آسانی راه خیرات
2️⃣👈وَ سَهِّلْ سَبِیلِی اِلَی خَیْرَاتِهِ
خدایا راه خیرات را برای من آسان کن، یکی از خیرات افطاری دادن هست، اگر تمکن مالی دارید افطاری بدهید، که ثواب زیادی هم دارد.
✅لذا از خدا بخواهید که راه #خیرات را برای ما آسان بکند؛ باید از #حال همسایه خود با خبر باشید؛ بعضیها سحری ندارند بخورند با نان خالی روزه میگیرند؛ و شما مسئول هستید حتی اگر بی خبر باشید! باید تحقیق کنید و از حال همسایه فقیرتان اطلاع داشته باشید.
✅در روایت است که شخصی مورد #مواخذه امام معصوم (علیهالسّلام) قرار گرفت که چرا تو از حال همسایه فقیرت بی خبری؟ آن شخص گفت: نمیدانستم،
حضرت فرمودند: مواخذهات میکنم که چرا نمیدانستی؛ اگر با خبر بودی که همسایهات ندارد و کمک نمیکردی که کافر بودی!
✅صرف #دعا خواندن انسان را بهشتی نمیکند باید زیر بال و پر فقرا را گرفت؛ آن هم نه هر فقیری، بلکه فقیر آبرومند که فقیر هست و اظهار فقر نمیکند.
✅در جامع السعادت آمده است که شخصی مورد #غیبت قرار گرفت و آن شخص برای غیبت کننده #هدیه فرستاد و تشکر کرد. باید هر روز بگوییم که خدایا کاری کن که #حسناتم مورد قبول تو واقع بشود
۱. تناسب با ایمان و نشئت گرفته از آن
عمل صالح یعنی تعهد متناسب با آن ایمان. ایمان انسان بر دوش انسان تعهدی میگذارد، انجام آن تعهد، بر دوش گرفتن آن تعهد، عمل صالح است
۲. تناسب با زمان و پر کردن خلأهای جامعه
عمل صالح علاوه بر اینکه باید متناسب با ایمان باشد، باید متناسب با زمان نیز باشد. لذا «ممکن است چیزی برای امروز صالح باشد، برای یک روز دیگر نباشد.»(۱۹) با این قید، انسان برای انجام عمل صالح، همیشه باید به خلأهای زمان خود توجه کند و ببیند چه چیزی در این زمان، مورد نیاز است و به همان عمل کند. به تعبیر بهتر، عمل صالح عملی است که با انجام آن، «خلأ لحظهها را پُر کنیم.»(
۳. قصد قربت و خالص کردن عمل برای خدا
شرط دیگری که یک عمل صالح باید داشته باشد، انجام دادن کار برای خدا و نیت پاک الهی است. حضرت آیتالله خامنهای خطاب به جوانان نیروهای مسلح میفرمایند: «اگر شما جوانها -که دلهای پاکی دارید، دلهای روشنی دارید- از همین حالا با این عمل قصد قربت بکنید، دارید عبادت میکنید. یعنی همین تمرین شما، سر کلاس رفتن شما، مأموریّتهایی که اجرا میکنید، کارهای بزرگی که انجام میدهید، همهی اینها عبادت محسوب میشود؛ وقتی کار، مقدّس شد، انسان قصد قربت کرد، میشود عبادت؛ بنابراین تفاوت اساسی، این است.
4. قصد خدمت به نظام اسلامی
از آنجا که نظام اسلامی مبتنی بر احکام و دستورات اسلامی بنا نهاده شده است و هدف آن ترویج و تحقق احکام اسلامی و شریعت الهی است، عمل صالح، باید به این نظام خدمت کند و در راستای تقویت و تحکیم آن باشد
💢از بین رفتن حسنات
کاری نکنیم حسنات اعمال از بین برود.
3️⃣👈 و لاَ تَحْرِمْنِی قَبُولَ حَسَنَاتِهِ
خدایا مرا از قبول حسنات محروم نکن، خدایا اگر کار خوبی میکنم اهل نماز شب و دعای ابوحمزه و... هستم حسنات آن اعمالم را به من برسان و محرومم نکن؛ یعنی کاری نکنم که آن حسناتم از بین برود، مثلاً اگر یک #غیبت کنم تمام اعمال چهل روزه من از بین میرود. در حدیث آمده است که اگر کسی غیبت کند عبادات چهل روزه او در نامه کسی که مورد غیبت قرار گرفته است نوشته میشود.
❇️لذا اگر کسی غیبت شما را کرد باید برای او چشم #روشنی هم ببرید چون تا چهل روز هر کار خیری که بکند در نامه اعمال شما ثبت میشود؛ در جامع السعادت آمده است که شخصی مورد غیبت قرار گرفت و آن شخص برای غیبت کننده هدیه فرستاد و تشکر کرد. باید هر روز بگوییم که خدایا کاری کن که حسناتم مورد قبول تو واقع بشود.
❇️امام صادق (علیهالسلام) فرمودند: من هم بشی من الخیر فلیعجله فان کل شی فیه تاخیر للشیطان فیه نظره؛ هر کس قصد انجام کار خیری را دارد پس باید در آن بشتابد زیرا هر کار خیری که پس افتد به راستی شیطان را در آن نظری است.
1️⃣👈ایمان به خدا
نداشتن ایمان ، مایه تباهى اعمال است : « وَ مَنْ یکْفُرْ بِالْإِیمانِ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ کسى که انکار کند آنچه را باید به آن ایمان بیاورد ، اعمال او تباه مى گردد
2️⃣👈ولایت
ولایت و رهبرى صحیح و آسمانى ، همه بندگان خدا و بندگى ها و نماز و حجّ و جهاد و . . . را در مسیر الهى قرار مى دهد وبه آنها جهت شایسته بخشد در حدیث از امام باقر ( علیه السلام ) است : « کُلُّ مَنْ دَانَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ بِعِبَادَهٍ یجْهِدُ فِیهَا نَفْسَهُ وَ لَا إِمَامَ لَهُ مِنَ اللَّهِ فَسَعْیهُ غَیرُ مَقْبُول
هر کسى که به خدا ایمان دارد و عبادت هاى طاقت فرسا هم انجام مى دهد ولى امام لایقى از طرف خدا ندارد ، تلاشش بى فایده است در حدیث دیگر امام زین العابدین علیه السلام ) در پاسخ کسى که پرسید چه چیزى سبب قبولى نماز است ؟ فرمودند
وَلَایتُنَا وَ الْبَرَاءَهُ مِنْ أَعْدَائِنَا
ولایت ما اهل بیت ، و برائت از دشمنان ما بنابراین شرط قبولى نماز ، ولایت است . ولى همراهش باید تقوا هم باشد . امام باقر ( علیه السلام ) مى فرماید :
« وَ مَا تُنَالُ وَلَایتُنَا إِلَّا بِالْعَمَلِ وَ الْوَرَعِ در خط رهبرى ما نیست ، مگر آنانکه اهل عمل و تقوا باشد
3️⃣👈تقوا
داستان فرزندان آدم در قرآن آمده است . هر دو قربانى کردند . قربانى یکى پذیرفته شد و دیگرى نه . خدا مى فرماید : « إِنَّما یتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِین خدا تنها از اهل تقوا مى پذیرد رسول خدا ( صلى الله علیه وآله ) نیز در روایتى فرموده اند : «لَوْ صَلَّیتُمْ حَتَّى تَکُونُوا کَالْأَوْتَارِ وَ صُمْتُمْ حَتَّى تَکُونُوا کَالْحَنَایا لَمْ یقْبَلِ اللَّهُ مِنْکُمْ إِلَّا بِوَرَعٍ اگر آن قدر نماز بخوانید تا همچون زه کمان شوید ، و آن قدر روزه بگیرید تا همچون کمان خم شوید ، خدا از شما قبول نمى کند ، مگر این که انسان با ورع باشید
ب ) حضور قلب در نماز
امام باقر ( علیه السلام ) : « عَلَیکَ بِالْإِقْبَالِ عَلَى صَلَاتِکَ فَإِنَّمَا یحْسَبُ لَکَ مِنْهَا مَا أَقْبَلْتَ عَلَیه در نماز توجه به خدا داشته باش ، زیرا از نماز آن مقدار قبول مى شود که تو به آن توجه دارى
4️⃣👈 اداى حق مردم
رسیدگى به نیازمندان و اداى حقوق محرومان به درجه اى از اهمیت است که گاهى قبولى عبادت بستگى به آن دارد . پرداختن زکات ، یا داشتن درآمد مشروع ، از این نمونه هاست امام رضا ( علیه السلام ) مى فرماید : « فَمَنْ صَلَّى وَ لَمْ یزَکِّ لَمْ تُقْبَلْ مِنْهُ صَلَاتُه هر کس نماز بخواند ولى زکات ( و مالیات اسلامى ) نپردازد ، نمازش قبول نمى شود .
ب ) کسب مال حلال ومباح: على ( علیه السلام ) خطاب به کمیل فرمود : « یا کُمَیلُ انْظُرْ فِى مَا تُصَلِّى وَ عَلَى مَا تُصَلِّى إِنْ لَمْ یکُنْ مِنْ وَجْهِهِ وَ حِلِّهِ فَلَا قَبُولَ اى کمیل ! نگاه کن ببین که در چه چیز نماز مى گزارى و برروى چه چیز به نمازایستادى . اگر آن چیزى را که براى نمازت استفاده مى کنى ، حلال و مباح نباشد ، نمازت قبول نیست.
5️⃣👈: خیرخواهى نسبت به دیگران
امام صادق ( علیه السلام ) فرموده اند : « قَالَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى إِنَّمَا أَقْبَلُ الصَّلَاهَ لِمَنْ تَوَاضَعَ لِعَظَمَتِى وَ یکُفُّ نَفْسَهُ عَنِ الشَّهَوَاتِ مِنْ أَجْلِى وَ یقْطَعُ نَهَارَهُ بِذِکْرِى وَ لَا یتَعَاظَمُ عَلَى خَلْقِى وَ یطْعِمُ الْجَائِعَ وَ یکْسُو الْعَارِى وَ یرْحَمُ الْمُصَابَ وَ یؤْوِى الْغَرِیب خداوند متعال فرمود : نماز کسى را مى پذیرم که : در مقابل عظمت من خاضع باشد از خواسته هاى نفسانى به خاطر من خود را دور کند روزش را با یاد من به پایان برد بر بندگانم بزرگى نفروشد به گرسنه غذا دهد برهنه را بپوشاند به مصیبت دیده مهربانى کند غریب را پناه دهد .
6️⃣👈 خوشرفتارى
آئین مقدس و متعالى اسلام ، میان عبادت و سیاست و اخلاق و اجتماع ، پیوندى منسجم ایجاد کرده است . در امور خانوادگى هم رعایت احترام و حقوق متقابل زن و شوهر را چنان مهم دانسته که بى توجهى به آن گاهى باعث قبول نشدن نماز مى گردد . و قطع
▬📝﷽▬
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🍂🍃
🌸
چهار نكته در رابطه با #تنبيه كودك 👦
1⃣👈 تنبيه بى دليل #كودك جايز نيست.
2⃣👈در مواردى كه شرع اجازه تنبيه داده، همچون جلوگيرى از فساد مشروط بر اين است كه تنبيه موجب ديه 💰 نشود.
3⃣👈اگر #تنبيه كودك موجب #ديه شود واجب است #ديه را به او بدهند مگر اين كه گذشت كند.
4⃣👈ا گر غير از #ولىّ 🧔 طفل، كودك را بزند و موجب ديه شود، ولىّ طفل نمى تواند #ديه را به او ببخشد.
📗 #منابع:
۱. احکام روابط زن وشوهر ص ۱۶۹
۲. توضیح المسائل تبریزی م ۲۸۱۹ و ۲۸۲۰
•┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈•
#منبرک_فاطمی
@fatemi5
منبرک فاطمی
▬📝 ﷽▬ 🌸🍃🌸🍃 ❇️جلسه هفدهم (آیه 28 تا 30) ⭕️عوامل هلاکت جوامع ✅أَ لَمْ تَرَ إِلَى الَّذينَ بَدَّلُوا
عوامل هلاکت جوامع (جلسه تفسیر ۱۷)👆
temp6841316436638699238content.pdf
2.54M
ره توشه ویژه انتخابات منتشر شد
#منبرک_فاطمی
@fatemi5
محتــوای تبلیغــی
رمضان تا انتخابات
https://eitaa.com/fatemi5/2921
«شمع»
تفسیر جلسه هیجدهم👇
▬📝 ﷽▬
🌸🍃🌸🍃
❇️جلسه هجدهم (آیه 31)
🌺عبادت کلیدی در رشد جامعه
📌قُلْ لِعِبادِيَ الَّذينَ آمَنُوا يُقيمُوا الصَّلاةَ وَ يُنْفِقُوا مِمَّا رَزَقْناهُمْ سِرًّا وَ عَلانِيَةً مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِيَ يَوْمٌ لا بَيْعٌ فيهِ وَ لا خِلال اى پيامبر، به آن بندگان من كه ايمان آوردهاند بگو نماز را برپا دارند و بخشى از آنچه را كه روزى آنان كردهايم، در نهان و آشكار انفاق كنند، پيش از آنكه روزى فرارسد كه در آن نه دادوستدى هست و نه رفاقتى؛ اگر بگويى، مؤمنان راستين همان كنند كه تو فرمانشان مىدهى.
📌رفتارهای تبلیغی:
1. درباره نقش اساسی نماز در جامعه توضیح دهید. نقش مهم نماز جمععه را تاکید کنید.
2. به مسئله رزمایش همدلی و ضرورت مواسات و انفاق در ایام کرونا پرداخته و مردم را تشویق نمایید.
در تعقيب آيات گذشته كه از برنامه مشركان و كسانى كه كفران نعمتهاى الهى كردند و سرانجام به دار البوار كشيده شدند سخن مىگفت در آيات مورد بحث، سخن از برنامه بندگان راستين و نعمتهاى بى انتهاى او است كه بر مردم نازل شده.
❇️انسان در زندگى خويش 4 رابطه دارد:
الف) رابطه با خدا كه در نماز و دعا تبلور مىيابد.
ب) رابطه با مردم كه در مسائل اخلاقى، اجتماعى و اقتصادى، مثل انفاق تبلور مىيابد.
ج) رابطه با خويشتن كه در تزكيه و پاك نمودن نفس و معرفت آن تبلور مىيابد.
د) رابطه با طبيعت كه در استفادهى صحيح از آن و تفكّر در مورد آن تبلور مىيابد.
در اين آيه به دو قسم از اين پيوندها و ارتباطها، يعنى رابطهى انسان با خدا و با مردم اشاره شده است.
نماز مظهر ارتباط با خدا و انفاق مظهر ارتباط با خق است.
❇️دو عبادت کلیدی که در رشد جامعه و حفظ جامعه از گمراهی مؤثر است:
یک) اقامه نماز:
خواندن نماز با اقامه نماز متفاوت است.
اقامه نماز در جامعه باعث میشود که یاد خدا در جامعه همیشه وجود داشته باشد و یاد خدا بر تمام رفتارهای گوناگون انسانها تأثیرگذار است.
دو) فرهنگ انفاق:
دومین برنامه عبادی بسیار تأثیرگذار بر جامعه انفاق است.
نداشت چشم بصيرت كه گرد كرد و نخورد ببرد گوى سعادت كه صرف كرد و بداد
انفاق یعنی بخشندگی از تمام چیزهایی که خداوند متعال بهصورت حلال به انسان دادهاست.
تعبير «از آنچه خدا روزى داده» اشاره دارد كه انفاق بايد از مالهاى حلالى باشد كه خدا در اختيار بشر گذاشته است.
همچنین دو گونه میتوان انفاق کرد: آشکارا و پنهانی.
انفاق آشكار، سبب تربيت نسل وتشويق ديگران ورفع تهمت از خود است و انفاق پنهانى عامل رشد و اخلاص است.
اما باید توجه داشت که انفاق اگر آشكارا باشد سبب تشويق ديگران و الگويى براى نشان دادن برنامههاى اسلامى و بزرگداشتى براى شعائر دين محسوب مىشود.
مثلا در ایام کرونا، نشان دادن رزمایش همدلی، تاثیر زیادی در گفتمان سازی جامعه دارد. این کار، نشان دهنده زنده بودن جامعه است.
❇️انفاق انواعی دارد:
انفاق علمی: کمک کردن علمی به دیگران. آموزش کسانی که هزینه تحصیل ندارند.
انفاق مالی: هزینه کردن از بهترین اموال خود. (قرضالحسنه و وام دادن و کمک و صدقات)
انفاق آبرویی: حل مشکلات خانواده ها و خرج کردن از جایگاه و آبروی خود.
انفاق عاطفی: محبت یه فقیران و یتیمان.
انفاق سیاسی: کسانی که قدرت مدیریت ندارند میدان را به دیگران واگذار کند.
در این آیه خداوند تاکید میکند قبلاز روز قیامت این کار را بنماید چون روز قیامت نه معاملهای وجود دارد و نه دوستی بین کسی پس مسئله انفاق مسئلهای است که پشتوانه آخرت هم خواهد بود.
بسى به ديدهى حسرت ز پس نگاه كند كسى كه برگ قيامت ز پيش نفرستاد
در دنيا، مردم براى فرار از مجازات كردار خويش، گاهى از طريق معامله و گاهى از طريق دوستى وارد مىشوند؛ يعنى از پول و روابط براى گريز از چنگ قانون استفاده مىكنند.
اما در اين آيه اشاره شده كه در رستاخيز، معامله و دوستى باقى نمىماند تا مجرمان با سوء استفاده از آن بتوانند از مجازات بگريزند؛ كيفرهاى رستاخيز در حقيقت بازتاب اعمال خود انسان است و كسى نمىتواند از آثار اعمال خود فرار كند.
▬📝 ﷽▬
🌸🍃🌸🍃
✋سه نکته در دعای روز #هیجدهم ماه مبارک
❇️اللَّهُمَّ نَبِّهْنِي فِيهِ لِبَرَكَاتِ أَسْحَارِهِ وَ نَوِّرْ فِيهِ قَلْبِي بِضِيَاءِ أَنْوَارِهِ وَ خُذْ بِكُلِّ أَعْضَائِي إِلَى اتِّبَاعِ آثَارِهِ بِنُورِكَ يَا مُنَوِّرَ قُلُوبِ الْعَارِفِينَ/
❇️«خدایا! در این روز از برکات سحرگاهان آگاهم کن و دلم را با پرتو انوار آن روشن ساز و همه اعضایم را به پیروی از آثار این روز وادار، به حق نورت ای روشنیبخش دلهای خداشناسان.»
← 1️⃣👈از برکات سحرگاهان آگاهم کن
🔻مسئلهی #استغفار در سحر كه حضرت صادق عليهالسلام در متن روايت مطرح كرده اند از مسائل بسيار مهم الهى است. استغفار هميشه مطلوب است، ولى در هنگام سحر مطلوبتر و قدر و اعتبارش بيشتر است.
🔺«الصَّابِرِينَ وَ الصَّادِقِينَ وَ الْقانِتِينَ وَ الْمُنْفِقِينَ وَ الْمُسْتَغْفِرِينَ بِالْأَسْحارِ» (آل عمران، آیه 17)
🔺آنان كه صبركنندگان و راستگويان و فرمانبرداران و انفاقكنندگان و استغفاركنندگان در سحرهايند.
🔻«وَ بِالْأَسْحارِ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ» (ذاریات، آیه 18)
🔺و سحرگاهان از خدا درخواست آمرزش مى كردند.
🔻در مورد آيات نود و هفت و نود و هشت سوره يوسف، امام صادق عليهالسلام مى فرمايند:
«تأخير استغفار براى رسيدن سحر شب جمعه بود.»
🔺«قالُوا يا أَبانَا اسْتَغْفِرْ لَنا ذُنُوبَنا إِنَّا كُنَّا خاطِئِينَ* قالَ سَوْفَ أَسْتَغْفِرُ لَكُمْ رَبِّي إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ» (یوسف، آیات 97 و 98)
گفتند: اى پدر! آمرزش گناهانمان را بخواه، بى ترديد ما خطاكار بودهايم. گفت: براى شما از پروردگارم درخواست آمرزش خواهم كرد؛ زيرا او بسيار آمرزنده و مهربان است.
💐هر گنج سعادت که خدا داد به حافظ از یُمن دعای شب و ورد سحری بود
https://eitaa.com/fatemi5/2924
🔹خواب #سحر
1 - خواب غفلت : خوابیدن در مجلس پند و یادآوری است.
حضرت آیت الله مجتهدی ( حفظه الله ) می فرمایند : یکی از خطباء تهران می فرمودند : همیشه شخصی را می دیدم که در جلسات متعدد پای منبر من می آید ، لذا من هم نمی توانستم مطالب تکراری را بگویم ، روزی به او گفتم : امیدوارم صحبتهای من برای شما مفید باشد ، و باعث تضییع وقتتان نباشم زیرا شما را می بینم که الحمد لله مقید به شنیدن صحبتها و احادیث این حقیر هستید ، او گفت : بله ، مدتی است که دچار بی خوابی شده ام ، و دکتر هم توصیه کرده است که سعی کن بیشتر استراحت کنی و بخوابی ، اما با این وجود خوابم نمی برد ولی در پای منبر شما نمی دانم چگونه است که از همه جا بهتر می خوابم در آن موقع متوجه شدم که این شخص برای خوابیدن می آید نه برای درک مطلب . ظاهراً منبریها و وُعّاظ ، هم کار پدر را می کنند ، چون نصیحت می نمایند ، و هم کار مادر را ، چون لالائی می خوانند . آداب الطلاب ، ص
2 - خواب بدبختی : خوابیدن در وقت نماز است.
3 - خواب لعنت (فیلوله ) : خواب بعد از طلوع آفتاب است که انسان را کسل می کند .
4 - خواب عذاب (عیلوله ) : خواب بین الطلوعین ؛ از فجر (نماز صبح) تا طلوع آفتاب که مذموم و بد می باشد.
5 - خواب راحت (قیلوله ) : خواب قبل از ظهر تا ظهر و بعد از نماز ظهر تا عصر است ، که مستحب است و در آن وقت اگر کسی خوابی ببیند دروغ نمی شود . و این خواب رفع کننده کسالت و هضم کننده غذا است .
شخصی به خدمت حضرت رسول (صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِه) آمد و عرض کرد که من حافظه قوی داشتم و اکنون فراموشی بر من غالب شده است . حضرت فرمودند که آیا خواب قیلوله می کردی و حال ترک کرده ای ؟ گفت : بلی . حضرت فرمودند که باز خواب قیلوله بکن . چنان کرد و حافظه اش برگشت . و در روایت دیگر است که خواب قیلوله نعمت است و نیکو یاوری است بر بیداری و عبادت شب . حلیة المتقین ، ص170
خواب قیلوله مستحب و مخصوص نیم روز اما کوتاه است. ساختار وجودی انسان به نوعی است که در طول شبانه روز و بعد از یک دوره بیداری به استراحت و خواب نیاز دارد. هنگامی که خورشید در مغرب پنهان می گردد و تاریکی گسترده می شود، همه چیز تعطیل شده و هنگام خواب و استراحت فرا می رسد تا بدن با استراحت شبانه و تجدید نیرو دگرباره در روز به کار و فعالیت برخیزد. خداوند شب را آفرید تا انسان در آن آرامش پیدا کند. اما خوابیدن به مدت کوتاه در طول روز انکار نشده و حتی از فوایدی برخوردار است. چنین خوابی موجب تجدید قوا و بازیابی نیرو می شود. (رک: شهید دکتر پاک نژاد، اولین دانشگاه و آخرین پیامبر، ج 17، ص 153.)
6 - خواب رخصت ( خوابی که اجازه داده شده) : خوابیدن بعد از نماز عشا است.
7 - خواب حسرت : خوابیدن در شب جمعه است.
8 -خواب حیلوله : خواب بعد از ظهر یا خواب وقت ظهر است ،چون این خواب حایل و فاصل بین ظهر و نماز (ظهر) است ،حیلوله گویند . و چون تأخیر نماز از اول وقت ناپسند است ، خوابیدن در این وقت خوب نیست .
9 - خواب غیلوله : خواب آخر روز است که موجب بیماری است. (رک: پندها ی جاویدان ، ص 449 و 410)
https://eitaa.com/fatemi5/2925
2️⃣👈و نَوِّرْ فِیهِ قَلْبِی بِضِیَاءِ أَنْوَارِهِ؛ خدایا قلب مرا نورانی کن به روشنایی انوار سحر
✅نورانیت قلب
در این روز قلبم را به انوار سحر نورانی کن، همان #نور_هدایت است که بر قلب انسان تابیده میشود و او را از ظلمتهای جهل و نادانی و دوری از خداوند نجات میبخشد و به قول خداوند (عزوجل) «اللّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُواْ یُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ اِلَی النُّوُرِ؛
🌴 یعنی خداوند ولی و سرپرست کسانی است که ایمان آوردهاند که خارج میکند ایشان را از تاریکیهای جهالت (و وارد میکند) به سوی نور و هدایت» که این نور همان هدایتی است که انسان را به مسیر سعادت میکشاند... .
🌷قلبهای ما زنگ زده و چشم و گوش ما آلوده شده است؛ دیگر مانند گذشته با شور عبادت نمیکنیم. در ماه رمضان از خدا بخواهیم تا قلبمان را نورانی کند.
👌بخاطر اینکه سحر یک نورانیتی دارد ، خدایا به آن نور سحر قسمت می دهم که قلب ما را نورانی کن، الان #قلبهای ما زنگ زده است
✅ آنچه دل را زنده میکند
علی (علیه السلام) به امام حسن (علیه السلام) میفرماید: دل خویش را با موعظه زنده کن.
🍃و همان حضرت فرموده است: «لِقاءُ أهلِ الخَیر عِمارَةُ القَلبِ؛ دیدار اهل خیر، مایهی آبادانی دلهاست.»
🌿و باز امام علی (علیه السلام) در وصیتش به امام حسن (علیه السلام) میفرمایند: «فَإنِّی اُوصیک بِتَقوی اللهِ - أی بُنی - وَ لزُومِ أَمرِهِ، وَ عِمارَةِ قَلبِکَ بِذِکرِهِ؛
🍃ای فرزندم تو را به پروای از خدا و پایبندی به فرمان او و آباد کردن دلت با یاد او سفارش میکنم».
✅آنچه قلب را صیقل میدهد
👈رسول خدا (صلی الله علیه وآله و سلم) میفرمایند: «إنّ هَذِهِ القلوبَ تَصدَأُ کَما یصدأ الحدیدُ إذا أصابَه الماءُ. قیلَ: و ما جَلاؤُها؟ قال: کَثرَةُ ذِکرِ الموتِ وَ تِلاوَةِ القرآنِ؛
👌همچنان که اگر آهن آب به آن برسد #زنگ میزند، این دلها نیز زنگار میبندد. عرض شد: #صیقل دادن آنها به چیست؟ فرمود: بسیار به یاد مرگ بودن و تلاوت قرآن».
👈امام صادق (علیه السلام) فرموده است: «إنَّ لِلقُلوبِ صَدأً کَصَدأِ النُّحاسِ، فَاجلُوها بِالإستِغفارِ؛ دلها نیز همچون مس زنگار میبندد، پس آنها را با استغفار صیقل دهید».
3️⃣👈وخُذْ بِکُلّ أعْضائی الی اتّباعِ آثارِهِ» تأکید می کند: در این قسمت از دعا از خداوند میخواهیم که تمام اعضا و جوارح ما را مسخر فرماید تا اینکه به انجام اعمال این روز مشغول گردیده و از آثار و برکات آن بهرهمند گردیم.
📌 منظور از "اعضای مرا مسخر گردان" به نوعی همان توکل بر ذات اقدس پروردگار است تا اینکه ما را به حسن و نیکوترین ثوابها در این روز موفق بدارد .
چرا که خداوند متعال عالم به تمام امور است و از هر چیز نهان و آشکار باخبر است " یَعْلَمُ سِرَّكُمْ وَجَهرَكُمْ ”(انعام ،3)" یعنی "میداند (اعمال) نهان و آشکارتان را”" و او میداند که چگونه بندگان خویش را راهنمایی نموده و آنها را به نور هدایت منور و نورانی گرداند؛
چنانچه رسول خدا(ص) فرمودند: "ما منکم احد الا و له الشیطان، قالوا ”ولا انت یا رسول الله؟ قال و لا انا الا ان الله عزوجل اعاننی علیه فاسلم"؛ "
🍂ابلیس برای هر انسانی شیطانی را گمارده است تا او را بفریبد و یکی از آنان را بر من گمارده است اما خداوند مرا یاری نموده پس از او در امان هستم” که ما نیز در این روز از خداوند به حق نور و جمالش خواستاریم که ما را از شر شیاطین جنی و انسی نجات داده و از آثار و برکات این روز بهرهمند سازد.
▬📝 ﷽▬
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🍂🍃
🌸
✅ #محرمات در رابطه با #مسجد 🕌
1⃣👈 #زينت كردن مسجد با #طلا (بنا بر احتياط واجب)
2⃣👈 #فروش مسجد، هر چند خراب شده باشد و حتى فروختن #زمين آن.
3⃣👈 #نجس كردن مسجد و چنانچه نجس شود بايد فوراً #تطهير شود.
4⃣👈 بردن خاك و ريگ از مسجد، مگر خاك هاى زيادى.
5⃣👈 #بيرون بردن قرآن، مهر، فرش و ساير لوازم مسجد كه #شرط شده از مسجد بيرون نرود.
📗 #منابع:
۱. توضيح المسائل مراجع، م ۹۰۰ و ٩٠٨ و ۹۰۹
۲. العروة الوثقى، ج ١، كتاب الصلاة، فصل ١٥ فى بعض احكام المسجد، الرابع.
•┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈•
✍بسته تبلیغی روز هجدهم ماه مبارک
👇
🔰احکام #پنج کار حرام در قبال مسجد
https://eitaa.com/fatemi5/2928
🔰نورانیت قلب👇
https://eitaa.com/fatemi5/2926
🔰 انواع خواب و خصوصا سحر
https://eitaa.com/fatemi5/2925
🔰 برکات سحر در دعای روز هجدهم
https://eitaa.com/fatemi5/2924
🔰 جلسه هجدهم تفسیر آیه ۳۱ ابراهیم👇
🔰و ره توشه انتخابات👇
https://eitaa.com/fatemi5/2922
ضمناً متن محتوایی جهت شب نوزدهم در کانال بارگذاری میشود.
با موضوع ماه مبارک رمضان و تحول در سبک زندگی اسلامی با الگو از زندگانی حضرت علیه السلام
https://eitaa.com/fatemi5/2929
باسمه تعالی
✍شبهای قدر شبهای تحولآفرین است.
🔹خدا چگونه تحول میآفریند.
👈در پاسخ میگوییم با سبک زندگی؛ ماه مبارک سبک زندگیای به انسان #پیشنهاد میدهد که موجب تحول در حال و احوالات فرد و جامعه میشود.
🌸 فقط کافی است یک ماه سبک زندگی خودمان را به #خدا بسپاریم تا مزه و #طمع_تحول و تغییر را در زندگی خودمان احساس کنیم.
.
➕ما در این ماه تحول تنها نیستیم، امیرالمؤمنین در طراحی خدا، در ماه مبارک برای تحول به کمک ما آمده است.
➕ پیشنهاد مطالعه سبک زندگی امیرالمؤمنین در نهجالبلاغه، یک قدم ما را به آن #تحول بهوسیله سبک زندگی در ماه رمضان نزدیکتر میکند، چراکه تحول در سبک زندگی #بدون الگوی عینی و بشری برای سبک زندگی امکان ندارد..
🔰ماه رمضان خصوصاً شبهای قدر ، دوره #تربیتی_فشرده و جهشی برای رشد فرد و جامعه
➕حتماً وقتی خدا میخواسته ماه رمضان را طراحی کند، پیش خودش گفته است که من باید یک دوره تربیتی فشرده برای #رشد بندگانم طراحی کنم؛
➕مثلاً شما نصف خرما انفاق میکنی، چقدر ثوابهای نجومی به شما میدهند این به خاطر همان طراحی خدا برای جهشی رشد کردن بندگان است.
➕ثواب بیداری در یک شب قدر برابر با ۸۰ سال است.
➕در این دوره فشرده، بندگان من باید بهصورت #جهشی رشد کنند، پس باید فرصتهای نجومی برای رشد قرار بدهم، یک قدم بردارد، هزاران گام رشد کند
.
➕آثار اجتماعی و اقتصادی ماه مبارک، بیشتر از آثار روحی و معنوی
➕از طرف دیگر، این دوره باید در اوج تناسب زندگی فردی و زندگی جمعی انسانها باشد؛ یعنی ماه رمضان فقط حال یک نفر را خوب نمیکند
➕ حال یک #جامعه را تغییر میدهد. خدا این را هم در نظر گرفته است که قرار نیست ماه رمضان، فقط اثر معنوی داشته باشد بلکه اثر اجتماعی هم باید داشته باشد.
➕ما بسیاری اوقات تلقی درستی از ماه مبارک رمضان و شبهای قدر نداریم،
➕ فکر میکنیم فقط اثر معنوی و روحی دارد در حالی که اگر آثار اجتماعی و اقتصادی ماه رمضان را بشماریم، بیشتر از آثار معنوی و فردی آن نباشد، کمتر نیست.
🔰ماه رمضان خصوصاً شب های قدر ، معجونی با خواص چندگانه
بنابراین چند ویژگی در سازه ماه رمضان وجود دارد:
1. دوره تربیتی است؛
2. فشرده است؛
3. علاوه بر تأثیرگذاری بر حیات فردی، حیات اجتماعی ما را هم متأثر میکند.
➕آثار اجتماعی و حتی اقتصادی هم در ماه مبارک مدنظر قرار گرفته است.
. فقط بهره آخرتی ندارد، آثار دنیوی هم دارد؛ یعنی حتی جسم انسانها را هم به سلامتی میرساند؛
4. فرصتهای نجومی در آن طراحی شده است.
🔰 تحول با چه ابزاری؟
با تغییر سبک زندگی. ماه رمضان، سبک جدیدی از زندگی را برای ما رقم میزند. خدا گفت بگذار سبک زندگیاش را تغییر دهم تا او تحول پیدا کند.
➕زمان خوردن و خوابیدنش را به هم میزنم، از جزئیترین عناصر زندگی انسان شروع میکنم؛ از خوردن و خوابیدن.
👈 رفقا، در ماه مبارک رمضان مدیریت زندگی خودمان را بسپاریم دست خدا. خدایا یازده ماه من مدیریت کردم، یک ماه تو مدیریت کن؛ تو برنامهریزی کن تا من با برنامه تو همراه بشوم.
➕. به خدا، خدا میتواند حالت را خوب کند، فقط کافی است سبک زندگی خودت را دست خدا بدهی، بگذاری خدا برای سبک زندگی تو برنامهریزی کند، آخر ماه رمضان خودت قضاوت خواهی کرد چقدر بهتر شده، هم حال خودت، هم حال جامعهات.