گزارشی مختصر از جلسه ششم کارگاه روانشناسی اسلامی(۳۰ اردیبهشت ۹۸)
_ دکتر مرعشی در ابتدای جلسه نمونهای از تعارضهای دیدگاههای غربی و اسلامی را بیان کردند. ایشان فرمودند: یونگ در نظریه شخصیت خود معتقد است که اعتقاد به خدا مربوط به کهن الگوی خداست. در حالی که در دیدگاه انسانشناسی اسلامی اعتقاد به خدا یک امر فطری است و ربطی به تکرار نسلها ندارد.
این نظریه یونگ نه با دین سازگار است و نه با علم.
_ دکتر مرعشی در ادامه فرمودند: پژوهش یکی از حیطههای روانشناسی اسلامی است و روانشناسی اسلامی باید بتواند فرضیههای خود را از دیدگاه اعتقادی به دیدگاه علمی ببرد.
_ ایشان در جمع بندی روششناسی روانشناسی اسلامی فرمودند: روششناسی روانشناسی اسلامی یک روششناسی نقلی، عقلی و تجربی خواهد بود.
_ در این جلسه نیز به سوال مهم زیر پاسخ داده شد:
اگر یک فرضیه در روانشناسی اسلامی تایید نشد، آیا به اسلام لطمه وارد نمیشود؟
🔺گروه علمی فرهنگی فتح
🔺 www.fatehan.net
🔺 http://eitaa.com/fatehan
🔺 https://ble.im/fatehan
https://www.instagram.com/fatehan__net
8.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ
🎥کلیپی از تصاویر شش جلسه کارگاه روانشناسی اسلامی
🎓مدرس:دکتر #سیدعلی_مرعشی (پزشک،متخصص روانشناسی و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز)
مخصوص دانشجویان روانشناسی،مشاوره و علوم تربیتی
https://www.instagram.com/fatehan__net
سبقت بگیرید و بهترین باشید.mp3
3.75M
✔ #رادیو_فتح
💥سبقت بگیرید و بهترین باشید
🔷🔹〰〰〰🔹🔷
💠امام صادق علیه السلام میفرمایند:
اگر در محله ای باشید و درآنجا کسی از تو برتر باشد....خود را به مانسبت ندهید...
❓چرا نبایدآینه ی امام باشیم؟
🎤استاد آقا تهرانی
🔷🔹〰〰〰🔹🔷
بافتح همراه باشید:
⭕️کانال ایتا
🔺eitaa.com/fatehan
⏺کانال بله
🔺️https://ble.im/fatehan
📚#قرار_کتاب_ماه📚
📙#توسعه_و_مبانی_تمدن_غرب۶
〰〰〰〰〰〰〰
✔ نفی خودپرستی ؛ منشا همه قدرتهاست....
✔ #خود_پرستی ریشه همه ترس هاست. انسانی که از گرسنگی وحشت دارد ، با اولین محاصرهٔ اقتصادی تسلیم میشود. آدمی که از جان خویش میترسد. با اولین تهدید به زانو می افتد و از حقوق خویش در میگذرد. همهٔ قدرتهای جهنمی دنیا اکنون شب و روز در این اندیشه اند که نقطهٔ ضعف و انفصام کار ما را پیدا کنند و از همان نقطه بر ما فشار بیاورند. هیچ یک از تجربیاتی که دربارهٔ انقلاب های دیگر داشته اند، در مورد ما کارگر نبوده و حیله ها یکی پس از دیگری شکست خورده است. این عروةالوثقایی که ما بدان تمسک جسته ایم، چیست و در کجاست؟
✔ سپاه پیروزمند اسلام که اکنون بزرگترین قدرت جهان است، این قدرت عظیم را از کجا کسب کرده است؟...
👈جواب روشن است: «حب نفس یا خودپرستی ریشه همه وابستگی ها و نفی آن منشأ همهٔ قدرت هاست.»
✔بالعکس، درجھان امروز "خودپرستی" را منشا همه خیرات می دانند. #تفکر_اومانیستی که تفکر غالب انسان امروز است، برخلاف آنچه اکثراً پنداشته اند، نه تنها انسان را را در جایگاه حقیقی خویش نمی نشاند، بلکه او را به سوی خودپرستی می راند.
⭕️کانال ایتا
🔺eitaa.com/fatehan
⏺کانال بله
🔺️https://ble.im/fatehan
نعمت عافیت و سلامت.mp3
3.75M
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
📣#بشنو
♦نعمت عافیت و سلامت
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
🔘باید برای سلامت جسم و جان تلاش کرد زیرا که تمام #لذت های زندگی و #قوت و #نیروی ما وابسته به نعمت عافیت و سلامت انسان است،به همین دلیل است که اهمیت دارد...
🔘ما روایات بسیاری در زمینه #طب و #پزشکی داریم که نشان دهنده اهمیت مسئله سلامت جسم در دین اسلام میباشد...
🎤استاد حیدری کاشانی
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
با #فتح همراه باشید:
⭕️کانال ایتا
🔺eitaa.com/fatehan
⏺کانال بله
🔺️https://ble.im/fatehan
#یادداشت_ویژه
#روانشناسی_اسلامی_کاربردی
#کنترل_خشم
#سبک_زندگی_اسلامی
خشمت را قورت بده‼️
قسمت 3⃣
📝حجت الاسلام دکتر رفیعی هنر
روانشناس و درمانگر
در دورهای در روانشناسی، تلقی بر این بود که انسان مانند دیگ زودپزی است که با تراکم بخار باید تخلیهای در او اتفاق بیافتد تا به انفجار منجر نشود. پس تأکید میشد که بایستی فرد در هنگام عصبانیت فریاد زده و حتی اجسام را بشکند. امّا روانشناسان متوجه شدند این شیوه حداقل دو پیامد منفی به بار میآورد:
پیامد اول اینکه با داد و فریاد کردن شاید فرد به طور موقت آرام میشد اما دوباره روز از نو و روزی از نو. در هنگام عصبانیت مجدداً مجبور به شکستن اجسام بیشتری میشد. چرا که فرد با این حالت اقناع نمیشد و مجبور بود فریاد بیشتری بزند. به عبارتی آستانه ارضاء پذیری او بالا رفته بود.
پیامد دوم اینکه مشاهده شد افراد با داد و فریاد و شکستن اشیاء اصلاً آرام نمیشدند. به عبارتی با این کار فرد به خود یاد میداد که فردی عصبانی باشد. در طول زمان افراد متوجه شدند با این کار به خود القا میکنند که خشمگین باشند.
به عبارتی الگوی یادگیریای برای عصبانیت ایجاد شد. بنابراین امروز مرسوم نیست که فرد در هنگام عصبانیت فریاد بزند و لزوماً فریاد زدن یا ضرب و شتم منجر به آرامش فرد نمیشود. درست است که شاید همان لحظه آرام گیرد ولی این حالت کفایت نکرده و نیاز به فریاد زدن در او بیشتر میشود. پس به مرور زمان به خود یاد میدهد که شخصیتی عصبانی داشته باشد در حالیکه روانشناسان جدید موضوع مهار کردن خشم را توصیه میکنند. به طوری که هر چه قدر به خودمان کنترل خشم را آموزش دهیم حالت خشمگینی از بین خواهد رفت.
البته در این میان برخی افراد هم هستند که به مثابه یک بمب ساعتی یا همان زودپز، حالتهای انفجاری دارند که به مرور زمان کنترل بر خشم خود نداشته و به آستانهای که برسند، منجر به انفجار خواهند شد. البته تعداد این افراد محدود است که چه بسا نیاز به درمان روانی داشته باشند. به هر حال این یک واقعیت است که اگر به فرد آموزش مدیریت خشم را در طول یک بازه زمانی بدهیم دیگر بمب ساعتی معنا نخواهد داشت.
از طرفی دیگر توجه به این نکته هم مهم است که آستانه تحمل و خشم در ارتباط مستقیمی قرار دارند. خشم از حالات هیجانی و تحمل ویژگی شخصیتی افراد است. برخی افراد تحمل بالاتری نسبت به جامعه و تابآوری بالایی در مقابل استرس و مشکلات دارند. از این افراد توقع نداریم زود خشمگین شوند اما افرادی که این ویژگی را ندارند زود به زود هیجان خشم در آنها بروز میکند. نکتهای که باید به آن اشاره کرد تاثیر ژنتیک بر میزان عصبانیت، تابآوری و تحریکپذیری افراد در موقعیتهای بروز خشم است.
ادامه دارد.....
با فتح همراه باشید ⬇️
http://eitaa.com/joinchat/1944846336C1ad9e574d5
کانال بله ⬇️⬇️
http://ble.im/join/ODU1M2Y4Mm
طلبه تراز انقلاب.mp3
6.17M
🔹#رادیو_فتح
✔طلبه تراز انقلاب اسلامی
🔹〰〰〰〰🔹
انقلاب راستین انقلاب امام زمان است وشماباید برای آن انقلاب عظیم آماده شوید:
👈به شرط #صلاحیت_علمی، #عملی ، #اخلاقی
🔹〰〰〰〰〰🔹
🎤استاد رحیم پور ازغدی
بافتح همراه باشید:
⭕️کانال ایتا
🔺eitaa.com/fatehan
⏺کانال بله
🔺️https://ble.im/fatehan
☝☝
*فصلنامه رروانشناسی اسلامی فرا به روز رسانی شد*
*دانلود جدیدترین شماره فرا*
*دانلود نسخه الکترونیکی شماره ۶
بهار۹۸*
شما میتوانید فایل نسخه جدید و نسخه های قبلی را از طریق لینک زیر دانلود نمایید:
👈دریافت از طریق لینک زیر:
Www.fatehan.net/post/131
@faramagazine_atu
@fatehan
👈ارتباط با ادمین و ارسال مطالب:
@fara_magazineatu
👈 *علوم انسانی اسلامی
👈 فصلنامه رواشناسی اسلامی فرا
👈 گروه علمی فرهنگی فتح
👈دانشگاه علامه طباطبایی تهران*
🔎 باما همراه باشید.
📚برشی از کتاب 📚
📜تقویت تقوی
✅شايد اسبهاي چموش را ديده باشيد كه چقدر سخت است اگر بخواهيم آنها را از جايي به جايي ديگر ببريم. اگر يك لحظه از كنترل آنها غفلت كنيد از دستتان در رفته است، بايد با يك هوشياري و كنترلِ دائمي مواظب آنها باشيد، اگر يك لحظه غفلت كنيد مي بينيد سرِجاي اول برگشتهاند، و باز بايد از اول كار را شروع كنيد. بعضيها از اول تا آخر ماه رمضان يك روز هم روزه نميگيرند، چون در جهت اصلاح تدريجي خود نيستند ، سي منزل بايد اين اسب چموش را ببري تا إنشاءالله در منزل سياُم رام بشود. شهوات و نفسانيات نيز همينطور است، اگر سي روز كنترل شوند، آهستهآهسته رام ميشوند و زير فرمان عقل و شريعت قرار ميگيرند. حالا اگر در موقع افطار هوسها را دوباره رها كني، مثل آن اسب چموشي است كه آن را در كنترل خود نياوردهاي و لذا دوباره سر جاي اولش برميگردد.
🔹 اگر مقاومتي را كه در طول يك روز با روزهداري بهدست آوردي در هنگام افطار رها كني از آن روزه چيزي عايدت نشده است. پس مواظب باشيد مقاومت شخصيتان كه عبارت است از «تقوي»، در موقع افطار گسسته نشود، چرا كه روزه، تقويت قدرت پرهيزكاري است. بههمين جهت در آخر آيه 183 سوره بقره كه مربوط به روزه است، ميفرمايد: «لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ» يعني شايد بتوانيد از طريق روزه متّقي شويد و قدرت پرهيزكاري بيابيد.
به آية روزه نظر كنيد كه ميفرمايد:
«يا اَيُّهَاالَّذينَ امَنُواكُتِبَ عَلَيْكُمُالصِّيامُ كَماكُتِبَ عَلَيالَّذينَ مِنْ قَبْلِكـُم، لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ»
يعني: اي مؤمنان! بر شما روزه را واجب كرديم، همان طور كه بر امتهاي گذشته واجب نموديم شايد پرهيزكار شويد، و در نتيجه آن روحية مقاومت در مقابل هوسها در شخصيت شما رشد پيدا كند.
🔹ملاحظه كردهايد؛ گاهي اوقات ميخواهيد كارهاي خوب و جدّي انجام دهيد ولي نميتوانيد. چرا؟ چون قدرت پرهيزكاري شما ضعيف است، مدتي كه روزه گرفتيد كاري را كه نميتوانستيد انجام دهيد و هوسهايتان مانع ميشد، حالا همان كار را ميتوانيد انجام دهيد. بعضي مواقع ديدهايد كه دلتان مرده است، اصلا معنويت در جانتان خشك شده است، با روزه كه «حيات قلب» است دوباره دل زنده ميشود. مولوي چه خوب ميگويد:
چشم بندِ آن جهان،حلق و دهان
اين دهـان بربند تا بينيعيان
تاهوي تازهاست،ايمان تازه نيست
ايندهان جزقفل آن دروازه نيست
يعني: تا هوس در صحنه است ايمان تحرك ندارد ولي اگر دهانت را كنترل كردي، دروازة ايمان بر جانت گشوده ميشود، چرا كه اگر دهان كنترل شد، دريچههاي غيب آهستهآهسته بر جان انسان باز ميشود. براي كساني كه جايگاه گرسنگي و كنترل دهان را در عمل شناختهاند، گرسنگي بسيار خوشمزه است. اگر كسي مزة گرسنگي را چشيد از سيري و پرخوري متنفّر ميشود. بيخود نيست كه در روايات داريم: خداوند از شكم سير بدش ميآيد. ما كساني را ميشناسيم، از روزي كه رياضتشان را شروع كرده اند تا آخر عمر يك روز سيرنبودهاند.
#کتابخوانی_واجب_دینی
📖روزه،دریچه ای به عالم معنا 🗒22
🖋استاد اصغر طاهر زاده
با فتح همراه باشید
⭕️کانال ایتا
🔺eitaa.com/fatehan
⏺کانال بله
🔺️https://ble.im/fatehan
#وصیت_نامه_خوانی
وصیت من به همه آن است که با یاد خدای متعال به سوی خود شناسی و خود کفایی و استقلال، با همه ابعادش به پیش بروید و بی تردید دست خدا با شما است اگر شما در خدمت او باشید و برای ترقی و تعالی کشور اسلامی به روح و تعاون ادامه دهید. و اینجانب با آنچه در ملت عزیز از بیداری و هوشیاری و تعهد و فداکاری و روح مقاومت و صلابت در راه حق میبینم و امید آن دارم که به فضل خداوند متعال این معانی انسانی به اعقاب ملت منتقل شود و نسلاً بعد نسل بر آن افزوده گردد. با دلی آرام و قلبی مطمئن و روحی شاد و ضمیری امیدوار به فضل خدا از خدمت خواهران و برادران مرخص، و به سوی جایگاه ابدی سفر میکنم. و به دعای خیر شما احتیاج مبرم دارم. و از خدای رحمان و رحیم میخواهم که عذر مرا در کوتاهی خدمت و قصور و تقصیر بپذیرد. واز ملت امیدوارم که عذرم را در کوتاهیها و قصور و تقصیر ها بپذیرند. و با قدرت و تصمیم اراده به پیش روند و بدانند که با رفتن یک خدمتگزار در سدّ آهنین ملت خللی حاصل نخواهد شد که خدمتگزاران بالا و والاتر درخدمتند و الله نگهدار این ملت و مظلومان جهان است .
4_5881703299484222347.pdf
519K
#بخوان
✔باشگاه نویسندگان
🤔مشکلات اقتصادی ما کی حل میشود؟!
〰〰〰〰〰
✔1. خب چرا وضع اقتصادی خراب است ؟ چرا ما و این همه مشکلات اقتصادی ؟ میتوان شعار داد که بله آقا همه اش تقصیر احمدی نژاد است و کلی حرف های عوامانه پسند مخابره کرد تا مشکل حل شود .اما مشکل از منظر عمیق تری قابل بررسی است ، (کمی بجای کنش های اقتصادی دولت ها قصد بررسی بینش ها را در این مجمل داریم )
✔2. سیطره ی امپریالیسم و استعمار شامل چند شاخه است . یکی از این شاخه ها بحث اقتصاد است . هر کجا که رفته سعی در مدرن کردن سیستم اقتصادی جامعه ی هدف داشته است . (مارا به خیر تو امید نیست شر مرسان)
✔3. حاکمیت رضا خان سفاک به عنوان عامل انگلیس جهت اجرایی کردن فرامین و دستورات کفتار پیر (بخوانید انگلیس) توسط چند عامل کلید میخورد و از آن میتوان به تاسیس دانشگاه تهران و مدرنیزاسیون سیستم آموزشی (بخوانید نابود کردن سیستم سنتی آموزش ما که خروجی اش شیخ بهایی ها بوده) فعالیت های ضد مذهب او (هنوز کشتار 4000نفر در یک شب در صحن گوهرشاد از یادمان نرفته) و ایجاد شبکه ی مدرن اقتصادی در بحث معصیت .
به قلم سید محمد آل عمران
⭕️کانال ایتا
🔺eitaa.com/fatehan
⏺کانال بله
🔺️https://ble.im/fatehan
#یادداشت_ویژه
#روانشناسی_اسلامی_کاربردی
#سبک_زندگی_اسلامی
#کنترل_خشم
خشمت را قورت بده ‼️4⃣
📝حجت الاسلام دکتر رفیعی هنر
روانشناس و درمانگر
دین و اخلاقیات در مهار و کنترل خشم
کارکرد دین و اخلاقیات در مهار و کنترل خشم نکته دیگری است که در اینجا حائز اهمیت است. در واقع در راهکار چهارم کنترل خشم، دین و اخلاق است که نقش پیدا میکند. به عبارتی در این مرحله میتوان به سراغ دین رفت که چه راهکارهای جایگزینی برای مدیریت موفقیتآمیز خشم پیشنهاد میکند.
به طور خلاصه راهکارهای دینی در دو دسته کلان و خرد جای داده میشوند. راهکارهای کلان یک سری اصول و برنامه کلی در سبک زندگی به ما میدهد اما راهکارهای خرد اختصاصاً در رفتارهای سطحی خشم به کار میآید.
راهکارهای کلان دینی
1. از جمله راهکارهای کلان اینکه دین به ما یاد میدهد که از ابتدا مراقب شکلگیری آرزوهای غیرعقلانی باشیم تا به ناکامی و نتیجتاً به خشم منجر نشود.
2. اسلام به ما یاد میدهد مراقب شکلگیری دلبستگیهای دم دستی، کم ارزش و بی ارزش دنیایی باشیم؛ از جمله دلبستگی به موقعیت شغلی، اجتماعی و موارد دنیایی که با از دست دادن آنها فرایند ناکامی-خشم-پرخاشگری فعال میشود.
3. اسلام یاد میدهد که در برخی امور ارزندهسازی و در برخی دیگر ناارزندهسازی داشته باشیم. به این صورت که در مسائل اخروی ارزش گذاری کنیم. آن وقت اگر در این دست مسائل ناکام شویم، خشمگین شدن در آن هم با ارزش خواهد بود. مثلاً وقتی توسط عدهای، اعتقاداتمان پایمال میشود، شاید خشمگین شویم و این همان خشم مثبت و مقدس است. در مقابل، به مسائلی که به آخرت کمکی نمیکند ارزش ندهیم. مثلاً اگر برای فردی خسارت ناشی از تصادف خودرو بیارزش باشد، خشمی رخ نخواهد داد، اما اگر در این موضوع ارزندهسازی کرده باشد، درگیری، یقه گیری و ضرب و شتم به همراه خواهد داشت.
4. در نهایت اسلام به ما یاد میدهد شخصیت و بزرگی را در امور معنوی ببینید. به عبارتی آدمهایی عصبانی میشوند که احساس بی ارزشی میکنند، احساس میکنند شخصیتشان زیر سوال رفت. این جا این موضوع که کدام شخصیتِ خود را لحاظ کنیم اهمیت دارد. یعنی فردی که احساس توهین شدن دارد باید ببیند به کدام شخصیت اش توهین شده است، شخصیت با ارزشی که اسلام تعریف کرده یا شخصیتی که خودمان برای خودمان ساختهایم؟ گاهی ما با نقابهای پوشالی و خودساخته وارد جامعه میشویم، نقابهایی که ممکن است مرتب در حال تغییر باشد.
از خودمان بپرسیم آیا این نقابها زیر سوال رفتند یا شخصیت واقعی؟.
ادامه دارد....
با فتح همراه باشید ⏬
http://eitaa.com/joinchat/1944846336C1ad9e574d5
کانال بله ⏬
http://ble.im/join/ODU1M2Y4Mm