eitaa logo
منبرک فاطمی
6.7هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
986 ویدیو
1.4هزار فایل
✔️ مباحث قرآنی، اخلاقی،داستان ✔️اهلبیت ومناسبتهامذهبی ✔️احکام کاربردی،پاسخگو ✔️مرثیه و مداحی ✔️عفاف وحجاب ✔️جهادتبیین ✔️فرزندآوری ✔️مهدویت ✔️شهدا ✔️نماز ✔️ هدیه به مادرم @a_f_133 🔺فهرست و... https://eitaa.com/fatemi222/6618
مشاهده در ایتا
دانلود
_مسلمانی؟ _نه -پس چرا عکس امام روی لباسته؟ _این تصویر رهبری است که جلوی ظلم و ستم ایستاده... 🍃🌹🍃 @fatemi222
منبرک فاطمی
موضوعات دهه اول محرم ◾️شب اول https://eitaa.com/fatemi222/9445 ◾️شب دوم https://eitaa.com/fatemi22
◾️جهت مطالعه شب شهادت امام سجاد علیه السلام https://eitaa.com/fatemi222/7861 اشعار شهادت امام سجاد علیه السلام https://eitaa.com/fatemi8/663 احکام پوشش https://eitaa.com/ahkam31/1281
🍃🌸🍃🌸🍃🌸 🔆 رفتار بسیار درس‌آموز امام سجاد علیه السلام با دشمن زمین‌خورده. ✍️هشام بن اسماعیل (حاکم مدینه در زمان عبدالملک بن مروان در ستم و توهین به اهل مدینه بیداد کرده بود. با خاندان حضرت علی(ع) و مخصوصا امام علی بن الحسین زین العابدین(ع)، بیش از دیگران بدرفتاری کرده بود. 🔸ولید پس از به قدرت رسیدن، هشام را معزول ساخت و به جای او عمربن عبدالعزیز، پسر عموی جوان خود را حاکم مدینه قرار داد. عمر برای باز شدن عقده دل مردم، دستور داد هشام بن اسماعیل را جلو خانه مروان بن حکم نگاه دارند و هرکس که از هشام بدی دیده یا شنیده، بیاید و داد دل خود را بگیرد. 🔹مردم دسته دسته می‌آمدند، دشنام و ناسزا و لعن و نفرین بود که نثار هشام بن اسماعیل می‌شد. خود هشام بن اسماعیل بیش از همه نگران امام علی بن الحسین(ع) و علویین بود. با خود فکر می‌کرد انتقام علی بن الحسین در مقابل آن همه ستم‌ها و سبّ و لعن‌ها نسبت به پدران بزرگوارش، کمتر از کشتن نخواهد بود. 🔸ولی از آن طرف، امام به علویین فرمود :خوی ما بر این نیست که به افتاده لگد بزنیم و از دشمن بعد از آنکه ضعیف شد، انتقام بگیریم، بلکه برعکس، اخلاق ما این است که به افتادگان کمک و مساعدت کنیم. هنگامی که امام با جمعیت انبوه علویین به طرف هشام بن اسماعیل می‌آمد، رنگ در چهره هشام باقی نماند. 🔹هر لحظه انتظار مرگ را می‌کشید؛ ولی بر خلاف انتظار وی، امام طبق معمول -که مسلمانی به مسلمانی می رسد - با صدای بلند فرمود:«سلام علیکم» و با او مصافحه کرد و برحال او ترحم کرده، به او فرمود : «اگر کمکی از من ساخته است، حاضرم». پس از این جریان، مردم مدینه نیز شماتت او را موقوف کردند. 📚استاد مطهری، داستان راستان، ج۱، ص۲۹۰-۲۸۹(با تلخیص) شهادت امام سجاد علیه السلام https://eitaa.com/fatemi222/7861
⁉️در مسیر بندگی شما زیر کدام پرچم هستید؟ ♦️امام باقر عليه السّلام فرمودند: ما بَيْنَ الْحَقِّ وَ الْباطِلِ اِلاّ قِلَّةُ الْعَقْلِ. قيلَ: وَ كَيْفَ ذلِكَ يَابْنَ رَسولِ اللّه ِ؟ قالَ: اِنَّ الْعَبْدَ يَعْمَلُ الْعَمَلَ الَّذى هُوَ لِلّهِ رِضا فَيُريدُ بِهِ غَيْرَ اللّه ِ فَلَو اَنَّهُ اَخْلَصَ لِلّهِ لَجاءَهُ الَّذى يُريدُ فى اَسْرَعَ مِنْ ذلِكَ؛ ♦️ميان حق و باطل جز كم عقلى فاصله نيست. عرض شد: چگونه، اى فرزند رسول خدا؟ فرمودند: انسان كارى را كه موجب رضاى خداست براى غير خدا انجام مى دهد، در صورتى كه اگر آن را خالص براى رضاى خدا انجام مى داد، زودتر به هدف خود مى رسيد تا براى غير خدا. 📚محاسن، ج 1، ص 254، ح 280 🍃🌹🍃 @fatemi222
💎 امامـ سـجـاد عليه‌السلامـ دنـيـا خـواب سبک است و آخـرت بيدارى و مـا در ميان آن دو خـواب‌هايى آشفته‌ايم. 🦋 📚 تنبيه الخواطر، ج۲، ص۲۴ از سیره امام سجاد علیه السلام جهت نشر👇 https://eitaa.com/fatemi222/7861
. 🔹 امام سـجـاد علیه‌السلام القَولُ الحَسَنُ يُثرِي المالَ، و يُنمي الرِّزقَ، و يُنسِئُ في الأجَلِ، و يُحَبِّبُ إلَى الأهلِ، و يُدخِلُ الجَنَّةَ. 💎 گفتار نيك: ١. دارايى را زياد مى‌كند، ٢. روزى را افزايش مى‌دهد، ٣. اجل را به تأخير مى‌اندازد، ۴. انسان را نزد خانواده محبوب مى‌گرداند، ۵. (شخص را) به بهشت مى‌برد. 🦋 📚 أمالي صدوق، ص۴٩ از سیره امام سجاد علیه السلام جهت نشر👇 https://eitaa.com/fatemi222/7861
🔵 امامـ سـجـاد عليه السلامـ مَن لَم يُعرَف داؤُهُ، أفسَدَهُ دَواؤُهُ. كسى كه بيمارى‌اش تشخيص داده نشود، دارويش او را تباه مى‌سازد. 🔴 📚 بحار الأنوار، ج٧٨، ص١۶٠، ح٢١ از سیره امام سجاد علیه السلام جهت نشر👇 https://eitaa.com/fatemi222/7861
💎 امام سجّاد عليه‌السلام‌ لِمَريضٍ قَد بَرَأَ: يَهنِئُكَ الطَّهورُ مِنَ الذُّنوبِ، إنَّ اللّهَ قَد ذَكَرَكَ فَاذكُرهُ، و أقالَكَ فَاشكُرهُ. خطاب به بيمارى كه بهبود يافته بود: پاك شدن از گناهان، بر تو مبارك باد! خداوند، تو را ياد كرده است. او را ياد كن، و از تو درگذشته است. او را سپاس گوى. 🦋 📚 تحف العقول، ص٢٨٠ از سیره امام سجاد علیه السلام جهت نشر👇 https://eitaa.com/fatemi222/7861
🌿 يكى از كنيزان امام سجاد علیه‌السلام براى آن حضرت آب مى‌ريخت (تا دستانش را بشويد) آفتابه از دستش افتاد و صورت ايشان را زخمى كرد. حضرت سرش را به طرف او بلند كرد؛ كنيز گفت: خداوند تعالى مى‌فرمايد(١): «وَ الكاظِمينَ الغَيظَ» (و فرو خورندگان خشم). حضرت فرمود: خشمم را فرو خوردم. كنيز گفت: «وَ العافينَ عَنِ النّاسَ» (و گذشت كنندگان از مردم). حضرت فرمود: از تو گذشتم. كنيز گفت: «وَ اللّهُ يُحِبُّ الُمحسِنينَ» (و خداوند نيكوكاران را دوست دارد). حضرت فرمود: برو، تو را در راه خدا آزاد كردم. 🌷 ------------------------ (١): سوره آل عمران، آیه ١٣۴ 📚 إعلام الورى، ص٢۵۶ از سیره امام سجاد علیه السلام جهت نشر👇 https://eitaa.com/fatemi222/7861
ایران عزیز امروز میزبان ١٠۴ هیات از٨۶ کشور و سازمان‌های بین‌المللی مختلف برای مراسم تحلیف ریاست جمهوری چهاردهم است. و ، ان شاء الله عهد همراهی و یکدلی است بین مردم و رئیس جمهور منتخب به رهبری امام خامنه ای عزیز.... 🍃🌹🍃 @fatemi222
🌸🍃﷽🍃🌸 ✋رحمت الهی؛ انواع_شرایط 🌙بیان احکام وجوب بلند خواندن در نمازهای مغرب و عشا و صبح، و وجوب آهسته خواندن در نماز ظهر و عصر، مختص به قرائت حمد و سوره است، همانگونه که وجوب آهسته خواندن در غیر از دو رکعت اول نماز مغرب و عشا، فقط مخصوص قرائت حمد یا تسبیحات در رکعت سوم یا چهارم است، ولی در ذکر رکوع و سجده و تشهد و سلام و دیگر ذکرهای واجب در نمازهای پنجگانه، مکلف بین آهسته یا بلند خواندن مخیّر است. 💠داستان واقعی [ایجاد انگیـزه] روزی حضرت سلیمان(ع) در کنار دریا نشسته بود، نگاهش به مورچه ای افتاد که دانه گندمی را باخود به طرف دریا حمل می کرد. سلیمان(ع) همچنان به او نگاه می کرد که دید او نزدیک آب رسید. در همان لحظه قورباغه ای سرش را از آب دریا بیرون آورد و دهانش را گشود، مورچه به داخل دهان او وارد شد، و قورباغه  به درون آب رفت. سلیمان(ع) مدتی در این مورد به فکر فرو رفت و شگفت زده فکر می کرد، ناگاه دید آن قورباغه سرش را از آب بیرون آورد و دهانش را گشود، آن مورچه از دهان او بیرون آمد، ولی دانه ی گندم را همراه  خود نداشت. سلیمان(ع) آن مورچه را طلبید و سرگذشت او را پرسید. مورچه گفت: "ای پیامبر خدا در قعر این دریا سنگی تو خالی وجود دارد و کرمی در درون آن زندگی می کند. خداوند آن را در آنجا آفرید او نمی تواند ار آنجا خارج شود و من  روزی او را حمل می کنم. خداوند این قورباغه را مامور کرده مرا درون آب دریا به سوی آن کرم حمل کرده و ببرد. این قورباغه مرا به کنار سوراخی که در آن سنگ است می برد و دهانش را به درگاه آن سوراخ می گذارد من از دهان او بیرون آمده و خود را به آن کرم می رسانم و دانه گندم را نزد او می گذارم و سپس باز می گردم وبه دهان همان قورباغه که در انتظار من است وارد می شود او در میان آب شناوری کرده مرا به بیرون آب دریا می آورد و دهانش را باز می کند ومن از دهان او خارج میشوم." سلیمان به مورچه گفت: وقتی که دانه گندم را برای آن کرم میبری آیا سخنی از او شنیده ای؟ مورچه گفت آری او می گوید: ای خدایی که رزق و روزی مرا درون این سنگ در قعر این دریا فراموش  نمی کنی رحمتت را نسبت به بندگان با ایمانت فراموش نکن(۱) 🔷 بیان موضوع یکی از موضوعات آرامش بخش و انگیزه آفرین شناخت جلوه های رحمت الهی است. از این روست که خداوند در آیات مختلف توجه به این معنا را متذکر شده است؛ «فَانْظُرْ إِلیٰ آثٰارِ رَحْمَتِ اللّٰهِ» پس با تأمل به آثار رحمت خدا بنگر. ◾️انواع رحمت الهی علامه طباطبایی می نویسند؛رحمت الهی در دو نوع می باشد؛ ➖رحمت گسترده ؛ كه مۆمن و كافر، نیكوكار و بدکار و انسان و غیر انسان همه از آغاز خلقتشان تا مادامى كه وجود دارند در پرتو آن به وجود آمده و با آن روزى مى خورند. ➖رحمت ویژه؛ كه خود عطیه اى است كه خداوند آن را تنها به كسانى مى دهد كه داراى ایمان و عبودیت باشند؛ مانند حیات طیّب و زندگى نورانى در دنیا و بهشت و رضوان در آخرت كه كفار و تبهکاران به دلیل كفر و جرمشان از آن بی بهره اند. آنچه نصیب ایشان می شود چیزى است در مقابل این رحمت؛ مانند زندگى نكبت بار و عذاب بنیان کَن در دنیا و آتش و رنج های آن در آخرت. در ادامه به شرح و تبیین این دو عنوان خواهیم پرداخت. 🟢رحمت گسترده الهی آیات و احادیث زیادی به رحمت گسترده الهی پرداخته اند که به یک آیه و یک حدیث زیبا بسنده میکنیم؛ ➖«وَ مٰا مِنْ دَابَّةٍ فِی الْأَرْضِ إِلاّٰ عَلَی اللّٰهِ رِزْقُهٰا» هیچ جنبده ای در زمین نیست مگر اینکه روزیِ او بر خداست[هود/۶] گستره رحمت الهیه و مهر ربانیه، به گونه ای است که همه مخلوقات و موجودات در گستردگی و سعه آن قرار دارند و از همین باب است که هیچ مخلوقی را بی نصیب از راه رشد و تکامل مخصوص به خود رها نکرده است و در این زمینه به انسان عنایت ویژه شده است. میلیاردها چرخ در جهان هستی با نظم و حسابی دقیق می‌چرخد و انواع نعمت‌ها را به همه موجودات فراهم می آورد تا زمینه رشد و تعالی و تکامل همه موجودات فراهم آید. 🔹 مصادیق قرآنی رحمت گسترده ➖تمام نعمتهایی که در سوره الرحمن ذکر می شود و همگان از آن بهره می برند بی آنکه ایمان در آن شرط باشد؛ مانند خلقت انسان همگی مصداق رحمت عام الهی اند. ➖ باران هاى مفید و نافع، جلوه اى از رحمت عام و گسترده خداوند در عرصه هستى: «وَهُوَ الَّذِی یُنَزِّلُ الْغَیْثَ مِن بَعْدِ مَا قَنَطُوا وَیَنشُرُ رَحْمَتَهُ : و اوست كه باران نافع را پس از آنكه (مردم) مأیوس شدند فرو مى‏فرستد و رحمت خود را مى‏گسترد»[شوری/۲۸] 🔻 ادامه دارد 👇👇 🍃🌹🍃 @fatemi222
🌺شعر سعدی در چند شعر معروف به مهر گسترده و رحمت واسعه خداوند اشاره کرده است؛ ای کریمی که از خزانه غیب گبر و ترسا وظیفه خور داری دوستان را کجا کنی محروم تو که با دشمنان نظر داری ابر و باد و مه و خورشید و فلک درکارند   تا تو نانی به کف آری و به غفلت نخوری همه از بحر تو سرگشته و فرمانبردار شرط انصاف نباشد که تو فرمان نبری 🟢 رحمت ویژه الهی رحمت ویژه الهی، که همان برخورداری از رضایت و ورود به روضه رضوان خداوند است در آیات و احادیث فراوان بیان شده است قرآن مجید بیان کننده این حقیقت است که افق طلوع رحمت خاص و فضل و احسان ویژه حق و محل ظهور این واقعیت، ایمان و عمل صالح و اخلاق و توبه است، که همه آنها محصول پربرکت اطاعت از خدا و پیامبر اوست. انسانی که دلش از ایمان خالی است و عملش عمل غیر صالح است و از اخلاق حسنه و حالات انسانی فقیر و تهیدست است و نمی خواهد به خدا بازگشت کند و به توبه آراسته گردد و گذشته فاسد خود را جبران نماید، هرگز رحمت رحیمیه و فضل و احسان الهیه در او طلوع نخواهد کرد و راهی به رضایت حق و بهشت عنبرسرشت نخواهد یافت. توقع دریافت رحمت خاص حق هنگامی توقعی صحیح و انتظاری بجاست که وجود انسان به ایمان و عمل صالح و اخلاق حسنه آراسته باشد، یا سالکی جدّی و راهروی عارف و عاشق در راه توبه برای رسیدن به مقامات معنوی گردد. 🔹 آیات آیاتی از قرآن کریم، ایمان و عمل صالح و اخلاق و نیز توبه را موجب رسیدن به رحمت ویژه الهی دانسته است؛ ➖«وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِنٰاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیٰاءُ بَعْضٍ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ یُقِیمُونَ الصَّلاٰةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکٰاةَ وَ یُطِیعُونَ اللّٰهَ وَ رَسُولَهُ أُولٰئِکَ سَیَرْحَمُهُمُ اللّٰهُ إِنَّ اللّٰهَ عَزِیزٌ حَکِیمٌ» مردان و زنان با ایمان دوست و یار یکدیگرند ؛ همواره به کارهای نیک و شایسته فرمان می‌دهند و از کارهای زشت و ناپسند بازمی دارند و نماز را برپا می‌کنند و زکات می‌پردازند و از خدا و پیامبرش اطاعت می‌نمایند ؛ به زودی خدا آنان را مورد رحمت قرار می‌دهد ؛ زیرا خدا توانای شکست ناپذیر و حکیم است.[ توبه/۷۱] ➖«إِلاَّ الَّذِینَ تٰابُوا وَ أَصْلَحُوا وَ بَیَّنُوا فَأُولٰئِکَ أَتُوبُ عَلَیْهِمْ وَ أَنَا التَّوّٰابُ الرَّحِیمُ» مگر کسانی که توبه کردند و مفاسد خود را اصلاح نمودند و آنچه را پنهان کرده بودند برای مردم روشن ساختند، پس توبه آنان را می‌پذیرم ؛ زیرا من بسیار توبه پذیر و مهربانم.[ بقره/۱۶۰] ➖وَ رَحْمَتِی وَسِعَتْ کلَّ شَی ءٍ، فَسَأَکتُبُها لِلَّذِینَ یتَّقُونَ وَ یؤْتُونَ الزَّکاةَ وَ الَّذِینَ هُمْ بِآیاتِنا یؤْمِنُونَ. رحمتم همه چیز را فرا گرفته و آن را برای پرهیزکاران، اعطا کنندگان زکات و مؤمنین به آیات خود، نگه خواهم داشت.[ اعراف/۱۵۶] 🔹احادیث ➖در حدیثى از امیرمؤمنان على(ع) بعد از اشاره به رحمت گسترده الهی رحمت ویژه الهی به زیبای به تصویر کشیده شده است: «اَللهُ رَحیْمٌ بِعِبادِهِ، وَ مِنْ رَحْمَتِهِ اَنَّهُ خَلَقَ مِأَة رَحْمَة جَعَلَ مِنْها رَحْمَةً واحِدَةً فى الْخَلْقِ کُلِّهِمْ فَبِها تَتَراحَمُ النّاسُ، وَ تَرْحَمُ الْوالِدَةُ وَلَدَها... فَاِذا کانَ یَوْمُ الْقِیامَةِ اَضافَ هذِهِ الرَحْمَةَ الْواحِدَةَ اِلى تِسْع وَ تِسعینَ رَحْمَةً، فَیَرْحَمُ بِها امَّةَ مُحَمَّد(ص)»: «خداوند نسبت به بندگاناش رحیم است و از رحمت او این است که یکصد شاخه رحمت آفریده، یکى از آن را بین تمام بندگان تقسیم کرده، و به واسطه آن، مردم نسبت به یکدیگر مهربان اند، و مادر نسبت به فرزند خود مهر مىورزد... در روز قیامت این رحمت را به نود و نه قسمت دیگر اضافه مى کند، و با همه آنها امت پیغمبر اسلام(ص) را مشمول رحمتاش قرار مى دهد!»(۲) 🔻 ادامه دارد 👇👇
♻️شرایط و راهکارهای رسیدن به رحمت ویژه الهی گفتیم که رحمت عام الهی عطیه ای از جانب خداوند به تمام مخلوقاتش است که مۆمن و کافر، انسان و حیوان از آن بهره مندند؛ آنچه ارزش برتر و ویژه ای دارد برخورداری از رحمت خاص الهی است که به بندگان ویژه عنایت می شود. در قرآن کریم مواردی یافت می شود که به نوعی راهکار دریافت این نوع رحمت است: 🔹ایمان آوردن ایمان آوردن به خدای متعال، نخستین و برترین سبب دریافت رحمت خاص حضرت حق است. خداوند متعال در سوره مبارکه احزاب به صراحت می­فرماید: «وَ كانَ بِالْمُؤْمِنِينَ‏ رَحِيماً»  و خداوند همواره نسبت به مؤمنان مهربان بوده است‏». در این آیه شریفه، با کلمه رحیم، اشاره به رحمت خاص الهی به مؤمنان شده است نشانه های ایمان عبارت است از؛ الف) تمسک به قرآن: «فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَ اعْتَصَمُوا بِهِ فَسَيُدْخِلُهُمْ فِي رَحْمَةٍ مِنْهُ وَ فَضْل وَيَهْدِيهِمْ إِلَيْهِ صِرَاطاً مُسْتَقِيماً؛ اما کسانى که به خدا ایمان آوردند و به آن [قرآن] تمسّک جستند، به زودى آنان را در رحمت و فضلى از سوى خود درمی­آورد و به راهى راست به سوى خود راهنمایى مى‏کند».[نسا/۱۷۵] ب) اطاعت از رسول: «وَ أَقيمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّكاةَ وَ أَطيعُوا الرَّسُولَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ»؛و نماز را برپا دارید، و زکات را بدهید و رسول [خدا] را اطاعت کنید تا مشمول رحمت [او] شوید.[ نور/۵۶] ج) محبت به امیرمؤمنان(ع): در روایتی که ابن­شاذان از رسول­خدا ص نقل کرده، چنین آمده است: «أَلَا وَ مَنْ أَحَبَّ عَلِيّاً أَثْبَتَ اللَّهُ الْحِكْمَةَ فِي قَلْبِهِ وَ أَجْرَى عَلَى لِسَانِهِ الصَّوَابَ وَ فَتَحَ‏ اللَّهُ‏ لَهُ‏ أَبْوَابَ‏ الرَّحْمَةِ»آگاه باشید کسی که علی را دوست بدارد، خداوند حکمت را در قلب او ثابت می‌گرداند و بر زبانش جاری می‌سازد و درهای رحمت را برای او باز می‌کند».(۳) البته محبت به حضرت نیز به تبعیت از آن ایشان کشیده می­شود و اطاعت از قرآن و پیامبر ص را در پی دارد. 🔹صالح بودن صالح بودن سبب برخوردارى از رحمت خاصّ الهى‏: « وَأَدْخَلْنَاهُمْ فِی رَحْمَتِنَا إِنَّهُم مِّنَ الصَّالِحِینَ»و همه آنان را در رحمت خویش (منصب نبوت، كمالات نفسانى، كتاب آسمانى و تربیت جامعه) درآوردیم، زیرا كه به حق از نیكان و شایستگان بودند.[انبیا/۸۶] صالح در فرهنگ قرآن کسی است که در عقیده و عمل بر طبق آیین بر حق عصر خود باور داشته باشد و عمل کند 🔹صبر کردن در سوره مبارکه بقره، پس از آن‌که آزمایش همه انسان­ها به انواع مشکلات حتمی اعلام شده، آن دسته از آنان را که اهل شکیبایی هستند مشمول بشارت الهی دانسته، آن‌گاه به تبیین آن بشارت پرداخته است: «أُولئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَواتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَ رَحْمَةٌ وَ أُولئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ» این‌ها [صابران]، همان­ها هستند که الطاف و رحمت خدا شامل حالشان شده و آن‌ها هستند هدایت‏یافتگان‏».[ بقره/۱۵۷] 🔹توبه کردن « أوَّلْ ما خَلَقَ اللّٰه القَلَم، أوَّل ما کَتَب القَلَم أنا التَّوّابُ أتُوبُ علیٰ مَنْ تابَ ». اولین چیزی که خداوند آفرید قلم بود و اولین چیزی که قلم نوشت؛ من تواب هستم و هر کس با توبه به من برگردد من هم به او( با رحمت خاص) بر می گردم .(۴) توّابی او که به معنای قبول کردن توبه اهل توبه است عین رحمت و مهر او به تائبین است و این گنهکارانند که باید فرصت عظیم توبه را که از مظاهر رحمت و مهر حضرت محبوب است غنیمت بشمارند و خود را در معرض این نسیم ویژه ملکوتیّه قرار دهند. خداوند در قرآن می فرماید: «قُلْ يا عِبادِيَ الَّذينَ أَسْرَفُوا عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَميعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحيمُ»بگو اى بندگان من كه بر خود اسراف و ستم كرده‏ايد! از رحمت خداوند نوميد نشويد كه خدا همه گناهان را مى‏آمرزد، زيرا او بسيار آمرزنده و مهربان است».[زمر/۵۳] 🔹جبران کردن گناهان «و اَقِم الصَّلوةَ طَرَفَى النَّهار و زُلَفاً مِنَ الليل اِنَّ الحَسَنات يُذهِبْن السَّيّئات» نماز را در دو طرف روز و اوايل شب برپا دار، چرا كه نيكى‌ها، بدى‌ها را بر طرف مى‌سازد.[ هود/۱۱۴] جبران کردن گناه، به صورت‌هاى گوناگون مانند قضای عبادات ترک شده، کسب حلالیت از افراد، كمك‌هاى مالى و... می باشد. 🔹خیرخواهی برای دیگران یکی دیگر از شرایط و راهکارهای جلب رحمت خاص خداوند دانسته شده دلسوزی و ترحم به مخلوقات الهی است. از همین رو، در حدیثی کوتاه از امیرمؤمنان(ع) چنین آمده است: «بِبَذْلِ الرَّحْمَةِ تُسْتَنْزَلُ‏ الرَّحْمَةُ؛ با رحمت نسبت به دیگران، رحمت الهی نازل می­شود».(۵) و پیامبر فرمود: «مَن لَم يَرحَمْ لا يُرحَمْ» كسى كه رحم نكند، به او رحم نشود .(۶) 🔻 ادامه دارد 👇👇
💠داستان بني اسرائيل جوان فاسقي بود كه اهل شهر ، از فسق و فجور او به تنگ آمده و از دست او به پروردگار خويش شكايت كردند . خطاب الهي به موسي رسيد كه آن جوان را از شهر بيرون كن كه به واسطه ي او آتش قهر الهي بر اهل شهر نازل آيد . موسي (ع) آن جوان را به روستاي اطراف تبعيد كرد . خطاب آمد كه او را از آن قريه نيز بيرون كن . حضرت موسي (ع) هم به فرمان حضرت حق او را از آن قريه خارج كرد . آن جوان رفت به مغاره ي كوهي كه در آن نه انسان ، نه حيوان و نه زراعتي بود . بعد از مدتي در آن مغاره مريض شد . نزد او كسي نبود كه از او پرستاري كند . دل شكسته شد و صورت روي خاك گذارد و عرض كرد : پروردگارا ! اگر الان مادرم به بالين من حاضر بود ، بر غربت و تنهايي من گريه مي كرد و اندوهگين مي شد و اگر الان پدرم بر بالين من حاضر بود ، بعد از فوتم مرا غسل مي داد و كفن مي كرد و به خاك مي سپرد. خدايا ! اگر زن و بچه ام در كنار من بودند ، برايم نوحه سرايي مي كردند و مي گفتند : بارالها! ببخش اين فرزند غريب و تنهاي ما را ، اين بنده ي بي چاره ي گنهكار خودت را كه از شهر تبعيد شده و از دياري به ديار ديگر و از قريه به مغاره ي كوهي آواره گشته . بعد عرض كرد : پروردگارا ! حال كه بين من و ايشان جدايي افكندي ، مرا از لطف و رحمت خود محروم مفرما ؛ حال كه قلب مرا از دوري خاندانم سوزاندي ، مرا به خاطر گناهانم به آتش قهر و غضب خود مسوزان . در اين لحظه درياي رحمت بي كران حضرت حق به جوش و خروش در آمد و خداي رئوف ملكي به صورت پدر و حوريه اي به شكل مادرش و حوريه اي ديگر به صورت همسرش و غلاماني به شكل فرزندان او فرستاد تا در كنارش نشسته ، براي او گريه و ماتم سرايي كنند . جوان به گمان اينكه آنها خاندان او مي باشند ، مسرور شد و با دلي خوش و قلبي اميدوار چشم از جهان فروبست و به عالم باقي شتافت . آنگاه به حضرت موسي (ع) خطاب شد كه اي موسي ! شخصي از دوستان ما در فلان منطقه از دنيا رفته است ، برو او را خودت غسل بده ، كفن نما ، بر جنازه اش نماز بخوان و او را دفن كن. موسي (ع) به آن مكان آمد ، ديد همان جواني است كه او را از شهر و روستا بيرون كرده بود . از جانب حق تعالي خطاب آمد : اي موسي ! من به ناله هاي جانسوز او و جدايي از خاندانش ترحم كرده و به خاطر ذلت و خواري اش حوريه هايي به صورت خاندانش فرستادم تا براي او نوحه سرايي كنند. اي موسي ! زماني كه غريبي از دنيا مي رود ، ملائكه ي آسمان بر حال او مي گريند ، پس چگونه من بر حال او ترحم نكنم و حال آن كه من ارحم الراحمين هستم. 💠داستان گروهى از یمن براى بحث و جدال خدمت پیامبر(ص) آمدند و در میان آن‌ها مردى بود که از همه بیش‌تر سخن مى‏گفت و خشونت و لجاجت خاصى در برابر پیامبرمى‏نمود. پیامبر(ص) آن­چنان عصبانى شد که آثار غضب در چهره مبارکش آشکار گردید. ناگهان جبرئیل آمد و عرض کرد: « پروردگارت سلام می­رساند و می‌گوید: این مرد، سخاوت‌مند است و اهل اطعام به دیگران می­باشد». خشم پیامبر(ص) با شنیدن این سخن فروکش کرد و به آن مرد فرمود: پروردگار به من چنین پیامى داده است و اگر به سبب آن نبود، آن‌چنان بر تو سخت مى‏گرفتم که عبرت دیگران گردى. آن مرد پرسید: آیا پروردگارت سخاوت را دوست دارد. حضرت فرمود: بله. گفت: من شهادت مى‏دهم که معبودى جز خدا نیست و تو رسول و فرستاده او هستى.(۷) 💠داستان ملااحمد نراقی، داستانی را در قالب شعر نقل کرده که حضرت موسی(ع) عازم کوه طور بود، گَبری جلوی او را گرفت و درخواست کرد پیغامش را به خداوند برساند: «من از خداوندى تو عار و ننگ دارم. اگر روزى مرا تو مى‏دهى، هرگز نده؛ من نمی­خواهم منت روزى تو را بکشم. نه تو خداى منى و نه من بنده‏ تو هستم!». حضرت موسى(ع) که از سخنان آن گبر بى‏ادب خشمگین شده بود، با خود گفت: سزاوار نیست که این مطالب را به خداوند بگویم. به کوه طور رفت و پس از اتمام مناجات، بدون آن‌که پیغام آن شخص را بگوید، قصد خروج از طور را کرد که ناگهان اعتراض الهی را شنید: تو واسطه میان من و مردمی، چرا پیام بنده­ام را به من نگفتی!. موسی ع عرض کرد: از گفتنش شرم دارم، خودت بینا و آگاهى که آن کافر چه گفت. خطاب رسید: از جانب من به او سلام برسان و بگو: گر نمى‏خواهى تو ما را، گو مخــواه ما تو را خواهيم با صد عزّ‌و‌جاه‏ روزيم را گــر نخواهى، من دهــم‏  روزيت از سفره فضل و كـــرم‏ گــر نــدارى مــنّت روزى ز مـن‏  من تو را روزى رسانــم بى‏منن فيض‌من عام است وفضل‌من‌عميم‏  لطف من بى‏انتها، جودم قديم‏ ــــــــــــــــــــــــــــ 📎پی نوشتها ۱.بحارالانوار، ج۱۴ ،ص۹۷. ۲.مستدرك سفينة البحار ج۴،ص۱۳۵. ۳.فضائل الشّیعة، حدیث۱. ۴. أقوال الأئمه: ۲۳۲/۵. ۵.غرر الحكم،۴۳۴۳. ۶.كنز العمّال،۵۹۷۱. ۷.الکافی، ج ۴،ص۳۹ 🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺 ✅کانال محتوایی منبر طلاب 📚کانال های کاربردی https://eitaa.com/fatemi222/10600
﷽ 🔰 محبت امام به شیعیان، گوهری گرانبها ✍🏻 در روایت آمده است «فردی خدمت امام سجاد (علیه السلام) رسید و از ایشان به سبب عیالواری و بدهکاری درخواست مساعدت کرد. اما ناگهان حضرت به خاطر شنیدن مشکلات او گریه می‌کنند و می‌فرمایند: مصیبتی است که شیعه ما اینگونه گرفتار باشد. فرد، امام را دلداری داد و از ایشان خواست که غصه او را نخورد. ✍🏻 حضرت فرمودند: من فقط این دو نان خشک را دارم، که برای افطاری و سحری گذاشته‌ام برای تو باشد. مرد، نان‌ها را گرفت و در دل گفت: این به چه درد من می‌خورد. در راه ماهی فروشی را دید، که ماهی‌های او در حال خراب شدن بودند، یک ماهی را با یک نان معاوضه کرد و یک نان را هم با مقداری نمک معاوضه کرد. در خانه برای تهیه ناهار شکم ماهی را شکافت و یک تکه جواهر گرانبها در آن یافت. ✍🏻 بعد مدتی، ماهی فروش و نمک فروش نان‌ها را پس آوردند و گفتند: نان، آنقدر خشک است، که ما نتوانستیم آن را بخوریم برای خودت باشد. و بعد هم فرستاده امام سجاد (علیه السلام) به در خانه او مراجعه کرد‌ و گفت: حضرت فرمودند به فلانی بگو آن نان را جز من روی کره زمین کسی نمی‌تواند بخورد نان را برگردان، و غرض این بود که دست گردانی شود و آن جواهر پربرکت را بفروش و بدهی خود را بده.» [1] ⬅️ برکت از ، حتی اگر نان خشک هم برسد، غنیمت است، برکت و رحمت است. محبت امام، برای شیعه این گونه است.✨ [1] أمالي صدوق: ص۴۵۳. 🍃🌹🍃 @fatemi222
⬛️ سالروز شهادت امام زین العابدین علیه السلام تسلیت باد ▪️امام سجّاد عليه السلام : المُؤمِنُ مِن دُعائِهِ عَلى ثَلاثٍ : إمّا أن يُدَّخَرَ لَهُ و إمّا أن يُعَجَّلَ لَهُ و إمّا أن يُدفَعَ عَنهُ بَلاءٌ يُريدُ أن يُصيبَهُ ▪️امام سجّاد عليه السلام فرمود :مؤمن از دعاى خود يكى از سه نتيجه را مى گيرد : يا برايش ذخيره مى شود ، يا در دنيا برآورده مى شود و يا بلايى كه مى خواست به او برسد از او برگردانده مى شود 📚تحف العقول، ص 280 🍃🌹🍃 @fatemi222
🏴25 محرّم شهادت امام سجّاد علیه السلام ▪️در سال 94 بنابر مشهور یا 95 هـ (1)، امام زین العابدین علیه السلام در سن 57 سالگی با زهری که ولید بن عبدالملک یا هشام لعنهما الله به آن حضرت دادند به شهادت رسیدند. ▪️این در حالی بود که 34 یا 35 سال بعد از واقعه ی کربلا در مصائب جانگداز شهادت پدر و برادران و عمو و بستگان و اسارت عمّه ها و خواهرانش، گریان بودند. ▪️امام باقر علیه السلام آن حضرت را تجهیز نمودند و در بقیع کنار قبر عموی مظلومش حضرت مجتبی علیه السلام به خاک سپردند. ▪️سال شهادت آن حضرت را به خاطر کثرت فوت فقهاء و علماء «سنة الفقهاء» گفتند. ▪️در شهادت آن حضرت اقوال دیگری نیز وجود دارد : 12 محرّم (2)، 18 محرّم (3)، 19 محرّم (4)، 1 صفر (5). 📚 منابع : 1. کافی : ج 1، ص 466، 468. و ... . 2. توضیح مقاصد : ص 3. و ... . 3. مناقب آل ابی طالب علیهم السلام : ج 4، ص 189. و ... . 4. همان. 5. اختیارات : ص 33. 🍃🌹🍃 @fatemi222
امام خامنه ای: فلسطین کلید رمز آلود گشوده شدن درهای فرج به روی امت اسلامی است. ✋ شهادت اسماعیل هنیه و یکی از محافظان وی در تهران @fatemi222
🌸🍃﷽🍃🌸 ✋شهادت_امام_سجاد_علیه_السلام ✍️ حضرت سجاد علیه السلام در روایتی پیوسته می فرمودند: کسی که چهار خصلت و خصوصیت در او جمع شود ایمان او کامل است و انسان را از گناه پاک می کند و هنگامی که خدا را ملاقات کرد خدا از او راضی است و آن چهار صفت عبارت است: 👌کانَ أَبى عَلىُّ بْنُ الْحُسَیْنِ علیهماالسلام یَقُولُ: اَرْبَعٌ مَنْ کُنَّ فیهِ کَمُلَ اِیمانُهُ، و مُحِّصَتْ عَنْهُ ذُنُوبُهُ، وَ لَقِىَ رَبَّهُ وَ هُوَ عَنْهُ راضٍ: مَنْ وَفى لِلّهِ بِما جَعَلَ عَلى نَفْسِهِ لِلنّاسِ، وَ صَدَقَ لِسانُهُ مَعَ النّاسِ، وَاسْتَحْیى مِنْ کُلِّ قَبیحٍ عِنْدَاللّه‏ِ وَ عِنْدَ النّاسِ، وَ حَسُنَ خُلْقُهُ مَعَ أَهْلِهِ. 1. مَن وَفَی لله بِما جَعَل علی نفسِه للناس. آن كه براى خدا، به تعهّد خود در قبال مردم عمل كند. مثلا اگر مسولی یا مدیری در برابر مردم تعهد دارد که آموزش یا معیشتی را اصلاح کند، به این تعهد عمل کند. اگر یک معلمی که تعهد دارد که ارشاد و راهنمایی کند، به تعهدش عمل کند. 2. و صَدَق لسانُه مع الناس، به مردم، راست بگوید، دروغ نگوید! ممکن است یک حرفهایی باشد که انسان نخواهد با مردم در میان بگذارد، اشکالی ندارد. بعضی از حرفها نباید گفته بشود، اما آنچه می‌گوید، مطابق با واقع باشد، دروغ نگوید! من و شما اگر مسئولیتی داریم، شغلی داریم، دولتی یا غیردولتی، با مردم که حرف می‌زنیم، راست بگوییم، خلافِ واقع به مردم نگوییم. 3. و استَحیَی مِن کلِّ قبیحٍ عند الله و عند الناس، از کارهای زشت حیا کند، هم در مقابل خدا حیا کند، هم در مقابل مردم. بعضی نه در مقابل خدای متعال حیا نمی‌کنند و نه در مقابل مردم! کار زشت را انجام می‌دهند در حالی که می‌دانند خدای متعال شاهد و ناظر است. 4. و حَسُنَ خُلقُه مع اهلِه، با خانواده‌اش خوش‌اخلاق باشد. بعضی از مردم آدمهای خیلی خوبی‌اند امّا رفتارشان با زن و بچه‌شان بسیار بد است! رفتار با خانواده، بخصوص با همسر، خیلی مهم است. 🔳مطالبی از سیره امام سجاد علیه السلام جهت نشر👇 https://eitaa.com/fatemi222/7861
🔴تحلیل و اخبار سیاسی و بصیریتی رو در این کانال میذاریم👇👇👇 @ammaar_gonabad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنان رهبر انقلاب خطاب به شهید هنیه درباره شهادت فرزندانش: اگرچه تلخ است، لکن حکمت الهی همه‌ی پیشامدها را در صورت توکّل، به خیر مؤمنین قرار می‌دهد.
نوحه" کمربندها را محکم ببندیم https://eitaa.com/ammaar_gonabad/7544 خیبر خیبر یا صهیون حریفت منم https://eitaa.com/ammaar_gonabad/7546
دیروز آخرین دیدار با حضرت عشق لشکر ابرهه با فیل اگر آمده است نوبت بارش سجیل، دگر آمده است به سگ زرد بگویید سرت خواهد رفت تیرِ پرتاب شده، تا جگرت خواهد رفت از عراق و یمن و شام تو را می‌کوبیم از همه خطه‌ی اسلام تو را می‌کوبیم روزتان، شامِ سیاه است؛ ببین کی گفتم کارتان ناله و آه است؛ ببین کی گفتم https://eitaa.com/ammaar_gonabad
پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی شهادت مجاهد بزرگ آقای اسماعیل هنیه: 🔸خونخواهی مهمان عزیزمان را وظیفه خود می‌دانیم/رژیم صهیونیستی زمینه مجازات سخت را برای خود فراهم ساخت 🔹در پی شهادت مجاهد بزرگ آقای اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی ضمن تسلیت شهادت این رهبر شجاع و مجاهد برجسته به امت اسلامی و جبهه مقاومت و ملت سرافراز فلسطین تاکید کردند: رژیم صهیونی جنایتکار و تروریست با این اقدام زمینه‌ی مجازات سختی را برای خود فراهم ساخت و خونخواهی او را که در حریم جمهوری اسلامی ایران به شهادت رسید، وظیفه خود می‌دانیم. متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون ملت عزیز ایران! رهبر شجاع و مجاهد برجسته‌ی فلسطینی جناب آقای اسماعیل هنیه در سحرگاه دیشب به لقاء‌الله پیوست و جبهه‌ی عظیم مقاومت عزادار شد. رژیم صهیونی جنایتکار و تروریست، میهمان عزیز ما را در خانه‌ی ما به شهادت رسانید و ما را داغدار کرد، ولی زمینه‌ی مجازاتی سخت برای خود را نیز فراهم ساخت. شهید هنیه سالها جان گرامی‌اش را در میدان مبارزه‌ئی شرافتمندانه بر سردست گرفته و آماده‌ی شهادت بود، و فرزندان و کسان خود را در این راه تقدیم کرده بود. او از شهید شدن در راه خدا و نجات بندگان خدا باک نداشت، ولی ما در این حادثه‌ی تلخ و سخت که در حریم جمهوری اسلامی اتفاق افتاده است، خونخواهی او را وظیفه‌ی خود می‌دانیم. اینجانب به امت اسلامی، به جبهه مقاومت، به ملت شجاع و سرافراز فلسطین و بالخصوص به خاندان و بازماندگان شهید هنیه و یکی از همراهانش که با وی به شهادت رسیده است، تسلیت عرض می کنم و علوّ درجات آنان را از خداوند متعال مسألت می‌نمایم. سید علی خامنه‌ای 10 مرداد 1403 مصادف با 25 محرم 1446 https://eitaa.com/fatemi222
🌸🍃﷽🍃🌸 حکمت جنگ و جهاد تأملی در آیه ارهاب قال الله الحکیم: «وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُمْ وَآخَرِينَ مِنْ دُونِهِمْ لَا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ يَعْلَمُهُمْ ۚ وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ شَيْءٍ فِي سَبِيلِ اللَّهِ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَأَنْتُمْ لَا تُظْلَمُونَ» هر نیرویی در قدرت دارید، برای مقابله با آنها [= دشمنان‌]، آماده سازید! و (همچنین) اسبهای ورزیده (برای میدان نبرد)، تا به وسیله آن، دشمن خدا و دشمن خویش را بترسانید! و (همچنین) گروه دیگری غیر از اینها را، که شما نمی‌شناسید و خدا آنها را می‌شناسد! و هر چه در راه خدا (و تقویت بنیه دفاعی اسلام) انفاق کنید، بطور کامل به شما بازگردانده می‌شود، و به شما ستم نخواهد شد!(۱) ❇️مقدمه قبل از پرداختن به موضوع و بیان پیام های آیه ، خوب است نکته ای بیان شود و آن اینکه دشمنان در فضای رسانه ای و در جبهه جنگ نرم کلمه «اِرهاب» را به معنای ترور جا انداخته اند در حالی که باید توجه داشت که ارهاب از «رَهْب» به معنای ترس است. 👈اين آيه دستور آماده باش همه جانبه‌ى مسلمانان در برابر دشمنان و تهيه هر نوع سلاح، امكانات، وسايل و شيوه‌هاى تبليغى حتّى شعار و سرود را مى‌دهد كه رعايت اين دستورات، سبب هراس كفّار از نيروى تهاجم و زورگویی به مسلمانان مى‌شود. کسب آمادگی ، ابُّهَت برای مسلمان را به دنبال دارد که موجب می شود از زیاده خواهی و تجاوزگری کفار پیش گیری شود. 🟢خطر سازشگری نقطه مقابل روحیه جهادی، روحیه سازشگری در مقابل دشمن است؛ از نظر منطق قرآنی ،دشمن کافر که خدا را بنده نیست اگر با مقاومت و ایستادگی مؤمنان مواجه نشود عرصه را روز به روز بر مؤمنان تنگ خواهد کرد. «وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَهُدِّمَتْ صَوَامِعُ وَبِيَعٌ وَصَلَوَاتٌ وَمَسَاجِدُ يُذْكَرُ فِيهَا اسْمُ اللَّهِ كَثِيرًا ۗ وَلَيَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِيٌّ عَزِيزٌ» و اگر خداوند بعضی از مردم را بوسیله بعضی دیگر دفع نکند، دیرها و صومعه‌ها، و معابد یهود و نصارا، و مساجدی که نام خدا در آن بسیار برده می‌شود، ویران می‌گردد! و خداوند کسانی را که یاری او کنند (و از آیینش دفاع نمایند) یاری می‌کند؛ خداوند قوی و شکست ناپذیر است.(۲) 🔴عبرت های قرآنی خداوند در قرآن عبرت هایی بیان فرموده تا مؤمنان توجه داشته باشند که اگر فریب شعارهای به ظاهرزیبای کفار را بخورند و از در تسلیم و سازش در آیند و کفار بر جامعه مسلط شوند چه نتایج وحشتناکی خواهد داشت که به دو مورد اشاره می شود؛ 👈 در سوره یاسین ماجرای شهادت مومن آل یاسین و سخنان کفار به فرستاده های حضرت عیسی(ع) رفتار وحشیانه شان مورد اشاره قرار گرفته، آنها به فرستادگان حضرت عیسی می‌گفتند شما ها باعث بدبختی ما هستید باید شما سنگ باران کنیم و شکنجه سختی در انتظار شماست ؛« قَالُوا إِنَّا تَطَيَّرْنَا بِكُمْ ۖ لَئِنْ لَمْ تَنْتَهُوا لَنَرْجُمَنَّكُمْ وَلَيَمَسَّنَّكُمْ مِنَّا عَذَابٌ أَلِيمٌ» و آخر الامر مومن آل یاسین را به طرز وحشیانه ای به شهادت رساندند. 👈 وقتی حضرت لوط(ع) با گستاخی کفار و کارهای زشت آنها و موضع تهاجمی شان نسبت به مؤمنان مواجه شده بود میگفت:«قالَ لَوْ أَنَّ لي بِكُمْ قُوَّةً أَوْ آوي إِلى رُكْنٍ شَديدٍ » گفت: «[افسوس]! اى کاش در برابر شما قدرتى داشتم؛ یا پناهگاه نیرومندى در اختیار من بود. [آنگاه مى‌دانستم با شما زشت سیرتان چه کنم](۳) 🟢رویکرد اسلام جنگ و جهاد مرحوم كاشف الغطاء (ره) به تشريح ديدگاه اسلام مي‏پردازد: «حقيقت و گوهر اسلام ايمان و عقيده است و كساني كه ادعا مي‏كنند اسلام با جنگ و شمشير پيام خود را نشر داده و بر ملت‏ها چيره شده است،‌اشتباه مي‏كنند. اسلام ايمان و عقيده است و آن با جبر و اكراه حاصل نمي‏شود، بلكه تنها در برابر حجت و برهان است كه تسليم و انقياد ممكن مي‏شود. قرآن در آيات متعددي اعلام داشته كه اكراه و اجباري در دين وجود ندارد» و اگر اسلام شمشير به كار مي‏برد، براي در هم كوباندن ستمگران و برداشتن شرّ آنها از سر ملت‏ها است؛ همان ستمگراني كه به حجت و برهان گردن نمي‏نهند. اسلام از زور براي رفع موانع از سر راه آزادي و آگاهي ملّت‏ها استفاده مي‏كنند». ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📎پی نوشتها ۱.انفال/۶۰. ۲.حج/۴۰. ۳.هود/۸۰. منبع منبر طلاب 🍃🌹🍃 @fatemi222