eitaa logo
منبرک فاطمی
6.7هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
986 ویدیو
1.4هزار فایل
✔️ مباحث قرآنی، اخلاقی،داستان ✔️اهلبیت ومناسبتهامذهبی ✔️احکام کاربردی،پاسخگو ✔️مرثیه و مداحی ✔️عفاف وحجاب ✔️جهادتبیین ✔️فرزندآوری ✔️مهدویت ✔️شهدا ✔️نماز ✔️ هدیه به مادرم @a_f_133 🔺فهرست و... https://eitaa.com/fatemi222/6618
مشاهده در ایتا
دانلود
✅سیر بحث شب هشتم محرم: ➖عدالت و مبارزه با فساد را به عنوان اصلی ترین شاخص تحول اجتماعی هست . ➖را بیعدالتی در نظام اسلامی در بین برخی از مسئولین دیده میشود؟! این بیعدالتی، ساختاری و سیستمی نیست؛ یعنی نظام جمهوری اسلامی بنا دارد علیه ظلم و بیعدالتی اقدام عملی انجام دهد. ➖بله برخی عناصر فاسد وجود دارند. کما اینکه در حاکمیت امیرالمؤمنین هم عناصر فاسد وجود داشت. ✍️سه گام اساسی برای تحول اجتماعی عبارت است از 1. احساس مسئولیت مردم و نخبگان نسبت به عدالت و مطالبه گری عدالت از مسئولان. و اینکه امام حسین در خطبه منا از نخبگان جامعه خواست تا نسبت به فساد و فقر و تبعیض سکوت نکنند. 2 . شکل گیری شبکه ملی گران از بین جوانان. ✔️همچنین به محوری بودن دلسوزی در مطالبه گری اشاره میگردد. نصیحت و خیرخواهی برای مدیران سیاسی و گری از مسئولان که چرا خیرخواهی نکردند، از وظایفی هست که امیرالمؤمنین بر دوش مردم قرار داده است. ➕مسئول صرفا نکند کافی نیست باید از او پرسید چرا دلسوزانه عمل نکردی؟ در نهایت به نقش جوانان در تحول افرینی اجتماعی اشاره نموده و حضرت علی اکبر ع را به عنوان جوان عدالتخواه در کربلا معرفی مینماییم. 3.وجود دغدغه دینی جهت اجرایی کردن دین شب هشتم یاد شهدا رو بیشتر مورد توجه قرار میدهیم https://eitaa.com/fatemi5/1510
متن سخنرانی ✅عدالت شاخص، تحول اجتماعی •💎 اگر بخواهیم یک را قرار دهیم برای تحول اجتماعی، بی شک اصلی ترین و اولیترین شاخص، عدالت و مبارزه با فساد هست. ↩️جامعۀ زنده و پویا هست که نسبت و مبارزه با فساد وجود دارد. چرا بیعدالتی در اسلامی در بین برخی از مسئولین؟! •✍️ اگرچه کم وبیش در جامعه ما وجود دارد؛ اما این بیعدالتی، ساختاری و نیست؛ یعنی نظام جمهوری اسلامی بنا دارد ظلم و بیعدالتی اقدام انجام دهد. بله برخی فاسد وجود دارند. ➕ کما اینکه در حاکمیت هم عناصر فاسد وجود داشت اما این به معنای این نیست که حاکمیت اسلامی نسبت به حساس نیست. 💎همین دانه درشت هایی که گرفته میشوند و میشوند معلوم میشود که برخورد میکند با بی عدالتی و الان تقریبا معلوم شده است که بی عدالتی و حتما جلوگیری خواهد شد و اگر کسی به رانت خواری و انواع بی عدالتیها دست بزند دیر یا زود دستگیر خواهد شد و پای میز محاکمه خواهد آمد. https://eitaa.com/fatemi5/1510
2️⃣نمونه ➕عدالت را باید از بدنه شروع میکرد و شدیدترین سختگیریها را اینجا انجام داد. ابن در حکومت امیرالمؤمنین مأمور بازار اهواز بود به حضرت خبر دادند کرده است. ➖حضرت نامه ای به فرماندار به نام رُفَاعِه نوشتند. ⬅️متن نامه واقعاً خواندنی است. درباره شیوه برخورد با ابن هرمه. • حضرت فرمود: وقتیکه نامه ام به دستت رسید، تاوَن ابن را از مسئولیت بازار عزل کن، به حقوق مردم، او را زندانى کن و همه را از این کار باخبر نما تا اگر شکایتى دارند، بگویند. • ♦️ بعد فرمود این حکم را به همه زیردستت، گزارش کن تا نظر مرا بدانند. در این کار، نسبت به ابن هرمه نباید و کوتاه شود و الا نزد خدا خواهى شد و من هم به بدترین وجه تو را از کار برکنار میکنم و تو را به خدا پناه میدهم از اینکه در این کار، کوتاهى کنى • ♦️ بعد فرمود رفاعه :روزهاى جمعه، او را از زندان خارج کن و سی وپنج بر او بزن و او را در بگردان بده، : در ادامه فرمود «پس اگر کسى از او شکایتى با شاهد آورد، او و شاهدش را قسم « » آنوقت، حق او را از مال ابن هرمه بپرداز، سپس دست بسته و با خوارى او را به زندان برگردان : بعد فرمود هنگام نماز زنجیر را از پایش درآور و اگر براى او خوردنى « » و برپایش زنجیر بزن و نوشیدنى و یا پوشیدنى آوردند، نشو و به کسى هم اجازه که بر او داخل شود و راه مخاصمه » و طریق نجات را به او بیاموزد. • ♦️« : حضرت دستبردار نیست در ادامه میفرماید اى رفاعه! همه زندانیان را براى تفریح به حیاط زندان بیاور غیر از ابن را، مگر آنکه براى جانش، بیمناک باشى که در این صورت او را با زندانیان دیگر به صحن زندان میآوری( اگر قدرت بدنى دارد هر سى روز، سی وپنج شلاق بر بدنش میزنی (« : در آخر نامه فرمود و قضیه را براى من بنویس و نام جانشین او را هم گزارش کن و حقوقش را قطع کن این مبارزه با فساد در درون نظام اسلامی، درست و دقیق هست اما کافی نیست. https://eitaa.com/fatemi5/1510
✔️✔️✔️✔️
3️⃣گام اول: ✅دو گام اساسی برای تحول اجتماعی: گام اول: احساس مردم نسبت به تحقق عدالت •❎ برای تحول اجتماعی دو گام اساسی باید برداشت. 📌گام اول برای تحول اجتماعی، احساس مسئولیت مردم نسبت به تحقق عدالت است. 💢تحول اجتماعی، خصوصا در تحقق ، بدون حضور جدی مردم، اصلا معنا ندارد. گاهی ما احساس می کنیم ➖ما که وظیفه ای نسبت به عدالت نداریم حال انکه اصلی ترین وظیفه به دوش ماست. 💎لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ ۖ وَأَنْزَلْنَا الْحَدِيدَ فِيهِ بَأْسٌ شَدِيدٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَلِيَعْلَمَ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ وَرُسُلَهُ بِالْغَيْبِ ۚ إِنَّ اللَّهَ قَوِيٌّ عَزِيزٌ :⏪پیامبران الهی وقتی به رسالت مبعوث می شوند کارشان این است کاری می کنند مردم برای قسط و عدل قیام کنند، توامند شوند خودشان اقامه قسط کنند. مردم باید قسط کنند. ➕حاکمیت هم باید این را فراهم کند. اگر مردم داشته باشند که صرفا از بالا یک کسانی مشکلات را حل کنند و عدالت را برقرار کند این شدنی نیست. • ⬅️نساء، ۞ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ بِالْقِسْطِ شُهَدَاءَ لِلَّهِ وَلَوْ عَلَىٰ أَنْفُسِكُمْ ⚡️یعنی مؤمنین برپادارنده باشید. آنهم درست وحسابی تمام قد برای قسط قیام کنید. ➕راستی ما چقدر احساس میکنیم برای اینکه عدالت و قسط را برقرار کنیم؟ 💧بله ما احساس مسئولیت میکنیم نسبت به نماز، روزه، حج احکام خودمان اما این موضوع در دینداری ما جایش ؟ ما گاهی زندگی خودمان را که مرور میکنیم یکذره هم اقامه قسط به مشام نمیرسد. •♦️ رسول الله ص فرمود:همه شما مسئولید و همه شما از سوی مردم خود، بازخواست میشوید. ♦️بنا بر این فرمانروای مردم از خود بازخواست میشود و مرد نسبت به سرپرست است و مسئول و زن سرپرست اهل خانه شوهر و فرزندانش و انهاست و خدمتکار، ناظر بر مال اقای خود و مسئولان است. همانا همه شما و همه شما از سوی مردم خود، بازخواست میشوید؛ «کُلُّکُم راعٍ وَ کُلُّکُم مَسئولٌ فَالاِمام راعٍ وَ هُوَ مَسئولٌ و الرَّجُلُ راعٍ عَلی اَهلِه وَ هُوَ مَسئُولٌ وَ المَرئَةُ راعِیَةٌ عَلی بَیتِ زَوجِها وَ عَلی وُلدِه فَکُلُّکُم مَسئوُلٌ عَن رعیته». https://eitaa.com/fatemi5/1510
4️⃣احساس مسئولیت ✅امام حسین ع برانگیختن حس گری و حس مسئولیت نخبگان • 🔷امام حسین ع وقتی حاکمیت دستش نیست، به عنوان یک شخصیت و گر خواص را به چالش میکشد. 🔷درد جامعه را داشتند و این را با مردم و در میان میگذاشتند. حضرت یک سال قبل از قیام خودشان، در خطبه ای در مرکز اجتماع امت پیغمبر یعنی شهر مکه و منا خطاب به نخبگان جامعه فرمودند 👈و قَد تَرَونَ عهود اللهِ مَنقوضَةً، فَلا تَفزَعونَ، و أنتم لِبَعضِ ذِمَمِ آبائکم تَفزَعونَ وَ ذِمَةُ رَسولِ اللهِ مَحقورَةٌ وَ العُمی و البکمُ و الزَمنی فی المَدائِنِ وَ البِلادِ مهمَلَةٌ و لا تُرحَمونَ 🚹؛اکنون میبینید پیمانهای خدا شکسته میشود ولی ناراحت و هراسناك نمیشوید در حالی که ننگ شکستن پیمانهای پدرانتان را برنمی تابید؛ عهد و پیمان رسول خدا )ص( خوار شده است. نابینایان و لالان و زمینگیرشدگان در همه شهرها بدون حمایت و » کمك ماندهاند و مورد دلسوز واقع نمیشوند ✅در اول سخنرانی فرمود « اِعتَبِروا ایهَا الناسُ بِما وَعَظ اللهُ بِه أولیائَهُ مِن سوءِ ثَنائهِ عَلَی الأحبارِ إذ یقولُ ) وبعد این آیه را قرائت نمودند👇 لَو لا ینهاهمُ الرَّبانیونَ و الاحبارُ عَن قولِهِم الإثمَ ✍️این آیۀ قرآن را فرمودند بگیرید از خدا دربارۀ علماء یهود که فرمود چرا علماء یهود دیگران را از قول بد نهی ؟ چرا دیگران را از سخن گناه آلود نهی نکردند؟ ➖ آن نهی ای که امام حسین)ع( انجام دادند، اگر به آن توجه شده بود کربلا به پا نمیشد #و اباعبدالله الحسین)ع( قطعه قطعه نمیشد. ➖👌حضرت از سکوت نخبگان نهی کردند و چرا این احترامتان را خرج نمیکنید؟ مگر » مردم به شما احترام میگذارند « فرمودند با محرومین چگونه دارد برخورد میشود؟ با بیماران، ضعفا و.. https://eitaa.com/fatemi5/1510
5️⃣گام دوم ✅: مطالبه گری جوانان برای عدالت از مسئولین •⭕️ گام دوم برای تحول اجتماعی اصیل، با محوریت عدالت و مبارزه با ، این است که جوانان و نخبگان جوان، به هم در قالب و سازمان مردمی پا خیزند و مطالبه گری راه بیندازند. • ⭕️برای مطالبه گری باید به و ایجاد شبکه پرداخت؛ چون مطالبه گری وقتی صرفا به صورت حرکت خودجوش باشد، امکان خطا در آن زیاد است و امکان هم زیاد است. • ⭕️ما در سراسر کشورمان تعداد گران فراوانی داریم که اگر اینها باهم باشند #و شبکه تشکیل بدهند، کارهایشان با و دوام بیشتری همراه خواهد بود و با کار و پیگیری گسترده توأم خواهد بود. ⭕️ آنوقت دیگر مطالبه گری یک تکصدا در یک از کشور نخواهد بود، بلکه تبدیل خواهد شد به یک گسترده در حد و اندازه های یک شبکۀ و با یک پشتوانۀ و دقیق و مستمر. ⭕️• پس هرکدام از ما به سهم خودمان باید مطالبه گری را کنیم و شما جوانانِ پیشتاخته طبیعتا نقش احیاکنندۀ خواسته ها و استعدادهای مردمی را به عهده خواهید داشت؛ همان چیزی که رهبر انقلاب هم در بیانۀ گام دوم و البته در بیانات قبل و بعد از این بیانیه هم به آن تصریح فرمودهاند. ======================== https://eitaa.com/fatemi5/1510
6️⃣مطالبه گری ✅فواید شکل گیری شبکه گران ➕ایجاد شبکۀ مطالبه گران که با یکدیگر مرتبط هستند و منسجم کار میکنند، 👌یک است، این مسئلهای نیست که بخواهیم به عنوان دِسر غذا به آن نگاه کنیم یا این طبیعتا پیش میآید! این شبکه شدن، فوائد مختلفی دارد؛ مثلا شما یک مشکلی را مطرح میکنید و به راه حلهایی میرسید و دوستان دیگرتان میبینند و همان راه حل را میروند در خودشان مطالبه میکنند، اصلا تا حالا این مشکل را نمیدیدند و تازه میبینند. یا اینکه کارِ کارشناسی صورت میگیرد، مثلا جمع شما در یک گوشه ای یک موضوعی را کارشناسی کرده است و نتیجۀ این کارشناسی به دست بقیه میرسد؛ خودبه خود فربه میشوید، خودبه خود از نظر علمی قوی میشوید و مطالبه گریهای شما مؤثر و کارگر میشود و تأثیرش بالا خواهد رفت. ➕ یکی دیگر از آثار و فوایدِ شبکۀ مطالبه گری در کشور این است که 👌 خیلی قوی ای پیدا میکنید. بازدارندگی ای که مطبوعات و رسانه ها دارند، خیلی کمتر خواهد بود از بازدارندگیای که شما پیدا میکنید. 😳مثلا نمایندگان مجلس یک قدرت بازدارندگی ای دارند. در همین اقدامی که شاید بی نظیر هم بود، نمایندگان چند شهر- غیر از نمایندگانِ خودِ استان خوزستان- به آنجا رفتند تا ببینند در آنجا چه خبر است و چرا بی آب هستند؟ دیدید که زود هم نتیجه داد. ➖البته بازدارندگی غیر از اصلاح است. بازدارندگی یعنی اینکه دیگر هیچ مسئولی در هیچ استانی جرأت نکند، طوری اقدام کند که کار به اعتراضات مردمی برسد. ➖✅نصحیت؛ مفهوم کلیدی در مطالبه گری • یکی از محورهای اصلی مطالبه گری از مسئولان در روایات ما مفهوم نصیحت هست: النّصیحة لائمّة المسلمین « که حتما شنیده اید. نصیحت کلمه ای است بسیار جانبخش و بسیار زیبا که سطح مطالبه گری شما را صددرصد افزایش میدهد و سلامت مطالبه گری شما را هم صددرصد تضمین میکند. ======================== https://eitaa.com/fatemi5/1510
7️⃣نصیحت ✅نصیحت در عربی یعنی نه پند و اندرز ➕کلمۀ نصیحت یعنی چه؟ نصیحت یعنی دلسوزی، یعنی اقدام کردن، یعنی نگذاشتن. البته ما در زبان فارسی از کلمۀ نصیحت، یک برداشت دیگری داریم که در این بحث، باید آن را بگذاریم. معنای نصیحت در فارسی چیزی شبیه درحالیکه معنای موعظه کردن است و معمولا میگویند . نصیحت و پند و اندرز اصلیِ نصیحت، تقریبا ربطی به پند و اندرز ندارد، حتی ربطی به انتقاد کردن هم ندارد. ✅نصیحت یک چیزی ورای این حرفهاست! • گاهی از اوقات بهترین یاری رسانی را باید گفت .» نصیحت ممکن است یک جایی هم از نصیحت، انتقاد در بیاید، ممکن است یک جایی هم از ، پند و اندرز در بیاید، ولی یکدرصد مصادیقش ممکن است اینجور مفاهیم باشد. 📌نصیحت یعنیمایه گذاشتن یعنی من در ، منصحانه » نَصَحتُ لَهُ الوُ دّ « مثلا در لغت آمده است که »! گذاشتن ناصحِ « وارد شدم؛ یعنی دوستی را دربارۀ او به نهایت درجۀ خلوص رساندم. 💎یا مثلا به معنای عسل خالص است. » عسل • به معنای به کار بردن نهایت درجۀ خود در عمل و یا سخنی است که در » نٌصح « آن عمل یا سخن، مصلحتی برای صاحبش باشد. • 💎تقاضا کنید؛ جدا از اینکه خودتان هم دربارۀ آنها » نصیحت « شما از مسئولین رفتار میکنید. ولی سطح موضوع خودتان را در مطالبه گری از افزایش بدهید و ببرید به سمت نُصح. ======================== https://eitaa.com/fatemi5/1510
8️⃣نصیحت بالاتر از عدالت • اینکه ما از یک مسئول، صرفا عدالت بخواهیم، معمولا تصور میکنند از او میخواهیم که ظلم نکند. این کافی نیست، بلکه باید سطح مطالبه گری خودمان را از عدالت به معنای حداقلی بالاتر ببریم و از مسئولین، نصیحت )نٌصح( تقاضا کنیم؛ که حداکثر مث ا لا ». تمام دلسوزیات را به کار ببر « عدالت خواهی است. یعنی از او بخواهیم ➕ مطالبه گری ما اینطور میشود که ». شما تمام دلسوزیات را به کار نبردی! بله رانتخواری نکردی، ظلم نکردی، دزدی نکردی؛ اما تمام تلاشت را به کار نبردی • امیرالمؤمنین )ع( میفرماید: مدیران باید برای جامعه، منصح باشند. )نه جالبلاغه، خطبۀ 34 ببینید »؟ تو چرا منصح نبودی « ( لذا ما میتوانیم یقۀ یک مدیر را بگیریم که قصه چقدر فرق میکند! ======================== https://eitaa.com/fatemi5/1510
9️⃣ریشه مشکلات کشور •➕ عدالت نسبت به مبارزه فساد در اولویت هست. این حرف ما به معنای نفی مبارزه با فساد ؛ چونکه صد آمد نود هم پیش ماست! مشکلات کشور ما چند درصدش به خاطر فساد است؟ شما فکر میکنید چند درصدش به خاطرِ است و چند درصدش به خاطر بی است؟ و چند درصدش به خاطر عدم است؟ چند درصدش به خاطر عدم است؟! •✅ قوۀ قضائیه که دارد با فساد برخورد میکند و در این زمینه هم آمار خوبی دارد و بین مردم هم هست، ولی شما میدانید که این نیست. شما میدانید ➕بسیاری از هستند که قطعا باید بشوند و هیچ پروندهای هم در دادگاه داشت؛ و شما با کلمۀ عدالت نمیتوانید اینها را کنید. • ⭕️بنده از نمایندگان محترم مجلس این را دارم: شما اقدام کردید و به خوزستان رفتید و مشکل حل شد؟ خُب این خیلی کار خوبی بود، ➖ ولی ما در همین حد، از شما نیستیم. باید دید چه کسی نکرده که کار به اینجا رسیده است؟ او قطعا باید بشود و بشود. چرا؟ مگر این مشکل، فقط یا دو سال بوده است؟ مگر فقط یکسالابشان قطع شده است؟! ➕ننگ است برای اسلامی ما که کار به بکشد و بعدش بخواهند به فکر کردن کارها بیفتند. پس بقیۀ جاها را هم همینجوری ول کنیم تا کار به اینجا شود؟ آیا راه حلش این است؟! ======================== https://eitaa.com/fatemi5/1510
🔟مسئول صرفاً فساد نکند کافی نیست! •⬅️ یک دوره ای بود که ما میگفتیم را معرفی کنید و اگر کسی کرده است باید به دادگاه برود اما این دوره تمام شد. نه اینکه این را رها کنیم! بلکه میگوییم یک دورۀ دیگری آغاز شده است » 💠. الان چه دورهای آغاز شده است؟ رهبر ما میخواهد! • مثلا نمایندگان محترم مجلس بگویند: این مسئولی که در اینجا بوده است و ز یر سایۀ او، یک دانه روستا چند سال بی آب میماند، طبیعتا از این مسئول، تحوّل در وضع مردم خوزستان در نمیآید! این باید عوض بشود. • 🔰حالا چرا باید دنبال باشیم؟ چرا همینکه طرف فساد نمیکند، خدا را نمیکنیم؟ چون در اینصورت، مملکت اصلاح نخواهد شد بلکه هم خواهد شد. ======================== https://eitaa.com/fatemi5/1510
1️⃣1️⃣دلسوزانه ✅مسئولی که عمل نمیکند، مقدمات مظالم فراوان را فراهم میکند • امیرالمؤمنین علی)ع( دارد اندازه ها را به ما معرفی میکند. 💢حضرت چرا کلمۀ نُصح را بکار گرفته است؟ خُب حضرت میتوانست بفرماید ای مدیران، دزدی نکنید، یا نظم . داشته باشید یا اینکه بخشنامه ها را دقیق اجرا کنید است،خُب اینها هم کارهای خوبی ».. ولی آن مفهوم و مهمی که برای جامعۀ اسلامی، حتی بیشتر از مفهوم طرف 👈چون وقتی میگویی » عدالت « عدالت به کار گرفته شده، من که ظلم نکرده ام « ذهنش میرود به این سمت که میگوید بله به ظاهر ظلم نکرده ای، ولی چون دلسوزانه عمل نکرده ای، مقدمات مظالم فراوان را فراهم کرده ای. • ✳️ ما تا کِی باید ظلم را رها کنیم و برویم سراغ نتیجه ها و بخواهیم با نتیجه ها برخورد کنیم؟ جریان مطالبه گری باید برود دنبال اینکه اگر مسئولی دلسوز نبود باید کنار برود. ======================== https://eitaa.com/fatemi5/1510
2️⃣1️⃣رسولخدا (ص): دین یعنی نصیحت قَالَ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: إِنَّ اَلدِّينَ اَلنَّصِيحَةُ إِنَّ اَلدِّينَ اَلنَّصِيحَةُ إِنَّ اَلدِّينَ اَلنَّصِيحَةُ قَالُوا لِمَنْ يَا رَسُولَ اَللَّهِ قَالَ لِلَّهِ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِكِتَابِهِ وَ أَئِمَّةِ اَلْمُسْلِمِينَ وَ اَلْمُؤْمِنِينَ وَ عَامَّتِهِمْ . 🔰نصیحت و دلسوزی برای چه کسی؟ فرمود: دلسوزی برای خدا...، یعنی برای خدا و برای پیغمبر کم نگذار و برای کتابش کم نگذار و برای امامان مسلمین دلسوزی را کم نگذار و برای مؤمنین و جامعۀ اسلامی. •✔️ پس دین یعنی این؛ دین یعنی دلسوزی! شما اگر دلسوز نیستی، میتوان گفت که دین نداری! البته در روایتهای دیگری هم این معنا آمده است. 🔰 با مرور روایات در باب نصیحت، میتوان فهمید که نصیحت، چقدر مفهوم کلیدی و مهمی است. ======================== https://eitaa.com/fatemi5/1510
3️⃣1️⃣نصیحت یک چیزی فراتر از عدالت حالا به سراغ رابطۀ نصیحت ومطالبه گری برویم. امیرالمؤمنین )ع( میفرماید » اَيُّهَا النّاسُ، اِنَّ لى عَلَيْكُمْ حَقّاً، وَ لَكُمْ عَلَىَّ حَقٌّ. فَاَمّا حَقُّكُمْ عَلَىَّ فَالنَّصيحَةُ لَكُمْ، وَتَوْفيرُ فَيْئِكُمْ عَلَيْكُمْ، وَ تَعْليمُكُمْ كَيْ لاتَجْهَلُوا خطبۀ 34 ( ➕من بر شما حقّی دارم و شما هم بر من حقّی دارید. ⭕️ حقّ شما به گردن من این است که من برای شما دلسوزی کنم و حقّ من به گردن شما این است که شما دربارۀ من دلسوزی کنید؛ یعنی حضرت برای حقّ که به گردن مردم دارند دوباره از عبارت نصیحت استفاده میکنند )نصیحت به معنای دلسوزی است( • ◀️👌نصیحت یک چیزی فراتر از است! پدر و مادر با بچه صرفا عادلانه برخورد نمیکنند، بلکه برخورد میکنند! هرجا یک مسئولی دلسوزی نکرده، کارشکنی شده است بعدش هم میتواند بگویدمن که فساد نکردم « و او را به خاطر دلسوزی نکردن، به هیچ دادگاهی هم نمیشود برد و محاکمه کرد! وَ اَمّا حَقّی عَلَیْکُمْ فَالْوَفاءُ بِالْبَیْعَهِ، حضرت در بیان حقّ خودشان میفرماید همان( یعنی اینکه به بیعت خودتان وفا کنید و وَالنَّصیحَهُ فِی الْمَشْهَدِ وَالْمَغیبِ. وَالاِْجابَهُ حینَ اَدْعُوکُمْ، منصحانه برای من دلسوزی کنید در حضور و غیاب. حالا در حضور و غیاب، یعنی چه؟ مثلا وقتی بخشنامه ای یا دستوری میآید یا کمکی از شما میخواهم، شما دلسوزانه با من برخورد کنید. یکی از راههای سالمسازی مطالبه گری این است که مطالبه گری را به معنای منصح بودن بدانیم. ======================== https://eitaa.com/fatemi5/1510
4️⃣1️⃣ یکی از راه های سالم سازی مطالبه گری همین کلام امیرالمؤمنین )ع( است، ⬅️ یعنی مطالبه گری را بیاوریم در مفهوم منصح بودن. به حدی که مسئولان بگویندمن دلسوزتر از این بچه های مطالبه گر ندیده ام! ➖ اینها ایراد من را سرِ گرفته اند و مرا به تلاش کردهاند ولی یک جایی هم من را کمک کرده اند و اگر کمک این بچه ها نبود، من با مغز به زمین خورده بودم. •⬅️ امیرالمؤمنین )ع( معنای منصح بودن را، هر دوطرفش را بیان میفرماید؛ هم از جانب و هم از جانب مسئولین. شما بگویید ما کمک کردیم فلان مسئول در کار خودش بشود. ➕مسئولین در بین خودشان خیلی موانع و مشکلات دارند و باید پناه را شما بدانند! مثلا یک مسئولی به شما بگویدمن این طرح را داده ام ولی مدیر کلّ و شما »... فلان وزارتخانه در استان شما، این طرح را نمیپذیرد شما کمکمان کنید واقعا بروید و این مسئول را کمک کنید! ======================== https://eitaa.com/fatemi5/1510
5️⃣1️⃣همانطوری که مسئول باید باشد، ما هم باید نسبت به یک مسئول، دلسوز باشیم معنای مطالبه گری فقط این نیست »! اگر خطا کنی، پدرت را در میآوریم «• بلکه باید واقعا دلسوزی کنیم و هرجا لازم بود، به مسئولین کمک کنیم. ➕باید دقت کنیم که این نشود قضیه، دوطرفه است. یکوقت باب نشود یا برای ما تبدیل به یک پوزیشن که بگوییم خراب کردن مسئولین، شغل ماست اما کمک کردن به یک مسئول خوب به ما ربطی ندارد! ❌ما فقط منتظریم یک کسی خراب بشود و آن را نشان بدهیم این رفتار غلطی است. این وجهۀ مطالبه گری را خراب میکند و شخصیت مطالبه گر را خراب میکند. ➕✔️همانطوری که مسئول باید دلسوز باشد )و این حدّ مطالبۀ ما از یک مسئولاست( به همان اندازه، ما باید نسبت به یک مسئول، دلسوز باشیم. این یک بده بستان است و باید صورت بگیرد. امیرالمؤمنین )ع( برای همۀ جوامع این را فرمودهاند. ======================== https://eitaa.com/fatemi5/1510
6️⃣1️⃣➕نقش جوانان در تحولاجتماعی و مطالبه گری •💢 در این مطالبه گری و خیرخواهی، برای تحول اجتماعی نقش جوانان بینظیر هست. شما اگر سری به انقلاب نبوی بزنید اکثر به جوانان سپرده میشد. جوان در مدینه احساس مسئولیت میکرد. • ⭕️یکی از جوانانی که به پیامبر اکرم )ص( ایمان آورد، جوان یک خانوادۀ بسیار مرفّه و در مکه )به نام ( بود. او هر چیزی که یک جوان میخواست، پدر و مادرش برایش تأمین میکردند. او از سرِ فراغت و نه از سرِ گرفتاری، به پیامبر )ص( ایمان آورد.) (کان مصعب بن عمیر فتى مکه شبابا و جمالا و سیبا و کان ابواه یحبانه و کانت امه ملیئه کثیره المال تکسوه احسن ما یکون من الثیاب وارقه و کان اعطر اهل مکه • مصعب، جوان ثروتمندی بود که به پیامبر )ص( گرایش پیدا کرد و وقتی که عدهای از مردم مدینه مسلمان شدند و از پیامبر )ص( خواستند که یک مبلّغ بفرستد که آنها را با اسلام آشنا کند، پیامبر )ص( او را فرستاد؛ و او بود که مقدمات گرایش مردم مدینه به اسلام را فراهم کرد. ======================== https://eitaa.com/fatemi5/1510
هر روضه ای از روضه های کربلا خوانده بشود، مداح یا واعظ می گوید، انشاءالله این روضه را یک شب کنار قبرش بخوانیم. اما تنها روضه ای که خیلی سخت است و نمی شه کنار قبرش خواند، روضه ی آقا علی اکبر (علیه السّلام) است، مخصوصاً اینکه شب جمعه باشد. آخر پیش بابا روضه ی جگرگوشه را نمی خوانند، نباید به زخم نمک زد. لذا علی اکبر (علیه السّلام) از آن لحظه ای که از بابا آب تقاضا کرد و بابا نتونست به او آب بدهد، ناراحت بود. لحظه های آخر صدا زد: بابا ! الان از دست جدّم رسول الله سیراب شدم، شاید بتواند ناراحتی بابا را کم کند. همیشه پدر دوست دارد وقت جان دادن، سرش روی دامن پسرش باشد، گاهی محتضر می خواهد جان بدهد، می بیند جان از بدنش نمی رود، چشم به راهه، بعضی ها می گند چشم به راه پسرشه، می خواد بار آخر پسر را ببیند تا پسر می آید، سر بابا را به د امن می گیره، پدر راحت جان می دهد. اما خدا نیاره پدر سر بالین پسر بیاید …
آروزی پدر پدر وظیفه اش تو خانواده با مادر فرق می کنه، پدر می خواد از پسر مرد بسازه، لذا جلوه ی جلالیّه و قهریّه در وجود اوست، نباید بچه سست بار بیاد، لذا همه ی عشقش را نمی تونه نشون بده، کم کم پسر به سن بلوغ می رسد، دیگر پدر و پسر یکدیگر را دیر می بوسد، وقتی به سن جوانی رسید، پدر با خودش می گوید، انشاءالله وقتی خواست مسافرت برود می بوسمش، وقتی سربازی بره می بوسمش، از سفر برگشت می بوسمش، شب عروسی می بوسمش، دنبال بهانه می گردد. بعضی ها می گند شاید به این دلیل بود، وقتی علی اکبر (علیه السّلام) جنگ کرد، برگشت سمت ابی عبدالله (علیه السّلام)، صدا زد: بابا تشنگی مرا دارد می کشد. چون آقا دلش برای بوسه کردن علی تنگ بود، دنبال بهانه می گشت علی را ببوسد. فرمود: علی جان ! دهانت را باز کن، زبان در دهان علی گذاشت، شاید هم می خواست علی سیراب شود، اما علی اکبر (علیه السّلام) دید زبان بابا از او خشک تر است، لذا خجالت کشید، رفت طرف میدان، دیگه علی از آب دم نزد. یک مسئولیت بزرگ روی دوش جوان است، جوان دوست دارد اگه مریض شد، بابا نفهمه، اگه زمین خورد، زخمی شد، بابا ناراحت نشه، علی اکبر با خودش می گه بابا من را ببین طاقت نداره، ناراحت می شه.
7️⃣1️⃣⬅️جوان عدالت خواه در کربلا • اگر ما بخواهیم در کربلا، یک عدالتخواه معرفی کنیم بیشک علی اکبر اباعبدالله هست. هر موقع حسین )ع(، علی اکبر )ع( را میدید خوشحال میشد، لبخند میزد، مثل پیغمبر اکرم که هر موقع فاطمۀ زهرا )س( را میدید لبخند میزد، علی همه چیز حسین )ع( است، اینقدر خوشحال، آرام میشود. درست است؟ در مسیر به سمت کربلا میآمدند تا بابا گفت » إنّا للَّه و إنّا إلیه راجِعون ، از بین آن همه بنی هاشم چه کسی آمد گفت چی شده عزیزم؟ علی اکبر! چی شده بابا؟ بابا نبینمت لا أراك اللَّه سوءا « . ناراحت باشی بابا نبینم ناراحت باشی! وای دورت بگردم علی با این اخلاق قشنگت که کشتی بابا را! • آنوقت بابا فرمود که علی جانم شنیدم هاتفی ندا میدهد این کاروان مرگ به دنبالش است، علی نظر تو چیست عزیزم؟ علیاکبر )ع( یکدفعهای از بابا فکر کنم غافل شد، رفت توی ارتباط خودش با خدا، جوابی را داد، سؤالی را کرد علی اکبر )ع( که این اتفاق بین رسول الله الاعظم )س( و أمیرالمؤمنین علی )ع( افتاده بود؛ یک بار که خبری از رفتن علی رسول خدا )ص( به علی)ع( داد علی)ع( تا فهمید بحث رفتن خودش را گفت یا رسولالله)ص( من آن لحظهای که میخواهم بمیرم بر حق هستم]در سلامت دینم هستم[ یا نه؟ بلافاصله این را سؤال کرد، رسول خدا)ص( فرمود بله علی جانم، علی)ع( لبخند زد فرمود پس دیگر اینجا محل مژده است! • تا حسین)ع( صدا زد علی جانم مرگ پیش تو چگونه است؟ یکدفعهای علی اکبر)ع( صدا زد بابا آنوقتی که بمی رم بر حق هستم یا نه؟ ببین حسین)ع( چقدر یاد بابایش علی)ع( افتاده آنجا، توروخدا، چهره که چهرۀ رسول خدا، راه رفتن راه رفتن مادرش فاطمه، حرفهای بابایش علی را هم که میزند، همه چیز حسین)ع(! لبخندی زد گفت اشکالی ندارد! در حالی که علی مست ملاقات خدا بود و غرق لذت وصال با ربالعالمین، این حسین)ع( بود که ناظر علی بود، علی داشت دل حسین)ع( را میبرد. • در مقاتل نوشتند وقتی حسین)ع( برگشت به خیمه از میدانی که میدان علی اکبر بود، این دومین باری بود که در چهرۀ حسین)ع( هرکسی نگاه میکرد میدید دارد حسین)ع( جان میدهد، هنوز بچه ها مثل اینکه دقیق خبر ندارند چی شده، سکینه تا بابا را دید میدانید چی داد زد؟ گفت داداش علی کو بیاید بابا را خوشحال کند؟ داداش علی دیگر نمیآید... الا لعنه الله علی القوم الظالمین ======================== https://eitaa.com/fatemi5/1510
داغ اولاد از سخت ترین مصیبت هاست. هنگامی که پیامبر پسرشان را از دست دادند، همه کارشان را خودشان کردند، صورتش پوشیده است، اما گفتند: او را در قبر نمی گذارم و فرمود: علی جان! تو او را در قبر بگذار. مردم گفتند: معلوم است که حرام است کسی پسرش را دفن کند، فرمودند: نه حرام نیست بلکه طاقت دیدن بدنش را نداشتم. اما در کربلا صورت علی اکبر (علیه السّلام) نهان نبود، امام حسین (علیه السّلام) از صورت او خاک و خون پاک می کرد. نقل از شیخ جعفر شوشتری
به تماشای تو دریا ننشیند چه کند به تماشات سراپا ننشیند چه کند اینکه گفتم مثلی بود که یعنی پدری پسرش را به تماشا ننشیند چه کند ماه من می رسد از راه و جوان است هنوز ماه من اینهمه بالا ننشیند چه کند تشنه از اسب بیافتد پسر آنگاه پدر کمرش نشکند از پا ننشیند چه کند تک و تنها و غریبانه نماز شب کیست که نشسته است؛ خدایا ننشیند چه کند
دو بدنی که ابا عبدالله به خیمه نیاورد!! مرحوم آیت الله فلسفی می فرمود: امام حسین (علیه السّلام) (روز عاشورا) دو تا بدن را نیاورده است، هر دو را هم عذر شرعی داشته است، یکی بدن اباالفضل العباس (علیه السّلام) و یکی هم بدن حضرت علی اکبر (علیه السّلام) است، چرا؟ چون اسائه ی ادب به بدن می شد، جنازه ی مسلمان هم، محترم است نباید اسائه ی ادب بشود.
پدر آرامش دنیا، پدر فرزند أعطینا پدر خون خدا اما، پسر مجنون پسر لیلا به کم قانع نبود اکبر، لبالب گشت از دلبر به یکدیگر رسید آخر، لب رود و لب دریا پسر دور از پدر می‌شد، مهیّای خطر می‌شد پدر هی پیرتر می‌شد، پسر می‌بُرد دلها را در اين آشوب طوفانی، مسلمانان مسلمانی! مبادا اینکه قرآنی بیفتد زیر دست و پا پسر زخمی، پدر افتاد، پسر در خون، پدر جان داد پسر ناله، پدر فریاد، میان هلهله، غوغا پسر از زخم آکنده، پسر هر سو پراکنده پدر چون مرغ پرکنده، از این صحرا به آن صحرا که دیده این‌چنین گیسو چنین زخمی شود پهلو؟ و خاک‌آلوده‌تر از او به غیر از چادر زهرا