادایم طب مدرن در برابر باکتریها و ویروسها، عبارت از تولید داروهای دفاعی از جمله داروهای آنتی باکتریال و آنتی ویرال برای نابودی آنها است یعنی رویکرد تهاجم را در پیش گرفتند و لکن ویروس ها و باکتری ها هوشمندانه جهش یافته و در برابر داروهای آنتی باکتریال و آنتی ویرال مقاومت نشان می دادند و خطرناکتر وارد صحنه مبارزه با انسان می شدند.
🔸پاستور، پارادایم دیگری در برابر این آسیبها پیش گرفت و آن پارادایم مقاوم سازی بدن از طریق واکسن و ورود باکتری و ویروس ضعیف به بدن بود. این رویکرد به دنبال مرگ و نابودی ویروس نبود و لکن ویروس جدید، زحمت دیگری در تولید واکسن جدید برای بشر فراهم می ساخت.
🔹پارادایم طب سنتی بدون جنگ با ویروس و باکتری، مقاوم سازی بدن از هر گونه آسیب است؛ با توصیه های سبک زندگی و چگونگی خوردن و آشامیدن و تجویز داروهای گیاهی تقویت و کمک کننده طبیعت مدبره بدن که هم توان و مقاومت بدن را مقابل هر گونه آسیب میکروبی بالا می برد و هم عفونت ها را زایل می سازد.
🔸این سه پارادایم مبتنی بر مبانی هستی شناختی و طبیعت شناختی و معرفت شناختی و انسان شناختی است. (رک به: فلسفه علوم انسانی و روش شناسی علوم اجتماعی)
🔹این مبانی در طب سنتی اجازه نابودی مخلوقات الهی را نمی دهد و همزیستی مسالمت آمیز بین همه موجودات زنده را با نظریه مقاومت فراهم میسازد و از جنگ و ستیز با طبیعت و حتی شرور طبیعی پرهیز می کند. این رویکرد، نوعی تسخیر طبیعت است که باعث کنار آمدن موجودات طبیعی با بدن انسان می شود. نقش دعا هم در کنترل امور طبیعی و تقویت روحیه انسان در برابر بیماری در چارچوب این مبانی معنا پیدا می کند.
🔸طب سنتی در برابر آسیب ها نه تساهل را می پسندد و نه تهاجم را ؛ بلکه مقاوم سازی کلان را از طریق کمک به طبیعت مدبره بدن دنبال می کند.
🔹غلبه طبیعت گرایی و تجربه گرایی در طب مدرن، باعث شده نه تنها تصرف بلکه به تعبیر هایدگر، تعرض و تهاجم بر طبیعت بالا رود و طبیعت هم جنگ جهانی علیه بشریت راه بیندازد.
🔸نظریه مقاومت در طب سنتی از مبانی عقلانی و اسلامی بدست آمده است و جا دارد در باب آن گفتگوی بیشتری صورت گیرد.
🔹مخالفان طب سنتی به جهت ناآگاهی از فلسفه طب و حتی فلسفه طب مدرن، خود و جامعه را از بهره طب سنتی محروم می سازند.
🔸یک حوزوی معممی گمان می کند مدرن یعنی جدید و سنت یعنی قدیم و لذا استفاده از طب سنتی را بازگشت به عصر بوق می خواند؛ در حالیکه نه مدرن به معنای جدید است و نه سنتی به معنای قدیم است. معنای مدرن و سنت را باید در مبانی پیش گفته یافت (ر.ک به: کلام نوین اسلامی و تاریخ فلسفه کاپلستون) و به همین جهت بین علم به معنی ساینس و حکمت تفاوت هست.(رک به: فلسفه فلسفه اسلامی)
🔹سیاستمداری از مسئولان نظام پزشکی با تمسخر و بدون دانستن ظرفیت های طب سنتی، آن را تجویز علفی می نامد و اما چشم بر قراردادهای جنایتبار مافیای دارو و درمان و پولهای زیرمیزی می بندد.
🔸مدیر دیگری هم بی باکانه از تجویز پیوند مدفوع انسان دم می زند و در ادامه ی سیاست دولت منحوس پهلوی اول و با همکاری افراد مدعی علم و فقیر در فلسفه علم به ستیز حداکثری با طب سنتی می پردازد و نسبت به قرارداد کلان و ورود داروهای غیر مصوب جهانی به کشور جهت تست بر مردم مظلوم ایران ساکت می ماند و مشارکت می کند و ننگ بهداشتی بر پیشانی بهداشت ایران می زند و اما همین مدیر اجازه تحقیق و هزینه کرد نسبت به داروهای طب سنتی را نمی دهد و بعد با ترفند فرار به جلو و با ادبیات متبخترانه و ظاهراً بعد از عزل، استعفا می دهد.
🔹این وقایع اخیر نشان از فقدان حکمرانی طب و طبابت در کشور دارد که باید مجمع تشخیص مصلحت نظام آن را جدی بگیرد. ناگفته نماند بشر باید از تجربه بشری بهره ببرد و مجموعه دستاوردهای مثبت طب مدرن و سنتی ایرانی و غیرایرانی را برای پیشگیری و درمان بکار گیرد.
🔸میدان کرسی های نظریه پردازی و نقد و مناظره برای گفتگوی علمی و آزاد باز است و هیأت حمایت از کرسیها آمادگی دارد جلسات گفتگو بر پا کند تا حقیقت برای طالبان معرفت روشن گردد.
خداوندا منجی بشریت را برسان که به شدت منتظر و محتاجیم.
👤 استاد عبدالحسین خسروپناه (اول آذر ۱۳۹۹)
🌐 fatehan.net
🆔 @fatehan
🎙 #بشنو | شکست های عاطفی قبل از ازدواج
👤 دکتر سيدعلي مرعشي
🔹رابطه در حد قبل از ازدواج مشکلی ندارد، نباید دختر ها و پسر های مجرد را محدود کرد تا برایشان عقده شود.
🔸رابطه به هیچ وجه مورد قبول اسلام نیست.
🔹 رابطه در یک نظام و چهارچوب مشخص و تعریف شده امکان بررسی دارد.
🔸کدامیک از سه گزاره بالا برای روابط قبل از ازدواج درست است؟
🔹رابطه میتواند مانند رانندگی باشد که انسان در عین ایجاد محدودیت(رعایت قوانین) برای خود راحتی تولید میکند.
🔸بحث جنجال برانگیز روابط قبل از ازدواج از مباحث مورد بررسی و نیاز است. چه راهی برای مدیریت این مسئله وجود دارد؟
📥 لینک دریافت صوت #کارگاه
🌐 fatehan.net/post/10
🆔 @fatehan
📖 تا خوب ها خوب تر نشوند، بدها خوب نمي شوند « ۱ »
🔸خوب تر شدن خوب ها نسبت به خوب شدن ديگران براي ما در اولويت قرار دارد؛ چرا که از طرفي رشد خوب ها، مهم ترين عامل براي جذب ديگران است و از طرف ديگر رشد نکردن آن ها، مهم ترين مانع براي جذب ديگران به شمار مي رود. مي توان اين سخن را با نماز که بر اساس روايات از شاخص ها و نتايج مهم خوب بودن است به راحتي توضيح داد.
🔹اگر نماز را به عنوان يک شاخص در نظر بگيريم بايد بگوييم امروزه نماز نخواندن هر بي نمازي که در عالم وجود دارد، تقصير نمازخوان هاست؛ مگر آن عده معدودي که خداوند بر قلب هايشان مهر قساوت و سياهي زده است.
🔸دليل اين که بي نمازها نماز نمي خوانند، اين است که به ما نمازخوان ها نگاه مي کنند. آن آقا يا خانمي که نماز نمي خواند، نگاه مي کند ببيند اين کسي که نماز مي خواند، نمازش چه تاثيري در او داشته و چه فايده اي از نمازش برده است؟ چه حظّي از نمازش برده؟ آيا صورتش از مناجات با خدا گل انداخته که هر کسي ديد، بفهمد او چه لذتي از نماز برده تا خودش هم نمازخوان شود؟ آيا اخلاق و رفتارش عوض شده است؟ نماز کجاي وجودش را آباد کرده تا بقيه هم جذب نماز شوند؟
🔹تازه کسي که نماز نمي خواند، از اينکه وقت خودش را براي نماز تلف نکرده خوشحال هم هست و براي ما که نماز مي خوانيم تاسف مي خورد و مي گويد: «نگاه کن، چقدر خودش را گرفتار کرده! اين هم جزء نمازخوان هاست!». در حالي که بايد برعکس باشد. بايد وقتي ما را مي بيند تاسف خورده و بگويد: «ببين چه لذتي از نماز خواندن مي برد، ببين بعد از نماز چقدر خوش اخلاق مي شود، چقدر با روحيه و با نشاط مي شود.» تک تک رفقايش را نگاه کند و ببيند آن هايي که نماز مي خوانند چقدر از بقيه خوش اخلاق تر، سرحال تر و بانشاط ترند.
✂️ #برشی_از_کتاب : پرورش نخبگان معنوي در مساجد؛ ص ۲۱
👤 استاد عليرضا پناهيان
🌐 fatehan.net
🆔 @fatehan
📶 #وبینار | جستاری در نوروسایکولوژی وضو - انطباق طراحی وضو با طراحی قشر حسی مُخ
👤 سخنران: دکتر سیدعلی مرعشی | پزشک، دکترای تخصصی روانشناسی و عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز
🌐 آدرس ورود:
Http://meeting.scu.ac.ir/ravanshenasi/
⏰ زمان: دوشنبه 24 آذرماه 99 - ساعت 18 الی 20
با فتح همراه باشید ...
🌐 fatehan.net
🆔 @fatehan
📖 تا خوب ها خوب تر نشوند، بدها خوب نمي شوند « ۲ »
🔸شيوه تبليغ انبياي الهي (ع) نيز همين بوده است. انبيا و اولياي الهي هميشه چند نفر را پيدا مي کردند و به طور ويژه با آن ها کار مي کردند. اگر آن چند نفر درست مي شدند، همه مردم را درست مي کردند. اگر آن ها درست نمي شدند، آن پيامبر يا ولي خدا پيش مردم حرفي براي گفتن نداشت؛ چرا که مردم به او مي گفتند: «اگر حرف شما درست بود، چرا اين هايي که حرف هاي شما را گوش کردند، به جايي نرسيدند؟ اگر نماز، اخلاق انسان را درست مي کند، پس چرا اين ها اينقدر بداخلاق هستند؟
🔹چه موقع بي نماز ها، نمازخوان مي شوند؟ وقتي نمازخوان ها بهتر نماز بخوانند. اگر نمازخوان ها حظّي را که از نماز خواندن مي برند به اهل عالم نشان دهند، همه نمازخوان مي شوند. چه کنيم که همه نمازخوان بشوند؟ بايد کاري کنيم آن هايي که نمازخوان هستند، بهتر نماز بخوانند، به همين سادگي. در آن صورت آن کسي که نماز نمي خواند مي آيد از رفيق نمازخوانش مي پرسد: «تو چرا اينقدر با نشاطي؟ تو چرا هميشه اينقدر سرحالي؟ تو چرا کينه هيچ کسي را به دل نمي گيري؟ تو چرا عصباني نمي شوي؟ تو چرا حسرت زده نمي شوي؟» و او جواب مي دهد: «نمي دانم، اما شايد به خاطر نماز باشد.»
🔸اگر بي نمازها، تاثير نماز را در نمازخوان ها ببينند، به نماز علاقه مند مي شوند. اما اگر تاثيرش را نبينند، نه تنها علاقه مند نمي شوند، بلکه دلزده خواهند شد و ذهنيت منفي پيدا خواهند کرد. لذا اگر مذهبي ها خوب نماز نخوانند، نه تنها فرصت جذب غيرمذهبي ها از دست مي رود، بلکه همين نماز خواندن بي روح مذهبي ها، مانع جذب غير مذهبي ها خواهد شد.
🔹امروزه اگر بخواهيم تعداد بي نمازهاي جامعه کاهش پيدا کند، راهي نداريم جز اينکه کاري کنيم نمازخوان هاي مسجدي بهتر نماز بخوانند. اگر بخواهيم مشکل بي حجابي برطرف شود، بايد محجبه ها معرفتشان نسبت به حجاب بالا برود. در زمينه هاي ديگر نيز همين طور است. «تا خوب ها خوب تر نشوند، بدها خوب نمي شوند» و اين شعار پُر رمز و راز و عجيبي است.
✂️ #برشی_از_کتاب : پرورش نخبگان معنوي در مساجد؛ ص ۲۲
👤 استاد عليرضا پناهيان
🌐 fatehan.net
🆔 @fatehan
📶 اولين جلسه کارگاه آنلاين #نوجوانم_را_بشناسم هم اکنون در حال برگزاری است.
👤 مدرس: سرکار خانم دکتر سیدموسوی (دکتری تخصصی روانشناسی، درمانگر کودک و نوجوان)
👈 مهارت های ارتباط موثر با نوجوان
🌐 fatehan.net
🆔 @fatehan
🎙 #بشنو | نقش دین در بهداشت روان
👤 دکتر سيدعلي مرعشي
🔶 هر چند که پس از انقلاب های علمی و صنعتی در غرب، گستره نفوذ دین رو به کاهش گذاشت، تا جایی که تصور می شد دین به کلی رو به زوال است، اما در سالیان اخیر محرز شده که به دلایل زیر دین و معنویت هردو مورد توجه مجدد جوامع قرار گرفته اند:
🔹بی معنی شدن زندگی
🔸احساس خلأ اخلاقی
🔹اسارت بشر در دست تکنولوژی
🔸تماس غرب با مذاهب مشرق زمین
🔹 آگاهی روزافزون از وسعت جهان
🔸افزایش یافته های علمی همسو با دین و معنویت
🔹نیاز فطری انسان
📥 لینک دریافت صوت #همايش
🌐 fatehan.net/post/13
🆔 @fatehan
📶 #وبینار | جستاری در نوروسایکولوژی وضو - انطباق طراحی وضو با طراحی قشر حسی مُخ، هم اکنون در حال برگزاری است.
👤 سخنران: دکتر سیدعلی مرعشی | پزشک، دکترای تخصصی روانشناسی و عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز
🌐 آدرس ورود:
Http://meeting.scu.ac.ir/ravanshenasi/
با فتح همراه باشید ...
🌐 fatehan.net
🆔 @fatehan
📖 حفظ فاصله با کودک
🔸در تربيت، بايد از فرزند يا شاگرد فاصله گرفت تا شکوفا شود. نصيحت، موعظه، قصه، قهر، آشتي و ...، فاصله گرفتن هاي لازم از کودک است. الزام، فشار، حيا، خجالت دادن و ...، کار را مصنوعي مي کند و با پيدايش کوچک ترين راه فرار، دوباره سر جاي اولش بر مي گردد. انسان بايد با پاي خودش برود، نه اينکه او را ببرند.
🔹وقتي در آيه «فَذَکِّر اِنَّما اَنتَ مُذَکِّر لَستَ عَلَيهِم بِمُصَيطِر» خداي تعالي به پيامبر(ص) مي فرمايد: «اي پيامبر، تو فقط يادآوري کننده هستي و برآن ها چيره نيستي!» معنايش اين است که مربي و والدين هم، بر شاگرد يا فرزند چيره و مصيطر نيستند؛ بلکه حالت يادآوري کننده براي او دارند. هيچ پدري نمي تواند اختياراتي بيشتر از پيغمبر(ص) بر اولادش داشته باشد. به محضي که بخواهد سيطره يابد، جدال شروع مي شود. انسان اگر بو ببرد که مي خواهند بر او سيطره پيدا کنند، آن را اعلان جنگ تلقي مي کند و در پاسخ، عمليات جنگي او آغاز مي شود.
✂️ #برشی_از_کتاب : تربيت ديني کودک؛ ص ۱۳۱
👤 استاد حائري شيرازي (ره)
🌐 fatehan.net
🆔 @fatehan