برکات خواندن زیارت عاشورا در کلام علما و بزرگان دین
1- عالم جلیل، شیخ عبدالهادی حائری مازندرانی از پدر خود، حاجی ملا ابوالحسن نقل کرده است که من حاج میرزا علی نقی طباطبایی را بعد از رحلتش در خواب دیدم، و به او گفتم: «آیا آرزویی داری؟»، گفت: «یک آرزو دارم و آن این است که چرا در دنیا هر روز زیارت عاشورا نخواندم.» رسم سید این بود که در تمام دهه اول محرم، زیارت عاشورا میخواند، ولی بعد از مرگ، افسوس میخورد که چرا در تمام ایام سال، موفق به این زیارت نبوده است.
2- آیت اللّه شبیری زنجانی، از مراجع تقلید میگوید: «یکی از چشمهای فرزند آقای حاج سید محمد بجنوردی بر اثر عارضهای نابینا شده بود و به نظر پزشکان، حتی پزشکان خارج از کشور، به علت رشد آن عارضه، چشم دیگرش نیز نابینا میشد. ولی آن شخص شفا یافت؛ یکی از بستگان وی، سیدالشهداء را در عالم رؤیا دید که به او فرمود: «ما به جهت اینکه او به زیارت عاشورا مداومت داشت، سلامتی چشم دیگرش را از خدا گرفتیم».
3-مرجع بزرگ آیت اللّه العظمی بهجت، درباره زیارت عاشورا میگوید: «مضمون زیارت عاشورا گواه و روشن کننده عظمت آن است. در سندها آمده است که زیارت عاشورا از حدیثهای قُدسی است. برای همین، با وجود فراوانی کارهای علمی موجود نزد علما و اساتیدمان، آنان همیشه مراقب خواندن زیارت عاشورا بودند. مرحوم آیت اللّه شیخ محمدحسین اصفهانی از خداوند متعالی میخواست کلمات پایانی عمرش، زیارت عاشورا باشد و پس از آن به سوی باری تعالی بشتابد؛ خداوند نیز دعای وی را اجابت کرد و پس از اتمام خواندن زیارت عاشورا روحش به ملکوت اعلی شتافت و قرین رحمت گردید».
4-مرحوم شهید دستغیب(ره) حکایتی درباره برکت خواندن زیارت عاشورا را اینگونه نقل مینماید: «یکی از علما نجف حدود یکصد سال پیش، در خواب، حضرت عزراییل را می بیند، پس از سلام میپرسد: «از کجا می آیی؟»، ملک الموت میفرماید: «از شیراز!، روح مرحوم میرزا ابراهیم محلاتی را قبض کردم.»، شیخ میپرسد: «روح او در چه حالی است؟»، عرزاییل میفرماید: «در بهترین حالات و بهترین باغهای عالم برزخ، خداوند هزار ملک را برای انجام دستورات شیخ قرار داده است.»، آن عالم پرسید: «آیا برای مقام علمی و تدریس و تربیت شاگرد به چنین مقامی دست یافته است؟»، فرمود: «نه!»، گفتم: «آیا برای نماز جماعت و بیان احکام!»، فرمود: «نه!»، گفتم پس برای چه؟ فرمود: «برای خواندن زیارت عاشورا».
* نقل است که مرحوم میرزا، سی سال آخر عمرش، زیارت عاشورا را ترک نکرد و هر روز که به سبب بیماری یا امر دیگری نمیتوانست بخواند، نایب میگرفت.
* از عارف بزرگ، مرحوم آیت الله میرزا سید علی آقای قاضی (ره) (استاد آیت الله بهجت و علامه طباطبایی) نقل شده که بعد از رحلتشان، کسی ایشان را در خواب دید و سوال کرد: «چه عملی در آنجا مهمتر است؟»، فرمود: «زیارت عاشورا، و من پشیمانم که چرا روزی یک بار زیارت عاشورا را قرائت کردم و دوبار نخواندم!». مرحوم قاضی(ره) میگفتند: «هر چه دارم از سید الشهداء(ع) و قرآن دارم».
#احکام، #روضه، #منبر ویژه محرم ۱۴۰۳
https://eitaa.com/fatemi222/14309
🟩رسیدن به خواسته ها و حوائج
صفوان گوید: حضرت صادق علیه السلام به من فرمود:
ای صفوان! هر گاه تو را نزد خدای متعال حاجتی بود، پس زیارت کن ابا عبدالله حسین علیه السلام را به این زیارت، در هر مکانی که هستی و بخوان دعای بعد از آن را و از پروردگار خویش حاجتت را بخواه، زیرا برآورده و مستجاب خواهد شد. خداوند متعال در وعده ای که به رسول خود داده، خلاف نفرموده است.(2)
📚زیارت عاشورا، چاره بلا
مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی می فرمود:
اوقاتی که در سامرا، مشغول تحصیل علوم دینی بودم، اهالی سامرا به بیماری وبا و طاعون مبتلا شدند، و همه روزه عده ای بر اثر این بیماری از دنیا می رفتند. روزی عده ای از اهل علم در منزل استادم مرحوم سید محمد فشارکی جمع بودند. ناگاه مرحوم آقا میرزا محمد تقی شیرازی تشریف آوردند و صحبت از بیماری وبا شد، که همه در معرض خطر مرگ هستند.
مرحوم میرزای شیرازی فرمود: اگر من حکمی کنم آیا لازم است انجام شود یا نه؟ همه ی اهل مجلس پاسخ دادند: بلی. فرمود: من حکم می کنم که شیعیان ساکن سامرا از امروز تا ده روز، مشغول خواندن «زیارت عاشورا» شوند و ثواب آن را به روح حضرت نرجس خاتون، والده ی ماجده ی حضرت حجت بن الحسن علیه السلام هدیه نمایند، تا این بلا از آنان دور شود. اهل مجلس، این حکم را به تمام شیعیان رساندند و همه، مشغول خواندن زیارت عاشورا شدند.
از فردای آن روز، تلف شدن شیعیان به وسیله ی طاعون متوقف شد و همه روزه، تنها عده ای از اهل تسنن می مردند به طوری که مسئله بر همه آشکار گردید. برخی از اهل تسنن از آشنایان شیعه ی خود می پرسیدند: سبب این که دیگر کسی از شما تلف نمی شود چیست؟ به آنها گفته بودند: زیارت عاشورا. آنها هم مشغول زیارت عاشورا شدند و بلا از آنها هم برطرف گردید.»(4)
ای کاش هر روز زیارت عاشورا می خواندم
عالم جلیل، شیخ عبدالهادی حائری مازندرانی از والد خود (حاجی ملا ابوالحسن) نقل کرده است که من حاج میرزا علی نقی طباطبایی را بعد از رحلتش در خواب دیدم و به او گفتم: آیا آرزویی داری؟ گفت: یک آرزو دارم و آن این است که چرا در دنیا هر روز «زیارت عاشورا» نخواندم.
رسم سیّد این بود که در تمام دهه ی اول محرم، زیارت عاشورا می خواند، ولی بعد از مرگ، افسوس می خورد که چرا در تمام ایام سال، موفق به این زیارت نبوده است.(5)
📚علامه امینی و زیارت عاشورا
دکتر محمد هادی امینی - فرزند علامه - می نویسد:
پس از گذشت چهار سال از فوت پدرم، در شب جمعه ای قبل از اذان صبح، پدرم را در خواب دیدم و او را بسیار شاداب و خرسند یافتم. جلو رفته و پس از سلام و دست بوسی گفتم: پدر جان در آن جا چه عملی باعث سعادت و نجات شما گردید؟
فرمود: فقط زیارت ابا عبدالله الحسین علیه السلام.(6) سپس فرمود: پسر جان! در گذشته بارها تو را یادآور شدم و اکنون نیز توصیه می کنم که «زیارت عاشورا» را به هیچ عنوان ترک مکن.
📚روشی آسان برای خواندن زیارت عاشورا
مولا شریف شیروانی به سند خود از امام دهم، علی بن محمد هادی علیه السلام نقل می کند: کسی که زیارت عاشورا بخواند و هنگامی که به عبارت لعن رسید یک مرتبه بگوید: «اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد و آخر تابع له علی ذالک. اللهم العن العصابه التی جاهدت الحسین و شایعت و بایعت و تابعت علی قتله» و صد مرتبه بگوید: «اللهم العنهم جمیعاً».
برکات خواندن زیارت عاشورا در کلام علما و بزرگان دین
فضیلت خواندن زیارت عاشورا از نگاه آیت الله بهجت
آیت اللّه العظمی بهجت مرجع بزرگ، درباره فضیلت زیارت عاشورا گفته اند: «مضمون زیارت عاشورا گواه و روشن کننده عظمت آن است. این زیارت که از حدیث های قدسی است همواره مورد توجه علما و اساتید دینی بوده و با وجود مشغله فراوان علمی که علمای دین داشته اند اما خواندن زیارت عاشورا جزء برنامه های روزانه آنان بود.
مرحوم آیت اللّه شیخ محمدحسین اصفهانی از خداوند میخواست آخرین کلمات عمرش، زیارت عاشورا باشد و پس از آن به سوی پرودگار خود رهسپار شود؛ خداوند نیز دعای وی را مورد اجابت قرار داد و پس از پایان یافتن زیارت عاشورا به دیار باقی شتافت و قرین رحمت گردید».
احکام، #روضه، #منبر ویژه محرم ۱۴۰۳
https://eitaa.com/fatemi222/14309
🔻 توصیه های تربیتی برای حضور در مراسم عزاداری امام حسین علیه السلام :
🔸 سعی کنیم به همراه همسر و فرزندان در مراسم روضه اباعبدالله الحسین علیه السلام شرکت کنیم.
🔹به هیئت هایی برویم که زمان آن خیلی طولانی نباشد.
🔸 با روحیه نشاط و با محبت بچه ها را به مراسم ببریم.
🔹 ترجیحا در قسمت هایی بنشینیم که تاریک مطلق نباشد و بچه ها دل نگران نشوند.
🔸 ترجیحا در هیئت هایی شرکت کنیم که فضای باز داشته باشند و بچه ها احساس راحت تری داشته باشند.
🔹 فرزندان عزیز را به #مهدکودک_هیئت هایی که بچه ها را برای بازی در فضایی بیرون از مراسم روضه منتقل میکنند نسپارید.
🔸 به همراه خود مقداری خوراکی، اسباب بازی، مدادرنگی و دفتر نقاشی و... ببرید تا در طول مراسم حوصله بچه ها سرنرود.
🔹 سعی شود مقداری خوراکی و اسباب بازی بیشتر به همراه آورده شود تا ارتباط گیری فرزندان با بچه های دیگر تسهیل شود.
🔸 بچه ها را با کمال محبت و متانت در کنار خودتان نگهداری کنید.
🔹 ترجیحا به هیئت هایی برویم که بزرگترها بخاطر سرو صدای احتمالی بچه ها عصبانی نمیشوند. (اگر برای بچه ها سرگرمی ایجاد شود، سر و صدای بچه ها به حداقل میرسد).
🔸 خودمان زمانی را با بچه ها بازی بی سر و صدا کنیم و همه حواسمان محو روضه نباشد و از حال خوب بچه ها غافل نشویم.
🔹 در روضه ها از همیشه به فرزندانمان مهربان تر باشیم.
🔸 اگر بچه ها از حضور در هیئت خسته شدند، سرگرمشان کنیم و اگر خواستند به خانه برگردند، بدون معطلی و بدون ناراحتی به خانه برگردید. قطعا اجر شما در پیشگاه خداوند محفوظ است.
🔺 یادمان نرود که حضور در روضه امام حسین علیه السلام باید همراه با خاطره خوش برای بچه ها باشد؛ پس نوع رفتار ما با بچه ها خیلی میتواند موثر باشد.
#احکام، #روضه، #منبر ویژه محرم ۱۴۰۳
https://eitaa.com/fatemi222/14309
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تفاوت یاران امام زمان(عج)
با یاران امام حسین(ع) چیست؟
📌توصیههای مرحوم استاد فاطمینیا برای ماه محرم
1️⃣ خالصانه در مجالس عزاداری شرکت کنید. طوری باشید که غیر از امام حسین (علیه السلام) چیزی نبینید.
2️⃣ با پاکی ظاهر و باطن به این مجالس مشرف شوید؛ همانطور که با وضوء وطهارت در این جلسات شرکت میکنیم، به وسیله استغفار، طهارت باطنی هم کسب کنیم.
3️⃣ قبل از ورود به مراسم عزای ابی عبدالله علیه السلام بگوییم: خدایا اگر در وجود من مانعی از کسب فیض ابی عبدالله علیه السلام هست، آن را برطرف بفرما.
4️⃣ دهه محرم، دهه تحول است، جناب حرّ یک شخص است، اما حرّ شدن یک جریان میباشد. در این دهه باید متحول شویم.
#احکام، #روضه، #منبر ویژه محرم ۱۴۰۳
https://eitaa.com/fatemi222/14309
✔️شب دوم محرم
🔸احکام عزاداری
https://eitaa.com/fatemi222/14307
🔹اهمیت زیارت عاشورا
https://eitaa.com/fatemi222/14371
◾️الهی بهر قربانی به درگاه سر آوردم
https://eitaa.com/fatemi8/461
۱۵ تذکر جهت عزاداری
https://eitaa.com/ahkam31/2480
عزاداری بانوان
https://eitaa.com/ahkam31/2479
احکام تعزیه و شبیه خوانی
https://eitaa.com/ahkam31/2481
احکام استفاده از لباس سیاه
https://eitaa.com/ahkam31/2482
احکام یاد امام حسین
https://eitaa.com/ahkam31/2483
احکام تربت حسینی
https://eitaa.com/ahkam31/2484
موسیقی در عزاداری
https://eitaa.com/ahkam31/2486
احکام گریه
https://eitaa.com/ahkam31/2487
شب سوم پیام های زیارت عاشورا
👇
چهار پیام سلم و حرب در زیارت عاشورا
https://eitaa.com/fatemi222/14384
جایگاه تولا و تبری در زندگی
https://eitaa.com/fatemi222/14387
حقیقت معنای سلم و تسلیم نسبت به اهل بیت
https://eitaa.com/fatemi222/14389
نشانههای اهل تسلیم در قرآن
https://eitaa.com/fatemi222/14391
ارزش تسلیم در برابر خدا
https://eitaa.com/fatemi222/14392
میزان تسلیم جابر
https://eitaa.com/fatemi222/14393
۸ علامت تسلیم بودن در مقابل خدا
https://eitaa.com/fatemi222/14394
۸علامت تسلیم بودن در مقابل اهل بیت
https://eitaa.com/fatemi222/14396
مسئله تقدم و تاخر از اهل بیت
https://eitaa.com/fatemi222/14404
حبیب بن مظاهر و همراهی او با اهل بیت
https://eitaa.com/fatemi222/14407
📚 سِلم و حَرب در زیارت عاشورا
🔺مسلمان نمیتواند نسبت به جریان حق و باطل، بیتفاوت باشد. جهاد با دشمنان حق و مبارزه با باطل، و همبستگی و نصرت حق و یاری خط ائمه و ولایت، یک تکلیف است و بیتفاوتی، نوعی ترک تکلیف به شمار میرود (سِلمٌ لِمَن سالَمَکُم وَ حَربٌ لِمَن حارَبَکُم).
↩️نکات قابل بحث:
ـ به جای تعبیر «مُسالم» و «مُحارب»، کلمه «سِلم» و «حَرب» آمده است که نشانة عمقِ این مواضع است و تأکید بیشتری را میرساند.
1-ـ تکلیفمداری و موضعداشتن در برابر جریان حق و باطل؛ یعنی نفی بیطرفی؛
2-ـ شاخصبودن اهل بیت: و صاحبان ولایت برای این دوستی و دشمنی (سالَمَکُم وَحارَبَکُم)؛
3-ـ آشتیناپذیری حق و باطل تا قیام قیامت (إلی یَومِ القِیامَة)، و مقطعی نبودن این موضعگیری؛
4-ـ روایاتی که در مورد حب و بغض یا تولّا و تبرّا است (هَلِ الدّینُ إلَّا الحُبُّ وَ البُغض).
#احکام، #روضه، #منبر ویژه محرم ۱۴۰۳
https://eitaa.com/fatemi222/14309
انی سلم لمن سالکم و حرب لمن حاربکم به معنای این عبارت در زیارت عاشورا دقت کنین خطاب به امام حسین (ع) عرض میکنیم :
دوستم با کسایی که با شما دوستن دشمنم با کسایی که با شما دشمن هستن. گاهی اوقات اتفاق افتاده ما به معنای چیزی که میخونیم نه فکر میکنیم و نه عمل نمیکنیم ایا همیشه با دوستان اهل بیت دوست هستیم؟
و با دشمنانشون دشمن..؟
گاهی اوقات پیش امده ما با نزدیک ترین افراد خانواده امون یا دوستانی که به ما کمکهای زیادی کردن دشمن هستیم ایا اون افراد خانواده یا کسی که میشناسیم یا اون دوستان دوست اهل بیت هستن و مثل ما عشق اهل بیت رو در دلشون دارن؟
ایا واقعا ما به عبارتی که گفتیم عمل کردیم؟ خوبه کمی فکر کنیم و همیشه رآس دعامون خیر برای بقیه باشه حتی برای کسایی که بهمون بدی کردن و هیچ وقت دوست اهل بیت رو دشمن خودمون ندانیم.. که با این کار ، اهل بیت (ع) و با خودمون دشمن میکنیم اهل بیت (ع) خیلی حواسشون به دوستانشون هست عمل کنیم به انچه که باید عمل کرد وقتی دچار مشکل میشیم دنبال ذکر و دعا میگردیم که حاجتمون روا بشه غافل از این که با اعمال بی خردانه ی خودمون عامل نرسیدن به حاجتمون هستیم
🍃🌹🍃
@fatemi222
ما وقتی فروع دین را میشماریم ۱۰ مورد میشود؛
از نماز، روز و حج گرفته تا میرسیم به موضوع توّلی و تبّری؛ یعنی دوستی ما برای خدا باشد و دشمنیهای ما نیز برای خدا باشد و این جمله در زیارت عاشورا همین معنا را میرساند؛ زیرا سیدالشهدا(ع) دوستیهایش برای خداست و دشمنیهایش نیز برای خدا، از این رو ما میگوییم: ای امام! ما با دوستان تو دوست و با دشمنان تو دشمن هستیم.
در آیه ۲۹ سوره مبارکه فتح نیز خداوند میفرماید: «محمد [ص] پیامبر خداست و کسانى که با اویند بر کافران سختگیر [و] با همدیگر مهربانند.»
از این رو، «انّی سلمٌ لمن سالمکم و حربٌ لمن حاربکم» این درس را به ما میدهد که با دشمنان دینی همچون داعشیها و تکفیریها باید دشمن باشیم و با شدت برخورد کنیم، اما با خودیها با مهربانی رفتار کنیم و چه خوب است که در قنوتهایمان این آیه شریفه را بخوانیم که «خداوندا! در قلب ما نسبت به کسانی که ایمان آوردند، کینه قرار مده!»
اینها همه در این جمله جای دارد و باید توجه داشت، دین ما سفارش به مهربانی با یکدیگر دارد و حدیثی داریم در وسائل الشیعه،(جلد ۱۲، صفحه ۲۱۶) که پیامبر (ص) میفرمایند: «خداوند مهربان است و همه مهربانان را نیز دوست دارد!»
این مهربانی ملاک دارد؛ با دوستان خدا دوست و دشمنان او دشمن باشیم و بگوییم: ای امام! (ع) تو با خدایی پس هر که را تو با او مهربان باشی، من نیز مهربانم و هر که را شما دشمن بدانی من نیز دشمن اویم.
https://eitaa.com/fatemi222/14383
زیارت در واقع تجدید عملی عهدی است که انسان در عالم الست با خلیفه خدا بسته و با زیارت آن عهد بازخوانی می شود.
وقتی انسان به زیارت امام و معصوم می رود ، می گوید که من آمده ام تا بگویم با شما هستم " إنّی سلمٌ لمن سالمکم و حربٌ لمن حاربکم" و با عهدی که با شما بستم استوار هستم و پیمان نشکستم...
رسیدیم به این فراز: " و جعلَنی مِمّن یقتصُّ آثارَکم و یسلُکُ سبیلَکم"
https://eitaa.com/fatemi222/14383
↩️حقیقت معنای سلم و تسلیم نسبت به اهل بیت علیهم السلام
ما در سلم و تسلیم نسبت به کسانی هستیم که آنها نسبت به اهل بیت علیهم السلام تسلیم هستند و حقوق و حدود آنها را رعایت می کنند.
«انی»، حقیقتا من تسلیم هستم و در صلح و دوستی هستم با کسی که با شما اهل بیت در سلم و صلح با او است و در دشمنی هستم با کسی که با شما اهل بیت در نزاع و دشمنی است.
هم ریشه بودنِ سلم، سلام، تسلیم، اسلام، مسلمان، است «سلم» یعنی تسلیم شدن، یعنی زمانی که فردی از شرّ و اذیت من در سلامتی به سر می برد.
🔹در اینجا به حضرات معصومین علیهم السلام خطاب می کنیم، ما در سلم و تسلیم نسبت به کسانی هستیم که آنها نسبت به اهل بیت علیهم السلام تسلیم هستند و حقوق و حدود آنها را رعایت می کنند.
🔹 «سالمکم» از «سالَمَ» آمده که در باب «مفاعله» است؛ به این معنا که این سلم یک طرفه نیست؛ یعنی من تسلیم حقوق کسی هستم که آن کس با اهل بیت در سلم است و سلم طرفینی در این جا حاکم است. یعنی این افراد حدود و حقوق اهل بیت را رعایت می کنند و اهل بیت هم حرمت اینها را نگاه می دارند؛ چون محترم شده اند و ارج و قرب دارند و بالا رفته اند.
🔹«سالمکم» یک طرفه نیست؛ بلکه این صلح و دوستی دو طرفه است. هم ما حدود و حقوق را نگاه داریم و هم این قدر لیاقت پیدا می کنیم که اهل بیت علیهم السلام هم حرمت ما را نگاه بدارند؛ چون ارج، قرب و اخلاص داریم و قربة الی الله کار را انجام می دهیم و خدمت می کنیم. پس «سلم لمن سالمکم» یعنی: من تسلیم حدود و حقوق کسانی هستم که با اهل بیت علیهم السلام مسالمه دارند و تسلیم حقوق آنها هستند.
🔹کسانی که دوست اهل بیت علیهم السلام هستند و نسبت به آنها تقرب دارند، من باید حدود و حقوق آنها را هم رعایت کنم. پس مؤمن واقعی هم همین است. مؤمن واقعی کسی است که با اهل بیت سلمیت دارد و تسلیم محض آنها است و اهل بیت علیهم السلام هم آنها را تحویل می گیرند.
🔹حدود و حقوق اهل بیت علیهم السلام را رعایت کردن، تنها به مشکی پوشیدن و سینه زدن نیست؛ بلکه همان حدود و حقوق خداوند متعال است؛ یعنی کسی که قوانین خدا را محترم می شمارد و خطوط دین را رعایت می کند؛ چنین کسی حقوق اهل بیت را رعایت کرده است؛ کسانی که اینچنین عمل می کنند، ما باید نسبت به آنها در سلم باشیم و حقوق کوچک و بزرگ آنها را رعایت کنیم.
🔹«سلم لمن سالمکم» خدایا ما را در دایره سلمت قرار بده؛ ما تسلیم قوانین تو بشویم که تسلیم شدن به قوانین تو تسلیم شدن در برابر اهل بیت علیهم السلام است
https://eitaa.com/fatemi222/14383
نشانههای اهل تسلیم از نظر قرآن
🔹انقیاد و فرمانبرداری از کسی، نشانههایی دارد که میتوان از آن نشانهها دانست چه کسی منقاد و مطیع و چه کسی اهل تسلیم نیست؟
🔹 وقتی کسی مدعی اسلام است، در حقیقت بر این باور است که در برابر خدا تسلیم و سرسپرده است. به این معنا که خود را به او واگذار کرده و اجازه میدهد تا هر تصمیمی را برایش بگیرد و او نیز مطیع و منقاد آن تصمیم بوده و از آن اطاعت میکند.
🔹از نظر آموزههای قرآن، تسلیم در برابر خدا، همان طوری که نشانههایی دارد، آثاری دارد که توجه به آنها میتواند فلسفه و سبک زندگی انسان را دگرگون کند. در نوشتار حاضر به این نشانهها و آثار اشاره خواهیم کرد.
***https://eitaa.com/fatemi222/14383
اهمیت و ارزش تسلیم در برابر خدا
🔹واژه تسلیم و اسلام از ریشه سلم است. از همین ریشه میتوان به واژه سلام نیز توجه داشت که یکی از نامهای خدا سلام است.(حشر، آیه 23)
🔹چنانکه یکی از نامهای بهشت نیز دارالسلام است.(انعام، آیه 27)
🔹همچنین از نظر قرآن، سلام برای اهل هدایت است(طه، آیه 47) و کسی که در سه منزل به سلامت باشد، در همه حال به سلامت خواهد بود. (مریم، آیه 33)
🔹البته در آموزههای دستوری قرآن، سلام به عنوان آغاز ارتباط در معاشرتهای اجتماعی مطرح شده است.(هود، آیه 69؛ فرقان، آیه 63)
🔹اما واژه تسلیم به معنای سلام کردن(احزاب، آیه 56)، سالم نگه داشتن(انفال، آیه 43)، واگذاری چیزی به دیگری، انقیاد، اطاعت، فرمانبرداری و سرسپردگی آمده است.(نساء، آیه 65؛ احزاب، آیه 22)
🔹اسلام دینی الهی است که انسان را با خدای سلام هماهنگ میکند و سلامت را برایش تضمین میکند.
🔹 البته اسلام زمانی این تاثیر را خواهد گذاشت که شخص به عنوان مسلمان سر تعظیم و تسلیم در برابر خدا و آموزههای دستوری او فرود آورد؛ زیرا ایمانی موجب امنیت میشود که همراه با بهرهمندی از اسلام به عنوان هدایت تشریعی الهی و تسلیم در مقام عمل و اطاعت باشد.(آل عمران، آیه 102؛ نساء، آیه 125؛ یونس، آیه 84)
🔹تسلیم در برابر خدا به معنای تسلیم در برابر پیامبران و اطاعت از ایشان بدون جداسازی و تفرقه نسبت به آنان است؛
🔹زیرا آنان همان دین الهی و هدایت تشریعی را بیان میکنند و مردم را به اطاعت از خدا میخوانند تا ایشان به عبودیت حقیقی و آثار و پیامدهای نیک آن در دنیا و آخرت دست یابند.(آل عمران، آیات 19 و 84 و 85؛ بقره، آیه 136)
🔹خدا در قرآن بیان میکند همه هستی به شکل تکوینی تسلیم خدا هستند(آل عمران، آیه 83)؛ زیرا منظور از اسلام یعنی همان «أسلم» در آيه شريفه، اسلام تكوينى است كه تمام موجودات در مقام آفرينش نسبت به امر الهى دارند. (الميزان، ج3، ص336)
🔹 با این همه این انسان و جن است که به سبب داشتن اراده، حق انتخاب آزاد دارند که اسلام آورده و تسلیم شوند، یا بر خلاف آن عمل کنند که البته هر انتخابی پیامدهایی دارد که شخص میبایست در هنگام انتخاب به آن توجه کند و تسلیم در برابر اسلام به معنای سعادت دین و دنیا و مخالفت به معنای شقاوت ابدی و افتادن در دوزخ آتشین و عذابهای آن است.(بقره، آیات 208 تا 210 و 256؛ حاقه، آیات 30 تا 32؛
🔹به سبب همین حق انتخاب و پیامدهای اجتناب ناپذیر آن است که پیامبران سفارش میکردند که تسلیم خدا شده و به اسلام ایمان آورده و عمل کنند(بقره، آیات 130 و 132؛ مجمعالبيان، ج1-2، ص398-399) و از خدا نیز بخواهند تا اسلام را برای آنان رقم زند و با اسلام و تسلیم در برابر خدا بمیرند.(بقره، آیات 127 و 128؛ یوسف، آیه 99؛ اعراف، آیه 126)
https://eitaa.com/fatemi222/14383
جابربن عبدالله انصاری، که از اصحاب رسول اللّه (صلی الله علیه وآله) بوده و توفیق ادراک چند امام معصوم را داشته است، در محضر امام محمدباقر(ع) نشسته بود.
🔺حضرت از او پرسیدند: «کیف اصبحت یا جابر؟» عرض میکند: أصبحت والموت أحب الي من الحياة والفقر أحب الي من الغني و المرض أحب الي من الصحة؛ ای پسر رسول الله، من به جایی رسیدم که دیگر مرض را بیشتر از صحت دوست دارم؛ فقر را بیشتر از غنا دوست دارم.
🔺حضرت به جابر فرمودند: «ان قدرت لي الحياة فهي أحب الي و حين يقدر الموت فالموت احب الي و ان قدر لي الفقر فالفقر احب الي و ان قدر لي الغني فهو احب الي و ان قدر لي المرض فو أحب الي و ان قدرت الصحة فهي أحب الي؛
🔺ولی ما اهل بیت این طور نیستیم؛ ما هر چه را که خدا دوست دارد، آن را دوست داریم؛ اگر به ما فقر بدهد، فقر را دوست داریم و اگر هم غنا بدهد، آن را دوست میداریم.»(خواجه نصير الدين طوسي، اخلاق محتشمي، باب 11، ص 112، ح 23)
🔺به قول باباطاهر:
یکی درد و یکی درمان پسندد
یکی وصل و یکی هجران پسندد
من از درمان و درد و وصل و هجران
پسندم آنچه را جانان پسندد
اهل تسلیم این گونه در برابر حوادث روزگار تسلیم محض است؛ بنابراین یکی از مصادیق تسلیم در برابر خداوند، همان رضایت در برابر قضا و قدر الهی است. حضرت اباعبدا...الحسین(ع) با آن همه ناراحتی و حوادث تلخ، وقتی زبان به سخن میگشاید، در مقام رضا و تسلیم به قضا و قدر الهی عرضه میدارد: «الهی، رضاً بقضائک و تسلیماً لامرک لامعبود سواک یا غیاث المستغیثین؛ الهی به قضای تو راضی و در برابر فرمانت تسلیم هستم، جز تو مرا معبوی نیست، ای فریاد رس فریادرسان!»(مقتل مقرم، ص 357)
https://eitaa.com/fatemi222/14383
نشانههای تسلیم در برابر خدا
✍تسلیم به معنای انقیاد و اطاعت امری درونی و باطنی است که با نشانههایی در عمل و خارج همراه است و این گونه انسان میفهمد که در برابر خدا تسلیم است یا مدعی تسلیم یا حتی مخالف آن. از جمله مهمترین نشانههای تسلیم در برابر خدا میتوان به موارد زیراشاره کرد:
1. بیان کلامی تسلیم: شخص اگر مدعی اسلام و تسلیم در برابر خداست، نباید از اینکه در برابر خدا تسلیم است، بیمی داشته باشد، بلکه باید آن را اعلان کند. البته در بیان تسلیم خویش حتی جزئیاتی از اموری را بیان کند که خود گواه روشنی در تسلیم در برابر خدا است. در قرآن آمده است: قُلْ إِنَّ صَلَاتِي وَنُسُكِي وَمَحْيَايَ وَمَمَاتِي لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ لَا شَرِيكَ لَهُ وَبِذَلِكَ أُمِرْتُ وَأَنَا أَوَّلُ الْمُسْلِمِينَ؛ بگو : در حقيقت نماز من و ساير عبادات من و زندگى و مرگ من براى خدا پروردگار جهانيان است كه او را شريكى نيست و بر اين كار دستور يافته ام و من نخستين مسلمانم.(انعام، آیات ۱۶۲و ۱۶۳) در این آیه بصراحت به پیامبر دستور داده میشود تا تسلیم بودن خویش را علنی کند و به دیگران اعلان نماید. البته اینکه خود را اول مسلمان مینامد در حالی که پیامبران و مومنان از آدم (ع) مسلمان بودند، میتواند ناظر به عالم ذر باشد که در این صورت مراد اول رتبی است نه اول زمانی؛ چنانکه از روایات به دست میآید که حتی فرشتگان از ایشان دین را آموختند:
مفضل گفت: به مولایمان حضرت صادق(ع) عرض کردم: شما قبل از خلقت آسمانها و زمین چه بودید؟ فرمود: ما انواری بودیم که خدا را تسبیح و تقدیس میکردیم تا خداوند ملائکه را آفرید و به آنها فرمود: تسبیح کنید! گفتند: خدایا ما نمیدانیم! آنگاه خداوند به ما (اهلبیت) فرمود: تسبیح کنید! ما تسبیح نمودیم و ملائکه از تسبیح ما (اهلبیت) تسبیح نمودند. ما نور آفریده شدیم و شیعیان ما از شعاع این نور خلق شدهاند و به همین جهت شیعه نام گرفتهاند.(مسعودی، علي بن حسين، اثبات الوصیة، ص۱۵۳؛ مجلسی، محمدباقر، بحار الانوار، ج۱۵، ص۲۱، ح۲۴، باب بدء خلقهم.)
2. اقامه نماز: شاید هیچ عمل عبادی در اسلام همچون نماز نباشد که بیانگر تسلیم محض در برابرخدا باشد. (انعام، آیات 71 و 72) بنابراین، کسی که اهل تسلیم در برابر خداست، اهل اقامه نماز است؛ چرا که نماز مرز اسلام و کفر است. بر همین اساس نزد همه پیامبران و در همه شرایع نماز به عنوان نشانه تسلیم مطرح بوده است.
3. ایمان: ایمان از نظر آموزههای وحیانی، از مصادیق عمل است؛ زیرا زمانی ایمان شکل میگیرد که قول و فعل به هم آمیخته باشد و شخص با اعلان زبانی به شهادتین و عمل رفتاری، به تصدیق امری میپردازد که در دل دارد. از همین رو یکی از نشانههای تسلیم در برابر خدا، ایمان دانسته شده است.(مائده، آیه 111) ایمان به هر چیزی که خدا بر بشر نازل کرده و اصل نبوت و رسالت و امور دیگر غیبی نیز از مصادیق تسلیم است.(بقره، آیه 136؛ آل عمران، آیه 84)
4. تقوای الهی: هر کسی که در برابر خدا تسلیم است، اهل تقوای الهی نیز میباشد؛ زیرا تقوای الهی به معنای هر آن چیزی است که انسان را به خدا نزدیک میکند و از خشم و انتقام او در امان نگه میدارد. (انعام، آیات 71 و 72)؛ تسليم، حالتى درونى و تمكينى نفسانى است. بنابراین امر به تقوا و اقامه نماز در پى دستور به تسلیم و اسلام مىتواند به جلوههاى بیرونی اين حالت درونى و نفسانیاشاره داشته باشد.
5. اجتناب از شرک: مقتضای تسلیم در برابر خدا، تبری از غیر خدا و بویژه شرک و انواع و اقسام آن است. بر این اساس، اهل تسلیم هرگز شرک نمیورزند.(بقره، آیه 133؛ انعام، آیات 161 و 163؛ نحل، آیه 120) از جمله مصادیق شرک آن است که شخص به علل و اسباب به شکل مستقل نگاه کند و برای آن تاثیر مستقل یا در عرض خدا قائل شود؛ مانند اینکه بگو که پزشک و دارو مرا درمان کرد.(یوسف، آیه 106؛ روایات تفسیری ذیل آیه)
6. توکل: اهل تسلیم، اهل توکل به خدا نیز هستند؛ زیرا میدانند که همه هستی تحت مشیت حکیمانه او اداره و تدبیر میشود، بنابراین میبایست در هر کاری و امری به خدای یکتا و یگانه توکل و اعتماد کنند. (آل عمران، آیه 102)
7. تسلیم در برابر پیامبر(ص): کسی که اهل تسلیم در برابر خداست، در برابر پیامبر(ص) و احکام و حکومت او نیز تسلیم است؛ زیرا این امر یکی از نشانههای اهل تسلیم از نظر قرآن است و اطاعت از خدا و تسلیم در برابر او در اطاعت و تسلیم در برابر پیامبر(ص) معنا و مفهوم عینی مییابد.(نساء، آیات 65 و 66)
8. رضایت به قضا و قدر الهی: اینکه خدا به پیامبرش دستور میدهد تا بگوید که حیات و ممات من دست اوست(انعام، آیات 162 و 163) به این معناست که اهل تسلیم و اسلام در برابر قضا و قدر الهی تسلیم بوده و بدان رضایت میدهند.
https://eitaa.com/fatemi222/14383
منبرک فاطمی
شب سوم پیام های زیارت عاشورا 👇 چهار پیام سلم و حرب در زیارت عاشورا https://eitaa.com/fatemi222/1438
شب سوم پیام های زیارت عاشورا
سلم لمن سالمکم 👆
منبرک فاطمی
شب سوم پیام های زیارت عاشورا سلم لمن سالمکم 👆
۸ علامت تحقق سلم لمن سالمکم در زندگی ما
از کجا بفهمیم این شعار سلم لمن سالمکم در زندگی ما محقق شده است با ما همراه باشید👇