📝〰〰〰〰〰〰〰〰〰📝
📑 #بخوان
📝 #باشگاه_نویسندگان
↩ برشی از یادداشت
↩تحول در علوم انسانی
🔹〰〰〰🔹〰〰〰🔹
🔹اساس و محور نگاه در نظریات علوم انسانی، نگاه «سوبژکتیو» است. به این معنا که ارتباط عقل با وحی قطع گردیده و عقل خودبنیاد محور قرار گرفته و خود انسان به عنوان کسی که خود هدف هستی قرار میگیرد، نظریات، حول آن شکل میگیرند. نگاه سوبژکتیو به علوم بدین گونه است که ما در نظریهپردازی به هیچ حقیقتی قائل نبوده و تنها آن چیزی را که خود انسان فکر میکند درست است، طرحریزی میکند. نتیجهی این نگاه در نظریات این میشود که انسان، تکساحتی دیده میشود و عُقبائی برای او در نظر گرفته نمیشود. در نگاه انسان غربی، تکوین و تشریع بیمعنا است و اینکه جهان هستی حقیقت و ملکوتی دارد و جهان تشریع باید بر اساس ملکوت خود شکل بگیرد معنایی ندارد. در نگاه انسان غربی هر چه هست همینی است که انسان در اطراف خود میبیند و حقایق هستی و آن چیزی که باید باشد، معنایی ندارد.
🔹مشکل اساسی علوم حاضر این است که این نظریات بر اساس مبانی فکری و فلسفی خاصی شکل گرفته که برخاسته از فرهنگ جامعه خود است. رهبری می فرمایند« اینکه بنده دربارهى علوم انسانى در دانشگاهها و خطر این دانشهاى ذاتاً مسموم هشدار دادم - هم به دانشگاهها، هم به مسئولان - به خاطر همین است. این علوم انسانىاى که امروز رائج است، محتواهائى دارد که ماهیتاً معارض و مخالف با حرکت اسلامى و نظام اسلامى است؛ متکى بر جهانبینى دیگرى است؛ حرف دیگرى دارد، هدف دیگرى دارد.
http://fatehan.net/
⭕️کانال ایتا
🔺eitaa.com/fatehan
◀️کانال بله
http://ble.im/join/ODU1M2Y4Mm
موانع شاد بودن.mp3
1.87M
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
📣#رادیو_فتح
♦عادتهایی که مانع شاد بودن میشود...
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
💥ترس های نابه جا
💥فکر کردن در مورد نگرانی هایی که با آن خو گرفته میشود
💥غصه خوردن
و...
✔از عادتهایی هستتد که مانع شاد بودن ودرنهایت باعث بیمار بودن آدمی خواهد بود...
🎤استاد پناهیان
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
با #فتح همراه باشید:
⭕️کانال ایتا
🔺eitaa.com/fatehan
◀️کانال بله
http://ble.im/join/ODU1M2Y4Mm
رسانه باشید....📩
خبری جدید...📩
توجه توجه
نسخه الکترونیکی شاکله منتشر شد
یادداشت سردبیر نشریه شاکله:
... نشریه شاکله، نشریه داخلی کانون روانشناسی اسلامی دانشگاه تهران، از سوی دانشجویان دغدغهمند این تشکل ایجاد شده و تقریباً عمری برابر با عمر این تشکل دارد. نویسندگان مقالات آن، اغلب دانشجویان مقطع کارشناسی هستند که بهتازگی وارد فضای جدیتری از مطالعات عمیق مبانی علوم انسانی شده و دست به قلم بردهاند.
این نشریه بیش از هر چیز عهدهدار ایجاد بستری برای رشد قوت نویسندگی دانشجویان دغدغهمند و صدالبته رسانیدن صدای تحولخواهی در علوم انسانی، در فضای کنونی حاکم بر این عرصه است. تأثیرگذاری بر جو غالب معرفتی، فضاشکنی در چارچوب پیشین حاکم بر علوم انسانی و به جریان انداختن هرچه بیشتر گفتمان اسلامی سازی علوم انسانی در بستر دانشگاه، مهمترین مقصودی است که شاکله –نه فقط در سطح دانشکده بلکه فراتر از آن- دنبال میکند.
پرواضح است که برای جریانسازی در چنین فضایی نیاز مبرم به کار رسانهای وجود دارد وگرنه نتایج کار چندان قابلتوجه نخواهد بود. انشاءالله که این مسیر با کمک خداوند متعال در راستای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی مؤثر واقع شود.
⬅️لینک دریافت➡️
http://fatehan.net/post/134
⭕️کانال ایتا
🔺eitaa.com/fatehan
◀️کانال بله
http://ble.im/join/ODU1M2Y4Mm
📑 #بخوان
📝 #باشگاه_نویسندگان
↩ #برشی_ازیادداشت
↩تحول در علوم انسانی۲
🔹〰〰〰🔹〰〰〰🔹
تحول در علوم بدان معنا نیست که ظاهر یک نظریه را تغییر دهیم و به قولی اسلامیزه کنیم آن را؛ بلکه تحول در علوم به آن معناست که روش ها و دانشهای جدید ایجاد شود و نواندیشی در علم صورت بگیرد.
من باب همین مساله، امام امت خطاب به دانشجویان و اساتید دانشگاه و حوزه فرمودند که باید مساله ی #نهضت_تولید_علم و #جنبش_نرم_افزاری رقم بخورد و به یک جنبش همگانی و فراگیر تبدیل شود. تحول در علوم و تولید علم به معنای تحول و تولید دانشها و روش های جدید است که از آن به نواندیشی یاد می کنند.
ایشان فرمودند : ((من درباره ی علوم انسانی گلایه ای از مجموعه های دانشگاهی کردم-بارها،این اواخر هم همین جور-ما علوم انسانی مان بر مبادی و مبانی متعارض با مبانی قرآنی و اسلامی بنا شده انسانی غرب مبتنی بر جهان بینی دیگری است، مبتنی بر فهم دیگری از عالم آفرینش است و غالبا مبتنی بر نگاه مادی است. خوب این نگاه ،نگاه غلطی است؛این مبنا، مبنای غلطی علوم انسانی را ما به صورت ترجمه ای ، بدون اینکه هیچگونه فکر تحقیقی اسلامی را اجازه بدهیم در آن را پیدا بکند ، می آوریم در دانشگاه های خودمان و در بخش های مختلف اینها را تعلیم می دهیم در حالیکه ریشه،. پایه و اساس علوم انسانی را در قرآن باید پیدا
این همان مسالهی مهم و حیاتی است که باید اتفاق بیافتد. باید علوم انسانیای تولید و تاسیس کرد که بر اساس مبانی و اندیشهی اسلامی و قرآنی باشد و متناسب با فرهنگ جامعهی ما، نه اینکه نظریاتی از غرب بیاوریم و در جامعهای بخواهیم آنها را اجرا کنیم که مبانی فکریاش در تضاد کامل با مبانی فکری غربی است.
✒به قلم یکی از کاربران سایت
↩لینک دریافت فایل pdf📥
http://fatehan.net/post/90
با #فتح همراه باشید:
⭕️کانال ایتا
🔺eitaa.com/fatehan
◀️کانال بله
http://ble.im/join/ODU1M2Y4Mm
#فرزند_با_ایمان_من4⃣
📝حجت الاسلام دکتر پسندیده
🔍مولفه های اصلی تربیت
تربيت ديني، محور و اساسي به نام «خدا» دارد. همه چيز در تربيت ديني بر اساس خدا و توحيد استوار است. آنچه اينجا مهم است اين كه تربيت ديني يعني «خدايي سازي» و «توحيدي بار آوردن» فرزندان. مربي موفق كسي است كه بتواند خدا را در كانون زندگي دانش آموز قرار دهد و تمام ابعاد زندگياش را بر اساس آن تنظيم كند. از منظر مباحث تربيتي اسلام، انسان سه بعد دارد: «شناخت»، «اخلاق» و «عمل». شناخت، به مسايل فكري و اعتقادي انسان مربوط مي شود و اخلاق، به بخش صفات و فضايل انساني، و عمل، به بخش رفتارها و مناسك انسان. اين سه بعد، نه به صورت تفكيك شده، بلكه به صورت منظم با يكديگر ارتباط دارند. شناخت و معرفت در رأس قرار دارد. نوع شناخت و معرفت انسان، تعيين كننده ابعاد ديگر است. ما آن گونه كه مي انديشيم، اخلاق و رفتار خود را شكل مي دهيم. پس از شناخت، اخلاق قرار دارد كه اصول بيشتري را شامل ميشود و از معرفت سرچشمه مي گيرد. در حقيقت، اخلاق پشتوانه رفتار و عمل انسان است. و بالاخره در نهايت عمل و رفتار انسان قرار دارد كه محصول اخلاق و معرفت او مي باشد. آنچه اينجا مهم است اين كه هر سه بعد انسان، باید بر محور خدا و توحيد بچرخد. از اين رو، تربيت ديني، تركيبي از «معرفت الهي»، «اخلاق الهي» و «رفتار الهي» است. در تربيت ديني، بايد هر سه بعد را و چگونگي تعامل ميان آنها را در نظر گرفت. فرزند با ايمان كسي است كه هر سه بعد او به صورت هماهنگ و نظام يافته، با محوريت الله تنظيم شده باشد. اين كه هر كدام از اين ابعاد سه گانه، چه مؤلفه هايي را شامل مي شود، در بحث آينده روشن مي گردد.
مؤلفه هاي تربيت ديني
هر كدام از ابعاد، مؤلفه هاي خاص خود را دارند كه همچنان با محوريت توحيد تنظيم مي شوند:
1) مؤلفه هاي شناختي
در بعد شناخت و اعتقاد، قائل به اصول سه گانه دين و اصول پنجگانه دين و مذهب هستيم و بر اين باوريم كه «توحيد – نبوت – معاد» اصول دين است كه همه آن را قبول دارند و «عدل – امامت» دو اصل مذهب شيعه مي باشند كه به آن سه اضافه مي گردند. اين، درست است اما بايد در نظر داشت كه اين سه يا پنج اصل، در عرض يكديگر نيستند. هر چند همه آنها اصل به شمار مي روند، اما يكي از آنها اصل اساسي و بقيه اصول مبتني بر آن مي باشند. در تربيت ديني، ركن و اساس شناخت، معرفت خدا و باور به يگانگي اوست و انسان ديندار كسي است كه خدا را بشناسد و به يكتايي او باور داشته باشد و تنها نيروي مؤثر در هستي را او بداند (توحيد باوري). پس از خداباوري و فرع بر آن، «ولايت» قرار دارد كه بر اساس آن معتقديم خداوند متعال راهنماياني را براي هدايت و اداره امور بشرفرستاده است. اين راهنمايان در دو گروه پيامبران و امامان طبقه بندي مي شوند. بنا بر اين ولايت نيز به دو قسم «نبوت» و «امامت» تقسيم ميشود. مسئله بعدي، «معاد» است كه بر اساس آن معتقديم نظامي كه خداوند متعال آفريده است، بي هدف نبوده و با پايان يافتن زندگي اين دنيا، مرحله ديگري از زندگي آغاز مي گردد كه در آن، رفتار و كردار امروز بشر محاسبه مي شود و زندگي جاويد بشر رقم مي خورد. بنا بر اين مي توان گفت در اصول دين كه اعتقادات قرار دارد، اساس، توحيد و خداباوري است كه فرع بر آن ولايت و معاد شكل مي گيرند.
گروه علمی فرهنگی فتح
#فرزند_با_ایمان_من4⃣ 📝حجت الاسلام دکتر پسندیده 🔍مولفه های اصلی تربیت تربيت ديني، محور و اساسي به ن
2.مؤلفه هاي اخلاقي
بعد اخلاق، به «خوب»ها و «بد»هاي زندگي مربوط مي شود. انسان، پيوسته به دنبال كشف خوب و بد است تا تكليف خود را در عمل بداند. همه صفات و فضايل اخلاقي به اين بعد مربوط ميشود كه طيف گستردهاي از موضوعات را شامل مي شود. از اين امور ميتوان به: تقوا، حيا، محبت، خوف، رجاء، عفت، حلم، صبر، شكر و اموري از اين دست اشاره كرد. مهم اين كه در تربيت ديني، همه اين امور با محوريت خدا و توحيد تعريف مي شوند. ريشه و مايه اصلي هر آنچه صفات و فضايل اخلاقي ناميده مي شود، در تمام انسانها مشترك است. همه انسانها ترس، اميد، شرم، محبت و... دارند. تفاوت ديني و غير ديني بودن آن در محور آنها و موضوعات و متعلقات آنهاست. اينجاست كه تربيت ديني از تربيت غير ديني جدا ميشود و مرز پيدا مي كند. اينجاست كه مفهوم «اخلاق حسنة» و «اخلاق سيئة» به وجود ميآيد و «فضايل» و «رذائل» مشخص ميشوند.
به ديگر بيان، بعد اخلاقي انسان، صفات و موارد متعددي را شامل مي شود كه به صورت فطري و بالقوه در نهاد انسان هست. لذا فرزند با ايمان كسي است كه اين موارد را بر محور توحيد و خدا تنظيم كرده است و مربي موفق كسي است كه بتواند مؤلفه هاي متعدد اين بعد را بر محور خدا تربيت كند و شكل دهد. انشاء الله در جاي خود به اندازه امكان، به اين موارد خواهيم پرداخت.
3) مؤلفه هاي رفتاري
بعد عمل، به بايدها و نبايدها مربوط مي شود. زندگي، پر از «انجام»ها و «ترك»هاي فراوان است. انسان، يا در حال انجام كاري است و يا در حال ترك آن. مهم اين است كه محور انجام و يا ترك انسان چيست. تفاوت انسانها در مقام عمل، بر اساس محوري كه بايد يا نبايد را تعريف ميكند، به وجود ميآيد. وقتي شناخت و اخلاق انسان با محور خدا و توحيد سامان يافت، رفتارهاي وي نيز بر همين اساس شكل ميگيرند. كسي كه تربيت توحيدي داشته باشد، به آنچه خداوند متعال امر كرده است، عمل ميكند و از آنچه نهي كرده، باز ميدارد. اينجاست كه مفهوم «عمل صالح» و «عمل سيئة» شكل ميگيرد و «طاعت» و «معصيت» شكل ميگيرد. بنا بر اين، مربي موفق كسي است كه بتواند خدا را در كانون عمل دانش آموز قرار دهد و تمام افعال و رفتار او را بر اساس آن تنظيم نمايد و به او بياموزد كه فقط براي خدا كار كند.
در جمع بندي ابعاد سه گانه مي توان گفت، شناخت و معرفت، بنيان و اساس تربيت را تشكيل ميدهد. اين بنيان كه امري دروني و فكري است، در مرحله بعد، اخلاق را سامان ميدهد كه قدري عيني تر است. پس از آن نوبت به عمل ميرسد كه رفتارهاي انسان را شكل مي دهد. بنا بر اين، هر چند عمل، سرنوشت انسان را تشكيل مي دهد، اما نيازمند پشتوانه هاي معرفتي و شناختي است. از اين رو مي توان نتيجه گرفت كه تربيت دينی يعني تنظيم بعد شناختي، اخلاقي و رفتاري انسان بر اساس توحيد و خداباوري.
@fatehan
🎵 #بشنو
📣 #کارگاه
💥شکست های عاطفی قبل از ازدواج
🔶🔸〰〰〰🔸🔶
🔸 رابطه در حد قبل از ازدواج مشکلی ندارد، نباید دختر ها و پسر های مجرد را محدود کرد تا برایشان عقده شود.
🔸 رابطه به هیچ وجه مورد قبول اسلام نیست.
🔸 رابطه در یک نظام و چهارچوب مشخص و تعریف شده امکان بررسی دارد.
👈کدامیک از سه گزاره بالا برای روابط قبل از ازدواج درست است؟
👈رابطه میتواند مانند رانندگی باشد که انسان در عین ایجاد محدودیت(رعایت قوانین) برای خود راحتی تولید میکند.
👈بحث جنجال برانگیز روابط قبل از ازدواج از مباحث مورد بررسی و نیاز است. چه راهی برای مدیریت این مسئله وجود دارد؟
🎤سخنران دکتر سیدعلی مرعشی
لینک دریافت فایل صوتی📥
🔷 fatehan.net/post/10
با فتح همراه باشید:
⭕️کانال ایتا
🔺eitaa.com/fatehan
◀️کانال بله
http://ble.im/join/ODU1M2Y4Mm
📚📚📚📚📚📚#برش_کتاب
#رشد
#هدف_زندگي
#احتكار_ادميزاد
«والعصر. إن الانسان لفی خسر. إلا الذین آمنوا» در تمام دورهها انسان در خسارت است مگر آنهایی که به هدفی و به عشقی رسیدهاند و به آن سو گرویدهاند.
🔸انسان مادامیکه هدف ندارد، آهسته آهسته راه میرود و میلنگد و حتی مینشیند و میپوسد.
اما هنگامی که کاری پیدا کرد حتی تا حد توالت رفتن و به مستراح رسیدن، آن وقت سرعت میگیرد و میشتابد و از تمام امکاناتش بهره میگیرد.
هدفها و گرایشها ما را از رکود و احتکار نجات میدهند اما این کافی نیست، چون پس از احتکار، جهنم اسراف سر راه است.
هر هدفی تا اندازهای استعداد ما را به کار میکشد و سرمایههای ما را بارور میکند، باید در انتخاب هدف سنجید و اندیشید تا هدفی بیابیم که تمام استعدادهای ما را بارور کند و تمام نیروهای نهفته و پاهای پنهان ما را بیرون بکشد. انسان به خاطر معشوق می دود. هر چقدر معشوق عظیمتر و ارزندهتر باشد ناچار حرکت و کوششاش و در نتیجه سود او زیادتر خواهد شد.
#ادامه_دارد
⭕️کانال ایتا
🔺eitaa.com/fatehan
◀️کانال بله
http://ble.im/join/ODU1M2Y4Mm
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تماشا_کن
🔍علل مشکلات رفتاری در کودکان
قسمت 1⃣
📣استاد سرکار خانم سالار
از مشاورین مرکز مشاوره سبل السلام
با ما همراه باشید ⏬
http://eitaa.com/joinchat/1944846336C1ad9e574d5
کانال بله 🔽
http://ble.im/join/ODU1M2Y4Mm
🎧 #بشنو
🎤#همایش
💠 اولین قدم در ایجاد تمدن نوین اسلامی + صوت
💠〰💠〰💠〰💠〰💠
🔰اولین قدم در ایجاد #تمدن_اسلامی چیست؟
🔰 #جهاد_کبیر در دنیای امروز چه مواردی است؟
🔰مگر میشود با سنجه ها و معیارهای غربی در #بانک و #علوم_انسانی و ... تمدن سازی کرد؟
🔰معیارهای #تمدن_سازی در اسلام کدام است؟
🔰برای ایجاد یک حرکت جدید چگونه از ساختارهای موجود عبور کنیم؟
🔰اول کتابهایمان بسم الله زدیم و ادامه ی نام #بانک ها_اسلامی زدیم و میگوییم میخواهیم #تمدن_نوین_اسلامی بسازیم؟!
🔰دکتر حسن عباسی در این همایش به پاسخ سوالات فوق و دیگر سوالات مرتبط با بحث تمدن اسلامی میپردازند.
💠〰💠💠💠〰💠
🎤سخنران:دکتر حسن عباسی
🔰لینک دریافت فایل صوتی📥
fatehan.net/post/103
↩ با #فتح همراه باشید:
⭕️کانال ایتا
🔺eitaa.com/fatehan
◀️کانال بله
http://ble.im/join/ODU1M2Y4Mm
توجه❗️ توجه❗️
📣 #اولین دوره آموزش زبان انگلیسی در تلگرام و ایتا 😍😳
سطح #مبتدی تا #پیشرفته 👌
📆 طول هر دوره: دو ماه و نیم
✅ فراگیری چهار مهارت:
🔹 LISTENING
🔹 WRITING
🔹 READING
🔹 SPEAKING
✍ انجام تکالیف بعد از هر جلسه برای تثبیت بهتر دروس
🎁 امکان پرداخت #اقساطی شهریه دوره
🆔 @zabananlin313