منبرک فاطمی
▬📝 ﷽▬ 🌸🍃🌸🍃 ⭕️تفسیر سوره ابراهیم 👌جلسه شانزدهم 🔰یثَبِّتُ اللّهُ الَّذِینَ آمَنُوا بِالْقَوْلِ الثّا
تفسیر سوره ابراهیم جلسه شانزدهم👆
هدایت شده از همیاری و همسان گزینی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 #دعای_روز شانزدهم ماه مبارک رمضان
🌹اللَّهُمَّ وَفِّقْنِي فِيهِ لِمُوَافَقَةِ الْأَبْرَارِ وَ جَنِّبْنِي فِيهِ مُرَافَقَةَ الْأَشْرَارِ وَ آوِنِي فِيهِ بِرَحْمَتِكَ إِلَى [فِي ] دَارِ الْقَرَارِ بِإِلَهِيَّتِكَ يَا إِلَهَ الْعَالَمِينَ
🌹خـدايا مـرا در اين مـاه به همراهۍ و همسويے با نيكان توفيق ده، و از همنشينے با بدان دور بدار و به حق رحمتت بہ خانہ آرامـش جايم ده، و بہ پرستيدگے ات اى پرستيده جهانيان
✅ باتوضیح مختصرحجتالاسلام فاطمی
✅تهیه و تنظیم :مهدی جوانبخت
─═इई🌸🌲🌸ईइ═─
@a_fatemi24
📡حداقل برای یک☝️نفر ارسال کنید
🔻دوستانِ خداوند🔻
✍️ دوستانِ خداوند، خالی از #ترس و #اندوه هستند، و به مقامِ #تسلیم و پذیرش رسیدند.
😌 اونها پیشاپیش، هر اتفاق و تقدیری رو پذیرفتند. و جریانِ هستی رو، با تمامِ فراز و فرودهاش تسلیم هستند:
🕋 ألَا إِنَّ أَوْلِیَاءَ اللهِ لَا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لَا هُمْ یَحْزَنُونَ (یونس/۶۲)
💢 آگاه باشید! که دوستان و اولیای خدا، نه ترسی بر آنهاست، و نه اندوهگین میشوند.
😨😰 ترس، برای کسی است که نمیپذیره، و همیشه در فکرِ حفظِ خودش هست.
👈 امّا اون کسی که جان و مال و همه چیزش رو به #خدا فروخته، و تمامِ وجودش رو تسلیمِ #خدا کرده، دیگه از چی بترسه؟!
⁉️ 🤔 برای از دست دادن چه چیزی نگران باشه؟!
☝️ این یک درسِ بزرگ برای همهی ماست.
#ترس و #غم، یک بیماری نفسانی است که جلوی رشدِ آدم رو میگیره.😔💔 نشاطِ آدم رو میکُشه. سرزندگی و شادابی رو از آدم میگیره.😔 #افسردگی میاره.
❌ خیلیها فکر میکنند اگر بترسند، محفوظ میمونند. ابداً اینطور نیست.
👈 چون ذاتِ این دنیا، از ناامنی ساخته شده. هر لحظه، ممکنه یه اتّفاقی بیفته.
👈 توی این #دنیا برای هیچ چیز، هیچ تضمینی وجود نداره. تار و پودِ دنیا اینطوری بافته شده.
☝️ تنها راهِ برخورداری از #امنیتِ حقیقی، فهمیدنِ همین مساله، و پذیرفتنِ ناامنیِ دنیاست.
❌ معنای این جمله که اولیاء خداوند، هیچ ترس و اندوهی ندارند، این نیست که اونها دردسر و بلا و مصیبت نمیکشند،
👈 بلکه به معنای #تسلیم و پذیرشی است که در وجودشون معجزه میکنه، و اونها رو در امنیتی الهی فرو میبرَه.
#آرامشِ اونها از اینه که آمادهی پذیرشِ هر اتفاقی هستند. و جریانِ حیات رو با تمامِ ماجراهاش پذیرفتند.😌
👈 چون خوب میدونند که هیچ کس با کشیدنِ حفاظهای ذهنیِ موهوم به دورِ خودش، محفوظ نمیمونه.
👈 چون جریانِ زندهی هستی، کارِ خودش رو در هر وضعیت و موقعیتی به پیش میبره.
✔️ تنها حفاظتِ واقعی، پناه خودِ #خدا است.
✔️ و پناهِ خدا، پذیرفتنِ جریان زندگی است، نه فرار از اون.
😇😌 این تسلیم و پذیرش و رام بودن، #امنیت حقیقی به ارمغان میاره، و ترسهای روانی رو از وجودِ آدم میگیره.
═इई🌸🌲🌸ईइ═─
@a_fatemi24
📡حداقل برای یک☝️نفر ارسال کنید
🔻حفظ کردنِ خدا🔻
✍️ یکی از مفاهیمِ پر کاربرد در قرآن #تقوا است.
#تقوا👈 در اصل از مادهی «وقایه» است.
«وقایه»👈 به معنایِ حفظ کردن چیزی است از هر خطری که به آن صدمه بزند، و برایش مُضِرّ باشد (تفسیر المیزان).
↶ پس #تقوا در اصل به معناىِ حفاظت، صیانت، نگهدارى و... است.
❌ در اکثر ترجمههای قرآن، معمولاً #تقوا رو به پرهیزکاری ترجمه کردند، ولی معنای دقیقی برای #تقوا نیست. مثلاً این آیه رو دقّت کنید:👇
🕋 ان تَتَّقُوا اللهَ، یَجعَل لَکُم فُرقاناً. (انفال/۲۹)
اینجا اگر بخوایم فعل "تَتَّقُوا اللهَ" رو به پرهیزکاری ترجمه کنیم، ترجمهی آیه این میشه:
☜ اگر از خدا پرهیز کنید..
بعضی قرآنها اینطوری ترجمه میکنند:
☜ اگر از خدا بترسید...
❌ نه ترس و نه پرهیزکاری، هیچکدوم معنایِ #تقوا نیست.
حالا بیاید آیه رو با همون کلمهی حفاظت و صیانت ترجمه کنیم:👇
🕋 ان تَتَّقُوا اللهَ، یَجعَل لَکُم فُرقاناً. (انفال/۲۹)
💢 اگر خدا را [برای خود] حفظ کنید، او به شما قدرتِ تشخیصِ حق از باطل را عطا میکند.
این به معنای آیه نزدیکتره.
پیامبر اکرم به ابوذر غفاری فرمود:
⚡️ احْفَظِ اللهَ، یَحْفَظْکَ.
💢 خدا را حفظ کن، تا خدا تو را حفظ کند.
(بحارالانوار، ج۷۴، ص۸۷)
😌 حفظ کردنِ خدا، یک هنر است.
چطور وقتی با کسی دوست هستیم، تلاش میکنیم که او رو برای خودمون نگه داریم و با ندانمکاری او رو از دست ندیم...
همینطور هم باید حواسمون باشه خدا رو برا خودمون نگه داریم.👌
❌ نباید اجازه بدیم با ندانمکاری و حماقت، نظرش از ما برگرده و ما رو ترک کنه..
نباید بذاریم ما رو به خودمون واگذار کنه!
☝️ "اِتَّقُوا اللهَ" یعنی خدای خودت رو با عشق و اخلاص صیانت کن. حفظش کن. نگهش دار.
☝️ اگر بتونی #خدا رو برای خودت نگه داری، او هم تواناییِ شناختِ حق از باطل رو به تو عطا میکنه.
👈 یجعَل لَکُم فُرقاناً.
فُرقان☜ یعنی قدرتِ تمیز و تشخیص بین حق و باطل.
✔️ یعنی اون کسی که #خدا رو داره، نورِ خِرَد رو داره. قدرتِ تشخیص داره. دیگه فریبِ هیچ دروغ و نیرنگی رو نمیخوره.
✔️ کسی که #خدا رو داره، به آگاهی میرسه، به #عِلم میرسه.
چون #خدا رو در وجودِ خودش و با خودش همراه داره.😇
پس عزیزِ دلم!!
✅ اگر #خدا رو داری، خوب حفظش کن و احترامش رو نگه دار.
❌ و اگر هنوز او رو نداری، چنان خودت رو براش جذاب و خواستنی کن، تا به سمتت بیاد و رفیق راهت بشه.
اِن تَتَّقُوا اللهَ، یَجعَل لَکُم فُرقاناً.
🔴به #منبرک_فاطمی بپیوندید👇
@fatemi5
روز شانزدهم.pdf
130.6K
🔰دعای روز شانزدهم #نموداری
✍ارسالی از حجت الاسلام باقرپور روحانی مستقر شهر #جنگل
#منبرک_فاطمی
@fatemi5
▬📝 ﷽▬
🌸🍃🌸🍃
❇️جلسه هفدهم (آیه 28 تا 30)
⭕️عوامل هلاکت جوامع
✅أَ لَمْ تَرَ إِلَى الَّذينَ بَدَّلُوا نِعْمَتَ اللَّهِ كُفْراً وَ أَحَلُّوا قَوْمَهُمْ دارَ الْبَوارِ
✅ آيا به سران كفر ننگريستهاى كه سپاس نعمت خدا را به ناسپاسى تبديل كردند و قوم خود را در پى خويش به سراى هلاكت درآوردند؟
✅جَهَنَّمَ يَصْلَوْنَها وَ بِئْسَ الْقَرارُ
به دوزخ كه به آن درمىآيند و به آتشش مىسوزند و آن بد قرارگاهى است.
✅وَ جَعَلُوا لِلَّهِ أَنْداداً لِيُضِلُّوا عَنْ سَبيلِهِ قُلْ تَمَتَّعُوا فَإِنَّ مَصيرَكُمْ إِلَى النَّارِ. آنان براى خدا همتايانى قرار دادند تا مردم را از راه او گمراه سازند و بدينوسيله از آنان بهره برند. اى پيامبر، به آن بگو: از دنيا بهره بريد ولى بدانيد كه بازگشت شما به سوى آتش است.
✍️رفتارهای تبلیغی:
1. نقش سردمداران کفر را در گمراه سازی جامعه اسلامی بیان کنید.
2. نعمت نظام اسلامی را به عنوان نعمت بزرگی که نباید کفران شود مثال زده و گریزی بزنید به انتخابات به عنوان یکی از راههای عملی شکر این نعمت.
👌دو عامل بسیار مهم در هلاکت اقوام و جامعه مؤثر است:
1. تبدیل نعمتهای الهی:
اگر جامعهای نعمتهای الهی را تبدیل بکند و کفران بکنند خودبهخود جامعه را به سمت هلاکت پیش میبرند. در دنیا هلاکت اقتصادی اجتماعی سیاسی فرهنگی و در آخرت وروددر دوزخ خواهند شد
مثلاً در بحث نعمتهای اقتصادی اگر دادهها و ثروتهای اقتصاد تبدیل بشود به ربا و حرامخواری یا مثلاً در عرصه سیاسی نعمت استقلال و آزادی تبدیل بشود به تکیه به دشمن یا در عرصه فرهنگی فرهنگ غربی جای فرهنگ اسلامی را بگیرد .
«بوار» به معناى بىرونقى و كساد شديدى است كه به هلاكت كشيده شود.
😡كفّار و مشركان نعمتهاى بزرگ الهى را به كفر تبديل كردند؛ یعنی:
الف: به جاى نعمت توحيد، شرك را برگزيدند.
ب: نعمت فطرت پاك را رها كردند و به تقليد از نياكان گمراه خود پرداختند.
ج: خرافات را بر وحى الهى ترجيح دادند.
د: در برابر نعمتِ رهبران آسمانى، ناسپاسى كردند و از طاغوتها پيروى كردند.
😇مصادیق نعمت در این آیه شامل همه نعمتها میشود.
اما در برخى از احاديث آمده است كه مقصود از نعمت در اين آيه نعمت وجود پيامبر (ص) و اهل بيت (ع) است كه مردم آنان را رها كردند و به سراغ ديگران رفتند و منظور از ناسپاسان، بنى اميه و بنى مُغيرة و يا كفّار عصر پيامبر هستند. «نحن و اللَّه نعمت اللَّه التى انعمها على عباده»
(به خدا سوگند نعمتهايى كه تبديل شدند، وجود ما بود. مردم ما را رها كردندو به سراغ رهبران ديگر رفتند.)
كفران و ناسپاسى نعمتها دو گونه است:
الف) ناسپاسى زبانى، يعنى به جاى شكر نعمت خدا با ناشكرى و ناسپاسى در برابر خدا سخن بگويد.
ب) ناسپاسى عملى، يعنى بهرهگيرى انحرافى و سوء استفاده از نعمت و به كار بردن آن در راه هدفى كه براى آن آفريده نشده است.
براى مثال، خدا انواع انرژىها را در اختيار بشر گذاشته تا در راه رفاه و سعادت خود مصرف كند، ولى در عصر ما نسبت به اين نعمت ناسپاسى مىشود و آن را در راه ساختن جنگ افزارهاى مخرّب و نابودى بشريت به كار مىبرند و كرهى زمين را به سرزمين هلاكت و جهنّمى سوزان تبديل مىكنند.
2. نگاه غیر توحیدی در جامعه:
🌱بعضى در آفرينش جهان، براى خداوند شريك قايلاند و بعضى در نعمتها براى خدا شريك مىپندارند. داشتنِ سلامتى و علم و قدرت و عزّت و مال را از هنر خود يا قدرتها مىشمارند، اما بسيار زود درمىيابند كه به گمراهى رفتند.
آيه سی ام، در حقيقت يكى از اقسام كفران و ناسپاسى نعمتها را بيان مىكند، كه برخى افراد به جاى اين كه مردم را به توحيد فرا خوانند، شبيهسازى و شركآورى مىكردند.
🌱لذا از بدترين انواع كفران نعمت، شريك قرار دادن براى خدا و گمراه كردن مردم است.
برای خدا همتایانی قرار دادن، یعنی رواج شرک در جامعه با هدف گمراه کردن مردم از راه خدا.
البته آنهایی که برای خدا شریک قرار میدهند تا گمراهی در جامعه ایجاد بکنند، ثمراتی شاید داشته باشد ولی بازگشت آنها به سوی جهنم است.
🌱همچنین رهبران ناسپاس كافركيش، ممكن است با گمراه ساختن مردم، بتوانند چند صباحى به رياست و حكومت برسند، اما اين بهرهاى ناچيز از زندگى اين دنياست و در مقابل، آتش ابدى را براى خود فراهم كردهاند.
اگر جامعه به سمت آلودگی رفتاری پیش برود، گرچه منشأ آن شرک است، شاید بعضی برخوردار بشوند ولی بازگشتشان به آتش است.
🌱همچنین باید توجه داشت که گاهى خدا به افراد مشرك و ناسپاس مهلت مىدهد تا در دنيا كامياب شوند و بر گناه و شرك خود بيفزايند و مستحق آتش دوزخ گردند؛ پس هر رفاهى در دنيا نشانهى مهر خدا نيست.
#منبرک_فاطمی
@fatemi5
⭕️هفدهم
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ
«اللّهم اهدنی فیه لصالح الاعمال و اقض لی فیه الحوائج و الامال یا من لا یحتاج الی التّفسیر و السّؤال یا عالماً بما فی صدور العالمین صلّ علی محمدٍ و آل الطّاهرین.»
✍️خدایا من را راهنمایی کن تا اعمال #صالح انجام دهم. برخی در این ماه وقت سحر بلند نمیشوند و نماز صبح خود را اول وقت نمیخوانند.
❌باید سحر بلند شوید و دعا بخوانید، خودتان دعا را بخوانید نه اینکه از رادیو گوش بدهید. دعای افتتاح، دعای ابوحمزه ثمالی را بخوانید و از خدا بخواهید که شما را با بلاهایی مانند سیل و زلزله عذاب ندهد
❇️ «ایمان و عمل صالح فقط اعتقاد به خدا و خواندن نماز و گرفتن روزه نیست.»
لذا مصادیق عمل صالح را بسیار گسترده میدانند.
مثلاً اعمالی مانند شرکت در انتخابات، تبلیغ، کار و کارگری، فعالیت اقتصادی، تدریس و درسآموزی،حضور در راهپیمایی نه دی را از مصادیق عمل صالح میدانند.
✅همچنین در جای دیگر، «تربیت جسم و جان خود، یعنی درس خواندن، کار کردن و بیکار نگشتن، یعنی رفتار خود را با انسانها - با خانواده و با بیگانه - رفتار شایسته قرار دادن، یعنی گذشت، کمک و تواضع.»را از مصادیق عمل صالح ست
✅شمولیت و گستره مفهوم عمل صالح نسبت به مصادیق بسیار را میتوان به وضوح در بیانات ایشان دید. استفاده از کلماتی مانند «هر کاری» و «هر کسی» نشانگر این مطلب است. به عنوان مثال، موضوع حماسه اقتصادی، عرصهای است که «هرکسی که در این زمینه اقدام و عمل بکند، قطعاً مصداق «وَ عَمِلوا الصالِحات» خواهد بود.
❇️عمل صالح، دو جنبه دارد که مراقبت از هر سه جنبه ضروری است:
1-باید خود عمل ، فی نفسه، خوب باشد به تعبیر علماء اخلاق حسن فعلی داشته باشد.
مثلا در کمک به یک مستمند باید مراقب بود که آبرویش حفظ شود.
مورد نیاز باشد
2- نیت و انگیزه شخص عامل؛ مهمترین جنبه هر عملی، نیت آن است باید عمل از سر صدق و اخلاص انجام شده به اهداف دنیوی و پست آلوده نگردد.
❇️ویژگیهای اعمال صالح
💢اعمال صالح نشانها و ویژگیهای خاص دارد:
از #ایمان جدا نیست (یعنی فقط مؤمن عمل صالح میتواند انجام دهد)، از روی #شعور و ادراک است، به قصد #قرب الهی انجام میگیرد (یعنی خالصانه است)، لغو و #بیهوده نیست و نتیجهبخش است، به موقع و شایسته است و در خدمت اجتماع است و دور از خود محوری و خودخواهی.
💢آنچه در عمل اسلامی، ارزش آفرین است، زمینههای عمل، #انگیزهها و نیت آن است نه منافع آن. آنچه امروزه رفتار برخی انسانها را از عمل صالح دور میکند بیتوجهی به همین نکته ارزشمند است. از خدا میخواهیم #ضمیر ما را آگاه و پاک قرار دهد و نیتهای ما را با عمل خداپسندانه، در خدمت به خلق و در راستای رضا و قرب خویش همراه کند. اگر امید داری که کسی دیگری دعایت را استجابت میکند، دعایت مستجاب نمیشود
💢برخی در این ماه وقت سحر بلند نمیشوند و نماز صبح خود را اول وقت نمیخوانند. باید سحر بلند شوید و دعا بخوانید.
خودتان دعا را بخوانید نه اینکه از رادیو گوش بدهید. دعای افتتاح، دعای ابوحمزه ثمالی را بخوانید و از خدا بخواهید که شما را با بلاهایی مانند سیل و زلزله عذاب ندهد.
💢توسل هم پیدا کنید #مخصوصاً به «نرجس خاتون» که مادر ولی وقت (عجّلاللهفرجهالشریف) است. وقتی به پسرش بگوید که کسی به من متوسل شده، پسر مجبور است به حرف مادرش گوش دهد. البته توسل به همه خوب است اما آنها مقداری طول میکشد
آسانی راه خیرات
2️⃣👈وَ سَهِّلْ سَبِیلِی اِلَی خَیْرَاتِهِ
خدایا راه خیرات را برای من آسان کن، یکی از خیرات افطاری دادن هست، اگر تمکن مالی دارید افطاری بدهید، که ثواب زیادی هم دارد.
✅لذا از خدا بخواهید که راه #خیرات را برای ما آسان بکند؛ باید از #حال همسایه خود با خبر باشید؛ بعضیها سحری ندارند بخورند با نان خالی روزه میگیرند؛ و شما مسئول هستید حتی اگر بی خبر باشید! باید تحقیق کنید و از حال همسایه فقیرتان اطلاع داشته باشید.
✅در روایت است که شخصی مورد #مواخذه امام معصوم (علیهالسّلام) قرار گرفت که چرا تو از حال همسایه فقیرت بی خبری؟ آن شخص گفت: نمیدانستم،
حضرت فرمودند: مواخذهات میکنم که چرا نمیدانستی؛ اگر با خبر بودی که همسایهات ندارد و کمک نمیکردی که کافر بودی!
✅صرف #دعا خواندن انسان را بهشتی نمیکند باید زیر بال و پر فقرا را گرفت؛ آن هم نه هر فقیری، بلکه فقیر آبرومند که فقیر هست و اظهار فقر نمیکند.
✅در جامع السعادت آمده است که شخصی مورد #غیبت قرار گرفت و آن شخص برای غیبت کننده #هدیه فرستاد و تشکر کرد. باید هر روز بگوییم که خدایا کاری کن که #حسناتم مورد قبول تو واقع بشود
۱. تناسب با ایمان و نشئت گرفته از آن
عمل صالح یعنی تعهد متناسب با آن ایمان. ایمان انسان بر دوش انسان تعهدی میگذارد، انجام آن تعهد، بر دوش گرفتن آن تعهد، عمل صالح است
۲. تناسب با زمان و پر کردن خلأهای جامعه
عمل صالح علاوه بر اینکه باید متناسب با ایمان باشد، باید متناسب با زمان نیز باشد. لذا «ممکن است چیزی برای امروز صالح باشد، برای یک روز دیگر نباشد.»(۱۹) با این قید، انسان برای انجام عمل صالح، همیشه باید به خلأهای زمان خود توجه کند و ببیند چه چیزی در این زمان، مورد نیاز است و به همان عمل کند. به تعبیر بهتر، عمل صالح عملی است که با انجام آن، «خلأ لحظهها را پُر کنیم.»(
۳. قصد قربت و خالص کردن عمل برای خدا
شرط دیگری که یک عمل صالح باید داشته باشد، انجام دادن کار برای خدا و نیت پاک الهی است. حضرت آیتالله خامنهای خطاب به جوانان نیروهای مسلح میفرمایند: «اگر شما جوانها -که دلهای پاکی دارید، دلهای روشنی دارید- از همین حالا با این عمل قصد قربت بکنید، دارید عبادت میکنید. یعنی همین تمرین شما، سر کلاس رفتن شما، مأموریّتهایی که اجرا میکنید، کارهای بزرگی که انجام میدهید، همهی اینها عبادت محسوب میشود؛ وقتی کار، مقدّس شد، انسان قصد قربت کرد، میشود عبادت؛ بنابراین تفاوت اساسی، این است.
4. قصد خدمت به نظام اسلامی
از آنجا که نظام اسلامی مبتنی بر احکام و دستورات اسلامی بنا نهاده شده است و هدف آن ترویج و تحقق احکام اسلامی و شریعت الهی است، عمل صالح، باید به این نظام خدمت کند و در راستای تقویت و تحکیم آن باشد
💢از بین رفتن حسنات
کاری نکنیم حسنات اعمال از بین برود.
3️⃣👈 و لاَ تَحْرِمْنِی قَبُولَ حَسَنَاتِهِ
خدایا مرا از قبول حسنات محروم نکن، خدایا اگر کار خوبی میکنم اهل نماز شب و دعای ابوحمزه و... هستم حسنات آن اعمالم را به من برسان و محرومم نکن؛ یعنی کاری نکنم که آن حسناتم از بین برود، مثلاً اگر یک #غیبت کنم تمام اعمال چهل روزه من از بین میرود. در حدیث آمده است که اگر کسی غیبت کند عبادات چهل روزه او در نامه کسی که مورد غیبت قرار گرفته است نوشته میشود.
❇️لذا اگر کسی غیبت شما را کرد باید برای او چشم #روشنی هم ببرید چون تا چهل روز هر کار خیری که بکند در نامه اعمال شما ثبت میشود؛ در جامع السعادت آمده است که شخصی مورد غیبت قرار گرفت و آن شخص برای غیبت کننده هدیه فرستاد و تشکر کرد. باید هر روز بگوییم که خدایا کاری کن که حسناتم مورد قبول تو واقع بشود.
❇️امام صادق (علیهالسلام) فرمودند: من هم بشی من الخیر فلیعجله فان کل شی فیه تاخیر للشیطان فیه نظره؛ هر کس قصد انجام کار خیری را دارد پس باید در آن بشتابد زیرا هر کار خیری که پس افتد به راستی شیطان را در آن نظری است.
1️⃣👈ایمان به خدا
نداشتن ایمان ، مایه تباهى اعمال است : « وَ مَنْ یکْفُرْ بِالْإِیمانِ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ کسى که انکار کند آنچه را باید به آن ایمان بیاورد ، اعمال او تباه مى گردد
2️⃣👈ولایت
ولایت و رهبرى صحیح و آسمانى ، همه بندگان خدا و بندگى ها و نماز و حجّ و جهاد و . . . را در مسیر الهى قرار مى دهد وبه آنها جهت شایسته بخشد در حدیث از امام باقر ( علیه السلام ) است : « کُلُّ مَنْ دَانَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ بِعِبَادَهٍ یجْهِدُ فِیهَا نَفْسَهُ وَ لَا إِمَامَ لَهُ مِنَ اللَّهِ فَسَعْیهُ غَیرُ مَقْبُول
هر کسى که به خدا ایمان دارد و عبادت هاى طاقت فرسا هم انجام مى دهد ولى امام لایقى از طرف خدا ندارد ، تلاشش بى فایده است در حدیث دیگر امام زین العابدین علیه السلام ) در پاسخ کسى که پرسید چه چیزى سبب قبولى نماز است ؟ فرمودند
وَلَایتُنَا وَ الْبَرَاءَهُ مِنْ أَعْدَائِنَا
ولایت ما اهل بیت ، و برائت از دشمنان ما بنابراین شرط قبولى نماز ، ولایت است . ولى همراهش باید تقوا هم باشد . امام باقر ( علیه السلام ) مى فرماید :
« وَ مَا تُنَالُ وَلَایتُنَا إِلَّا بِالْعَمَلِ وَ الْوَرَعِ در خط رهبرى ما نیست ، مگر آنانکه اهل عمل و تقوا باشد
3️⃣👈تقوا
داستان فرزندان آدم در قرآن آمده است . هر دو قربانى کردند . قربانى یکى پذیرفته شد و دیگرى نه . خدا مى فرماید : « إِنَّما یتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِین خدا تنها از اهل تقوا مى پذیرد رسول خدا ( صلى الله علیه وآله ) نیز در روایتى فرموده اند : «لَوْ صَلَّیتُمْ حَتَّى تَکُونُوا کَالْأَوْتَارِ وَ صُمْتُمْ حَتَّى تَکُونُوا کَالْحَنَایا لَمْ یقْبَلِ اللَّهُ مِنْکُمْ إِلَّا بِوَرَعٍ اگر آن قدر نماز بخوانید تا همچون زه کمان شوید ، و آن قدر روزه بگیرید تا همچون کمان خم شوید ، خدا از شما قبول نمى کند ، مگر این که انسان با ورع باشید
ب ) حضور قلب در نماز
امام باقر ( علیه السلام ) : « عَلَیکَ بِالْإِقْبَالِ عَلَى صَلَاتِکَ فَإِنَّمَا یحْسَبُ لَکَ مِنْهَا مَا أَقْبَلْتَ عَلَیه در نماز توجه به خدا داشته باش ، زیرا از نماز آن مقدار قبول مى شود که تو به آن توجه دارى
4️⃣👈 اداى حق مردم
رسیدگى به نیازمندان و اداى حقوق محرومان به درجه اى از اهمیت است که گاهى قبولى عبادت بستگى به آن دارد . پرداختن زکات ، یا داشتن درآمد مشروع ، از این نمونه هاست امام رضا ( علیه السلام ) مى فرماید : « فَمَنْ صَلَّى وَ لَمْ یزَکِّ لَمْ تُقْبَلْ مِنْهُ صَلَاتُه هر کس نماز بخواند ولى زکات ( و مالیات اسلامى ) نپردازد ، نمازش قبول نمى شود .
ب ) کسب مال حلال ومباح: على ( علیه السلام ) خطاب به کمیل فرمود : « یا کُمَیلُ انْظُرْ فِى مَا تُصَلِّى وَ عَلَى مَا تُصَلِّى إِنْ لَمْ یکُنْ مِنْ وَجْهِهِ وَ حِلِّهِ فَلَا قَبُولَ اى کمیل ! نگاه کن ببین که در چه چیز نماز مى گزارى و برروى چه چیز به نمازایستادى . اگر آن چیزى را که براى نمازت استفاده مى کنى ، حلال و مباح نباشد ، نمازت قبول نیست.
5️⃣👈: خیرخواهى نسبت به دیگران
امام صادق ( علیه السلام ) فرموده اند : « قَالَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى إِنَّمَا أَقْبَلُ الصَّلَاهَ لِمَنْ تَوَاضَعَ لِعَظَمَتِى وَ یکُفُّ نَفْسَهُ عَنِ الشَّهَوَاتِ مِنْ أَجْلِى وَ یقْطَعُ نَهَارَهُ بِذِکْرِى وَ لَا یتَعَاظَمُ عَلَى خَلْقِى وَ یطْعِمُ الْجَائِعَ وَ یکْسُو الْعَارِى وَ یرْحَمُ الْمُصَابَ وَ یؤْوِى الْغَرِیب خداوند متعال فرمود : نماز کسى را مى پذیرم که : در مقابل عظمت من خاضع باشد از خواسته هاى نفسانى به خاطر من خود را دور کند روزش را با یاد من به پایان برد بر بندگانم بزرگى نفروشد به گرسنه غذا دهد برهنه را بپوشاند به مصیبت دیده مهربانى کند غریب را پناه دهد .
6️⃣👈 خوشرفتارى
آئین مقدس و متعالى اسلام ، میان عبادت و سیاست و اخلاق و اجتماع ، پیوندى منسجم ایجاد کرده است . در امور خانوادگى هم رعایت احترام و حقوق متقابل زن و شوهر را چنان مهم دانسته که بى توجهى به آن گاهى باعث قبول نشدن نماز مى گردد . و قطع
▬📝﷽▬
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🍂🍃
🌸
چهار نكته در رابطه با #تنبيه كودك 👦
1⃣👈 تنبيه بى دليل #كودك جايز نيست.
2⃣👈در مواردى كه شرع اجازه تنبيه داده، همچون جلوگيرى از فساد مشروط بر اين است كه تنبيه موجب ديه 💰 نشود.
3⃣👈اگر #تنبيه كودك موجب #ديه شود واجب است #ديه را به او بدهند مگر اين كه گذشت كند.
4⃣👈ا گر غير از #ولىّ 🧔 طفل، كودك را بزند و موجب ديه شود، ولىّ طفل نمى تواند #ديه را به او ببخشد.
📗 #منابع:
۱. احکام روابط زن وشوهر ص ۱۶۹
۲. توضیح المسائل تبریزی م ۲۸۱۹ و ۲۸۲۰
•┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈•
#منبرک_فاطمی
@fatemi5
منبرک فاطمی
▬📝 ﷽▬ 🌸🍃🌸🍃 ❇️جلسه هفدهم (آیه 28 تا 30) ⭕️عوامل هلاکت جوامع ✅أَ لَمْ تَرَ إِلَى الَّذينَ بَدَّلُوا
عوامل هلاکت جوامع (جلسه تفسیر ۱۷)👆
temp6841316436638699238content.pdf
2.54M
ره توشه ویژه انتخابات منتشر شد
#منبرک_فاطمی
@fatemi5
محتــوای تبلیغــی
رمضان تا انتخابات
https://eitaa.com/fatemi5/2921
«شمع»
تفسیر جلسه هیجدهم👇
▬📝 ﷽▬
🌸🍃🌸🍃
❇️جلسه هجدهم (آیه 31)
🌺عبادت کلیدی در رشد جامعه
📌قُلْ لِعِبادِيَ الَّذينَ آمَنُوا يُقيمُوا الصَّلاةَ وَ يُنْفِقُوا مِمَّا رَزَقْناهُمْ سِرًّا وَ عَلانِيَةً مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِيَ يَوْمٌ لا بَيْعٌ فيهِ وَ لا خِلال اى پيامبر، به آن بندگان من كه ايمان آوردهاند بگو نماز را برپا دارند و بخشى از آنچه را كه روزى آنان كردهايم، در نهان و آشكار انفاق كنند، پيش از آنكه روزى فرارسد كه در آن نه دادوستدى هست و نه رفاقتى؛ اگر بگويى، مؤمنان راستين همان كنند كه تو فرمانشان مىدهى.
📌رفتارهای تبلیغی:
1. درباره نقش اساسی نماز در جامعه توضیح دهید. نقش مهم نماز جمععه را تاکید کنید.
2. به مسئله رزمایش همدلی و ضرورت مواسات و انفاق در ایام کرونا پرداخته و مردم را تشویق نمایید.
در تعقيب آيات گذشته كه از برنامه مشركان و كسانى كه كفران نعمتهاى الهى كردند و سرانجام به دار البوار كشيده شدند سخن مىگفت در آيات مورد بحث، سخن از برنامه بندگان راستين و نعمتهاى بى انتهاى او است كه بر مردم نازل شده.
❇️انسان در زندگى خويش 4 رابطه دارد:
الف) رابطه با خدا كه در نماز و دعا تبلور مىيابد.
ب) رابطه با مردم كه در مسائل اخلاقى، اجتماعى و اقتصادى، مثل انفاق تبلور مىيابد.
ج) رابطه با خويشتن كه در تزكيه و پاك نمودن نفس و معرفت آن تبلور مىيابد.
د) رابطه با طبيعت كه در استفادهى صحيح از آن و تفكّر در مورد آن تبلور مىيابد.
در اين آيه به دو قسم از اين پيوندها و ارتباطها، يعنى رابطهى انسان با خدا و با مردم اشاره شده است.
نماز مظهر ارتباط با خدا و انفاق مظهر ارتباط با خق است.
❇️دو عبادت کلیدی که در رشد جامعه و حفظ جامعه از گمراهی مؤثر است:
یک) اقامه نماز:
خواندن نماز با اقامه نماز متفاوت است.
اقامه نماز در جامعه باعث میشود که یاد خدا در جامعه همیشه وجود داشته باشد و یاد خدا بر تمام رفتارهای گوناگون انسانها تأثیرگذار است.
دو) فرهنگ انفاق:
دومین برنامه عبادی بسیار تأثیرگذار بر جامعه انفاق است.
نداشت چشم بصيرت كه گرد كرد و نخورد ببرد گوى سعادت كه صرف كرد و بداد
انفاق یعنی بخشندگی از تمام چیزهایی که خداوند متعال بهصورت حلال به انسان دادهاست.
تعبير «از آنچه خدا روزى داده» اشاره دارد كه انفاق بايد از مالهاى حلالى باشد كه خدا در اختيار بشر گذاشته است.
همچنین دو گونه میتوان انفاق کرد: آشکارا و پنهانی.
انفاق آشكار، سبب تربيت نسل وتشويق ديگران ورفع تهمت از خود است و انفاق پنهانى عامل رشد و اخلاص است.
اما باید توجه داشت که انفاق اگر آشكارا باشد سبب تشويق ديگران و الگويى براى نشان دادن برنامههاى اسلامى و بزرگداشتى براى شعائر دين محسوب مىشود.
مثلا در ایام کرونا، نشان دادن رزمایش همدلی، تاثیر زیادی در گفتمان سازی جامعه دارد. این کار، نشان دهنده زنده بودن جامعه است.
❇️انفاق انواعی دارد:
انفاق علمی: کمک کردن علمی به دیگران. آموزش کسانی که هزینه تحصیل ندارند.
انفاق مالی: هزینه کردن از بهترین اموال خود. (قرضالحسنه و وام دادن و کمک و صدقات)
انفاق آبرویی: حل مشکلات خانواده ها و خرج کردن از جایگاه و آبروی خود.
انفاق عاطفی: محبت یه فقیران و یتیمان.
انفاق سیاسی: کسانی که قدرت مدیریت ندارند میدان را به دیگران واگذار کند.
در این آیه خداوند تاکید میکند قبلاز روز قیامت این کار را بنماید چون روز قیامت نه معاملهای وجود دارد و نه دوستی بین کسی پس مسئله انفاق مسئلهای است که پشتوانه آخرت هم خواهد بود.
بسى به ديدهى حسرت ز پس نگاه كند كسى كه برگ قيامت ز پيش نفرستاد
در دنيا، مردم براى فرار از مجازات كردار خويش، گاهى از طريق معامله و گاهى از طريق دوستى وارد مىشوند؛ يعنى از پول و روابط براى گريز از چنگ قانون استفاده مىكنند.
اما در اين آيه اشاره شده كه در رستاخيز، معامله و دوستى باقى نمىماند تا مجرمان با سوء استفاده از آن بتوانند از مجازات بگريزند؛ كيفرهاى رستاخيز در حقيقت بازتاب اعمال خود انسان است و كسى نمىتواند از آثار اعمال خود فرار كند.