📑 #برشی_از_کتاب
📋نباید پنداشت که #انتظار_ظهور، و چشم به راه مهدی موعود بودن، به گونهای موجب از دست رفتن حرکتهای اصلاحی و حماسههای دینی و اجتماعی است. هرگز چنین نیست.
انتظار، دعوت به نپذیرفتن است، نه پذیرفتن؛ نپذیرفتن باطل، نپذیرفتن ستم، نپذیرفتن بردگی و ذلت.
انتظار، درفش بنیادگر مقاومت است، در برابر هر ناحقی و هر ستمی و هر ستمگری...
📚خورشید مغرب:ص۲۶۲
🌐www.fatehan.net
🆔 @fatehan
💠یاد داشت
💠تاثیرات شهرسازی مدرن بر سبک زندگی جامعه +pdf
📝مهندس علی حجازیان
♨️یکی از مهمترین مصادیق سبک زندگی، نوع معماری و شهرسازی است. سبک زندگی مدرنیته از حقیقتطلبی به احساسمحوری و کارکردگرایی تغییر کرده است و تأثیرش را بر معماری و شهرسازی نیز گذاشته است؛ بهگونهای که دیگر در شهرها برای اینکه حقیقتاً خدایی وجود دارد، بنای مذهبی ایجاد نمیشود. با اذعان به اینکه محیط بر رفتار و سبک زندگی افراد تأثیر میگذارد میتوان اینگونه برداشت کرد که فضای زیستی ازجمله شهر میتواند بر سبک زندگی افراد تأثیر بگذارد. شهر با مؤلفههای سبک زندگی ارتباط مستقیمی دارد و درواقع، کالبد و فضای شهر تجلی ارزشها و فرهنگ جامعه است...
♨️ادامه یادداشت فوق از مهندس حجازیان را، میتوانید از طریق لینک زیر دانلود نمایید:
📥 fatehan.net/post/155
🔴 @fatehan
رنج واقعیت زندگی.mp3
6.28M
📻 #با_هم_بشنویم
▫️رنج واقعیت زندگی
🎙استاد پناهیان
🕰6:08
يَا أَيُّهَا الْإِنْسَانُ إِنَّكَ كَادِحٌ إِلَىٰ رَبِّكَ كَدْحًا فَمُلَاقِيهِ*
🛑 Www.fatehan.net
🛑 @fatehan
#یادداشت_ویژه
✅فصل تحول 1⃣
💢باورمندی حقیقی
🔹پروژه تحول در علوم انسانی کارویژه حوزویان و دانشگاهیان انقلابی است. از نظر کمی تعداد خوبی از طلاب و دانشجویان دغدغه این مساله را پیدا کرده اند. اما متاسفانه شاهد ظهور آن حرکتی که متناسب با اهمیت این مساله باشد، نیستیم.
🔹این حرکت زمانی به جایگاه مطلوب می رسد که از طرفی علوم غربی را به چالش بکشد و از سویی ایده های منبعث از معارف اسلامی ارائه دهد، به نحوی که رقیبی برای علوم انسانی غربی تلقی شود.
🔹ان شاء الله بنا داریم در چند یادداشت با نگاهی آسیب شناسانه، پیشنهاداتی در جهت ارتقاء این جریان ارائه دهیم.
🔺امروزه شاهد دانشجویان بسیجی انقلابی کف دانشگاهی هستیم که یک مشکل اساسی دارند.
🔺امروزه شاهد عمامه به سرهای علوم انسانی خوانده ای هستیم که آنها نیز آن مشکل اساسی را دارند.
🔸آن مشکل اساسی چیست؟ عدم باورمندی حقیقی به معارف اسلامی
🔹طلاب و دانشجویان خوشفکر و دغدغه مندی داریم که خیلی خوب مطالعه می کند، خیلی خوب تحقیق می کنند ولی ثمردهی لازم را ندارند.
🔹کتابی نیست در فلسفه علم و مبانی علوم و شاخه ی تخصصی شان که آن را مطالعه نکرده باشند و یا از آن بی خبر باشند. اما متاسفانه باورمندی لازم به معارف اسلامی را ندارند!!!
🔹اگر باورمند بودند در مطالعات این چنینی به حد لازم اکتفا می کردند و زمان و توان مضاعفی را بر روی معارف اسلامی می گذاشتند.
🔸نمی خواهم بگویم علوم و مبانی غربی را نباید خواند. چرا باید خواند ولی آیا مهم ترین کار ما اینست؟ حد یقف این مطالعات کجاست؟ کی میخواهیم توان و انرژی خود را بر روی منابع و معارف اسلامی بگذاریم؟
🔹اگر باورمندی عمیق داشتیم بگونه ای دیگر برنامه ریزی می کردیم.
🔹نمی خواهم جزم اندیشانه روایت " شَرِّقا و غَرِّبا فَلا تَجِدان عِلماً صَحيحاً إلَّا شَيئاً خَرَجَ مِن عِندِنا أهلَ البَيتِ / اگر به شرق یا غرب عالم بروید، دانش صحیحی نمییابید مگر آنچه از نزد ما اهلبیت بیرون میآید (کافی/ج1،ص399)" را ذکر کنم و افراد را منع از ورود به سایر وادی ها کنم. نه ؛ به هیچ وجه؛ مقصود دیگری دارم. منظورم اینست که اگر حقیقتا ایمان و باورمندی عمیق به معارف خودمان می داشتیم، جور دیگری برای زمان مان برنامه ریزی می کردیم.
🔹ضمنا فراموش نکنیم ایمان و باورمندی در فهم معارف موثر است. علوم الهی بنا نیست در هر سینه ای قرار گیرد. معارف و حقایق الهی تنها در قلب بنده مومنی که به ایمان آزموده شده است، قرار می گیرد.(کافی/ج2،ص331)
🔹اگر این گونه به معارف بنگریم و چشم دل از شکوفه های اغواگر دانش های دیگران فروبندیم، جور دیگری حقایق برایمان منکشف خواهد شد. (وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِمْ بَرَكَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ/ و چنانچه مردم شهر و دیارها همه ایمان آورده و پرهیزکار میشدند همانا ما درهای برکاتی از آسمان و زمین را بر روی آنها میگشودی (اعراف/96))
🖋تحریریه فتح
#تمدن_نوین_اسلامی
#تحول_در_علوم_انسانی
🛑www.fatehan.net
🛑 @fatehan
📚 #برشی_از_کتاب
📋استعمار کُهنه، استعماری نظامی است؛ استعمار نو چه استعماری است؟
استعمار یعنی تعطیلی فکر. نه به آن معنا که اجازه ندهند شما فکر کنید، بلکه به آن معنا که فرصت ندهند شما فکر کنید؛ آن هم نه به این صورت که اگر فکر کردید شما را بزند؛ نه، بلکه اجازه ندهد نیاز ها، شما را به فکر وادارد. میخواهد به مجرد اینکه نیازی پیدا کنید از شما رفع نیاز کند این یعنی تعطیلی فکر... استعمار به همین روش جلوی تفکر را میگیرد. استعمار میخواهد اصلا تو (نیازی) به فکر نداشته باشی .
📖 #تفکر
🖋 #آیت_الله_حائری_شیرازی
🛑www.fatehan.net
🆔 @fatehan
هدایت شده از گروه علمی فرهنگی فتح
🎵#بشنو
🎙دکتر عباس پسندیده
🔷عفو و بخشش از دیدگاه روانشناسی اسلامی
🔹ما انسان ها متناسب با حوزههای مختلف زندگی اخلاقیات متفاوتی اتخاذ میکنیم. حال در قبال ظلمی که در حق ما شده است باید چه واکنشی نشان بدهیم؟!
#عفو واژهایست که افراد رشد یافته به عنوان جوابِ سوال بالا در نظر میگیرند.
حال به سؤالات زیر توجه کنید:
۱- عفو در کجای زندگی ما قرار میگیرد؟
۲- چرا باید دیگران را ببخشیم؟
۳- چگونه ببخشیم؟
برای پاسخ به سؤالات بالا و سؤلاتی دیگر به این فایل صوتی گوش فرا دهید.
لینک دریافت فایل صوتی👇👇👇👇
🛑 fatehan.net/post/123
🆔 @fatehan
📖 #برشی_از_کتاب
📋پیشرفت زن
خانم های باسواد مسلمان مؤمن درس خوانی که یا مشغول تحصیلند و یا در دانشگاه ها بهترین علوم را دربالاترین مدارج تدریس میکنند، زیادند و این برای نظام اسلامی مایه ی افتخار است.
خانم هایی هستند که بحمد الله بالاترین تخصصها را در پزشکی و در علوم گوناگون - در زمینه ی علوم انسانی، در زمینه ی علوم تجربی و در زمینه ی علوم گوناگون دیگر دارند. خانم هایی هستند که در زمینه ی علوم دینی پیشرفت کرده و به مراتب بالا رسیده اند.
یک روز یک خانم بزرگوار در ایران - در اصفهان - بود، به نام «بانوی اصفهانی»" که خانم بسیار عالی مقام بود. مجتهده و عارف و فقیه بود. اما فقط او بود.
امروز، بحمد الله دختران جوانی که در آینده ی نه چندان دور به مقامات عالی #علمی، #فقهی و #فلسفی می رسند، بسیارند.
این ها افتخار نظام اسلامی هستند؛ و پیشرفت زن یعنی این.
📚بانوی تراز،در گفتمان امام خمینی رحمه الله علیه و امام خامنه ای مدظله العالی
🛑 fatehan.net
🆔 @fatehan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 #تماشا_کن
🎥دکتر عباسی -روانشناس
◽مهارت توکل و نقش آن در سلامت روان
#فوق_العاده_کاربردی
🕰۰۳:۵۶
🌐 www.fatehan.net/post/150
🆔 @fatehan
4_5839224801616463273.mp3
4.88M
📻 #با_هم_بشنویم
🎙استاد صفایی حائری
▫️یک سلام به اباعبدالله
◾️نگید که فاصله هست
#فوق_العاده_شنیدنی
#شب_جمعه_به_وقت_زیارت
🕰۰۸:۰۷
⭕️www.fatehan.net
🆔 @fatehan
📖 #برشی_از_کتاب
📋امام «ره» به ما آموخت که « #انتظار_در_مبارزه_است»
و این بزرگترین پیام او بود، و پس از او، اگر باز هم امیدی ما را زنده میدارد همین است که برای #ظهور آخرین حجت حق مبارزه کنیم.
امام «ره» ما را آموخت که « عرفان را با مبارزه جمع کنیم»و خود بهترین شاهد بود ، که بر این مدعا که عرفان عین مبارزه است.
و از این پس دیگر چه داعیه ای می ماند برای انان که عرفان را به مثابه امری کاملآ شخصی بهانه واماندگی خویش میگرفتند؟
او کتاب و سنت را در وجود خویش تفسیر کرد و مجهولات شریعت و طریقت رابا مفتاح مبارک حیات خویش گشود و ما می دانستیم که جهاد اصغر شرط لازم« جهاد اکبر »است و اولیای مقرب خدا در تمام طول تاریخ همواره بر همین شیوه زیسته اند.
📚آغازی بریک پایان
🖋شهید سید مرتضی آوینی
⭕fatehan.net
🆔 @fatehan
1_266320732.mp3
3.75M
📻 #با_هم_بشنویم
🎙استاد میرباقری
▫️انقلاب اسلامی و مبارزه با تمدن های مادی
◾️مقابله با یکی از بزرگترین موانع ظهور
🕰۰۷:۰۰
⭕️www.fatehan.net
🆔 @fatehan
📖 #برشی_از_کتاب
📋محرومیت به خاطر تجاوز در بهره وری
به قول حضرت علی(ع) هیچ ثروت انباشته ای ندیدم، جز اینکه در کنار آن حق بر باد رفته ای بود.
یا هیچ کس گرسنه نماند، جز به خاطر بهره وری فراوان ثروتمند .
در منطق اسلام این « تامین حق افراد» نیست که موجب تضییع حقوق دیگران می شود،
بلکه این تجاوز و افراط و طغیان بعضی افراد از « حدود و حقوق خویش» است که باعث « حرمان دیگران از حق» می گردد...
بنابراین نباید بهره برداری از تنعم زندگی بعضی، باعث محرومیت دیگران باشد.
📚فلسفه دین
🖋شهید بهشتی
⭕️fatehan.net
🆔 @fatehan
#یادداشت_ویژه
✅ فصل تحول 2⃣
💢ابتناء
🔸یکی از ایرادات جریان علوم انسانی اسلامی قانع شدن به "عدم مخالفت" است!
🔸می گویند این نظریه یا این گزاره مخالفتی با منابع اسلامی ندارد. مثالی از روانشناسان به اصطلاح اسلامی بزنم تا مطلب روشن تر شود. می گویند کجای تست کتل مخالف اسلام است؟ عقل بشر به مفاهیمی در تحلیل انسان رسیده است و بوسیله سنجه هایی آنها را اندازه گیری می کند. بشر به اینجا رسیده است که برای ازدواج دو نفر درون گرایی و برون گرایی شان باید با هم تناسب داشته باشد. کتل می گیرند و از داده های آن استفاده می کنند!
🔹سخن در زمینه "نظام مفاهیم" را به یادداشت مستقلی واگذار می کنم.
🔹فعلا دو سوال ساده از این جماعت دارم:
🔺آیا مخالفت نکردن آشکار با منابع اسلامی مجوز استفاده از نظریات و گزاره ها و ابزارهای غربی می باشد؟
🔺آیا پیش از آن تتبع کرده اید که آیا در منابع خودمان معادلی برای آنها وجود دارد یا خیر؟
🔹اگر جستجو نکرده اید که واویلا ...
🔹اگر جستجو کرده اید و چیزی نیافته اید، حتما دوباره بگردید!!
🔹مشکل اینست که شما در حالی که گنجینه ای عظیم از منابع اسلامی در اختیار دارید، راضی به "عدم مخالفت" شده اید.
🔹روی سخن من بیشتر در اینجا با دوستان طلبه است.
🔹متاسفانه این روزها با پدیده عمامه به سرهایی مواجهیم که بیش از دانشگاهیان با آغوش باز نظریات، گزاره ها و ابزارهای غربی را پذیرا هستند.
🔷شمایی که می بایست دغدغه "ابتناء" علوم بر معارف اسلامی را می داشتید و با آموخته های عمومی خود دل به دریای معارف اهل بیت می زدید و با غور در آنها علومی بر پایه معارف اهل بیت شکل می دادید، به "عدم مخالفت" راضی شده اید!؟
🔹حقیقتا جا دارد به حال استحاله ای که برخی از روحانیت دانشگاه رفته مبتلای به آن هستند، خون گریست. کسانی که انتظار حداقلی شان از دین آنها را به جایی رسانده است که هیچ تفاوتی ماهوی با دانشگاهیان ندارند.
🖋 #تحریریه_فتح
#تحول_در_علوم_انسانی
#تمدن_نوین_اسلامی
⭕️fatehan.net
🆔 @fatehan
🎵 #بشنو
📣 #همایش
🎙دکتر حبشی
💠ازدواج موفق ویژه مجردها
↩برای #ازدواج باید معیارها وشاخص هایی داشته باشیم تا برحسب آن ، بتوانیم قضاوت کنیم که این انتخابی که داریم انجام میدهیم آیا صحیح است یا نه؟ وآیا ممکن است در آینده با مشکلات و موانعی جدی روبه رو شویم یا خیر؟
↩یکی از این شاخص ها، سن است. چه #سنی برای #ازدواج مناسب است؟ آیا الزاما فاصله ی سنی چندساله بین خانم و آقا اهمیت دارد؟ وحتما باید مرد بزرگتر باشد؟ اگرمساوی بودند یا خانم سن بیشتری داشت، چنین ازدواجی الزاما غلط است؟
↩شاخص بعدی #زیبایی است.جایگاه زیبایی کجاست؟ چقدر باید به زیبایی اهمیت داد؟ اگر شخصی را از نظر زیبایی پسندیدم ولی تناسبی با معیارهای من ندارد چه کار کنم؟به کدامش اعتنا کنم؟ ویا به عکس، اگر شخصی تناسب فراوانی با من و اهداف من دارد ولی به دلم نمی نشیند چه کار کنم؟ آیا علاقه بعدا خودش می آید؟آیا رضایت از ظاهر بعدا خودش تولید میشود؟
↩موضوع بعدی که خیلی از جوانها(به خصوص آقایان) درگیرش هستند، موضوع اقتصاد و اشتغال است و سایر موضوعات و معیارهای دیگر...
🛑لینک دریافت رایگان فایل صوتی📥
⭕️ fatehan.net/post/5
🆔 @fatehan
1_266327244.mp3
896.2K
📻 #با_هم_بشنویم
🎙استاد مسعود عالی
▫️صلاح امور را به خدا واگذار کنیم!
#فوق_العاده_شنیدنی
🕰۰۲:۰۸
⭕️fatehan.net
🆔 @fatehan
📖 #برشی_از_کتاب
📋سرمایه داری در مقابل دین...
سرمایهداری بیش از هر گرایش دیگری از دارایی اسلام باخبر است و میداند اسلام قدرتی نهفته در نفوس بشری دارد و از نظامی برخوردار است که جبروت سرمایهداری را از بین خواهد برد . از این رو #سرمایهداری با هیچ چیز به اندازه #اسلام #نمیجنگد و از هیچ چیز به اندازه سیطره اسلام که یاور ضعیفان و آزادیبخش ملتها است ، #نمیهراسد . به همین دلیل با همه توانش با اسلام جنگید و تلاش کرد همه عرصهها را از اسلام خالی کند تا میدان برایش باز شود و بتواند استثمارگری کرده و حقوق ضعیفان را پایمال کند . در این راستا مسلمانان را نسبت به دینشان و اسلامشان ، بیتفاوت ساخت و تلاش کرد اسلام را در نگاه مسلمانان به یک رابطه سطحی بین انسان و خدا تبدیل کند و همه مظاهر درخشان اسلام را که بهشدت از آن میهراسد و منافع و اهدافش را تهدید میکند از آن بگیرد.
🖋 علامه سیدمحمدباقر صدر
📚بارقهها📄۳۱۴
⭕️fatehan.net
🆔 @fatehan
#یادداشت_ویژه
✅فصل تحول3⃣
💢باتلاق مبانی
🔹یکی از ایرادات جریانات علوم انسانی اسلامی مبتلا شدن به #باتلاق_مبانی علوم انسانی است.
🔹اشتباه نشود. نمی گویم به مبانی نباید پرداخت. قطعا باید به آن پرداخته شود ولی مبانی برای عموم پژوهشگران نباید به عنوان #مقصد تلقی شود. بله؛ قشری از پژوهشگران(نه همه) باید متمرکز بر مبانی شوند البته آنها نیز در #رفت_و_برگشت بین #مبانی و #روبناهاست که می توانند مبانی را مدون کنند.
🔹متاسفانه در برخی #مراکز آنقدر به مبانی پرداخته شده و از ساحت علوم کاملا فاصله گرفته می شود، که #خروجی های آنها را که مشاهده می کنید، اصلا نسبتی با واقعیات علوم نمی بینید.
🔹مثالی بزنم تا مطلب قدری روشن تر شود. پردازش های فراوان فلسفی که امتدادهایی در #انسان_شناسی_فلسفی نیز پیدا کرده اند، گاه چنان بیگانه از فضای #روانشناسی هستند که محققان علوم انسانی اسلامی هیچ استفاده ای از آنها نمی توانند کنند.
🔹حواسمان باشد که توصیه برخی بزرگان به پیگیری #امتدادهای_فلسفی به معنای این نیست که فلسفه بما هو فلسفه رقیق و رقیق تر می شود و به انسان شناسی فلسفی و #روانشناسی_اسلامی ختم می شود. نخیر؛ فلسفه چنین شانی ندارد.
🔹#امتدادهای فلسفی در علوم بدین معناست که فلسفه #چارچوب هایی برای #صورت_بندی های صحیح داده های سطوح دیگر در اختیار پژوهشگر قرار می دهد.
🔹این نقیصه در #دوره_های_آموزشی که برای دانشجویان و طلاب نیز گذاشته می شود، نیز کاملا دیده می شود. دوره هایی مفصل که سراسر به مبانی پرداخته و دانش پژوه را در باتلاق مبانی گرفتار می کند.
🔹#حد_لازمی از مبانی باید به دانش پژوه آموزش داده شود ولی نباید در آن متوقف شد. برای عبور از این باتلاق بنظر می رسد در کنار مباحث مبنایی باید بصورت جدی برنامه ای برای سطوح دیگر نیز داشت.
🔹در این راستا پیشنهاد می شود "#سیر_مطالعات_روایی" در کنار سایر مطالعات بصورت جدی پیگیری شود. در یادداشت بعد در خصوص اهمیت و کیفیت سیر مطالعات روایی سخن خواهم گفت.
🖋#تحریریه_فتح
#تحول_در_علوم_انسانی
#تمدن_نوین_اسلامی
⭕️fatehan.net
🆔 @fatehan
#بشنو
▫️از سبک زندگی غربی تا سبک زندگی اسلامی
🎙دکتر روح افزا
⁉️آیا ما در قرن حاضر نیازمند تغییر نگاه به سبک زندگیمان هستیم یا نه؟
⁉️آیا سبک زندگی که در حال حاضر داریم، جوابگوی نیاز های ما هست؟
💠در این همایش مقایسه ای بین سبک زندگی ایرانی و سبک زندگی غربی انجام میدهیم و همچنین بررسی میکنیم ما تا کجا درگیر نوع نگاه سبک زندگی غربی هستیم.
♨️دریافت رایگان فایل صوتی👇
⭕️fatehan.net/post/44
🆔 @fatehan
سبقت بگیرید و بهترین باشید.mp3
3.75M
📻 #با_هم_بشنویم
🎙استادآقاتهرانی
▫️باید سبقت گرفت در خوبی
◾️روایتی #فوق_العاده_شنیدنی از امام صادق علیه السلام
🕰۰۷:۰۰
⭕️fatehan.net
🆔 @fatehan
📖 #برشی_از_کتاب
📋وجود تشکیلات ایدئولوژیک_سیاسی
امام صادق توانسته بود به کمک تلاش وسیع پدرانش - یعنی امام سجاد و امام باقر، مخصوصا اواخر زندگی امام باقر – و سپس خودش به کمک این تلاش توانسته بود یک عده مؤمن و #مسلمان مکتبی، #اصیل، #انقلابی، #فداکار، آماده برای خطر پذیری در سراسر عالم اسلام درست کند. و اینها آدمهای عادی نبودند؛ آدمهای عادی نبودند نه اینکه از طبقات ممتازه بودند نه، همین کاسب و تاجر و غلام و از این چیزها، اما از لحاظ #پایگاه #معنوی به هیچ وجه اینها به آدمهای عادی شبیه نبودند. کسانی بودند که زندگیشان در هدفشان و در مکتبشان خلاصه میشد و همه جا هم بودند.
عجیب این است که یاران امام صادق همه جا بودند، نه خیال کنید فقط در مدینه، نه؛ در کوفه بیشتر از مدینه بودند، در خود شام حتی کسانی بودند. اینها آن شبکه عظیم #تشکیلاتی امام صادق است. حزب #علوی، حزب #تشیع، اینی که گفتم آن شبکه تشکیلاتی همان تشیع است یعنی
این، و این از فصل های شناخته نشدهٔ زندگی امام صادق است؛ این از چیزهایی است که بنده رویش تأکید و اصرار دارم، یک شبکهٔ #تشکیلاتی عظیم، یک حزب کامل به وسیلهٔ امام صادق اداره میشد در سراسر عالم اسلام؛ این نقطهٔ قوت بود.
📚انسان 250 ساله
🖋آیت الله سید علی خامنه ای
⭕️fatehan.net
🆔 @fatehan
#یادداشت_ویژه
✅فصل تحول 4⃣
💢نهر عظیم
🔹 #قرآن و #روایات مهم ترین منابع اسلام هستند.
🔹 پژوهشی که #مستند به این منابع نباشد را #پژوهش_اسلامی نمی توان نامید. پژوهشگران اگر مسلمان باشند آن را #پژوهش_اندیشمندان_مسلمان می توان نامید. اندیشمند مسلمان نیز می تواند اسلامی بیندیشد و می تواند غیر اسلامی.
🔹کتب اندیشمندان مسلمان هیچ گاه جای متن منابع را نمی گیرد. اندیشمندان مسلمان هر کدام توشه ای از این منابع #ذوبطون برداشته اند. محقق اسلامی لاجرم باید با این منابع #مانوس باشد.
🔹یک دور #اصول_کافی بخوانیم. فقط کتاب #ایمان_و_کفر آن 209 باب دارد و هر باب آن مشتمل بر چندین و چند روایت است.
🔸کی می خواهیم یک دور کافی بخوانیم؟
🔸کی میخواهیم یک دور اخلاق اسلامی ناب و خالص را با محوریت روایات ببینیم؟
🔸کی می خواهیم یک دور بحارالانوار 110 جلدی را بخوانیم؟
🔸آیا سایر مطالعات مهم تر از مطالعه کلام معصومین هستند؟!
🔸ما امروزه با محققان #حوزوی و #دانشگاهی مواجهیم که با منابع اصیل دینی بیگانه اند. همه چیز خوانده اند و هیچ نخوانده اند!
🔹اگر میخواهید #روانشناس_اسلامی را محک بزنید ببینید چقدر ایده های جدید دارد. یقین بدانید اگر با این منابع بیگانه باشد سخن جدیدی برای گفتن ندارد. جز آوردن قرآن و حدیث در #پاورقی منابع غربی حرفی برای گفتن ندارد.
🔹دوره های مطالعاتی علوم انسانی اسلامی را ببینید. متاسفانه کمتر می بینید #سیر_مطالعات_قرآنی_روایی را در برنامه آموزشی خود گنجانده باشند. حاصلش اینست که وقتی از خروجی های آنها سوال می کنی چه ایده هایی در زمینه تحقق روانشناسی اسلامی داری یا خزعبلات دیگران را تکرار می کنند و یا بر و بر فقط تماشایت می کنند.
🔹گاهی ما همه چیز می خوانیم جز قرآن و روایات. تعبیر سنگینی از امام باقر علیه السلام است که شاید مشمول خیلی از اندیشمندان مسلمان شود: (يَمُصُّونَ الثِّمَادَ وَ يَدَعُونَ النَّهَرَ الْعَظِيمَ/ اين مردم نَم اندکی را مى مكند ولی #نهر_عظیم(علوم اهل بیت) را رها کرده اند.(کافی/ج1،ص553))
🔹بله؛ می دانم برداشت های ناصوابی ممکن است از منابع شود. ولی راه حل آن جدا کردن بدنه علمی از این منابع نیست. در یادداشت های بعد ضمن #آسیب_شناسی این مطالعات، پیشنهاداتی برای بهره مندی صحیح از آنها ارائه خواهد شد.
🖋 #تحریریه_فتح
#تحول_در_علوم_انسانی
#تمدن_نوین_اسلامی
⭕fatehan.net
🆔 @fatehan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 #تماشا_کن
🎥دکتر عباسی -روانشناس
◽ راهکار های افزایش مهارت توکل
🕰۰۵:۲۱
🌐 fatehan.net/post/150
🆔 @fatehan
155-در_کنار_حسین.mp3
438.9K
📻 #با_هم_بشنویم
🎙استاد صفایی حائری
▫️در کنار حسین علیه السلام ....
◾️از دنیا بزرگتر بشیم....
#فوق_العاده_شنیدنی
#شب_جمعه_به_وقت_زیارت
🕰۰۳:۱۵
⭕️www.fatehan.net
🆔 @fatehan
📖 #برشی_از_کتاب
📎نقش زنان در به پیروزی رسیدن انقلاب و جنگ
🔹 اگر زنان به انقلاب نپیوسته بودند، انقلاب پیروز نمی شد؛ جوانان برای پیوستن به صفوف انقلاب، از خانه ها بیرون نمی آمدند؛ مادرانشان نمی گذاشتند، یا حداقل آن ها را تشویق نمی کردند.
🔹اگر زنان دل در گرو انقلاب نداشتند ، مردان این طور آزادانه در صفوف انقلاب جانفشانی نمی کردند. نقش زن در انقلاب، هم به طور مستقیم، وهم به طور غیر مستقیم یک نقش برجسته ومجموعا نقش اول است.در جنگ هم همینطور بود.
🔹 من با خانواده های معظم شهدا دیدار و نشست و برخاست زیادی داشته ام. در کمتر خانواده ی شهیدی است که روحیه ی مادر از روحیه ی پدر بالاتر نباشد. در اغلب خانواده ها، روحیه ی مادر شهید از روحیه ی پدر شهید بالاتر است. این، یک چیز فوق العاده است. این، نقش زنان مؤمن را در این انقلاب نشان میدهد؛ زنانی که برای پیروزی انقلاب و برای پیشرفت مقاصد انقلاب ایستادند و همه چیز را برای اهداف وآرمانهای الهی و اسلامی خود فدا کردند ...
🔹 برای زن، این نقش درست است؛ اما آنچه که الگوی غربی و اروپایی است، نقطه ی مقابل این است.
📚بانوی تراز،در گفتمان امام خمینی رحمه الله علیه و امام خامنه ای مدظله العالی
⭕️fatehan.net
🆔 @fatehan